300 kabin Black Hawków powstało w Mielcu. Zakręcki: Nasza oferta w przetargu jest silniejsza

14 marca 2016, 23:16
S-70i Black Hawk z Mielca - fot. J. Sabak
Trzechsetna kabina śmigłowca Black Hawk zmontowana w PZL-Mielec - fot. J. Sabak
Janusz Zakręcki, prezes PZL-Mielec - fot. J. Sabak

W PZL Mielec zmontowano 300 kabinę śmigłowca Black Hawk. - Na świecie lata około 3 tys. maszyn tego typu - co dziesiąty Black Hawk to w pewien sposób polski Black Hawk –  podkreślił prezes mieleckich zakładów Janusz Zakręcki podczas konferencji prasowej. Padły również ważne deklaracje związane z przetargiem śmigłowcowym - Nasza oferta była odrzucona z pewnych względów, dziś te wszystkie punkty, które były przedmiotem krytyki, np. uzbrojenie czy szkolenie czy oferta w dolarach – nie istnieją. Uzbrojenie, szkolenie i to wszystko jesteśmy dziś w stanie zaoferować - mówił Janusz Zakręcki. 

Trzechsetna kabina zmontowana w Mielcu trafi niebawem do USA, aby stać się częścią śmigłowca UH-60M Black Hawk. Stanie się tak, ponieważ tylko część gotowych kabin jest scalana ze śmigłowcami S-70i produkowanymi w zakładach PZL Mielec. Pozostałe trafiają do zakładów Sikorsky Aircraft  w Stanach Zjednoczonych, gdzie  są wykorzystywane do produkcji śmigłowców UH-60M przeznaczonych dla armii amerykańskiej.

Kabina śmigłowca, to wbrew pozorom nie jest element prosty. Składa się z około 3 000 odrębnych elementów, stanowiąc podstawową strukturą nośną , łącząc kokpit i belkę ogonową. Na ważącej nieco ponad tonę kabinie są także instalowane zbiorniki paliwa, silniki oraz przekładnia główna wirnika. Produkcja kabiny trwa około 40 dni roboczych.

Prezes Zakręcki, podkreślił w swoim wystąpieniu, że od rozpoczęcia montażu kabin w 2009 roku, co druga z instalowanych w śmigłowcach Black Hawk pochodzi właśnie z Mielca.

„300 kabin wyprodukowanych w Mielcu oznacza, że stanowią one 10 proc. światowej floty. Jesteśmy z tego dumni. Co dziesiąty Black Hawk to w pewien sposób polski Black Hawk” – stwierdził, przypominając, ze obecnie flota tych śmigłowców liczy około 3 tys. maszyn. Nie stronił również od odniesień do przetargu śmigłowcowego, w którym wybrano co prawda francuskie Caracale, jednak obecnie MON rozważa zakupy również innych maszyn. Janusz Zakręcki podkreślił, że obecnie – gdy firma Sikorsky stanowi część koncernu Lockheed Martin, możliwe jest złożenie znacznie lepszej oferty.

 

Nasza oferta była odrzucona z pewnych względów, dziś te wszystkie punkty, które były przedmiotem krytyki, np. uzbrojenie czy szkolenie czy oferta w dolarach – nie istnieją. Uzbrojenie, szkolenie i to wszystko jesteśmy dziś w stanie zaoferować. (…) Jesteśmy gotowi na nowe wyzwania, a przede wszystkim na produkcję śmigłowców dla Wojska Polskiego. Oferujemy polskiego Black Hawka, którego możemy dostarczyć już w siedem miesięcy po podpisaniu kontraktu. Co ważne, w konfiguracji uzbrojenia oferowanej przez Lockheed Martin. (…) Wystarczy decyzja, aby ruszyła maszyna dostawcza śmigłowców dla Wojska Polskiego.

Janusz Zakręcki, prezes PZL-Mielec

Oprócz kwestii związanych z produkcją Black Hawka, podczas uroczystości poruszono również inne tematy związane z przyszłością zakładów. Pretekstem była tu obecność wiceprezesa firmy Sikorsky Aircraft Corporation, Mike’a Gordona, który stwierdził, że PZL-Mielec jest istotnym elementem firmy i jednocześnie największym zakładem Sikorsky poza granicami USA.

W ostatnich miesiącach przeżyliśmy wielką zmianę, gdy firma Sikorsky stała się częścią Lockheed Martin Corporation. (…) PZL-Mielec jest największym zakładem firmy Sikorsky poza USA i jestem tu aby zapewnić, że będzie miał coraz więcej możliwości przed sobą, dzięki temu, że stał się częścią rodziny Lockheed Martin. (…) Liczę, że zakład będzie miał przed sobą coraz więcej zadań do wykonania, zarówno ze strony Lockheed Martin, jak i polskiego rządu.

Mike Gordon, wiceprezes Sikorsky Aircraft Corporation

Mike Gordon stwierdził, że w najbliższym czasie mają być tu przekazane inne kompetencje związane z produktami koncernu Lockheed Martin, ale też możliwe jest lepsze wykorzystanie istniejącego już portfolio. W ramach Lockheed Martin większe są np. możliwości sprzedaży samolotów M28 Skytruck. Na ten temat maja być już prowadzone rozmowy z siłami zbrojnymi kilku krajów, jednak nie zostały one ujawnione.

 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 42
Reklama
Marick
wtorek, 15 marca 2016, 07:16

WP już wybrało, chyba że mamy nowy przetarg na "makiety"

marek!
wtorek, 15 marca 2016, 12:51

widze po postach, ze wielbiciele zab i slimakow wylewaja swoje gorzkie zale, nawet nie probujac doczytac atr. do konca. Nie chce sie powtarzac, ale mam pewna podpowiedz. Smiglowiec wielozadaniowy nie jest w nic uzbrojony. Jego bronia jest desant !!!! Nawet Apacz - za uzbrojenie ma tylko dzialko. W przypadku smiglowca ani predkosc max, ani pulap nie stanowia o jego "lepszosci" Co ma w sobie Karakal, ze tak go niektorzy kochaja ? O jakiej to WUNDERWAFFE Karakala Myslicie ? Oprzyjcie swoje wypowiedzi na innych zrodlach, z wykluczeniem folderow reklamowych, filmikow z Youtuba, prasy, a przede wszystkim z wypowiedzi np. politykow..... Elektronika - sami doskonale Wiecie, ze sie starzeje, rakiet przeciwokretowych Exocet - mimo, ze doskonale - nie potrzebujemy... Moze Karakala sie lepiej pilotuje, niz BH ..... kAZDY Z TYCH WIATRAKOW projektowany byl do innych celow i do uzycia w zupelnie innych warunkach i wg kompletnie roznych doktryn..... Zgadzam sie co do jednego - zastapic Mi8 Black Hawkiem to nieporozumienie i niezgodne ze sposobem zastosowania smiglowca w Ukladzie Warszawskim. NATO to przede wszystkim USA i czy nam sie to podoba, czy nie - najlepiej nasze uzbrojenie dostosowywac do amerykanskiego, ale niekoniecznie mada in USA.

Lucek
wtorek, 15 marca 2016, 19:05

BH i KARAKAL są schodzącymi śmigłami i to jest fakt oba są dobre więc moim zdaniem dla marynarki powinni kupić seahawk i resztę francuskich ze względów tylko kabiny (miejsca i komfortu)

Rebel
wtorek, 15 marca 2016, 14:34

Lepszy stosunek mocy silników do masy, lepszy udźwig, więcej miejsca w środku (co umożliwia zastosowanie bezpiecznych foteli dla desantu w odpowiedniej liczbie), większy zapas paliwa (zasięg operacyjny), konstrukcja płatowca znacznie lepsza dla techników (łatwość zmiany konfiguracji, bez konieczności ingerencji w płatowiec). Dużo lepsza "dzielność" w złych warunkach atmosferycznych (ważne dla SAR). To tylko takich kilka "szczegółów bez znaczenia".

asdf
wtorek, 15 marca 2016, 13:47

Większa kabina i uzbrojenie. Lepiej kupić za taką samą cenie heli większy i uzbrojony, czy mniejszy, pozbawiony sporo wyposażenie i bez uzbrojenia.

anakonda
wtorek, 15 marca 2016, 13:33

a ja dodam do tego ze smigłowce wielozadaniowe nie sa najwazniejszym zakupem dla armii pilniesze sa Kruki i na tym bym sie skupuł bo powietrznych taksówek mozemy sobie napożyczac od sasiadów .Jedynie Smigła dla marynarki sa pilne jako posiadajace zdolnosc wykrywania OP i ratownictwa morskiego jako ze jestesmy krajem morskim i obowiazuja nas umowy o swiadczeniu takich obowiazków co jak narazie przejeli od nas niemcy

Biblo
wtorek, 15 marca 2016, 00:47

300 kabina powinna trafić do BH dla polskiej armii. To dopiero byłoby wydarzenie:)

dropik
wtorek, 15 marca 2016, 08:56

niech dadza silniki i przekładnie z wersji amerykanskie + uzbrojenie + nizsza cene to sie zastanowimy... a nie teraz juz bedziemy braki co daja byle zwiazkowcy byli zadowoleni

marek!
wtorek, 15 marca 2016, 17:04

I co Koledzy - nie idzie dyskutowac bez obrazania? -IDZIE !!! DZIEKI ZA DYSKUSJE !!! do nastepcy BH to troche czasu uplynie, osobiscie nie widze realnego na dzien dzisiejszy.... Fotele w BH sa bezpieczne, aczkolwiek cholernie niewygodne. Obydwa smiglowce maja za niskie kabiny, praca w pozycji szympansa jest upierdliwa. Temat "wspomagania" ladowania z kabiny -prosze o troche info - tego nigdy nie analizowalem - a ciekawy....:) wypowiedzi wiceprezesa LM - tego nie komentuje - nie mam podstaw. Nie interesuja tez mnie szczegoly "odblokowania". Powiedzial co chcial powiedziec - to powinno nam wystarczyc :)

malkontent
wtorek, 15 marca 2016, 23:48

A w Mi-8 można sobie stanąć prosto :)

Willgraf
wtorek, 15 marca 2016, 11:52

do ministra MON - użyje skrótu myślowego - czy pan Macierewicz chce zmusić Adidasa do produkcji w zakładach Pumy ??? bo tak wygląda zmuszanie francuzów do oddania produkcji i technologi do ŚWIDNIKA zakładów włoskiej Agusty czyli konkurencji Airbusa i zmusza go do tego ? - czy pan zapomniał ,ze ŚWIDNIK to nie polskie zakłady !!! AIRBUS chciał stworzyć 3 zakłady produkujące w POLSCE gdzie udział w kapitale miałby rząd - to dlaczego pan nie chce aby POLSKA ponownie miała swoje zakłady lotnicze ? bo na dziś takich nie posiada... - Mam nadziej ,że wice minister MON wytłumaczy swojemu szefowi ,że stara się budować zamki z lodu na pustyni - a jeśli mowa o korupcji NARÓD CZEKA NA KONKRETY TEJ KORUPCJI w MON anie puste słowa

Marcin
środa, 16 marca 2016, 12:24

to się nazywa kooperacja http://www.pzl.swidnik.pl/pl/kooperacja/glowne-programy-kooperacyjne/glowne-programy-kooperacyjne/0,-pa,1,234 aczkolwiek nie jet powiedziane że tak będzie taniej(dla Polski) ;)))

Willgraf
wtorek, 15 marca 2016, 11:48

taaaa..znamy takie brednie...a jakby postawić w rzędzie te Black Hawk-i to połączyły by one....

Afgan
wtorek, 15 marca 2016, 11:44

To co wytwarza się w Mielcu, czyli ten widoczny na fotografii w artykule ELEMENT KONSTRUKCYJNY to nie jest nawet 15 procent wartości składowej śmigłowca! W tym miejscu zapytam się, czy ktoś jeszcze uważa że śmigłowiec Black Hawk jest PRODUKOWANY w Polsce ???

gregor
wtorek, 15 marca 2016, 19:10

To są kabiny robione zarówno na potrzeby lokalnego zakładu jaki i dostarczane do USA dla UH-60M, w Mielcu powstają też belki ogonowe dla S-70i, dodatkowo w Polsce powstaje sporo podzespołów takich jak odkuwki, kształtki, elementy hydrauliki, wiązki elektryczne itp. No i pełen montaż wraz z oblotem. Dla porównania udział WZL-1 w "produkcji" Caracala, ma się ograniczyć do złożenia śmiglaka z gotowych kompletów dostarczonych z Francji, czyli końcowy montaż w systemie SKD. Wraz z testowaniem gotowych maszyn i zamontowaniem wyposażenia specjalistycznego to góra 5-10 procent wartości kontraktu. Poza tym nie wiem jak sobie wyobrażasz "produkcję"? Robienie wszystkich części składowych na miejscu? To nie manufaktura XVIII wieczna...

Viggen
wtorek, 15 marca 2016, 13:50

„Duże wrażenie wywarła na mnie informacja jak bardzo wzrosła tutaj liczba miejsc pracy, jak bardzo różni się dzisiaj PZL Mielec od czasów sprzed prywatyzacji. Jesteśmy świadkami skoku technologicznego tego zakładu” – oceniał Premier Donald Tusk zwiedzając zakłady PZL Mielec w 2011 roku.

Viggen
wtorek, 15 marca 2016, 15:16

Ktoś tutaj napisał,,czy ktoś jeszcze uważa że śmigłowiec Black Hawk jest PRODUKOWANY w Polsce ???'' Odpowiedz „Duże wrażenie wywarła na mnie informacja jak bardzo wzrosła tutaj liczba miejsc pracy, jak bardzo różni się dzisiaj PZL Mielec od czasów sprzed prywatyzacji. Jesteśmy świadkami skoku technologicznego tego zakładu” – oceniał Premier Donald Tusk zwiedzając zakłady PZL Mielec w 2011 roku.

Fancik
wtorek, 15 marca 2016, 11:35

Bla, Bla... A Lockheed Martin szykuje są do zaorania Mielca. W Turcji powstał linia produkcyjna, i w ramach kontraktu na zakup 100 śmigieł przez turków, LM zobowiązał się zapewnić kupców na kolejnych 100 maszyn wyprodukowanych na eksport (a turcy mówią nawet o 600 maszynach). Kolejna linia montażowa powstaje w Arabii Saudyjskiej. Kogo oni chcą oszukać...

fab BH
wtorek, 15 marca 2016, 12:04

Puki co dobrze im idzie z Antkem i panem Kownackim. Byłem zszokowany jak tego pana na Twicie internaucie uświadamiali w sprawie kontraktu Tureckiego i mowy z Saudami, bo on był święcie przekonany, że Mielec ma świetlaną przyszłość, bo tak mu wmówił LM.

sly
poniedziałek, 21 marca 2016, 19:10

Black Hawk to najlepszy wybor dla POlskiej Armii ktora to poznala go na pustyniach w Iraku i Afganistanie Amerykanie sprzedali Black Hawki do 28 krajow , a Caracala to nawet francuzi NIE chca ogladac co dopiero latac a gadanie ze BH jest przestarzaly to tak jakby powiedziec ze VW garbus robiony za Hitlera to ten sam garbus robiony dzisiaj !!!!! Naprawde ????? Amerykanie robia tez Jeepa od II Wojny swiatowej i Mustanga z lat 50 tych , czy to sa te same samochody ? BH ma wszystko co najlepsze w elektronice i Avionice i US Army by sobie niepozwolila na przestarzaly sprzet ,chyba ze do cwiczen...a Black Hawk jest nadal zamawiany ostanio dosatli Szwedzi , Dunczycy , Australijczycy , Najbogatrzy czlowiek swiata Sultan Brunaii tez odebral dopiero co BH , na liscie do produkcji jest Singapur, Tunezja , Turcja , Tajwan, Meksyk, Slowacja...

qwaqwa
wtorek, 15 marca 2016, 10:54

Kabina sama nie poleci, czym się tu szczycić. Znitować dokręcić śruby wielka filozofia. Potęga lotnicza.

wzl lodz1
środa, 16 marca 2016, 09:13

2 najwieksze armie Nato uzywaja Black hawkow a Turcja to nawet bedzie miala wersje s70i ktora u nich sie naxywa T70i ale eksperci od lotnictwa z lub trole oplacone przez "Erbusa" dalej beda twierdzic ze stara puma to najlepszy smiglowiec swiata.

JJJ
środa, 16 marca 2016, 09:59

Masz cytat z dokładna informacją na ten temat ,,21 lutego br. premier Turcji, Tayyip Erdogan poinformował, że władze podpisały kontrakt z Sikorsky Aircraft Copr. w sprawie dostaw wielozadaniowych śmigłowców transportowych S-70i Black Hawk International (lokalna nazwa T-70). Krok ten oznacza zakończenie długiego okresu negocjacji, bowiem wyboru partnera strategicznego dokonano jeszcze w 2011 roku. Umowa ma wartość 3,5 mld USD. Większość z nich ma powstać na licencji w zakładach koncernu TAI, a maszyny trafią do wszystkich rodzajów sił zbrojnych. Dodatkowo Turcy otwierają się na kolejne zakupy, które łącznie mogą oscylować w granicy 600 egzemplarzy (wartość 20 mld USD). Ankara wybrała produkt firmy Sikorsky w 2011 roku, wówczas amerykański producent zwyciężył z włoską Agusta Westland ze śmigłowcem AW149. Okres negocjacji trwał tak długo, ponieważ Turcy wymagali przeniesienia produkcji licencyjnej oraz wsparcia w sprzedaży wyprodukowanych w Turcji Black Hawków na rynki trzecie. Kontrakt turecki może stanowić problem dla polskiej linii montazu końcowego śmigłowców S-70i rozlokowanej w zakładach w Mielcu. Obecnie mielecka fabryka produkuje śmigłowce wyłącznie na eksport, do Arabii Saudyjskej, Meksyku, Brunei, Kolumbii. Według wcześniejszych informacji, Turcy wymagali od firmy Sikorsky eksportu jednego śmigłowca T-70 pochodzącego z ich zakładów produkcyjnych, na każdą maszynę tego typu zakupioną na potrzeby własnej armii i sił bezpieczeństwa. Bez uzyskania kontraktu na 70 maszyn dla Sił Zbrojnych RP, zakłady mieleckie za kilka lat mogą mieć utrudnienia z lokowaniem zamówień w Polsce.

Pepi
wtorek, 15 marca 2016, 14:25

Strukturę kabiny pilotów dostarczają Czesi.

K. Grzybowski
wtorek, 15 marca 2016, 19:40

BLACK HAWK dla Wojska Polskiego to niestety nie jest zbyt dobry pomysł... Jest to w chwili obecnej helikopter przestarzały oraz niedostosowany do obecnego pola walki. Użycie bojowe - Somalia oraz akcja "wyeliminowania" Binladena tylko to potwierdzają... Moim zdaniem lepszy od Black Hawka byłby helikopter Caracal lecz "słabość" uzbrojenia powoduje, że mógłby służyć tylko jako helikopter transportowy... Najlepszym następcą niesamowitego lecz niestety przestarzałego Mi-24 byłby Ka-50 (broń Boże Ka-52)!!! Niestety jak wiadomo relacje Polski z Rosją są dosyć trudne i raczej nie możemy liczyć, że uda się Nam kupić te niesamowite maszyny... Może Polscy Inżynierowie zaprojektowaliby jakiś helikopter na wzór Ka-50 bo z tymi całymi "offsetami" różnie bywa... Na zakończenie: BLACK HAWK TO NAPRAWDĘ ZŁY WYBÓR!!!

anakonda
czwartek, 17 marca 2016, 11:10

co ty pikolisz jkiego urzycia bojowego to maja byc taksówki dowozace ludzi na miejsce lub zbierajace rannych czy wykrywania okretów podwodnych .Jestem za kupnem kulku sztuk Caracali dla marynarki moze 6 moze 10 cgoc 6 chyda wystarczy reszte dokupowac sukcesywnie wymieniajac stary sprzet

Davien
środa, 16 marca 2016, 08:45

Caracal nie miał być następcą M-24, lecz Mi8/14 nie myl maszyn.

As
wtorek, 15 marca 2016, 10:22

Wymuszają rozwiązania korzystne dla siebie, mimo przegranego przetargu. Ich maszyny nie spełniały i nie spełniają wymogów polskiej armii. Nie rozumiem tego.

Kmq
poniedziałek, 10 października 2016, 17:10

Złożyli pudełka z 3000 elementów, a te elementy to skąd się wzięły? Z polskich fabryk? Wątpię. Jaki % wartości śmigłowca jest wykonywany w Polsce??? Elektronika, silniki, osprzęt- produkcja tego robi wartość a nie montaż tanią siłą roboczą

Marcin
wtorek, 15 marca 2016, 10:02

300... Czyli już potrafimy nitować a jak tam produkcja kompozytów czyli rzeczywisty transfer technologii ?

inż.
wtorek, 15 marca 2016, 10:29

A co to za technologia? Problem aby maty kewlarowe czy inne mocniejsze zatapiać w żywicach?

KevinLomax
wtorek, 15 marca 2016, 09:46

Czyli w Mielcu klepią tylko blacharkę dla BH - w sumie zawsze coś, a doświadczenie w cudach blacharstwa mamy :)

ja
wtorek, 15 marca 2016, 09:33

.... "Nasza oferta była odrzucona z pewnych względów, dziś te wszystkie punkty, które były przedmiotem krytyki, np. uzbrojenie czy szkolenie czy oferta w dolarach" ..... chociaż jesteście na tyle uczciwi że przyznajecie dlaczego przegraliście w przetargu, dlaczego lepszy był Caracal. No, pewnie za 5, 10 lat będziecie jeszcze lepsi niż podczas przetargu. Czego Wam życzę.

rapid
wtorek, 15 marca 2016, 13:41

Czy ten Bieda Hawk spełnia wymagania do transportu żołnierzy ? ilu chłopa powinien taki śmiglak zabierać na raz ? drużynę czy dwie ?jakiś sprzęt dodatkowy .Co na to wojskowi ,niech się ktoś wypowie .

Rebel
wtorek, 15 marca 2016, 14:55

Spełniać spełnia - ale poszukaj sobie zdjęć w jakich warunkach oni lecą. I ile zajmuje ich wyposażenie trzymane pod fotelami (co jest zabronione gdyby te fotele były tzw. bezpieczne), czy na kolanach.... z komfortem nie ma to nic wspólnego. A operatorzy SF często wolą latać śmigłowcami BH bez jakichkolwiek foteli - bo przynajmniej odrobina miejsca jest :P

marek!
wtorek, 15 marca 2016, 14:49

BH zostal zaprojektowany po doswiadczeniach wietnamskich. Jego glownym "uzbrojeniem" jest zintegrowana z maszyna druzyna piechoty....to taki latajacy KTO, bo w pewnym sensie jest KTO/ BWP. W okienkach za kabina pilotow - instaluje sie bezposrednia bron wsparcia - km (rozne) granatniki itp. Po dodaniu "skrzydel" z KTO mamy niezlego BWP, Za "latajace MTB " -robia Apacze...:) tak w skrocie - chociaz nie jestem wojskowym.... Poczytaj Rapidzie stare moje posty - tam czasami jest wiecej szczegolow, lub zadaj nast pytanie. Drogi asdf - odpowiem przewrotnie - dlaczego do KTO czy BWP nie "pakuje sie" po 20-30 zolnierzy na raz? I w co takiego jest uzbrojony Karakal, w co nie moglby byc BH.?

Juliet Whiskey
wtorek, 15 marca 2016, 09:22

Niech produkują, ale S-70 to śmigłowiec zbyt zubożony aby myśleć o nim poważnie

GI
wtorek, 15 marca 2016, 09:04

Mam nadzieję, że w ramach nowej strategii Lockheed Martin umieści właśnie w Mielcu prace obsługowe pocisków manewrujących AGM-158 JASSM, o serwisie F-16 nie wspominając bo to chyba oczywiste.

jjjjjjjjjjjjjjjjj
wtorek, 15 marca 2016, 12:06

Serwis F 16 powinien być w Bydgoszczy.

Miś
wtorek, 15 marca 2016, 08:10

Czyli co...Pozamiatane? MON trzęsie portkami przed wojną i juz zamieniamy dobre francuskie maszyny na wydmuszki z USA? To jest takie genialne, że aż zwoje człowiekowi sie przegrzewają. Pewnie kontrakt i tak wyjdzie drożej, o wiele drożej. W Polsce nadal będziemy klepać kokpity, a cala reszta w USA. Piękne technologie pan Macierewicz do Polski sprowadzi. No i oczywiście wszystko bedzie polskie i off-setowe, zaś caly offset pewnie ponownie zjedzą wszystkie ubezpieczenia i transfery co skończy sie na bialo-czerwonej fladze. Tylko jeszcze zapytam o jedno. Skoro mamy obierać taki pro-amerykański kierunek, to na cholerę Macierewicz w swoich wypowiedziach obraża Amerykanów? Szkoda, ze nie będziemy miec Caracali. Mielibyśmy wtedy naprawde wartościowej śmigłowce w naszej flocie.

fan BH
wtorek, 15 marca 2016, 12:11

Prasa w Ameryce juz się rozpisuje ile to roboty będą mieli ludzie w Stradford. Idealny kontrakt na czasy kryzysu, a my zamiast wykorzystać tą sytuacje robimy z siebie murzynów.

Davien
wtorek, 15 marca 2016, 11:38

Jeżeli Macierewicz kolejny raz nie zmieni zdania to Caracale będą.

Tweets Defence24