Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Turecki program czołgu Altay idzie do przodu

Fot. Karaahmet/wikipedia.org/CC BY-SA 4.0
Fot. Karaahmet/wikipedia.org/CC BY-SA 4.0

Koncern Otokar złożył ofertę na pierwszą fazę produkcji seryjnej tureckiego czołgu podstawowego nowej generacji typu Altay. W grę wchodzi przekazanie 250 maszyn. 

Koncern Otokar poinformował o zakończeniu realizacji kontraktu dotyczącego prac rozwojowych i budowy prototypu czołgu podstawowego typu Altay. Ostateczna decyzja dotycząca produkcji seryjnej ma zostać podjęta po ocenie wyników prób prototypu, które są obecnie kontynuowane. Wstępne założenia planu produkcji mówią o 250 czołgach seryjnych, jakie miałyby zostać dostarczone dla armii tureckiej.

Zgodnie z doniesieniami medialnymi, w minionym tygodniu zmarł czołowy biznesmen turecki Mustafa Koc kontrolował koncern Otokar poprzez Koc Holding. Od dwóch lat stosunki między rządem a koncernem były napięte, analitycy obawiali się więc, że śmierć Koca spowoduje wstrzymanie wielu projektów, których odbiorcą miał być rząd turecki.

Prezydent Turcji Recap Tayyip Erdogan poinformował jednak, że na dzień przed śmiercią Mustafy Koca doszło do spotkania, w czasie którego omówiono przyszłość programów zbrojeniowych, ze szczególnym naciskiem na program rozwoju i produkcji tureckiego czołgu Altay. Zadecydowano, że projekt będzie kontynuowany.

Według Defense News oferty produkcyjne na czołg Altay, rozwijany w ramach narodowego programu mogą też złożyć firmy BNC i FNSS. Altay to konwencjonalny czołg podstawowy o masie około 60 ton, charakteryzujący się silnym opancerzeniem (zarówno pasywnym jak i reaktywnym). Uzbrojenie główne stanowi armata 120 mm z lufą o długości 55 kalibrów, pojazd dysponuje np. systemem zarządzania polem walki czy środkami, zapewniającymi świadomość sytuacyjną w zakresie 360 stopni. Z wcześniejszych informacji wynika, że Turcy planowali docelowo zakup 1 000 pojazdów tego typu, w celu zastąpienia maszyn M48/M60 Patton i Leopard 1.

Reklama

Komentarze (13)

  1. zLoad

    Pierwsza wersja, kolejne beda coraz bardziej doskonalone.

  2. ks

    A tak przez ciekawość czy ktoś ma informacje jaki status ma obecnie projekt PL01

    1. Nickel

      Właśnie, dzieje się coś z naszym WWB? Gdzieś czytałem że program Gepard stanął, lub są w tym temacie jakieś problemy.

    2. Boruta

      Status makulatury. ;-)

    3. zLoad

      Nikt Ci nie napisze ale osobiscie mysle ze prace sa bardziej niz zaawansowane.

  3. Realista33

    Dla nas tylko Type 10 ma sens !!! Kiedy wreszcie to zrozumiecie??

    1. Hammer

      Dobra spytam. Czemu tylko japoński Type 10 ma sens? Chciałbym zrozumieć.

  4. Boruta

    A silnik w końcu znaleźli? ;-)

    1. Hammer

      Pracują nad tym. Tak czy siak jest to kwestia czasu kiedy silnik zrobią lub zakupią. W 2016 ruszyc ma seryjna produkcja Altaya dla armii Tureckiej. Ogólnie poza Altayem lub K 2 Black Panther nie widzę innego czołgu który moglibyśmy zakupić. No chyba że okrojone wersje Abramsów, Challengerów czy Leclerców (to dla fantastów) Co do Leopardów to powinniśmy zakończyć współpracę z Niemcami na obecnych już posiadanych.

  5. morgul

    czas na podjęcie produkcji czołgu i BWP w PL na licencji ! jest K2 jest Altay Ukraina i Szwecja też ma sporo ciekawych technologii skoro udało nam się z powodzeniem produkować Rosomaka to jest szansa na coś "cięższego" nowoczesny pancerz i ergonomia. Power-pack, armata i kilka systemów połączyć w całość i gotowe! :)

    1. Szczery

      Czolgi, BWP bez obrony przeciwlotniczej, lotnictwa to jak pokazal konflikt w Donbasie tylko cele dla artylerii. Bez tego to juz lepiej nie robic nic niz topic pieniadze w maszyny ktore zostana zniszczone za pomoca huraganowych salw ze starych BM21 Grad.

    2. Boruta

      Nie ma K-2 ani Altaya. Nie w tym kontekście. To są składaki. To znaczy, ze producent sam kupuje licencję, lub gotowe elementy z zewnątrz.

  6. szogun

    wszyscy są za altay bądż tym koreańskim czołgiem, mam takie pytanie do tych bardziej zorientowanych, czy jest możliwość dogadania się z kimś innym? czemu np. nie izrael i ich merkawa, lub z kimś jeszcze innym??? a tak swoją drogą to chyba lepiej by było z koreańczykami niż turkami, podwozie może które już mamy, można dostosować do nowych rozwiązań, bądź koreańczycy mogli by dostosować wieże do naszej k9

    1. WojtekMat

      Kazde państwo rozwijające swój model czołgu dopasowuje go do własnych potrzeb. Czyli uwzględnia takie parametry jak: - potencjalny przeciwnik - teren w którym mają operować czołgi - aktualna doktryna wykorzystania czołgów - zaplecze logistyczne To samo powinny uwzględniać państwa, które czołgi chca kupić. Bez tego kupi si,e sprzet który może robi propagandowe wrażenie, ale ma wątpliwą przydatność na danym terenie. Merkawa : czołg projektowany pod tereny pustynne (bez przepraw, mostów, widoczność we wszystkich kierunkach). K9 : czołg do walki z Koreą Płn. Teren górzysty poprzecinany dolinami.

    2. Realista33

      Altay nie jest zły ale to nic nowoczesnego!!! Koreanski jest porzadnym sprzetem ale "tylko" na poziomie Leo 2a5. Dla nas idealny jest Type10. Nowoczesny, jakby uszyty na miare naszych warunkow terenowyxh !!!! Jakakolwiek współpraca z Japonia przy tym projekcie, ktora pozwoliłaby nauczyć "naszych specjalistów" chićby spawać ma sens i dałaby korZyści w perspektywie nie dalszej niż dekada !!!! Przypomne tylko, że gdy zaczynaliśmy temat KTO tez byli sami sceptycy wokół lub fani modernizacji poradzieckich maszyn, zakupu gotowych z rfn. Potrzeba jest matka wynalazku a my potrzebujemy Type10 i im szybciej to zrozumiemy tym Mniej zycia stracimy..

    3. Boruta

      Nie, nie wszyscy. Altay to składak (min z K-2) bez silnika, a Turcja to nie jest stabilny partner. K-2 jest robiony pod specyficzne wymagania Koreańczyków (min koncentracja opancerzenia na froncie wieży, a nie w jej przedniej półsferze), i tez składak. Merkava jest z kolei robiona pod realia Izraela.

  7. Zając

    3 prostokątne kostki na kadlubie-co to jest?

    1. kfas i modo

      Skrzynki narzędziowe.

    2. EUropa

      To jest system ochrony, ktory wytwarza takie pole ochronne jak w Gwiezdnych Wojmach! Ten czog potrafi tez plywac i latac(tylko do 0,5m nad ziemia) i rozwija predkosc okolo 1Mach! Strzela posiskami grzmoto-tarmoszacymi z laserowymi ostrzami! Jest to czolg 5.Generacji i posiada absolutne wlasciwosci stelth! To wszystko wyczytalem na tym forum od sliniacych sie forumowiczow, ktorzy ten pol-Leopard@ zachwalaja pod niebiosa i widza w WP!

  8. hi-tec NATO beka

    Dlaczego Defence24 napisał tylko o czołgu, a nie poda, że w roku budżetowym 2016, turecka armia, druga pod względem liczebności, zakupi... 900 mułów? Może polskie zakłady zbrojeniowe wystartują w przetargu? Wg wymogów przetargowych tureckiej armii muły muszą mieć min. 1.3m wzrostu i unieść ciężar 200kg. Tureckie ministerstwo obrony za 900 mułów jest gotowe zapłacić 1,620,000 lir tureckich.

    1. NATOwnik

      I co w tym dziwnego? Ja widze, ze kolega (mlodociany zapewne) zielonego pojecia nie ma o jednostkach operojacych w gorach a na takich forach sie udziela!? Turecka armia to, co prawda, w 90% skansen i wyposazenie ala Wojsko Polskie w zabytki, ale np. Bundeswehra i USArmy tez uzywaja w jednostkach wysokogorskich mulow! Nie ma nic lepszego!

  9. ern

    Zamiast wydawać pieniądze na modernizację starych Leopardów, lepiej dogadać się z Turcją albo Koreą i robić Altaya albo K2. Ale to zdaje się dla Warszawy kwestia polityczna a nie wojskowa i gospodarcza. Szkoda.

    1. Marek

      Zupełnie nie rozumiem, czemu Ty nie chcesz modernizować Leopardów? To czołgi z ogromnym potencjałem modernizacyjnym a Niemcy, choć kombinują z Rosją, jeszcze nie są kalifatem. Co do gospodarki zaś, wybrana została oferta korzystna. Dodatkowo tego, czego przy okazji moderki nauczą się nasi specjaliści już im nie odbierze. Ja nie mówię, że nie należy kombinować z nowym czołgiem, ale nie powinien być to Altay.

    2. Dropik

      bo 250 tych czołgów (nadal 3 generacji) nie rozwiązuje niczego poza wydrenowaniem budzetu mon. Na t72 it90 wystarcza leony i zmodyfikowane twarde/t72 , ale na "Atrapę" turecki czołg to za mało

  10. myslacy

    Turcy to sobie będą mogli - jak na razie to zobaczymy na co będą mieli kasę - bo jak na razie PKB zwalnia a to było przed zestrzeleniem Su i zamachami w Stambule - jak turystyka runie to Turkom skończy się kasa na ich zbrojenia - i będą sobie mogli kupić 1 Altaya. Turcja to kraj rolniczy gdzie 1/4 PKB to dochody z rolnictwa a 1/4 z transportu /związanego z turystami/. Jak spadnie liczba turystów to spadnie zapotrzebowanie na produkty rolnicze, do tego dojdzie embargo Rosji na owoce , i nie będzie taniej ropy od Daesz - i nagle światłe plany mogą okazać się nie do wypełnienia. Zobaczcie jak poleciała już ich waluta.

    1. Grom

      Tak tak tylko ze Rosjanie juz luzują swoja polityke wobec Turkow .

  11. sebo

    Na ich tle nasze czolgi wygladaja troche lepiej.

  12. .

    Nawet nie taka głęboka jakby mogło sie wydawać... Poza tym warto napisac,ze to nie czołg nowej generacji , zaledwie III ej

  13. k

    Dla mnie to wygląda jak głęboka modernizacja loparda 2a4

    1. Janusz internetu

      raczej pochodna K2

    2. Obi

      To jest nowa konstrukcja w dużej mierze czerpiąca z koreańskiego K2 Black Panther acz i są istotnie niemieckie elementy jak armata.

    3. Blablabla

      Leoparda można by zmodernizować do poziomu Altay'a lub K2, ale kosztowało by to tyle co nowy czołg. Z kolei jeśli mielibyśmy inwestować w nowy czołg, to w obecnych czasach konstrukcje z wieżą załogową są przeżytkiem i musielibyśmy opracować nie tylko nową wieżę, ale też kadłub, bo nie ma jeszcze kadłubów dedykowanych dla wież bezzałogowych. Nasza wieża, która projektowana jest dla Geparda, nie nadaje się dla ciężkich maszyn. Byłaby słabym punktem. W lekkich maszynach umieszczenie magazynu amunicji z tyłu wieży ma sens - odseparowuje całkowicie załogę od amunicji, oraz ważne moduły czołgu (eksplozja nie unieruchomi maszyny)- jest to bardzo istotne, ponieważ kadłub zapewnia stosunkowo małą osłonę i praktycznie każde trafienie z pocisku podkalibrowego w kadłub, w przypadku pozostawienia amunicji w kadłubie, kończyłoby się unieruchomieniem czołgu (śmierć załogi, poważne uszkodzenie maszyny, lub oba). W dodatku zniszczenie magazynu w niszy, w przypadku gdyby był wymiennym modułem, nie wyłączałoby czołgu z walki na dłuższy czas.

Reklama