Reklama

Siły zbrojne

Prezydent Ukrainy oblatał zmodernizowany Su-27. "Dostosowany do standardów NATO"

Fot. president.gov.ua
Fot. president.gov.ua

Ukraiński prezydent Petr Poroszenko odbył lot jednym z dwóch myśliwców Su-27, zmodernizowanych przez zakłady MiGremont w Zaporożu. Maszyny dostosowano do współdziałania z siłami NATO, a ich możliwości operacyjne znacznie poprawiono. 

Prezydent Poroszenko odbył lot w tylnym fotelu jednego z dwóch samolotów Su-27UB przekazanych siłom powietrznym Ukrainy po gruntownym remoncie i modernizacji w Państwowych Zaporoskich Zakładach Remontowych „MiGremont” w Zaporożu.

Program unowocześnienia podstawowych ukraińskich myśliwców obejmuje znaczne zmiany w awionice, związane m. in. z zastosowaniem cyfrowych systemów łączności, zapisu i przetwarzania danych oraz komputera bojowego. Istotnym elementem tego programu jest też dostosowanie samolotów do współdziałania z NATO i operowania na lotniskach korzystających z zachodniej i cywilnej infrastruktury. Wśród zmian jest np. wprowadzenie standardowych systemów VOR/DME oraz ILS/DME umożliwiających nawigację i wspomagane lądowanie na lotniskach cywilnych. System nawigacyjny Su-27 wykorzystuje obecnie zarówno pozycjonowanie GLONASS, jak i GPS. Zastosowano też nowy transponder zgodny z międzynarodowymi standardami cywilnymi ICAO.

Modernizacja systemów uzbrojenia objęła m. in. wymianę modułów w systemie nadawczo-odbiorczym i przetwarzającym dane radaru głównego, co ma zwiększyć zasięg wykrywania celów powietrznych o 50% i skuteczność wykrywania o 30%, a także poprawić odporność na zakłócenia. Nowy komputer bojowy i system celowniczy ma też zwiększać o 30% precyzję użycia uzbrojenia niekierowanego powietrze-ziemia: rakiet, bomb i działka pokładowego.

W dniu 15 października siłom powietrznym Ukrainy przekazano pierwsze dwa zmodernizowane do tego standardu samoloty Su-27. Są to maszyny w wariancie dwumiejscowym. Oprócz Su-27 firma „MiGremont” realizuje na rzecz lotnictwa Ukrainy również modernizację szturmowych samolotów Su-25, obejmującą podobny zakres dostosowania do standardów cywilnych i NATO.

Reklama

Komentarze (6)

  1. anatol

    niech je wyśle na Donbas zobaczymy jak długo polatają

  2. OnetowaPisanina

    Nie wiem czy Ukraina produkuje jakieś samoloty bojowe, oprócz transportowych Antonowa... BTR4 potrafią produkować dla armii lądowej, ale wcześniej czy później będą musieli znaleźć nowego dostawcę samolotów, bo te co mają stracą w walce bądź z powodu awarii. (to samo dotyczy polskich MiG29).

  3. jacenty

    Paroszenko się stara, ale i tak przegrywa z Putinem. Putin latał Tu-160

    1. kobuz

      A co Ty porownujesz jablka do gruszek. Su 27 jest mysliwcem, a Tu 160 jest bombowcem strategicznym. Co ma jedno z drugim wspolnego?. Nic. Obaj siedzieli w maszynach i podziwiali Universum. So what

    2. scorpion

      Tylko, że w tytule jest słowo "oblatał" a to raczej domena doświadczonych pilotów-oblatywaczy a nie tłustawych polityków. Putin niczego nigdy nie oblatywał.

  4. KrisNY

    Koniec swiata sie zbliza....SU-27 dostosowany do standardow NATO.

    1. JA

      To takich końców świata było już kilka. Polskie SU-22 i MIG-29. Ale najlepsze to rumuńskie MIG-21.

    2. xawer

      Nasze MiG-29 są już dawno dostosowane do standardów NATO. To znaczy, że już jesteśmy po końcu świata?

    3. mfer

      Zegary wyskalowali w stopach i dali NATOwskie częstotliwości w radiostacji. Normalnie modernizacja taka, że Su-35 może się schować.

  5. Piotr

    Poroszenko najwyraźniej bierze jako wzór dla siebie przywódcę Korei Północnej - on też nakręcił propagandowy film jak pilotuje samolot po czym udzielał konstruktywnych porad pilotom. Poziom propagandy ukraińskiej jest po prostu żenujący - kilka dni temu wróciłem z Ukrainy - mogę podać setki przykładów, że ten kraj wkrótce upadnie i będzie nowa rewolucja. Czy wiecie, że milicjanci jeżdżący samochodami sami za prywatną kasę tankują samochody? Oficjalnie to mówią podczas kontroli uzasadniając próbę brania łapówek. Korupcja jest gigantyczna, np leśniczy nie dostaje wcale pensji bo oddaje ją w całości przełożonemu w zamian może sprzedawać "na boku" drzewo z lasu. Średnia pensja na Ukrainie to obecnie ok. 70 USD - ceny poza wódką papierosami rachunkami za wodę gaz prąd są porównywalne do polskich. Ukraina nigdy nie wejdzie do NATO czy do UE - jeżeli by weszła do UE to w ciągu kilku dni 60% ludności wyjeżdża do Niemiec czy innych krajów bogatego zachodu za pracą i chlebem.

    1. tadek

      przesadzasz, mam znajomego który ma małą fabrykę maszyn rolniczych tańszych niż te ogólnie znane..na eksporcie na Ukrainę dorobił się już dużego majątku,otworzył tam serwis i sam tam często bywa,twierdzi że UKRAINA rozwija się w oczach, o korupcji w ogóle nie wspominał..

    2. Tedd

      Bez przesady, dobrze robi. Każdy na jego miejscu robił by co mógł by podtrzymać morale. I właśnie temu to ma służyć. Pokazał Ukraińcom co Ukrainie wyszło dobrze (z artykułu wynika że samolot jest udany - i na tym się bazuje bo ja to się na samolotach nie znam wcale).

    3. Geoffrey

      Piotrze, te "setki" przykładów, to oczywiście historie zasłyszane na miejscu od ludzi, którzy tam mieszkają i mogą przysiąc, że tak właśnie jest, a sami usłyszeli je od swoich znajomych, którzy także mogą przysiąc, że to prawda. No bo jakieś usprawiedliwienie musi być na to, że ludzie DAJĄ łapówki. A zmiany wszak trzeba zaczynać od siebie. Korupcja rzeczywiście jest wielka, ale też zmiany są bardzo duże i nigdy nie zaryzykowałbym słowa nigdy :)

  6. Hammer

    Szkoda tylko że te maszyny co najwyżej nad lotniskiem z dala od Donbasu polatać sobie mogą;-)

Reklama