260. śmigłowiec NH-90 przekazany użytkownikowi. Trafił do Hiszpanii

8 grudnia 2015, 13:34
NH90 TTH Hiszpania
Fot. NH Industries

Koncern NH Industries przekazał do eksploatacji dwieście sześćdziesiąty wyprodukowany śmigłowiec NH90. Jest to równocześnie dwudziesta ósma maszyna dostarczona w 2015 roku i  druga w wersji transportowej (NH90 TTH), jaka trafiła do sił zbrojnych Hiszpanii. 

Hiszpania zamówiła pierwotnie 45 śmigłowców transportowych NH90 TTH, jednak ostatecznie zamówienie zredukowano do 22 egzemplarzy. Pierwszy dostarczono niemal rok temu, 18 grudnia 2014 roku. Kolejna maszyna tej wersji trafiła do hiszpańskiej armii 4 grudnia 2015 roku, a całość zamówienia ma zostać zrealizowana do końca roku 2019.

NH90 TTH może zabrać do kabiny wyposażonej w obszerne drzwi boczne i tylną rampę do 20 żołnierzy, 12 noszy lub ładunek o masie 2,5 t. Zasięg śmigłowca przy prędkości przelotowej 260 km/h to 982 km, a pułap działania wynosi 6 tys. metrów.

Wśród użytkowników NH90 poza Hiszpanią znajduje się też m. in. Francja, Niemcy, Norwegia, Nowa Zelandia, Holandia Finlandia, Szwecja i Włochy. Maszyny tego typu zamówił również Egipt i Oman. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 21
Reklama
prusakolep
wtorek, 8 grudnia 2015, 14:00

powtarzam niechaj jaki popieracz Caraczana poda ILE przyleci te-go z Francji. do remontowni czysto polskiej. rozumiem te troski o koszty. bo nh-90 drogi. i opony ma nieteges. no to ok kupuje golfa III. zamiast polo rocznik 2010 . ps. co tam pisze o REDUKCJI?? ile to sztuk caraczana odbierzemy zanim dostaniemy poZWOLENIE na montowanie? he?

asdf
wtorek, 8 grudnia 2015, 16:08

Tyle samo co AW 149

domin
wtorek, 8 grudnia 2015, 13:46

Nie jestem specjalistą - ale ten helikopter wydaje się lepszą maszyną niż caracal

karib
wtorek, 8 grudnia 2015, 16:26

A to zależy do czego, podobno australijscy specjalsi bronili się jak mogli przed MRH90... A u nas wersje specjalistyczne miały dominować w zamówieniu.

Wojmił
wtorek, 8 grudnia 2015, 21:22

I liga tego świata kupuje NH-90... Amerykanie właśnie konstruują swój odpowiednik tego śmigłowca. a w Polsce tak napisano przetarg, aby NH-90 nie miał szans - dlatego nie wystawiono go nawet w przetargu... (kiedyś wybrano EH-101 ale anulowano "bo koszty").

henry
wtorek, 8 grudnia 2015, 21:06

Czyli jedyną opcją jest wybór śmigłowca w trybie wolnym z warunkiem rozpoczęcia produkcji w kraju.

II pilot
wtorek, 8 grudnia 2015, 17:47

Zgadza się, na pewno lepszy od Caracala, chociaż też nie pozbawiony wad. Ale gębę wódki dać temu kto mi powie dlaczego NH Industries nie startował w przetargu na śmigłowiec dla Polski? Dlaczego Augusta Westland nie proponowała EH 101, tylko ten maleńki śmigłowiec dla VIPów (wciskając wszystkim kit, że to wiropłat bojowy)? Kto mi na te pytania odpowie?

TNT
wtorek, 8 grudnia 2015, 22:18

To pytanie nie tyle do oferentów co do UI w MNO! Jeśli zamawiający twierdzi że chce jeden typ maszyny do wszystkiego to producent stara się "wpasować" w te reguły aby nie "wypaść" z SIWZu. Z tego powodu nie zaproponowano AW101. AW149 nie jest wiropłatem cywilnym - od początku projektowany był jako nieco pomniejszona i oszczędniejsza alternatywa dla NH90. Zachęcam do wnikliwej analizy technicznej. Obecne obserwacje potwierdzają celowość użycia większej floty mniejszych wiropłatów = mniejsze straty ludzkie (!) No i najważniejsze pierwotnie celem przetargu był właśnie NH90. Zarówno Airbus Helicopters jak i AgustaWestland nie zaproponowały NH90 dlatego że to ich wspólny produkt i trzeba byłoby się podzielić "torcikiem" a przy pasywnej postawie UI stało się jak się stało. Spekuluję, że to AW jest w tym sporze głównym blokującym bo ma więcej do stracenia (ma poniżej 1/3 udziałów w NHI a prawie 2/3 AH).

Marine
wtorek, 8 grudnia 2015, 22:06

Przecież odpowiedz na twoje pytania jest oczywista. NH Industries nie startował bo bo ma cała kolejkę zamówień i nie było by w stanie zrealizować dostaw w wymaganym przez nas czasie a EH/AW101 był 'za ciężki' żeby spełnić wymagania naszego przetargu

Odpowiedź
wtorek, 8 grudnia 2015, 20:40

1. NH Industries nie startował ponieważ jego głównymi udziałowcami są AH i AW 2. AW101 nie wystartował z powodu warunków technicznych przetargu czyli wymogów MON, ograniczenie max masy startowej do 11 ton. Gdy chodzi o wódkę zawsze pomagam...

Pasjonat525
wtorek, 8 grudnia 2015, 17:31

Tak jest lepszy od caracala ale my nie mielismy go do wyboru .A to wszystko dzieki swidnikowi i AW ktory zablokowal go w przetargu bo wiedzial ze polska ciemny narod i wcisnie sie nam aw149 ktorego nikt nie chce .Wracajac do caracala to najlepszy wybor z mozliwym jakie mielismy ( s70i ,aw149)

TNT
wtorek, 8 grudnia 2015, 22:35

Mądry w takim wypadku odwołuje przetarg jeśli widzi że ktoś skroił SIWZ. Caracal jest dostateczny na dziś ale na jutro to za mało.

laik, zwykły laik
wtorek, 8 grudnia 2015, 17:11

A waszym zdaniem który jest lepszy ( nie patrząc na cenę ) NH-90, czy AW-101? I dlaczego?

II pilot
wtorek, 8 grudnia 2015, 19:34

Stawiam na AW - 101 to jasne, trzy silniki R&R, no i w ogóle udźwig, zasięg, kultura wykonania. NH-90 jest jednak słaby, to nie jest prawdziwy śmigłowiec bojowy. Za delikatny, choć wygląda okazale...

taki jeden
środa, 9 grudnia 2015, 01:45

Cała ta dyskusja o NH-90 nie ma sensu. 1. NH-90 nie był i NIE BĘDZIE oferowany Polsce, bo ich cena 2,5 krotnie przekraczała limit cenowy określony przez MON (11 mld zł versus realny koszt 70 maszyn ca 26mld zł). Skończyło się na 50 Caracalach za 13,5 mld. 50 NH-90 kosztowałoby min. 19 mld. I to zapewne bez szkoleń, części zamiennych i offsetu. 2. Z zamówionych 474 śmigłowców 9 lat zajęło dostarczenie 260 sztuk. Przy tempie produkcji ca 30 maszyn rocznie, pierwsze dostawy dla Polski byłyby możliwe po 2022 roku. A to wykluczały warunki przetargu. 3. MON jak zwykle spie..rzył sprawę złym rozeznaniem, wyceną i brakiem wyobraźni. I nie podniecajcie się już tym tematem, bo NH-90 nie będzie i kropka.

panzerfaust39
wtorek, 8 grudnia 2015, 15:54

Klasyczny multieuropejski potworek

Pasjonat525
wtorek, 8 grudnia 2015, 22:50

Przetarg byl jak najbardziej rozpisany pod nh90 tylko powtarzam to ze nie zostal zaproponowany to wina august wesland ktory jest wspoltworca tego smiglowca z airbusem , zablokowali go bo mieli nadzieje ze uda sie im wcisnac nam aw149 w ktorego zainwestowali duzo kasy a nikt go nie chce ( oprocz naszego nowego ministra obrony ) z tego wzgledu wybor caracala jest najlepszy z mozliwych .

Einshorn
środa, 9 grudnia 2015, 11:10

Człowieku nie siej dezinformacji i bzdurnych argumentów wyssanych z palca bo to już się przejadło. IU nałożył pułap maksymalny ceny za maszynę podczas przetargu i NH90 przekracza go ponad dwukrotnie dla tego NHI zrezygnowało ze startu w przetargu bo też nie mogło sprostać określonemu terminowi dostaw. I przetarg w którym brak wymogu rampy miał być rozpisany pod śmigłowiec z rampą... ty w ogóle czytasz co wypisujesz?

raaaaaaaaaff
wtorek, 8 grudnia 2015, 14:32

A my zamiast normalnego śmigłowca mamy se caracala.

Michał
wtorek, 8 grudnia 2015, 17:12

do przetargu nie został zgłoszony NH90,więc nie MON nie mógł go wybrać,

qwer
wtorek, 8 grudnia 2015, 16:07

Tylko NH 90 chodzi ostatnio po 90 mln euro za sztukę i to bez serwisu i offsetu, z tymi bonusami pewnie by skoczył do 120-130 mln.

Tweets Defence24