Reklama

Geopolityka

Radom Air Show 2015: Ostatnia wizyta rumuńskiego Lancera?

  • Fot. Ministerstwo obrony Włoch
  • Fot. AN/Defence24.pl.

Rumunia należy do ostatnich w Europie użytkowników myśliwców MiG-21, które stanowią podstawę obrony powietrznej tego kraju. Podobnie jak dwa lata temu, na Radom Air Show można było zobaczyć rumuńskie MiGi-21 Lancer zarówno w powietrzu jak i na ziemi. Być może po raz ostatni.  

36 zmodernizowanych w latach 1993-2002 przy współpracy z Izraelem maszyn MiG-21 Lancer które stanowią dziś podstawę obrony powietrznej tego kraju, już do przyszłego roku zaczną zastępować zdecydowanie nowsze myśliwce F-16 Falcon. Negocjacje w tej sprawie trwały od wielu lat, gdyż MiG-21 Lancer, pomimo modernizacji, od dawna nie spełnia już wymagań współczesnego pola walki, a jego eksploatacja jest kosztowna.

Co ciekawe, Rumunia zdecydowała się pozostawić te maszyny w linii, natomiast wycofała w 2003 roku posiadane myśliwce  MiG-29. Stało się tak, pomimo iż były to samoloty relatywnie nowe, wprowadzone do służby w 1989 roku. MiGi-21 wprowadzono do rumuńskiego lotnictwa w roku 1962.

Niezależnie od swojego wieku, MiG-21 jest maszyną interesującą i dobrze prezentującą się zarówno na ziemi jak i w powietrzu. Niewykluczone jednak, że tegoroczny Radom Air Show to ostatnia szansa zobaczenia tych maszyn w Polsce. Za dwa lata można spodziewać się rumuńskich pilotów na pozyskanych od Portugalii maszynach F-16 Block 15 MLU.

Zobacz także: Rumunia zdecydowała o zakupie portugalskich F-16

Zobacz także: Rozpoczyna się Air Show w Radomiu

 

 

 

Reklama

Komentarze (4)

  1. zxc

    Wie ktoś dlaczego wcześniej wycofali nowsze Migi 29 przed Migami 21?

    1. Mateusz

      Ten sam powód co zawsze: brak kasy. Mieli je modernizować ale nie było ich na to stać wiec się ich pozbyli. Migi-21 już były zmodernizowane, było ich więcej, miały lepsze zaplecze techniczne i były tańsze bo jednosilnikowe. Zresztą byli o krok od NATO a Putin wyglądał na rozsądnego wiec po co utrzymywać tyle eskadr bojowych?

    2. Matt

      I'll say it in english since I do not know polish :). The reason is corruption. Those MiG-29's had about 30 hours in the air so they were brand new. The air force already upgraded a MiG-29 (MiG-29 Sniper) and there were plans to upgrade the whole fleet. We had the cash for it , the resources , the brain power , everything. Corruption ruined great planes... I'll leave some pictures here for you with the MiG-29 Sniper and how the fleet looks today. http://www.resboiu.ro/wp-content/uploads/2013/08/MiG-29-Sniper-Muzeul-National-al-Aviatiei-18300.jpg This is an article (in romanian) about the MiG-29 in RoAF. http://www.rumaniamilitary.ro/aripi-romanesti-mig-29-in-roaf

  2. antek

    No to po wycofaniu ze służby Tornado w Niemczech i Włoszech polskie i rumuńskie F 16 powinny przejąć rolę nosicieli bomb b61 w ramach NATO Nuclear Sharing.

  3. R.Majewski

    "Lancer" ????.....Mig 21 zawsze by znany w NATO jako " Fishbed ".....zresztą wszystkie mysliwce mialy nazwy na " F " od Fighter......

    1. jo

      Lancer to nazwa modernizacji MiGa-21 i jest jak najbardiej prawidlowa

    2. superekspert

      Ale tu chodzi o bezsensowną przeróbkę izraelską MiG-21 do wersji Lancer na jaką zdecydowała się Rumunia a nie kodową nazwę MiG-21. Bezsensowną, bo ta kosztowna przeróbka dodała elektroniczne świecidełka (wyświetlacze zamiast zegarów) i izraelski radar do starych francuskich rakiet, HOTAS i izraelski system ostrzegawczy oraz zakłóceń, ale tak na prawdę NIE ZWIĘKSZYŁA ZDOLNOŚCI BOJOWYCH ANI TRWAŁOŚCI! Tymczasem np. rosyjska przeróbka MiG-21 dla Hindusów do wersji Mig-21-93 Bison dała prawie współczesne możliwości: dużo lepszy radar, HMCS, możliwość odpalania R-73, R-27 i R-77 i to nawet do 2 celów równocześnie, system zakłócający, datalinka, precyzyjne uzbrojenie powietrze-ziemia a nawet lepszą widoczność z kabiny i większą trwałość. Na manewrach z USA Amerykanie na F-15 byli mocno zaskoczeni możliwościami tych MiGów. Hindusi zamierzają te przerobione MiG-21 trzymać do 2025. Rosjanie oferowali też podobną przeróbkę ale z silnikiem od MiG-29, co rozwiązałoby największą bolączkę MiG-21: krótki zasięg.

  4. Mirosław Znamirowski

    Chyba warto by było, aby już teraz "odpowiednie czynniki rządowe" podjęły działania na rzecz pozyskania jednego z tych MiG-21 Lancer dla wzbogacenia zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

    1. Qba

      W tym muzeum już jest kilka MiG-ów 21

Reklama