208 mln na remonty silników dla MiGów-29

23 kwietnia 2021, 11:07
IMG_4126-kopia
Fot. Maciej Szopa/Defence24
Reklama

3. Regionalna Baza Logistyczna, Wydział Techniki Lotniczej ogłosiła udzielenia zamówienia dotyczącego napraw głównych w latach 2021-2023 turboodrzutowych silników lotniczych RD-33 ser. 2 dla znajdujących się na wyposażeniu polskich Sił Zbrojnych myśliwców MiG-29. Prace zrealizują Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A z Bydgoszczy, poprzez włączone do spółki od grudnia 2019 roku Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4 w Warszawie, które dysponują stosownymi kompetencjami. Wartość umowy to 208,3 mln zł bez VAT.

Zamówienia udzielono w trybie negocjacji z jednym oferentem 8 kwietnia 2021 roku a ogłoszono to 11 dni później. Negocjacje prowadzone były na podstawie decyzji, która zapadła 31 grudnia 2020 roku. W uzasadnieniu trybu postępowania w którym nie zastosowano procedur konkurencyjnych czytamy co następuje: 

Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. są jedynym właścicielem (na zasadach praw wyłącznych) dokumentacji technicznej i posiadają prawo wyłączności do remontu silników RD-33 zgodnie z ,,Warunkami technicznymi na remont główny silników RD-33 serii 2 w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 4 S.A.” – styczeń 2016 r. wraz z późniejszymi zmianami, zatwierdzonymi przez Szefa STL – Głównego Inżyniera Wojsk Lotniczych na podstawie których decyzją Koordynatora zadania ww. sprzęt winien zostać naprawiony.

Ponadto Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A., dysponują zdolnościami technicznymi zapewniającymi realizację ww. zamówienia oraz nie istnieje alternatywne/zastępcze rozwiązanie umożliwiające realizację przedmiotowego zamówienia.

Decyzja jest jak widać nie tylko uzasadniona, ale też nie jest sytuacją nową, gdyż Wojskowe Zakłady Lotnicze nr. 4 w Warszawie, należące w wyniku fuzji od 2019 roku do Wojskowych Zakładów Lotniczych nr. 2, posiadają odpowiednie uprawienia i oprzyrządowanie oraz narzędzia, niezbędne do remontów silników Klimow RD-33 i weryfikacji tych remontów. Realizowały tego typu prace na rzecz polskich sił zbrojnych od wprowadzenia na uzbrojenia samolotów MiG-29 i przekazania przez producenta stosowanych kompetencji i dokumentacji. Na plus należy ocenić decyzję o zawarciu umowy wieloletniej, obejmującej okres lat 2021-2023. Umożliwia to lepsze planowanie i obniżenie kosztów prac. Ostateczna wartość umowy wyniosła 208 267 600,00 PLN bez VAT i jest nieznacznie wyższa od wartości oszacowanej przez 3. RBLog na początku postępowania, która w grudniu 2020 roku została wyceniona na 199 514 569,98 PLN.

Warto również odnotować, że w WZL nr. 4, należących dziś do WZL nr. 2 były realizowane np. remonty silników dla bułgarskich myśliwców MiG-29, aby zapewnić im możliwości lotów po zerwaniu przez ten kraj współpracy w tym zakresie z Rosją. Jest to zakład posiadający nie tylko odpowiednie kompetencje, ale też infrastrukturę niezbędną zarówno do realizacji prac jak też weryfikacji ich efektów w zakresie remontów głównych silników RD-33.

Reklama
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 111
Reklama
asdf
wtorek, 27 kwietnia 2021, 16:50

za 208 mln zl mozna bylo zakupic ok 40 lojalnych skrzydlowych dla F35 - Kratos XQ-58 Valkyrie tak to po prostu zmarnotrawiono pieniadze w "slepaki"

.
wtorek, 27 kwietnia 2021, 11:28

Czy nie lepiej kupić nowsze silniki i nie ryzykować życia pilotów? Bo tych silników nikt już nie produkuje a remont silnika w oparciu o nieoryginalne części to kiepski pomysł. szkoda że decyzje polityczne przysłaniają zdrowy rozsądek.

rezerwa 77r.
piątek, 6 sierpnia 2021, 18:19

WĘGRY posiadają 20 szt. nowych nieużywanych silników do tego typu MIG-29

rozczochrany
niedziela, 25 kwietnia 2021, 17:57

Dzięki temu zarabia polska firma, samoloty mają krajowy serwis który jest bardzo ważny. Nie jesteśmy już przyjaciółmi Rosji a nadal możemy utrzymywać w linii rosyjskiej produkcji samoloty. Pamiętajcie, że możemy równie szybko przestać być przyjaciółmi USA. A F-16 nam zostaną i dzięki tym zakładom będziemy je w stanie tak jak Iran swoje F-14 utrzymywać w linii. Poza tym mając własny serwis można taniej utrzymać samoloty w gotowości, gotowość może być wyższa, co jest ważne w razie sytuacji kryzysowej.

asdf
wtorek, 27 kwietnia 2021, 09:59

tylko po co mamy utrzymywac w linii te kompletnie nieprzydatne na wspolczesnym polu walki samoloty? przeciez one przeciwko takiemu przeciwnikowi jak Rosja sa kompletnie bezuzyteczne, pochlaniaja srodki ktore moznaby bylo przeznaczyc na zakup czegos konkretnego a tak to sa uzyteczne ale chyba tylko dla naszych wrogow.

.
poniedziałek, 26 kwietnia 2021, 22:20

dokładnie tak pełna zgoda

Hermes
wtorek, 27 kwietnia 2021, 11:24

Niech Polska firma zarabia aby nie spadały po tych naprawach przez tą wysoce specjalistyczną firmę.

123 abc
niedziela, 25 kwietnia 2021, 16:30

Po wprowadzeniu F -35 i wycofaniu Mig 29 dobrze byłoby te maszyny zamienić na latające drony. Potrzeba oczywiście zrobić FADEC i flybywire. oraz zestroić cyfrowo geolokalizację i wysokościomierz . Aby nie dopuscic do zagłuszenia GPS , geolokalizacja pseudosatelitarna. Trzeba napisać program do uczenia maszynowego aby "napisać" / opracować najlepszy program autonomiczny do lotu, aby leciał po pewnych wskazaniach ( koordynaty ) , a nie w pełni zdalnie sterowany. CZyli komputer zadecyduje o wyrzucaniu flar .

KUKUŁKA
niedziela, 25 kwietnia 2021, 13:31

SPOKOJNIE ..remont silników to tylko jeden z elementów ,poza tym ma być zmodyfikowany kadłub ,awionika i co istotne wzorem Ukraińskich Mig29 ma być przystosowany do NATO-wskiego uzbrojenia ,efektorów i nadanie im kształtu maszyny wielozadaniowej tj myśliwsko-bombowej ,a jako ciekawostkę dodam że i nasze Su-22 mają być zmodyfikowane o awionikę i podwieszany radar według propozycji Izraela ,powodem jest to że posiadamy do nich bomby termobaryczne o wagomiarze 100kg oraz 230kg do których opracowany jest system samonaprowadzający a nasze Su -22 zabierają takich efektorów od 8 do 12

ja
niedziela, 25 kwietnia 2021, 12:20

Nasze Mig-29 to trzeba by sprzedać Ukrainie, a w zamian pozyskać 16 używane od USA. za pieniądze ze sprzedaży Mig-29 plus te pieniądze za remonty można zmodernizować te 16 sztuk do wersji Viper. Byłby sprzęt na następne 15 lat, potem resztę naszych F-16 modernizować

Stratyfikacaj istotnym elementem obronności kraju
niedziela, 25 kwietnia 2021, 09:21

to dobra wiadość stratyfikacja jest istotnym elementem obronnosci kraju nie możemy polegaćtylko i wyłącznie na sprzeciez USA zarówno F-16 jaki Migi-29 są potrzebne

Davien
niedziela, 25 kwietnia 2021, 06:21

MiG-29 to najlepsze maszyny w historii lotnictwa. A były by jeszcze lepsze, gdyby zainstalowano w nich kotły opalane oparami benzyny o których rozpisywalem sie na jednym z portali militarnych. Były by jeszcze lepsze, gdyby uzbroić jest w AIM-120 i AIM-9L z 1973 roku o których także sie mocno rozpisywałem. Wart by takze zastanowic sie nad alternatywnym napędem, czyli silnikami odrzutowymi z łopatkami turbin widzianymi od strony wlotu powietrza.

Leon zawodowiec
sobota, 24 kwietnia 2021, 19:48

Oby nie stało się tak; jak po remoncie foteli pilota!

BUBA
niedziela, 25 kwietnia 2021, 12:43

A swoj droga to jak powodzi sie rodzinie ktora zostawil ten pilot. Bo ta pani z dwojgim malych dzieci do pracy raczej pojsc nie moze.

BUBA
sobota, 24 kwietnia 2021, 18:07

A co Polsce zrobi Rosja jak Polska kupi od Węgrów ich samoloty? Cofnie serwis MiGa-29?............................ ......................................................................................................................................................................................

Patriota
sobota, 24 kwietnia 2021, 17:16

Jasne tylko nie wysyłajcie silników na remont do kacapow

Maurer
niedziela, 25 kwietnia 2021, 19:38

Patrioto, po co sugerujesz coś czego nie ma w tekście?

Jabadabadu
sobota, 24 kwietnia 2021, 15:51

Oczywiście - jak rozumiem - WZL posiada atestowane części zamienne, prawda? Czy też skończy się tak samo jak w przypadku "remontu" foteli katapultowych?

Pilot
sobota, 24 kwietnia 2021, 10:54

W razie w lepsze cokolwiek niż nic. Brać od Węgrów wszytko to części będą

asdf
wtorek, 27 kwietnia 2021, 10:12

jednak jak za ruchome cele to tak tanio znowu nie jest, lojalny skrzydlowy Kratos Valkiria to koszt rzedu 1mln nawet dla nas najlepszego sojusznika cena nie powinna przekroczyc 5mln za sztuke.

Darek
sobota, 24 kwietnia 2021, 10:10

Równie dobrze mogą kasę przeznaczyć na owies dla koni. Kawaleria może miałaby lepszą skuteczność w starciu niż te cuda techniki. Trzymają pilotów, którzy i tak w przyszłości nie przesiądą się na nowe maszyny. Minister Obrony powinien karnie odpowiedzieć za ten stan rzeczy

niedziela, 25 kwietnia 2021, 17:52

A kasy poszło na te silniki tyle, ile na 2/3 nowego samolotu wielozadaniowego. Lepiej byłoby za to dokupić dwa używane F-16 Block-52 i poddać kanibalizacji 6 najbardziej zużytych migów. I tak byłoby to zwiększenie siły uderzeniowej naszego lotnictwa, a z pozyskanych części dałoby się tanio wyremontować pozostałe.

ETM
niedziela, 25 kwietnia 2021, 08:40

Dla mnie to piloci latajacy na Mig29 i SU22 to nie sa wpelni zolnierzami.

sobota, 24 kwietnia 2021, 21:09

Rudego z Sopotu pod trybunał

Herr Wolf
sobota, 24 kwietnia 2021, 09:58

Za te kasę były by 2 nowe migi 35 z wypasem! Niestety elektorat co raz bardziej chciwy a podatki w górę ...

Aza
sobota, 24 kwietnia 2021, 23:39

Mig-35? Ale pomysł

Olek
sobota, 24 kwietnia 2021, 19:50

Z trotylem?

mwa
sobota, 24 kwietnia 2021, 08:30

A ile tych silników zostanie w ogóle wyremontowanych?

Herr Wolf
sobota, 24 kwietnia 2021, 19:19

Dwa

tygrys 007
sobota, 24 kwietnia 2021, 02:15

Wydał bym te kasę na duzy dron polskiej produkcji dalekiego zasiegu

Janka
niedziela, 25 kwietnia 2021, 11:42

Dywizjon dronow

Pch
piątek, 23 kwietnia 2021, 22:47

Kroplowka dla WZL

rozczochrany
niedziela, 25 kwietnia 2021, 17:50

Bez WZL nie będzie polskiego lotnictwa a tym bardziej w czasie kryzysu czy wojny.

asdf
wtorek, 27 kwietnia 2021, 22:15

ile leci rakieta albo bombowiec? duzo zdolasz przez ten czas wyremontowac samolotow w wzl?

Gucio77
piątek, 23 kwietnia 2021, 21:32

Drogo w USA można kupić aktualnie 4 MiG-29 w tym dwa UB plus 4 nowe silniki w skrzyniach za 4,5 mln USD.

sobota, 24 kwietnia 2021, 21:07

Racja

Dred
piątek, 23 kwietnia 2021, 21:26

A mogły być Caracale...

Tak myślę
piątek, 23 kwietnia 2021, 20:51

Te 208mln+kasa za sprzedaż MiGów i osprzętu... byłoby na Narew.

AK
sobota, 24 kwietnia 2021, 17:52

Sądzisz, że jest na świecie państwo, które byłoby zainteresowane zakupem naszych Migów? Kto to taki?

asdf
wtorek, 27 kwietnia 2021, 22:18

ukraincy? mogliby nawet zaplacic w barterze jakims sprzetem (np t72 ktorych posiadaja kupe do remontu w wersji nieeksportowej)

la scala
piątek, 23 kwietnia 2021, 20:28

Po tylu latach użytkowania to nasi powinni mieć rozpracowany ten silnik od A do Z. Chińczycy na pewno mieliby już ulepszoną kopię w produkcji.

asdf
wtorek, 27 kwietnia 2021, 22:20

mozna tez bylo wsadzic jakis zachodni, podobno snecma m53 zmiescilby sie tylko z czego zyloby te towarzystwo ktore od tylu lat sprzedaj WP te remontowane silniki od migow?

Davien
niedziela, 25 kwietnia 2021, 09:25

Chiny maja swój WS-13, nie musza kopiować starych RD-33.

FanPrawiczkaDaviena
poniedziałek, 26 kwietnia 2021, 08:34

Podobno sa już na finiszu prac nad twoim słynnym kotłem opalanym oparami benzyny i silnikiem odrzutowym z łopatkami turbin widzianymi od strony wlotu powietrza. Prace nad twoimi AIM-1220 z 1973 roku tez podobno ida całkiem sprawnie.

ryba
sobota, 24 kwietnia 2021, 23:14

kraść nie wolno !!! tym bardziej kiedy okradany ma 3 razy wiecej kolegów i ze 3 razy wiecej broni !!!

Kris
piątek, 23 kwietnia 2021, 19:14

To tych 209 milionów złotych nie można było przeznaczyć. Na nowe maszyny

Globi
niedziela, 25 kwietnia 2021, 01:37

Tylko że JEDEN myśliwiec kosztuje ok.60 mln (mig-35,f-16,gripen) do nawet ponad 100mln (rafaele,typhoon,f-35). To daje min. 60x4 240 mln zł do 100x4 400 mln zł. To jest cena tylko maszyny bez szkolenia pilotów i obsługi czy uzbrojenia i symulatorów dla przykładu nasze f-16 kosztowały 47 mln za samolot a doliczając uzbrojenie szkolenie itd. wyszło ok.78 mln za sztukę (ok.300mln zł). Teraz pytanie ile nowych samolotów kupisz za 209mln zł ?

asdf
wtorek, 27 kwietnia 2021, 22:21

ile by nie kupil to bylyby prawdziwe mysliwce a nie tylko takie udajace.

Herr Wolf
sobota, 24 kwietnia 2021, 19:20

255

sobota, 24 kwietnia 2021, 16:56

Maszyny ? Grippen golutki to 120mln dolarów za sztukę . F16 Viper to jakieś 120-140 mln dolarów za sztukę . Więc co kupisz za 209 mln zł za sztukę ?

Wściekły 21
piątek, 23 kwietnia 2021, 18:13

To jeat bezsens totalny no Panowie to jest poprostu wyrzucanie pieniedzy podatkina w błoto i się śmianie z tego... Rozbiór armii już jest faktem i w trybie głębokiej realizacji... Coś co bedzie zezłomowane za kilka lat chcą remontować, okręty podwodne wyciągają z morza a załogi pozostawiają na lądzie, karabinki które są montowane na tyrytytki, czołgi modernizowane do standardu z przed 10 lat, a helikoptery achh już brak słów... Dramat i tyle targowica od 89 roku. Wcześniej radzieckie onuce a potem targowica nawet pod obrazem Matki Boskiej z Częstochowy i Ojca Agenta dyrektorka z Torunia

Jwch
piątek, 23 kwietnia 2021, 17:36

Szkoda tych pieniędzy na złom wydawac

Patriota
piątek, 23 kwietnia 2021, 15:19

To czym części wymienione zostaną zastapione, chyba podróbkami. To tak jak z częściami tzw. podróbkami montowamumi w samochodach zamiast orginalnych. Nie lepiej sprzedać lub złomować i kupić nowe. Nasza armia kupuje sprzęt z tzw. wystawek który posiada wątpliwą wartość bojową. Lepiej mieć cztery lwy do obrony niż stado baranów.

Vjjvbkl
sobota, 24 kwietnia 2021, 15:26

To nie samochód że pełno podróbek.pracuje w przemyśle lotniczym i chyba nie wiesz jakie procesy przechodzą dane części zanim trafią na samolot. Dlatego też takie to drogie bo bardzo skomplikowane

Cicero
poniedziałek, 26 kwietnia 2021, 15:55

Opowiedz proszę o tych "procesach" w kontekście remontowanych w Polsce foteli wyrzucanych...

realizm
piątek, 23 kwietnia 2021, 15:00

No i gitarka, niech remontują, by samoloty były sprawne i bezpieczne dla pilotów. Z drugiej strony bardzo irytuje fakt, że 15-20 lat temu przespano moment, by zmodernizować polskie Migi i Su-22, co proponowali min. Izraelczycy i chyba Francuzi (?). Dziś te maszyny byłyby użyteczne bojowo, bo jako platforma to są to dobre, solidne samoloty, trzeba było je tylko wówczas doszlifować, podkręcić nowoczesną awioniką i systemami uzbrojenia. A tak to tylko pozostała może jeszcze jakaś wartość szkoleniowa i sztuka dla sztuki, głównie w odniesieniu do Suchojów, dla których nie ma chyba już nawet posowieckich bomb(?) A może – pytam fachowców, bo nie siedzę w temacie – dałoby się jeszcze w Sukach i Migach zamontować jakieś zewnętrzne głowice z systemami detekcji i sterujące uzbrojeniem, które potem można by przeinstalować na nowe F-16, nie tracą w ten sposób pieniędzy? Może ma jeszcze sens i jest możliwe uczynienie z nich bombowców przenoszących np. JDAM? Te samoloty są ciągle sprawne i rozwijają naddźwiękową prędkość, więc … Dywaguję, zastanawiam się.

sobota, 24 kwietnia 2021, 18:22

A może kamikadze

Dawo
sobota, 24 kwietnia 2021, 18:16

Można wszystko. Ale po co? Na jak długo? Były do wzięcia F-16 z Norwegii z 15-20 letnim resursem. Wzięli je Rumuni, za nieco ponad 300 mln €

Gnom
niedziela, 25 kwietnia 2021, 22:31

Rumuni wzieli portugalskie. Sprawdź.

Robert W.
piątek, 23 kwietnia 2021, 14:58

Ale podstawowa informacja- za remont ilu silników ta kasa?!?!?

Olgino
piątek, 23 kwietnia 2021, 14:19

Czy nie można do nich zamontować silników RD-120? To bardzo dobre silniki kupowały je nawet USA.

Davien
niedziela, 25 kwietnia 2021, 09:28

Mógłbys może wyjaśnic po kiego chcesz instalować silnik z górnego stopnia rakiety Zenit na MiG-29?? A USA nigdy ich nie kupowało.

FanPrawiczkaDaviena
poniedziałek, 26 kwietnia 2021, 08:38

Najlepiej było by zainstalować im twój kocioł opalany oparami benzyny albo twój silnik odrzutowy z łopatkami turbin widzianymi od strony wlotu powietrza.

Greg
piątek, 23 kwietnia 2021, 14:01

To kasa wywalona w powietrze... bez sensu.

Monkey
sobota, 24 kwietnia 2021, 11:49

@Greg: To prawda, ale podobnie jak z BWP1 czy T72 nie mamy wyjścia. Ze względu na dekady zaniedbań, od lat 80-tych zeszłego wieku. Tylko że T72 spartolono, powinniśmy byli wydać dużo więcej i realnie je unowocześnić. To samo z MiG29. Jedynie projekt unowocześnienia BWP1 z WZM wygląda sensownie.

AMF
niedziela, 25 kwietnia 2021, 05:12

Jak nie mamy? EF pierwszej wersji do wzięcia za grosze od 3 krajów do wyboru, nikłe zdolności ataków P-Z są akurat zaletą bo MiG mają podobną charakterystykę. Jakbyś T-72 unowocześnił? Może armata 140mm? To tak stara konstrukcja, że bez wymiany dosłownie wszystkiego nie będzie z niej nic na czasie. Sens było wydać TROCHĘ więcej: APU pozwalające oszczędzać silniki które musimy importować, podświetlacz laserowy w dowódczych - na czołg podstawowy się nie nadają, większy pożytek jako wysunięty punk kierowania artylerią z nich byłby. Zresztą priorytetem i tak są Leo2PL którym brakło wymiany łączności i dołożenia ZSMU. BWP1 to się nadają jedynie na bieda-transportery co już dawno zrobili nasi południowi sąsiedzi. W OT by się sprawdziły gdyby ktoś był mądry przed szkodą i przygotował ich do działań w trakcie powodzi. Kataklizmy i katastrofy to dużo realniejsze zagrożenia niż zielone ludziki.

BUBA
sobota, 24 kwietnia 2021, 08:47

Proponuję latający dywan do czasu wprowadzenia następcy MiGa-29.................................................. .......................................................................................................................................................................... W ramach serwisu możesz go wytrzepać na trzepaku a jego miękka powłoka nie odbija fal radaru wiec jest to technologia samolotów 5 generacji. Poza tym dysponuje niższym SPO niż F-22 i F-35. .......... .......................................................................................................................................................................... A jak byś jeszcze latał na dywanie z długim włosiem no można nawet mówić i o 6 generacji stelth. tylko serwis będzie droższy bo trzepanie nie wystarczy, trzeba czasami odkurzyć. Więc i sprzęt trzeba kupić do obsługi, zrobić szkolenie................................................................................................................................

BUBA
niedziela, 25 kwietnia 2021, 12:44

A co to tych drzwi od stodoly juz niema

BUBA
niedziela, 25 kwietnia 2021, 22:07

Litości, mamy XXI wiek technika idzie do przodu. Gęstość drewna jest większa niż dywanu, drzwi od stodoły nie mają wiec tak dobrych cech stelth........................................................... ............................................................................................................................................................ Poza tym dywan nie zajmuje tyle miejsca w hangarze. A drewno ze starych stodół kupują Niemcy (5 kolumna) do wykończenia wnętrz. Dali cwaniaki złom MiGi a drzwi od stodoły demontują i wywożą do Rzeszy...i zostawiają z nowych desek - kupionych przez Niemca. Takie drzwi nie latają jak niemieckie MiGi. Nawet Prawdziwy Polski Kornik nie che tego wcinać. Dywan lepszy.....................................................................................................................

Gienek
piątek, 23 kwietnia 2021, 16:42

Zgadza się. Blisko 60 milionów dolarów na remontowanie trupa bez żadnych perspektyw.

kukurydza
piątek, 23 kwietnia 2021, 15:07

Tak samo mówili "mundrzy inaczej", kiedy rozformowywali pułki na Mig-21 i Mig-23. W zależności od jednostki, 2-5 lat później, kiedy zapadła decyzja o zakupie F-16, okazało się że piloci się "rozeszli", technicy się "rozeszli", a nowe jednostki trzeba budować od zera, biorąc ludzi z ulicy. Powrót do poziomu sprzed "zaprzestania wywalania kasy" zajął DZIESIĘĆ LAT. Miło, że dalej powtarza się te same co wtedy idiotyzmy. O tym, że Migi-29, nawet symbolicznie uzbrojone, wciąż spokojnie wystarczają do wykonywania większości rutynowych misji czasu pokoju (całość Air Policing, na przykład, czy rotacyjne dyżury na Litwie lub w Bułgarii), oszczędzając tym samym czas i zużycie dziesięciokrotnie droższych pod każdym względem F-16, szkoda nawet wspominać. Jak też i o tym, że bez pracy przy rosyjskich silnikach, nigdy nie udałoby się nam wynegocjować, utrzymać i poszerzać zakresu prac które to samo WZL wykonuje przy silnikach naszych F-16...

Dawo
sobota, 24 kwietnia 2021, 18:18

WZLe nie mają prawa tknąć silników F-16. Amerykanskie myśliwce są o około 50% tańsze w utrzymaniu i eksploatacji od MiGow- 29- według Sił Powietrznych.

Gnom
poniedziałek, 26 kwietnia 2021, 11:14

A jak myślisz kto za taki stan rzeczy odpowiada - WZL, czy raczej politycy, którzy nie zadbali o to by choć część kosztów eksploatacji F-16 pozostawała w Polsce? A co do kosztów, najpierw niech SP RP podadzą jednolitą metodologie liczenia dla wszystkich samolotów aby porównywanie mialo jakikolwiek sens. Jak znam podejście do tych zagadnień w MON to taka metodologia od blisko 30 lat nie istnieje, a próby jej tworzenia były przez lata starannie blokowane. Wierz mi, chciałbym się w tej sprawie mylić.

Prawda
piątek, 23 kwietnia 2021, 15:05

A co ? Mają wisiec na stanie armi i nie latać przez prawie 15lat?

Zelo
piątek, 23 kwietnia 2021, 15:00

Po co wygłaszarz takie niepolskie opinie bez zgłębienia tematu, każdy kraj remontuje uzbrojenie a mig to nadal zbyt dobre samoloty aby z nich rezygnować

rezerwa 77r.
piątek, 23 kwietnia 2021, 14:01

WĘGRY maja do sprzedania ,wycofane MIG i oraz części do nich w tym 20 nieużywanych silników , cena za całość około 10mln , to jest taniej aniżeli remonty

Gal
piątek, 23 kwietnia 2021, 21:11

Te nieuzywane silniki i tak by trzeba było wyremontować po tak długim czasie przechowywania

Viktor
piątek, 23 kwietnia 2021, 20:09

Węgry płacą 60mln usd rocznie za 10 gripen ów w 10 letnim wynajmie

mick8791
piątek, 23 kwietnia 2021, 17:46

A zastanawiałeś się dlaczego pomimo takiej promocyjnej ceny nikt jakoś do tej pory się na ten sprzęt nie zdecydował? Jedną z przyczyn jest np to, że transakcję musi zaakceptować Rosja (było to opisywane jakieś 2 lata temu). Wyobrażasz sobie, że Rosja daje zgodę na zakup przez Polskę uzbrojenia? Inna rzecz jest taka, że Węgrzy chcą to sprzedać w pakiecie - no i fajnie ale biorąc pod uwagę, że te Migi to w sumie nieloty, które są przechowywane pod gołym niebem musisz zorganizować i opłacić ich transport (a przypominam, że same nie polecą), a to wiąże się z rozbieraniem ich na części. Co więcej - utylizacja sprzętu wojskowego nie jest tania (to dlatego Węgrzy zamiast je po prostu zezłomować próbują je od kilku lat sprzedać). I na koniec - jeżeli myślisz, że silnik lotniczy, który nie był używany przez wiele lat możesz sobie od tak zamontować w samolocie i wystartować to jesteś w grubym błędzie. Ten silnik musi przejść remont / przegląd generalny. I teraz dochodzimy do sedna - po kiego grzyba mamy kupować całą masę złomu, który potem musimy przetransportować i opłacić jego złomowanie tylko po to żeby pozyskać pulę silników, na których remont musimy wydać kasę? Przecież mamy swoje silniki, które będziemy remontować bez tych zbędnych hocków klocków, które opisałem wcześniej.

Dawo
sobota, 24 kwietnia 2021, 18:21

Bo tam za 40 mln USD mielibyśmy zapas silników oraz czescie zamiennych na 10 lat eksploatacji- a o części zamienne coraz trudniej. Ponadto wegierskie platowce wylatał po ok. 600h. Czyli 1/3 nalotu. Nasze najmłodsze maja już 3/4. Reszta dobija do końca.

Gnom
niedziela, 25 kwietnia 2021, 22:29

Masz marne pojęcie o resursach zarówno węgierskich jak i naszych. 600 h to znacznie mniej niż 1/3 pierwotnego, a nasze nie maja już pierwotnego tylko dłuższy. Poszukaj, swego czasu były takie informacje w sieci.

Wandi
piątek, 23 kwietnia 2021, 15:46

Tylko żeby to kupić to trza mieć "błogosławieństwo" Moskwy

Artur Goławski
piątek, 23 kwietnia 2021, 15:24

Węgry, Rumuni, Słowacy nie mogą odprzedać tych silników czy płatowców bez zgody producenta (Rosja). Sprawa zbadana przez MON.

BUBA
piątek, 23 kwietnia 2021, 15:21

Bo mamy taki MON

Zelo
piątek, 23 kwietnia 2021, 15:02

Ale trzeba to wszystko najpierw ocenić a potem przywrócić do działania to kosztuje znacznie więcej niż remont działającego sprzętu

Gnom
piątek, 23 kwietnia 2021, 14:54

A w jakim stanie wg Ciebie są owe silniki po latach składowania - nie będą wymagały prac i to zapewne na poziomie remontu?

GD
piątek, 23 kwietnia 2021, 13:51

Zanim Harpia dołączy sprzęt musi być sprawny

BUBA
piątek, 23 kwietnia 2021, 15:22

Zgoda ale Wegry pozbywaja sie swoich Migow w tym nieuzywanych silnikow. Czyli cos nie tak z MONem

Prawda
piątek, 23 kwietnia 2021, 15:04

Migi mają latać jeszcze po dostawie harpi. Migi mają być zastąpione ok 2035 gdy mają być wyrażane kolejne myśliwce (jeszcze nie ogłoszono przetargu) ale mówi się albo o kolejnych F-35/F-16V / lub jego rozwinięcia albo dużych dronów(LW) w których programie Polska jest i ciekawe czy na to już kasy nie wyłożyliśmy.

Opel
piątek, 23 kwietnia 2021, 14:11

Ale przeciez to zlom bez wartosci bojowej....to ze lata nie znaczy ze jest bojowo sprawny.....

biały
sobota, 24 kwietnia 2021, 14:42

ale na czas pokoju do wykonywania misji jest wystarczający , inna sprawa że w czasie wojny do niczego się nie nadaje

AMF
niedziela, 25 kwietnia 2021, 05:19

Nadaje się do polowania na drony, a nawet stanowienia drugiej linii za F-16. W wypadku pełnej dominacji w powietrzu i pokrycia terenu OPLem przez przeciwnika jest wart tyle co F-16 (czyli jedną rakietę). Zmieni się to dopiero po zakupie pocisków antyradarowych i zainwestowaniu w WRE.

Mateuszz
piątek, 23 kwietnia 2021, 13:38

Piękny samolot

Maroo
sobota, 24 kwietnia 2021, 13:09

Jeden z najpiękniejszych.

BUBA
piątek, 23 kwietnia 2021, 15:23

Tak ale pieknoscia sie walki nie wygrywa.

ETM
piątek, 23 kwietnia 2021, 13:12

Mig 29 to polski zlom.

Artur boxer
sobota, 24 kwietnia 2021, 12:20

Mig 29 to ruski złom jak coś

Dex
sobota, 24 kwietnia 2021, 12:17

Raczej ruski

miik
piątek, 23 kwietnia 2021, 13:31

Mig29 jest tak "polski" jak Su22, ORP Orzeł, PZL Świdnik, PZL Mielec i Cracovia w piłce nożnej.

gaaf
piątek, 23 kwietnia 2021, 13:50

Wolisz sowiecką Jagiellonię?

BUBA
sobota, 24 kwietnia 2021, 09:24

Polska nie jest nawet dobra wódka w tym kraju. Nie mówiąc o popitce - Cola........................ .............................................................................................................................................................

Krzys
piątek, 23 kwietnia 2021, 21:21

Objaśnij, proszę, tą sowieckość Jagiellonii.

sx
piątek, 23 kwietnia 2021, 21:11

Nie, sowiecką legię towarzysza Czerniachowskiego czy inną amicę Poznań.

Krak
piątek, 23 kwietnia 2021, 20:10

Dlaczego sowiecką?

Off Top
piątek, 23 kwietnia 2021, 20:02

Nieźle. Może uchyl rąbka tajemnicy na czym polega "sowieckość" Jagiellonii?

cia
piątek, 23 kwietnia 2021, 19:33

Wolę Guantanamo

Valdore
piątek, 23 kwietnia 2021, 13:28

Jak co to rosyjski.

ito
sobota, 24 kwietnia 2021, 09:08

Radziecki. Wersja, która chodzi u nas to czyste ZSRR.

Lipieck
piątek, 23 kwietnia 2021, 14:09

Tak, "Smokery" są rosyjskie.

;)))
piątek, 23 kwietnia 2021, 16:15

A nawet Radzieckie

Gnom
piątek, 23 kwietnia 2021, 14:56

Jednak powstały w czasach ZSRR, czyli są radzieckie lub sowieckie - jak wolisz. Uczestniczyły w ich projektowaniu i produkcji zakłady z poza dzisiejszej Federacji Rosyjskiej. Nawet dziś modernizowane przez Rosjan nie są w pełni rosyjskie.

Tweets Defence24