1,9 mld USD na eksploatację F-35 w 2020 roku

7 stycznia 2020, 13:44
Zrzut ekranu 2020-01-7 o 12.43.48
Fot. USAF
Reklama

Wspólne Biuro Programu F-35 przyznało zespołowi przemysłowemu firmy Lockheed Martin kontrakt o wartości 1,9 miliarda dolarów na wsparcie działania i eksploatacji globalnej floty samolotów F-35. Umowa zakłada równocześnie poprawę gotowości do wykonywania misji i dalsze obniżanie kosztów.

Roczny kontrakt zapewnia finansowanie kluczowych działań eksploatacyjnych samolotów już będących w służbie oraz tworzy zdolności dla wsparcia przyszłej, ponad 3-tysięcznej floty F-35. Taki zakres działań obejmuje usługi przemysłowych ekspertów w zakresie utrzymania obsługujących remonty w bazach lub w magazynach, szkolenie pilotów i pracowników obsługi, a także wsparcie inżynierskie na cały świecie. Ponadto obejmuje on prowadzenie analiz danych dla całej floty oraz zarządzanie łańcuchem dostaw dla napraw, uzupełniania części i w celu poprawy ogólnej dostępności zaopatrzenia technicznego.

W 2020 r. będziemy dalej optymalizować i ulepszać system wsparcia eksploatacji. Jesteśmy pewni, że koszty obsługi maszyn F-35 będą równe lub niższe od tych, jakie charakteryzują inne samoloty dostępne na rynku

Greg Ulmer, wiceprezes i dyrektor generalny programu F-35 w Lockheed Martin

Wspólne Biuro Programu F-35 pomaga kierować utrzymaniem samolotów F-35 w ramach programu Global Support Solution.  Nowy, roczny kontrakt obejmie działania w zakresie przemysłowego wsparcia eksploatacji do 31 grudnia 2020 roku. 

Według Lockheed Martin roczne koszty eksploatacji na pojedynczy myśliwiec spadały przez cztery kolejne lata, tj. od roku 2015, obniżyły się łącznie o ponad 35%. Niezawodność maszyn F-35 cały czas się poprawia, a światowa flota osiąga średni współczynnik zdolności do wykonywania misji powyżej 65%, przy czym eskadry stałe mają wynik bliski 75%. Celem jest osiągniecie współczynnika 80% w bliskiej perspektywie czasowej oraz obniżenie kosztów godziny lotu F-35 do 25 tys. dolarów do roku 2025 (koszt równy kosztowi godziny lotu myśliwca F-16C/D).

Aby osiągnąć te cele, prowadzone są konkursy dla firm starających się o udział w światowym łańcuchu dostaw do F-35. Synchronizowane są też zakupy części zapasowych, poprawie ulega jakość (niezawodność) części. Dodatkowo, wdrażane są nowe narzędzia analityczne, co przyspiesza modyfikacje wcześniejszych maszyn oraz przyczynia się do zwiększania sprawności działania rządowych magazynów regionalnych i składów naprawczych.

Jak dotychczas 490 maszyn, w tym 134 w 2019 r., zostało dostarczonych klientom i służy w 21 bazach na całym świecie. Przeszkolono ponad 975 pilotów i 8 585 pracowników obsługi, a cała flota samolotów F-35 wylatała łącznie ponad 240 tys. godzin.

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 25
Reklama
Navigator
środa, 8 stycznia 2020, 14:27

Bravo co za pęd technologii Serie 15+ to juz inna bajka stąd to dążenie do standardyzacji

Rozkaz 66
wtorek, 7 stycznia 2020, 15:56

Ta maszyna to koń trojański. Dalsze obniżenia kosztów? Poczekajmy 3 lata a za darmo nam 3 eskadry podarują!

Davien
wtorek, 7 stycznia 2020, 21:12

Ale wiesz ze w Rosji to jedynie mozecie sobie pomarzyc o F-35:)

Rozkaz 66
środa, 8 stycznia 2020, 08:59

Przestań wymyślać Davien. Koszta eksploatacji i serwisu nas zjedzą. Za Wisła już hamuje modernizację. I podtrzymuje. F-35 TO Koń Trojański

Wesoły kolo
wtorek, 7 stycznia 2020, 20:25

Ciekawe ile kosztuje 1 su 57? Ostatnio też pracowali nad obniżeniem kosztów... do zera

Gnom
środa, 8 stycznia 2020, 13:24

Czepiliście się biednego nielota Su-57. Skoro jest taki zły, a wg D... wszystkie ruskie są gorsze od naszych F-16, to szkoda czasu aby tym się zajmować. Spadną same ze strachu jak tylko tupniemy (czy raczej pierdniemy). W takim razie uzasadnijcie potrzebę ich zakupu, z kim te F-35 PL mają walczyć - z samymi sobą, no bo nie z ruskimi nielotami.

Davien
środa, 8 stycznia 2020, 22:46

Nie panie Gnom, od naszych F-16 sa np lepsze Su-35 i zawsze tak pisałem ale jak zwykle musisz kłamać:)

Gnom
czwartek, 9 stycznia 2020, 10:54

Nie chce mi się szukać, ale niedawno argumentowałeś inaczej. Nie mniej nie odpowiedziałeś z kim niby ma walczyć F-35, skoro wszystko ruskie to nieloty, w tym Su-35 - no chyba, ze zbieżność cyfr nie jest przypadkowa i właśnie z nim.

Davien
czwartek, 9 stycznia 2020, 15:47

Doprawdy?? To może poszukaj i udowodnij a nie kłam jak zwykle. A co do zbieznosci cyfr to popatrz sobie kiedy zaczął sie proces modernizacji Su-27 a kiedy proces opracowania całkiem nowego samolotu czyli F-35, tylko sie nie załam:)

Gnom
poniedziałek, 13 stycznia 2020, 08:09

A o którym Su-35 mówisz tym w służbie, czy tym z Le Borguet '97?

Muminek
środa, 8 stycznia 2020, 10:04

Stawiam że jest wart mniej niż … zero

OST
wtorek, 7 stycznia 2020, 15:54

Czyli co? 3 tyś maszyn, serwis 1.9 mld daje 633 tyś USD na jedną maszynę czyli czyli prawie 2,5 mln złotych?

JW
wtorek, 7 stycznia 2020, 18:37

Tu nie chodzi przecież o sam serwis tylko finansowanie działań producenta samolotu mających na celu opracowanie i wdrożenie nowych rozwiązań technicznych celem uzyskania korzyści w zakresie poprawy gotowości do wykonania misji poprzez poprawę jakości części zamiennych i ich dystrybucji, opracowania działań celem obniżenia kosztów godziny lotu do 25 tys. dolarów do roku 2025, budowy nowych baz serwisowych i magazynów z częściami zamiennymi, poprawę ich dystrybucji oraz szkolenia pilotów i pracowników obsługi. Na to wszystko zostało przeznaczone owe 1,9 mld usd.

Gts
wtorek, 7 stycznia 2020, 18:25

Teoretycznie mogłoby się zgadzać. Licząc na szybko 80h w roku na samolot. W 2019r, FHC w USA wynosiło ok. 32 tys USD. 2.5 mln razy 16 daje 40 mln zł na rok, a razy 32 daje 80 mln zl na rok. Tyle teoria, pozostaje też kwestia przeniesienia tych wyliczeń na nasz grunt z uwzględnieniem naszych realiów.

Sowa bez przyjaciół
wtorek, 7 stycznia 2020, 18:00

Ja się nie znam na kosztach serwisu najnowszych myśliwców, ale myślę że te 633 tys USD to po taniości. Wpisz w Google "Eurofighter: 29019 Euro za zwykłą nakrętkę typu self-locking", żeby dowiedzieć się jak trzeba kasować klientów za serwis. Dla porównania ostatni kontrakt na remont T-72 wychodzi chyba ok. 5.3 mln PLN za sztuke.

wtorek, 7 stycznia 2020, 17:59

dla porównania f16 lub europejski myśliwiec rocznie kosztuje?

Fanklub Daviena
wtorek, 7 stycznia 2020, 17:59

To średnia, a Polska nie będzie mieć serwisu po cenach amerykańskich, tylko będziemy finansować serwisowanie USA i Izraela... :)

Davien
wtorek, 7 stycznia 2020, 21:14

Funku, wy nic niebędziecie finansowac bo Rosja moze jedynie pomarzyc o F-35:)

Tatoo latko
wtorek, 7 stycznia 2020, 20:23

A ile kosztuje serwisowanie su57 tak dla porównania?

Davien
środa, 8 stycznia 2020, 22:46

Za mało jak widac po ostatnim zdarzeniu.

Pjoter
wtorek, 7 stycznia 2020, 17:39

To nie maszyna dla nas

Putin
środa, 8 stycznia 2020, 09:42

Waszu maszynu eta T34 towariszcz!

michalspajder
wtorek, 7 stycznia 2020, 22:15

Za droga i bez transferu technologii. Dalej bede wiec nudzi: 48-64 F16 Block 70/72 plus modernizacja tych co mamy i offset na produkcje jakichs czesci, bo Amerykanie sie nie wyrabiaja. W perspektywie byloby fajnie miec i 10 eskadr, ale na to nas zapewne nie stac. Zapomniec o F35, isc w programy FCAS (najlepiej), albo Tempest (ze wzgled na Brexit troche bardziej ryzykowny moim zdaniem). I Harpi Szpon, jako asystent F16. No i Narew, Narew i jeszcze raz Narew, bez tego to mozemy miec i 1000 maszyn bojowych, a skonczy sie jak w czerwcu-lipcu 1941 podczas operacji Barbarossa, gdzie lotnictwo Osi po prostu zdemolowalo WWS na ziemi, na lotniskach.

Davien
środa, 8 stycznia 2020, 14:59

Michał, po pierwsze F-16 beda wycofywane z USA i koszty będa rosły, po drugie FCAS to najwszesneij za jakies 20-25 lat będzie dostepny zakładając ze nie skończy sie jak na starcie z Eurofighterem, a co do kosztów to polecam zobaczyc jakie sa koszty dla EF-2000 i potem pomyslec czy i z FCAS nie będzie tak samo.

Buahahaha
wtorek, 7 stycznia 2020, 20:22

Wam jej nikt nie sprzeda wy macie su57 w pudełkach

Tweets Defence24