Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

12 śmigłowców UH-1Y Venom dla Republiki Czeskiej

Fot. US Marines
Fot. US Marines

Departament Stanu udzielił zgody na sprzedaż poprzez program Foreign Military Sales 12 śmigłowców UH-1Y Venom produkowanych przez Bell Helicopter dla Republiki Czeskiej. Wartość umowy jest szacowana na 575 mln USD. Praga ma więc szansę stać się pierwszym zagranicznym najnowszej generacji maszyn z rodziny UH-1. 

Na mocy umowy o planowanej wartości 575 mln USD realizowanej przez program Foreign Military Sales do Czech ma trafić 12 maszyn UH-1Y Venom wraz z 25 silnikami General Electric T-700 GE 401C (jeden zapasowy), 13 systemami Honeywell Embedded GPS/INS (w tym jeden zapasowy), a także 12 karabinami M240 kalibru 7.62 mm. Czesi są także zainteresowani pozyskaniem wielosensorowego, optoelektronicznego systemu wykrywania i śledzenia celów BRITE Star II, systemów ostrzegania przed rakietami przeciwlotniczymi AN/AAR-47), samoobrony AN/ALE 47 i wykrywaczy opromieniowania przez radar AN/APR-39, walkie elektronicznej oraz identyfikatorów IFF i innych specjalistycznych komponentów. Uzbrojenie mają stanowić karabiny GAU-17A i GAU-21. Załogi śmigłowców otrzymają wyświetlacze nahełmowe i systemy komunikacji. 

Umowę uzupełniają części zamienne, narzędzia i wyposażenie do testów, a także pakiety logistyczne, szkoleniowe oraz wsparcie techniczne rządu USA i kontraktora przez 24 miesiące. 

Za wykonanie umowy mają być odpowiedzialne dwie firmy: producent śmigłowców Bell Helicopter Textron z Fort Worth w Teksasie; oraz wytwórca silników napędzających wiropłaty General Electric Company z Lynn w stanie Massachusetts. Agencji DSCA przygotowującej dokument związany z transakcja w programie FMS nie są znane żadne wymagania związane z offsetem. W komunikacie przypomina się, że zgoda Departamentu Stanu nie jest równoznaczna z realizacją transakcji.

Na rynku czeskim Bell Helicopter rywalizuje z włoskim koncernem Leonardo Helicopters oferującym maszyny AW139M i Airbus Helicopters, który proponował H145M. UH-1Y mają zastąpić w lotnictwie czeskim stare radzieckiej śmigłowce Mi-8 i Mi-24. Docelowo Czechy chcą kupić w najbliższych latach od 30 do 35 nowych wiropłatów. Około roku 2020 Praga planuje pozyskanie wyspecjalizowanych śmigłowców uderzeniowych. W przypadku zakupu UH-1Y naturalnym wyborem stanie się AH-1Z Viper, który wykorzystuje 85 proc. wspólnych komponentów. Na te maszyny zdecydowała się niedawno Rumunia. Bell w Europie Środkowo-Wschodniej sprzedał także niedawno maszyny Bell 429 słowackiej policji

Maszyny AH-1Z Viper są oferowane w postępowaniu na śmigłowce uderzeniowe o kryptonimie Kruk. 

Czytaj też: Rumunia stawia na AH-1Z Viper

 

 

Reklama

Komentarze (25)

  1. Adam

    A my mamy samoloty dla VIPów...

    1. Joe

      Dokladnie.W tym przypadku nie trzeba bylo miec offsetow i poszlo bez dialogow i innych pierdol:!!!!!Ciekawe czemu jest inaczej w przypadku nabywania innego sprzetu latajacego???

    2. Nieździwiony

      Nareszcie. Przynajmniej już nie ruskie i nie będą mogli ich już \"remontować\". Teraz można zająć się innymi zakupami dla armii

  2. mi6

    no to MON będzie mógł odkupić mi-8 i mi24 zmodernizować i stworzyć polsko-ukraiński super hiper śmigłowiec...

  3. Bolesław

    Śmigłowce są we współczesnych armiach niepotrzebne. Drogie toto i zestrzelić łatwo ...

    1. vvv

      ciezarowki tez bo jeszcze moga utknac w blocie. najlepiej zrobic szybka ewakuacje, przerzut wojsk za pomoca honkerow lub ubera.

    2. Paweł

      Niestety nie masz racji, nowoczesne wiropłaty uderzają nawet z dystansu ponad 20 km. To nie ma znaczenia czy mamy do czynienia z wiropłatem,stanowiskiem artyleryjskim czy np radarem. To polega na wyścigu zbrojeń, kto z większej odległości uderzy przeciwnika, oszuka etc.

  4. J.

    Też potrzebne. Przypomnę, że Czesi już dawno kupili sobie VIPowskie Airbusy 319. Dla odmiany oni nam zazdroszczą zakupu F-16, bo z Grippenów nie za bardzo są zadowoleni.

    1. Bash

      Aż tak mocno niezadowolenie, że przedłużają leasing gripenów?

  5. Frank

    Ten stary Huey jest przykładem, że śmigłowiec to wirnik i kadłub który odrywa się od ziemi i leci z punktu A-B czy leci 250 czy 280km/h jakie to ma znaczenie dla Strieły, Igły czy Groma? Nie rozumiem tego poruszenia na forum i podniecenia niektórych ekspertów czeskim zakupem, no fajnie że sobie kupili i tyle, nasze potrzeby są inne i dobrze, że Macierewicz zrezygnował z zakupu starych konstrukcyjnie Pum, co będzie w zamian? Poczekajmy do końca roku, z nieoficjalnych źródeł szykuje się umowa na AW101.

    1. alois

      tez mi się tak powoli zaczyna wydawać, bo jakby miał wygrać BH dla CSAR, to już by dawno wygrał. Tymczasem z LM prawdopodobnie są takie trudności, że 1) cena za BH tak wysoka jak za AW101 2) MON nie ufa LM jakoś specjalnie (patrz kanty przy F16 i ślimaczące się negocjacje w spr. HIMARSa) 3) nawet Reythion na swoich oficjalnych stronach pokazuje - patrzcie my to taki dobry wujek i z nami się dogadacie szybko z nami - nie tak jak z tym wrażym LM, co was już raz okantował na F16 (warto poprzeglądać strony Reythiona) Może też być tak, że kontrakt za CSAR zostanie podzielony np. 4 BH i 4 AW101, lub zwiększony np. 6 BH i 2 AW-101 Oczywiście to wszystko spekulacje, ale przecież wszyscy tu na tym forum zajmujemy się głownie spekulacjami.

    2. say69mat

      Ma znaczenie, jeżeli punktem odniesienia jest mobilność. Transport kołowy to potencjał prędkości 70 - 120 km/h, gąsienicowy 50 - 70 km/h. Z kolei potencjał transportu śmigłowcowego to 250 - 310 km/h. Kolejna kwestia, umiejętnie szerząc panikę, można całkiem skutecznie ograniczyć możliwości przemieszczania wojsk drogą lądową. Pozostają wówczas dwie zasadnicze opcje ... buldożer, jako narzędzie odblokowania dróg. Lub rzeczony transport drogą powietrzną. Stąd zestawianie potencjału MNPADS-a i śmigłowca nie ma żadnego znaczenia. Liczy się możliwość realizacji celu operacyjnego w wymiarze taktycznym lub strategicznym. Osobną kwestią są tzw. 'countermeasures' czyli środki przeciwdziałania, pozwalające zwalczać zagrożenie ze strony szerokiej palety pocisków przeciwlotniczych. Nie tylko ze strony podręcznych wyrzutni przeciwlotniczych lub przeciwpancernych.

    3. Lord Godar

      No i będzie AW 101 ... Natomiast nie widzę sensu wprowadzania UH-1Y . Wystarczyło by przycisnąć AW i Świdnik w kwestii Sokołów . Nowe zasady współpracy , modernizacja z wykorzystaniem już opracowanych pakietów .

  6. Kk

    Jest szansa na używane Mi 8 i Mi 24. W końcu po co one Czechom?

    1. qwerq

      a pomyślałeś może po co one nam?

  7. ot co

    Czechy się chyba za wolno dozbrajają, wyślijmy im Macierewicza. Będą mieli tysiące dronów, okręty podwodne z samolotami na pokładach i każdego miesiąca nowe śmiglaki. On im dopiero pokaże jak wygląda prawdziwe tempo zbrojeń.

    1. czarny bez

      Pamiętaj, że śmigłowce to: "sprzęt 5tej kategorii zapotrzebowania". Być może Czesi o tym nie wiedzieli...

  8. Arek

    Polska powinna wziąć Czechom te śmigłowce, im są niepotrzebne a nam się przydadzą. Czesi są znani z tego że się nie bronią więc nie powinno być problemu.

    1. J.

      Wziąć to się możesz do roboty. A może tak sami byśmy sobie kupili śmigłowce? Czy też taka droga wejścia w posiadanie sprzętu wojskowego przekracza nasze możliwości?

  9. Tankred

    Idealny przykład współpracy grupy V4

    1. Dropik

      Nie ma czegoś takiego jak współpraca V4. Całe V4 to fikcja. 3 z tych państw są / będą prorosyjskie ( do pewnego stopnia)

    2. zły

      Najlepszym przykładem współpracy grupy V4 jest zakup przez Węgry w 2014r używanych Mi-8 z Rosji.

    3. Obywatel IV RP

      Nie wybrali naszego Black Hawk'a, to koniec V4. Niech prezes sprzeda swoją Skodę i kupi sobie jakiś amerykański samochód.

  10. Maho

    Wychodzi niewiele taniej niż my za Caracale a u nas przeważały wersje specjalistyczne. Myślałem, że Venom wyjdzie dużo korzystniej.

    1. CB

      Zdziwienie to będzie dopiero wtedy, gdy w końcu ujawnią cenę za nasze 12 (8+4) śmigłowców (o ile kiedyś w końcu do tych zakupów dojdzie). Caracale to była naprawdę bardzo korzystna finansowo oferta.

    2. laik

      Foreign Military Sales - Czesi moze zaplaca za te smiglowce przyslowiowego dolara to tylko my tak przeplacamy za amerykanski sprzet.

  11. bęcki

    eeee tam. my czekamy na duble twin turbo extra large new modern post chinook version bo musi być NAJWIĘKSZY. To musi być MIŚ NA MIARĘ NASZYCH MOŻLIWOŚCI. Oczywiście nie musi latać ale ma wyglądać i uzasadniać dlaczego zniknęła taka góra kasy. Ot taki żart.

  12. mati

    Może byśmy przejęli od Czechów te mi8 i mi24 ? Nam by się przydały.

  13. jg

    Najpierw Rumuni. Teraz Czesi. Sukcesywnie modernizują armię. A u nas? Tylko gadanie. I na tym się kończy. Żałosne. Obecne kierownictwo MON nie jest zdolne do podejmowania decyzji. Tylko personalne gierki. Co chwila rzucane w przestrzeń jakieś pomysły. Nikt nas nie będzie traktował poważnie.

    1. ole

      Ponad 4 mld zł za Kraby. Taki mało poważny kontrakt. Wymieniać dalej?

    2. b

      To ile ci Czesi i Rumuni juz maja w linii smiglakow? U nas bylo tak dobrze przez 8 lat, tyle nakupowano, ze mozemy chwile poczekac.

  14. Dar

    A u nas zamiast śmigłowców obietnice i kilkuset ochotników w WOT oraz bajki o finansowanie 2.5 PKB kończące się zaliczkami dla przemysłu, Raki bez amunicji ... Dziwne są te nasze zbrojenia ... pytanie dlaczego ? Komu jest to na rękę ?

    1. b

      Smiglaki czekaja gotowe, problemem jest PiS, ktory wpadl we wlasne sidla. Chcieli kupic szybko, nawet kombinowali z pilna potrzeba operacyjna ale posel Kierwinski zawiadomil CBA, ze jest to niezgodne z prawem i teraz trzeba caly proces zaczynac od nowa tzn.przetarg oferta, negocjacje, czas na odwolania itp. To takie nasze polskie polityczne piekielko WOT to inna sprawa, dobrze , ze jest bo po zakonczeniu ZSW mlodziez nawet nie wie co to jest karabin.

    2. The

      Co za bzdury, amu do Rakow 120mm jest pelno. Brak nowoczesnej amunicji, ale o tym to nalezalo myslec gdy podjeto decyzje o uruchomieniu tego programu czyli jakies 6 lat temu. Trudno wymagac od producenta zeby w rok czy dwa zaprojektowal i wprowadzil do oferty calkiem nowy pocisk bo to nie zapalniczki czy kredki. A WOT ma obecnie ponad 20 tys zgloszen i kilka tys juz po przysiedze.

  15. DoktorCebula

    Jakto Caracali nie wybrali ?

    1. tomek31

      Caracale nie startowały w tym przetargu tylko inny tym h145M. Czytaj uważnie, wybrali inną maszynę bo widocznie potrzebowali mniejszej, Caracal jest większy, już pomijam fakt że kupiła je tzn. Caracale Brazylia, Meksyk, Kuwejt, i Singapur chyba ale nie jestem pewien.

    2. Heheszek

      Venom jest idealny dla czeskiej jednostki ratownictwa morskiego, jak również poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych.

    3. Qba

      Szukali następcy Sokołów. Rolę Caracali pełnią u nich Mi-171 kupione w 2004 roku.

  16. Davien

    12 Venomów za 575mln$ i jak to wychodzi w porównaniu z cena Caracali dla nas?

    1. gts

      Nie pytaj ich bo zbledna... do tego nie wiadomo jakie sa pozostale czesci umowy z offsetem i utrzymaniem wlacznie. Mam raczej tylko jedna uwage, taniej i lepiej to juz bylo.

    2. Czesio

      Czesi bogaci sa, moga przeplacic.

    3. Qba

      50 Caracali miało kosztować 3 mld $.

  17. Tybus

    Nie miałbym nic przeciwko 48szt. ah-1z dla Polski. Dobry sprzęt z łatwo dostępnymi częściami zamiennymi.

    1. Qba

      Bez żartów, bo Bell nie ma fabryki w Polsce.

  18. Qba

    One mają zastąpić Sokoły z 1995 roku. Czeskie Mi-24V są znacznie nowsze bo z 2003 roku.

  19. Kazimierczak

    Wredni ci Czesi, nie chcą Mi-8. My będziemy jeszcze użytkować te zacne maszyny przez dekady.

    1. sorbi

      Czesi jeszcze długo będą użytkować swoje Mile, które kilka lat wstecz zmodernizowali i są uznawane za"najlepiej wyposażone na świecie śmigłowce Mi-171Sz"

  20. adamjak

    575÷12=58 mln $ za sztuke .Czyli 58*3.8= 220 mln złotych . Ciekawe czy oferta zawiera szkolenia pilotow\załogi\mechaników jak i całej reszy.

    1. witte

      48 mln za sztukę

    2. mich

      W artykule jest napisane ze zawiera

    3. Tadek

      Odpowiedź, wcale nie ukryta, jest w artykule.

  21. Okkk

    Czyli z tego co widać ten śmigłowiec będzie mógł wykonywać zadania SAR,CSAR,RECON, SOF. Jak dla tak małego kraju jak Czechy starczy jeszcze eskadra Viper

  22. d.

    NIe rozumiem ! Przeież mają dobre, sprawdzony Skody, mają ciężkie, znakomite, niezniszczalne Tatry, więc czy nie mogli zremotoryzować ich jeszcze jakoś w Motor Sicz i po sprawie ?

    1. gts

      Dlatego ze wspolrpaca z Ukraina to pobozne zyczenie i wydmuszka. Kiedys sam myslalem o tym pozytywnie dopoki ktos ladnie nie naswietlil tego jak te kontakty bizesowe z nimi wygladaja. Nie ciekawie tak to podsumujmy nie zaglebiajac sie w szczegoly. Pozatym kwestia kazdej modernziacji czy remotoryzacji wynika z wielu czynnikow i mozliwe ze po prostu maja inne plany.

  23. Klosss

    A u nas dialog

  24. TomCat

    szkoda że nie bierzemy razem z Czechami i Rumunami większej liczby, było by zapewne taniej niż symboliczne ilości

  25. Jan

    A śmigłowce dla Polski? Szkoda słów.

Reklama