Dwunastka chętnych na pancernego Pegaza

11 października 2019, 12:24
M-ATV
Wóz M-ATV, takich samych używają obecnie polskie Wojska Specjalne. Fot. U.S. Army

Inspektorat Uzbrojenia ujawnił listę firm, które zgłosiły się do postępowania na Wielozadaniowy Pojazd Wojsk Specjalnych.

Wojsko chce pozyskać 15 wozów z opcją na kolejnych 90, co łącznie daje 105 egzemplarzy. To dokładnie tyle, ile planowano pozyskać dla Wojsk Specjalnych jeszcze w roku 2016 w pierwszym etapie postępowania. Kolejnych 175 miała wówczas otrzymać jeszcze Żandarmeria Wojskowa. Potem zakładano, że liczba wszystkich pojazdów wzrośnie z 280 do „kilkuset” egzemplarzy.

Zgodnie z aktualnymi założeniami pojazdy Pegaz mają mieć następujące cechy:

- bojowość, umożliwiającą przemieszczenie grup zadaniowych w rejon działania;
- wsparcie ogniowe, umożliwiające rażenie posiadanymi środkami ogniowymi;
- wysoką mobilność;
- zapewnienie ochrony załogi przed oddziaływaniem środków rażenia przeciwnika, w tym skutków wybuchu min i IED;
- wielozadaniowość, dysponowanie środkami wykrycia przeciwnika oraz systemami ostrzegania i osłony;
- wsparcie dowodzenia, umożliwiające prowadzenie łączności z podwładnymi i przełożonym, a także z współdziałającymi komponentami lotniczymi i morskimi;
- cechy transportowe, stanowiące platformę kołową do transportu sprzętu i ludzi.

Do podstępowania zgłosiły się następujące podmioty:

  • AMZ Kutno S.A.;
  • ZETOR Engineering Slovakia a.s.;
  • Iveco Defence Vehicles S.p.a.;
  • Rosomak S.A. wspólnie z OSHKOSH DEFENSE. LLC.;
  • - GRIFFIN GROUP S.A. Defence sp.k.;
  • General Dynamics European Land Systems-Mowag GmbH.;
  • Konsorcjum: Huta Stalowa Wola S.A. (lider) i TATRA EXPORT s.r.o.;
  • URO Vehiculos Especiales S.A.;
  • Cegielski-Poznań S.A. wspólnie z firma ARQUUS;
  • Siltec Sp. z o.o.;
  • Thales Polska sp. z o.o.;
  • OTOKAR Otomotiv ve Savunma Sanayi A.S.

Ostateczny termin składania ofert był ustalony na 8 października. Co ciekawe  pierwotnie, po ogłoszeniu konkursu ustalono go na 5 lipca i trzykrotnie przekładano, na: 30 sierpnia, 30 września i wreszcie termin październikowy. Dotychczas nie podano oficjalnie terminu przewidywanego rozstrzygnięcia konkursu i podpisania kontraktu. Wiadomo tylko, że dostawy mają zostać przeprowadzone w ciągu 24 miesięcy od jego podpisania.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 27
Reklama
KrzysiekS
piątek, 25 października 2019, 20:36

Ma być z USA wygra Rosomak S.A. wspólnie z OSHKOSH DEFENSE. LLC z JLTV.

ryba
piątek, 17 kwietnia 2020, 23:12

tyle że rosomak lewo zipie z rosomakami a ty im jeszcze chcesz roboty dołożyć

men
czwartek, 17 października 2019, 07:48

Poszukałem w sieci info o przemyśle motoryzacyjnym w RP, panie/panowie praktycznie jeśli chodzi o komponenty to produkujemy(prawda-podmioty prywatne/zagraniczne), wszystko co potrzebne aby "złożyć" dowolny Mustang/Pegaz, mamy szereg projektów z których najbardziej sensowny wydaje się na Mustanga Patriot/Huzar z Cegielskiego, zaprojektować cały typoszereg (2-3 osiowe, różne rozstawy osi, zabudowy) i tłuc w setkach/tysiącach szt, odciążając z niektórych zastosowań Rosomaki, to samo z Mustangiem, zakontraktowana jest już Żmija na płycie i podzespołach L200, pociągnąć to dalej i mamy typizację pdst parku wozów osobowo-terenowych, a jeszcze tłuc to dla pozostałych służb...…….no cóż marzenia piękna rzecz

dany12-k
środa, 16 października 2019, 14:29

PRZY 15 SZTUKACH Z OPCJA NA 90 - NIE MA CO TRZEBA BRAĆ Z PÓŁKI

Vdv
wtorek, 15 października 2019, 11:26

dobrze by bylo aby polskie firmy na tym zarobily. Ale pomijajac to mi podoba sie thales, jak tam ich ten samochodzik sie nazywa. Kurcze sie porobilo ze nie ma polskiej firmy ktora przyslowiowego tarpana zrobic dobrze nie potrafi.

dokk
środa, 16 października 2019, 15:56

Jest niestety dosyć drogi. Z przyczepką i zdalną wierzą około 2mln. Dołączenie w ostatnim momencie Rosomaka+Oshkosh, wróży JLTV, który jako golas kosztuje bańkę

fcuk
sobota, 12 października 2019, 11:28

Czyli będą JLTV. Ciekawa jest konkurencja, między HSW, a Cegielskim. Oni zdaje się mają ten sam pojazd. Składaną w Polsce Tatrę Patriot.

Niko
środa, 23 października 2019, 23:11

Konsorcjum Huta Stalowa Wola S.A. (lider) i TATRA EXPORT s.r.o może zaoferowali Tatrę Patriota II. Natomiast konsorcjum Cegielski-Poznań S.A. wspólnie z firma ARQUUS zaoferowali raczej Renault sherpa 2(Sherpa Light)

Piotr ze Szwecji
środa, 16 października 2019, 19:22

Hype! Terenowe podwozie wyczynowe Tatry! Według mnie dostęp do pewnej ilości (choćby ograniczonej) pojazdów na tym górskim wyczynowym podwoziu jest kluczowy dla WP. 1/4 granic Polski to góry, a takie ofensywy przez Ardeny pokazują, że teren górski nie jest zawsze taką przeszkodą, jak by niektórzy ją pragnęli.

fcuk
czwartek, 17 października 2019, 12:15

Ja osobiście jestem wielkim zwolennikiem, zrobienia własnego profesjonalnego składaka na wzór izraelskiego SandCata. Tylko, że to trzeba było rozpocząć z 10 lat temu, kiedy stało się oczywiste, że wymiana Honkerów to nie science fiction. Można na podwoziu forda, jak Izraelczycy, czy ostatnio Francuzi, bo sa tanie i udane. A można i na Tatry skoro to taka rewelacja. No ale to już musztarda po obiedzie. Będzie 100 JLTV dla specjalsów. Dla reszty modernizacja Honkerów.

skal
sobota, 12 października 2019, 09:58

żadnych iveco, żadnych amz, To ma być platforma bojowa.

EUropa
sobota, 12 października 2019, 09:39

Wszystko zalezy co potrzeba - czy porzadny i sprawdzony pojazd czy "cos", ale polskie i produkowane w Polsce!? Jezeli ma byc najlepszy wybor dla zolnierzy jako jedyne kryterium to MOWAG, IVECO LMV lub ten Kangur. Jezeli ma byc polska mysl techniczna, polska firma itd. to... nie mam pojecia :)

Markus
piątek, 11 października 2019, 20:10

HSW ma własną ofertę i Rosomak własną? A co na to PGZ? Przeciez po to stworzono PGZ, aby nie było konkurencji polsko-polskiej?

Var
środa, 20 listopada 2019, 18:08

Nieprawda. Konkurencja jest zawsze dobra. Zawsze! I nieważne że potem to nawet będą produkować razem( a nawet lepiej) Zawsze dzięki konkurencji dostajesz lepszą ofertę. A nie centralnie sterowany przemysł jak w gospodarce komunistycznej. Monopol i wyłączność. Bardzo dobrze, że jest aż 12 chociaż znam jeszcze parę producentów takiego sprzętu których tu brakuje.

miras
poniedziałek, 14 października 2019, 17:30

Święta prawda

Ryszard 56
piątek, 11 października 2019, 19:21

Brać tylko najlepsze

Dany
piątek, 11 października 2019, 18:42

Ktoś jeszcze z nami chce rozmawiać? Przecież pewnie za kilka dni konkurs będzie unieważniony...

robol
piątek, 11 października 2019, 18:00

zgodnie z tradycją obecnie rządzących będzie ponowne unieważnienie. i tyle.

Pograbek
poniedziałek, 14 października 2019, 20:34

zgodnie z tradycją pewnie postawią na modifikacje Skorpiona czyli Honkera

MateuszS
piątek, 11 października 2019, 17:45

Rosomak SA siebie, HSW sobie... ot takie tam układy PGZ :) Czyżby spółki PGZ nie mogły dogadać się i współpracować ? PEGAZ ma mieć około 10t.... To spółki takie jak Jelcz i Roaomak SA nie ogarną podwozia 4x4 z niezależnym zawieszeniem? HSW, Obrum i Bumar nie są w stanie stworzyć nadwozia? Do tego silnik i skrzynia biegów z Jelcza 6x6, Tarnów SA - moduł uzbrojenia. .. co zostaje? Łączności - WB... no bez przesady. A jak nie są w stsnie ogarniać tak prostych tematów razem - to do ciężkiej XXXXXXX - niech ustalą między sobą która firma będzie robić licencyjnie te PEGAZY - a nie płacić 3 razy za tłumaczenia i składania papierów..

fcuk
sobota, 12 października 2019, 11:30

Bo ma być JLTV. Dlatego Rosomak dołączył do wyścigu z nowym koniem.

LMed
sobota, 12 października 2019, 08:51

Lekka przesada. Przy takim podejściu , to ze szwagrem w garażu też można by było spróbować.

Jan
piątek, 11 października 2019, 15:49

Aby Polska firma produkująca w Polsce wygrała

kuc
piątek, 11 października 2019, 15:18

Prawdopodobnie iveco byłoby najlepszym rozwiązaniem. Ma uznaną markę i sprawdziło się w akcji.

Marek
czwartek, 17 października 2019, 09:24

Raczysz żartować.

dokk
środa, 16 października 2019, 20:54

Iveco na Mustanga. Na Pegaza raczej coś lepszego.

Reda
poniedziałek, 14 października 2019, 19:13

Gdzie się sprawdziło? Konkrety. To plastikowy włoski badziew taki sam jak obecna wieża do Roska. Tandeta. Opancerzenie zerowe. Plastikowa osłona silnika. Z czym do ludzi. To jakaś zabawka a nie sprzęt na wielka wojnę z Rosją która wybuchnie za dwa lata.

Tweets Defence24