Reklama
Reklama
Reklama

Zniszczenie irańskiego bezzałogowca. Reakcje świata na eskalację napięcia w Syrii [WIDEO]

11 lutego 2018, 10:01
1920px-Israeli_AH-64D
Fot. Alexey Goral/wikipedia.com/CC BY-SA 3.0
Defence24
Defence24

Izraelskie siły zbrojne ujawniły zapis wideo, na którym widoczne jest przechwycenie i zniszczenie bezzałogowego aparatu latającego, o którego wystrzelenie nad terytorium Izraela oskarżono wczoraj siły irańskie stacjonujące na terytorium Syrii.

Wystrzelenie drona nad terytorium Izraela było przyczyną wczorajszej poważnej eskalacji napięcia w konflikcie syryjskim. W odpowiedzi na penetrację terytorium państwa przez bezzałogowiec, Izrael najpierw przechwycił i zniszczył drona (co widać na opublikowanym materiale wideo), a następnie przeprowadził kilka odwetowych uderzeń lotniczych na stację kontrolną, z której sterowano bezzałogowcem, instalacje wojskowe położone na terytorium Syrii a należące - według twierdzeń rzecznika IDF - do Iranu, baterie obrony przeciwlotniczej i cele wojskowe, głównie bazę T-4 w pobliżu Palmyry.

W trakcie nalotów ogniem obrony przeciwlotniczej uszkodzony został izraelski samolot F-16I, którego załoga zdołała dotrzeć nad terytorium Izraela, gdzie katapultowała się. Jeden z lotników odniósł poważne obrażenia.

W oświadczeniu opublikowanym po przeprowadzeniu nalotów, premier Izraela Binjamin Netanjahu stwierdził, że kierowane przez niego państwo zdecydowanie przeciwstawi się wszelkim próbom ustanowienia obecności wojskowej Iranu w Syrii, jednocześnie zapewnił, że Izrael nie dąży do eskalacji konfliktu i "poszukuje pokoju".

undefined
Fragment zestrzelonego irańskiego bezzałogowca. Fot. Israel Defense Forces

Amerykański Departament Stanu winą za eskalację napięcia obarczył Iran, stwierdzając w komunikacie, że Izrael ma prawo do samoobrony. Prezydent Rosji Władimir Putin podkreślił natomiast, że konieczne jest uniknięcie "niebezpiecznej eskalacji napięcia". W podobnym tonie wypowiedział się sekretarz ONZ Antonio Guterres, który wezwał do "natychmiastowej deeskalacji napięcia", grożącego "niebezpiecznym przeniesieniem konfliktu poza granice Syrii".

Irańskie oddziały wojskowe i paramilitarne znajdują się w Syrii od siedmiu lat, praktycznie od początku konfliktu, wspierając siły wierne prezydentowi Baszszarowi al-Asadowi. Wsparcie ma charakter zarówno bezpośrednio wojskowy, jak i logistyczny. Oprócz wojsk syryjskich Iran wspierać ma również bojowników Hezbollahu, walczących po stronie syryjskiego prezydenta.

To właśnie działania na rzecz Hezbollahu są głównym problemem dla Izraela, obawiającego się utworzenia na terytorium Syrii stałego, lądowego szlaku zaopatrzeniowego z Iranu do Libanu, za pośrednictwem którego Hezbollah otrzymywałby zdecydowanie zwiększone wsparcie logistyczno-zaopatrzeniowe.

undefined
Zdjęcie opublikowane przez siły izraelskie, pokazujące bazę będącą jednym z celów nalotów. Zaznaczono aparat bezzałogowy stojący przed hangarem. Fot. Israel Defense Forces
Defence24
Defence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 41
Borg
poniedziałek, 12 lutego 2018, 12:05

Jakoś nie wierzę ,że Iran wysłał drona.Jak wiele razy historia pokazała oni reprodukują dowody aby mieć pretekst błahy!.Jak w 1939 Niemcy zaatakowali radiostację w Gliwicach i zaatakowali Polskę.To samo!

Tomo
poniedziałek, 12 lutego 2018, 19:45

Akurat Izrael nigdy dowodów nie fabrykował , wręcz przeciwnie, wielokrotnie atakowali bez podania powodów lub podawali powody bardzo ogólne jak zapewnienie bezpieczeństwa państwu czy ochrona swoich obywateli przed nie sprecyzowanym zagrożeniem

Borg
poniedziałek, 12 lutego 2018, 12:05

Jakoś nie wierzę ,że Iran wysłał drona.Jak wiele razy historia pokazała oni reprodukują dowody aby mieć pretekst błachy!.Jak w 1939 Niemcy zaatakowali radiostację w Gliwicach i zaatakowali Polskę.To samo!

xd1
poniedziałek, 12 lutego 2018, 06:47

a co by było jak władymir by srwierdził że nie będzie tolerował obcych wojsk przy swoich granicach. obcych tzn amerykanskich brytyjskich itd.

Davien
wtorek, 13 lutego 2018, 08:23

To miałby poważny problem z osmieszeniem się:)

dropik
poniedziałek, 12 lutego 2018, 13:35

ujmująć to krótko : jest za \"cienki\" ;)

Jato
poniedziałek, 12 lutego 2018, 12:02

Polskie wojska też są obce i są przy rosyjskiej granicy. Strach się bać.

Viktor
poniedziałek, 12 lutego 2018, 11:16

Kto mu broni?

Dajpalec
poniedziałek, 12 lutego 2018, 01:15

Wedlug mnie to drona zestrzeliwuje sie jak przekroczy strefe tyle ze izrael strasznie mial ochote zniszczyc ta baze i polecial troszke za daleko. widac tu straszna zajadliwosc ruski to pikus . Dobrze ze w kierunku polski ten dron nie leciał bo izrael do baltyku by go gnal.

KAR
niedziela, 11 lutego 2018, 23:10

Jedno jest pewne. Potężny desant Izraelczyków do Polski w razie eskalacji konfliktu (umowa PO z 2011 roku). Obecny rząd już urabia w tym celu opinie publiczna w Polsce, opowiadając o 1000 - letniej historii Żydów na ziemiach polskich. Okrutna historia zatacza koło... Warto zaznaczyć, że Iran nie jest agresorem.

vvv
poniedziałek, 12 lutego 2018, 02:31

a żydzi nie byli obywatelami Polski? bo mi się wydaje że tak i nalezy im sie za to szacunek

abc
poniedziałek, 12 lutego 2018, 14:16

Szacunek nikomu się nie \'należy\'. Trzeba sobie na niego zapracować.

nnn
poniedziałek, 12 lutego 2018, 11:43

....od kogo ten szacunek im się należy?

rerex
niedziela, 11 lutego 2018, 22:15

To zdjęcie okolic hangaru nie przedstawia przechwyconego później drona a bardziej awionetkę, ten lecący ma zupełnie inną bardziej ukośną geometrię skrzydeł. Same zdjęcia z przechwycenia i zestrzelenia są blurowane, filtrowane i celowo zniekształcane. Widać że są robione ze statycznej platformy, bardziej aerostatu niż śmigłowca. Zestrzelenie bronią kinetyczną widać ślady osmalenia drona ?

LLL
poniedziałek, 12 lutego 2018, 13:43

Dokładnie. Poza tym patrząc na punkty odniesienia ten dron musiałby być dość duży, co oczywiście nie wyklucza faktu, że na lotnisku stał jakiś duży dron a w przestrzeń Izraela wleciał inny. Ponadto jak się przyjrzeć to na nagraniu widać, że ten dron miał postać latającego skrzydła, Irańczycy mają takie? Ciekawa sprawa, chciałbym znać opinię kogoś kto zna się na takich rzeczach.

Victor
środa, 14 lutego 2018, 19:37

Tak, mają. Skopiowali amerykańskiego RQ-170 Sentinel. To właśnie skośne latające skrzydło.

LW
niedziela, 11 lutego 2018, 20:59

Nie pasuje mi to oznaczenie na szczątkach skrzydła: 90... takie jakieś europejskie a nie perskie :) Macie jeszcze może inne zdjęcia?

zły
poniedziałek, 12 lutego 2018, 16:59

Zaraz zaraz. A czy \"90\" nie jest czasem zapisane cyframi arabskimi?:)

Szept
niedziela, 11 lutego 2018, 19:48

Czyj był dron to się może kiedyś okaze, sluzby Izraela znane są z preparowania róznych zdarzeń na które jest zapotrzebowanie polityczne. Przy rzekomym chemicznym ataku w Syrii tez przypadkiem filmiki zaraz po zdarzeniu dostarczał Izrael. Patrząc na to jak potraktowali niedawno nas, swoich sojuszników, pomyślcie co wyprawiają z wrogami. No i tak jak ktoś już tu napisał od zbrodniczych rezimów róznią się tym ze mają dobrą prasę.

realista
niedziela, 11 lutego 2018, 18:10

ja wypełnia to gazem i puszczą kilkaset sztuk to już po Izraelu

Davien
poniedziałek, 12 lutego 2018, 08:41

To w odpowiedzi poleca zapewne Jericho z głowicami jądrowymi i Iran przejdzie do historii.

Smiechow
niedziela, 11 lutego 2018, 13:48

Jakiś filmik.,jakieś zdjęcie :) Przy dzisiejszych możliwościach wszystko można oczom spreparować ,wiec radziłbym zachować ogromny dystans..,choć rozumiem ,że wielu woli wierzyć w to ,w co chce wierzyć. .Stara maksyma mówi : Jak ktoś chce uderzyć zawsze kij i powód znajdzie...Za jakiś czas (czego uczy historia )..,dowiemy się jak było naprawdę ,ale obawiam się .,że wtedy parę milionów ludzi ubędzie ,a prawda nie będzie już miała żadnego znaczenia.

Ja 79
niedziela, 11 lutego 2018, 13:23

Cała sprawa jest co najmniej podejrzana. Wprawdzie ujawniono film ale jest on tylko dowodem na to, że \"coś\" i \"gdzieś\" zestrzelono. Trochę nonsensowne jest rzekome prowokowanie przez irańczyków Izraela. Tym bardziej, że przeczy to ich interesom taktycznym na terenie Syrii.

Polak Duży
niedziela, 11 lutego 2018, 13:20

Teraz Iran powinien wysłać z 10 rakiet i rozwalić wszystkie lotniska Izraelowi, stosując identyczne tłumaczenie, że zrobił to w samoobronie, bo żydzi bombardują Irańczyków na terytorium sąsiedniego kraju. A co do obecności Irańczyków na terenie Syrii, to mają do tego pełne prawo i bardzo dobrze że tam są. Gdyby nie oni, to twór żydowski czyli ISIS byłby obecnie potęgą w tamtym regionie świata. Iran z Rosją ugasili ten pożar.

Polanski
niedziela, 11 lutego 2018, 19:16

Pewnie gdyby Iran miał takie zdolności to by to zrobił. Ale nie ma.

tys prowda ...
niedziela, 11 lutego 2018, 13:10

Zestrzelony został f16, cięzko uszkodzony f-15 , Syryjska obrona p-lot zestrzeliła też gro rakiet atakujących cele, stąd płacz Izraela i obawa pzred odwetem i eskalacja konfliktu. Dla ścisłosci, jeżeli wogóle jest prawdą iz dron wtargnał na teren izraela to przypominam iż wzgórza Golan to są tereny okupowane pzrez Izrael, a RB ONZ wydała rezolucje, które jednoznacznie wskazują, więc....

Davien
poniedziałek, 12 lutego 2018, 08:44

Stracili jednego F-16 rozwalając wszystkie załozone cele, komu to się bardziej opłacało...

pl 68 !
niedziela, 11 lutego 2018, 12:50

\"Amerykański Departament Stanu winą za eskalację napięcia obarczył Iran, stwierdzając w komunikacie, że Izrael ma prawo do samoobrony\" Czemu mnie to nie dziwi , nawet jak zydzi morduja palestynskie kobiety i dzieci w strefie gazy to uSSa wydaje zawsze taki sam konunikat !

mich
poniedziałek, 12 lutego 2018, 05:22

tak to juz jest? czy usa kiedykolwiek obarczyły za cos izrael? przeciez tam od kilku dziesioleci nie rządzą amerykanie , dla pozoru dają im listek figowy amerykanskiego prezydenta

Łukasz
niedziela, 11 lutego 2018, 12:21

demokracja vs. teokracja, wolę Izrael

Obywatel
niedziela, 11 lutego 2018, 18:12

Osobiście podzielam opinię. Z dwojga złego wolę w te stronę. Izrael otoczony jest przez wrogów, którzy nie jednokrotnie próbowali zniszczyć państwo Żydowskie, także z zaskoczenia. Nie dziwne, że robią co mogą żeby nigdy do tego nie dopuścić.

rozczochrany
niedziela, 11 lutego 2018, 16:27

Ty i twoje dzieci będą płacić im nienależne odszkodowania w formie podatków.

antyosiołek
niedziela, 11 lutego 2018, 14:50

Właśnie w Izrealu jest teokracja a w Syrii demokracja, nieuku. W Izraelu śluby są tylko religijne i jak ktoś jest niewierzący, to musi jechać za granicę, tam brać ślub i sądowo to legalizować w Izraelu. Za nieprzestrzeganie szabatu rabin może ci tam zablokować kartę kredytową!

rastafaraj
niedziela, 11 lutego 2018, 14:46

Odpowiedzialnosc zbiorowa, prawo dla wybranych, eliminacja bez procesu sadowego,porwania,morderstwa itd czym Izrael rozni sie od Iranu? Chyba tylko dobrą prasą

szabesgoj
niedziela, 11 lutego 2018, 13:57

Też marzę o 4 mln Żydów w Polsce jak w 1939r. Może bym mógł u nich sprzątać.

Smuteczek
niedziela, 11 lutego 2018, 13:33

Raczej teokracja vs apartheid. Wybor nie jest taki oczywisty jak sie wydaje

Lll
niedziela, 11 lutego 2018, 11:39

Czym zestrzelilibtego uav? Na skrzydlach widac slady po odlamkach. Sswojavdroga malo tego pokazali. Gdyby Iranczycy latali nad Izrael to bylibybstrasznie glupibwiedzac ze za chwile dostana uderzenie odwetowe.

Vvv
niedziela, 11 lutego 2018, 16:04

Lot bezzałogowca prawdopodobnie był zasadzka syryjsko/rosyjskiej/irańskiej OPL. F-16i zrobiły loty bojowe i zniszczyły cele ale w ich stronę zostały wystrzelone po 4-6 s-125, kilka s-200 oraz kilka rakiet z pancyr-s1. Tak zmasowane użycie OPL nie moze byc przypadkiem ale skute jest dosc mizerny. Kilkanaście rakiet OPL i jeden stracony myśliwiec

Boczek
niedziela, 11 lutego 2018, 13:12

Przeciwko wierze, jakiekolwiek racjonalne argumenty nie mają szans - prawda? A już na pewno nie jeżeli chodzi o beee Izrael...

LLL
poniedziałek, 12 lutego 2018, 13:27

Boczek, o jakiej wierze piszesz? O jakim bee Izraelu piszesz? Masz jakąś obsesję? Prawda jest taka, że w czasie wojny masz tylko dwie wersje rzeczywistości, każda ze stron ma swoją i próbuje przekonać opinię międzynarodową do swojej. Podobnie jest na Ukrainie, gdzie dezinformację stosują obie strony. Masz jakiś dowód, że to nagranie z zestrzelenia drona pochodzi z dnia w którym Izrael dokonał uderzenia odwetowego? Masz jakiś dowód, że fil przedstawiał faktyczne wtargnięcie drona a nie np. ćwiczenia? Masz jakiś dowód że zdjęcia są autentyczne? masz jakiś dowód że szczątki przedstawiają Irańskiego drona a nie pralkę wysadzoną granatem? Masz jakiś dowód że dron był sterowany z tej przyczepki, która rozwalili Izraelczycy, masz jakiś dowód że przyczepka stała w Syrii, a w środku siedzieli Irańczycy? Wszystko co wiemy to deklaracje obu stron. Ty ze względów światopoglądowych wybrałeś że ślepo wierzysz w wersję Izraela. Ja zastanawiam się czy prawda rzeczywiście wygląda tak jak twierdzi Izrael czy nieco inaczej. Kto tu przyjmuje wszystko na wiarę? Zresztą ja się tylko zastanawiałem z czego zestrzelili tego drona i na to pytanie oczekiwałem odpowiedzi oraz dziwiłem się że Irańczycy latają nad Izrael.

Boczek
poniedziałek, 12 lutego 2018, 14:58

I odwrotnie, masz jakiś dowód, że nie?

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama