Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Szwedzka ochrona dla niemieckich Tornado

  • Wicepremier Wietnamu Nguyen Xuan Phuc i wicepremier Ke Kim Yan Kambodży - fot. MSZ Wietnamu.

Szwedzka firma Saab po raz kolejny otrzymała kontrakt na 29 zmodernizowanych i zintegrowanych z samolotem systemów samoobrony i przeciwdziałania BOZ-101 EC. Zamówienia udzieliła NATO Eurofighter 2000 i Tornado Management Agency (NETMA), a będą one przeznaczone dla niemieckich sił powietrznych i zintegrowane z samolotami Tornado IDS i ECR. 

Już wcześniej Saab otrzymał trzy zamówienia warte 11 mln EUR na doposażenie tych maszyn w systemy samoobrony. W 2008 r. zasobnik BOZ-102 EC pozyskały też włoskie siły powietrzne dla swoich samolotów.

BOZ-101 EC służy do ostrzegania i osłony przed nowoczesnymi pociskami z termicznymi głowicami naprowadzania (na źródło emitowanego ciepła generowanego przez silnik lub nagrzane elementy struktury samolotu).

Zasobnik CIDAS-100 Compact Integrated Defensive Aids Suite z systemem jest montowany na skrzydle maszyny. W jego skład wchodzi system ostrzegania przed atakującymi pociskami rakietowymi MAW-300 w sekcji tylnej i system odpalania naboi pirotechnicznych BOP-L-39 (w przód/dół i na boki w dwóch regulowanych kierunkach).

Saab ochrona
Fot. Saab.

Moduł MAW-300 składa się z 4 czujników i karty procesowej w EWC-100. Każdy czujnik pokrywa obszar stożkowy 1100. BOZ-EC może być zintegrowany z szynami danych MIL-STD-1553 lub RS-422. Nowy w stosunku do starszej wersji BOZ jest też pulpit kontroli zasobnika umieszczony w kokpicie pilota.

Produkcja BOZ-101 EC odbywa się w zakładach firmy Saab w Järfälla w Szwecji oraz Centurion w Republice Południowej Afryki. Nowe systemy będą dostarczane w latach 2017-2020.

Według przedstawicieli Saab system BOZ został już sprawdzony na samolocie Tornado i jest wysoko oceniany przez niemieckich pilotów, a jego najnowsza wersja poprawi możliwości przetrwania maszyny w trudnym środowisku prowadzenia współczesnych operacji powietrznych.

Systemy ochrony własnej i przeciwdziałania Saab są eksploatowane na wielu maszynach bojowych w tym na Gripenie, F-18, F-15 i Eurofighterze.

 

Reklama

Komentarze (1)

  1. olaf

    A jaki system tego typu używany jest na polskich migach?

Reklama