Reklama

Siły zbrojne

Macierewicz: Co najmniej 50 śmigłowców dla polskiej armii. Pierwsze w roku 2018

Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl

Jeżeli chodzi o zamówienia na śmigłowce, one w sumie obejmują do 2022 r. co najmniej 50 śmigłowców – stwierdził minister obrony narodowej Antoni Macierewicz podczas debaty w Sejmie. - Podstawą zwrócenia się do trzech producentów jest Pilna Potrzeba Operacyjna zgłoszona przez Dowódcę Operacyjnego Wojska Polskiego. (…) Pierwsze śmigłowce zostaną dostarczone w roku 2018 r. - stwierdził szef resortu obrony.

Podczas debaty dotyczącej kontraktu na zakup 50 śmigłowców Caracal szef MON poinformował, że uruchomiona została procedura, w której trzej uczestnicy tego zakończonego w październiku 2016 roku postępowania zostali zaproszeni do składania ofert na śmigłowce dla polskich sił zbrojnych.

Dowódca zwrócił się do ministra obrony i minister obrony przychylił się do tego wniosku. Dokument dowódcy operacyjnego w sprawie PPO wpłynął do Ministra Obrony wskazujący że jest Pilna Potrzeba Operacyjna by nabyć śmigłowce. Zwłaszcza dla polskich Wojsk Specjalnych.

Antoni Macierewicz, Minister Obrony Narodowej

Minister podkreślił, że nieprawdziwe jest twierdzenie, iż zamówienia otrzyma wyłącznie PZL Mielec i będą to jedynie śmigłowce Black Hawk. Zakupy mają obejmować „wszystkie fabryki produkujące w Polsce” i różne typy śmigłowców, gdyż jak podkreślił minister, odmienne są potrzeby różnych rodzajów sił zbrojnych i różnych zadań. - A więc każdy z tych zakładów będzie mógł wziąć udział nie tylko w tym przetargu, ale w wyposażaniu Polskich Sił Zbrojnych – stwierdził minister Macierewicz, dodając również w kontekście PZL Świdnik -  Będzie to także Sokół/Głuszec, ponieważ jest to dobry śmigłowiec. I nie ma powodu, żeby go pomijać

Jeżeli chodzi o zamówienia na śmigłowce, one w sumie obejmują do 2022 r. co najmniej 50 śmigłowców. Nie zamykamy tej wielkości, ale co najmniej 50 śmigłowców zostanie dostarczonych polskiej armii. Co do tego nie ma wątpliwości. Pierwsze śmigłowce zostaną dostarczone w roku 2018 r.

Antoni Macierewicz, Minister Obrony Narodowej

Jeśli ministerstwo obrony zamierza faktycznie pozyskać pełną liczbę 50 lub więcej śmigłowców w tak krótkim czasie, niezbędne będzie przeprowadzenie szybkich procedur. Stąd prawdopodobnie decyzja o zwróceniu się do oferentów z zakończonego niepowodzeniem przetargu na śmigłowce wielozadaniowe. Zebrana dokumentacja i przeprowadzone dialogi techniczne umożliwią szybsze opracowanie wymagań i wygenerowanie niezbędnej do rozpoczęcia procedur dokumentacji. 

Reklama

Komentarze (71)

  1. maroo

    Panowie - już tutaj było pisane "http://www.defence24.pl/240865,modernizacja-mi-817-zaprzepaszczona-szansa-czy-koniecznosc" - pytanie czy aby nie było to najsensowniejsze...

    1. gjerek

      Mi-8 i Mi-14 są pod każdym względem skrajnie wyeksploatowane, początek lat 70; za to z Mi-17 można coś zrobić.

    2. Davien

      No nie wszysto, nie sprzedadzą im Amerykanei ani F-35 ani Patriotów, choc istotnie opracowali dla Indii wersję F-16 i to 2x( najpierw F-16IN na którym bazuje F-16V/bl 70/72) a obecnie F-21) Francja tez im nie spzredala wszystkiego, licencji na Rafale nei dostali choc chcieli. Rosja natomiast to inna sprawa, tu Hindusi czesto nie chca od nich( FGFA, wylecenie MiG-35 z przetargu na srednie mysliwce, itp)

    3. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

      Zapomniales dodac zaklamany trolliku, ze hindusici wyszki z programu PAK-FA tez dlatego, ze ruscy nie chcieli przekazac im kluczowych technologii. Teraz ponownie Su-57 sa zainteresowani.

  2. gjerek

    No i super. Dostaniemy Głuszce z nowymi silnikami i awioniką za ułamek ceny Caracala...

    1. EJD

      Nie wiesz co piszesz. Gluszcze są dociążone co wpływa na ilość paliwa zabieranego i co za tym idzie zmniejszonym zasięgu. Szkoda pieniędzy na coś co dawno powinno być zaniechane w zarodku

    2. jedno_pytanie

      Tylko po co one wojsku????? Dodam że nośność Głuszca to też ułamek nośności Caracala, przewieziemy 4 żołnierzy zamiast 28, ot logika... dobrej zmiany...

    3. Davien

      Gnom może nei byłoby trudno, może byłoby, faktem jest jednak ze tego nei zrobili i dlaej maja jedynie proste INS i głowicę aktywną. Dla pocisku pokr o zasiuęgu do 120km na niskim pułapie jest to wystarczajace Hindusi postanowili z BrahMosa zrobic pocisk wielozadaniowy, zdolny do ataków na cele morskie i naziemne i dlatego dostał znacznie nowoczesniejsza GSN. Zobacz ze no Rosjanei nawet w typowych manewrujacych jak 3M14 nie uzywaja TERCOM ani jego odpowiednika ale jedynie INS/GPS i prosty DSMAC, a taki NSM ma i INS/GPS i TERCOM i głowice pasywna IIR.

  3. ort

    50, 70 ? A kto by tam przywiązywał wagę do takich szczegółów. Trzeba publiczce ("ciemnemu ludowi" - cytując innego klasyka z ministerstwa propagandy) coś tam nawrzucać, żeby wierzyła, że osoba która jest największym szkodnikiem dla armii polskiej od 1989 roku, jest kim innym niż w rzeczywistości. Niestety słowa to słowa, a rzeczywistość i realne działania tego człowieka to zupełnie co innego.

    1. Tadeusz46

      Witam, Jest 4 Grudnia, Min. Macierewicz powiedział źe w 2016 roku od USA dostaniemy 2 sztuki helikopterów. Do końca roku pozostało 4 tygodnie. Czy już te 2 helikoptery zostały dostarczone? Jeśli nie to czy do końca roku zostaną dostarczone?

  4. Mat pchor.rez

    "GŁUSZCE" SĄ TAK REWELACYJNE, ŻE JUŻ USTAWIA SIE PO NIE KOLEJKA KUPCÓW. A w ogóle czy ktoś pytał pilotów o zdanie, bo na razie gardłują politycy.

    1. gromek

      indonezja pare lat temu kupila w-3 dla wojska. po pol roku chyba ich mon powiedzialo ze to ostatnie helikoptery jakie kupili z polski :). wojsko przekazalo je chyba strazy przybrzeznej.

    2. leopard2

      Głuszec ma ukraińskie silniki przestarzałe.Agusta nie chce ich wymienić ani modernizować oni chcą sprzedawać własne produkty a nie polskie .Modernizując ukraińskie silniki stworzyli by dla siebie konkurencje porównywalną i tańszą.Z tego co wiem to chodzi głównie o reduktor mocy.

  5. dd

    Za innym portalem: "Sikorsky część Lockheed Martin jest w trakcie wstępnych rozmów z polskim Ministerstwem Obrony, aby poznać wymagania dotyczące wojskowych śmigłowców. Oczekujemy z niecierpliwością na rozpoczęcie negocjacji, żeby zdobyć ten ważny kontrakt" - pisze do amerykańskiego korespondenta RMF FM Frans Jurgens z biura prasowego firmy Sikorsky. To pierwsze oficjalne - choć bardzo krótkie - oświadczenie tej firmy w sprawie ewentualnego zakupu śmigłowców Black Hawk dla polskiej armii. Jak relacjonuje korespondent stacji, kiedy dopytywał o to, czy jest szansa, by maszyny powstały w Polsce, usłyszał od jednego z pracowników firmy, że główny zakład firmy Sikorsky jest w USA. Jeżeli więc ktoś twierdzi, że w Mielcu wkrótce rozpocznie się nabór do pracy właśnie w związku z tym konkretnym kontraktem, to trochę się śpieszy lub celowo wprowadza ludzi w błąd - ocenia korespondent stacji. Jeżeli ktoś już opowiada, ile to maszyn, a przede wszystkim na jakich zasadach je kupimy, to też mówi zbyt wiele. Podobnie, jeżeli ktoś twierdzi, że na pewno śmigłowce powstaną w Polsce, to mówi o czymś, czego zagwarantować w tej chwili na pewno nie może. Jak na razie z ewentualnego kontraktu cieszą się mieszkańcy Stratford w Connecticut. Senator z tego stanu Chris Murphy na wieść o tym, że MON zrywa rozmowy w sprawie Caracali, a rozważa zakup Black Hawków, powiedział, że "to świetny dzień dla miejsc pracy w Connecticut". Senator uważa, że śmigłowce, które kupi Polska, zostaną zmontowane na terenie jego stanu. - To jasne, helikoptery Sikorsky są najlepsze na świecie. Jestem szczęśliwy, że Polska zdecydowała się zmienić swoją pierwotną decyzję w przetargu i wybrała Lockheed Martin jako dostawcę Black Hawków w nadchodzących latach - powiedział amerykański senator, Chris Murphy. - To oznacza, że w Stratford będzie więcej pracy przy programie Black Hawk, a także przyspieszą prace nad CH-53K King Stallion. Dziś jest świetny dzień dla miejsc pracy w Connecticut - dodał. Chris Murphy to amerykański senator, członek komisji spraw zagranicznych Senatu USA. To on mocno lobbował, aby Polska kupiła Black Hawki. Spotykał się w tej sprawie m.in. z ówczesnych szefem MON Tomaszem Siemoniakiem. Być może MON uzyska to, czego oczekuje. Ale na tym etapie za wcześnie o tym mówić. Oświadczenie dla RMF FM podpisane przez Fransa Jurgensa z biura prasowego firmy Sikorsky nie pozostawia wątpliwości, że Sikorsky część Lockheed Martin jest w trakcie wstępnych rozmów z polskim Ministerstwem Obrony, aby poznać wymagania naszego kraju dotyczące wojskowych śmigłowców. A negocjacje mają się dopiero rozpocząć. Paweł Żuchowski" Gdzie więc będą produkowane Black Hawki skoro Pan Minister Macierewicz oficjalnie zapowiadał zakup śmigłowców w wytwórni w Mielcu? Pan Minister mówił też, że rozmawiał już w tej sprawie z prezesem wytwórni w Mielcu, ale czy była to właściwa osoba do prowadzenia takich rozmów skoro wydaje się, że tego rodzaju decyzje podejmowane są w siedzibie firmy Sikorsky?

    1. kac

      W kontekście przytoczonej poniżej informacji najbardziej ciekawi mnie kwestia wyjaśnienia "chwili obecnej", postępowania na śmigłowce, o której mówi prokurator krajowy - zwłaszcza sprawy oznajmienia zakupu Black Hawków przez Ministra Macierewicza - jakie były powody zakończenia negocjacji z Airbusem, czy prawdą jest informacja o niesatysfakcjonującym offsecie (szczególnie w porównaniu do oferowanego przez firmę LM/Sikorsky), jaka była podstawa prawna decyzji o zakupie Black Hawków ogłoszona przez Pana Macierewicza w blasku reflektoró w PZL Mielec? Za wp.pl: "- Prokuratura zajmie się całym procesem zakupu helikopterów typu Caracal, czyli całym procesem negocjacji zakupu tychże helikopterów, z podpisaniem kontraktu, a następnie później odstąpieniem strony francuskiej od zobowiązań offsetowych. Prokuratura całościowo zajmie się wyjaśnieniem tej sprawy, od początku, od działań podjętych kilka lat temu, aż do chwili obecnej - powiedział w sobotę prokurator krajowy Bogdan Święczkowski."

  6. pytanie bez odpowiedzi

    Przypominam, że Black Hawki zostały odrzucone w przetargu, min dlatego, że nie były oferowane z wyposażeniem jakie życzyło sobie MON. Opozycja znowu śpi i nie wykorzystuje tego argumentu, a obecny Szef MON sam to potwierdza - "doposażyć śmigłowce musimy w USA"......... pytanie więc dlaczego oferta od razu nie zawierała takiego wyposażenia????

    1. pewny

      dlatego, że jak wiedzą wszyscy którzy interesują się tym tematem wyposażenie bojowe dokupowane jest do jednostki innymi kanałami za zgodą rządu etc.

  7. Q

    AH-1Z Viper. Producent: Bell Helicopter Textron. Prędkość przelotowa 295 km/godz. Wyposażenie: działko maszynowe 20 mm, 16 rakiet przeciwpancernych Hellfire, rakiety przeciwlotnicze Sidewinder. Cena: ok. 30 mln dolarów za sztukę (USMC)

    1. Max Mad

      Przy "działku maszynowym" brykłem ze śmiechu. Viper zabiera tylko 8 pocisków ppk, na więcej nie pozwala mu konstrukcja skrzydełek.

    2. ter

      Patrz to tańszy od BH bierzemy 200.

    3. W3 "rolniczy

      no ALE u nas wybrali do Wsparcia bo..."na przełomie maja i czerwca br. na poligonie w Belgii z wykorzystaniem helikoptera H225M Caracal (...)użyto zasobników z karabinem maszynowym 12,7 mm oraz działkiem 20 mm i niekierowanych pocisków rakietowych 70 mm.

  8. www

    Ujmę to tak 50 Caracali i KRUK -Tiger od złych France, oj piecze tyłek piecze taki ich przelecieli, no ale sukces się ogłosi, że teraz to negocjacje były super ( bez złego offsetu ), ale tak się płaci za głupotę. Tylko Caracal może być dostarczony w takiej ilości i w takim terminie.

    1. w3-PL

      znasz to? a bajki pisane o dostawie 8 master do 41. bazy do listopada 2014. Wwwiesz ile lata? 2

  9. SL

    Właśnie przed chwilą Antoni M powiedział w TV , że śmigłowce BH dla specjalnych będą dokładnie takie same jakie mają specjaliści w USA z tego wynika ,że nie będą to S-70i lecz UH-60M

    1. Franco Nero

      Z tego, co mówi Antoni, nie wynika absolutnie nic.

    2. mattison

      nie UH-60 M tylko MH 60 Pawe Low/Pawe Hawk

  10. GPAS

    To w końcu będzie tych 21 śmigłowców w tym i następnym roku czy nie ? Może mi ktoś wyjaśnić bo już się trochę pogubiłem.

    1. SL

      Nie jestem pewien czy w tej wczorajszej audycji Antoni M powiedział ,ze zakupione śmigłowce BH dla WS nie będą wchodziły w kontrakty dotyczące zakupu 50 śmigłowców ale w tym mogę się mylić

  11. Antonios fun

    Dam za Minstrala 3usd :), za dwa 5usd

  12. SL

    Miejmy nadzieje , żeby to przesunięcie w czasie o rok było związane z możliwością produkcji/montażu w Mielcu UH60M a nie S-70i lub innych np MH-60R Seahawk dla MW

    1. sdv

      Nadzieje mozecie glupcy miec, bo senat USA nigdy nie wyda na to zgody :)

  13. gts

    Spokojnie panowie... My po prostu czekamy na nowy sprzet czyli SB-1 Defiant albo V-280 Valor, zaden z istniejacych smiglowcow im nie dorownuje pod wzgledem parametrow. Po co sie pchac w to badziewie rodem z lat 70... Tak zwany amerykanski FVL program zaklada predkosc przelotowa ok 430km/h (predkosc BH, Caracala to ok 280km/h) i pojemnosc 12 zolnierzy w pelnym rynsztunku. Maja sie wzniesc na 9000m przy 35 stopniach celcjusza. Co wiecej odpowiednia budowa pozwolila zastosowac szerokie wrota na bokach kadluba i dodatkowe szerokie okno dla strzelca pokladowego. Tu nawet NH-90 sie chowa. Skoro wiec i tak pierwsze maszyny maja byc dostarczone do 2018 r, to juz poczekajmy na te cudenka... i nie jest tak jak twierdza niektorzy, program nie zostal wstrzymany. W przyszlym roku maja zaczac latac prototypy. Na razie lata S-97 Raider, Valor juz stoi w hangarze, a Defiant jest na ukonczeniu. Co wiecej wg Sikorskyego na tej samej bazie co Raider powstanie nastepca Apache. Wiec to jest juz spora unifikacja. Sikorsky bedzie mial maszyny w 3 z 5 kategorii. Ciekawe jak dalej Bell bo Valor tez jest ciekawym rozwiazaniem. Co wiecej trwaja badania nad Quad tiltrotorem, chociaz to raczej koncepcja niz zamowienie Darpa. Ten projekt to zalozenie zastapienia Herculesa. I nie jest to jak twierdza niektorzy projekt zarzucony, co potwierdza np. AUSA 2016. Patrzcie w przyszlosc koledzy. Dla nas taki Defiant z nowym Apachem na wspolnej platformie to rozwiazanie jak zloto. Dreams... Po tym przetargu i wystapieniach pana Ministra wychodza 2 rzeczy. Chaos i niekompetencja w ministerstwie oraz brak kasy na zakup sprzetu, mimo szumnego wzrostu wskaznikow ekonomicznych w mediach... Uwalili przetarg zeby zamknac dzioby zwiazkowcom i nie wydrenowac sakiewki, a ze zrobili w sposob nieelgancki i glupi to juz inna sprawa. W tym wypadku powinnismy wziac wersje specjalne wszystkie od Airbusa 34 smiglowce, bo smiglowce typu SAR, CSAR, ASW, WRE sa potrzebne na przedwczoraj. Dodatkowo tutaj parametry szybosciowe az tak sie nie licza. Tu liczy sie pojemnosc. W koncu trzeba zapakowac kupe elektroniki, sondy i torpedy dla wersji ASW, albo zmiescic kilku rozbitkow a nie jednego w wersjach SAR czy ME. Kolejne 16 szt. mialo isc na zastopienie wykruszajacyh sie Mi-17 transportowych i jedynie z tym nie wiem co zrobic. Chociaz majac na uwadze potencialnego nastepce BH jak Defiant kupilbym 16 UH-60 poprzez FMS I szykowalbym sie do przjescia na rozwiazania Sikorskyego, ktore beda zunifikowane w obrebie maszyn transportowych roznej wielkosci jak i szturmowych. Wtedy to sa dopiero realne oszczednosci, a program jest juz prawie w ogrodku. W 2020 bedzie pukal do drzwi. Jeali choc w czesci programu FVL wygra Sikorsky to nie tylko Mielec bedzie pracowal pelna para. Ciekawe co byloby gdyby do Lodzi sciagnac jeszcze Airbusa i Bella, do Bydgoszczy Boeinga z nastepca Herculesa (to sie chyba Pegasus 2 nazwya) bylibysmy chyba swiatowa dolina maszyn VL... Za 5-10 lat Black Hawk, Caracal i tego typu smiglowce moga byc juz historia. Mimo krytyki takich rozwiazan jak Osprey, pozniej dowodcy przyznaja ze ten sprzet potrafi wyladowac i wystartowac szybciej niz jakikolwiek smiglowiec, ma tez prawie 2x wieksza predkosc przelotowa i kilkukrotnie wiekszy zasieg. Takze pozytywna przyszlosc wroze zarowno rozwiazaniom Bella jak i Sikorskyego.

    1. były_trep

      Proponuję ci poczekać na gwiazdę śmierci wyposażoną w antymaterię, problem w tym że możesz nie doczekać. A armia synku to nie salon z modnymi wyścigówkami, gdzie obowiązuje nowość sezonu. Tu sprzęt się wprowadza na długie lata, a nowinki długo testuje zanim wejdą do linii, wskazane przez ciebie prototypy zdolność operacyjną osiągną za 10-15 lat, a my ptrzebujemy śmigłowców na już, zapewniam ce że i kociaki i BH będą w linii jeszcze za 30 lat..

    2. ger

      Wisz, co kiedys Stanislaw Lem powiedzial o takich, jak ty? :)

  14. WYEDUKOWANE USA

    Pytanie zdawałoby się proste: kto ponosi większą odpowiedzialność za potencjalnie wyrządzone krajowi szkody. Niezrównoważony osobnik któremu powierzono jedno z najważniejszych stanowisk w państwie czy ten który go na to stanowisko "namaścił"? Czyżby liczono na "dobrodziejstwo" płynące z art. 31 kk?

    1. ed

      Chodzi ci o pana Klicha, który zdemontował nam armię i przemysł zbrojeniowy? Nie wydaje mi się, żeby to był skutek niezrównoważenia. To wygląda na metodyczne, celowe działanie. Niestety działanie nie w naszym interesie...

  15. K2

    Żenujące jest to, że minister wciąga żołnierzy w swój blamaż i śmierdzącą onucami politykę. On w niełasce odejdzie a żołnierze pozostaną ze smrodem i wstydem że nie mieli odwagi by powiedzieć zwierzchnikowi by stuknął się w głowę.

  16. Moldke

    Czego nie rozumią Że za jednego Caracala kupimy pięć W3-PL Głuszec

    1. WWW

      Kupimy czy zmodernizujemy, bo Sokoły nie są produkowane i teraz czy za 15 lat, bo prosty przegląd zajmuje im 4 lata

  17. xxx

    hahaha nie mogę! trzymajcie mnie. kilka dni temu ten sam sir MAcierewicz mówił, że jeszcze w tym roku otrzymamy 2 helikoptery, pilna potrzebna Panie MAcierewicz to jak chce się iść odlać. Dzisiaj już mamy teksty:Pierwsze śmigłowce zostaną dostarczone w roku 2018 r. - stwierdził szef resortu obrony.... Co za koleś.

    1. ad

      BH mają być dostarczone tylko dla sił specjalnych (nagła potrzeba wymiany obenych) czytajcie i słuchajcie ze zrozumieniem lajkoniki. Na resztę śmigłowców będzie przetarg.

  18. Urlih von Jungingen

    Malbork domaga sie własnego mistrala do przerzutu rycerzy z wieży zamku na drugi brzeg Nogatu!!

  19. andy

    Nikt już w to nie wierzy. A jak dostaniemy, to coś bez wartości bojowej jak Sokół. Mieliśmy złoty róg a pozostał jeno fajans.

    1. DAC

      Został jeno dług...

  20. ViS

    Czytam niektóre komentarze to dziwię się, że tu takie "lajkoniki" piszą np. @J - o jakiejś "nauce technologii" wierzący w bajeczki ministra - ale takie komentarze to najwyżej powód do uśmiechu! Gorzej gdy za sterem MONu stoi człowiek ogólnie i delikratnie rzecz ujmując niekompetentny, mitoman/fantasta - to zaczyna realnie tragicznie oddziaływać na armię i mamy już tego przykre efekty!

    1. wewq

      Niby jakie jesli mozna?

  21. Darnok

    Te 50 śmigłowców będą mogły lądować na tych Mistralach, co to mamy odkupić od Egiptu za 2$ żeby przebić ofertę Rosji, która - według Antoniego - miała dać całego 1$? I czy to prawda, że będą pływały po Zegrzu i Zalewie Wiślanym?

    1. 2zdk

      Jeden z Mistrali ma służyć na Solinie- potwierdzone info.

  22. dlaczego

    Czegoś nie rozumiem pierwsze wiadomości po anulowaniu przetargu na Caracle były take że jeszcze w tym roku pierwsze BlackHawki będą dostarczone. Czy minister nie wie co mówi czy wie że może mówić cokolwiek a media takie jak D24 będzie biernie, wiernie rozgłaszały dalej ?

    1. KrzysiekS

      Pan Minister raczej wie co mówi natomiast bardzo umie zwracać uwagę na rzeczy mało istotne tak byście nie widzieli co naprawdę robi.

  23. fort

    A moze by tak kupić te śmigłowce z wolnej ręki od USA w ramach umowy międzyrządowej tak jak to zrobiła Słowacja i zamiast brać okrojoną wersję blackhawków wziąć wersje dla US Army? Słowacja zaplacila za swoje 9 sztuk ponad 1mld zł - jak byśmy wzieli z 80 to wyszlo by pewnie taniej za jeden i zmieścilibyśmy sie w 8 mld + jakieś 2 mld za wersje specjalistyczne. Tylko wymóc na USA produkcje w mielcu i można zamawiać. Dodatkowo połączyć ten zakup z kupnem 32 kruków, patriotów, homarów i jednej eskadry F35 ( powinna kosztować koło 13mld czyli mniej więcej tyle co niedawne karaluchy, a ponoć zamówień mają dużo wiec płatność też powinna się opóźnić ) i w ten sposób wynegocjować przejęcie po taniości 600 używanych abramsów i z 2-3 eskadr używanych F16 ( i tak by były poźniej remontowane wiec Stany stratne by nie były bo teraz i tak pewnie rdzewieją gdzieś na pustyni ). Skoro i tak pewnie weźmiemy to wszystko ze Stanów to można te wszystkie zakupy połączyć i zaoszczędzić kilka miliardów które można by ewentualnie przeznaczyć na dodatkowe wyrzutnie do Patriota bo po 2 na baterie to trochę mało... Do całości można jeszcze dorzucić JASSMy o zasięgu 1000km i niech USA nam wymienią Hekulesy na nowsze ( tak ze 20 letnie ) bo te już chyba dobiły do 50tki A niezależnie od tego można się bawić w odbudowę polskiej fabryki śmigłowców ( ewentualnie wykorzystać wsparcie USA do w miarę taniego odzyskania świdnika, co zresztą nawet bez ich pomocy mogło by nie być specjalne trudne bo jeśli Polska jasno zadeklaruje chęć tworzenia własnej maszyny to obecność Włochów w Polsce traci rację bytu więc mogą chcieć się pozbyć Świdnika i wcale nie musieli byśmy jakoś bardzo mocno przepłacać ) oraz kupienie licencji na czołg koreański i przeprojektowanie go z ich inżynierami do naszych potrzeb tak żeby odpowiadał poziomem mniej więcej leo5/6 i żebyśmy mogli go potem dalej rozwijać samemu i eksportować

    1. Andrzej

      No pewnie, sam sprzęt bo po co nam pakiet logistyczny? To co że za części i remonty trzeba będzie płacić jak za zboże przez 30 lat conajmniej? Sukces odtrąbiony a po nas choćby potop, prawda?

    2. Wolak.

      Jednak Departament Obrony USA poinformował , że wartość porozumienia w sprawie dostawy 9 UH60 na Słowacje wraz z dodatkowym wyposażeniem może wynieść nawet 450 mln USD. To znacznie ponad miliard złotych.

  24. CO2

    MON NIE MA KASY I TYLE CAŁA RESZTA TO PUSTE GADANIE.

  25. Cotozaróżnica.

    Ale wtopili z Caracalami i ofertą offsetową i sojuszniczą Francją.

Reklama