Reklama

Geopolityka

Trzy nowe śmigłowce dla Policji

Policyjny śmigłowiec Bell 206B3 Jet Ranger III w czasie Szczytu NATO / Fot. J. Sabak
Policyjny śmigłowiec Bell 206B3 Jet Ranger III w czasie Szczytu NATO / Fot. J. Sabak

Policja zamierza zakupić trzy nowe śmigłowce wielozadaniowe. Ich dostawa planowana jest do 14 grudnia 2018 r. Chodzi o maszyny wyprodukowane nie wcześniej niż w 2017 r. Śmigłowce mają mieć napęd jednosilnikowy, turbinowy i będą przeznaczone do wykonywania zadań statutowych Policji.

Policja chce pozyskać śmigłowce w konfiguracji wyposażenia umożliwiającego wykonywanie lotów w warunkach (VFR – visual flight rules) obejmujących zarówno dzień jak i noc, a także opcjonalnie w nocy przy użyciu gogli noktowizyjnych NVG. Stąd też kabina oraz oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne maszyny musi być przystosowane do wykorzystania systemu noktowizji minimum III generacji z autogating`iem klasy B. Śmigłowiec ma być również wyposażony w tzw. glass cocpit.

Przy załodze składającej się z jednego i/lub dwóch pilotów śmigłowce muszą mieć możliwość transportu co najmniej 3 pasażerów w przedziale pasażerskim. Wiropłaty powinny posiadać możliwość przewożenia użytecznego ładunku wewnętrznego o minimalnym ciężarze 350 kg, przy pełnych instalacjach eksploatacyjnych, obejmujących w tym przypadku paliwo, oleje, płyny, etc. Nowe policyjne śmigłowce mają dysponować prędkością przelotową, przy której uzyskuje się maksymalny zasięg, nie mniejszą niż 220 km/h. Jednocześnie muszą dysponować zasięgiem co najmniej 500 km, bez zastosowania dodatkowych zbiorników i przy zachowaniu rezerwy paliwa na 20 minut lotu.  

Czytaj też: Policyjne lotnictwo wyjdzie z zapaści? MSWiA: Planujemy zakup czterech śmigłowców 

Reklama

Komentarze (23)

  1. LOL

    Przetarg na trzy śmigłowce, który wygrał Airbus, został unieważniony przez MSWiA. Będą za to dwa Black Hawki bez przetargu. Brawo. Czy ktoś kiedyś za to odpowie?

  2. darek

    a co dla antyterrorystów bo zakup ograniczono do taksówek powietrznych

    1. cma

      do darek________a po co im te smiglowce? zeby tylko byly i ladnie wygladali na cwiczeniach? wojsko ma takie i moga je wykorzystac a nie kolejna kasa utopiona w błoto na fanaberie ktorych w ogole sie nie wykorzystuje

    2. zły pies

      A jak chcesz przerzucić szybko BOA w odległy od Warszawy rejon gdzie doszło do zdarzenia zakładniczego? Mają jechać przez pół Polski samochodami? Widać, że zupełnie nie znasz realiów polskiej policji. SPAPy to są samodzielne tylko z nazwy. W takim np. Olsztynie stan etatowy to 24 f-szy włącznie z pirotechnikami. Nawet duże SPAP-y mają często trudności z wystawieniem więcej niż jednej sekcji bojowej na raz.

  3. Grzegorz Brychczyński + zespół

    W nawiązaniu do ogłoszonego przetargu komentarz ekspertów - kompetentnych i doświadczonych pilotów - w tym współtwórców Lotnictwa Służb Porządku Publicznego - ''Stanowisko ekspertskie dotyczące opracowanych Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) na zakup trzech jednosilnikowych śmigłowców dla Policji, według numeru postępowania 230/Cut/MP/PMP" Zgodnie z postanowieniami Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego i podlegające przepisom wynikającym z porozumienia zawartego pomiędzy MSWiA i Urzędem lotnictwa Cywilnego sprawującego nadzór nad eksploatacją i wykonywaniem lotów, śmigłowców Służb Porządku Publicznego, eksploatacja i loty muszą być wykonywane w warunkach zapewniających bezpieczeństwo tych lotów i wykonywanych zadań operacyjnych na potrzeby określonych jednostek MSWiA. Odnosząc się do ‘’Kryterium K2- Właściwości osiągowe i konstrukcyjne’’ stwierdzamy że ; 1. Biorąc pod uwagę wymieniony warunek konieczny z punktu widzenia techniki pilotażu i warunków eksploatacyjnych zamawianie śmigłowca JENOSILNIKOWEGO , który w ramach swych zadań będzie musiał pracować na maksymalnych parametrach silnikowych przy starcie i lądowaniach niejednokrotnie przy bardzo ograniczonej powierzchni do starów i lądowania również z dachów budynków pomiędzy zabudowaniami lub naturalnymi przeszkodami terenowym, oraz wykonywanie lotów nad aglomeracjami miejskimi w dzień i w nocy na małej wysokości jeden silnik stanowi potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa wykonywanych lotów . W związku z tym nie zapewnia się w przedstawionych w SIWZ warunkach zamówienia bezpieczeństwa załogi , które również stanowią potencjalne zagrożenie dla zadań operacyjnych, 2. Punkt 3.3 i 3.4 - Brak konsekwencji przy ustalaniu podstawowych parametrów zasięgu lub długotrwałości lotu – ściśle związane z charakterystyką zespołu napęd śmigło oraz maksymalna masą startową. 3. Punkt 3.6 - Zapewnienie prędkości wznoszenia – musi zostać zagwarantowana podstawowa korelacja z zespołem silnik - śmigło i masą startową. 4. Punkt 4.2,4.3,4.5 - musi zostać zagwarantowana podstawowa korelacja z zespołem silnik - śmigło - masa startowa. Odnosząc się do kryterium ‘’K1- cena oferty brutto’’ należy zauważyć że w lotnictwie BEZPIECZEŃSTWO jest kwantyfikatorem ogólnym determinującym parametry eksploatacyjne. Tym samym ten kwantyfikator powinien stanowić najważniejszy element wagi oceny zamówienia. Marginalną, ale przecież w poważnym dokumencie niepożądaną, jest przy tym sprawa stosowania błędnej terminologii, np. „ciężar” zamiast „masa” czy „pułap lotu” bez precyzowania czy idzie o pułap zawisu czy o pułap praktyczny lub teoretyczny. W wymaganiach dotyczących konstrukcji zaskakuje brak wymagania dotyczącego zabezpieczenia wirnika i całej struktury przed oblodzeniem. W sprawie wirnika niezrozumiałym jest również postulat, że musi on być co najmniej 3–łopatowy, co z góry eliminuje niektórych potencjalnych dostawców i jednocześnie (wobec braku postulatu składania łopat dla celów hangarowania) zakłada pewne utrudnienie obsługi naziemnej. Reasumując powyższe odpowiedzialnie stwierdzamy że opracowane SIWZ mogą stanowić jedynie podstawę do zamówień śmigłowców przeznaczonych do zadań transportu osób i wykonywania stabilnych z punktu widzenia operacyjności zadań przelotowych wykonywanych z certyfikowanych lotnisk i lądowisk. Bazując na naszym wieloletnim doświadczeniu w zakresie znajomości specyfiki pilotażu śmigłowcowego w tym również policyjnych, zadań operacyjnych i znajomości techniki lotniczej jak i wiedzy inżynierskiej związanej z eksploatacją śmigłowców w rożnych warunkach twierdzimy że należy skorzystać z doświadczeń polskich pilotów lotnictwa policyjnego jak również bogatych znanych doświadczeń służb policyjnych państw Unii Europejskiej. W dobie niestety nasilających się i wyrafinowanych działań grup przestępczych szczególnie Lotnictwo Policyjne i Pograniczne musi dysponować adekwatnym do walki z zagrożeniami operacyjnie sprawnymi i dobrze operacyjnie wyposażonymi śmigłowcami. Dlatego też uważamy że warunkami brzegowymi stanowiącymi SIWZ powinien być śmigłowiec dwusilnikowy o odpowiednim zespole napęd – układ nośny , o dużej masie startowej mający swe oparcie w zakresie zdatności do lotu w profesjonalnym i dobrze wyposażonym technicznym otoczeniu infrastrukturalnym. Lotnictwo Policyjne jest ważną częścią Lotnictwa Państwowego. Dlatego też rekomendujemy przestąpienie MSWiA do prac prowadzonych przez Ministra Obrony Narodowej w zakresie wymaganej prawem europejskim ustanowieniem wzorem innych Krajów Członkowskich urzędu Władzy Lotnictwa Państwowego. W ramach kompetencji MSWiA mamy jeszcze Lotnictwo Straży Granicznej, nie aktywne w obecnej chwili Lotnictwo Straty Pożarnej a i zapewne w niedalekiej przyszłości Lotnictwo Służb Autostradowych. Dla wszystkich tych rodzajów lotnictwa podstawowym statkiem powietrznym szybkiego reagowania są śmigłowce. Wydaję się racjonalnym podjąć przez Resort pilne prace nad wspólną polityką zakupową dla wymienionych służb w zakresie jednorodności sprzętowej . Będzie to miało zdecydowany wpływ na koszty utrzymania zdatności do lotu, racjonalne wykorzystanie bazy techniczno- infrastrukturalnej gwarantując bezpieczne i skuteczne wykonywanie zadań operacyjnych dla każdej ze służb lotniczych szybkiego reagowania Lotnictwa Państwowego. mgr. inż. pilot doświadczalny, biegły sądowy Ryszard Witkowski, mgr inż. płk. pil. doświadczalny Kazimierz Pogorzelski, mgr inż. płk. pil Jan Urbaniak, asp. szt. pilot instruktor I klasy Dobromił Jakób Ekspert Lotniczy Grzegorz Brychczyński

  4. mewe

    a nie chcieli W3? Przecież to takie nowoczesne śmigłowce. Świdnik nie nadąża z produkcją.

  5. Tomtom

    Policja powinna pójść w wielozadaniowe śmigłowce dwusilnikowe np. EC 145, sokół, bell 429 były by to uniwersalne śmigłowce do zadań patrolowych, pościgowych, poszukiwawczo-ratowniczych jak i transportu pododdzialów AT. Jako służba polegająca MSW powinni mieć możliwość konfiguracji śmigłowca do zadań innych jednostek podległych MSW jak straż pożarna (transport grup specjalistycznych) jak i GOPR u. Nowe śmigłowce powinny być uniwersalne i powinny być kupione w takiej ilości aby każda sekcja lotnictwa policji miała taką maszynę i oczywiście maszyny rezerwowe w bazie centralnej. Problem lotnictwa Policji powinien być rozwiązany całościowo.

    1. gts

      Przydalaby sie unifikacja floty aby zmniejszac koszty utrzymania. Wg mnie H135 wzglednie H130 lub H125 to ten kierunek. Owszem mozemy sie opierac na innym producencie byle nie bylo tak jak teraz ze Policja lata na 4 roznych konatrukcjch roznych producentow. Wszystkie w takiej nikczemnej ilosci ze utrzymanie ich musi byc czyms kosztownym. Ograniczenie sie do np 2 typow ale jednego producenta stosujacego duzy procent wspolnych rozwiazan to jest ten kierunek. Chyba ze w ogole rezygnujemy z rozwiazan wiekszych na rzecz ilosci to i takie MD500 sa dobre. Tak, po prawdzie czego nie kupimy bedzie zdecydowanie lepiej niz jest. Przydaloby sie tylko zapewnic porzadny serwis w Polsce i trzymac sie powizetych decyzji, kupic wiec np 6 smiglowcow z opcja na dodatkowe, zeby za x lat znow nie powtarzac przetargu. Nie wiem jaka ilosc smiglowcow bylaby potrzebna calosciowo, ale nalezaloby to uwzgednic w realizacji przetargu. Jak ma byc 20 szt, to przydaloby sie to uwzglednic w konstrukcji procedury zakupu zostawiajac sobie furtke na sokuoienie maszyn a nie mozolne rozpisywanie nowego przetargu.

    2. Cynik

      Znawca... mają kupić naszego SW 4 i koniec kropka. To i tak dla nich za drogi sprzęt, patrząc jak nie dbają i dewastują nowe radiowozy.

  6. zaq

    moze wreszcie kupia SW-4.

  7. arona

    Wymóg jednego silnika dyskwalifikuje maszyny EC135. Szkoda bo dobre są i już latają w LPR. A może o to właśnie chodziło ? Wszak EC135 to produkt firmy Eurocopter ;)

    1. LOTNIK

      Dobre to pojęcie względne. Nowoczesne turbinowa single zapewniają lepsze osiągi niż EC135 i są tańsze w eksploatacji. EC to również H125 czyli dawny AS-350. Pzdr.

  8. Ziko

    Mogli pomyśleć o Robinsonie R66

    1. Lotnik

      Nie spełnia kryterium konstrukcji wirnika. Pzdr

  9. Daniel

    Policja w Polsce może wszystko

  10. Greg

    A czy można latać nad terenem zabudowanym jednosilnikowym śmigłowcem?

  11. kokos

    Z pieniędzy MON :) I będzie wydane 2% :)

  12. ciekawy

    O ile wiem, w Polsce przepisy zabraniają latania jednosilnikowymi helikopterami nad terenami zabudowanymi. Policji to nie dotyczy?

    1. Lotnik

      Nie dotyczy

  13. zolka

    "Przy załodze składającej się z jednego i/lub dwóch pilotów śmigłowce muszą mieć możliwość transportu co najmniej 3 pasażerów w przedziale pasażerskim" Czyli rozumiem , że na dzień dobry Puszczyk odpadł. To może niech wezmą Sokoła?

  14. Polak Patriota

    Niech POLSKA Policja kupi śmigłowce w POLSKICH zakładach w Mielcu lub w Świdniku.

    1. Qba

      Nic na to nie wskazuje

    2. kikos

      Ciekawe które?

    3. Olkit

      Ani jedne ani drugie nie jest polskie. Polskie zakłady miały być zbudowane w WZL1 przez airbusa i oddane dla wojska po zrealizowaniu kontraktu ale minister się nie zgodził.

  15. zzz

    Czyli po jednym dla Poznania, Wrocławia i Szczecina. W sumie mają już 2 Belle 206, to może go znów wybiorą. Martwi fakt braku rezerwy.

  16. kris

    Napęd jednosilnikowy? Czyli regres w stosunku do Mi-2. Rozumiem, że Bell 206 na jeden silnik, ale chyba chcemy zwiększenia poziomu bezpieczeństwa. Czy te wymagania są ustawione pod konkretną maszynę? SW-4 chyba się nie mieści w nich.

    1. xawer

      Jeżeli nie ma wymogu 2 silników(np loty morskie, ratownicze) to śmigłowiec jednosilnikowy jest tańszy w zakupie i eksploatacji(a równie bezpieczny)

    2. kikos

      H130 pomimo napędu silnikowego ma zdolność latania nad terenami silnie zurbanizowanymi. Zdecydowanie więcej lata H130 w PL niż Bell 206.

  17. AM

    Bardzo dobre polskie Sokoły proponuję, naprawdę warto.

    1. Qba

      Sokoły nie są produkowane od dobrych kilku lat

    2. xawer

      "Śmigłowce mają mieć napęd jednosilnikowy..." Sokoły odpadają:-)

    3. kikos

      Sokół jest dwusilnikowy, a przetarg jest na jednosilnikowy.

  18. Extern

    Mielec czy Świdnik, jak obstawiacie?

    1. Extern

      Ma być jedno silnikowy więc jeśli z Polski to tylko Świdnik ale myślę że wybiorą Jet Rangera, jednego już mają więc wydaje się to dosyć logiczne. PS. Dublujemy się nickami jeśli masz jakiś inny, to zmień proszę.

    2. kikos

      Mielec nie robi jednosilnikowych śmigłowców. Świdnik zresztą też nie.

  19. PolExit

    Polska robi bardzo dobre śmigłowce, w fabryce w Świdniku. Zremotoryzowane we współpracy z ukraińskim Motor Sicz są naprawdę udaną konstrukcją, skutecznie rywalizującą ze swoimi odpowiednikami zagranicznymi. Takimi jak choćby produkty Leonardo.

    1. Qba

      Żaden z nich nie spełnia wymagań Policji

    2. Lash

      Gpolska nie pridukuje żadnych śmigłowców. Mamy dwie montownie Agranicznych producentów

    3. Victor

      Możesz podać jakie śmigłowce Polska robi w Świdniku, które są zremotoryzowane we wspólpracy z Motor Sicz i które SKUTECZNIE rywalizują z zagranicznymi odpowiednikami?

  20. Polish blues

    No nareszcie coś porządnego a nie Mi-2, który był brzydki jak noc zaraz po "urodzeniu" i tak mu zostało

    1. xawer

      "Ładnością" się nie lata:-) Mi-2 modernizowane przez Motor-Sicz są b. ekonomiczne i niezawodne(i tanie w zakupie) Mamy duże doświadczenie i zakłady obsługujące Mi-2, skorupa jest nieistotna.

  21. mati

    Ja bym kupił polskiej policji blek hołki z Mielca, uzbrojenia nie potrzebują, golasy kosztują po kilka mln euro za szt, czyli prawie jak za darmo. Dla antyterrorystów wziąłbym natomiast większe Chinooki, bez uzbrojenia również byłyby tanie jak barszcz. Serwis oczywiście w Łodzi. Pięknie by wyglądały w barwach policyjnych :-)

  22. SW-4 się nadaje?

    1. wuwuzela

      Powiedziałbym, że to przetarg na Bella 206 skonstruowany tak by WYCIĄĆ SW-4... SW-4 to 1 Pilot plus 4 miejsca, z tego 3 w tyle kabiny jeżeli założymy że będzie załoga 2-osobowa. Producent podaje wręcz 1+5 na swojej stronie. Tu jest spokój... Bagażnik obliczono na 150kg bagażu. Na podwieszeniach zewnętrznych, np w wersji pożarniczej, czyli przy pustym kadłubie (tylko pilot) można podwiesić do 650kg podwieszeń (jest certyfikowana wersja ze zbiornikami gaśniczymi dającymi taki wynik) - to sugeruje, że wymóg "ładunku użytecznego" jest spełnialny. Tak samo wychodzi, jeżeli doda się znane 150kg bagażnika, i policzy 3 pasażerów po 80kg, wychodzi 390kg 'użyteczne'. A certyfikat jest na jednego pilota i 4 pasażerów, więc jest mur-beton spoko. I kluczowa sprawa - prędkość i zasięg lotu. SW-4 osiąga tylko 206, a ekonomiczna to 190. Przy prawie 500 litrowym zbiorniku paliwa, jesteśmy blisko max masy startowej, więc też o 'podrasowaniu' przez zmniejszenie zatankowania czy ładunku mowy nie ma. Wystarczy zaś spojrzeć na Bella 206 i jest oczywiste - prędkość 222kmh, i ponad 700 km zasięgu. Ba, liczba miejsc - 4. W oczy się też rzuca, że to maszyna o ponad 300 kilo lżejsza, i tylko niewiele mniejsza...

  23. sekta

    Caracale najlepsze. Za duże? To się skróci i będą w sam raz.

Reklama