Reklama

Su-30 i Su-35 dla Zachodniego Okręgu Wojskowego Rosji

28 listopada 2017, 10:25

Rosyjskie siły powietrzne sukcesywnie wymieniają statki powietrzne starszych typów na nowe, proces ten choć powolny prowadzi do stopniowego wycofywania maszyn takich jak MiG-29, Su-24 czy Su-27S.  Według Rosyjskiego Ministerstwa Obrony do Zachodniego Okręgu Wojskowego trafiło 6 myśliwców Su-35S oraz 3 samoloty wielozadaniowe Su-30SM.

Rosyjskie Ministerstwo nie podaje gdzie dokładnie trafiły samoloty, mowa jest jedynie o tym, że trafiły do Republiki Kareli, Obwodu Leningradzkiego i Obwodu Kurskiego. Wedle informacji tych można jednak z dużym prawdopodobieństwem określić, że chodzi o 6961. Bazę Lotniczą w Biesowcu ok 30 km od Pietrozawodska w Republicze Kareli i 6963. Bazę Lotniczą w Kursk-Chalino w Obwodzie Kurskim. W 2009 roku Rosjanie zrezygnowali ze struktury pułkowej i przeformowali większość z nich w Bazy Lotnicze (Awiabazy), od 2013 trwa jednak proces wycofywania tych zmian. 

6961. baza używa obecnie niezmodernizowanych myśliwskich samolotów bojowych Su-27S i szkolno-bojowych Su-27UB. Podlega ona pod 6. Armię Powietrzną i Obrony Powietrznej z siedzibą w Woroneżu, ta zaś podlega pod dowództwo Zachodniego Okręgu Wojskowego z siedzibą w Sankt Petersburgu.

Su-35S KnAAPO
Samolot Su-35S wyprodukowany w przez korporację Suchoj w zakładach KnAAPO, fot. mil.ru

Samoloty Su-35S wyprodukowane przez korporację Suchoj w zakładach KnAAPO z Komsomolska nad Amurem są obecnie kupowane w celu zastąpienia starzejących się maszyn rodziny Su-27 (zarówno modernizowanych jak i niemodernizowanych). Choć konstrukcje dzieli blisko 30 lat Su-35S traktować można, jako potomka w prostej linii samolotów Su-27S. Obok jednomiejscowych myśliwców zakupiono również dwumiejscowe, szkolno-bojowe samoloty Su-30M2 również produkcji zakładów KnAAPO. Nie są to maszyny tak zaawansowane jak jednomiejscowy Su-35S czy samoloty rodziny Su-30 wyprodukowane w Irkucku (nie posiada większego nosa, przednich „skrzydełek” czy wektorowania ciągiem), jednak mają zbliżone wyposażenie pilotażowo-nawigacyjne pozwalające na szkolenie pilotów Su-35S oraz zmodernizowanych Su-27.

Su-30M2 KnAAPO
Samolot Su-30M2 wyprodukowany w przez korporację Suchoj w zakładach KnAAPO, fot. mil.ru
 

Su-35S jest zdecydowanie najdoskonalszą produkowaną seryjnie wersją myśliwską rodziny pochodnych samolotu Su-27. Względem Su-27S samolot posiada odchudzoną konstrukcję (zwiększono zakres użycia materiałów kompozytowych) i jednocześnie doskonalsze, mocniejsze i wyposażone w wektorowanie ciągu silniki Al-41F1S. Ciąg maksymalny z dopalaniem zwiększono z 12 500 kg (122,6 kN) dla silników Al-31F (Su-27S), Al-31FM (Su-27SM/SMK) i Al-31FU (z wektorowaniem ciągu - Su-30MKI) do poziomu 14 500 kg (142,2 kN). Zastosowanie mocniejszych silników wymusiło przeprojektowanie ich gondol, poszerzone zostały wloty ze względu na większe zapotrzebowanie silników na powietrze. Do 34, 5 tony zwiększono za to maksymalną masę startową (28,3 tony dla Su-27S), np. na przedniej goleni podwozia zastosowano podwójny wózek. Samolot posiada najnowocześniejszą rosyjską awionikę w tym radar M035 Irbis z pasywnym skanowaniem elektronicznym oraz nowoczesny system walki radioelektronicznej.

Su-30M2 jest dwumiejscowym samolotem myśliwskim, powstał on na bazie doświadczeń zakładów z Komsomolska nad Amurem przy produkcji na eksport maszyn takich jak Su-30MKK i MK2 dla Chin, Wietnamu, Indonezji, Ugandy i Wenezueli (zgodnie z oznaczeniem jest on odpowiednikiem tego drugiego, ale w wersji dla lotnictwa Rosji). Samolot przeznaczony jest do zadań szkolnych, zwykle kilka sztuk tej maszyny znajduje się na stanie baz lotniczych używających jednomiejscowych samolotów Su-35S lub zmodernizowanych Su-27.

Su-30SM IAPO
Zewnętrznie Su-30SM przypomina samoloty eksportowe, np. indyjskie Su-30MKI, fot. mil.ru

6963. baza, choć znajduje się na terenie Zachodniego Okręgu Wojskowego podlega Strategicznemu Dowództwu Operacyjnemu Obrony Powietrznej z Moskwy, które odpowiada z obronę powietrzną stolicy. Pierwszą partię dwumiejscowych samolotów wielozadaniowych Su-30SM odebrano w bazie w sierpniu tego roku, zastępują one samoloty wielozadaniowe MiG-29SMT używane w bazie od 2009 roku, wcześniej używano samolotów MiG-29 w oryginalnej wersji. Jest to obecnie ostatnia jednostka liniowa w Zachodnim OW i jedna z nielicznych w całym kraju używająca MiG-29.

Su-30SM jest to dwumiejscowy samolot wielozadaniowy, pochodna samolotu Su-27UB produkowana przez korporację Irkut w byłych zakładach IAPO (obecnie IAP) w Irkucku. Samolot dla Wojsk Lotniczych Rosji powstał w oparciu o doświadczenia produkcji samolotów eksportowych takich jak Su-30MKI dla Indii, Su-30MKM dla Malezji i Su-30MKA dla Algierii. Jest to maszyna w pełni wielozadaniowa, wyposażona w wektorowanie ciągu w jednej osi (osie wektorowania dysz na silnikach są od siebie odchylone a wychylenie dysz może odbywać się niezależnie, co daje im pseudo dwuosiową zdolność wektorowania),  u nasady skrzydła pasmowego zainstalowane są charakterystyczne generujące dodatkowa siłę nośną skrzydełka (zapobiegają by maszyna nie była ciężka na nos). Samoloty są przystosowane do przenoszenia wszystkich typów nowoczesnego, rosyjskiego uzbrojenia lotniczego. Su-30SM są dostarczane SP Rosji od 2012, MW Rosji od 2014 i SP Kazachstanu od 2015.

MiG-29SMT RSK MiG
Samolot MiG-29SMT wyprodukowany w przez korporację RSK MiG w zakładach Sokół, fot. mil.ru

Samoloty MiG-29SMT używane w Kursku miały dość ciekawą historię, ponieważ stanowią część partii niewykupionych płatowców, które pozostały w 1994 roku w zakładach RSK MiG. Część z tej partii maszyn trafiła już od 1995 do Malezji, reszta musiała czekać na potencjalnego kupca, którym okazała się Algieria. Pierwsze samoloty odebrano w grudniu 2006, do maja 2007 Algieria odebrała 15 samolotów (z zamówionej partii 28 maszyn jednomiejscowych i 6 dwumiejscowych), po czym wstrzymała płatności i odbiór kolejnych maszyn. Odebrane samoloty zostały zmagazynowane, a w maju 2008 r. Algieria oficjalnie wystąpiła do Rosji przyjęcie dostarczonych samolotów, oraz zamianę zamówionych MiG-29SMT (odebranych i nieodebranych) na Su-30MKA. Obecnie część kurskich MiG-29SMT została przebazowana do Syrii, pojawiają się informacje o tym, że maszyny tego typu mogą zostać przekazane lub sprzedane rządowi syryjskiemu prezydenta Baszszara al-Asada.

MiG-29SMT RSK MiG 2
Startujący MiG-29SMT widoczny jest pękaty zbiornik paliwa umieszczony między gondolami silników, fot. mil.ru

MiG-29SMT opiera się na tym samym płatowcu, co oryginalny MiG-29 jednak posiada całkowicie nowy zestaw awioniki z centralnym komputerem misji, trzema kolorowymi wyświetlaczami w kabinie, nowy radar Żuk-ME z anteną szczelinową. Samolot może używać pocisków pow-pow z aktywna głowica radiolokacyjną R-77/RWW-AE jak również wachlarza uzbrojenia powietrze-ziemia i powietrze-morze. Samolot dysponuje większym zasięgiem ze względu na większy zbiornik podkadłubowy (umieszczany między gondolami silników) o pojemności 2000 l zamiast 1500l w starszej wersji, oraz dodatkowy zbiornik koferemny nakładany na kadłub o pojemności 950 l. Podobnie jak późniejsze wersje zwykłych MiG-29 może przenosić do przebazowania 2 zbiorniki podskrzydłowe o pojemności 1150 litrów każdy (zajmują one wewnętrzne węzły podskrzydowe na uzbrojenie). 

KomentarzeLiczba komentarzy: 21
gregorx
wtorek, 28 listopada 2017, 11:08

Corran, Biesowiec. I były tam (przynajmniej w jednej eskadrze) zmodernizowane Su-27SM przesunięte z Dzemgi. Jako sparki Su-35S uzupełniają Su-30SM. Su-30M2 zastąpiły Su-27UB w pułkach (bo wrócili do struktury pułkowej) latających na zmodernizowanych Su-27SM.

Corran
wtorek, 28 listopada 2017, 14:05

Su-27SM są równie stare co niemodernizowane maszyny, Su-30M2 uzupełniają Su-27SM3, ale to są nowe płatowce (nieodebrane eksportowe dla Chin). SM raczej trafiają do baz raczej samodzielnie, np zastępują MiG-29 również w 6982 Awiabazie w Domnej (Centralny OW), bez Su-35S. Łączenie Su-35S i Su-30SM nie ma dużego sensu, te maszyny jednak sporo się różnią.

zibi
wtorek, 28 listopada 2017, 21:18

samolot niby nowoczesny, naszpikowany elektroniką, a na zdjęciach pod skrzydłami wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych, jak w IŁ-2 z czasów 2 w.św. .... na tym ich szkolą?

jl
środa, 29 listopada 2017, 10:11

też zwróciło to moją uwagę, wystarczy powiedzieć że tylko w ostatnią sobotę i niedziele Rosjanie i lotnictwo Assada bombardowali odcięte od pomocy humanitarnej tereny na wschód Damaszku. W wyniku "precyzyjnych" bombardowań wg komisarza ONZ zginęło 141 cywili. Ciekawe czy rosyjskich pilotów tak jak podczas 2 w.ś. uczą taktyki niszczenia samolotów wroga "taranowaniem"?

Arek
wtorek, 28 listopada 2017, 15:08

Polska powinna odkupić SU-27, MiGi-29 i SU-24 wycofywane przez Rosję.

Sailor
sobota, 2 grudnia 2017, 16:41

Rosja jest jedynym nam wrogim państwem i miała by nam sprzedawać uzbrojenie, a my kupować. Czasami warto pomyśleć zanim napisze się coś takiego.

zyg
wtorek, 28 listopada 2017, 22:43

Nie "Polska" ale Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie i tylko pojedyncze egzemplarze. W celu obniżenia kosztów zakupu mogą podobnie jak szwedzkie SAABy przylecieć na Balice a stamtąd Muzeum je rozłoży i przewiezie we własnym zakresie na lotnisko Rakowice.

iryda
środa, 29 listopada 2017, 23:02

Davien sprawa prosta,taktyka,efy zbliżają się bez włączonych radarów na dużej odległości podchodzą i ciach,f-15 zostały tak zwycięzcami w większości walk(padlinożercy) ,co do su-27 trzeba przyznać raczej pogratulować konstruktorom lepszego płatowca niż f-15,zasięg pułapy,pred.wznoszenia itd.wszystko 10-15% na korzyść su-27 i manewrowość minimalnie ale zawsze,jednak awionika oraz silniki i trwałość serwis po stronie jusa,taktyka plus szkolenie ilościwylatanych godzin,przeważają i walce wychodzi,jednak jak przyjąć na tak zwane chuura,to europe tak pewnie z nienacka ale usa są za daleko a to nato ma bazy wokół rosji ,wersjef-15ab/cd są lżejsze ale problem za mało paliwa a e/f wygląda jak gucio plus podwieszenia,osobiście zamiast 29-tych tak 32 f-15se było by miło choć po kieszeni nieźle plus 16 sztuk za suczki,(te same silniki co w jastrzębiach) ale i 48 f-16 v byłoby super nawet pięknie. Trzeba kupować Panie Antoni,do dzieła.

Naiwny
wtorek, 28 listopada 2017, 14:24

"Powoli wymieniają" - tylko w tym roku rosyjska armia otrzyma ok 190 nowych śmigłowców i samolotów, w zeszłym jeszcze więcej - to prawie 10% całkowitej liczby co roku to mało? To kto robi to szybciej?

Jaca
środa, 29 listopada 2017, 16:25

USA kupuje w 2018r 74 śmigłowce bojowe AH-64E Apache, 84 śmigłowce wielozadaniowe UH-60 Blackhawk, sześć ciężkich helikopterów CH-47F Chinook, cztery helikoptery MH-47G Chinook oraz 13 lekkich wielozadaniowych śmigłowców LUH. Razem wychodzi 181 śmigłowców oraz 94 samoloty F-35 różnych wersji + 24 F-18 Super Hornet.

jl
wtorek, 28 listopada 2017, 20:56

"190 nowych śmigłowców i samolotów" Artykuł dotyczy lotnictwa wojskowego nie wliczając zamówień dla całości lotnictwa Rosji wliczając lotnictwo cywilne.

Dr
wtorek, 28 listopada 2017, 13:19

Piękne samoloty, to trzeba im przyznać

zyg
wtorek, 28 listopada 2017, 15:28

PZL P-11 a zwłaszcza PZL P-37 były jeszcze piękniejsze !

j1
wtorek, 28 listopada 2017, 12:58

Informacja o rezygnacji przez rosyjskie siły powietrzne ze struktury pułkowej i przejściu na bazy lotnicze jest dość mocno nieaktualna. Od prawie czterech lat trwa bowiem w lotnictwie rosyjskim przywracanie struktury armia-dywizja-pułk. Rozpoczęto go od prostego przemianowania baz w dywizje i pułki, za czym poszły przeformowania i jednostek i formowanie nowych. Nie ma w publicznym obiegu informacji o zakończeniu tego procesu, jednak nie ulega wątpliwości, że jest on mocno zaawansowany. Dlatego pisanie o tym, że samoloty typu X są na uzbrojeniu bazy Y, albo że baza X znajduje się na terenie takiego czy innego okręgu wojskowego, ma wartość wyłącznie historyczną w odniesieniu do lat 2009-2013 i w roku 2017 nie powinno mieć miejsca.

czytelnik
wtorek, 28 listopada 2017, 23:23

Dziękuję autorowi za obiektywny artykuł. Liczą się fakty, a nie subiektywne opinie.

fernando
wtorek, 28 listopada 2017, 12:37

Baza Lotnicza w Bezowcu - liczy samolotów 57 stojących na stanowiskach ile w locie lub hangarach , nie wiemy ? Kursk-Chalino - 36 maszyn stojących ile w locie , nie wiemy ? To tylko dwie bazy z ciekawości sprawdziłem gdzie znajdują się na maps . Jak ma się to do naszych jastrzębi - ile potrafi nasze wojsko z neutralizować ? Szereg pytań - czy znajdziemy odpowiedż jak wojsko POLSKIE jest w stanie przeciwstawić się !

bender
wtorek, 28 listopada 2017, 14:19

Opieranie informacji o liczebności bazy an podstawie zdjęć satelitarnych z google maps jest o tyle ryzykownym pomysłem, że zdjęcia są z przed paru lat, ale za to nie wiemy z jakiego konkretnie momentu. Maszyn w hangarach specjalnie nie ma, bo w obu tych bazach nie ma za bardzo hangarów. Zresztą czemu trzymaliby samoloty pod chmurką, gdyby mogli je zaparkować pod dachem? Natomiast ciekawe ile z tych maszyn nadaje się w ogóle do lotu. Przyjmij 50% i myślę, że to i tak przeszacowanie.

Prosty Sołdatmen
wtorek, 28 listopada 2017, 12:15

Płatowiec SU-27 (podobnie zresztą jak MiG-29) jest niezwykle udany, po drobnych poprawkach, zastosowaniu nowych materiałów i zainstalowaniu nowej awioniki, uzbrojenia, otrzymujemy w zasadzie nowy, nowoczesny myśliwiec o znakomitych osiągach któremu dorównać może tylko F-22, czyli już myśliwiec V generacji. Analogicznie, F-16V też znacząco się rożni od pierwszych F-16 dlatego śmiesznie niekiedy jest czytać opinie "fachowców" jak to Rosjanie wciąż klepią SU-27, a w porównaniu z SU-35 to zgadza się tylko sylwetka, chociaż też ma pewne różnice w wymiarach...

bender
wtorek, 28 listopada 2017, 14:05

F-22 to bije generacje 4 na leb, ale jesli rosyjskie maszyny sa tak dobre jak opowiadasz, to moze moglyby powalczyc z EF Typhoon czy z F-15, czyli wciaz najskuteczniejszym mysliwcem przewagi powietrznej w historii. Chociaz osobiscie mysle, ze dlugo by nie powalczyly. Kwestia taktyki i swiadomosci sytuacyjnej.

wanisław
wtorek, 28 listopada 2017, 13:58

SU-35 porównywać można co najwyżej z F-15, choć przy nim wypada słabo. F-22 to zupełnie inna liga. Rosyjski SU nie ma z nim najmniejszych szans - zostanie zniszczony zanim się zorientuje, kto wypuścił rakietę.

polak mały
wtorek, 28 listopada 2017, 13:57

Su35 z trudem dotrzymuje kroku zachodnim maszynom 4 generacji czyli np. Rafale, Typhoon, F16c bl52. O nowszych nie ma co mówić bo to jest przepaść. Winna jest oczywiście ruska awionika i uzbrojenie.

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama