Reklama

Siły zbrojne

Bułgarski okręt podwodny sprzedany na aukcji

Bułgarskie okręty podwodne „Sława” i „Nadieżda” – fot. elsnorkel.com
Bułgarskie okręty podwodne „Sława” i „Nadieżda” – fot. elsnorkel.com

Bułgarski okręt podwodny projektu 633 „Nadieżda” został sprzedany na aukcji za 710 tysięcy lewów (pół miliona dolarów).

Cenę wywoławczą na aukcji określono na 480000 lewów (342 000 dolarów). Firma Fintron Bulgaria, która kupiła ten okręt prawdopodobnie potnie go teraz na złom. Wcześniej planowano zrobić z niego atrakcję turystyczną – muzeum sprzedając go w kwietniu 2009 r. władzom miasta Warny. Jednak koszt takiego przedsięwzięcia wyceniono na siedem milionów lewów (5 milionów dolarów). Ponadto jednostka ta została pozbawiona systemów uzbrojenia i urządzeń elektronicznych, a dodatkowo 1 listopada 2011 r. wycofano ostatni bułgarski okręt podwodny „Sława” i to on ma być teraz docelowo przekształcony w muzeum.

Firma Fintron Bulgaria na tej samej aukcji kupiła również dwa stare trałowce za 300 tysięcy lewów (214 tysięcy dolarów). Okrętów tych nie będzie jednak można pociąć na złom, ponieważ ich kadłub został wykonany z drewna, co miało zmniejszyć pola fizyczne okrętów. Po kapitalnym remoncie jednostki te można będzie wykorzystywać do połowy ryb, do przewozu małych ładunków lub nawet dla potrzeb turystów.

Okręt podwodny „Nadieżda” został zbudowany w Związku Radzieckim w stoczni „Krasnoje Sormowo” w miejscowości Gorki (obecnie Niżny Nowogród). Pod koniec 1960 r. wszedł on w skład Floty Czarnomorskiej pod nazwą „S-38”. Później przekazano go do sił morskich Bułgarii, gdzie służył przez 23 lata (do 27 czerwca 2007 r.). Okręt „Sława” był wykonany w tej samej stoczni, służył we Flocie Czarnomorskiej oznaczony jako „S-36” i został przekazany flocie bułgarskiej 28 grudnia 1985 r.

Reklama

Komentarze (2)

  1. Moshe Schwantz

    A papuasi mają dłubanki z pni drew..... to my nie mamy jeszcze tak źle.

  2. skiud

    aaale szroty, to my jeszcze nie mamy tak źle..

Reklama