- Wiadomości
Silniki MiG-29 i Mi-8 do remontu
3 Regionalna Baza Logistyczna Wydział Techniki Lotniczej opublikowała dwa ogłoszenia o rozpoczęciu negocjacji dotyczących naprawy głównej silników turbinowych TW2-117A/AG, wkorzystywanych w śmigłowcach Mi-8 oraz silników RD-33, które napędzają myśliwce MiG-29.

Naprawa główna silników turbinowych TW2-117A/AG o mocy 1103,3 kW do napędu śmigłowca Mi-8 odbyć się ma w latach 2018-2019. Zamówienie realizowane jest w ramach procedury negocjacyjnej bez publikacji ogłoszenia o nim. 3. RBLog zaznacza również, że usługa może zostać zrealizowana tylko przez określonego oferenta z przyczyn technicznych, związanych z ochroną wyłącznych praw.
W przypadku silników RD-33, wykorzystywanych w myśliwcach MiG-29, naprawa główna zrealizowana zostać ma w latach 2018-2020. Tak jak w przypadku TW2-117A/AG, zamówienie realizowane jest w ramach procedury negocjacyjnej bez publikacji ogłoszenia o nim, gdyż usługa może zostać zrealizowana tylko przez określonego oferenta z przyczyn technicznicznych, związanych z ochroną wyłącznych praw.
W wyniku przeprowadzonej przez zamawiającego analizy rynku potencjalnych wykonawców ustalono, że jedynym podmiotem gospodarczym uprawnionym do realizacji usługi będącej przedmiotem zamówienia - w obu przypadkach - są Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4 S.A. Podmiot ten jest bowiem jedynym właścicielem (na zasadach praw wyłącznych) dokumentacji techniczno-remontowej pt. ,,Warunki techniczne na remont główny silników TW2-117A/AG w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 4 S.A.”, uzgodnionej przez Głównego Inżyniera Wojsk Lotniczych oraz dokumentacji techniczno-remontowej silnika RD-33 serii 2 zatwierdzonej przez Szefa Szefostwa Techniki Lotniczej Głównego Inżyniera Wojsk Lotniczych pt. „Warunki techniczne na remont główny silników RD-33 serii 2 w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 4 S.A.” Ponadto, WZL Nr 4 S.A. dysponują niezbędną wiedzą techniczną, przeszkolonym personelem i doświadczeniem do realizacji wyżej wymienionych zamówień oraz nie istnieje alternatywne/zastępcze rozwiązanie umożliwiające realizację przedmiotowego zamówienia.
Przypomnijmy, że na początku marca 3. RBLog informowała, że prowadzi negocjacje dotyczące naprawy głównej silników lotniczych AŁ-21F3, wykorzystywanych w maszynach Su-22. Prawdopodobnie samoloty tego typu pozostaną w służbie do połowy przyszłej dekady. Także w tym przypadku jedynym oferent zdolnym do przeprowadzenia napraw są Wojskowe Zakłady Lotnicze z Warszawy.
Jeszcze niedawno Siły Powietrzne miały 32 myśliwce MiG-29. Pierwsze maszyny zostały wprowadzone na wyposażenie bazy w Mińsku Mazowieckim i polskiego lotnictwa wojskowego w czerwcu 1989 r. Aż do grudnia 2017 r. eksploatacja statków powietrznych tego typu przebiegała bez poważniejszych zdarzeń. Zdarzały się sytuacje niebezpieczne, np. wyłączenie się jednego z dwóch silników w locie w 2011 roku czy pożar podczas rozruchu technicznego w 2016 roku. Do rozbicia się maszyny tego typu doszło natomiast tylko raz w ciągu 28 lat eksploatacji - w grudniu 2017 roku pod Kałuszynem. Przyczyny tego zdarzenia są obecnie badane przez Komisję Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133