Reklama

Siły zbrojne

Rosyjscy komandosi polecą w czeskich samolotach

Fot. Dmitry Terekhov (CC BY-SA 2.0 - Wikimedia Commons)

Rosyjski wiceminister obrony Jurij Borisow zapowiedział, że armia planuje pozyskać 18 samolotów L-410 wyprodukowanych w Czechach. Po odpowiedniej modernizacji będą one wykorzystywane przez siły specjalne.

Rosyjska armia planuje pozyskać dla sił specjalnych osiemnaście turbośmigłowych samolotów L-410, które będą posiadały zdolność do startowania i lądowania na nieutwardzonych pasach startowych, jak również na śniegu czy wodzie np. z pasów startowych na plażach. Producentem samolotu jest czeska firma Aircraft Industries z Kunovic. Wartość umowy nie jest znana. 

Jurij Borysow wiceminister obrony Federacji Rosyjskiej poinformował, iż samoloty mają zostać zmontowane w Uralskich Zakładach Lotnictwa Cywilnego w Jekaterynburgu, z części dostarczonych przez czeskiego producenta. W czasie montażu samolotu mają dodatkowo zostać dostosowane do operowania w ciężkich warunkach klimatycznych, poprzez zamontowanie dodatkowego wyposażenia pokładowego oraz rekonstrukcji podwozia. Wartość umowy nie została ujawniona.

Czytaj także: Rosja: Drony ważnym elementem działań komandosów i spadochroniarzy

Samolot L-410 Turbolet to czechosłowacki dwusilnikowy, turbośmigłowy górnopłat o konstrukcji całkowicie metalowej z początku lat 70. XX wieku. Do tej pory wyprodukowano ponad 1200 egzemplarzy, ale w ostatnich latach nowe samoloty produkowano już tylko kilka egzemplarzy rocznie. Maszyny trafiały  zarówno na rynek cywilny jak i wojskowy, służąc jako samolot pasażerski bądź transportowy/transportowo-desantowy.

Reklama

Komentarze (31)

  1. j1

    Mocno dziwi fakt, że zakup niedużej skądinąd partii "Turboletów" budzi tutaj takie zdziwienie wśród wielu dyskutantów, którzy wszak są wybitnymi znawcami problemów wojska i obronności. Samolot jest doskonale znany i ceniony w Rosji. Spośród ok. 1200 wyprodukowanych L-410 większość, bo aż 862 egzemplarze ówczesna Czechosłowacja wyeksportowała do ZSRR. Latały one w Aerofłocie na liniach lokalnych i w wojsku. Część lata do dzisiaj. Można powiedzieć, że bez rynku ZSRR ten samolot nie zaistniałby na poważną skalę. Jest jak najbardziej logiczne, że Rosja dokupuje uzupełniającą partię. Po co szukać czegoś nowego (i zapewne droższego w zakupie i eksploatacji) skoro jest dostępny sprawdzony i stosunkowo tani produkt w zmodyfikowanym wariancie? Gdyby ta informacja znalazła się w artykule, to być może zdziwienie byłoby mniejsze. A Czesi po prostu myślą racjonalnie i robią dobry interes zamiast zajmować się zbawianiem świata. I chwała im za to.

  2. Stirlitz

    Gdyby Polska wybrała Jaka-130 to by spadały tak jak te np w Bangladeszu. 3 sztuki rocznie spadają.

  3. rzeszow

    Jak-130 był rozważany jako perspektywiczny samolot szkolno-bojowy dla Polskich Sił Powietrznych, w miejsce samolotów PZL TS-11 ”Iskra”ale wybralis'my Alenia Aermacchi M-346 Master za US$20 million Yakovlev Yak-130 $15 million --dlaczego???

    1. CB

      Może dlatego, że nie jesteśmy już w UW tylko w NATO? Jak jest trochę słabo przystosowany do współdziałania z samolotami naszych obecnych sojuszników i do symulowania uzbrojenia NATO, takiego jakiego używamy na F-16.

  4. sąsiad

    Warto się zająć nie tematem Czech a tematem Rosji. Rosja pokazuje, że myśli ekonomicznie, a nie tylko politycznie. Ekonomicznie bo stawia na wskaźnik cena/jakość/koszty eksploatacji. Politycznie też jest to dobry ruch bo pokazuje, że Rosja jest otwarta na współpracę nawet z krajem NATO, a przy okazji wsadza kij w np. polskie mrowisko (popatrzy na wpisy na tym forum). Na koniec jeszcze jedno. Gdyby Rosja kupiła Bryzy wtedy należało by się spodziewać ich wlotu na nasze lotniska w Łasku czy Krzesinach, pomalowane w białoczerwine znaki. Jak do siebie ... ;)

    1. zły

      Wydaje ci się, że wystarczy namalować szachownicę na kadłubie i można sobie ot tak wylądować na lotnisku wojskowym?

    2. Raku

      Na moje oko to raczej sprzęt 'do roboty w Syrii'. W razie wpadki nie wine będzie na czeski złom.

    3. pragmatyk

      Słyszalem ,że na Nowy Rok zabraknie fajerwerków ,gdyż Rosjanie wykupili do wyrzucania przeciw naprowadzaniu rakiet na naprowadzanych na termikę. Jakich mamy polityków ,takie argumenty.

  5. Ziem

    "Gul" Wam skacze bo nasza super zbrojeniówka istnieje tylko i wyłacznie dzieki kroplówką z MONu.

  6. rozczochrany

    Przede wszystkim to tego typu samoloty są używane przez spadochroniarzy do szkolenia. Kiedyś jak robiłem kurs spadochronowy to we Włocławku właśnie z L-410 Turbolet skakałem. Nie jest to więc sprzęt do "inwazji na Polskę" XD A rosjanie gdyby nie kupili go w Czechach to kupili by podobne samoloty gdzie indziej. Ukraińskie firmy nadal handlują z Rosją mimo wojny więc może nawet AN-28 by kupili. Tak więc nie ma się co bulwersować.

    1. a.

      An-28 nie jest produkowany od 1992 r. i był wykonywany jedynie w Mielcu.

    2. Bartek 1

      Bulwersować należy się na Czechy, bądź co bądź kraj NATO. W przypadku Pana - jak Pan twierdzi żołnierza WOT, formacji stworzonej bądź co bądź w celu ochrony Polski przed specnazem, powinny się zainteresować odpowiednie służby, dlaczego takiemu żołnierzowi zależy na wzmocnieniu armii z którą ma walczyć?

  7. a.

    Z Wikipedii wynika, że L-410 Turbolet jest trochę lepszy od naszego M28. Czy ktoś się orientuje jaka jest różnica w cenie?

    1. Sailor

      Nie znam różnicy w cenie ale jeżeli chodzi o walory użytkowe to M28 moim zdaniem jest o klasę lepszy. Przede wszystkim ma większość prędkość wznoszenia, w środku troszkę wygodniejszy i można skakać z tylnego luku. Szczególnie ma to znaczenie podczas skoków z zasobnikiem. Zwłaszcza jak z takim cholerstwem musisz skakać z bocznych drzwi, które na dodatek wysokie nie są.

  8. Marek1

    No że też się Moskwa NIE BOI, ze Czesi sprzedadzą "kody źródłowe" L-410 USA ?!?!?! Żydzi sprzedają kody do swej broni WSZYSTKIM zainteresowanym, to Czesi nie mogą ...??? ;)))))))))))))))))))))))

    1. BUC czyli Bardzo Uczciwy Człowiek

      Kody źródłowe występują tylko w samolotach nowej generacji, w których cytując klasyka "komputer musi wyrazić zgodę na każdy ruch pilota". A tutaj mamy do czynienia z maszyną skonstruowaną w epoce analogowej.

    2. b

      Komu Zydzi sprzedali kody do uzywanej przez IDF broni? Jakis przyklad? Oni wlasnie tak sprzedaja np licencje zeby przypadkiem nikt na tym za bardzo nie skorzystal w rozwoju wlasnych produktow o czym przekonala sie Polska przy okazji Spika a Rosja przy dronach rozpoznawczych.

  9. ppp

    A sankcje gdzie?

    1. Jato

      sankcje dotyczą czego innego i są bardzo ograniczone

  10. zyg

    "Najlepszy na świecie" rosyjski przemysł lotniczy nie potrafi wyprodukować maszyny porównywalnej klasy? Awionikę owszem dostaną ale zubożoną ze wzgl na sankcje.

    1. gyz

      @zyg Czytałeś artykuł ? Czy tak piszesz aby pisać ... Przeciez pisze wyraźnie, że samolot zostanie z dostarczonych części złożony w Rosji z dodatkowym wyposażeniem i zabezpieczeniem do trudnych warunków .... Czytanie nie boli, hejt to przykra sprawa ...

    2. Zaorane

      Najlepszy na świecie przemysł amerykański nie potrafi wyprodukować maszyn różnej klasy używają kanadyjskich deHawilandów, czeskich szybowców, szwajcarskich pilatusów a nawet mają sowieckiego Mi-8

  11. Boczek

    To jest właśnie solidarność europejska, V4 i Międzymorza.

    1. PRS

      Dokładnie

    2. KrzysiekS

      KrzysiekS->Boczek Tak pełna zgoda biorą przykład z największych w UE Niemiec.

    3. P9

      Trudno wymagać, żeby właściciel zakładów - Iskander Machmudov - działał na rzecz UE, V4 itd. (Szkoda że artykuł o tym nie wspomina). Czesi natomiast teraz dopiero widzą jaki popełnili błąd, bo pewnie mają wybór między eksportem części do Rosji, a zamknięciem zakładu i przyrostem bezrobotnych. Společnost LET, a.s. vznikla v roce 1991. Společnosti hrozil krach již v letech 1995 až 1997[3], konkurs byl na majetek společnosti vyhlášen v roce 2000.[3][4] Podnik koupila v roce 2001 společnost Moravan Otrokovice (či ZLIN Aircraft),[4] která jej vložila do nové společnosti LETECKÉ ZÁVODY a.s..[5] Na společnost Letecké Závody byl vyhlášen konkurs v roce 2004.[5][6] Podnik koupila v roce 2005 společnost Aircraft Industries.[7] Tuto společnost vlastnila česká společnost PAMCO INT. a.s. podnikatele Pavla Musely, v roce 2008 však 51% podíl v Aircraft Industries prodala ruské společnosti UGMK ruského podikatele Iskandera Machmudova, zbylých 49% pak v roce 2012.

  12. ansuz

    Kto wie, może Ruscy wykorzystają te samoloty do inwazji na Kraje Bałtyckie i na opanowanie Przesmyku Suwalskiego? Czesi stracili w moich oczach całą sympatię...

  13. Stirlitz

    Rosjanie myślą, że jak będą lecieć czeskim samolotem to nikt nie kapnie się, że lecą znów wywołać jakąś wojnę. Czesi powinni zamontować w tych samolocikach wyłącznik, aby zabezpieczyć się przed agresją Rosji.

  14. Veritas

    Czechy, Słowacja i Węgry w przeciwieństwie niestety do Polski, biorą pod uwagę swoje narodowe interesy, a nie coraz bardziej ulegają dyktatowi Waszyngtonu i Brukseli...

    1. zły

      Na pewno na Kremlu uważają podobnie. Tylko, że we wschodniej strefie wpływów byliśmy przez 50 lat i ten model nieszczególnie się sprawdził.

  15. a.

    Pytanie merytoryczne do zorientowanych: po co im? Jaki jest koszt L-410 w stosunku do np. Mi-8?

    1. yaro

      odpowiedz sobie: jaki jest zasięg L410 w stosunku do Mi-8 jaka jest szybkość L410 w sotsunku do Mi-8 Odpowiedzi znajdziesz w necie np. viki

  16. Orcio

    Dzielni Czesi, członkowie NATOwspierają możliwości ofensywne... Rosji! Znalazłem kiedyś w necie zdjęcie rosyjskiego BSL zestrzelonego przez Ukraińców w Donbasie. Jak myślicie silnik tego BSL był jakiej produkcji? Czeskiej produkcji- MVVS!

  17. PRS

    Albo kupują to po to by teraz ,,setki analityków" głowiło się po co i gdzie im to będzie potrzebne... Albo już w żaden sposób się nie krygują i ,,robią swoje". Pytanie gdzie planują je ,,przyziemić"? Pierwsze co mi się nasuwa to Besarabia i ,,zielone ludziki" przylatujące na wycieczkę ,,jakimiś" cywilnymi maszynami.

  18. piotras

    Jak się to ma do sankcji nałożonych na Rosję i wspólną politykę grupy Wyszehradzkiej ???

    1. P

      Jakich sankcji? Przecież to Rosja sama na siebie nałożyła sankcje w odwecie za sankcje na konkretnych obywateli FR powiązanych z Krymem.

  19. rozczochrany

    Skoro Turcja kupuje rosyjskie systemy przeciwlotnicze S-400 to dlaczego Rosja nie miała by kupować czeskich samolotów transportowych. To tylko nas Polaków się urabia. A ja się założę ze oferty na zakup rakiet systemu "Wisła" także z USA dla Polski były by tańsze i korzystniejsze gdyby w przetargu brały udział zestawy z Rosji i Chin. Tylko najpierw się negocjuje warunki a potem wybiera a nie odwrotnie, jak w Polsce.

  20. rozczochrany

    Uczmy się od Czechów jak zarabiać na handlu bronią. To jest biznes. Polska przestrzega sankcji i nie sprzedaje polskiej żywności do Rosji a w tym czasie niemiecki Siemens sprzedał Rosjanom turbiny i prądnice dla dwóch nowo budowanych elektrowni na Krymie.

    1. d.

      Nie ma unijnych sankcji na żywność do Rosji ! Są rosyjskie sankcje na żywność z Unii. A z Polski praktycznie już od 2006, narastająco, choć nazywało się to kontrolą sanitarną.

    2. tak tylko pytam...

      Podaje się pan za żołnierza WOT. Czy w razie rosyjskiej agresji będzie pan strzelał do rosyjskich żołnierzy?

    3. rozczochrany

      Sankcje są dla frajerów. Mądrzy korzystają i robią biznes.

  21. asd

    To obrazuje prawdziwy stan ruskiej zbrojeniówki.

    1. dsa

      rozwiń to, bo to obrazuje przeciążenie ruskiej zbrojeniówki ilością zamówień

  22. das

    Nie głupie te samoloty a i cena też nie jakaś kosmiczna.

    1. yaro

      a montaż w Rosji z dostarczonych elementów ....

  23. zxxc

    warto dodac ze wlascicielem czeskiego zakladu sa rosjanie. w ten sposob pozyskuja zachodnie technologie (awionika) jakoby do czeskich samolotow

  24. Flap

    No i co ? Znowu coś Czechom się udało. A nasi znowu coś przespali.

  25. Dolcik

    Brawo Czesi!

Reklama