Reklama

Siły zbrojne

Rosja: Su-35S oficjalnie na uzbrojeniu

Myśliwiec Su-35S, Fot. mil.ru
Myśliwiec Su-35S, Fot. mil.ru

Ministerstwo Przemysłu i Handlu Federacji Rosyjskiej oficjalnie ogłosiło przyjęcie na uzbrojenie lotnictwa tego kraju samolotów Su-35S. Maszyny tego typu brały udział w działaniach bojowych w Syrii, oraz w wielu incydentach w rejonie Japonii, Alaski, Finlandii czy na Krymie. Jednak oficjalnie miało to miejsce w fazie trwających ponad trzy lata prób, w których brało udział niemal 50 maszyn dostarczonych już siłom powietrznym Rosji. 

Informacja o przyjęciu na uzbrojenie samolotów bojowych Su-35 znalazła się w ogłoszonym 19 września 2017 roku raporcie Ministerstwa Przemysłu i Handlu Federacji Rosyjskiej, dotyczącym przemysłu zbrojeniowego. Myśliwce, które brały udział w operacji powietrznej nad Syrią oraz eskortowały rosyjskie bombowce w rejonie Alaski, brały oficjalnie udział w „testach służących ocenie skuteczności zastosowania nowych rodzajów uzbrojenia, systemu wysokiej manewrowości oraz cyfrowego systemu sterowania” – jak czytamy w oficjalnych dokumentach władz Rosji.

Czytaj też: Indonezyjsko-rosyjska umowa barterowa. Su-35 za produkty rolne

Trwające testy i podpisywane w tym samym czasie kolejne kontrakty na dostawy samolotów Su-35S, a przede wszystkim ich udział w operacji syryjskiej wpłynęły na zainteresowanie klientów zagranicznych. Na zakup zdecydowały się Chiny i Indonezja a wśród potencjalnych klientów wymienia się m. in. Algierię, Wietnam i Egipt.

Su-35 to wielozadaniowe samoloty myśliwskie, produkowane przez Komsomolskie Zjednoczenie Przemysłu Lotniczego, określane w Rosji jako maszyny generacji 4++. Są wyposażone są w najnowszą awionikę, posiadają silniki AL-41F1S o zmiennym wektorze ciągu. Według oficjalnych informacji mogą wykonywać zadania bojowe - włącznie z użyciem uzbrojenia - przy prędkości Mach 1,5 i na pułapie ponad 15 000 metrów. 

Czytaj też: Rosyjskie Su-35 rozpoczęły loty przy fińskiej granicy

Podstawowym wyposażeniem samolotu jest nowoczesna stacja radiolokacyjna M035 Irbis-E, wyposażona w antenę z pasywnym skanowaniem fazowym. Producent podaje, że pozwala ona na jednoczesne śledzenie do 30 celów powietrznych, zwalczanie ośmiu z nich lub śledzenie do 4 celów naziemnych przy jednoczesnym skanowaniu przestrzeni powietrznej. Su-35 są również wyposażone w uznawane za zaawansowane środki walki radioelektronicznej.

Reklama

Komentarze (19)

  1. Pilot

    W dwóch słowach - Su-35 i inne zaawansowane Flankery są niesamowicie zdolnymi samolotami. Pentagon już nie cieszy się ogromną przewagą technologiczną. W przypadku wojny taktyka będzie miała kluczowe znaczenie, jak i miejsce bitew. Jeśli ktoś porównuje Su-35 z F-35 ( i inne ) twarzą w twarz, to jest cywilem i nie ma pojęcia o wojnie.

    1. mati

      Rosja przyjmuje myśliwiec generacji 4++ kiedy Amerykanie pracują nad samolotami 6-tej generacji.

    2. Davien

      Wiesz do spotkania Su-35 z F-35 twarzą w twarz może dojść jedynie jak pilot F-35, będzie ślepy, głuchy i do tego zaśnie, bo w innym przypadku Su zostanie zestrzelony zanim w ogóle wykryje F-35.

  2. polak mały

    Ten najnowocześniejszy samolot Rosji nie dałby rady w walce 1:1 naszym poczciwym F16 bl52+ a co dopiero jeszcze lepszym maszynom NATO. Rosja musi się zmierzyć z problemem - świat technologicznie im uciekł i nie widać nadziei na zmianę tego stanu rzeczy. Su35 mógłby być naprawdę doskonałym samolotem, gdyby otrzymał uzbrojenie zbliżone choćby do najnowszych AIM120 i Sidewinderów 9X. Póki co na to się nie zanosi, więc muszą odgrywać potęgę z tym co mają, czyli w praktyce z sowieckim złomem, z trudem modernizowanym do wymagań 21w. O tzw. PAK-FA nawet szkoda wspominać, bo najwyraźniej skończy się na prototypach albo jakiejś krótkiej serii propagandowej. Konstrukcja oparta na Su27, z którą ma trochę wspólnych części, niezoptymalizowana pod kątem własności stealth (choćby kuriozalne umieszczenie silników, których łopatki generują potężne echo radarowe i to od przodu samolotu, czyli akurat tam, gdzie rcs powinno być najmniejsze), bez dedykowanej awioniki nie ma szans. Myślę, że sowieci już pracują nad nowym samolotem albo czymś w rodzaju PAK-FA mk2. Ponieważ w dzisiejszych czasach płatowiec to tylko platforma dla systemów i uzbrojenia, a uzbrojenie i wyposażenie to akurat pięta achillesowa Rosji, szanse na sukces są małe. I z tego się cieszmy.

    1. BUBA

      Jakoś na prawdziwej wojnie ochotników nie było gdy Su-30SM podświetlił tureckie F-16 te uciekły mimo że miały przewagę liczebną i były nad swoim terytorium. Dlaczego? Sowiertów już dawno nie ma, bo nie ma Sowietskogo Sojuza od którego ta nazwa się wzięła... Nie ma PAK-FA 2, jest planowana druga seria PAK-FA z nowymi silnikami. Dlatego nie ruszyła jeszcze produkcja bo nie ma dopracowanych silników: "iergiej Korotkow, główny projektant Komsomolskiego Zjednoczenia Przemysłu Lotniczego, gdzie powstał samolot Suchoj T-50, poinformował w czasie konferencji prasowej, że do 2018 r. zakończą się, najprawdopodobniej, pierwsze próby nowego silnika do tego samolotu." Nie ma sensu militarnego i ekonomicznego produkować przez kilka lat samolotu z starymi silnikami. Reszta jest w miarę gotowa.

  3. XXI

    Nawet laik jak porówna samoloty amerykańskie i rosyjskie, to zauważy że z tymi drugimi jest coś nie tak. Chodzi o wygląd kadłuba. U amerykańskich wszystko jest idealnie równe, a rosyjskie wyglądają jakby były klepane w warsztacie samochodowym. Tu chodzi o techniki odlewania i spawania metali w których Rosja jest dziesiątki lat w tyle za USA i żadna propaganda ani pstrokate malowanie tego nie ukryją.

    1. obalaczmitow

      jasne spawanie tytanu amerykanie mają opanowane do perfekcji ? - i te owiewki w F16 które nie wytrzymują długich lotów z prędkością naddźwiękową - napisz jeszcze że kółka i światełka są brzydkie. Tylko ten Su - ma wektorowanie ciągu we wszystkich kierunkach co dla super idealnie ładnych amerykańskich maszyn jest do dziś niemożliwe do osiągnięcia - bo nie potrafią wykonać tak cienkich i odpornych na temperaturę ruchomych części dyszy silnika - ale co tam taki ekspert jak ty to wiesz. Jeszcze nie mają ledowych kierunkowskazów - a IRTS mają?

    2. dotard

      Tak dla przypomnienia.W latach 50-ych i 60-ych Związek Radziecki zapoczątkował użycie tytanu w zastosowaniach wojskowych i podwodnych. Amerykanie nie mieli wówczas pojęcia o tym.

  4. :/

    Obecna różnica jakości pomiędzy lotnictwem USA, a Rosji jest mniej więcej taka jak pomiędzy Luftwaffe, a lotnictwem Rosji w 1941.

    1. ZZ

      Większa. W 1941 ZSRS miał Jaka-1 i MiGa-3, które przynajmniej na papierze były zdolne nawiązać walkę z Bf 109 F. I oczywiście prototyp I-185, który byłby solidną konkurencją dla FW 190 A - o Bf 109 nawet nie wspominając. Obecnie topowy Su-35 nijak nie przystaje do F-22 czy F-35, a prototypy Su-57 też nie są zbyt obiecujące.

  5. Odys

    To oznaczenie: "generacji 4++" to trochę na wyrost. jest to zwykła maszyna 4 generacji tyle że unowocześniona, tak jak robią to inne państwa. Według rosyjskiej logiki to Polacy maja F-16 generacji 4+.

  6. Na Sybir

    Możecie pisać co wam ślina na język przyniesie ale na dziś to najlepsza maszyna myśliwska na świecie i tyle w tym temacie...!

    1. mobile4you

      Myśliwska nie, prędzej wielozadaniowa,

    2. prawieanonim

      F-22, F-35, Rafale, Typhoon plus najnowsze warianty F-15 i F-16. Wszystko to jest lepsze od Su-35.

    3. Marco

      Najlepsza co najwyżej w "rosyjskim świecie". Klon staruszka Su-27 z lat 70-tych. Informuje więc,że reszta świata lata na Rafale, Eurofighter'ach, F-22 i F-35...i nawet jeśli Rosjanie dodadzą do tego oznaczenia jeszcze jednego +, to niczego to nie zmieni.

  7. świat się śmieje

    I to jest właśnie różnica między sprzętem rosyjskim a amerykańskim. W Rosji najpierw kupiono 50 myśliwców, potem 3 lata testowano i dopiero przyjęto typ do służby. W USA najpierw przyjęto do służby, potem kupiono, a potem zaprojektowano, wyprodukowano, zmieniono zamówienie na mniej wymagające, bo nie spełniał wymagań oryginalnego, podniesiono cenę i teraz się usuwa usterki z kasy przeznaczonej na przyszłe modernizacje (wydano już 97%), a ciągle F-35 ma 91 bardzo poważnych usterek uniemożliwiających normalną eksploatacją (np. mimo przeróbek katapultowanie ciągle grozi złamaniem szyi u 1/3 pilotów, głównie tych drobniejszych...)!

    1. Maczer

      Tylko że F35 to najnowsza na świecie konstrukcja lotnicza, a SU-35 to raptem odświeżony Su 27 z 1977 roku. Jeżeli Rosjanom testowanie modernizacji produkowanego od 40 samolotu zajęło 3 lata, to kto tu jest 'miszczem' ? :)

    2. ZZ

      >"(np. mimo przeróbek katapultowanie ciągle grozi złamaniem szyi u 1/3 pilotów, głównie tych drobniejszych...)! " A De Havilland Vampire ucinał nogi w kolanach do końca swojej służby. I?

  8. tioo

    czytałem chwilę te bzdety teoretyczne bo jak byłby problem to całe Niebo będzie strzelanka większej gęstości niżli katiusze w II WŚ... po co bzdety podejmować dywagacyje skoro RUS lata se bombowcami tuż opodal Londynu a takich miejsc jak w promieniu 100 kilometrów Gdansk i nie cza Kalibrów czy Iskanderów na Hiszpanię wysyłać... bo to jest aglomeracja ponad 1 milion luda... cieśniny duńskie czy nad Bosforem... ułamek sekundy z pancerfausta taktyczną bronią atomową można walić... kamikadze jeden może kilku chopaków... 9 kilo plutonu to je piłeczka golfowa... od smartfona nawet niejednego mniej w kieszeni by miejsca zajęła... a w drugiej sprężony hel by w okolicy Wrocławia, Poznania, Szczecina czy Berlina... na wysokość wznieść i wiele bzdetów a ISIS planuje zatruwać żywność w UE... a w supermerketach można błyskawicznie całe województwo obdarować maślanką czy fipronilem aż 40 Krajów Niderlandy obdarowały i możet to być wskazówka dla ISIS jak skutecznie sraczkę wywołać...

  9. szajswaffe

    Najlepszy myśliwiec 4 generacji, dysponujący wystarczająco silnym radarem do wykrywania "stealthów", choć F-35 pewnie wykryje Suchoja pierwszy, ale żeby oddać strzał musi sie do niego zbliżyć. Wtedy oba myśliwce zobaczą się na wzajem i ta latająca krowa F-35 w której komputer zapobiega katastrofie 30 razy na sekundę jest bez szans. Su-35 przewyższa wszystkie zachodnie myśliwce pod każdym względem, uzbrojenia, prędkości, zwrotności, jedyną wadą tych samolotów jest stosunkowo mała ich ilość, ale są w stanie zestrzelić 5-8 razy więcej zachodnich myśliwców.

    1. Davien

      F-35 wykrywa Su-35 ze 150km i od razu może go zaatakowac za pomocą AIM-120D. Su-35 wykrywa F-35 z odległości maks 30km(radar Irbis widzi RCS 0,01m2 na 90km w trybie dalekiego wyszukiwania) ale czy doleci na taka odległość to jest bardzo wątpliwe Su-35 ustepuje pod wzgledem awioniki i uzbrojenia EF-2000 i Rafale więc juz daruj sobie te bajki . Nawet F-16V by z nim wygrał, choc miałby pewne trudności. Do nowych F-15C/E nie ma nawet startu ustepując im praktycznie we wszystkim poza zwrotnością ale nowych rakiet manewrem nie unikniesz.

    2. Ares

      Wartości skutecznej powierzchni odbicia maszyn 5 generacji z Air Power Australia: RCS F-22 z przodu to 0,0001, a średnia dla Raptora wynosi ok. 0,0025 m2. Dla F-35 RCS z przodu to 0.001 m2, średnia ok. 0,003-0,0035 m2. Pan dr Kopp znany miłośnik rosyjskich samolotów tsk pisze na temat wzajemnego wykrycia F-22 i F-35 do Su-57 z lepszym radarem niż Irbis-E Su-35. Cyt: "The F-22A’s APG-77 will detect the PAK-FA at ~40 nm and the F-35’s APG-81 at ~30 nm. Passive electronic surveillance might increase detection ranges, but this still makes long-range missile shots problematic, as tracking depends upon the opponent emitting, which smart opponents will try not to do. The PAK-FA’s radar can be expected to be an improvement on the IRBIS-E so at front-on aspects might detect the F-22A at ~15 nautical miles and the F-35 at ~28 nautical miles; and from side and rear aspects, the F-22A at ~43 nautical miles and the F-35 at ~51 nautical miles." Jak widać F-22 wykryje Su-57 z odległości 40 mil morskich (74 km), F-35 z radarem APG-81 z odległości 30 mil morskich (55 km). Su-57 wykryje F-22 z odległości 15 mil morskich (28 km), a F-35 z odległości 28 mil morskich (~ 52 km). Jak widać nawet rosyjski samolot 5 generacji ustępuje w zakresie wykrywania F-22 i praktycznie ledwie dorównuje F-35. Skuteczna powierzchnia odbicia Su-35 jest większa niż nowego rosyjskiego samolotu bojowego i Suchoj j zostanie wykryty znacznie wcześniej. Zasięg pocisku BVR AMRAAD D wynosi ponad 100km. Jest to wystarczającą odległość aby dopaść Suchoja zanim on wykryje F-35.

    3. Maczer

      Zaraz, zaraz. Cytuając: "choć F-35 pewnie wykryje Suchoja pierwszy...." a dalej to raczej powinno brzmieć: ...i odpala amraam o zasięgu 100+ km a pilot Su-35 pociąga za uchwyt wyrzucanego fotela, bo zbliżyć się to już nie zdąży.

  10. zgred ojczyżniany

    Znów nowość - a że odbiega od możliwości samolotu USA - Davien tak twierdzi ? Przydałby się naszej armii ( wojsku ) ? Moskwa znów nas wyprzedziła - co mamy zrobić - chować się czy ???????????Dobrze było by kupić coś ale podobne parametrami - nie przekonuje mnie reklama samego TRAMPA ?

  11. reC

    To nic więcej jak kolejna próba odpowiedzi na "zwykły" F-15E..... ile to juz lat

  12. niki

    Piękny i niezły myśliwiec ale osobiście wolałbym F-16 block70. Jest o wiele bardziej wielozadaniowy.

    1. Davien

      Są mniej więcej porównywalne.

  13. b

    Teraz czekac tylko na oficjalne przyjecie F 16 na stan US -Army.

    1. Davien

      Juz od dawna jest w słuzbie, chodziło ci chyba o F-35, ale on osiągnał na razie IOC.

  14. yaro

    A @Davien pisał, że w siłach zbrojnych FR jest tylko kilka szt Su-35S, a tu si e dowiadujemy, że jest m,minimum 50 szt. .... czyli bajki bajki bajki

    1. Davien

      Do wczoraj było ich zero, dopiero teraz przyjęli je na uzbrojenie, a wyprodukowano ich do tej pory ok 60 z 98 wszystkich zamówionych przez FR wiec jak zwykle kosmiczna wpadka panie Yaro:))

  15. dżordż

    Przecież to kolejny klon su-27, ruskie by się mogły chociaż wysilić.

  16. no pasaran

    To już jest chyba jest generacja 5- :D:D:D

  17. gosc123

    i takie dla Nas 100 sztuk

  18. Zenon

    Pierwszy egzemplaz juz zaliczył glebe

  19. stamtond

    Ale czemu ministerstwo przemyslu i handlu? Znaczy ze na rynek cywilny? Mozna pewnie bedzie w Donbasie w spozywczym kupic.

Reklama