Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Ruszyła produkcja słowackich Rosomaków

Słowacki kołowy transporter opancerzony Vydra w wariancie wozu ewakuacji medycznej
Słowacki kołowy transporter opancerzony Vydra w wariancie wozu ewakuacji medycznej
Autor. Ministerstwo Obrony Słowacji.

Słowacki zakład zbrojeniowy CSM Industry poinformował o rozpoczęciu prac nad produkcją pierwszego zbudowanego na Słowacji, pod okiem specjalistów z fińskiej Patrii, kołowego transportera opancerzonego Vydra (Patria AMV XP).

Informacja ta oznacza pomyślny transfer technologii od fińskiej Patrii do słowackiego przemysłu, który na mocy podpisanej w marcu 2022 roku umowy, miał otrzymać nowe zdolności produkcyjne. Jednym z większych beneficjentów offsetu będzie wspomniany zakład CSM Industry w Tisovcu, który na potrzeby programu pozyskania transporterów Vydra został zmodernizowany. Oprócz tego miał on zwiększyć zatrudnienie w celu sprostaniu realizacji projektu. Bratysława w postępowaniu dotyczącym nowego KTO dla słowackiej armii wymagała ulokowania przynajmniej 40% wartości kontraktu w tamtejszym przemyśle zbrojeniowym, w przypadku zwycięskiej Patrii ma być to aż 60%.

Reklama

W październiku zeszłego roku odebrany został pierwszy egzemplarz KTO Vydra w wersji wozu ewakuacji medycznej, wyprodukowany jeszcze w fińskich zakładach. Słowacka armia otrzyma łącznie 76 pojazdów rodziny Vydra, w tym 60 kołowych bojowych wozów piechoty wyposażonych w system wieżowy Turra-30, 10 pojazdów ewakuacji medycznej oraz sześć wozów dowodzenia.

Kadłub pierwszego słowackiego KTO Vydra 8x8 (Patria AMV XP).
Kadłub pierwszego słowackiego KTO Vydra 8x8 (Patria AMV XP).
Autor. CSM Industry

AMV XP to najnowsza wersja kołowego transportera opancerzonego AMV 8×8 stworzonego przez fińską spółkę Patria. Konstrukcję tę po raz pierwszy publicznie zaprezentowano w 2015 roku.

Reklama

Głównymi zmianami względem wariantu bazowego jest podwyższenie dopuszczalnej masy całkowitej oraz wymiarów pojazdu, co z kolei pozwoliło na istotne wzmocnienie opancerzenia. Masę bojową zwiększono z 26 do 30-32 ton, co pozwoliło m.in. na wzmocnienie odporności transportera na ostrzał. W celu utrzymania mobilności i dzielności terenowej na dotychczasowych poziomach zastosowano nowy silnik o mocy 612 KM, a także usprawnione zawieszenie hydropneumatyczne. Dzięki modułowej konstrukcji wóz może zostać przebudowany do wielu wersji specjalistycznych, a w wariancie bojowym otrzymuje uzbrojenie w postaci wybranego przez klienta modułu wieżowego.

Czytaj też

Słowacki kołowy transporter opancerzony Vydra w wariancie wozu ewakuacji medycznej
Słowacki kołowy transporter opancerzony Vydra w wariancie wozu ewakuacji medycznej
Autor. Ministerstwo Obrony Słowacji
Reklama

Komentarze

    Reklama