Reklama

Technologie

Przeciwpancerny Black Hawk certyfikowany

Fot. Lockheed Martin
Fot. Lockheed Martin

Koncern Sikorsky przeprowadził kwalifikację systemu uzbrojenia, przeznaczonego dla śmigłowców S-70M/S-70i Black Hawk. Dzięki temu maszyny tego typu będą mogły przenosić nie tylko broń lufową i rakiety niekierowane, ale też przeciwpancerne pociski Hellfire. Uzbrojone śmigłowce będą powstawać między innymi w zakładach PZL Mielec. 

Zgodnie z komunikatem Lockheed Martin, właściciela firmy Sikorsky, kwalifikacja śmigłowca jest uwieńczeniem trwającego łącznie sześć lat programu rozwojowego kompleksowego zestawu uzbrojenia dla maszyn Black Hawk. Przez dwa lata realizowano natomiast strzelania próbne, odbywające się na poligonie Yuma w stanie Arizona. Program rozwojowy zakończono w ubiegłym roku. Przedstawiciele Sikorsky dokonali następnie weryfikacji systemu uzbrojenia pod kątem skuteczności i bezpieczeństwa zastosowania, a następnie jego certyfikacji.

Dzięki zastosowaniu tego zestawu Black Hawk może zostać uzbrojony w różne środki rażenia, włącznie z przeciwpancernymi rakietami kierowanymi Hellfire. Moduł kierowania ogniem został w pełni zintegrowany z istniejącą awioniką maszyn Black Hawk, i może być obsługiwany przez każdego z pilotów. W wypadku wykorzystania broni lufowej lub rakiet niekierowanych, dane o celach są wyświetlane na wskaźnikach nahełmowych, dzięki czemu piloci mogą manewrować śmigłowcem, aby zająć odpowiednią pozycję do strzelania. Do prowadzenia obserwacji, celowania i naprowadzania rakiet służy umieszczona na dziobie ruchoma głowica elektrooptyczna z kamerami termowizyjną, dzienną i dalmierzem laserowym.

Śmigłowiec ma możliwość zwalczania celów stacjonarnych i ruchomych, również w trudnych warunkach atmosferycznych. Black Hawk w wersji śmigłowca wsparcia otrzymał zestaw uniwersalnych pylonów ESSS (ang. External Stores Support System).

Na czterech węzłach mogą zostać podwieszone zasobniki z karabinami maszynowymi .50 cala (12,7 mm), z pociskami Hydra 70 (zawierające 7 lub 19 rakiet każdy), lub też kierowane laserowo rakiety przeciwpancerne Hellfire. Istnieje też możliwość podwieszenia dodatkowych, 870-litrowych zbiorników paliwa. Maszyna może też otrzymać obsługiwany przez pilotów stały karabin maszynowy Gatlinga kalibru 7,62 mm i/lub dwa ruchome karabiny obsługiwane przez strzelców.

Black Hawk zintegrowany z nowym zestawem uzbrojenia może wykonywać między innymi następujące zadania:

  • Uderzeniowe, eskortowe oraz wsparcia ogniowego, z wykorzystaniem pełnego zestawu uzbrojenia przenoszonego węzłach zewnętrznych, z możliwością przenoszenia zapasu amunicji lub dodatkowego zbiornika paliwa wewnątrz kabiny śmigłowca;
  • Zwalczania broni pancernej z możliwością przenoszenia do 16 przeciwpancernych pocisków kierowanych;
  • Transportowe i desantowo-szturmowe, z możliwością przewozu do 10 żołnierzy desantu wraz z dwoma strzelcami bocznymi. W takiej konfiguracji Black Hawk będzie nadal posiadał węzły podwieszeń, ale nie będzie już przenosił zapasu amunicji wewnątrz kabiny.

Maszyna jest więc klasycznym śmigłowcem wsparcia pola walki, dysponującym zarówno zdolnością do wykonywania misji uderzeniowych, również z użyciem uzbrojenia kierowanego, jak i możliwością prowadzenia misji transportowych, na przykład przewozu drużyny piechoty.

Śmigłowce rodziny Black Hawk już wcześniej integrowano z uzbrojeniem przeciwpancernym. Kilka lat temu w Izraelu zakończyły się próby odmiany „Battlehawk”, dostosowanej do przenoszenia rakiet Spike-ER. Z kolei siły zbrojne Kolumbii zdecydowały się na integrację swoich maszyn Black Hawk z rakietami Spike-LR, Spike-ER i Spike-NLOS (o zasięgu 25 km i więcej).

Obecnie jednak koncern Sikorsky dysponuje zestawem uzbrojenia dla maszyn Black Hawk, gotowym do użycia i w pełni zintegrowanym ze standardową awioniką. Śmigłowce tego typu mogą powstawać również w należących do koncernu Lockheed Martin zakładach PZL Mielec.

Uzbrojony Black Hawk z Mielca od 2016 roku był promowany na polskim rynku. Maszyna miała swoją premierę na ćwiczeniu Anakonda 2016. W tych samych manewrach uczestniczyło ponad 30 Black Hawków, należących do sił zbrojnych USA. Śmigłowiec był następnie demonstrowany na targach Farnborough, w lipcu 2016 roku, jak i na MSPO 2016.

Przedstawiciele koncernu Lockheed Martin podkreślają, że zestaw uzbrojenia maszyn Black Hawk może być dalej rozwijany zgodnie z potrzebami klienta. Istnieje zatem możliwość zintegrowania go z bronią pochodzącą z polskich przedsiębiorstw, na przykład zasobnikami z bronią strzelecką i karabinami maszynowymi z ZM Tarnów, czy rakietami Grom/Piorun, po ukończeniu prac nad wersją powietrze-powietrze.

Podobnie jak to miało miejsce w wypadku Kolumbii, Black Hawki w wersji uzbrojonej mogą też zostać zintegrowane z rakietami Spike w różnych wariantach. Obecnie w Mesko powstają na licencji pociski Spike-LR, ale przedstawiciele izraelskiego Rafaela deklarowali wcześniej gotowość do ich polonizacji, jeżeli decyzję o zakupie konkretnego wariantu podejmie Wojsko Polskie.

Maszyny Black Hawk są obecnie proponowane polskim Wojskom Specjalnym w postępowaniu na śmigłowce bojowego poszukiwania i ratownictwa, prowadzonym w ramach pilnej potrzeby operacyjnej. Lockheed Martin liczy też, że będą mogły zostać zaproponowane w kolejnych postępowaniach, gdyż w perspektywie Wojsko Polskie stanie przed koniecznością wymiany maszyn Mi-2 i Mi-8/17 oraz wprowadzenia nowoczesnych śmigłowców wsparcia. Konstrukcja maszyny Black Hawk daje możliwość rekonfiguracji, na przykład z wersji uzbrojonej do wariantu ewakuacji medycznej, w ciągu kilku godzin.

Obecnie Siły Zbrojne RP nie posiadają żadnych śmigłowców uzbrojonych w kierowaną broń przeciwpancerną. Resursy uzbrojenia maszyn Mi-24D/W wyczerpały się kilka lat temu, choć planowana jest modernizacja tych ostatnich. Z kolei program nowego wiropłata szturmowego Kruk został określony jako priorytet w Strategicznym Przeglądzie Obronnym, ale nadal trwają analizy i nie wiadomo, w jakim trybie będzie realizowany. Ewentualne wprowadzenie wiropłatów wsparcia uzbrojonych w pociski przeciwpancerne mogłoby więc pozwolić na wzmocnienie potencjału uderzeniowego lotnictwa Wojsk Lądowych.

Reklama

Komentarze (43)

  1. Chcę żyć - żołnierz desantu

    Powierzchnia ładowni AW101 : .......14,6 m2 = L 6,5 m x l 2,25 m (x h 1,9 m) Caracal : ......14,0 m2 = L 7,8 m x l 1,8 m (x h 1,4 m) NH90 : ............9,6 m2 = L 4,8 m x l 2 m (x h 1,6 m) AW149 :........6,78 m2 = L 3 m x l 2,26 m (x h 1,45 m) (2 AW149 = 13,56 m2) Black Hawk :..6,84 m2 = L 3,8 m x l 1,8 m (x h 1,3 m) (2 BlackHawki = 13,68 m2) Internal payload AW101 jako Merlin HM1 : ..ok. 3.050 kg Inne wersje AW101 : .........ok. 5.400 kg H225M Caracal : ...............ok. 5.670 kg NH90 : ...............................ok. 2.000 kg Black Hawk : ......................ok. 3.050 kg AW149 ma internal payload zbliżony do Black Hawka Przewaga AW101 pod względem ładowności jest tak niewielka, lub zanika, że nie usprawiedliwia ponoszenia gigantycznie większych kosztów używania. Trzeci silnik AW101 tylko zwiększa nieco bezpieczeństwo szczególnie przy dalekich lotach po oceanach (waży ponad tonę i zużywa dużo paliwa). AW101 jest też wysoki - tylko w jego kabinie nie trzeba się schylać stojąc, ale w locie się i tak zawsze siedzi. ______Dwa silniki Caracala zapewniają wg prywatnych międzynarodowych firm ratowniczych oraz tak wymagających użytkowników jak Japonia, Kuwejt, Singapur, Francja, Indie wystarczającą niezawodność. Kanclerz Merkel lata służnowo po RFN starszymi, cywilnymi także dwusilnikowymi wersjami Caracala o nazwie Super Puma. Super Pumy i Pumy są używane przez wojsko i prywatnie UK, Szwajcarii, Holandii, Japonii, Francji itd. Łącznie przez ok. 86 użytkowników w ok. 46 państwach. ______Tylko patrząc na paliwo: Na zabieranego w pełni wyposażonego żołnierza H225M Caracal zużywa 32,5 kg paliwa, AW101 co najmniej 40 kg, Black Hawk 50 kg, a AW149 45,5 kg. AW101 używają tylko bardzo bogate państwa, a nieliczne państwa rozwijające się tylko jako wersje VIP z uwagi na bezpieczeństwo trzeciego silnika dla rządu. ____Ok. 3 razy tańszy od AW101 w używaniu H225M Caracal jest używany przez państwa bogate i rozwijające się: w wersji Pumy przez Szwajcarię, UK i inne, a w wersji Caracala jako Caracala przez Francję, Singapur, Kuwejt, Japonię oraz kraje rozwijające się nie tylko jako VIP. ____Skąd taka różnica? Loty helikopterowe są piekielnie drogie niezależnie od helikoptera - każdy helikopter jest obłędnie drogi w eksploatacji. Ponieważ Pumy/SuperPumy/Caracale oferują nowoczesne po modernizacji lub przy kupnie rozwiązanie kupują je nawet państwa bogate rozumiejące konieczność obniżki kosztów lotu. ____W przypadku AW101 bogate państwa, tylko bogate państwa gotowe są przepłacać za wygodę: nie schylania się w locie, nieco szerszej kabiny, czyli nieco luźniejszej, oraz rampy. Bezsprzecznie szczególnie na burzliwy Ocean Atlantycki nieco bezpieczniej jest mieć trzeci silnik AW101. W Polsce, nad Bałtykiem dwa silniki Caracala umożliwiają bezpieczne lądowanie, a na dodatek mechanika i silniki Caracala są po latach doświadczenia super-niezawodne.

    1. iryda

      Więc tak,najlepsze z najlepszych to mi-8 oraz mi-17,koszt efekt itd. Jeśli chodzi o wysokość to Szwedzi zamówili podwyższone nh90,bo szwedzi mają po 2,5 metra a my 1,5,-oczywiste nie rozwijam. Prędkość wznoszenia w s-60/70 jest słabiutka co do konkurencji. Ogólnie wszystkie są drogie w utrzymaniu a my bananowe państwo bez zakładu produkcji śmigłowców jesteśmy skazani na płacenie za własną słabość państwa ogólnie. Widzę tak-Puszczyk plus wersja dwusilnikowa,-ch-47 30szt.-s-60 morskie ratow.i zwallczania okrętów 20 sztk.-uderzeniowe ah-64 30\\40 sztuk,-z wielkim bólem s-70 różne wersje dla w.lądowych reszta w-3 ,mi-8\\17\\24 do wyczerpania rezu. To na co możemy sobie pozwolić i tak full wypas jak na nasze warunki,oraz negocjacje aby wzl-1 Łódź miało serwis obsługowy i świat.

    2. Chcę żyć - żołnierz desantu

      To co pan proponuje, to koszty eksploatacyjne gigantyczne w porównaniu do kosztów eksploatacyjnych H225M oraz o wiele, wiele, wiele niższa wartość bojowa. Pan proponuje mieszankę średniowiecza z celami dla rosyjskiej opl.

    3. BadumTss!

      Mi-17 to jest eksportowa wersja Mi-8. Ten sam śmigłowiec

  2. ito

    I już wiadomo po co program Kruk się tak ślimaczy- co prawda nie przeciwpancerny/szturmowy, ale \"ze zdolnością\", związkowcy będą zadowoleni- choć tylko jedni, a przede wszystkim NAJWAŻNIEJSZY SOJUSZNIK poklepie po ramieniu.

  3. Staszek

    Black Hawk nasiły specjalne, ale nie ma rampy i koniecznej powierzchni dla desantu i bagaży.... no tomoze Super Hawk kupiony przez Kanadę? W H-92 sa i rampa i odpowiedni udźwig... a nie bedzie trzeba budowac montowni dla Caracali! Nie mam nic do Caracala bo to najlepszy z oferowanych w dawnym przetargu... ale trzeba dać zarobić obecnym fabrykom,wiec transport Sikorski (UH-60 i UH 92) a szturmowe niech bedą Mangusty i nastepcy Mangust, bo taka wersja bedzie po prostu najtańsza... zas AW 101 jest po prostu horreendalniedrogi podobnie jak AH 64

  4. zxcvb

    Bell AH-1Z wydaje się być bardziej zwrotny i przystosowany do taktycznego użycia w PL niż BlackHawk.

    1. czytelnik

      Bo Bell AH-1Z jest sprzętem dobrym, skutecznym i sprawdzonym. Stosunkowo łatwym w naprawie bez specjalistycznego serwisu. Zanim sami byśmy \"stworzyli\" własną maszynę tego typu to Bell AH-1Z z 10 lat spokojnie posłuży. Jego wielkość umożliwia lądowanie na łajbach :) tych co aktualnie buduje się w stoczniach. Ciekawy jestem ile mozna było by zakupić Bell AH-1Z za cenę 50 Caracanów.

  5. małe be

    to jakiś żart. oczywistym jest że fakt montażu s70i w naszym kraju powinien być brany pod uwagę. za to otwiera się jakieś nieskończone przetargi. jeśli dalej tak będziemy robić to nikt u nas w przyszłości w nic nie zainwestuje. a mamy jakieś widoki na produkcję własnego śmigłowca? no właśnie. co nie zmienia faktu że powinniśmy się targować, bo maszyna jest droga. i oby się nie wycofali - czegoś takiego zwyczajnie nie potrafimy dziś zbudować. i jeszcze długo nie.

    1. gnago

      Weź rocznik statystyczny i popatrz produkcja lotnicza np w od lat 70 tych do dzisiaj. przemyśl i samodzielnie wyciągnij wnioski. Może odszukaj anegdotę jak vice prez. Ford za Gierka Mielec zwiedzał

    2. Davien

      I zastanawiał sie co to za zabytki tam stoja, no niestety porównując to z tym co było wtedy z USA.

  6. KrzysiekS

    Bez dobrego OPL, żadne śmigła nie polatają!

    1. Boczek

      To tak, najpierw kupimy OPL, a potem będziemy się zastanawiać nad Heli? I będziemy kląć, że do \"Raka nie ma nowoczesnej amunicji\"? ### Zawsze już podkreślałem, że \"ci na górze\" są talko tak dobrzy, jak \"ci na dole\", bo przecież z tego \"dołu\" się wywodzą.

  7. mala

    takiego i70 z mielca mona by brac.

    1. Max

      Lepiej orginała UH-60M.

    2. małe be

      pewnie że tak. cena 2x tyle minimum. natomiast kupując s70i być może dostalibyśmy zniżkę na jakąś liczbę uh-60 np. a mamy bieda blackhawka, którego nikt w sumie nie kupuje a produkcja kliku sztuk rocznie jest kompletnie nieopłacalna (czyli w perspektywie - do zamknięcia). ciekawe co było obiecywane amerykanom jak zdecydowali o produkcji s70i w Polsce? i to w tym bantustanie ma się cokolwiek nowoczesnego produkować? tylko wariat w to zainwestuje. a efektem będą nieskończone przetargi a wojsko zobaczy jakiekolwiek śmigłowce jak świnia niebo.

    3. Boczek

      Mieliśmy wstawać z kolan. Jak byliśmy jeszcze na kolanach to tak rozmawialiśmy z oferentami. ### „to zamawiający, czyli Ministerstwo Obrony Narodowej określa to, czego potrzebują Siły Zbrojne, a nie oferenci wskazują, co mają do sprzedania\" ### http://www.defence24.pl/nie-ulegamy-naciskom-mon-odpowiada-na-list-prezesa-sikorsky-aircraft-corporation

  8. BOMBUS PREDATOR

    według obliczeń z tzw obszaru opłacalności gdzie istotą jest tzw koszt /efekt oraz uniwersalność\" latadełka\" jak mawiają w komisji skrótacyjnej uruchomiono procedowania do tzw dialogu na zakup i tu brane są pod rozpatrzenie i realizacje zakupu nie później niż w 2020-21 następujące śmigłowce Mi-26T2 w ilości 24 sztuk które zaspokoją za jednym razem przerzut wszystkich znajdujących w Wojsku Polskim sił strikte bojowych lub amerykańskich CH-47 Chinook ..ale wtedy czas przerzutu naszych wojsk i sprzętu wydłuży się prawie trzykrotnie.....zostaje opcja czeska czyli jak Czesi zmodernizowali swoje Mi-8/17.. i na tym poprzestaniemy

  9. Black

    Za 250 milionow sprzedali caly zaklad z patentami i licencjami co same licencje wiecej kosztowaly ,dorobek polskiej mysli technologicznej to niech teraz zamiast owsetu odzyskaja z 50 procent zakladu z prawami do bh .Niewidzę tu innego sposobu aby w czasie uzytkowania polska mogla robic niezaleznie swoje modyfikacje np. z innym uzbrojeniem.A odzyskanie zakladu rozlozyc w czasie wliczone w koszt zakupu blachowka. W innym razie przez okres uzytkowania wiecej zaplacimy za amunicje i serwisy niz sa warte te samoloty .Warto tez przypomniec owset z F 16 co zlomy od podstaw trzeba bylo remontowac tak ze taki zaklad to gratis powinni nam oddac.

    1. Vvv

      Patent na słabego sw-3 sokoła będąca modernizacja czajnika mi-2? Zakład w stanie upadku?

    2. Clash

      Ale bzdury. Mi 2 to radziecka licencja a nie polska mysl techniczna.

    3. gnago

      W Świdniku robiony. Mielec robił samoloty i zastanawia mnie, ile to Mielec wypuścił samolotów agro w ostatnich dekadach. Ewidentnie to było wrogie przejęcie

  10. Adam

    Pracowałem przy tym programie przez 2 lata w Emiratach arabskich Program był określany jako tajny ale wszyscy wiedzieli jakie ma mieć uzbrojenie

    1. Adam

      I co z tego wynika?

    2. ghj

      Wynika to, że Polacy nie są wiarygodnymi pracownikami i podpisywane klauzule poufności nic dla nich nie znaczą kiedy można się czymś pochwalić.

  11. r0tor

    Co do karaczanów. Po zmniejszeniu ilości do 50 wyszło 16 transportowych, 13 ratownictwa bojowego (CSAR, w tym sześć morskich), 8 dla wsparcia żołnierzy Wojsk Specjalnych, 8 zwalczanie okrętów podwodnych i 5 ewakuacji medycznej. Czy potrzebowaliśmy ok. 30 ciężkich śmigłowców do transportu wliczając medyczny i specjalsów ? 1 platforma do wszystkiego to była mżonka Platformy

    1. vvv

      caracal lepiej sie sprawdza w kazdej roli niz pseudo s-70i. obecnie bedziemy miec mikro floty i za cene 50 specjalistycznych caracali kore sa 2x pojemniejsze niz aw140 i s-70i dostaniemy 15 :)

    2. Davien

      Po pierwsze Caracal to sredni śmigłowiec o mniejszej masie i większych mozliwościach transportowych od Mi-8/17, po drugie nie miała byc jedna platforma do wszystkiego tylko jedna platforma wsród średnich śmigłowców czyli cos co stosujś wszystkie liczące sie kraje na świecie Po trzecie , tak potrzebowalismy maszyn ZOP?CSAR i dla sił specjalnych bo nasze albo juz sie rozsypały, albo wąłśnie to robią ,a Caracal powstał własnie pod CSAR/SOF wiec kompletnie nie masz racji.

    3. Bren

      MUSIMY mieć maszyny transportowe. Jak inaczej wyobrażasz sobie transport dowództw na zapasowe stanowiska dowodzenia??????

  12. vvv

    w meksyku zostal zestrzelony z granatnika przeciwpancernego. wersja morska to nie desant poniewaz cala kabina jest zajeta przez wyposazenie dodatkowe radary/sterowanie itp i rakiety przeciwokretowe. uzbrojony caracal w ppk + pancerz (czego nie ma s-70i) nadal zabiera 28 w pelni uzbrojonych zolnierzy.

  13. Nieee

    Bez jaj w tej konfiguracji plus podkadlubowa armata 20mm to koszt porównywalny do Apache 64 przypominam ze to nie nowość bojowy black hawk istnieje ponad 10 lat w oryginale a tu s-70 dobra dla policji i straży leśnej może je poślemy do puszczy Białowieskiej tylko nowy wariant Mi-17 tanio i lepiej pod każdym względem Rosjanie się ucieszą albo kazachstan

    1. Clash

      Tak a wrazie W to czesci zamienne skad ? Pewnie skadinad albo z kontrabasu je wytrzasniesz

    2. Antex

      Nie przesadzaj z tymi częściami zamiennymi. \"W\" to nie będzie czas rzędu kilku miesięcy lub tygodni. wszystko rozstrzygnie się w kilka dni lub kilkadziesiąt godzin.

  14. Marzyciel

    A mnie sie marzy za 5-8 lat: 32 sztuki nowych \"kruków\" a każdy z 12-16 ppk, do tego 32 szt. Głuszców w wersji ppanc z 8-12 ppk, potem zmodernizowane 24 sztuki Mi-24 po 8-12 ppk NLOS i powiedzmy 24 sztuki Puszczyków też z jakimiś co najmniej 6 ppk. Ot taka fantazyjna flota ppanc. Ale niech mi ktoś powie, że to niemożliwe czy finansowo czy technicznie!!

    1. JSM

      Bez rozbudowanej obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej ta flota nawet nie wystartuje bo zostanie zlikwidowana zanim zaczną się walki. To raz. A dwa to popatrz sobie na strefę ATO na Ukrainie. Od 3 lat walczą WYŁĄCZNIE wojska lądowe i artyleria ze wsparciem BSL. ŻADNE śmigłowce ani samoloty nawet się nie zbliżają bo wszystko co wleci to spada. Więc wytłumacz mi proszę na jaki ... komu ta twoja flota śmigłowców?

    2. miki89

      w tym czasie ruscy wyprodukują 160 Ka-52 i drugie tyle Mi-28...a u nas dostaniemy nędzne kilkanaście, no może 40 kuków

    3. tyle

      Ciekawi mnie czy ktokolwiek w Polsce prowadził profesjonalne analizy, ile minut utrzyma się w powietrzu w trakcie pełnoskalowego konfliktu śmigłowiec. Przecież w rejonie konfliktu to będą latające trumny. Tym bardziej , że kiedyś wojska rosyjskie osiągną sieciocentryczność a uzbrojenie plot nie stoi w miejscu. W odróżnieniu od śmigłowców, które po kupnie zmieniają się już w niewielkim stopniu.

  15. Anty 50 C-cali przed 500+

    ...przez DWA lata strzelania... to dla zafascynowanych DWOMA lotami testowymi od 2013 C-cala w wersji zon(awodnych). w Brazylii...na koszt? a Rafael pokazuje filmik o strzelaniu spike ER w trybie Manual = nurkuje na pojazd ukryty za wysokimi drzewami. jak Stuka Rudla. czy Warmate atakuje tak? to jak sensacje XXI wieku

    1. Davien

      A ile lotów jako ZON/ZOP wykonał S-70i czy AW-149, czyzby całe zero?? Naprawdę daruj sobie...

    2. Anty 50 C-cali przed 500+

      daruj sobie i czytaj ukochanego Airbus. helicopters. do DZISIAJ lata JEDEN jedyny C-cal w wersji ZON uznany z zajebiaszczy prawie...trzy lata temu

    3. Davien

      A co nas interesuje wersja ZON, nigdy taka nie była zamawiana więc niezła wtopa:) Napisz może ile lata S-70i czy AW-149 w tej wersji Oj czyzby totalne zero i nawet za 10 lat nie będzie:)

  16. Kick

    Maszyna jakiej potrzeba zamiast kosztownego programy Kruk, sprawdzona a do tego z zapleczem produkcyjno remontowym w kraju.

    1. -CB-

      Gdzie niby została sprawdzona ta wersja produkowana u nas? W dodatku gdzie mu do prawdziwych śmigłowców wsparcia, nie mówiąc już o szturmowych...

    2. Kick

      A BH nie jest sprawdzoną konstrukcją na wszelkich możliwych teatrach działań? Nie mamy zaplecza i fachowców tam pracujących? Gdzie bliżej naprawiać w kraju czy za granicą? Nigdzie nie napisałem że to szturmowy śmiglak. Nie ma to jak koncert życzeń czego to byśmy nie chcieli, tylko pieniędzy na to brak. Lepsza ta opcja z możliwością konfiguracji do różnych zadań niż sny o potędze nie do zrealizowania.

    3. -CB-

      Nie, akurat ten \"BH\" nie jest sprawdzoną konstrukcją, bo to tak naprawdę wersja cywilna, całkiem odmienna od używanych \"na wszelkich możliwych teatrach działań\".

  17. Autor

    Dobra opcja jako transportowy np. dla specjalsów z uzbrojeniem PPK + Hydra ale nie jako podstawowy śmigłowiec pola walki.

    1. dropik

      i ilu ich wtedy wsiądzie do tak obciążonego śmigłowca... 5 ?

    2. Anty 50 C-cali przed 500+

      i co To za agrument? a do C-cala z podwieszonymi spike to by wepchali tych 19??

    3. Davien

      Akurat do Caracala z podwieszonym uzbrojeniem wchodzi zdaje się 12 osób, do tej wersji S-70i tylko załoga i operatorzy uzbrojenia więc kolejna wtopa:)

  18. hevy

    No nie wiem ale mi to wygląda na nędzną podróbkę Mi-24.

  19. marinero

    Zamiast Black Hawk-ów lepiej dopracować Gluszce przynajmniej są polskimi maszynami

    1. Wojciech

      Nie są polskie. Fabryka została dawno temu sprzedana.

  20. Jassm

    Poczujemy rasowych śmigłowców szturmowe które pod osłoną naszego opl mogły zwalczać jednostki wroga operuje na naszym terenie, w warunkach wojennych przerzut wojsk śmigłowcami jest ryzykowny stąd pilna potrzeba ukierownkowania naszych sił zbrojnych na silne lotnictwo, artylerie dalekiego zasięgu, oraz opl średniego i bliskiego zasięgu tylko wtedy coś wkurzam nikt zdrowy nie będzie ani atakował Rosji , tylko i wyłącznie opieramy nasza armię na wypadek obronny i wsparcia działań NATO w jakieś dziurze.

    1. LOL

      Pod jaką osłoną OPL? I co z OPL przeciwnika? Śmigłowce szturmowych to ostatnie czego nam trzeba. Wydawanie na nie miliardów, w obliczu olbrzymich wielu bardziej pilnych potrzeb naszych SZ to sabotaż.

    2. Ehh

      To zależy jakiego przeciwnika bo Obwód Kaliningradzki można zaorać artylerią. Nam trzeba wszystkiego bo nic nie mamy a potrzebna jest i OPL i broń pancerna i lotnictwo itp. a wydajemy pieniądze na tworzenie nowych stołków, projektowanie nowych mundurów, przenoszenie baz z jednego w drugie miejsce w Polsce... no i jeszcze na węgiel, krówki, drogi, samoloty VIP i kiełbasę wyborczą.

    3. LOL

      Całkowicie się zgadzam. Priorytety to OPL, artyleria, nowe BWP, rozpoznanie... Śmigłowce szturmowe są na końcu kolejki.

  21. Marek1

    Przypomnę jedynie, że parę dni temu Jordania otrzymała od USA ostatnie maszyny z transzy 36 szt. UH-60L/M jakie jordańska armia dostała \"w prezencie\" w zamian za bycie regionalnym sojusznikiem USA. Wielka szkoda, że nasi \"wodzowie\" w żaden sposób od wielu lat nie potrafią wyartykułować wobec USA, że chętnie widzielibyśmy analogiczne wyrazy wdzięczności za udostępnianie Stanom własnego terytorium i aktywów. Gdybyż tylko organizowano mistrzostwa świata w byciu frajerem ...

    1. dropik

      USA nie mają tu takich interesów więc chcemy amerykańskie to płaćmy

    2. fer

      Tak, USA maja psi obowiązek bronić całego świata i wydawać 4% dochodu, a Europejczycy mogą pasożytować na NATO, wydając 1% i obrażać USA na każdym kroku. Kiedyś to się USA znudzi...

  22. autor

    Tak to coś dla nas W dzisiejszych czasach śmigłowiec to przede wszystkim taksówka pola walki ( patrz doświadczenia z Donbasu - z powodu MANPADS nie latają tam w pobliżu linii frontu ) ale w szczególnych warunkach (przeszkody terenowe umożliwiające szybkie ukrycie śmigłowca po odpaleniu rakiet )w wysłanie kilkunastu s70 na nacierającą dywizję pancerną zatrzyma natarcie

    1. dropik

      ale weź pod uwagę, że ukrainskie smigłowce nie były wyposażone w systemy samoobrony , a jesli już to takie jak w latach 80tych. oczywiście nie są one remedium na wszystko i zawsze ale nie ma broni która jest niezniszczalna

  23. Willgraf

    z pickupa robi się wyrzutnie rakiet , to i z cywilnego śmigłowca robi się przeciwpancerny, już się nie używa nazwy szturmy:) Bida Papier Anty Panzer Hawk by Disney & Lockheed Martin

    1. sylwester

      jak poczytasz o bh 60 to doczytasz że amerykanie używają ich jako przeciwpancernych od samego początku , była to taka maszyna uniwersalna

    2. Davien

      Akurat nie , w USA uzbrojone Blackhawki uzywane sa jako maszyny wsparcia a nie przeciwpancerne. Do tego sa to wersje normalnych BH a nie okrojonego S-70i

    3. sylwester

      ale ma zamontowane przeciw pancerne rakiety kierowane , można ma podpiąć i może przenosić , s70 nie mógł , a teraz może

  24. Oko

    Gotowa recepta na chorobę która choruje nasza armia jest w zasięgu ręki ale pewnie dialog techniczny wymagania polonizacja offset potrwają z 10lat zanim kupi się taki śmigłowiec! Zwłaszcza że program KRUK leży a MI 24 nie mają praktycznie wartości bojowych bez rakiet p.panc

    1. QVX

      Hellfire z laserem to złom do ganiania partyzantów. Inne pociski OK.

    2. Myśliciel

      Właśnie skasowali Homara, bo na rezydentów nie było, a Wam się marzą nowe śmigłowce he he. Pusty śmiech mnie ogarnia. Brakło Antka i się skończyła modernizacja

    3. zeujs89

      Antek coś zmodernizował?

  25. marinero

    Zamiast Black Hawk- ow lepiej dopracować Gluszce przynajmniej sa polskie

    1. ddd

      BH to czołg w porównaniu do głuszca BH spadały z kilkunastu metrów i nic załodze się nie stało taki głószec jak spadnie to wszyscy zginą.

    2. MOL

      Koniecznością jest wymiana silników na mocniejsze dać nową przkładnie aby przeniosła zwiększoną moc i dać głowicę na pięć łopat plus nowe łopaty Ale leonardo w Świdniku w to bawił się nie będzie

    3. Madry

      A kto niby dopracuje jak zaklady sprzedane najpierw trzeba sobie ich odkupic.

Reklama