Reklama
  • Wiadomości

Polskie radary w polskich rękach

Dwunasty Wojskowy Oddział Gospodarczy z Torunia poinformował o wybraniu należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółki PIT-Radwar jako podmiotu, który przez najbliższe cztery lata będzie serwisował stacje radiolokacyjne będące na wyposażeniu polskich Sił Zbrojnych.

Trójwspółrzędny mobilny radar średniego zasięgu NUR-15(M) wykorzystywany w Wojskach Radiotechnicznych. Fot. M.Dura
Trójwspółrzędny mobilny radar średniego zasięgu NUR-15(M) wykorzystywany w Wojskach Radiotechnicznych. Fot. M.Dura

Przedmiotem zamówienia była usługa za ponad 40,9 milionów złotych (z VAT) „mająca na celu zapewnienie utrzymania sprawności sprzętu radiolokacyjnego pracującego w systemach sojuszniczych NATO”.

Dzięki przygotowywanej umowie spółka PIT-Radwar S.A. będzie zabezpieczała serwisowanie w latach 2018-2022 następujących stacji radiolokacyjnych:

  • Przewoźnych, trójwspółrzędnych radarów dalekiego zasięgu NUR-12(M,ME) z płaską anteną ścianową, oraz opracowanych na ich bazie stacjonarnych, trójwspółrzędnych radarów dalekiego zasięgu RST-12(M,ME) wraz z KZS 122 (Konsolą Zdalnego Sterowania). Radary NUR-12 są rozstawiane na wyznaczonych posterunkach radiolokacyjnych Wojsk Radiotechnicznych, natomiast stacje RST-12 są zamontowane na trzech stacjonarnych posterunkach radiolokacyjnych FADR (Fixed Air Defence Radar), zbudowanych w ramach programu inwestycji w zakresie bezpieczeństwa NSIP (NATO Security Investment Programme) i stanowiących część sieci Back-bone NATO;
  • Trójwspółrzędne, mobilne radary średniego zasięgu NUR-15(M) - TRS-15(M) wraz KZS-15 (Konsolą Zdalnego Sterowania) wykorzystywane w Wojskach Radiotechnicznych Sił Powietrznych;
  • Trójwspółrzędne mobilne radary średniego zasięgu NUR-15C - TRS-15C. Stacje te działają w ramach Morskiej Jednostki Rakietowej Marynarki Wojennej i poza możliwością wykrywania celów powietrznych posiadają dodatkowo specjalny kanał do wykrywaniu obiektów nawodnych – przydatny do wskazywania celów dla brzegowych wyrzutni rakiet przeciwokrętowych;
undefined
Trójwspółrzędny mobilny radar średniego zasięgu NUR-15(C) wykorzystywany w Morskiej Jednostce Rakietowej. Fot. M.Dura
  • Zdolne do przerzutu trójwspółrzędne stacje radiolokacyjne ZDPSR SOŁA (z anteną ścianową), zamontowane na pojazdach kołowych i przystosowane do działania w ramach systemów przeciwlotniczych krótkiego (SHORAD) oraz bardzo krótkiego zasięgu (VSHORAD);
  • Radiolokacyjne Zestawy Rozpoznania Artyleryjskiego RZRA LIWIEC wraz z WSO pozwalające na wykrywanie i identyfikację aktywnych stanowisk ogniowych artylerii przeciwnika oraz wypracowanie poprawek umożliwiających korekcję ognia artylerii własnej;
  • Radary dwuwspółrzedne średniego zasięgu DANIELA-23MC do wykrywania celów powietrznych i nawodnych - zamontowane na stałe, na wysokich wieżach, na wybranych, stacjonarnych posterunkach obserwacyjnych Marynarki Wojennej;
  • Mobilne radary wykrywania celów niskolecących NUR-21M (RT-21M) wykorzystywane w wojskach obrony przeciwlotniczej;
undefined
Umowa podpisana przez 12. WOG formalnie nie uwzględnia serwisowanie radarów NUR-22. Fot. M.Dura
  • Mobilne radary średniego zasięgu na podwoziu kołowym NUR-22N-3D z anteną ścianową rozkładaną na wysokość 7 m wykorzystywane w wojskach obrony przeciwlotniczej;
undefined
Mobilny radar średniego zasięgu na podwoziu kołowym NUR-22N-3D. Fot. Archiwum autora
  • Radary mobilne RM-100 wraz z trenażerem CRM-100M do wykrywania celów nawodnych. Radary te są wykorzystywane jako mobilny element systemu obserwacji technicznej Marynarki Wojennej. Są to stacje pracujące na fali ciągłej, a więc generujące sygnał o mocy poniżej 1 W. W ten sposób urządzenia te zalicza się do klasy „cichych”, które są wykrywane tylko przez wyspecjalizowane systemy rozpoznawcze przeciwnika i to z bardzo małej odległości. Niewielka antena oraz specjalistyczny maszt pozwala na jego podnoszenie na rozkładanym maszcie na wysokość 22 m;
  • Dwuwspółrzedne stacje kierowania ruchem lotniczym SKRL-AVIA średniego zasięgu, które są na stałe zamontowane na wysokich wieżach i zabezpieczają prace lotnisk wojskowych.

W wykazie przedstawionym przez 20. WOG brak jest mobilnych radarów dwuwspółrzędnych do wykrywania celów niskolecących NUR-22 na podwoziu kołowym (chyba, że użyto w stosunku do niej nazwy NUR-21M) oraz polskich radarów ARS-100/400/800/880 zainstalowanych na morskich samolotach patrolowych PZL M28 Bryza.

undefined
Umowa podpisana przez 12. WOG formalnie nie uwzględnia serwisowanie radarów lotniczych ARS-100/400/800/880 zamontowanych na samolotach Bryza. Fot. M.Dura
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama