Reklama

Polska policja wymieni stare pistolety

23 grudnia 2016, 11:45
Policja
Fot. Policja.pl.
Defence24
Defence24

Sekretarz Stanu w MSWiA Jarosław Zieliński zapowiedział wymianę w Policji starych pistoletów P-64 oraz P-83 na nowocześniejsze Walthery oraz Glocki. Pieniądze na ten cel mają pochodzić z funduszy zagwarantowanych przez Program modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2017-2020.

W odpowiedzi na interpelację posła Mieczysława Miazgi (Prawo i Sprawiedliwość) dotyczącej wymiany przez Policję starych pistoletów będących na wyposażeniu funkcjonariuszy, sekretarz stanu Jarosław Zieliński zapewnił, iż proces ten został uwzględniony w Programie modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2017-2020.

Czytaj także: Prezydent podpisał ustawę: prawie 10 mld zł dla służb mundurowych

W przedmiotowej ustawie zaplanowano zakup około 10.000 sztuk nowoczesnych pistoletów samopowtarzalnych. Powyższe pozwoli na wymianę najstarszych jednostek oraz na wycofanie z użytkowania przez Policję przestarzałej technicznie broni. Ponadto realizacja planowanego zakupu w ramach Programu ma zakończyć trwający od wielu lat proces przezbrojenia całej Policji w nowoczesny pistolet samopowtarzalny.

Jarosław Zieliński, sekretarz stanu w MSWiA .

Sekretarz stanu MSWiA zapewnił również, że zgodnie z informacjami przekazanymi przez Komendę Główną Policji, od 2000 roku podejmowane są działania mające na celu wyposażenie funkcjonariuszy w nowoczesną broń krótką, która docelowo ma zastąpić przestarzałe technicznie 9-milimetrowe pistolety P-64 oraz P-83 zasilane amunicją 9x18 mm Makarow. Obecnie Policja dysponuje ponad 97 000 sztuk nowoczesnej broni krótkiej (Walther P-99, Glock 17, 19, 26), co stanowi 99% zabezpieczenia potrzeb w odniesieniu do stanu zatrudnienia funkcjonariuszy i 95% zabezpieczenia w odniesieniu do stanu etatowego Policji.

Czytaj także: Policyjne lotnictwo wyjdzie z zapaści? MSWiA: Planujemy zakup czterech śmigłowców

Defence24
Defence24
KomentarzeLiczba komentarzy: 44
marcin
poniedziałek, 2 stycznia 2017, 09:54

przynajmniej tu mądra decyzja. Ale broń to nie wszystko, konieczna poprawa wyszkolenia.

PiotrEl
piątek, 23 grudnia 2016, 15:32

Chyba "dokończy wymianę"? Nieobecność RAGUN-a mówi sama za siebie.... Spuśćmy zasłonę milczenia.

Toudi
piątek, 23 grudnia 2016, 14:58

PR-15 Ragun z Radomia miał być hitem i co ?!

Oskar
sobota, 24 grudnia 2016, 00:23

To pistolet dla wojska nie dla policji

Joanna
piątek, 23 grudnia 2016, 14:45

Skoro 99% policjantów ma nowe Walthery i Glocki, to nie ma co trąbić.

mireks
piątek, 23 grudnia 2016, 14:31

Ale to w nowych Walterach P99 puszczają opory iglicy, jedna bodajże poszła w oko funkcjonariusza.

Krzysiek
piątek, 23 grudnia 2016, 16:50

w straży granicznej było kilka przypadków

m
piątek, 23 grudnia 2016, 16:05

Pękają czoła zamka w obrębie otworu iglicznego, następnie iglica pchana gazami prochowymi wyrywa zaślepkę i wylatuje do tyłu ... w twarz strzelca. Iglica P99 jest spora i cięższa niż w G17, ale to dość dziwne, że takie rzeczy się dzieją. Świadczy to i niskiej jakości zamków P99 w Radomia, ponieważ Glock w ogóle nie posiada dźwigni decock i każdorazowo zwalniając iglicę oddajemy strzał "na sucho". Użytkowałem regularnie kilka Glocków 17 gen. III i przy naprawdę intensywnym strzelaniu nigdy nie było takich awarii. Tymczasem oficjalne zalecenia rzeczoznawców policyjnych są takie, aby z P99 nie oddawać strzałów kontrolnych. Inna sprawa, że ta procedura jest bzdurna i niebezpieczna, ale fakt, że pistolet może"rozlecieć" się od pstrykania "na sucho" budzi pusty śmiech. W każdym innym pistolecie co najwyżej złamie się grot iglicy, nawet w tandetnym P-83, którego także używałem dość długo (nie jeden egzemplarz). P99 II generacji to jeden z najdoskonalszych ergonomicznie pistoletów - zwłaszcza w odmianie QA (szkoda, że ma lufę klasycznie bruzdowaną), niestety jakość wykonania tych z FB pod psem, jak widać, ale to towarzystwo jest niereformowalne, jak zresztą prawie cały "polski przemysł zbrojeniowy".

Max Mad
piątek, 23 grudnia 2016, 14:26

Przecież wymiana trwa od wielu lat to co on "zapowiada"?

Ignorant
piątek, 23 grudnia 2016, 23:54

Przyznam sie, ze niezbyt qmam, czemu polska policja uzywa broni produkowanej na licencji niemieckiej, i to na dodatek kiepskiej (bo od czasu do czasu strzela iglica w twarz strzelca), zamiast wznowic produkcje chocby ViSa, jesli nie MAGa? I nikt sie nawet nie sili, zeby to publice wyjasnic jakos przekonujaco.

ito
sobota, 24 grudnia 2016, 13:23

Vis już w swoich czasach był konstrukcją przeciętną, po 80-ciu latach jest ciekawostką z historii broni wojskowej. MAG strzelał fajnie, ale noszenie takiego mela- raczej nie tego oczekuje się dziś po broni służbowej. Tym bardziej, że cena była księżycowa. A licencję kupiono po to, żeby na jej podstawie produkować- w naszych realiach przede wszystkim dla mundurówki. Dziwi brak w stawce Raguna- czyżby znowu cena? Czy może znowu rozminięcie się ze specyfikacją TT?

Drakul
sobota, 24 grudnia 2016, 12:28

Ragun to następca MAGa ale zgadzam się powinni wznowić produkcje VISa a ragun zaprojektować jako "plastik" wtedy mieli by lepszą ofertę. No ale łucznik nie celuje w odbiorce indywidualnego.

pewny
piątek, 23 grudnia 2016, 13:51

Tylko RAGUN czyli doskonały kontynuator doskonałej i z "niewiadomych" względów niekupowanej broni jaką był MAG.

gość
piątek, 23 grudnia 2016, 13:39

W połowie lat 90tych miałam na wyposażeniu p83,bałem się z niego strzelać po tym jak jeden sierżant pokazał mi bliznę na ręce. Pistolecik rozpadł się w trakcie strzelania

Mateusz
sobota, 24 grudnia 2016, 12:34

Miałem podobnie, chyba 2008 czy 2009 miałem na stanie P83 i podczas strzelania w chwili gdy nacisnąłem na spust z nabojem poleciał zamek. W pierwszej chwili nie wiedziałem co się stało ale jakoś dziwnie mi się patrzyło tzn czegoś brakowało po 2 s zorientowałem się że część pistoletu leży na ziemi, a ja trzymam podstawę z sprężyną O.o, w krótce wymienili broń na P99.

mar
piątek, 23 grudnia 2016, 13:25

najlepszy jest belgijski FIVE SEVEN na amunicję 5.56 jest to broń używana przez grom ponieważ nie ma kamizelki bez wkładów balistycznych płyt odpornej na krótkim dystansie prędkość pocisku wynosi około 900 m/s

Ram
sobota, 24 grudnia 2016, 23:47

Nie 5,56mm, a 5,7mm. (zresztą sam napisałeś - FIVE SEVEN)

j23
sobota, 24 grudnia 2016, 15:21

Mylisz się całkowicie, właśnie z uwagi na bardzo dużą penetrację zupełnie się nie nadaje dla służb policyjnopodobnych. Pomijając już możliwość spudłowania to nawet po trafieniu w cel pocisk leci dalej i jest śmiertelnie niebezpieczny dla osób postronnych, tego typu bronią można za jednym strzałem "upolować" dwie albo i więcej osób. Dla policji najlepsza jest broń o bardzo dużej sile obalającej i niewielkiej penetracji (przebijalności) dlatego np. w niektórych stanach US jest to kaliber .45 (11.43mm)

m
piątek, 23 grudnia 2016, 16:06

650 m/s

Magazynier
piątek, 23 grudnia 2016, 13:14

A co z zabezpieczeniem na czas mobilizacji i "W"? Czy beda nowsze modele, czy tez P-64 i 83 pojda na magazyny?

Frank
poniedziałek, 2 stycznia 2017, 22:58

P64 z demobilu idą jak ciepłe bułeczki w ... USA. Cenią je za jakość wykonania (!), wypolerowaną starannie powierzchnię, brak wystających i haczących części. No i cenią sobie znaczek (11) bardziej niż myślicie.

mi6
sobota, 24 grudnia 2016, 12:24

OT dostanie pewnie

windy_city
sobota, 24 grudnia 2016, 15:47

Glock dla policjanta to jedynie wielka zawada u pasa, P-99 zawodny technicznie i niestety ze względu na cechy budowy oraz wykończenie "czepia się" odzieży przy wyjmowaniu z kabury operacyjnej... ciekawe, dlaczego tak wielu żołnierzy USArmy wybiera "stary" P-83 jako dodatkową broń krótką pod plecak tak, jak nóż Ka-Bar 1217? Może czasem warto się uczyć od praktyków...

Ja
poniedziałek, 2 stycznia 2017, 12:13

"wielu żołnierzy USArmy wybiera "stary" P-83" - skąd wziąłeś takie bzdury? skąd oni niby biorą te P83? Kupują na własną rękę w sklepie, w którym mogą kupić sto innych, lepszych pistoletów, na łatwiej dostępną amunicję? I co znaczy wielu? jakiś jeden niezwykły przypadek uczynił to "wielu" czy "wielość" jest tak samo zmyślona jak u żywanie przez żołnierzy US Army polskich P83?

mamaq
niedziela, 25 grudnia 2016, 21:08

Nóż żołnierzowi na wojnie potrzebny jest do przygotowania jedzenia a nie walki. Pojedz na wojnę zobaczysz jej realia - przestaniesz pisać o nożach jak dodatkowej broni. Szczególnie polecam 30 kilometrowy marsz z "dodatkową bronią". Lepiej mieć dodatkowy magazynek a najlepiej dodatkowe skarpety.

gts
niedziela, 25 grudnia 2016, 11:19

Moze sam sobie odpowiadasz... US army, a nie policja. To zupelnie inny rodzaj formacji. Poza tym czy to nie jwst znow jakas bajka? Kto by chcial uzalezniac swoje zycie od zawodnego i rozpadajacego sie P-83 majac do dyspozycji na wlasnym rynku cala mase broni roznych kalibrow i znacznie bardziej rozpowszechnionych, a zatem latwo dostepnych nabojow... chyba tak jak w czasach II wojny swiatowej zdobyczne Lugery byly rarytasem to dzis na islamistach zdobywa sie takie egzemplarze kolekcjonerskie p-83. W innym przypadku dla mnie tu bujda na resorach.

Strilec
piątek, 23 grudnia 2016, 12:13

A wycofane stare pistolety zostaną zezłomowane, aby nie dostały się w ręce Polaków

m
piątek, 23 grudnia 2016, 16:07

Za to dostawały się w ręce bandytów np. KWP Katowice miała taką aferkę w 2006r., kiedy 170 pistoletów tego typu magazynierzy sprzedali znajomym nielegalnie, wraz z 25 tyś. szt. amunicji.

LL
piątek, 23 grudnia 2016, 12:13

Naprawdę w polsce nie da się wyprodukować nowoczesnego pistoletu?

pewny
piątek, 23 grudnia 2016, 13:53

przecież jest doskonały Ragun (następca MAG) wystarczy rozpocząć(wznowić w przypadku MAG produkcję)

aaa
piątek, 23 grudnia 2016, 13:35

P-99 jest produkowany w Polsce

Michał Knapik
piątek, 23 grudnia 2016, 12:11

A wojsko ? Tam cały czas funkcjonują stare p 83.

kolo
piątek, 23 grudnia 2016, 13:36

...oraz P-64, PM wz 63 i AKM-y z lat 60-tych. Cała prawda o MON.

soldat
poniedziałek, 26 grudnia 2016, 00:35

Taaa, a ja dalej strzelam z P 83 :-/ W takim tempie mofernizacji naszej armi to niedługo posiądziemy technologię krzesiwa...

piko
wtorek, 3 stycznia 2017, 12:56

Ja też i wyniki mam dość wysokie, więc nie ma co narzekać...

mi6
sobota, 24 grudnia 2016, 12:21

Walthery czy P99? Użytkownicy twierdza ze różnica ogromna niestety na niekorzyść P99.

Afgan
niedziela, 25 grudnia 2016, 12:26

"Walthery czy P99?" Przepraszam, ale o co chodzi???

G19
niedziela, 25 grudnia 2016, 10:14

Tylko niech kupią dla Policji G19 (a nie G17). G19 jest znacznie poręczniejszy a tylko ma 2 naboje mniej. G17 to przerośnięty pistolet do strzelań na zawodach. G19 ostatnio przyjęła chyba Navy seals.

korowin
wtorek, 3 stycznia 2017, 14:05

Policjantkom nowe klamki nie leżą. Zbyt cięzki, za duze. One wolałyby jakis klamki na nabój 6,35 albo 7,65 Browning :)))

pomz
wtorek, 3 stycznia 2017, 14:01

Pytanie do osób w temacie. Ile wystrzeliwuje miesiecznie typowy "krawęznik" z prewencji oraz ci z komisariatów policji?

psicho
niedziela, 22 stycznia 2017, 17:40

8 nabojów rocznie

Sumienny
piątek, 23 grudnia 2016, 17:39

Czytałem tutaj nie jeden raz o złej jakości produktów w postaci pistoletów zakupionych w Radomiu przez naszą armię i policję. Ale z kolei Beryla i MSBS się zachwala. Więc jak to jest? Pistolety robi inna spółka lub całkiem inny wydział firmy? Skoro potrafiliśmy stworzyć MSBS i dopracować Beryla to co trudniejszego jest w "pistolecikach", że zakład sobie z nimi nie radzi? Pamiętam grubą aferę nagłośnioną w tv gdy nasi żołnierze używali nowej broni bodajże w Afganistanie. Broń zacinała się chyba przez piasek? Teraz czytam o egzemplarzach rozwalających się w trakcie strzelania.

Extern
niedziela, 25 grudnia 2016, 17:01

Vist zacinał się przez zbyt małe okno wyrzutowe łuski a nie przez piasek. Prexer opracował pakiet modernizacyjny ale wojsko zastraszone przez media wolało zamieść problem z nowym pistoletem pod dywan niż go rozwiązać.

POLAK
czwartek, 29 grudnia 2016, 19:09

O czym wy tu gryzmolicie,do czego jest to im potrzebne?,do szpanu czy do zabawy nowe pistolety:( PARANOJA!!!!

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama