Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

„Nowe życie” rozpoznawczego BWR w Kielcach

  • Prezentowany na MSPO 2017 zmodernizowany BWR-1S | Fot. P. Malicki / Defence24.pl

Na targach MSPO 2017 Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne prezentują zmodernizowany pojazd BWR-1S, wóz technicznie będący rozwinięciem bojowego wozu piechoty BWP-1. Otrzymał on nowe systemy rozpoznania – zarówno głowicę elektrooptyczną oraz radar pola walki, jak i zintegrowany system cyfrowej łączności.

WZM S.A. demonstrują w Kielcach zmodernizowany Bojowy Wóz Rozpoznawczy, BWR-1S. Pojazdy tego typu, należące do Sił Zbrojnych RP przechodzą program głębokiej modyfikacji, mającej dostosować je do wymogów współczesnego pola walki, a jego wykonawcą jest właśnie poznańska spółka.

Serwis Specjalny Defence24MSPO 2017 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach

Nowymi „oczami” wozu stała się głowica obserwacyjna ZIG-T-2R wyposażona w kamerę termowizyjną, 2 kamery telewizyjne oraz dalmierz o zasięgu 8 km, nowy jest również radar pola walki typu SR HAWK (V)2E z funkcją lokalizacji wybuchów artyleryjskich. Nocne przyrządy obserwacyjno-celownicze wozu zostały wymienione na pasywne. Wyposażenie rozpoznawcze pojazdu uzupełnia wielofunkcyjna lornetka termowizyjna JIM LR, na niej oparty jest też system obserwacji dookólnej na postoju pojazdu.

Stare radiostacje o radzieckim rodowodzie zostały zastąpione przez radiostacje Radmor RRC-9311 AP (przyjęta na wyposażenie wojska w 2007 jest od tego momentu zdecydowanie najliczniej kupowaną przez polskie wojsko radiostacją pokładową) oraz Harris AN/PRC-150(C) z rodziny Falcon III (rodzina radiostacji Falcon również jest dobrze znana w polskim wojsku). Uzupełniają je wynośne radiostacje AN/PRC-117G (plecakowa) oraz AN/PRC-152A (doręczna) obie również należące do linii Falcon III Harrisa.

Wóz otrzymał również system nawigacji bezwładnościowej wspierany odbiornikiem GPS DAGR z modułem SASSM, typu Honeywell TALIN 5000. Jest to rozwiązanie które można uznać za standardowe, gdyż jest wykorzystywane na nowych systemach artyleryjskich takich jak Langusta, Rak czy Krab).

Radiostacje pokładowe wraz z wyposażeniem rozpoznawczym, nawigacyjnym i dodatkowym (np. system OBRA-3) zostały spięte cyfrowym systemem teleinformatycznym, produkcji WB Electronics. Dzięki temu poprzez radiostację AN/PRC-152A do dowódcy wozu mogą być transmitowane dane pozyskane za pomocą nowej lornetki termowizyjnej, w tym zarówno zdjęcia i pliki wideo sfotografowanych obiektów, ale też współrzędne geograficzne namierzanych celów.

BWR-1S
Fot. Paweł Malicki

Architektura teleinformatyczna pozwala też na sterowanie i przekazywanie danych z systemu obserwacji dookólnej bazującego na lornetce JIM LR do terminala dowódcy/nawigatora. Odpowiednie systemy zobrazowania służą też do wizualizacji danych z systemu nawigacji inercyjnej i GPS, a także przekazywania danych dotyczących położenia i wyznaczonych punktów trasy. Wreszcie, istnieje możliwość transmisji danych z zewnętrznego terminala do przełożonych.

Bezpieczeństwo bierne i czynne wozu zostało polepszone przez wyposażenie go w system samoosłony pojazdu SSP-1 OBRA-3 (znany m.in. z Rosomaków) oraz wielozakresowe pokrycie maskujące Berberys-C. Zasilanie dla bogatego wyposażenia elektronicznego zapewnia generator pomocniczy o mocy 2 kW pobierający paliwo z tych samych baków, co główny silnik wozu.

Inne zmiany to wymiana siedzisk załogi, instalacja systemu ogrzewania postojowego, wprowadzenie gąsienic wyposażonych w nakładki gumowe, instalacja uchwytów na karabinki Beryl wz. 96 i wprowadzenie nowoczesnych akumulatorów zgodnych z normami NATO. Wymianę przeszło również wyposażenie wynośne wozu: wielofunkcyjna lornetka termowizyjna JIM LR, wykrywacz min typu MIMID, automatyczny sygnalizator skażeń typu AP4C i radiometr typu DPO.

BWR-1S „Svatawa”

Bojowe wozy rozpoznania BWR-1S zostały opracowane w Czechosłowacji pod nazwą BPzV (czes. Bojové průzkumné vozidlo – bojowy wóz rozpoznania), program badawczy w ramach, którego powstał wóz nosił kryptonim „Svatawa”. Pierwsze pojazdy tego typu trafiły na wyposażenie wojsk czechosłowackich w 1988 roku, do Polski szesnaście wozów tego typu trafiło w pierwszej połowie lat 90tych, uzupełniły one 22 wozy BWR-1D produkcji radzieckiej (oryginalne oznaczenie BRM-1K).

Konstrukcyjnie BWR-1S w podstawowej wersji bazuje na szeroko używanym w polskich wojskach lądowych wozie BWP-1, takie same są zarówno kadłub, wieża jak również uzbrojenie wozu. Pojazd posiada jednak pewne cechy BWP-2 takie jak szersze (zwiększające wyporność podczas pływania) błotniki oraz amortyzatory nie tylko na pierwszej, ale i na drugiej parze kół nośnych.

Inne zmiany to umieszczenie na tylnej powierzchni wieży sześciolufowej wyrzutni 81 mm granatów dymnych systemu 902W Tucza oraz oczywiście wyposażenie rozpoznawcze. Najbardziej wyróżniającym się elementem wozu jest zamontowana między włazami kierowcy i dowódcy wozu prostokątna rama, w której zamocowany jest reflektor podczerwieni OU-3GA2 oraz czechosłowacki dalmierz laserowy, są one sprzężone z przyrządem obserwacyjnym dowódcy wozu TKN-3B.

Na specjalnym uchwycie na tylnej powierzchni stożka wieży może być zamontowany radziecki radar pola walki PSNR-5K. Z lewej strony wieży znajduje się montaż do nocnego pasywnego noktowizora NNP-21. Łączność zapewniają radiostacje R-130MT oraz R-123M. Wóz dysponuje również systemem nawigacji KWADRAT-1.

Ponadto pojazd dysponuje wynośnym urządzeniem wykrywającym emisje wrogich radarów, wynośna radiostacją R-148, wykrywaczem min, przyrządem rozpoznania skażeń chemicznych i przyrządem rozpoznania skażeń promieniotwórczych. Radar PSNR-5K i noktowizor NNP-21 również mogą być użyte, jako wynośne, jednak konieczne jest zapewnienie połączenia przewodowego z wozem. Jak wskazano wyżej, zmodyfikowany BWR otrzymał w zasadzie całkowicie nowe wyposażenie przeznaczone do prowadzenia rozpoznania i sprzęt łączności, zdecydowana większość z wymienionych elementów ulegnie więc wymianie.

Pojazdy BWR-1S odpowiadały wymogom stawianym pojazdom tego typu w okresie kiedy zostały skonstruowane – czyli w drugiej połowie lat 80-tych XX wieku. 30 lat później postęp techniczny w dziedzinach takich jak termowizja, radiolokacja czy łączność wymusza przeprowadzenie modernizacji by nadal mogły, skutecznie wykonywać swoje zadania.

Wozy BWR-1 obu wersji, w liczbie łącznie mniej niż 40 odgrywają dość istotną rolę w potencjale rozpoznawczym polskich Wojsk Lądowych. Są bowiem jedynymi, specjalistycznymi wozami rozpoznawczymi na podwoziu gąsienicowym, przeznaczonymi do prowadzenia obserwacji za pomocą specjalistycznego sprzętu jak np. radary pola walki. Z kolei rozpoznawcze odmiany KTO Rosomak (nie licząc nielicznych wozów WSRID) zostaną dopiero wprowadzone. Dlatego podjęto decyzję o „głębokiej modyfikacji”, a de facto modernizacji BWR obu wersji.

Czytaj więcej: Najnowsze informacje i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach

Modernizacja, realizowana przez Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. z Poznania jest kompleksowa i obejmuje wszystkie aspekty wyposażenia wozu. Dzięki temu otrzymuje on nowoczesny sprzęt, przeznaczony do wykonywania zadań rozpoznawczych i transmisji danych. Ponadto, poszczególne elementy zostały „spięte” cyfrowym systemem teleinformatycznym (produkcji WB Electronics), przez co mogą działać w sposób zintegrowany.

Reklama

Komentarze (17)

  1. SZELESZCZĄCY W TRZCINOWISKU

    JAKBY TU RZEC...do niedowiarków..... BWP jest platformą która ma potencjał który można spolonizować tworząc "novum" który może się stać niejako produktem Polskim ..kwestia tylko woli i jak mówią przedmówcy (np PRS ) można stworzyć w oparciu o polskie technologie jakie wykonuje nasz przemysł oraz kooperacje z innymi ..system walki które będzie odpowiadał współczesnemu polu walki i nie tylko w wydaniu rozpoznawczym ale jako wóz wsparcia czy nośnik opl czy ppanc ...mamy BWP ponad 1000 sztuk i tylko ludzie niepoważni "dekapitowali " by je jako złom ...czas spojrzeć na sprawę z punktu widzenia naszego położenia geopolitycznego i trzeba się zastanowić czy niszczenie systemów "przeszłości" to metoda by być silniejszym nie posiadając środków odpowiedzi

    1. Harry

      Słusznie prawisz. Część BWP powinna być wykorzystana jak proponujesz z uwagi na dobre własności trakcyjne, niską sylwetkę i posiadane zaplecze logistyczne. Pozostałe powinny być sprzedane sprzedane.Znajdą się nabywcy.

    2. JSM

      BWP nie ma dobrych właściwości trakcyjnych. Jedyna jego zaleta to niska sylwetka.

  2. znawca

    Sa one szybkie i zwrotne wyremontowac i zabudowac inne nowoczesne bronie ja pociski przeciw pancerne ,pilice i inne

  3. PRS

    To z ,,polskich" rzeczy w tej propozycji to tylko radiostacja Radmor RRC-9311 AP . No może jeszcze generator prądotwórczy... Wszystko coś mocno nie halo... Pierwsza rzecz to wywalenie tej wieży jako potencjalny zysk masowy. Montaż ZSMU-1276 A5 ale nie z granatnikiem tylko z WLKM 12,7 mm (napędowy). Druga to podnoszony i teleskopowy maszt z głowicą optoel. Czyli rozwiązanie trochę jak z Fenneka - boczna wnęka w stropie pojazdu. Przy tej długości kadłuba spokojnie głowica może zostać wyniesiona na wysokość 10 m ponad pojazd czyli w sumie ok 12 m. Detektor strzałów. Radar pola walki. Większa ilość granatów dymnych niż te zaprezentowane 8 szt. Więcej na kadłubie ale też na ZSMU. Stabilizowana obserwacyjno-celownicza głowica optoelektroniczna dowódcy GOD-1 IRIS (dalmierz laserowy na 10 km) Kamera ,,cofania" dla kierowcy oraz Pasywny Noktowizor Kierowcy PNK RADOMKA. Szuflada z BSLami na stropie za ZSMU. Wykładzina antyodłamkowa w środku. System przeciwpożarowy jak w Krabie. Korzystając z zysku masowego po wywaleniu wieży dopancerzenie ile można + pancerz reaktywny ERAWA. Dodatkowo z boku ekrany prętowe i fartuchy gumowe oraz pokrycie multispektralne z Lubawy. Wyluzowałbym się też z Talina bo czas oczekiwania na zestaw jest bardzo długi i serwis utrudniony. Jak się chce to można zrobić ,,modernizację" siłami polskiego przemysłu. Dziwne bo poznaniacy raczej słyną z oszczędnego gospodarowania groszem... Choć po tym jak zaproponowali Forda Rangera w postępowaniu na Mustanga w cenie jakby miał nie tylko klamki ale i felgi ze złota...

    1. Harry

      Podsumowuję twoje rozmyślania: Lepiej mieć 30% czegoś niż 100% niczego.

  4. jurgen

    może MON by zapytał np. Holandię o Fennki - po co im sto kilkadziesiąt Fennków, jak już nie maja prawie armii PS. ta poprawka WZM Poznań nie jest przekonująca, lepsze byłyby używane Fennki

    1. Olo

      Fennki nie pływają przy zwiadzie to ma znaczenie, lepsze byłyby BRDM2 ZSMU lub przynajmniej masztem obserwacyjnym ktorego niestety zabraklo rowniez w tej modernizacji zwiadowczych BWP.

  5. ddd

    I po co ten złom komu ?

    1. Alamo

      Mamy coś lepszego? Alternatywa w WP jest samochód plażowy Wirus.

  6. MICHAŁ KNAPIK

    Tylko tą armatę wymienić na 12,7

    1. badum tss!

      73 mm zamienic na 12,7mm? Oookay...

    2. Bono

      Granatnik automatyczny, chociażby ten ostatnio opracowany w Tarnowie GA40.

    3. Willgraf

      skąd oni biorą tych miłośników 12,7mm lub 30 mm a wszystko co ma więcej jest dla nich nieprzydatne

  7. say69mat

    @def24.pl: Na specjalnym uchwycie na tylnej powierzchni stożka wieży może być zamontowany radziecki radar pola walki PSNR-5K. Z lewej strony wieży znajduje się montaż do nocnego pasywnego noktowizora NNP-21. Łączność zapewniają radiostacje R-130MT oraz R-123M. Wóz dysponuje również systemem nawigacji KWADRAT-1. say69mat: To ... gdzie jest tu przestrzeń na innowacyjność na implementowanie polskich rozwiązań i polskiej technologi wojskowej???Zgodnej ze standardami systemów obserwacji pola walki wykorzystywanej przez kraje Sojuszu NATO??? Kolejna kwestia, jakim to i cudem nie wymieniono przy okazji tej 'leciwejarmaty' bodaj na - wkm - z Tarnowa??? Nie wspominając o armatach 35mm.

  8. hist

    "czechosłowacki dalmierz laserowy" ..... "może być zamontowany radziecki radar pola walki PSNR-5K....." ???????? Czechosłowacja nie istnieje od 1 stycznia 1993 roku, a ZSRR przestał istnieć 26 grudnia 1991 roku. Czy nowinką techniczną ma być sprzęt sprzed prawie 40 lat ?????????????????????????

    1. badum tss!

      To jest opis starych wozow. Czytanie ze zrozumieniem itd. itp.

    2. Willgraf

      tak ....bo nasz będzie gotowy za kolejne 40 lat

  9. Marek1

    No cóż, biedny NIE może być zbyt wybredny, więc jak NIE stać nas na nowoczesne, stricte rozpoznawcze pojazdy, to trzeba modernizować to co mamy. Do wszystkich krytyków "papierowego" pancerza BWP-1 - ten pojazd NIE jest do walki, ale do skrytego rozpoznania/szybkiego manewru, więc odporność na poziomie 7,62mm jest relatywnie dostateczna. Brakuje mi tu jednak teleskopowej kolumny(1,5-2m) zakończonej głowicą optoelektroniczną /radarem pola walki(zamiast wieży z muzealną pukawką 73mm), tak by sam pojazd mógł być całkowicie ukryty, oraz zintegrowanego syst. rozpoznania powietrznego(BSL) z możliwością szerokopasmowej transmisji danych w czasie rzeczywistym do dowództwa.

    1. jurgen

      rzeczywiście brak wysuwanego masztu to feler - powinno się tez po prostu zastosować te same rozwiązania i sprzęt co na Rosomaku R1, np. system lokalizacji strzału i strzelca

    2. badum tss!

      Skoro wg ciebie Bojowy Woz Piechoty nie jest do walki, to nie wiem do czego mialby sluzyc...,

  10. WZ

    Czy ktoś z osób praktykujących z tym sprzętem może odpowiedzieć czy na tym starym podwoziu nie można by instalować tej nowej wieży ZSSW-30?

    1. b

      Nie ZSSW -30 jest zbyt ciezka, jednak jest to woz zwiadowczy i bezzalogowy system - km 7.62 z 40mm granatnikiem pewnie bylby lepszym rozwiazaniem.

    2. Podbipięta

      Za ciężka jest...

    3. NN

      Powinno się dać. Ukraińcy montowali na BWP wieże "Szkwał" ważące po 1300 kg. Nie wiem tylko czy przy ogólnej biedzie kadłuba BWP ma to sens.

  11. Lewandos

    Jeśli takie istotne jest rozpoznanie "w liczbie łącznie mniej niż 40" to można liczyć na modernizację?

  12. wers

    I to jest godny konkurent FENNEKA. Szybki, niski, dobrze opancerzony transporter z bogatym wyposażeniem. Powinniśmy zakończyć program Borsuk i zmodernizować nasze BWP1. Kto wie, może po modernizacji mogłby posłużyć kolejne 50lat. To naprawdę szybkie i dające znakomitą ochronę żołnierzom pojazdy.

    1. Pim

      Co należy rozumieć przez "znakomitą ochronę" w przypadku BWP1 z dzisiejszej perspektywy? Z całym szacunkiem ale Fennek jest projektowany w innych czasach, z innymi założeniami i to są wozy nie porównywalne. Po za tym może się okazać, że np. ochrona dna jest lepsza u Fenneka niż w BWP.

    2. b

      To sarkazm jak sadze? Ta "znakomita ochrona " jak i pisanie o Fenneku, ktory jest absolutnie topowym pojazdem w swojej klasie.

  13. BWR

    Piękne! Ile ta modyfikacja kosztuje i na kiedy może być?

  14. jurgen

    jednak parę Fennków należałoby kupić (choćby na wzór) - choć tu widzę, że WZM z rozbiegu zintegrował aż 3 kontenery ze Spikami :)

  15. Podbipięta

    I bardzo dobrze....bo nowych rozpoznawczych gąsek jeszcze długo nie zobaczymy...

  16. Cynik

    Fajny pomysł na modernizacje. Mam nadzieje że te cacuszka dostanie 9 pułk z Lidzbarka. Przyda się chłopakom przyzwoity sprzęt. Tylko aby czas modernizacji był szybki.

  17. Kosygin

    BMP Forever!

Reklama