Reklama
Reklama
Reklama

MON nie potwierdza przesunięcia Orki po 2022 roku

16 maja 2018, 15:07
orzel
Fot. M. Dura.

Ministerstwo Obrony Narodowej nie potwierdziło przesunięcia realizacji programu okrętu podwodnego Orka po 2022 roku. Dokładny harmonogram, jak i plan finansowania tego projektu muszą zostać dopiero wypracowane. 

Zakup okrętu podwodnego Orka to największy program modernizacyjny polskiej Marynarki Wojennej. MON na razie nie określa, w jakim terminie będzie realizowany. Pytaliśmy MON, czy podpisanie umowy jest przesunięte na okres po 2022 roku. Resort nie potwierdził tych informacji. Zaznaczył w oświadczeniu przekazanym Defence24.pl, że do zakończenia analiz nie można określić ani trybu w jakim będą pozyskane okręty, ani momentu dostawy, ani jej wartości i harmonogramu płatności.

Program ORKA w dalszym ciągu znajduje się w fazie analityczno-koncepcyjnej. Do czasu jej zakończenia nie można określić ani trybu pozyskania okrętów, ani perspektywy czasowej w jakiej może dojść do podpisania ewentualnej umowy dostawy, a tym samym wysokości jej finansowania i terminów płatności.

Oddział Mediów, Centrum Operacyjne MON

Dla programu Orka kluczowe znaczenie ma jednak przyjęcie nowego Planu Modernizacji Technicznej na lata 2017-2026. Bez tego dokumentu nie można bowiem planować finansowania zadań modernizacyjnych (płatności) po 2022 roku.

To prawdopodobnie dlatego wiceszef MON Wojciech Skurkiewicz stwierdził w odpowiedzi na poselską interpelację: „na podstawie Wymagania Operacyjnego kr. ORKA w resorcie obrony narodowej realizowane są przedsięwzięcia mające na celu wypracowanie optymalnego trybu pozyskania nowych okrętów podwodnych po 2022 r.".

Wiceminister przyznał później w rozmowie z Defence24.pl: „To jest przełożenie na kolejną perspektywę, czyli do roku 2026.”. Wiceszef MON unikał jednoznacznej deklaracji, czy podpisanie umowy na Orkę został przesunięte na okres po 2022 r. – Być może umowa będzie wcześniej. To zależy od procedury negocjacyjnej – powiedział Skurkiewicz. Harmonogram realizacji Orki musi zostać dopiero wypracowany.

W oświadczeniu przesłanym Defence24.pl MON dodało też: „Na obecnym etapie analiz wymagania resortu obrony narodowej nie uległy zmianie.”. W programie okrętu podwodnego Orka zakłada się pozyskanie co najmniej trzech jednostek, wyposażonych w pociski manewrujące.

Poprzednie kierownictwo MON jeszcze w grudniu ub. r. zapowiadało podjęcie decyzji w sprawie okrętów w styczniu br. To jednak nie nastąpiło. Wcześniej, we wrześniu powołano zespół do spraw wypracowania rekomendacji dla szefa MON w sprawie programu Orka, i ten zespół nadal prowadzi prace. - Rezultaty prac Zespołu oraz zapisy dokumentów wynikowych fazy analityczno-koncepcyjnej stanowić będą podstawę do oceny możliwości sfinansowania zakupu okrętów w ramach kolejnego cyklu planistycznego. – mówił w odpowiedzi na poselską interpelację wiceminister Skurkiewicz.

Decyzje w sprawie programu Orka będą podejmowane dopiero po zatwierdzeniu nowego Planu Modernizacji Technicznej. Dopiero wtedy będzie można ściślej określić harmonogram i koszty realizacji programu. Choć resort obrony oficjalnie zaprzeczył, jakoby w MON prowadzono analizy dotyczące finansowania modernizacji technicznej „w oparciu o inne niż obowiązujące przepisy”, to z informacji Defence24.pl wynika, że trwają nieoficjalne rozmowy dotyczące wariantów realizacji programów priorytetowych, jak Orka, Homar czy Kruk, np. w oparciu o specustawę wzorowaną na programie F-16.

Nowo budowane okręty będą mogły trafić do polskiej floty najwcześniej w połowie przyszłej dekady, pod warunkiem że – po zatwierdzeniu dokumentów – zostaną w miarę szybko podjęte kierunkowe decyzje o realizacji programu.

KomentarzeLiczba komentarzy: 98
Ted 40
piątek, 18 maja 2018, 10:52

Staram się patrzeć na świat realistycznie. Obecny rząd przez 31 miesięcy nie zawarł umowy realizacyjnej na budowę nowych OP. W międzyczasie wycofano 2 ponad 50-letnie Kobbeny, a ORP Orzeł spalił się. W służbie pozostają 2 OP typu Kobben które ze względu na wiek i stan techniczny mogą co najwyżej posłużyć jako trenażer zanurzenia przy portowym nabrzeżu. Czyli flota podwodna realnie nie istnieje. Rząd i MON poza analizami i papką propagandową temat nowych OP rozmył. Na tle innych państw świata jesteśmy kuriozum bo nie ma drugiego prawie 40-milionowego państwa (poza targaną kryzysami Argentyną) które ma marynarkę wojenną w rozsypce. Hiszpania, Gracja, Turcja, Włochy, GB, Niemcy, Brazylia, Korea systematycznie modernizują własny potencjał sił podwodnych. Z Orki raczej nic nie będzie, za kilka lat do PMW trafią 35-letnie wówczas OP typu 210 ULA z Norwegii. Szkoda, że w sytuacji dobrej sytuacji gospodarki i budżetu krajowego zmarnowano szansę na faktyczne wzmocnienie potencjału marynarki wojennej i nie tylko w zakresie programu ORKA.

Janek Kowalski
piątek, 18 maja 2018, 00:13

Wygląda na to, że właśnie zostajemy bez okrętów podwodnych. Po 80 latach nieprzerwanego posiadania mniejszej lub większej floty podwodnej właśnie się jej pozbywamy. Odbudowa tego potencjału za lat kilka lub kilkanaście będzie długa i kosztowna... O ile do niej w ogóle dojdzie. Nasi politycy myślą przecież wyłącznie w perspektywie 4, góra 5 lat. Beznadzieja! Patrząc na bezwład decyzyjny w sprawach obronności, niemoc i niechęć do inwestowania w wojsko i bezpieczeństwo coraz częściej przychodzi mi do głowy myśl, że ten kraj - Polska - prosi się o to, żeby nie istnieć na mapie.

ZZZZ
czwartek, 17 maja 2018, 23:28

Może Pan Premier Morawiecki wyjaśniłby Polakom co się dzieje z tymi miliardami złotych, które podobno wpływają do budżetu? Bo coraz marniej wygląda sytuacja finansowa Polski. Nawet niepełnosprawnym nie może Dobra Zmiana pomóc od ręki tylko wprowadza nowy podatek. Nie mówiąc o nowym podatku w paliwie, o nowej opłacie wodnej, o inflacji, która powoduje zrost cen co oznacza, że coraz większą część naszej wypłaty zostawiamy w sklepie. Czyżby dno w skarbcu było już widać?

Ok bajdur
piątek, 18 maja 2018, 09:08

Miliardy były na papierze. Po prostu przyblokowano na jakiś czas zwroty nadpłat podatku. Ciekawe kiedy dziennikarze w drodze dostępu do informacji publicznej ustalą ile wydanano na całą tą obsługę administracyjną programu Orka? Przecież ci ludzie od lat pensje biorą. Druga ważna kwestia to cały ten skandal z antyremontem ORP Orzeł. Po tych pożarach już powinien trafić do innej stoczni a ekipa odpowiedzialna do prokuratury. ORP Orzeł można jeszcze zmodernizować.

Bosy
czwartek, 17 maja 2018, 23:04

To oświadczenie to kpina.

Roger
czwartek, 17 maja 2018, 21:22

Likwidacja sztucznych etatów oficerów wyższego szczebla .To tu są przejedzone pieniądze na wszystkie modernizacje.

styropianowi dywersanci
czwartek, 17 maja 2018, 18:21

Kasa na Orki i śmigłowce bojowe poszła na 500+. 35 miliardów ROCZNIE kosztuje wspomniana reforma wespół z obniżeniem wieku emerytalnego. 350 miliardów w dekadę. Te parę miliardów na Orki to jest przy tym pryszcz.

Tonio
czwartek, 17 maja 2018, 23:49

W sprawie 500+ i innych programów socjalnych bym nie był taki krytyczny. Proszę się zapoznać z prognozami demograficznymi dla Polski. Osobiscie uważam, że zwiekszenie dzietnosci społeczeństwa i powstrzymanie jego starzenia się (wymierania) ma dla nas strategiczne znaczenie. Nie powstrzymaja tego okręty czołgi i samoloty... Zaznaczam, że jest to moje prywatne zdanie. Trzeba sobie zadać pytanie gdzie bedziemy w przyszłości. Musimy być silni nie tylko militarnie ale także jak społeczeństwo.

styropianowi dywersanci
sobota, 19 maja 2018, 12:47

Nastąpił wzrost urodzeń o 20 tysięcy rocznie. Jest to żałośnie mało biorąc pod uwagę koszt. Wychodzi na to, że zachęcenie do urodzenia jednego dziecka kosztuje rocznie 1 milion 250 tysięcy złotych. Szok.

Scrutinizer
niedziela, 20 maja 2018, 02:34

W trym roku już minus 4000. 500+ spaliło na panewce.

Andrzej
czwartek, 17 maja 2018, 15:11

Brawo. Rozwalanie polskiej armii idzie pełną parą.

Wojtek
czwartek, 17 maja 2018, 17:00

Marynarki tak. Armii nie.

Boczek
piątek, 18 maja 2018, 17:15

Ależ jak najbardziej. Pełna demoralizacja, nastrój jest fatalny.

ZZZZ
czwartek, 17 maja 2018, 23:17

Armii również. Zamiast na armię pieniądze idą na zabawę w wojsko czyli WOT.

Dumi
czwartek, 17 maja 2018, 13:46

Kupujcie. Nie gadajcie. Pieniądze mamy tylko trzeba decyzji i chęci. Reszta to bajki.

JSM
czwartek, 17 maja 2018, 16:59

Tak? A mógłbyś pokazać te pieniądze? Bo ja widzę 6 bln pln długu.

Dumi
piątek, 18 maja 2018, 01:17

Tak. Rozwiązań jest kilka. Najszybsza to już sięgnięcie rezerw, które mamy w USA i UK w sumie 112 mld dolarów. Jestem za tym by 1/3 tego przeznaczyć na rozwój Polski. Powołuje się tu na Witolda Gadowskiego. Dałoby nam to jakieś 133 mld złotych (przy kursie za dolara 3,6 zł). Pozdrawiam. Pod artykułem o formowaniu dywizji w Polsce zdaje się podaje więcej propozycji. Szukam, nie ukrywam, nie tłamsze tego bo nie wypada...

Kustosz
czwartek, 17 maja 2018, 16:42

Sorry ale pieniądze poszły na muzea, samoloty vip i podwyżki. Jedynym słowem wszędzie tam gdzie były zbędne.

Dumi
piątek, 18 maja 2018, 01:19

Tak, ale jesteśmy narodem i możemy się domagać... Bez oddolnych działań czasami ciężko coś załatwić;)

zeus89
czwartek, 17 maja 2018, 13:36

Analiza tego programu wygląda jak moja praca dyplomowa. Jest tytuł na dokumencie.

ZZZZ
czwartek, 17 maja 2018, 13:06

Podobno wystarczy nie kraść - mówiła Beata Szydło. To może niech przestanie kraść to będą pieniądze na armię.

Beer ja
czwartek, 17 maja 2018, 12:15

A czy ktoś poważnie zastanowil się po czorta na małym, zamkniętym i stosunkowo płytkim Baltyku okręty podwodne?

kol
czwartek, 17 maja 2018, 21:30

nie martw się, okrętów nie będzie i tak bo nie ma kasy.

Chateaux
czwartek, 17 maja 2018, 21:07

Wlasnie dlatego ze jest maly, plytki i zamkniety. Idealne miejsce dla yej klasy okretow.

Edek
czwartek, 17 maja 2018, 20:50

Tak, zastanowił się. Jak użyjesz google to też się dowiesz.

Lbn
czwartek, 17 maja 2018, 20:29

Jakim zamkniętym. ..przecież mona wyjsc na ocean przez ciesniny dunskie a do tego Baltyk ma doskonałe warunki hydroakustyczne dla okrerów podwodnych

Boczek
czwartek, 17 maja 2018, 20:20

Tak. Szwedzi, Finowie, Rosjanie, Niemcy, Duńczycy - no i my. I \"Beer ja\" dostarczy taką linkę, na której OP będą uwiezione, aby pod żadnym pozorem nie wyszyły poza Bałtyk. ### Bo jest to najtańszy i najgroźniejszy system dający możliwość odstraszania i trzymania na odległość niewielkim nakładem olbrzymich sił przeciwnika.

The0ne
czwartek, 17 maja 2018, 16:44

A jak rozwalisz ruską fregatę strzelająca kalibrami? Albo inne okręty podwodne mogące z bliska razić rakietami manewrujacymi?

Damy rade
czwartek, 17 maja 2018, 11:13

Uważam że lodzie podwodne są potrzebne ale ja bym widział w 1 kolejności zakup 1-2 Łodzi podwodnych używanych a następnie dokupił nowe np od francuzów z rakietami manewrującymi . Czemu nie inwestujemy w korwety rakietowe . Małe łodzie o wielkim potencjale i sile rażenia . Bałtyk to jezioro . A może kupić jeden okręt podwodny ale większy który by operował na całym świecie w misjach sojuszniczych . I 2 używki od Norwegów ? Lub Korei

JaA
czwartek, 17 maja 2018, 15:19

Małe okręty rakietowe uzbrojone w rakiety woda - woda, nie sprawdziły się. Ze względu na wymiary, można na nich instalować jedynie systemy opl bliskiego zasięgu. To oznacza, że nie są w stanie zestrzelić samolotu zanim ten odpali w ich stronę rakiety. Mogą jedynie próbować bronić się zestrzeliwując wystrzelone w ich kierunku rakiety lub próbować je zakłócić/użyć celów pozornych. Jeśli uzbrojony w rakiety woda - ziemia op ma być bronią odstraszania, to powinien mieć dużą autonomie i zasięg pływania. Taki, który umożliwił by atakowanie celów z morza Barentsa lub Czarnego. Niech zmuszą potencjalnego przeciwnika do obrony przeciwrakietowej nie tylko z zachodu ale także przed ewentualnym atakiem z północy lub południa.

Boczek
czwartek, 17 maja 2018, 20:23

...plus stan morza, kiedy szybko stają się niezdolne do walki, bo są zajęte walką o przeżycie.

Markonn
czwartek, 17 maja 2018, 17:06

Oczywiście. Tylko najpierw trzeba mieć przynajmniej 5x większy budżet na zakupy i utrzymanie. A tego nie będzie nigdy. Chyba, że izraelczycy przeniosą się do Polin, co jest na dobrej drodze.

Jq
piątek, 18 maja 2018, 00:37

Tu jest Polska

matbosman
czwartek, 17 maja 2018, 15:01

Łodzie podwodne to są potrzebne do zwiedzania rafy koralowej u wybrzeży karaibskich, MW potrzebuje OKRĘTÓW podwodnych.

Lbn
czwartek, 17 maja 2018, 12:02

Lodzie podwodne ... ot eksper.

dropik
czwartek, 17 maja 2018, 09:23

Mon nie potwierdza, że po 2022 , potwierdza , że po 2026 :P

Mk. 1969
czwartek, 17 maja 2018, 07:58

Na litość boska okręty podwodne nie są nam potrzebne na dzis

Scrutinizer
czwartek, 17 maja 2018, 20:26

Bardziej niż cokolwiek innego! To jest absolutny priorytet przed wszystkim innym. Inaczej utracimy tę zdolność. Nigdzie indzie nie ma takiego zagrożenia. I nawet bogata Dania, która by chciała odtworzyć nie jest w stanie pokonać tego finansowo. Utrzymać tak, odtworzyć nie.

Zajac
czwartek, 17 maja 2018, 15:05

Sa tacy co uwazaja, ze Polsce dostep do Baltyku podarowany przez Rosjan w 1945 tez jest niepotrzebny. I niebawem znow bedzie korytarz Wisla szerokosci 10 km, jak zawsze bywalo.

Woj
czwartek, 17 maja 2018, 17:08

3 okręty podwodne z konwencjonalnymi rakietkami niczego nie zmienią. Dostępu do morza broni się na lądzie.

Boczek
piątek, 18 maja 2018, 17:53

A jak kolega będzie z lądu bronił blokady portów i zapobiegał nękaniu polskich statków na morzu? Przypomnę, że praprzyczyną rozbiorów Polski był ...brak MW. Szwedzka blokada Gdańska -> wykrwawienie finansowe Polski -> brak zdolnosci obrony -> Potop szwedzki -> ostateczne wyniszczenie polskiej gospodarki i zrujnowanie kraju (w relacji większe niż za II WŚ). Plus de facto nigdy nie kończące się konflikty, wojny, powstania dopełniały reszty. ### Jak kolega chce z lądu bronic 400 km wybrzeża przed inwazją z morza? Wybrzeża, które nawet nie ma jednego większego kamienia, który by to utrudniał i skrócił linię obrony. 3 OP, 6 Miecznikow i NDR wystarczą, aby temu wszystkiemu skutecznie zapobiec. ### Czy my jesteśmy naprawdę debilnym narodem, aby nie uczyć się na błędach przodków?

adams
czwartek, 17 maja 2018, 13:29

No oczywiście,odkąd MON rozpierdzielił całą kasę to nam nic nie jest potrzebne,nie potrzebne są OP,nie potrzebna Narew,nie potrzebne śmigłowce,nie potrzebna cała Marynarka Wojenna,proponuję zlikwidować całkowicie Wojsko Polskie bo \"na litość boską nie jest nam potrzebne.Oddajmy nasze wybrzeże po połowie ruskim i Niemcom bo i nam dostęp do morza nie jest potrzebny

Zirytowany
czwartek, 17 maja 2018, 12:54

Na dziś nie,bo na wczoraj!

As
czwartek, 17 maja 2018, 07:53

Jeszcze nie ma przygotowanego planu, według którego będzie przygotowywany plan, ale jak te wszystkie plany będą to się okaże, że rok 2222 to najbardziej realny termin.

Marynarz
czwartek, 17 maja 2018, 02:15

Te oświadczenie dowodzi że ludzie z ministerstwa nie mają zielonego pojęcia o tym jak długo trwa budowa okrętu podwodnego i nie tylko. Gdyby już dziś podpisano kontrakt na dostawą okrętu to do eksploatacji wszedł by pod koniec 2026 roku. Ale brak koncepcji jaka to ma być jednostka odsuwa dostawę okrętów na nieokreślony termin.

Chateaux
czwartek, 17 maja 2018, 21:09

Budowa atomowego op u Amerykanow trwa 1,5 roku - 18 miesiecy. W Europie kilka lat.

Boczek
piątek, 18 maja 2018, 18:22

i @Lehu ### Np. Virginia - zamówienie 1998, w służbie 2004 = 6 lat + min. 2 lata przygotowanie programu = 8 lat. ### Np. Son Won-il = (SS-072) - stępka 2002, w służbie 2007 = 5 lat + min. 2 lata przygotowanie programu = 7 lat, ale odpada projekt i konstrukcja. ### Np. 212A, U 31 - stępka 1998, w służbie 2005 = 7 lat - projektowanie trudno ocenić, bo po dołączeniu Włoch wszystko przeprojektowywano. ### Np. U 32 - stępka 2000, w służbie 2005 = 5 lat.

Lehu
piątek, 18 maja 2018, 13:02

W Korei Pd w.12 mies konwencjonalny budują.

Lazy Lazer
czwartek, 17 maja 2018, 15:08

I wlasnie o to chodzi. A za 30 lat to aktualna waadza bedzie na cieplych emeryturkach, albo i dalej, glebiej ...

klubki
czwartek, 17 maja 2018, 01:27

Na co idzie te 41 mld Na Obronę terytorialną, renowacje stalowych hełmów i patriota?

Zajac
czwartek, 17 maja 2018, 15:09

O nie - Patrioty to sa dla Amerykanow w Polsce !! My tylko za nie placimy.

zeus89
czwartek, 17 maja 2018, 13:38

41 mld to cały budżet MON. Z tego 6 albo 8 mld to zakupy :) Czyli większość tej kwoty nie idzie nawet na to co napisałeś. Reszta to bieżące wydatki, wynagrodzenia itd.

klubki
czwartek, 17 maja 2018, 16:05

To może zamiast reanimować poradziecki sprzęt wywalą go na złom ale za to kupią chociaż 100 nowoczesnych bwp albo 1000 nowoczesnych granatników ppanc z amunicją- to przecież nie dużo... a nie wywalają pieniądze w błoto i od 10 lat prawie nic w naszym wosjku istotnego się nie zmieniło

Stiv
czwartek, 17 maja 2018, 00:40

Czekają na norweskie op. typu Ula

Boczek
czwartek, 17 maja 2018, 20:29

Niemożliwe, bo dopiero po 2026 będą wycofywane ze służby. U nas już nie będzie dla kogo. Bez rozwiązania pomostowego - tzw. gap-filler się nie obejdzie. Dlatego Francja już odpada.

kd12
czwartek, 17 maja 2018, 11:19

Może tak być

Hebioo
czwartek, 17 maja 2018, 00:25

Gdzie jest jedyny wartościowy OP w Marynarce Wojennej - ORP Orzeł? Gdzie głowy \"ścięte\" za uszkodzenie tego okrętu?

matbosman
czwartek, 17 maja 2018, 15:02

było zlecenie żeby uszkodzić to i uszkodzono, prznajmniej MON ma z głowy wydatki związane z eksploatacją

Dropik
czwartek, 17 maja 2018, 14:21

Ruskie szpiegi go uszkodziły ;)

$$$
czwartek, 17 maja 2018, 00:16

500 plus I inne benefit i worek pusty. Szkoda bo to ważny program a francuska oferta bardzo dobra w zasadzie ma wszysto dla MW pytanie tylko jak by to wyglądało z czesciami zamiennymi.A jak ktoś myśli ze my moglibysmy przy naszym potencjale budować okrety podwodne to....

Wojciech
czwartek, 17 maja 2018, 17:15

Afera vat - 250 mld w ciągu 8 lat (2008-20015) to 60 okrętów podwodnych. Do tego afera hazardowa ze 30 mld, reprywatyzacyjna w całej Polsce z 50 mld, lewe paliwo ze 100 mld. Macie swoją armię. Została UKRADZIONA.

ewp
czwartek, 17 maja 2018, 12:44

Po 25 latach zaniedbań każdy program modernizacyjny w wojsku jest bardzo ważny. Ameryki nie odkryłeś. Żeby wojsko wyposażyć w potrzebny i nowoczesny sprzęt potrzeba około 10-15 lat. Więc siłą rzeczy niektóry sprzęt będzie kupiony natychmiast natomiast inny będzie kupiony za np. 10lat. 500plus jest bardzo ważnym programem, dużo ważniejszym niż kupno okrętów, choć komuś kto jest zafiksowany na sprawach armii może być to niezrozumiałe. Gdyby przeznaczyć cały budżet państwa na modernizację armii wtedy można by w ciągu góra 2 lat uzyskać jedną z najnowocześniejszych armii świata...

Boczek
czwartek, 17 maja 2018, 20:39

To trzeba się trzymać raz obranej drogi, a nie lawirować. PMT Siemoniaka był spójny i unikał spiętrzeń finansowych. Jeden program schodził to drugi wschodził. ### To co zrobił AM to kompletna katastrofa bez jakiejkolwiek myśli. ### Oczywiście że 500+ to katastrofa dla Polski. ### 1. Nie stać nas na takie sumy### 2. Nigdzie na świecie socjal nic nie dał. Liczba urodzeń już ponownie spadła. ### 3. Za 25-25 mld PLN rocznie to można by w Polskę inwestować - a nie je przejadać - na poziomie 7 gazoportów rocznie, co zaowocowałoby w końcu dobrze płatnymi miejscami pracy i ZEROWYM bezrobociem i wszystko by na siebie zarabiało - WĘDKA nie ryba! ### Ponadto, na obronność to można zaciągać kredyty, ale nie na przejadanie!

mi6
środa, 16 maja 2018, 22:57

Gdyby w prywatnej firmie tak długo podejmowano decyzje to żadna z nich nie utrzymałaby się na rynku.

k+
czwartek, 17 maja 2018, 10:18

zapewniam cię, że byś zdziwił :p

ZZZZ
czwartek, 17 maja 2018, 13:14

Nie, nie zdziwiłby się. Tylko musisz zrozumieć skąd się biorą pieniądze.

wrettyuyio
środa, 16 maja 2018, 22:33

Czy nie możemy kupić od Korei 3 normalnych okrętów podwodnych za 1,1 mld USD tak jak zrobiła to Indonezja? Za 10 lat mogliby pomyśleć o kilku okrętach z rakietami manewrującymi. Na teraz te kilkanaście rakiet nic by nie zmieniło a Ruscy robią na Bałtyku co chcą.

Boczek
czwartek, 17 maja 2018, 20:42

Nie nie można, bo nie są normalne a przestarzały design, a przede wszystkim to jeszcze gorzej niż Sorpène bo nic podobnego nie ma w pobliżu.

Davien
czwartek, 17 maja 2018, 11:06

Indonezja kupiła OP wywodzące sie z typu Chang Bong czyli opracowanych dla Korei wersji 209-ki To gorsze jednostki niz Scorpene/ 212A które były u nas w planach.

werter
środa, 16 maja 2018, 21:10

Oczywiście, przecież faza analityczno koncepcyjna może trwać do 2030 roku, zatem informacja o przesunięciu decyzji o zakupie po 2022 byłaby po prostu kłamstwem. Dopiero w 2030 roku dowiemy się jaka to jest decyzja: na tak czy na nie i na kiedy zostanie przesunięta. MON ma rację, Nie szukajmy w tym sensacji, wszystko idzie zgodnie z planem:)

kołalsky
środa, 16 maja 2018, 21:10

Nie ma sensu kupować łodzi podwodnych nowej generacji skoro nie było się w stanie upilnować bezpieczeństwa starego okrętu we własnym porcie. Wyobraźmy sobie pożar na okręcie wyposażonym w najnowszą broń ...

Lazy Lazer
czwartek, 17 maja 2018, 15:14

Tak, pewnie atomowa ? I te butelki z benzyna ...

Dumi
czwartek, 17 maja 2018, 13:45

Wyobraźmy sobie kolizje okrętów marynarki wojennej USA, tragedię na łodzi podwodnej, np. Kursk, wadliwe silniki w okrętach podw. niemiec.... Jakoś nikt z tych krajów nie oznajmił: \"NIE MA SENSU KUPOWAĆ TYCH OKRĘTÓW SKORO...\" ;) Nie gniewaj się, ale to absurdalne co piszesz bo wypadki zdarzają się wszędzie. Trzeba im zapobiegać. Tyle.

Polish blues
środa, 16 maja 2018, 19:54

Aha, czyli może być także po 2026 albo 2028.

qwe
środa, 16 maja 2018, 18:42

Dlatego odsunięto Maciarewicza. Forsowałby zakup od Francuzów i to w 2018 roku. A tak Morawiecki zaoszczędzi i Duda ma spokój mogąc mianować swoich generałów. I Kruk też będzie przesunięty

Boczek
czwartek, 17 maja 2018, 20:45

Bzdura. Mógł to zrobić jedynie łamiąc prawo, albo rozwalając MW, bo na Scorpène nie miał zgody. Ponadto, jak Francuzi widzieli jak on jest zafiksowany na CM, to też otrzymał odpowiednią cenę - nie chcesz wiedzieć ile.

oliwkowy beret
czwartek, 17 maja 2018, 01:51

eeeeeeeeeeee. kupilibyście coś na to 100 lecie niepodległości. Orkiestra, kapelani, grające ławki, czy pomnik-zjeżdżalnia to nie wszystko.

-CB-
czwartek, 17 maja 2018, 00:44

Nie przesadzaj. Macierewicz tylko ciągle gadał i obiecywał, ale efektów też żadnych nie było. Nic się nie zmieniło w sprawie zakupów. \"Wystarczy nie kraść...\"

Sailor
środa, 16 maja 2018, 21:56

Macierewicza odsunęli gdyż Amerykanie nie mieli do niego zaufania.

clash
czwartek, 17 maja 2018, 22:10

A ich wywiad jest akurat bardzo dobry

osetar
środa, 16 maja 2018, 18:30

dopiero wypracowane hahahaha - za to samoloty dla ViP-ow kupiliście momentalnie żeby były gotowe w godzinie W prawda? inna sprawa ze te okrety nie sa nam do niczego potrzebne a kosztują mase kasy - lepiej te pieniądze przeznaczyć na OPL , czołgi , smiglowce itd bo potrzeby sa olbrzymie!

Czesio
środa, 16 maja 2018, 18:15

Czas wreszcie otworzyć oczy. Żadnej Orki ani śmigłowców nie będzie, kasa jest pusta.

Lazy Lazer
czwartek, 17 maja 2018, 15:19

Przeciez te 40+ mld zl juz dawno wydane ! Plany sa, jak i na co wydac 50+ mld zl z planu 2019 ... Po to jest wlasnie planowanie.

Sailor
środa, 16 maja 2018, 21:57

Jak to pusta? Przecież wystarczy nie kraść.

Boczek
czwartek, 17 maja 2018, 20:47

...aaa ten cel to się nawet w ciągu ostatnich 2,5 lat baaaardzo oddalił. Dopiero serwowano przystawki.

Jacek Zaraza
środa, 16 maja 2018, 17:48

Jeśli naszym wojskowym nie spieszy się z zakupem o.p., to może wcale nie są one Polsce potrzebne? A jeśli nie są potrzebne to może nie jest potrzebny ten cały proces koncepcyjno- analny. A jeśli nie jest potrzebny ten PKA to może zbędni są też ci wojskowi???

Edmund
środa, 16 maja 2018, 21:54

O nie, ci wojskowi od analiz są jak najbardziej potrzebni. Właściwie, to są to jedyni specjaliści , których potrzebuje nasza armia. Ich rola polega na nieustannym powtarzaniu, ze bez wieloletnich analiz nic nie da się zrobić.

Patriota
środa, 16 maja 2018, 17:45

Tak wogole to kupimy cos ?? Narazie od jakis 8-9lar sa plany i dialogi czy ro techniczne czy ro pruba przerargu i za 30 lat moze cos kupimy. Tylko ze juz wtedh niebedziemy mieli doswiadczonych zalog okretow podowodnuch a to jest bezcenne. Na nic biema kady a zwlaszcza ba marynarke wojenna. Trzeba jak najszybciej opracowac najlepiwj w jakiejs korpoeacji z paernerwm zageanucznym serie okretow dla naszej marynarki i h nas je budowac. Np taki dunski typu iveed hutfield koszt 3 okretow zamknol siw w 1 mld euro gdzie o podobnych mozliwosciach okrety kosztuja duzo drozej chocby najnowsza fregaymta hiszpani peawiw 1 mld za 1 sztuke

Areen
środa, 16 maja 2018, 17:35

Przecież praktycznie całej anulacji PMT przez podpisanie Wisły nie potwierdzą w jeden tydzień bo jakby to w mediach zabrzmiało. Stopniowo... Dziś uwalenie śmigłowców, za miesiąc orki, później homara, Mustanga, pegaza itp.

Boczek
czwartek, 17 maja 2018, 20:50

Nie Wisła! To WOT = (do 2022) 4 po zęby uzbrojone Mieczniki, lub 2 OP z najwyższej półki.

Gts
środa, 16 maja 2018, 22:26

I tak w kolko odkad sa u wladzy, nic sie nie zmienilo. Najpierw zaprzeczaja, a potem okazuje sie ze jednak plotki to prawda....

JASSM 158
środa, 16 maja 2018, 17:32

Ja bym sobie tego życzył i wielu innych programu orka, homar, kruk, harpia, aby było wszystko zrealizowane, ale politycy wszystko muszą utrudniać bo jeden dla drugiego jest konkurentem to trzeba po złości coś umorzyć, anulować, niby zmienić i wszczyna się długie bezsensowne dialogi techniczne. Przyjdzie co do czego kogo obciążymy zruinowaniem Marynarki Wojennej? Braku Śmigłowców Szturmowych Boga ducha niewinnego oficera pewnie, a nasza armia jak nie dostanie nowego sprzętu tak nie będzie miała czym nas bronić no chyba że w ramach dialogu technicznego zanudzimy wroga dialogiem:)

Saracen
środa, 16 maja 2018, 17:26

Jakie to piękne. MON nie potwierdza przesunięcia programu ORKA na okres po 2022 bo ... ten program jeszcze jest na etapie analityczno-koncepcyjnym :) Czyli, nie mówimy wprost że uwaliliśmy program tylko, że trwają prace analityczno-koncepcyjne. A one potrwają. Tak na marginesie, czy to czasem nie minister Kownacki deklarował decyzję w sprawie wyboru oferty do końca 2017 roku?

Gts
środa, 16 maja 2018, 22:28

Sa mistrzami niedopowodzen i dwuznacznosci.

podatnik
środa, 16 maja 2018, 17:24

planowanie - czyli nie ma na to kasy....

ppp
środa, 16 maja 2018, 17:19

Dodajcie do programów tych Harpię

antoni
czwartek, 17 maja 2018, 00:03

Gdyby pieniądze z demoralizującego programu 500 plus w roku 2016 i 2017 były przeznaczone na obronę to program śmigłowcowy ,orka i Wisła były by zrealizowane

Roger
czwartek, 17 maja 2018, 21:19

Nie mieszajcie kosztów socjalnych do kosztów mon . Oni też mają swoją kasę . Etaty to jest problem . Wiele pozornych stanowisk na wysokim szczeblu.

Boczek
czwartek, 17 maja 2018, 20:51

Nawet przy 250+. Wiele byłoby możliwe. A bez WOT wszystko na raz.

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama