Reklama
Reklama
Reklama

Kotwica trafi na orła i flagę Wojsk Obrony Terytorialnej. Sejm uchwalił ustawę

10 maja 2018, 22:14
Orzeł i flaga WOT

Orzeł i flaga Wojsk Obrony Terytorialnej. Źródło: WOT/Twitter


Znak Polski Walczącej, czyli tzw. kotwica będzie wyróżnikiem orła i flagi Wojsk Obrony Terytorialnej. Odpowiednią ustawę Sejm uchwalił w czwartek wieczorem. Debata po raz kolejny udowodniła jednak, jak bardzo upolitycznionym tematem stała się obrona terytorialna jako osobny rodzaj sił zbrojnych.

Sejm uchwalił nowelizację ustawy o znakach Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Jej przepisy definiują wygląd orłów wojskowych, flag rodzajów sił zbrojnych, sztandarów jednostek wojskowych, znaków Marynarki Wojennej (w tym bandery wojennej i proporca) oraz lotnictwa wojskowego (w tym szachownicy). Nowelizacja określa wygląd orła i flagi WOT. Takie symbole mają już pozostałe rodzaje sił zbrojnych.

Wszystkie opisane w ustawie orły wojskowe nawiązują do znaku ukształtowanego w 1815 r. – orła w koronie zamkniętej, ze wzniesionymi skrzydłami, głową zwróconą w prawo, siedzącego na tarczy amazonek. Tak wygląda orzeł Wojsk Lądowych. Orzeł lotnictwa wojskowego dodatkowo jest otoczony stylizowanymi skrzydłami husarskimi. Orzeł Marynarki Wojennej ma tarczę koloru niebieskiego, na której umieszczona jest złota kotwica admiralicji i lina zwinięta w kształcie litery "S". Natomiast wprowadzony w 2009 r. orzeł Wojsk Specjalnych ma tarczę koloru czarnego.

Orzeł WOT będzie miał na tarczy złoty Znak Polski Walczącej. Nowelizacja określa też wzór flagi WOT, analogicznej do flag pozostałych rodzajów sił zbrojnych, tyle że z orłem WOT.

Za zmianą ustawy zagłosowało 260 posłów z klubów PiS i klubu Kukiz’15. Przeciw było 25 posłów, w większości z klubu Polskie Stronnictwo Ludowe – Unia Europejskich Demokratów. Od głosu wstrzymało się 146 posłów, przede wszystkim z PO i Nowoczesnej. Teraz zmieniona ustawa trafi pod obrady Senatu. Ostatnim etapem procedury legislacyjnej będzie wysłanie nowych przepisów do prezydenta, który – jak każdą inną ustawę – będzie mógł nowelizację ws. znaków WOT podpisać, zawetować lub skierować do Trybunału Konstytucyjnego.

Projekt ustawy dotyczącej orła i flagi WOT powstał w MON. Przez Sejm przeszedł w dość burzliwy sposób. Mimo że przedłożenie nie było obszerne, to komisja obrony narodowej musiała zajmować się nim dwa razy. Za pierwszym razem większość zdobył bowiem wniosek opozycji, by wezwać do Sejmu specjalistów z Komisji Heraldycznej działającej przy MSWiA.

Ten organ opiniodawczy na etapie prac rządowych skrytykował pomysł umieszczenia kotwicy na tarczy orła WOT. Inne orły wskazują bowiem na specyfikę pozostałych rodzajów sił zbrojnych, czego nie można powiedzieć o Znaku Polski Walczącej na orle WOT – argumentowali heraldycy. Podkreślali też, że symbol kotwicy wyróżnia się ściśle zakreślonym czasowo przekazem semantycznym, i proponowali przyjęcie orła noszonego przez oddziały Obrony Narodowej, które walczyły w wojnie obronnej 1939 r. MON natomiast odpowiadało, że WOT upatrują swoich tradycji w Armii Krajowej oraz że obie formacje dzieli wprawdzie czas, ale łączy misja, struktura i terytorialność.

Oba posiedzenia komisji miały dość burzliwy przebieg. Nie inaczej było z sejmową debatą, która odbyła się w ostatni wtorek w nocy. Nie brakowało w niej emocji, wycieczek osobistych ani manipulacji. Jeśli odsiać partyjną retorykę i spróbować wycisnąć z debaty merytoryczną kwintesencję, to w pewnym uproszczeniu można napisać, że:

  • PiS uważa, że WOT są uprawnione, by dziedziczyć tradycje AK – jednych i drugich łączy bowiem terytorialny charakter, a utworzenie takiej formacji jak WOT było postulatem kombatantów z AK, którzy ponadto poparli omawiany przez posłów projekt.
  • Zdaniem PO na prawo noszenia Znaku Polski Walczącej trzeba sobie zasłużyć zaś WOT jeszcze sobie na to nie zapracowały. Ponadto posłowie PO pytali czy współczesna obrona terytorialna podziela misję AK, jaką była walka z niemieckim okupantem.
  • Według klubu Kukiz’15 w debacie o WOT nie trzeba emocji a Znak Polski Walczącej na mundurach terytorialsów będzie dla nich wyróżnieniem i motywacją do bardziej wytężonej pracy.
  • Nowoczesna zarzuca MON zastosowanie manipulacji wobec kombatantów. Miała ona polegać na tym, że w sprawie dziedziczenia tradycji Komendy Głównej AK przez Dowództwo WOT Ministerstwo Obrony Narodowej dało Związkowi Powstańców Warszawskich bardzo krótki czas na zajęcie stanowiska i jednocześnie zastrzegło, że brak opinii zostanie uznany za wyraz poparcia dla pomysłu.
  • Klub PSL-Unii Europejskich Demokratów uznał projekt za uzurpację i wskazywał, że nie ma żadnego związku między AK a WOT.

MON dementuje oskarżenia o manipulacje. Na dowód tego wiceminister Wojciech Skurkiewicz przytaczał w Sejmie przychylne pomysłowi umieszczenia Znaku Polski Walczącej na symbolach WOT stanowiska Prezydium Zarządu Głównego Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej oraz dyrektora Muzeum Powstania Warszawskiego.

W czerwcu 2017 r. decyzją ówczesnego szefa MON Antoniego Macierewicza Dowództwo WOT przejęło tradycje Komendy Głównej Armii Krajowej. To wtedy po raz pierwszy zaprezentowano projekty flagi i orła WOT ze znakiem kotwicy.

Koszty związane z wprowadzeniem nowych symboli MON szacuje na 50 tys. zł.

W 2014 r. Sejm uchwalił ustawę o ochronie Znaku Polski Walczącej.

KomentarzeLiczba komentarzy: 38
qwert
środa, 16 maja 2018, 14:56

Kotwicą to jest WOT dla regularnych sił zbrojnych, bo blokuje i m dostawy najnowszego sprzętu i podbiera zawodową kadrę.

SM.
wtorek, 22 maja 2018, 11:21

Większych bzdur nie czytałem. Jak według ciebie WOT ma blokować dostawy sprzętu? WOT to lekka piechota bez sprzętu pancernego. Kadry nie pobiera z zawodowych wojsk liniowych a tworzy własne!

artur
wtorek, 15 maja 2018, 13:47

przykład zajmowania się głupotą zamiast szkoleniem. Orzełek już jest w siłach zbrojnych i powinien być taki jak w armii lądowej, bez dziwactw z jakąś kotwicą.

Myk
poniedziałek, 14 maja 2018, 13:38

Orzełek z kotwicą - od razu czuję się bezpieczniej. Postuluję jeszcze patki z wężykami i nasycenie pododdziałów koalicyjkami. Wtedy nikt nam nie podskoczy!

Patcolo
niedziela, 13 maja 2018, 19:14

Polak członek AK kiedy nim zostawał za zasługi czy jak złożył przysięgę.

Koba
sobota, 12 maja 2018, 20:14

Orzeł 1000+, w świetle podniesienia wartości polskiej armii (armii - nie WOT) strasznie ważna wiadomość. Cieszmy się, teraz z orłem z kotwicą wygramy z każdym, kto nam zagraża. Totalne marnotrawienie energii, czasu, pieniędzy (wszystkie drobiazgi kosztują) zamiast wolny i marnowany czas poświęcić na podwyższenie zdolności wojsk operacyjnych (NIE WOT)

Thor
sobota, 12 maja 2018, 10:38

Panowie, nie ma o co kruszyć kopii. Po zmmianie władzy musi nastąpić realne wzmocnienie armii, rozformowanie WOT i przekazanie sprzetu wojsku.

SM.
wtorek, 22 maja 2018, 11:24

Twoja antypolska opozycja nigdy armii nie wzmocni, tylko osłabi, aby nie była zagrożeniem dla niemców. Totalna nigdy władzy nie przejmie! WOT jest potrzebny jako wzmocnienie obronności Polski. Wydatki na WOT to nawet nie 10% wydatków na armię. Brak w niej sprzętu pancernego.

Ssed
piątek, 11 maja 2018, 17:05

Jesto to realne wzmocnienie polskiej armii. Jeszcze kilka takich nowości a będziem potęgom w emblematach i ozdóbkach na sztandarach. Tak trzymać a ja tym czasem pakuje manatki i jadę do innego kraju gdzie jest silna armia.

Janek23
piątek, 11 maja 2018, 16:16

Od razu będzie bonus +20 do pancerza.

Trop
piątek, 11 maja 2018, 14:52

Ludzie, mamy XXI wiek, ten orzeł wygląda jak kura na grzędzie z pogniewaną miną. Frakcji rządzącej wydaje się, że świat ma wyglądać tak jak w ich młodości i koniec kropka.

marian
piątek, 11 maja 2018, 23:43

Ten orzeł wygląda jak reszta orłów wojskowych. Orły każdego rodzaju wojska są takie same, różnią się tylko kolorem tarczy i dodatkami. Co ma do tego XXI wiek? Tradycja jest tradycją żeby nie zmieniać jej co 20 lat.

SM.
wtorek, 22 maja 2018, 11:26

Wreszcie rozsądny wpis, który przyjemnie jest czytać. Pozdrawiam.

agjioe
sobota, 12 maja 2018, 08:59

Zgodnie z tym co piszesz tradycja jest tradycją i niemcy powinny dalej używać flagi ze swastyką.

NAVY
piątek, 11 maja 2018, 14:25

...i niedługo zostanie nam - KOTWICA - taki będzie koniec armii naszej a w szczególności Marynarki Wojennej !

Grredo
piątek, 11 maja 2018, 12:56

Elementy nie związane z podniesieniem jakichkolwiek wartości bojowych przepychane są błyskawicznie a zwykłego granatnika dla piechoty nie są w stanie kupić. Co z nowym kamuflarzem po tym jak w polskich sortach mundurowych chodzi połowa Ukrainy?

AWU
piątek, 11 maja 2018, 11:51

W mojej rodzinie przekazałem dzieciom urodzonym już za oceanem orzełka Związku Strzeleckiego którego mój dziadek otrzymał w wieku 15lat, orła z Jego czapki z wojny 1920r i orła z którym ich drugi pradziadek powrócił do Polski wraz z armią Hallera po kampanii włoskiej (Piawa). Znak kotwicy nie powinien być w jakimkolwiek stopniu punktem spornym. Ten znak podobnie jak tradycja \"leśnych ludzi\" krajów bałtyckich wskazuje że trzeba bić się do końca.

clash
piątek, 11 maja 2018, 11:33

no I tyle sobie sejm moze uchwalac nic wiecej

eror
piątek, 11 maja 2018, 10:59

a mój kolega który służy w mniej ważnej jednostce wojskowej, musiał np. oddać swój kevlarowy hełm dla Wojsk Obrony Terytorialnej a am dostał Stalowy z 1973r. wyciągnięty z magazynów...taka jest prawda o WOT.

Mówca
sobota, 12 maja 2018, 00:19

Niezła prowokacja gdyby nie to, że każdy kto wie cokolwiek o tym jak wydawany jest żołnierzom szpej wie też, że to co napisałeś to bzdura.

ktos
piątek, 11 maja 2018, 10:57

Jak mnie cieszy ze takimi problemami moga zajmowac sie poslowie. Znaczy to ze w Polsce nie ma bezrobocia, biedy, kraj mlekiem i midem plynie, a jedyne co pozostalo poslom to debatowac nad takimi detalami. Oby tak dalej.. <- dla tych co nie zalapali... sarkazm.

rezerwa79
piątek, 11 maja 2018, 10:45

Dosc dupereli, do roboty

Obserwator
piątek, 11 maja 2018, 10:33

Jest to naruszenie pewnych niepisanych zasad. WOT nie ma nic wspólnego z tym znakiem i próbuje sobie \"na siłę\" uzurpować prawo do jego \"reprezentowania\" i wykorzystania...

marian
piątek, 11 maja 2018, 14:19

Jeżeli pisząc WOT ma Pan na myśli ludzi tam służących, to pewnie większości z nich jest obojętne jaki mają znak, byleby był orzeł i miał koronę. Proszę nie przypisywać intencji polityków zwykłym żołnierzom, którzy chcą coś zrobić dla ojczyzny.

Artur
sobota, 12 maja 2018, 05:50

Obserwator ma jednak rację. To zwykłe przywłaszczenie znaku.

marian
sobota, 12 maja 2018, 11:07

Może i tak, ale nie przez żołnierzy, tylko przez polityków.

Infernoav
piątek, 11 maja 2018, 10:12

Naprawdę MON nie ma się czym zajmować. Ok miło, jednak jak narazie prócz dowodztwa to OT niemal nie istnieje....

Sebastian Gałczyński
piątek, 11 maja 2018, 08:51

Ta flaga to skandal, na odwrocie orzeł patrzy w lewo. Jeśli ktoś nie zna historii to przypomnę - orzeł patrzący w lewo był symbolem partii narodowych socjalistów. To jest profanowanie i obraza Orła Polskiego, za którego miliardy Polaków umierały w czasie II WŚ.

Pragmatyk.
niedziela, 13 maja 2018, 14:45

Masz rację w ustawie o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych mówi się - art. 2. 1. Godłem Rzeczypospolitej Polskiej jest wizerunek orła białego ze złotą koroną na głowie zwróconej w prawo, z rozwiniętymi skrzydłami, z dziobem i szponami złotymi, umieszczony w czerwonym polu tarczy. Zatem nie ma mowy o zwracaniu orła w lewo niezależnie od strony flagi. I znowu ktoś dał popularnie mówiąc \"ciała\".

Pragamtyk.
niedziela, 13 maja 2018, 14:31

Tu masz rację, Polski orzeł zawsze niezależnie od strony powinien patrzeć w prawo. Bez wyjątku na każdej fladze to symbol bez strony - awers czy rewers.

skipper
wtorek, 22 maja 2018, 13:30

Ma patrzeć w oczy

marian
poniedziałek, 14 maja 2018, 01:11

Jest to technicznie nie wykonalne, gdyż miałby on wtedy część głowy koloru czerwonego.Proszę sobie obejrzeć pierwszy lepszy filmik np. ze składaniem flagi wojskowej.

Pragmatyk.
wtorek, 15 maja 2018, 18:33

Niestety nie mogę przyznać Ci racji gdyż Konstytucja RP stanowi: Art. 28. 1. Godłem Rzeczypospolitej Polskiej jest wizerunek orła białego w koronie w czerwonym polu. 2. Barwami Rzeczypospolitej Polskiej są kolory biały i czerwony. 3. Hymnem Rzeczypospolitej Polskiej jest Mazurek Dąbrowskiego. 4. Godło, barwy i hymn Rzeczypospolitej Polskiej podlegają ochronie prawnej. 5. Szczegóły dotyczące godła, barw i hymnu określa ustawa. A zatem jeżeli ustawa o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych nie stanowi o awersie czy rewersie to nie ma mowy o modyfikowaniu orał ze względu na składnie flagi gdyż to prowadzi do \"wynaturzenia\" godła, jak choćby pisanie nazw miast na fladze na białym tle.

małe be
piątek, 11 maja 2018, 03:32

ten projekt jest zakończony. nie rozumieta?

Rezerwista
piątek, 11 maja 2018, 03:01

Trochę smutne z perspektywy Kombatantów.

MicK
piątek, 11 maja 2018, 00:20

PSL głosowało przeciwko przyjęciu ustawy. Widocznie nie chce, by wojska OT miały swojego orzełka

bropata
piątek, 11 maja 2018, 11:18

I miało rację. Lepszy byłby wizerunek rysia albo żubra na ramieniu.

3bit
piątek, 11 maja 2018, 00:57

Co najwyżej nie chce go takiej postaci. Nic więcej.

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama