Reklama

Koniec z "przymusową dietą" dla pilotów F-35

15 lutego 2017, 13:04
fot. USAF

Amerykanie poinformowali, że jeszcze w kwietniu mogą zostać zniesione ostre wymagania co do maksymalnej wagi pilotów samolotów F-35, związane z funkcjonowaniem systemu katapultowania.

Ograniczenia co do wagi pilotów zostały wprowadzone w 2015 r. Badania wykazały bowiem, że podczas katapultowania może dojść do poważnego lub śmiertelnego uszkodzenia szyi, jeżeli będzie ona przekraczała 75 kg (165 funtów). Dlatego opracowano nowy fotel U16 oraz hełm. Ich testy mają się zakończyć w kwietniu br.

Fotel został zbudowany przez brytyjską firmę Martin-Baker z Uxbridge dla wszystkich trzech wersji myśliwca F-35: „A”, „B” i „C”. Badania mechaniczne, które mają pozwolić na zmianę zasad obowiązujących w odniesieniu do wagi pilotów będą przeprowadzone w marcu br. Późniejsze testy mają również dotyczyć środowiska elektromagnetycznego, by zapobiec ewentualnemu, niezamierzonemu uruchomienia katapulty.

Wcześniej informowano, że zniesienie ograniczeń będzie możliwe dopiero od 2018 roku. Istnieje jednak potencjalne ryzyko, że badania nowego fotela się nie powiodą. Wtedy trzeba będzie opracować nowe rozwiązanie, a to może zwiększyć koszt całego programu F-35.

 

KomentarzeLiczba komentarzy: 18
Jac
środa, 15 lutego 2017, 17:27

Można się śmiać z rosyjskiej techniki, ale trzeba przyznać, że fotel K-36 im wyszedł.

Efendi wodniak
czwartek, 16 lutego 2017, 11:26

Sam fotel to sobie można postawić w pokoju. Od wojny w Wietnamie to amerykańskie samoloty masowo strącają rosyjskie, bez strat własnych.

Hamer
środa, 15 lutego 2017, 17:08

...a co w tej maszynie działa tak na 100% ?

gracz
środa, 15 lutego 2017, 23:47

hmm, to dokładnie na odwrót - piloci nie mogli być lżejsi niż 136 funtów (a nie 165, tę błędną liczbę podał rosyjski Sputnik). Tak więc wkrótce koniec przymusowego karmienia lodami i szarlotką :)

Obywatel RP
czwartek, 16 lutego 2017, 12:28

Amerykański portal Inside Defense donosi o problemach związanych z eksploatacją samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35C przez US Navy i US Marine Corps. W związku z tym we wrześniu 2016 roku Pentagon powołał specjalny zespół, którego zadaniem jest przekonstruowanie podwozia przedniego, nieprawidłowo działającego podczas startu z katapult. Podczas ostatniego etapu prób F-35C na morzu personel eskadry uderzeniowo-myśliwskiej VFA-101 Grim Reapers stwierdził, że po odłączeniu startowego wózka amortyzator goleni podwozia przedniego wpada w oscylacje pionowe. Powoduje to drgania wskaźnika nahełmowego (HMD) i maski tlenowej, które uderzają pilota w twarz. Ponadto w wyniku tego wskazania HMD są nieczytelne. Ze wstępnych ustaleń wynika, że sytuacja ta spowodowana jest niewłaściwym mocowaniem pasów bezpieczeństwa, nieprawidłowym położeniem środka ciężkości HMD i źle obliczoną długością i obciążeniami elementu mocującego podwozie samolotu do wózka startowego.  Warto przypomnieć iż, już podczas pierwszych prób F-35C piloci uskarżali się na problemy z pasami bezpieczeństwa i HMD, zagrażające ich zdrowiu. W dodatku drgania głowy uniemożliwiały lotnikom odczyt wskazań parametrów pilotażowych, co stwarzało zagrożenie bezpieczeństwa. Podczas 51 startów piloci mieli trudności z odczytaniem wskazań HMD, 9 razy byli w stanie odczytać tylko parametry krytyczne, a 7 razy nie widzieli niczego na HMD. W celu skompensowania w/w niedogodności lotnicy VFA-101 mocniej zaciągali pasy bezpieczeństwa. Do 2019 roku (sic!) ma zostać skonstruowany nowy element mocujący podwozie samolotu do wózka startowego, który zapewni mniejsze obciążenie amortyzatora goleni podwozia przedniego przed startem. Może zaistnieć nawet konieczność przekonstruowania całego podwozia przedniego F-35C, co jednak nie jest zalecane ze względu na ograniczoną przestrzeń w kadłubie samolotu.

sosn12
środa, 15 lutego 2017, 15:27

Obawy przed obrażeniami w przypadku katapultowania się z F-35 podczas lotu z niską prędkością spowodowały ograniczenie w lotach dla pilotów ważących mniej niż 61,7 kg.

kolo
środa, 15 lutego 2017, 15:17

raczej każdy pilot będzie wkrótce potrzebny i nie ma co wybrzydzać

Nie jestem robotem
środa, 15 lutego 2017, 15:09

"Poważnego lub śmiertelnego uszkodzenia szyi, jeśli będzie ona przekraczała 75kg" takie ograniczenia to żadne ograniczenia. nie znam żadnego pilota którego szyja waży 75kg

yaro
środa, 15 lutego 2017, 14:31

ten F-35 to jedna wielka katastrofa V generacji, jak nasi skoczkowie kiedyś musieli jesc bułki z bananem żeby sobie polatać

Marek
środa, 15 lutego 2017, 15:22

No to spróbuj wsadzić żołnierzy słusznego wzrostu do T-72.

qqqq
środa, 15 lutego 2017, 14:20

Jeśli tam nawet system katapultowania i fotel pilota nie działają jak należy (komponenty znane od dekad w lotnictwie), to jak mają działać elementy innowacyjne?

Courre de Moll
środa, 15 lutego 2017, 16:08

Chodzi o dopuszczalne przeciążenia, w USAF są one ustalone dużo bardziej asekuracyjnie, niż np. w samolotach rosyjskich. Chodzi również o sposoby testowania i dopuszczania - chyba nie muszę tłumaczyć, gdzie badania są bardziej skrupulatne. Zatem "działanie jak należy" to jak widzisz kwestia względna... :)

Jaca
środa, 15 lutego 2017, 15:17

Jednak działają. Nie wszystkie usterki można przewidzieć na etapie projektu.

shercann
środa, 15 lutego 2017, 14:15

Problem dotyczy pilotów o wadze poniżej 61,7 kg. Czyli najbardziej dotyka kobiet za sterami F-35.

yaro
środa, 15 lutego 2017, 15:05

chyba nie doczytałeś: Badania wykazały bowiem, że podczas katapultowania może dojść do poważnego lub śmiertelnego uszkodzenia szyi, jeżeli będzie ona przekraczała 75 kg

Euron
środa, 15 lutego 2017, 13:54

75 kg; waga doskonała przy 185 cm. Czyżby USAF nie mogły znaleźć szczupłych lub średnich pilotów?

2zdk
czwartek, 2 marca 2017, 12:59

75 kg przy 185 cm to doskonała waga ? To waga jakiegoś chuderlaka, przy 185 cm dobra waga to jakieś 80-85 kg. Żołnierz powinien mieć choć trochę masy mięśniowej.

xawer
środa, 15 lutego 2017, 16:18

Gdzie widziałeś pilotów powyżej 185 cm?:-) Zazwyczaj są niscy(fotel pilota ma ograniczenia na wzrost pilota).

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama