Reklama

Javeliny dla Ukrainy i Gruzji

22 listopada 2017, 17:51
FGM-148 Javelin
Fot. Sgt. 1st Class Ben Houtkooper 34th Red Bull Infantry Division, Wikipedia

Zmiany w polityce USA wobec Rosji otwierają Gruzji i Ukrainie możliwość pozyskania przenośnych wyrzutni pocisków przeciwpancernych Javelin. Departamentu Stanu wydał pozytywną decyzję w sprawie sprzedaży władzom w Tbilisi rakiet i wyrzutni za 75 mln dolarów. Natomiast w ramach przedstawionej prezydentowi Trumpowi rekomendacji Rady Bezpieczeństwa Narodowego również na Ukrainę mogą trafić pociski Javelin w ramach pakietu uzbrojenia wartego 47 mln dolarów.

Departament Stanu USA podjął decyzję o zatwierdzeniu sprzedaży Gruzji wyrzutni Javelin. W dokumencie opublikowanym na stronie agencji DSCA odpowiedzialnej za realizację programu Foreigh Military Sale czytamy, że Gruzja może otrzymać maksymalnie 410 pocisków Javelin oraz 72 wyrzutnie, 10 trenażerów do szkolenia podstawowego i 70 pocisków treningowych. Łączna wartość takiego kontraktu to maksymalnie 75 mln dolarów. Całkowita kwota zamówienia może być niższa, wydanie zgody przez Departament Stanu nie przesądza również realizacji transakcji. 

Decyzja przyczyni się do rozwoju polityki zagranicznej i bezpieczeństwa narodowego Stanów Zjednoczonych, poprawiając bezpieczeństwo Gruzji. Dzięki systemowi Javelin Gruzja zwiększy swoje możliwości obronne.

Czytamy w uzasadnieniu decyzji DSCA

Czytaj też: Broń z USA dla Ukrainy? "Nacisk na Rosję"

Równocześnie pojawiła się informacja, na temat rekomendacji Rady Bezpieczeństwa Narodowego dla prezydenta USA Donalda Trumpa, w której czytamy: "Rada Bezpieczeństwa Narodowego postanowiła podczas wtorkowego posiedzenia dać zielone światło dla grantu wysokości 47 mln dolarów dla rządu Ukrainy na zakup amerykańskiego uzbrojenia wojskowego, w tym rakiet przeciwpancernych Javelin."

Prezydent Trump już kilkukrotnie deklarował, że skłania się ku tego typu działaniom, aby przesłać „wyraźny sygnał” Moskwie. Jeśli zdecyduje się na zatwierdzenie tego typu pakietu pomocy dla Ukrainy, to zostanie uczyniona zdecydowana zmiana w dotychczasowej polityce wobec Rosji. Sekretarz stanu USA Rex Tillerson i sekretarz obrony generał James Mattis już od czerwca przekonują do uzbrojenia Ukrainy w pociski przeciwpancerne i wsparcia w większym zakresie dostawami sprzętu. Izba Reprezentantów poparła projekt budżetu obronnego na 2018 rok, który przewiduje przeznaczenie Ukrainie wsparcia wysokości do 350 mln dolarów. Jak podkreślił w wywiadzie dla ABC News przedstawiciel Departamentu Stanu USA, tego typu kroki mają na celu powstrzymanie agresji ze strony prorosyjskich separatystów.

Czytaj też: Dworczyk: Javeliny brane pod uwagę dla WOT

 

KomentarzeLiczba komentarzy: 41
Dropik
czwartek, 23 listopada 2017, 12:13

Dla Ukrainy to ilość symboliczną. Pewnie tylko dla oddziałów specjalnych. Chyba że to tylko pierwsza dostawa a w przyszłym roku będzie ich wiecej

Frank
czwartek, 23 listopada 2017, 12:03

Tylko 5x drożej??!! Warmate to zupełnie inny sprzęt od Javelinów... warmate służy do zwalczania lekkich pojazdów opancerzonych, BWP i pojazdow o pancerzu do 250mm, budynków, siły żywej itp. Javelin to broń typowo p/panc.

hrhr
środa, 22 listopada 2017, 18:20

Nie jestem mędrcem coś mi się zdaje ze w przyszłości tej broni użyją przeciwko nam

łuki
czwartek, 23 listopada 2017, 09:26

nie jesteś mędrcem...

Mart
środa, 22 listopada 2017, 22:21

W najbliższym czasie mają większe zmartwienia niż wojowanie przeciwko Polsce.

układ
środa, 22 listopada 2017, 21:49

Brawo hrhr. Przecież tyle razy w historii pseudosojusznicy ze wschodu używali wszystko co pod ręką przeciwko Polakom...

Szyszka
środa, 22 listopada 2017, 21:43

Masz rację! Nie jesteś mędrcem .

JAVELINE
środa, 22 listopada 2017, 21:40

Jeśli by użyli przeciw nam to by strzelili sobie by samobója...i to jakiego....

Mędrzec
środa, 22 listopada 2017, 21:30

A ja jestem i twierdzę że nie użyją.

Mysz
środa, 22 listopada 2017, 21:18

Masz całkowitą rację. Ww broń będzie -z powodzeniem- użyta przeciwko Wam- federacji rosyjskiej.

rmarcin555
środa, 22 listopada 2017, 20:52

@hrhr Przeciwko Wam na pewno. Przecież właśnie po to kupują.

Paweł
środa, 22 listopada 2017, 20:19

Nie jesteś, zdecydowanie.

Whiro
środa, 22 listopada 2017, 20:19

Nie zrobią tego póki ich Rosja nie weźmie znowu pod but. A jak Rosja będzie chciała to zrobić to i tak wystrzelają to do ich tanków.

tak tylko pytam...
środa, 22 listopada 2017, 20:14

Myślisz, że Amerykanie mogą nas zaatakować?

rozczochrany
środa, 22 listopada 2017, 20:10

Twierdzę podobnie jak ty, że ta broń moze być użyta przeciwko Polakom i polskiej armii.

Gryf
środa, 22 listopada 2017, 19:54

Kto? Gruzini? Czy przewidujesz wyprawę po Lwów? Też się tego boję. Zabawa nacjonalizmem zawsze kończy się źle. Dziś skazano Ratko Mladica na dożywocie. Mam nadzieję że to będzie przestrogą.

Tomo
środa, 22 listopada 2017, 19:49

Mędrcem rzeczywiście nie jesteś. Zarówno Ukraina jaki Gruzja starają się zostać naszymi sojusznikami. Nie mają żadnych sprzecznych interesów z NATO i najmniejszych powodów by z NATO w jakikolwiek konflikt zbrojny wchodzić.

czf
czwartek, 23 listopada 2017, 11:40

Javeliny + nasz pioruny powinna miec kazda Ukrainska kompania. Systemy plot sredniego zasiegu zbuduja sobie sami.

Ziem
sobota, 25 listopada 2017, 11:16

A masz WP w każdej kompani Pioruna i spikea ?

das
środa, 22 listopada 2017, 23:03

Doskonały jest to krok ale szkoda , że czyniony dopiero teraz . Rosja musi zaś wiedzieć , że jej działania wymierzone w sąsiadów będą jeszcze bardziej kosztowne niż dotychczas !

Teodor
czwartek, 23 listopada 2017, 10:37

Apropos Gruzji. Niewiele czytalem na temat tego konfliktu, ale wydaje mi sie, ze Gruzini zostali chyba zablokowani w wawozach. Z tego co pamietam to blokowala ich ruska artyleria?!... Byc moze potem byla ofensywa ladowa, ale na poczatku konfliktu artyleria szachowala sily Gruzinow. Nie chce byc upierdliwy, Javeliny maja niewielki zasieg, raczej do bezposredniego kontaktu z pojazdami nieprzyjaciela. Gdyby Gruzini w przyszlosci blokowali dojscia na swoja strone terytorium to z pewnoscia sily agresora bylyby w identycznym polozeniu. Rosjanie maja oczywiscie rakiety taktyczne i manewrujace, dlatego wczesniej czy pozniej artylerie gruzinska potraktowaliby wlasnie takimi rakietami. Ponadto jak widac we wspolczesnym konflikcie obrona przesmykow ladowych czy morskich mija sie z celem, bardziej bezpieczny jest manewr w szczerym polu. Dodam jeszcze, ze Rosjanie w przeciwienstwie do Gruzinow z pewnoscia dysponowali zwiadem satelitarnym oraz lotniczym. Bron przeciwpancerna dobra jest w zasadzkach i nalezy sie zastanowic, czy teren Gruzji jest dobry na takie zasadzki. Jak widac Gorski Karabach jakos trzyma sie na umocnieniach inzynieryjnych, pomimo faktu iz przy dostepnej broni bunkier latwo jest zniszczyc czy to artyleria czy rakieta precyzyjna dedykowana do niszczenia bunkrow.

Patton
czwartek, 23 listopada 2017, 20:08

Proponuję kwartet dla Polski: bliski zasięg: Carl Gustav M4 krótki zasięg: ppk Pirat średni zasięg: Spike ER/LR (to mamy) daleki zasięg (25km): Spike NLOS (integracja z ICBS?)

vvv
piątek, 24 listopada 2017, 01:02

pirat ktorego nie ma a pa penetracje bez prekursora na poziomie 230mm? to jest rpg-7

King
środa, 22 listopada 2017, 21:37

Pamiętacie jak jeszcze w zeszłym roku liberalne i lewicowe media (także te u nas, wiadomo które) wrzeszczały że Trump zrobi wszystko co mu Putin każe?

Feluś
czwartek, 23 listopada 2017, 11:54

A czy to przypadkiem nie Trump stwierdził że Rosjanie nie mieszali w wyborach, gdy takie zapewnienie złożył mu Putin. Czy to media tak łżą?

Podbipięta
czwartek, 23 listopada 2017, 09:30

Załóżmy że kupimy 100 wyrzutni Javelin i 1000 pocisków.Koszt min. 500 mln zł.A kupiliśmy 100 ,,wyrzutni" i 1000 latadeł Warmate za 100 mln .Powie ktoś ze lepiej kupić Javeliny bo nie porównywalnie wieksza skuteczność a tylko 5 razy drożej.Ano nie bo jeśli pominiemy ,wyrzutnie" to cena za samo latadło Warmate jest kilkanaście razy mniejsza niż cena tej rakiety.I pomijam tu fakt iż to inny system i trochę do innych zadań.. i kolejna zagwozdka dla Moskali.

kubuskow
czwartek, 23 listopada 2017, 12:42

Jaki jest zasięg rakiety Javelin, a jaki Warmat? Co ty w ogóle porównujesz? Javelin służy do atakowania celów bezpośrednio w zasięgu widzenia, a za pomocą Warmat możesz przeprowadzić zwiad i zaatakować pojazdy i stanowiska których nie widać z pierwszej linii. Pozdrawiam

ja
czwartek, 23 listopada 2017, 12:25

Javeliny to nie jest temat dla nas. My mamy Spike.

propolski
czwartek, 23 listopada 2017, 11:34

Tylko że z polskiego zamówienia 70% i więcej wróci do budżetu (podatki!) a reszta nakręca polską gospodarkę. A zakup za granicą to bezpowrotny drenaż polskiej gospodarki i wspieranie gospodarczej konkurencji polskich przedsiębiorstw. Nie da się bezpośrednio, bez etapów pośrednich, przeskoczyć od taczek do promów kosmicznych, a myśląc tak jak ty, to zawsze zostanie się krajem III Świata, który kupuje wszystko za granicą.

Dropik
czwartek, 23 listopada 2017, 11:24

Porównanie jest bez. Warmate jest ok ale nie jest niezbedny . Potrzebne są innej klasy drony i duza illosc ppk. Każda brygada powinna mieścić ich więcej niż 50 ( Amerykanie mają po ok 100) . To są problemy a nie jakies droniki z granatem.

Podbipięta
czwartek, 23 listopada 2017, 11:20

P.S. Zastanawiam się czy jest mozliwa taka implementacja by system sterowania Warmate mógł naprowadzać jednocześnie kilka dronów.

Łukasz
czwartek, 23 listopada 2017, 10:04

Chłopie jaka jest skuteczność przebicia głowicy javelina a jaka warmate? Co ty w ogóle porównujesz? Warmate to nie jest broń przeciwpancetna, jeśli już to można to zastosować do zwalczania pojazdów lekko opancerzonych. Pozdrawiam

Pozytywizm
czwartek, 23 listopada 2017, 09:17

Naszym celem nie powinna być silna Ukraina ale słaba. Popatrzcie na Niemcy, wzmocnili troszkę Polskę pieniędzmi i Polska już zaczyna im podskakiwać. Tak samo będzie z Ukrainą w stosunku do nas.

Adam S.
czwartek, 23 listopada 2017, 12:19

Słaba Ukraina nie utrzyma się samodzielnie wobec rosyjskiej agresji. Słaba Ukraina to brak Ukrainy i rosyjskie czołgi na Bugu. I Polska jako kraj frontowy. Nawet jeśli Ukraina stałaby się krajem Polsce nieprzyjaznym ( a niby jak to miałoby się stać, jeśli Polska jest ich oknem ma zachód), to nigdy nie będzie tak silna jak Rosja. Dla Polski w NATO Ukraina nigdy nie będzie realnym zagrożeniem.

Propolski
czwartek, 23 listopada 2017, 11:57

Niemcy wzmocnili Polskę pieniędzmi czy też Polska nie pozwoliła się (gdzieś te 240 mld z wałków za VAT trafiała...) dłużej aż tak drenować? Czy to nie niemiecki minister mówił, żeby na Polskę nie nakładać sankcji, bo 90% z unijnej pomocy dla Polski trafia do Niemiec? Czy Margaret Thatcher nie wpisała do traktatów akcesyjnych Polski do UE, że "żadne nowo przyjmowane do UE państwo nie może od UE więcej otrzymywać niż tam wnosi"? Wnioskowanie logiczne: 90% naszej składki do UE trafia do Niemiec... Zobacz jak było np. z budową autostrad - główni wykonawcy z Niemiec, otrzymali kasę, polskie firmy podwykonawcze, które naprawdę wykonały autostrady a nie przekładały faktury jak Niemcy, nie dostały nic przekręcone na "wydmuszkę" i 45000 polskich firm zbankrutowało, 2,5 mln ludzi straciło pracę, ludzie tracili dorobek życia i popełniali samobójstwa. Rzygać mi się chce jak słyszę jak to nas Niemcy "wzmacniają", "finansują", "pomagają" itp! To Niemcy wynalazły wyraz, bez odpowiednika w języku polskim - "schadenfreude".

Feluś
czwartek, 23 listopada 2017, 11:51

Jak zażądają reparacji za akcje "Wisła", będzie grubo! :-)

Wojak
czwartek, 23 listopada 2017, 08:38

To do obrony przeciwko ruskim,!

Pamiętliwy
czwartek, 23 listopada 2017, 13:45

Zgadza się Towarzyszu hrhr zgadza..

DSA
środa, 22 listopada 2017, 19:33

szkoda że nam USA nie przyzna takiego grantu. Jak pokazały doświadczenia z Syrii taka broń (ATGM) może być wykorzystywana z powodzeniem nie tylko do atakowania czołgów.

Over
środa, 22 listopada 2017, 23:53

A po co nam javelin jak mamy spike który jest chyba pod każdym względem lepszy? Poza tym o "alternatywnych" zastosowaniach ppk wiadomo od dawna i były stosowane z powodzeniem szeroko np. podczas II wojny w zatoce perskiej.

windy_city
środa, 22 listopada 2017, 19:26

dlaczego tak późno?

Reklama
Reklama
Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama