Reklama

Siły zbrojne

Dialog techniczny na zestaw do transportu czołgów i sprzętu gąsienicowego

Fot. Stiopa/Wikimedia Commons, CC BY 4.0
Fot. Stiopa/Wikimedia Commons, CC BY 4.0

Resort obrony narodowej poinformował o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego, którego celem będzie uzyskanie doradztwa umożliwiającego pozyskanie informacji niezbędnych do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia dla „zestawu do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o ładowności 60 w wersji nieopancerzonej”.

Jak zaznacza IU, dialog będzie obejmować ocenę możliwości spełnienia przez proponowany SpW wstępnie określonych wymagań zdefiniowanych w RFI, możliwość oraz zakres produkcji/montażu proponowanego produktu w Polsce, możliwość serwisowania SpW w kraju i za granicą, możliwość modyfikacji proponowanego wyrobu w przyszłości, oszacowanie zdolności wykonawcy do dostarczenia SpW zgodnie ze wstępnie określonym harmonogramem pozyskania, sprecyzowanie pakietu logistycznego eksploatacji SpW, sprecyzowanie pakietu szkoleniowego dla SpW oraz określnie możliwości prowadzenia szkoleń na bazie Centrum Szkolenia Logistyki w Grudziądzu, sprecyzowanie kosztów pozyskania, eksploatacji i wycofania SpW, a także dokumentację techniczną.  

Przeprowadzenie dialogu planuje się do 6 lipca 2018 roku. Na zgłoszenia do udziału w nim IU czeka do 20 kwietnia 2018 roku. W dodatkowych dokumentach dotyczących dialogu resort zaznacza, że jego „potrzeby” to pozyskanie 40 zestawów do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o ładowności 60 w wersji nieopancerzonej do 2022 roku oraz kolejnych 74 zestawów po roku 2022. 

Na liście wymagań stawianych przed sprzętem przez resort znajdziemy: zdolność pokonywania wzniesień – 25 proc.; zasięg po drodze gruntowej z maks. obciążeniem – min. 300 km; zasięg po drodze utwardzonej z maks. obciążeniem – min. 650 km; możliwość zasilania paliwem F-34; typ napędu ciągnika – min. 6x6; rozwiązanie techniczne pozwalające na kontynuację jazdy po przebiciu lub przestrzeleniu ogumienia z broni kalibru 7,62 mm; przystosowanie do maskowania oświetlenia i wykorzystywania urządzeń noktowizyjnych.

IU zakłada, że zestaw eksploatowany będzie przez 20 lat lub do 500 tys. km. Natomiast remont główny będzie można przeprowadzić po 200 tys. km.

Reklama

Komentarze (16)

  1. Hog

    Komentujący nie rozumieją celu takiej procedury. Bez zagłębiania się w szczegóły finalnie ma spowodować że opracowane wymagania techniczne i formalne będą kokurencyjne i możliwe do wypełnienia. Porcedura jest taka że ogłasza się otwarcie dialogu RFI dla danego projektu, chętni którzy się zgłoszą i potwierdzą że mają kompetencje aby brać udział w tym procesie (zrealizowali podobne dostawy, mają wymagane koncesje itd.) otrzymują wstępne założenia techniczne i wymagania odnośnie terminów dostaw itd. W odpowiedzi składają dokumenty w których potwierdzają że spełniają wymagania a jeśli nie spełniają to informację co należy zmienić w wymaganiach aby je spełniali. Podają również szacunkowe ceny oraz terminy dostaw. Później jest faza spotkań komisji z poszczególnymi oferentami z możliwością wyjaśnień i uzgodnień w zakresie złoszonych uwag dotyczących wymagań technicznych i formalnych. Na tej podstawie komisja opracowuje ostateczne wymagania techniczne uwzględniajace uwagi oferentów, oraz budżet i czas na realizację danego projektu. Po programu do realizacji ogłaszany jest przetarg. Odkąd wprowadzono tą procedurę jest możliwość legalnego i nie budzącego podejrzeń korupcyjnych dialogu z IU, w celu urealnienia wymagań które IU otrzymuje z jednostek, a które są często takie że nie ma na świecie produktu który by je spełniał. Jedynym problemem jest niestety czas - zajmuje się tym za mało ludzi i często procedura ciagnie się 2-3 lata i jak już ukaże się przetarg to okazuje się te produkty które były oferowane już nie są produkowane.

    1. Radek

      Szanowny Panie to nie jest pojazd kosmiczny tylko przyczepa z ciągnikiem. Zakup i tak na wolnym rynku

    2. Patcolo

      Właśnie słowo klucz czas powoduje że opinia o IU i innych urzędnikach jest taka jaka jest obywatel nie chce i nie musi tego rozumieć

  2. Pan

    Do tranportu lawet i ciezkiego sprzetu to powinien zaprojektowac producent felix f 800. A jelcz i iveco to moze sie uczyć.

  3. VictorVector

    Czyli mają pomysł na coś co by chcieli kupić ale nie wiedzą czy takie coś w ogóle istnieje lub gdzie takie cudo można znaleźć. No nie za szybko też bo kasy nie ma. Pomijając klasyczną nowomowę urzędniczą, i jeżeli ja jeszcze umiem dobrze czytać ( i myśleć!), to: 1. Nie będą strzelać w koła, dostanie kierowca! 2. \"Ładowność 60\" w tak sformułowanym zdaniu (nie jednym, to chyba nie literówka?) może oznaczać ilość a nie tonaż?! 3. Czy oni chcą wozić pojazdy gąsienicowe, przystosowane do jazdy właśnie po bezdrożach, na lawetach polnymi drogami? Który normalny kierowca zjedzie z drogi utwardzonej i popruje w pole z ładunkiem 60t?!!! Jeżeli to będzie miało takie zdolności, to nie wydaje mi się, by nadawało się do normalnego ruchu drogowego. Czy szukają po prostu lawet do transportu, żeby były zielone? Moc silnika, udźwig naczepy, prześwit pod osiami, kolor, dużo tu nie potrzeba. A oni tworzą monstrum. Może oni w MONie dostali taki kwiatek i nie wiedzą gdzie szukać tego potworka. Ja do kompletu dodałbym kilka przekrojów i trenażerów.

  4. puchacz

    Jak dla mnie to kolejny kant z dialogiem. Takie zlecenie \"dialogu\" przeprowadzi firma zewnętrzna i dostanie za to z 200tyś zł. Potem Kasa wróci pod stołem.

  5. Kowalskiadam154

    Polska rzeczywistość po raz kolejny przebiła filmy Barei :-))

  6. olo

    Czytanie tego typu niusów wywołuje już nawet nie uśmiech na ustach lecz zwykłe zażenowanie. Dialog techniczny umożliwiać pozyskanie doradztwa w doradztwie na ewentualne przeprowadzenie dialogu technicznego na zakup. Przecież to ewidentna kpina, czy są gdzieś kraje na świecie gdzie do kwestii obronności podchodzi się w taki sposób ?

  7. Radi

    Ośmieszaja się nasi urzędnicy w mundurach na całego. Czarna rozpacz....

  8. Marek1

    ... \"zamiar przeprowadzenia dialogu technicznego, którego celem będzie uzyskanie doradztwa umożliwiającego pozyskanie informacji niezbędnych do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia\" ... proszę dokładnie wczytać się w ten urzędniczy BEŁKOT, bo to właśnie oddaje istotę tego, dlaczego WP to skansen i prawie NIC w tej kwestii się od lat nie zmienia.

  9. Breko

    Dialog techniczny, lista wymagań... a na końcu okazuje się, że nikt takiego wymysłu nie wyprodukuje dla decydentów z IU. Brak słów i ręce opadają, ale kasa płynie strumieniem za dialogi.

  10. niutek

    a co tu myśleć. zlecić to jelczowi. to raz, a dwa. jakiś czas temu, jakaś firma z polski kupiła jednego z największych producentów osi do ciężkich pojazdów, chyba na wyspach brytyjskich. niech kombinują.

    1. Gort

      Skb drive. Był artykuł na defence24.

  11. PT 91

    Wymiana zarządów w spółkach i niekończące się dialogi jak to byłby sprzęt do przewozu czołgów z bardzo zaawansowanymi technologiami wojskowymi . Jak będzie ekspert zamawiał który na oczy nie widział co to jest transport ciężki to efekt zakupu będzie taki jak mamy.

  12. tryt

    Chodzi im o to, żeby znaleźć kogoś kto im powie o co im chodzi?

  13. King

    \"poinformował o zamiarze przeprowadzenia dialogu technicznego, którego celem będzie uzyskanie doradztwa umożliwiającego pozyskanie informacji niezbędnych do przygotowania opisu przedmiotu zamówienia\" Przecież to już parodia.

    1. szeliga

      Kolejny \"Mustang\"?

    2. Bruce

      to się nie dzieje naprawdę. Dialog żeby uzyskać doradztwo w celu pozyskania informacji do przygotowania opisu lawet ...

    3. Maciej w kole

      Do przeprowadzenia dialogu zamówili ekspertyzę, która wskaże z kim ten dialog maja przeprowadzić. A przed ekspertyza - będzie analiza, kto ma zrobić rzeczoną ekspertyzę. Przeprowadzenie w/w analizy już w 4 kwartale tego roku. O ile tylko umowa offsetowa na nią zostanie pomyślnie wynegocjowana.

  14. Davien

    Wysoko poprzeczkę postawił PUTIN - POLSCE , kasa : kasa i jeszcze raz kasa ? Efektów żadnych - gaz , ropę nadal bierzemy od wroga NR1 ? A uzbrojenie kosztuje - efektów na razie żadnych 1

  15. Radek

    Na język cywila to będzie tak: \"coś od nas chcą ale my nie wiemy co, więc szukamy kogoś kto nam powie co chcą i umówią nas z kimś kto pomoże nam załatwić żeby tego nie chcieli bo my nie mamy kasy\".

  16. mmmm

    Ważne żeby paliły w zimie a w lecie dało się wytrzymać trasę w upały. Oczywiście żadna Polska firma tego nie zapewni.

Reklama