Reklama

Geopolityka

Ambasador Francji o Caracalach: "to nie był zwykły kontrakt"

Eurocopter EC725 Caracal - fot. J. Sabak
Eurocopter EC725 Caracal - fot. J. Sabak

W rozmowie z „Rzeczpospolitą” ambasador Francji Pierre Lévy powiedział, że sprawa Caracali nadszarpnęła zaufanie Francji do Polski. Dodał również, że zerwana przez polską stronę umowa na śmigłowce nie była zwykłym kontraktem, ale „propozycją strategicznego partnerstwa”.

Ambasador Francji pytany o wizytę premier Beaty Szydło we Francji stwierdził, że "ta wizyta rzeczywiście przebiegała bardzo dobrze. Pozwoliła na wznowienie dialogu na najwyższym szczeblu, czego my, ale także Polska - bo to premier Szydło poprosiła o spotkanie z prezydentem - pragniemy". Dodał, że: "Nie ukrywaliśmy tego, co nas dzieli, ale zachowując szacunek dla stanowiska drugiej strony, szukaliśmy tego, co może nas zbliżyć. Pracujemy nad wypełnieniem naszych relacji treścią na przyszłość".

Czytaj więcej: Prezydenci Polski i Francji o zbrojeniowej współpracy. Jakie możliwości? [4 PUNKTY]

Pytany czy Polska i Francja zrozumiały, że potrzebują siebie na wzajem, powiedział, że "sprawa Caracali (śmigłowców dla polskiej armii - przyp. red.) nadszarpnęła nasze zaufanie do Polski". Ambasador ocenił, że "to nie był zwykły kontrakt, ale propozycja strategicznego partnerstwa. Ale dziś wszyscy zdajemy sobie sprawę, że są rzeczy fundamentalne, które nas łączą. Jesteśmy razem w Unii, a to oznacza, że mamy wspólną przyszłość, nawet jeśli teraz niekoniecznie widzimy ją tak samo". 

Czytaj więcej: Rok po rezygnacji z Caracali. Kiedy nowe śmigłowce dla wojska? [OPINIA]

Pierre Lévy nawiązał również do kampanii wyborczej prezydenta Macrona w której mocno podkreślał przywiązanie do Unii Europejskiej. "To tym ważniejsze, że w kampanii wyborczej prezydent Macron bardzo mocno akcentował przywiązanie do Unii Europejskiej. Jesteśmy sojusznikami w NATO. Mamy też bardzo rozwinięte stosunki gospodarcze z wymianą handlową na poziomie 17 miliardów euro, a także długą historię relacji dwustronnych opartych na głębokiej przyjaźniej obu narodów." - ocenił.

Czytaj także: Francja: przegląd strategiczny na miarę nowych ambicji [ANALIZA]

PAP - mini

Reklama

Komentarze (41)

  1. observer

    Może AM zna się na reorganizacji armii czy dopinaniu prawidłowych kontraktów opartych na zapisach w SPO ale w sprawie Caracali wykazał się dyletanctwem dyplomatycznym bo co to był za problem aby zmniejszyć ilość na potrzebną tak jak w ogłoszonym później przetargu na maszyny transportowe. Francja była by spokojna i potrzeba przetargu by znikła a tak są pretensje i po co?

    1. dred

      A jaka ilość jest potrzebna? Są wstanie zastąpić mi8? Ps. Mają rampę?

    2. kubuskow

      Radzę zapoznać się z zapisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych, a potem wypowiadać się co do przetargów i co jest przy nich problemem, a co nie. To nawet chłop na bazarze wie, że jest inna cena jak ktoś bierze skrzynkę jabłek, a inna jak ktoś chce kupić 1 kg!

  2. Sojusznik z NATO

    A jak miało wyglądać strategiczne partnerstwo? Co z tego miała by Polska? Co z tego miała by Francja? Co chce nam powiedzieć Pan Ambasador ale nie może sprecyzować? Proszę o rozwinięcie tematu wierząc w głęboką przyjaźń obu narodów.

    1. .

      Straciłeś szansę by siedzieć cicho. Jacques Chirac ;-)

    2. Harry

      Już informuję. Zysk miałaby Francja. Francja nikomu technologii nie przekazuje/sprzedaje. Polska tylko maluje śmigłowce, sprząta, myje i uzbraja do misji. Za resztę kasuje Francja miliony i miliardy Euro. Strategiczne partnerstwo polegałoby na tym, że Francja przejęłaby WZL z czasem, a my oblizywalibyśmy spieczone usta.

    3. B777

      Nie tyle Francja co Airbus poza offsetem za Caracale proponował polskim władzom spółkę joint - venture obejmującą całe spektrum (także cywilne) działalności tej firmy, mieliśmy szansę stać się kolejnym obok Francji, Niemiec, Anglii i Hiszpanii centrum produkcji, z perspektywą fabryki cywilnych A320 w Łodzi...

  3. Igor

    Zaufanie to nadszarpnęła Polska do francji , z powodu najdroższych śmigłowców na świecie ! Żabojady myśleli , że Polska jest i będzie skupem złomu i rynkiem zbytu militarnego złomu za wszelka cenę ! To się rozczarowali , a inni już będą wiedzieć , że należy nas traktować jak partnera !

    1. Za-Kodowany

      Caracale były w większości w wersjach specjalistycznych czyli ZOP. SAR ,CSAR , które są 2 lub 3 razy droższe od wersji transportowych , a poza tym ich cena zawierała serwis techniczny na wiele lat oraz szkolenia obsługi technicznej. "Gołe", transportowe śmigłowce są dużo tańsze i nie można w ten sposób porównywać cen. Wbrew pozorom zakup Caracali był wyjątkowo korzystny dla Polski , ale wzbudził sprzeciw tzw. związkowców z Mielca i Świdnika i PIS-owski rząd z niego zrezygnował pod pretekstem niekorzystnego offsetu.

    2. lol

      A offset to myślałeś że był za darmo?

    3. Boczek

      Najdroższych? 24-26 mln € za maszynę to najdroższe? Kto kiedykolwiek zapłacił mniej? "a inni już będą wiedzieć , że należy nas traktować jak partnera ! " - masz na myśli 2 baterie Patriot za 30 mld PLN?

  4. Nauczyciel

    Strategicznego partnerstwa nie buduje się na Caracalach, myślę, że premier Szydło to dobrze Francuzom wytłumaczyła. Macron musi jeszcze długo się uczyć od Beaty, bo to co wygaduje to nie jest ani dyplomacją ani dobrym obyczajem w stosunkach międzynarodowych.

    1. Boczek

      "...Macron musi jeszcze długo się uczyć od Beaty,..." Wartość Beaty została w piątek jednoznacznie oceniona, po czym wyciągnięto konsekwencje.

  5. jurgen

    w ramach strategicznego partnerstwa w imię Caracali Francuzi byli tym razem gotowi umierać za Gdańsk... co tam Gdańsk ... nawet za Szydłowiec

  6. kierowca śmiglaka

    z tych trzech do wyboru Caracal byl i jest najlepszy pod kazdym wzgledem! a piloci smiglowcowi dziekuja obecnemu MON - nowi ze lataja na bardzo dobrych Mi-8 / Mi-17 / Mi-14 tylko coraz czesciej nadajacych sie ze starosci juz tylko na pomniki z powodu braku czesci , porzadnych remontow (WZL-1 Łódz i Deblin to koszmar!) , remotoryzacji , modernizacji i jakiejkolwiek wizji i szans na wymiane sprzetu na nowy! zobaczymy ile to bedzie trwalo az sie cos wydarzy! a do tych co pluja na ten smiglowiec (Caracal) rozumiem ze inne dostaniecie za darmo lub za worek kartofli prawda?

    1. Nieździwiony

      Taaa jak Ty jesteś pilot to ja jestem z ALFY. :P

  7. Bartek 1

    Zadziwiająca aktywność przeciwników Caracali na forum. Ale właściwie po co? Przecież dzięki decyzji obecnego kierownictwa MON nad polskim niebem JUŻ latają te wspaniałe, lepiej wyposażone i uzbrojone, no oczywiście tańsze śmigłowce z USA lub Wloch. Wystarczy tylko dobrze się przyglądać...

    1. tyle

      Sam widziałem nad głową lecące AH-64. Na pewno były dobrze wyposażone, jak to AH-64 a czy uzbrojone to nie wiem ,bo leciały dosyć wysoko. Miało być ironicznie i prześmiewczo a wyszło ci Bartek1 tak sobie. Spróbuj się dowiedzieć , ile AH-64 w chwili obecnej bazuje na terytorium Polski. Z tego co czytałem jest ich dosyć dużo.

  8. Znawca sprawy

    Caracale to supernowoczesne helikoptery, w których punkt ciężkości konstrukcji leży w niskich kosztach zakupu oraz używania przy zachowaniu ładowności helikopterów większych od Caracala (AW101, CH-53, czy CH-47). To jedyna taka możliwość w świecie - nie ma drugiego tak taniego helikoptera w świecie. Ponieważ lot każdego helikoptera jest piekielnie kosztowny, a wyjątkowo tani w używaniu Caracal spełnia także najwyższe wymagania techniczne, to nawet tak bogate i znane z wyśróbowanych oczekiwań wobec kupowanego sprzętu państwa jak Japonia, Singapur, czy Kuweit kupiły ostatnio właśnie Caracale. Francja zastępuje złomowane helikoptery typu Caracal (choć w starszych wersjach) właśnie Caracalami. Francja posiada ok. 130 starszych helikopterów typu Caracal oraz ok. 20 helikopterów Caracal. Helilkoptery typu Caracal, SuperPumy używa wojsko Szwajcarii, UK zmodernizowała niedawno swe stare helikoptery typu Caracal, tego samego producenta. Polska zyskałaby jako producent Caracali dla siebie i na eksport w należących do państwa zakładach WZL1, które miały także serwisować polskie i zagraniczne Caracale. Na ile znane są ceny Caracali można powiedzieć Airbus chciał od Polski za jednego Caracala o ok. 9 milionów euro mniej niż od kogokolwiek innego w świecie, aby przekonać do swej koncepcji szerokiej, strategicznej koncepcji współpracy przemysłu lotniczego Francji z przemysłem lotniczym Polski. Polska używa już H135 jako karetki pogotowia, a więc posiadając Caracale H225M mogłaby także kupić znakomite i używające te same elementy jak uzbrojenie, awionikę itp. jedyne w swoim rodzaju i pod względem bezpieczeństwa pilotów przeciwpancerno-szturmowe helikoptery "Tiger UHT". Zdobywalibyśmy doświadczenie produkując i serwisuąc helikoptery i komponenty jako polski właściciel fabryki helikopterów WZL1, a z czasem moglibyśmy konstruować polskie helikoptery.

    1. wicht

      taki znawca a nie wie, że kontrakt na caracale był podpisany w taki sposób, że podatnicy zapłaciliby co najmniej 3x więcej za sztukę niż one są warte. a wszystko przez polityczne gierki i osobiste profity ówczesnej ekipy rządzącej.

  9. Piotr34

    Strategiczne partnerstwo to my mielismy z Francja w 1939-jak wyszlo to wszyscy wiemy.Dzieki ale nie reflektujemy.

    1. Janek23

      Ano wiemy jak wyszło. Francuzi mieli zacząć ofensywę 14 dni po ogłoszeniu mobilizacji, czyli 17-18 września, tylko nie zaczęli, bo Polska która miała się bronić dwa miesiące już wtedy nie istniała, a polski rząd był w Rumunii.

  10. dropik

    Ostatnio najlepszy minister stwierdził , że Siemoniak za miliardy chciał kupić śmigłowce transportowe, które nie są nam potrzebne bo nie będziemy zajmować Syberii. Takie zwykłe ministerialne codzienne kłamstewko bo przecież wiadomo że transportowych miało być 16.

  11. Polish blues

    Oj tam, oj tam. Jak tylko MON wybierze francuską ofertę dla MW okaże się, że znowu jesteśmy strategicznym sojusznikiem.

    1. Bartek 1

      Świetne rozwiązanie! Jak się helikoptery SAR rozpadną ze starości to rozbitków będą wyławiać łodzie podwodne

    2. dropik

      Pewnie tak tylko po co nam w tej chwili okręty podwodne, a tym bardziej po co nam na nich te rakietki. no i w ogóle po co nam najgorsze francuskie okręty podwodne.

  12. PolExit

    Wrzesień 1939-go roku nadszarpnął zaufanie Polski do Francji, w związku z czym jakakolwiek współpraca z tym upadającym państwem dla Polski nie ma znaczenia gdyż Francja jest niewiarygodna. Jeżeli strategicznym partnerstwem ma być kupowanie przestarzałego sprzętu w cenie F 35, to my oczekujemy kupienia od Nas przez francje T72 w cenie nowiutkich Abramsow.

    1. Dropik

      Mieliśmy się bronić sami 2 miesiące , a po tygodniu było już po ptakach :P

  13. Saracen

    Po co tyle jadu na forum? Sprawa jest prosta, PiS uwalił kontrakt na zakup śmigłowców. Macierewicz wprawdzie obiecywał nowe śmigłowce, dwa do końca 2016 roku, osiem w tym roku i osiem w przyszłym. Nie doleciał żaden. A Macierewicz składa kolejne obietnice, tym razem zawarcie kontraktu w 2018 a realizacja od 2019. Pożyjemy, zobaczymy. W każdym razie teraz cofamy liczniki radzieckim staruszkom bo sami nie potrafimy niczego porównywalnego do Caracala wyprodukować. Więcej rozsądku i umiaru, Rodacy.

    1. Kowalik

      Nie uwalil kontraktu bo ten nie byl jeszcze podpisany. Poprzedni rzad , wobec zblizajacych sie wyborow parlamentarnych ,powinien byl zostawic te decyzje nowemu rzadowi tak jak jest to przyjete w innych panstwach.

  14. Jestem robotem

    Pan Lévy, o jakże pięknym francuskim nazwisku, wyłuszczył nam w kilku zdaniach o co chodziło w kontrakcie. Do tej pory naiwnie myślałem, że te śmigłowce tak po prostu, były potrzebne polskiej armii jako środek transportu taktycznego. A tu się okazuje, że miały to być maszyny strategiczne. Takie B1b, albo B2, tyle że z wirnikiem na dachu. Ech, czegóż to człowiek się w życiu nie nauczy od Starszych Braci.

    1. Ja tez jestem

      Doskonały komentarz, nic dodać, nic ująć. A przy okazji, Polska straciła okazję aby pierwsza powiedzieć wprost, że to Francja zadszarpnęła do siebie nasze zaufanie gdy zaproponowała bandyckie warunki kontraktu. Wygląda na to, że jednak wykorzystaliśmy okazję aby siedzieć cicho. No, ale przecież chodzilo o załagodzenie sporu - nota bene, ciekawe kto nam to kazał zrobić (pytanie retoryczne, więc bez znaku zapytania). Niektórzy nie rozumieją, że z tym egocentrycznym i aroganckim (a przy okazji zdradzieckim - jak pokazuje historia naszych stosunków prawie od zawsze) narodem prowadzenie uprzejmej dyplomacji to droga donikąd. Jedyne, na co możemy liczyć z ich strony, to neokolonialna eksploatacja naszego mniej wartościowego narodu (w miejscach, gdzie nie zdążyli tego jeszcze zrobić Niemcy) i protekcjonalne traktowanie.

  15. Księgowy

    ,,Propozycja strategicznego partnerstwa'' polegała na przejęciu PGZ przez Airbusa i późniejszym realizowaniu kontraktów zbrojeniowych dla polskiej armii przez przemysł francuski pod szyldem PGZ. Nic dziwnego, że zerwanie negocjacji nad tym ,,strategicznym partnerstwem'' tak bardzo zepsuło stosunki francusko-polskie, jeśli Francuzi stracili szansę na przejęcie polskiego rynku i zamówień dla naszej armii. http://www.defence24.com/235958,airbus-przejmie-pgz-prezes-faury-o-planach-wobec-polski

    1. Davien

      Panie ksiegowy czytałes w ogóle ten artykuł? Nie ma mowy o zadnym przejęciu ale o współpracy z PGZ a jeżeli chodiz o Caracale to do Airbusa miało należeć ok 10% wartości zakładów powqstałych w Łodzi.

  16. Bolo

    Czy nie jest dziwne że Francuzi najwięcej broni sprzedają tam, gdzie można dawać największe koperty?

  17. Lord

    Na razie nie mamy żadnych śmigłowców. Myślę jednak, że to nie była dobra decyzja, że zrezygnowaliśmy z tych śmigłowców. Pewnie lepiej byłoby gdyby o tym kontrakcie więcej było informacji i co z tego będzie miała nasza gospodarka. Nie dobrze jest zrywać umowy itp. , a jeżeli się to robi to trzeba mieć konkretne powody i je przedstawić. Wygląda to jednak tak, że była to decyzja polityczna ze szkodą dla naszego Państwa i obronności, bo 2 latach, po szumnych zapowiedziach nic się nie ma i to mnie najbardziej irytuje. Podano nam ciekawą alternatywę do Caracali, która potem się rozmyła. W konsekwencji obronność naszego kraju jest coraz mniejsza. Komu na tym zależy żebyśmy byli coraz słabszym partnerem w NATO?

    1. ZZ

      Ale od kiedy to śmigłowce są podstawą SZ?

  18. Za-Kodowany

    Caracale są obecnie jedynymi śmigłowcami wielozadaniowymi na które Polskę stać! Niestety AW-101 jak i BH są zbyt kosztowne w zakupie jak i utrzymaniu dla naszego niebogatego kraju. Rezygnacja z Caracali była wielkim błędem i spowodowała katastrofalną sytuację w naszym lotnictwie zarówno morskim jak i transportowym, oraz oznacza zagrożenie katastrofą dla załóg starych MI-8 i Mi-14. Innych śmigłowców nie będzie jeszcze przez wiele lat.

    1. DDt

      Proszę nie pisać głupot! Nie stać nas na strategiczne zakupy nieperspektywicznego sprzętu.

    2. Aron

      gdzie to można wyczytać ...proszę pozwolić armii samej określić swoje priorytety w kwestii doborze sprzętu a nie polegać na opinii jakiś grup interesów ...( by najmniej nie tożsamych z opiniami fachowców ... o "taniości tego sprzętu " nie będę pisał bo byloby to kuriozum - 2 X droższe od innych kontraktów

    3. Extern

      Przesadzasz, kontrakt jako całość był kosztowny i z tą koncepcja jednej platformy niezbyt trafiony w potrzeby armii. Gdyby nie paliwo do politycznej walki z konserwatystami jakie lewicy daje ten niedoszły kontrakt, nikt by za nim aż tak szat nie darł.

  19. Autor komentarza

    "Jak kupicie od nas bardzo drogi, średnio wam przydatny sprzęt, to będziemy was lubili i nazywali partnerem strategicznym" - ciekawe podejście.

    1. CB

      Dokładnie takie samo jak USA i Trumpa.

  20. Sinus

    Jaki kontrakt? Czy ten Pan wie o czy mówi? Polska nie podpisywała żadnego kontraktu. No chyba że Francuzi podpisali z kimś kontrakt na zapewnienie realizacji kontraktu, i teraz płaczą bo stracili.

  21. tyle

    Wszyscy się domyślają na czym polegała niezwykłość tego kontraktu, .Druga sprawa, może mi ktoś wytłumaczy, jak Polska możne mieć strategiczne partnerstwo z Francją, która jednocześnie dostarcza zaawansowane technologie wojskowe , naszemu wrogowi czyli Rosji?

    1. CB

      USA sprzedaje broń wszystkim arabom, którzy tylko chcą płacić, a Ci w zamian później podkładają bomby na całym świecie. To Ci już nie przeszkadza?

  22. say69mat

    @def24.pl: W rozmowie z "Rzeczpospolitą" ambasador Francji Pierre Lévy powiedział, że sprawa Caracali nadszarpnęła zaufanie Francji do Polski. Dodał również, że zerwana przez polską stronę umowa na śmigłowce nie była zwykłym kontraktem, ale "propozycją strategicznego partnerstwa". say69mat: To znaczy mam rozumieć, że w imię rzeczonego partnerstwa francuskie siły zbrojne przesiadają się na śmigłowce NH90???

    1. Davien

      No zwłaszcza siły powietrzne:) I przy tym przesiadaniu zostawiaja w słuzbie wszystkie Super/Pumy/Cougary i caracal;e:))

    2. Dropik

      A ty w kółko Macieju i dookoła Wojtek z tymi NH90 ktore były niedostępne w tym terminie i zbyt drogie. I ogolnie nie są zbyt udane

    3. Życie

      Jak nasz minister naciska żeby Francja nie sprzedawała Mistrali Rosji a w zamian my kupimy Caracale to wtedy nazywa się taki "kontrakt" strategicznym partnerstwem. No ale nasz nowy minister Antionio pojechał całkiem po Banderas i uwalił Caracale. W końcu nie będzie mu żaden minister z PO zawierał jakiś umów.

  23. tomson

    Aha. Wiemy w końcu co to jest strategiczne partnerstwo. Wg Francy polega ono na tym by strategiczny partner płacił za zakupiony towar 2 x tyle niż on wart.

    1. Karol

      Na jakiej podstawie twierdzisz, że ten towar był 2 x za drogi? Czy planowany przez Macierewicza zakup 16 śmigłowców za 8 miliardów plus brak offsetu to bardziej uczciwa oferta?

    2. Boczek

      Wskaz kogoś kto kupił taniej! Proste? A teraz ciesz się u 12 heli po 160 mln € sztuka.

    3. Dropik

      Tak tak powtarzaj te bzdury. ciekawe że wszyscy pozostali konkturenci zaoferowali jeszcze droższe śmigłowce, a pożniej , przy kolejnych próbach oferowali 12-16 smigłowców za 7mld zł i to bez offsetu i innych bonusów:P

  24. WW

    Miał rację mówiąc "to nie był zwykły kontrakt" - to był zwykły przewał...

    1. EWA

      przewał to jest kontarkt na Wisłę ale rozumiem...ok...przewalać nas będą Amerykanie a to zmienia postać rzeczy....

    2. Negocjator

      Za dostęp do niektórych technologii trzeba płacić w innych kontraktach. Współpraca przy produkcji satelitów, okrętów podwodnych z pociskami manewrującymi, rakiet przeciwlotniczych była w tle. Zobaczymy, czy obecny zwycięzca przetargu da nam dostęp do technologii, którą była "pod stołem" u Airbusa.

  25. Kos

    Zero zaufania do Francji. Dla nich będziemy w hierarchii zawsze za Mali czy inną Afryką Subsaharyjską. I to ich odwieczne zafascynowanie Rosją. Istotna współpraca wojskowa poza USA tylko z UK, Szwecją i może Italią. Geopolityki nie zmienimy.

    1. wolfgang

      Szwecja??? A kto współpracuje strategicznie ze Szwecją??? Czy Szwecja jest w NATO? Co Szwedzi mogą nam zaproponować SAMODZIELNIE??? To jest ostatni kraj, z którym bym się wiązał. Toż nawet Grupa Wyszehradzka jest mniej egzotyczna. Francuzi akurat powinni mieć dobre notowania, bo są mocno samodzielni w polityce.

Reklama