Rosja: prezentacja pierwszego zmodernizowanego tankowca Ił-78M-90A

OPUBLIKOWANO: Sobota, 02 Grudnia 2017, 16:40
Ił-78M-90A

Fabryka Aviastar-RP zaprezentowała 29 listopada 2017 r. pierwszy egzemplarz zmodernizowanego zbiornikowca powietrznego Ił-78M-90A, przeznaczonego dla rosyjskich sił powietrzno-kosmicznych.

Przedstawiona maszyna to zmodernizowana wersja wojskowego samolotu transportowego, opracowanego na podstawie samolotu Ił-76MD-90A, napędzana nowymi czterema silnikami PS-90A-76. Zmieniono w niej wyposażenie nawigacyjne, awionikę i systemy łączności, dostosowując ją do wymagań współczesnego lotnictwa wojskowego. Samolot oprócz pełnienia zadania podstawowego, można także przystosować do przewożenia ładunków lub zwalczania pożarów.

Nowy zbiornikowiec powietrzny przeznaczony jest dla rosyjskiego lotnictwa wojskowego, jednak kilkanaście miesięcy temu źródła "zbliżone do ministerstwa obrony Indii" przekazywały, że wstępne zainteresowanie jego nabyciem wyrażało Nowe Dehli. Tankowiec był ponoć brany pod uwagę w przetargu, w którym miały też wystartować samoloty Airbus A330 MRT i Boeing KC-767.

Czytaj też: Rosyjskie tankowce wspierają działania nad Syrią [WIDEO]

Nowy samolot ma maksymalną masę startową 210 t, osiąga prędkość maksymalną 830 km/h, jego prędkość przelotowa to 750 km/h, zasięg operacyjny wynosi ok. 4000 km, natomiast pułap operacyjny przekracza 11000 m.

To kolejny typ nowego samolotu wojskowego, który został zaprezentowany przez rosyjskie konsorcjum United Aircraft Corporation w ostatnich dniach. Także w listopadzie w zakładach KAPO im. S.P. Gorbunowa w Kazaniu pokazano pierwszy ukończony egzemplarz bombowca strategicznego Tu-160M2, a z lotniska obok zakładów Berijewa w Taganrogu pierwszy lot odbył nowej generacji samolot wczesnego ostrzegania AWACS typu A-100, którego konstrukcja podobnie jak tankowca Ił-78M-90A bazuje na transportowcu Ił-76MD-90A (Ił-476). 

Czytaj też: Prezentacja pierwszego bombowca Tu-160M2. Rosja dwie generacje za USA [KOMENTARZ]

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

18 komentarzy

AAK Wtorek, 05 Grudnia 2017, 9:21
Nie kwestionowana moderka - która to już ruskiego sprzętu ! Oj - my tradycja sympozja ,zjazdy a teraz marsze i świeczki ?
Xp Niedziela, 03 Grudnia 2017, 22:52
Ciekawe dlaczego ruscy używają angielskich wyrazów w nazwach firm, czyżby ukłon w stronę hegemonii zachodu?
Px Poniedziałek, 04 Grudnia 2017, 22:11
"hegemonii zachodu"...
Jeżeli już, to bardziej degrengolady Zachodu, która coraz bardziej widoczna jest również w sferze militarnej... ;-)
ktos Wtorek, 05 Grudnia 2017, 7:18
Co nie zmienia faktu ze to Rosyjskie firmy maja angielskie nazwy pisane łacińskim alfabetem, a nie odwrotnie.
Dropik Niedziela, 03 Grudnia 2017, 8:59
Zastanawiam się czemu robią to w oparciu o ten przestarzały platowiec. Ił96 nie byłby lepszy...
Davien Niedziela, 03 Grudnia 2017, 15:07
Iłów-96 zbudowali całe 30 i jest to maszyna pasażerska, musieliby pod niego dostosowywac infastrukturę a Ił-76 jest uzywany w wojsku FR masowo i jako transportowiec zapewne łatwiej go przystosować do roli tankowca.
Neivad Poniedziałek, 04 Grudnia 2017, 22:21
Jak zwykle masz niepełne, niezweryfikowane i nieaktualne dane... ;-)
Jeżeli mamy być precyzyjni, to do chwili obecnej wyprodukowano 33 egzemplarze samolotów typu Ił-96.
Nie wiesz również o tym, że istnieje wersja transportowa, która posiada oznaczenie Ił-96T.
W związku z powyższym lepiej nie wypowiadaj się na tematy, o których masz tylko bardzo mgliste pojęcie...
Davien Wtorek, 05 Grudnia 2017, 16:47
No i muszę kolejnego korygowac:)
Wyrodukowano ok 30 Ił 96 z czego jest jedynie jeden Ił-96T i nawet nie lata ale stoi w magazynie WADA
Armia FR w ogóle nie uzywa tej maszyny wiec naprawde jak sie nie znasz...
ktos Wtorek, 05 Grudnia 2017, 7:19
Co nie zmienia faktu ze przerobienie cywilnego samolotu na tankowiec to nie jest prosta sprawa i moze sie po prostu nie oplacac jezeli ma sie juz odpowiedni platowiec.
A to czy wybudowano 30, 33 czy 35 samolotow nie ma w tym momencie znaczenia.
Polanski Sobota, 02 Grudnia 2017, 21:30
Tym faktem pokazują swoje zapóźnienie. 30 lat po Zachodzie wprowadzają to samo. Dlatego NATO się ich nie boi. Jest już daleko w przyszłości.
pater Sobota, 02 Grudnia 2017, 17:40
a my mamy nowe samoloty dla ViP-ów i Mastery ktore ten tego no .... wiecie , rozumiecie
alex Niedziela, 03 Grudnia 2017, 9:45
A my mamy rozmiar kraju taki, że wiecie ten tego rozumiecie !! :) Tankowce nam są niezbędne żeby przeprowadzać ataki w głąb Syberii ??
Extern Niedziela, 03 Grudnia 2017, 21:34
Tankowce są nam potrzebne aby dokonać ataku z użyciem pocisków JASMM. Zakładając konflikt z Rosją i chęć użycia tej broni przeciw wrażliwym instalacjom na terenie Rosji, atak należałoby przeprowadzić znad Zatoki Fińskiej. Ponieważ w Kaliningradzie jest system S400 nasze F16 z JASMM musiałyby lecieć tak aby ominąć zasięg tego systemu. Nad Niemcami, Szwecją. W jedną stronę dadzą radę ale na powrót do bazy potrzebują zatankować w powietrzu. Niestety nie mamy tankowców bo ich zakup zablokował Macierewicz. W ten sposób nasza nowoczesna broń JASMM jest bezużyteczna.
pater Niedziela, 03 Grudnia 2017, 22:44
do Extern_______i ty myslisz ze oni - czyli Rosjanie - beda tak spokojnie patrzec jak startuje z Polski taki samotny tankowiec z supertajnego podziemnego lotniska ktore nie zostalo zniszczone podczas pierwszych godzin wojny i leci sobie taka wielka wolna krowa widoczna na radarach z setek kilometrow nad Zatoke Finska i dotankowuje wesole stadko naszych F-16 ktore po dolaniu paliwa wracaja spokojnie razem z tankowcem na inne jeszcze bardziej supertajne lotnisko ukryte w gorach ktore rowniez nie zostalo zniszczone? nawet nie ma co komentowac tego tym bardziej w kwestii JASMM ktore jak na razie sa srednio do uzycia przez nasze F-16 - zainteresowani wiedza o co chodzi
Dropik Niedziela, 03 Grudnia 2017, 8:57
A można było kupić mrtt ze 2 sztuki i małe VIP. Wystarczyło by
Marek Niedziela, 03 Grudnia 2017, 8:46
Podczas gdy każde polskie dziecko wie, że w naszym przypadku Ił-76MD-90A to kategoria "must have been".
Ha Sobota, 02 Grudnia 2017, 23:33
I jak sądzisz, łatwiejszym celem dla MPADSa będzie IŁ- &*, czy nasz Master, który ten tego i owego ?
pater Niedziela, 03 Grudnia 2017, 12:44
do Dropika__________zastanawiam sie dlaczego USA inwestuje w C-130J czyli ten jakze przestarzaly platowiec z 1954 , w CH-53 K czyli złom z 1964 , w AH-1Z Viper czyli rupiec z 1965 , w KC-46 czyli staroc z 1981 - mozna tak wymieniac jeszcze troche...

do alex________ ciekawe ze jeszcze niedawno Polska brala udzial w programie MRTT "Multirole Tanker and Transport" z ktorego zrezygnowala (podniosl sie lament - ale jak , dlaczego itd - przeciez sa one nam tak bardzo potrzebne jak rybie woda!) i ponoc bada możliwość nabycia samodzielnie takich maszyn w - jak to określił MON - "trybie narodowym". Program ("tajny") nazwano "Karkonosze". Mamy atakowac cele na Dalekiej Wschodzie !? Po co tez nasi piloci F-16 non stop trenuja tankowanie w powietrzu? Kamczatke chcemy bombardowac ?!

do Ha________rozumiem ze takim IŁ-em 78 bedziesz atakowac z malej wysokosci np cele naziemne podczas ktorych statki powietrzne sa szczegolnie narazone na ataki MPADS? Dodatkowo tankowanie w powietrzu przeprowadza sie na niskich pulapach i bezposrednio nad liniami wroga / frontu prawda? Nieuzbrojone "nasze" samoloty Master ktore do dzis nie lataja co mialyby robic w czasie konfliktu nad polem walki ze beda mniej narazone na ostrzal z MPADS-a od takiego "szturmowego" IŁ-a - 78 ? (pojawiaja sie pierwsze glosy ze byc moze caly program bedzie anulowany a BOJOWE samoloty - Master- zwrocone!)

do Polanski________z czym jest tak Zachod w przyszlosci i kto powiedzial ze NATO sie ich nie boi np jednoczesnie sciagajac panicznie coraz wiecej wojsk USA do Europy lub oglaszajac rozpoczecie kolejnych programow nowych typow uzbrojenia ktorych nie maja jako odpowiedniki?

Dziekuje za uwage i nie mam wiecej pytan