Amerykanie przedłużają resursy F-16

OPUBLIKOWANO: Piątek, 01 Grudnia 2017, 9:15
F-16 USAF

Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych uzyskały zgodę na modernizację samolotów F-16C/D Fighting Falcon wydłużającą ich resurs o co najmniej 30 lat. Cel ma być osiągnięty przez przetargi na wydłużenie okresu eksploatacji części używanych w myśliwcach.

Departament Obrony USA ogłosił postępowanie na pozyskanie zestawów naprawczo-modyfikujących dla jednosilnikowych wielozadaniowych myśliwców F-16C/D, które pozwolą wydłużyć ich czas nalotu z 8 do 12 tys. godzin. Program modernizacji samolotów ruszył w kwietniu br., zaś w czerwcu prowadzone były udane badania wytrzymałościowe pozyskiwanych zestawów.

Czytaj także: 150 rakiet AIM-120C-7 AMRAAM dla polskich F-16

USAF planuje przedłużyć żywotność 300 myśliwców wielozadaniowych F-16C/D w wersjach Block 40-52, z możliwością powiększenia pakietu modernizacyjnego o kolejne 489 maszyn. Ponadto Departament Stanu zapewnił, że pakiety będą oferowane również zagranicznym podmiotom w ramach programu Foreign Military Sales.

Kontrakt o wartości 403 mln dolarów został uruchomiony w procedurze otwartego przetargu, co oznacza, że Lockheed Martin jako producent samolotu, nie otrzymał wyłączności na mody­fi­kowanie struk­tur pła­towca i będą mogły zostać w to zaangażowane także mniejsze firmy. 

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

34 komentarze

KOSA Poniedziałek, 04 Grudnia 2017, 14:57
A Ja wciąż mam nadzieje , że decydenci rozważają zakup tylko nowych maszyn !!!
Oby poszło im tak szybko jak z samolotami do przewozu VIP. Się uwinęli i za to brawa. Ale co z Lotnictwem ? Co ze śmigłowcami? > już dawno powinien być załatwiony przetarg na 8 śmigłowców dla MW i 8 śmigłowców dla Jednostek Specjalnych. Na co czekają ? aż wszystkie spadną? czy aż wszystkie pójdą do remontu? Już remontują śmigłowce ratownicze Mi-14PŁ/R (2 szt.) - porażka !!! a w 2021 kończą się resursy pierwszych Mig 29... i te 18 szt. zmodernizowanych SU 22 Też jakoś w 2022 Kończą się ....
BUBA Niedziela, 03 Grudnia 2017, 16:40
Nowoczesne lotnictwo Luftwaffe będzie miało jako samoloty uderzeniowe i przełamywania OPL być może F-35, myśliwskie EF-2000 i z możliwością wypełniania zadań pow-ziemia. A w Polsce do niedawna specjaliści rozważali zastąpienie MiGa-29 samolotem F-16A/B po modernizacji...35 letni samolot do kasacji a zastąpi go 45/50 letni F-16 i będzie walczył z nowym Su-30SM i Su-35S...

Warto czytać rozważania MON..teraz być może kupmy używane F-16C/D i wyślijmy je na modernizację do USA. Mówiłem że będziemy skansenem technicznym Europy niezdolni do remontów sprzętu zarówno lotniczego jak i OPL średniego zasięgu.

W sumie na to zasługujemy za swoja głupotę.
KOSA Sobota, 02 Grudnia 2017, 18:08
Szkoda, że nasi Decydenci nie widza potrzeby kolejnych NOWYCH Maszyn. Dla zastąpienia MIG 29 i SU 22 .
wg mnie już dawno powinniśmy zakupić F16 ( 2 eskadry 32 szt. )w najnowszej wersji V. Tak by w 2021 roku weszły do służby pierwsze 16 szt. F 16 V. A kolejne 16 szt. do 2023 r. I już teraz powinna być tylko dyskusja o typowym myśliwcu czy o samolocie V Generacji. Chyba, że wciąż rozważa się wersje uniwersalną czyli Samoloty 4+ ( Mam na myśli Advanced Super Hornet F18; tak z 3 Eskadry po 16 szt. ) Wydaje mi się, że było by ciekawie 48 F16 Block 52 plus z koncernu Lockheed Martin i 48 szt. F 18 super hornet z koncernu BOEING'A. MHM...
BOMBUS Piątek, 01 Grudnia 2017, 20:39
czyli do 2050 ..F-16 śmiga w powietrzu ...nam zostaje dokupić ze dwa dywizjony F-16 do wersji Viper i pozostałe
F-16 jakie posiadamy modernizować do Vipera ..a w przyszłości idąc dalej do f-16 Dodge Viper tj block 90/02 która jest jednosilnikową kompilacją f-16 z f-18 tzw seria TA (Time Attack)...a której doświadczalne "latadełka" są sprawdzane...i aby nie odstawać wstąpić do klubu posiadaczy Stealth i zakupić ze 4 sztuki F-117 ..coby być klubowiczem...i też epatować niewidzialnością
Smuteczek Sobota, 02 Grudnia 2017, 16:33
Jedynym krajem ktory uzywał F-117 było USa i te wycofało je prawie 10 lat temu
BOMBUS Piątek, 01 Grudnia 2017, 20:38
czyli do 2050 ..F-16 śmiga w powietrzu ...nam zostaje dokupić ze dwa dywizjony F-16 do wersji Viper i pozostałe
F-16 jakie posiadamy modernizować do Vipera ..a w przyszłości idąc dalej do f-16 Dodge Viper tj block 90/02 która jest jednosilnikową kompilacją f-16 z f-18 tzw seria TA (Time Attack)...a której doświadczalne "latadełka" są sprawdzane...i aby nie odstawać wstąpić do klubu posiadaczy Stealth i zakupić ze 4 sztuki F-117 ..coby być klubowiczem...i też epatować niewidzialnością
ito Piątek, 01 Grudnia 2017, 19:52
Z działań tych przebija gorąca wiara w powodzenie programu F35. Czy to techniczne, czy finansowe.
Davien Sobota, 02 Grudnia 2017, 1:54
Po prostu ich stać, to modernizują, w wielu przypadkach F-16 sa zupełnie wystarczające, w wersji V to jeden z najlepszych mysliwców gen 4+ Jak na razie F-35 wchdzą do słuzby zgodnie z harmonogramem.
DSA Piątek, 01 Grudnia 2017, 12:38
można zatem założyć że albo wydłużony będzie termin dostawy wszystkich planowanych F-35A albo ostateczna ilość zostanie zmniejszona o owe 300 sztuk.
Davien Sobota, 02 Grudnia 2017, 1:59
Najprawdopodobniej ani to ani to, F-16 w USA to starsza wersja tych co my mamy i normalnie modernizują je by były w słuzbie zanim wejda F-35A . Jakby Pan nie zauwazył to tylko wydłużenie resursu, a nie modernizacja do nowszych wersji wiec jak będą wchodzic F-35A to je będą wycofywać Lightningi II nie wejdą wszystkie za rok, .
Bogdan Piątek, 01 Grudnia 2017, 11:02
Trochę to dziwne, z jednej strony amerykanie chwalą F-22 ale dawno zamknęli fabrykę która je prododukowała, co może oznaczać, że wcale nie są takie dobre jak chwali je Discavery w różnych programach dokumentalnych, podobne problemy ma F-35, więc ten cały stealth, to im się udał tylko w przypadku B-2, ale żeby utrzymać powłokę która rozprasza fale radarowe, muszą go trzymać w specjalnych hangarach, w których klimatyzacja jest lepsza niż w najdroższych hotelach czy samochodach, co oczywiście generuje spore koszty.

F-22/35 nie są tak niewidzialne jak wspomniany B-2, a wszelkie ćwiczenia Red flag itp, to pic na wodę dla mas. USA zrozumieli, że technologiczne budowa samolotów stealth, jest szalenie trudna i kosztowna, a wspomniany Raptor po prostu powstał za wcześnie, wyprzedził technikę i teraz są z nim problemy właśnie natury technicznej i w efekcie nie nadaje się w zasadzie do niczego, a do zadań bojowych wciąż wysyła się klasyczne ( IV generacja ) mysliwce np F-15/16/18 co na pewno daje do myślenia, a my zachwycamy się Raptorem, że na pokazach lata wyśmienicie, efektownie startuje, szybko efekciarsko chowa podwozie, ale zapominamy, że nie to decyduje o tym czy jest skuteczny bojowo.

Rosyjski SU-57 będzie najprawdopodobniej również mysliwcem IV generacji, ale swoimi osiągami może pobić wszystkie inne zachodnie maszyny tej wlasnie kategori, również Chińskie mysliwce mogą być wielką niewiadomą, więc amerykanie mogli popełnić jeden z największych błędów w historii, a tym błędem jest właśnie F-22 Raptor, który mógłby być świetnym mysliwcem, ale za może 20/30 lat, niestety dzisiaj jest tylko latającym prototypem w liczbie około 187 sztuk i nic więcej.
Oha Piątek, 01 Grudnia 2017, 17:49
Stealth to tylko czasowa zdolność do czasu wprowadzenia nowych radarów.
yol Sobota, 02 Grudnia 2017, 19:25
równie dobrze można powiedzieć że radar to czasowa zdolność wykrycia wroga do czasu wprowadzenia nowych systemów maskowania
Macorr Piątek, 01 Grudnia 2017, 15:04
Małe historyczne porównanie. Może w przededniu Bitwy o Angle Spitfire też nie był taki super skoro Brytyjczycy mieli więcej Hurricane'ów? A może po prostu nie byli w stanie ich naprodukować tyle co H. a jednak ich mniejsza liczba mimo wszystko przechyliła szale zwycięstwa na na ich strone umiejętnie stosując taktykę wysyłanie S na Bf109, a Hurricane był "koniem roboczym" przeznaczonym do walki z bombowcami? A teraz amerykanie uznali że F-22 potrafi im dać taką "punktową" przewagę że nie potrzeba ich więcej, bo całą resztą mogą się zająć maszyny mniej zaawansowane, a sumarycznie wyjdą na to samo (uzyskają przewagę, ale mniejszym kosztem)? Czy jak zwykle spiskowa teoria dziejów?
Niezawodny Piątek, 01 Grudnia 2017, 20:39
Problem w tym, że kiedyś nie było elektroniki
a więc nie było takich problemów, więc porównanie trochę nie trafione.
Dzisiaj samoloty USA są nafaszerowane elektroniką do tego stopnia, że lekka usterka powoduje iż taki F-22/35 już nie poleci, a rosyjskie samoloty mają mniej tej głupiej elektroniki, dzięki czemu są bardziej niezawodne, a elektronikę też mają, ale do żeczy absolutnie niezbędnych.

Ps. To tak jak z ciężarówkami, ruskie jadą przez rzekę dosłownie pod wodą i wyjeżdżają z drugiej strony jak by nic, a zachodni chyba to był Mercedes i po teście jazdy w głębokiej wodzie przez rzekę, odmówił posłuszeństwa i stanął, ot cała zachodnia technika.
Macorr Sobota, 02 Grudnia 2017, 22:03
I dla tego te zawodna elektronikę z F-35 wkładają właśnie do sprawdzonego F-16 w ramach przedłużenia resursu i modernizacji?
Danisz Piątek, 01 Grudnia 2017, 14:32
Ten latający prototyp w liczbie ok 187 sztuk jest w stanie pokonać lotnictwo każdego kraju na świecie - jeśli to jest "nic więcej", to tylko o takim pomarzyć. I w związku z tym po co im fabryka - mają produkować kolejne, gdy Moskwa ma problem ze skonstruowaniem choćby silnika do maszyn V generacji, a Chiny silniki muszą kupować? Poza tym nie wysyła się myśliwców przewagi powietrznej do bombardowania - do tego służą właśnie takie maszyny jak F-16, stąd ich częsty udział w misjach bojowych. Natomiast np. w Syrii, gdzie lotnictwo dyktatury Assada zagraża Kurdom i działaniom koalicji (czytaj: jest robota dla takich maszyn) F-22 są i biorą aktywny udział w misjach. Brak elementarnej logiki w Twoim przydługim poście.
Cudak raptor Piątek, 01 Grudnia 2017, 21:20
Fakt, F-22 biorą aktywny udział w misjach i może niedługo uda się pilotowi tego F-22 trafić w jakiś namiot albo furgonetke wyładowaną terrorystami z karabinami, tylko owy pilot tego cudu F-22 musi lecieć poza zasięgiem kul z tych karabinów, ale jego sensor fusion mu w tym pomorze, aha ma jeszcze super radar APG 77 co wykryje tego furgona z 400 km nawet w trybie pasywnym ! a celownik nachełmowy wyliczy liczbę sandałów czyli pasażerów, wtedy przekażę dane do normalnego myśliwca np F15/18 i odleci, bo taki cudak będzie musiał już wracać w kierunku powietrznej cysterny, bo kontrolka paliwa będzie już pikać na czerwono :)
kubuspuchatek Sobota, 02 Grudnia 2017, 8:47
No i według jednego z naszych formowych ekspertooff "jest nie do zatrzymania" - to ja się zastanawiam jak on w ogóle ląduje - skoro nie da się go zatrzymać. Aha i jeszcze może latać przed nosem wszystkich Su i 2 m nad S400 i nikt go nie zobaczy.
To nic prostszego - wysłać go nad Korę Płn jednego samiuśkiego - nikt go nie zobaczy- zniszczy co trzeba i odleci a Kim nie będzie wiedział kto to bo go nikt nie zobaczy - proste? - proste.
I jeszcze jest hipermanewrowy - jak to mawiają nasi znafcy
Danisz Sobota, 02 Grudnia 2017, 19:35
w zdjecia wykonane z F-22 syryjskim maszynom (bez ich wiedzy o obecności wroga), które znalazły się zbyt blisko pozycji Kurdow też pewnie nie wierzysz?
zapewne próby skonstruowania podobnej maszyny podejmowane przez Rosję i Chiny od kilkunastu lat to też ściema - przecież ich wywiady nie mogły uwierzyć internetowym funboyom bredzącym bajki o stealth, AESA czy hipermanewrowości. próbowałeś być śmieszny i w sumie Ci się udało
yaro Niedziela, 03 Grudnia 2017, 7:46
jakim maszynom, bombowcom Su22 które nie posiadają radaru, nawet zwykłym Super Tucano zrobisz im zdjęcie i też nie będą wiedziały ...
niewidzialny Piątek, 01 Grudnia 2017, 18:43
"Jest wstanie pokonać lotnictwo każdego kraju na świecie"... rozumiem że ta wiedza to z folderów reklamowych ? bo realnie żadnych dowodów na to nie ma.

Biorą aktywny udział, w czym ? ach tak, są niewidzialne więc tak jak by ich nie było:) już rozumiem twoją logikę :)
Logik007 Piątek, 01 Grudnia 2017, 23:46
No nie ma lotnictwa które byłoby w stanie pokonać prawie 200 Raptorów, nawet wasi kochani Rosjanie mogą wystawić może z 500 myśliwców w razie konfliktu zbrojnego a z taką liczbą poradziłoby sobie nawet 50 F 22 bo 10:1 w takim starciu to i tak bardzo łaskawy szacunek dla Rosjan.
Oha Piątek, 01 Grudnia 2017, 17:48
Ten super myśliwiec który jest w stanie pokonać resztę lotnictwa ma na koncie kilku partyzantów zabitych w bombardowaniu mimo prawie 20 lat w służbie.
Danisz Sobota, 02 Grudnia 2017, 19:22
znany jest Ci termin "myśliwiec przewagi powietrznej"? to teraz zrozum, że jak partyzanci będą mieli lotnictwo i Amerykanie będą chcieli je wyeliminować, to wówczas będzie robota dla F-22. stosując Twoją logikę izraelski arsenał jądrowy jest nic nie warty, bo ma na koncie zero zabitych wrogów mimo kilkudziesięciu lat w służbie - zaiste żelazna to logika.
binio Sobota, 02 Grudnia 2017, 16:48
"Ten super myśliwiec który jest w stanie pokonać resztę lotnictwa ma na koncie kilku partyzantów zabitych w bombardowaniu mimo prawie 20 lat w służbie."
Największa legenda rosyjskiej zbrojeniówki, czyli S400, nie ma niczego na koncie.
tak to chyba wygląda Piątek, 01 Grudnia 2017, 14:20
Przecież su 57, jak piszesz będzie myśliwcem 4 gen. więc nie będzie lepszy niż f-22, więc gdzie tu rzekomy błąd Amerykanów? Poza tym w najbliższym czasie, o ile w ogóle Rosjanie i tak nie będą mieć powyżej 200 su 57 więc działanie USA w tym aspekcie jest na plus.
Raptor niby cud techniki Piątek, 01 Grudnia 2017, 20:26
F-22 jest również mysliwcem czwartej generacji, a z piątej generacji, ma tylko powłokę stealth, co wytrzymuje kilka lotów, bo z każdym kolejnym raptor staje się coraz bardziej widzialny, nie mówiąc już o locie na nieskiej wysokości w deszczu, gdzie powłoka antyradarowa po prostu zmywa się punktowo i F-22 staje się widzialny jak np F-18, oczywiście amerykanie próbują to ukrywać, ale co jakiś czas są przecieki do mediów o tym "cudzie techniki"
CB Piątek, 01 Grudnia 2017, 13:54
Raczej nie chodzi o problemy techniczne z F-22, a o problematyczną i drogą eksploatację oraz serwis. Im bardziej nowoczesna i wyrafinowana konstrukcja, tym bardziej kosztowny i pracochłonny jest serwis. A że świat jak na razie nie doszedł jeszcze do podobnego poziomu, to do większości zadań wystarczą im samoloty bardziej "klasyczne".
tylkof16 Piątek, 01 Grudnia 2017, 10:19
Ktoś jeszcze ma wątpliwości jaki typ samolotu byłby najkorzystniejszy dla Polski w celu powiększenia potencjału obronnego?
Davien Sobota, 02 Grudnia 2017, 2:02
Przecież USA jedynie wydłuża resurs Falconów, nei modernizuje ich do nowszych wersji.A dla nas najlepsze byłyby F-35A lub F-16V
krzysiek84 Piątek, 01 Grudnia 2017, 21:26
48 F-16V do 2030 zamiast Su-22; na więcej nas nie stać i nie mamy pilotów, mimo, ze na przełomie tysiącleci mieliśmy 112 Su. Później 32 F-35 i więcej.
prawieanonim Piątek, 01 Grudnia 2017, 13:16
Ja mam poważne wątpliwości. To co robią Amerykanie to jest rozwiązanie tymczasowe do momentu aż nie zastąpią tych samolotów F-35. Powiem tak. Okres jest o tyle ciężki że na zakup F-16 jest za późno a na zakup F-35 za wcześnie. Jedyna sensowne wyjście to regularnie modernizować posiadaną flotę do standardu V i już teraz zaklepać kolejkę na F-35. Nawet gdyby doszło do sytuacji że chcielibyśmy kupić nowe F-16 to na realizację zamówienia przyjdzie poczekać kilka lat. Za kilka lat się okaże że produkcja F-35 rusza na masową skalę a my wtedy zostaniemy ze starym-nowym samolotem na stanie.
gregorx Piątek, 01 Grudnia 2017, 12:59
SP optujące za pozyskaniem F-35 czy fanboje-minimaliści? Modernizacji zostaną poddane tylko najmłodsze maszyny z ok 950 F-16 pozostających w służbie, jako zapchajdziura do czasu pozyskania dostatecznej liczby F-35A.
PS Równie dobrze prace zmierzające do wydłużenia czasu służby MiGów-29 i Su-22 realizowane w Polsce mógłbyś podać jako argument za pozyskaniem kolejnych maszyn tego typu. Tymczasem te desperacje próby utrzymania jednostek i kadr nie mają nic wspólnego z oceną przydatności tych samolotów. Bo ta od dawna jest negatywna.