Javeliny dla Ukrainy i Gruzji

OPUBLIKOWANO: Środa, 22 Listopada 2017, 16:51
FGM-148 Javelin

Zmiany w polityce USA wobec Rosji otwierają Gruzji i Ukrainie możliwość pozyskania przenośnych wyrzutni pocisków przeciwpancernych Javelin. Departamentu Stanu wydał pozytywną decyzję w sprawie sprzedaży władzom w Tbilisi rakiet i wyrzutni za 75 mln dolarów. Natomiast w ramach przedstawionej prezydentowi Trumpowi rekomendacji Rady Bezpieczeństwa Narodowego również na Ukrainę mogą trafić pociski Javelin w ramach pakietu uzbrojenia wartego 47 mln dolarów.

Departament Stanu USA podjął decyzję o zatwierdzeniu sprzedaży Gruzji wyrzutni Javelin. W dokumencie opublikowanym na stronie agencji DSCA odpowiedzialnej za realizację programu Foreigh Military Sale czytamy, że Gruzja może otrzymać maksymalnie 410 pocisków Javelin oraz 72 wyrzutnie, 10 trenażerów do szkolenia podstawowego i 70 pocisków treningowych. Łączna wartość takiego kontraktu to maksymalnie 75 mln dolarów. Całkowita kwota zamówienia może być niższa, wydanie zgody przez Departament Stanu nie przesądza również realizacji transakcji. 

Decyzja przyczyni się do rozwoju polityki zagranicznej i bezpieczeństwa narodowego Stanów Zjednoczonych, poprawiając bezpieczeństwo Gruzji. Dzięki systemowi Javelin Gruzja zwiększy swoje możliwości obronne.

Czytamy w uzasadnieniu decyzji DSCA

Czytaj też: Broń z USA dla Ukrainy? "Nacisk na Rosję"

Równocześnie pojawiła się informacja, na temat rekomendacji Rady Bezpieczeństwa Narodowego dla prezydenta USA Donalda Trumpa, w której czytamy: "Rada Bezpieczeństwa Narodowego postanowiła podczas wtorkowego posiedzenia dać zielone światło dla grantu wysokości 47 mln dolarów dla rządu Ukrainy na zakup amerykańskiego uzbrojenia wojskowego, w tym rakiet przeciwpancernych Javelin."

Prezydent Trump już kilkukrotnie deklarował, że skłania się ku tego typu działaniom, aby przesłać „wyraźny sygnał” Moskwie. Jeśli zdecyduje się na zatwierdzenie tego typu pakietu pomocy dla Ukrainy, to zostanie uczyniona zdecydowana zmiana w dotychczasowej polityce wobec Rosji. Sekretarz stanu USA Rex Tillerson i sekretarz obrony generał James Mattis już od czerwca przekonują do uzbrojenia Ukrainy w pociski przeciwpancerne i wsparcia w większym zakresie dostawami sprzętu. Izba Reprezentantów poparła projekt budżetu obronnego na 2018 rok, który przewiduje przeznaczenie Ukrainie wsparcia wysokości do 350 mln dolarów. Jak podkreślił w wywiadzie dla ABC News przedstawiciel Departamentu Stanu USA, tego typu kroki mają na celu powstrzymanie agresji ze strony prorosyjskich separatystów.

Czytaj też: Dworczyk: Javeliny brane pod uwagę dla WOT

 

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

74 komentarze

Patton Czwartek, 23 Listopada 2017, 19:08
Proponuję kwartet dla Polski:
bliski zasięg: Carl Gustav M4
krótki zasięg: ppk Pirat
średni zasięg: Spike ER/LR (to mamy)
daleki zasięg (25km): Spike NLOS (integracja z ICBS?)
vvv Piątek, 24 Listopada 2017, 0:02
pirat ktorego nie ma a pa penetracje bez prekursora na poziomie 230mm? to jest rpg-7
Pamiętliwy Czwartek, 23 Listopada 2017, 12:45
Zgadza się Towarzyszu hrhr zgadza..
Dropik Czwartek, 23 Listopada 2017, 11:13
Dla Ukrainy to ilość symboliczną. Pewnie tylko dla oddziałów specjalnych. Chyba że to tylko pierwsza dostawa a w przyszłym roku będzie ich wiecej
Frank Czwartek, 23 Listopada 2017, 11:03
Tylko 5x drożej??!! Warmate to zupełnie inny sprzęt od Javelinów... warmate służy do zwalczania lekkich pojazdów opancerzonych, BWP i pojazdow o pancerzu do 250mm, budynków, siły żywej itp. Javelin to broń typowo p/panc.
czf Czwartek, 23 Listopada 2017, 10:40
Javeliny + nasz pioruny powinna miec kazda Ukrainska kompania. Systemy plot sredniego zasiegu zbuduja sobie sami.
Ziem Sobota, 25 Listopada 2017, 10:16
A masz WP w każdej kompani Pioruna i spikea ?
Teodor Czwartek, 23 Listopada 2017, 9:37
Apropos Gruzji. Niewiele czytalem na temat tego konfliktu, ale wydaje mi sie, ze Gruzini zostali chyba zablokowani w wawozach. Z tego co pamietam to blokowala ich ruska artyleria?!... Byc moze potem byla ofensywa ladowa, ale na poczatku konfliktu artyleria szachowala sily Gruzinow. Nie chce byc upierdliwy, Javeliny maja niewielki zasieg, raczej do bezposredniego kontaktu z pojazdami nieprzyjaciela. Gdyby Gruzini w przyszlosci blokowali dojscia na swoja strone terytorium to z pewnoscia sily agresora bylyby w identycznym polozeniu. Rosjanie maja oczywiscie rakiety taktyczne i manewrujace, dlatego wczesniej czy pozniej artylerie gruzinska potraktowaliby wlasnie takimi rakietami. Ponadto jak widac we wspolczesnym konflikcie obrona przesmykow ladowych czy morskich mija sie z celem, bardziej bezpieczny jest manewr w szczerym polu. Dodam jeszcze, ze Rosjanie w przeciwienstwie do Gruzinow z pewnoscia dysponowali zwiadem satelitarnym oraz lotniczym. Bron przeciwpancerna dobra jest w zasadzkach i nalezy sie zastanowic, czy teren Gruzji jest dobry na takie zasadzki. Jak widac Gorski Karabach jakos trzyma sie na umocnieniach inzynieryjnych, pomimo faktu iz przy dostepnej broni bunkier latwo jest zniszczyc czy to artyleria czy rakieta precyzyjna dedykowana do niszczenia bunkrow.
Podbipięta Czwartek, 23 Listopada 2017, 8:30
Załóżmy że kupimy 100 wyrzutni Javelin i 1000 pocisków.Koszt min. 500 mln zł.A kupiliśmy 100 ,,wyrzutni" i 1000 latadeł Warmate za 100 mln .Powie ktoś ze lepiej kupić Javeliny bo nie porównywalnie wieksza skuteczność a tylko 5 razy drożej.Ano nie bo jeśli pominiemy ,wyrzutnie" to cena za samo latadło Warmate jest kilkanaście razy mniejsza niż cena tej rakiety.I pomijam tu fakt iż to inny system i trochę do innych zadań.. i kolejna zagwozdka dla Moskali.
kubuskow Czwartek, 23 Listopada 2017, 11:42
Jaki jest zasięg rakiety Javelin, a jaki Warmat? Co ty w ogóle porównujesz?
Javelin służy do atakowania celów bezpośrednio w zasięgu widzenia, a za pomocą Warmat możesz przeprowadzić zwiad i zaatakować pojazdy i stanowiska których nie widać z pierwszej linii. Pozdrawiam
ja Czwartek, 23 Listopada 2017, 11:25
Javeliny to nie jest temat dla nas. My mamy Spike.
propolski Czwartek, 23 Listopada 2017, 10:34
Tylko że z polskiego zamówienia 70% i więcej wróci do budżetu (podatki!) a reszta nakręca polską gospodarkę. A zakup za granicą to bezpowrotny drenaż polskiej gospodarki i wspieranie gospodarczej konkurencji polskich przedsiębiorstw. Nie da się bezpośrednio, bez etapów pośrednich, przeskoczyć od taczek do promów kosmicznych, a myśląc tak jak ty, to zawsze zostanie się krajem III Świata, który kupuje wszystko za granicą.
ckkv Czwartek, 23 Listopada 2017, 12:16
ale chyba kupuje się po to, aby SKUTECZNIE odpierać atak, a nie wspierać polskie przedsiębiorstwa. Bo jak nie odeprzemy ataku to te przedsiębiorstwa i tak przejdą w ręce Rosji.
Podbipięta Czwartek, 23 Listopada 2017, 11:58
Ano tak i to jest też bezcenne!
Dropik Czwartek, 23 Listopada 2017, 10:24
Porównanie jest bez. Warmate jest ok ale nie jest niezbedny . Potrzebne są innej klasy drony i duza illosc ppk. Każda brygada powinna mieścić ich więcej niż 50 ( Amerykanie mają po ok 100) . To są problemy a nie jakies droniki z granatem.
Podbipięta Czwartek, 23 Listopada 2017, 12:14
Innowacje są z zasady swej niezbędne....
Podbipięta Czwartek, 23 Listopada 2017, 10:20
P.S. Zastanawiam się czy jest mozliwa taka implementacja by system sterowania Warmate mógł naprowadzać jednocześnie kilka dronów.
Łukasz Czwartek, 23 Listopada 2017, 9:04
Chłopie jaka jest skuteczność przebicia głowicy javelina a jaka warmate? Co ty w ogóle porównujesz? Warmate to nie jest broń przeciwpancetna, jeśli już to można to zastosować do zwalczania pojazdów lekko opancerzonych. Pozdrawiam
vvv Czwartek, 23 Listopada 2017, 12:52
warmate to amunicja krazaca i operator sam wybiera cel, nawet ten za przeszkoda czego nie potrafi javelin. dodatkowo mozesz zmienic cel lub trafic cel ktory jest zamaskowany lub nie ma widma terminczego. warmate nie informuje celu ze zostal opromieniowany laserem (pomiar odleglosci) wiec nie aktywuje systemu soft kill jak javelin. warmate to super srodek do np unieszkodliwiania radow lub wyrzutni rakiet opl
Dropik Czwartek, 23 Listopada 2017, 14:35
Javelin niczym nie opromieniowuje . To system pasywny.
Systemy opl nie stacjonują w zasięgu warmate.
vvv Piątek, 24 Listopada 2017, 0:05
hmmm...tak wlasnie ponownie obejrzalem instrukcje i masz racje, ale bylem pewien ze najpierw musi zlapac odleglosc dlamierzem
Podbipięta Czwartek, 23 Listopada 2017, 11:33
Chyba napisałem o ,,nie porównywalnie większej skuteczności" Javelina i że Wojenny Mat to ,,system do innych zadań".Coś się Panu nie zgadza?
Łukasz Czwartek, 23 Listopada 2017, 13:56
Nie zgadza mi się logika zestawienia i porównania sprzętów o zupełnie innym zastosowaniu i innej charakterystyce. Po co takie zestawienie? Mogłeś jeszcze porównać zakup 1000 par butów wojskowych numer 45 - wychodzi 3000x taniej. Warmate to ciekawe rozwiązanie na misje zagraniczne np. w Afganistanie. Do obrony granic potrzebujemy obrony przeciwpancernej i przeciwlotniczej. Pozdrawiam
Pozytywizm Czwartek, 23 Listopada 2017, 8:17
Naszym celem nie powinna być silna Ukraina ale słaba. Popatrzcie na Niemcy, wzmocnili troszkę Polskę pieniędzmi i Polska już zaczyna im podskakiwać. Tak samo będzie z Ukrainą w stosunku do nas.
Adam S. Czwartek, 23 Listopada 2017, 11:19
Słaba Ukraina nie utrzyma się samodzielnie wobec rosyjskiej agresji. Słaba Ukraina to brak Ukrainy i rosyjskie czołgi na Bugu. I Polska jako kraj frontowy. Nawet jeśli Ukraina stałaby się krajem Polsce nieprzyjaznym ( a niby jak to miałoby się stać, jeśli Polska jest ich oknem ma zachód), to nigdy nie będzie tak silna jak Rosja. Dla Polski w NATO Ukraina nigdy nie będzie realnym zagrożeniem.
Propolski Czwartek, 23 Listopada 2017, 10:57
Niemcy wzmocnili Polskę pieniędzmi czy też Polska nie pozwoliła się (gdzieś te 240 mld z wałków za VAT trafiała...) dłużej aż tak drenować? Czy to nie niemiecki minister mówił, żeby na Polskę nie nakładać sankcji, bo 90% z unijnej pomocy dla Polski trafia do Niemiec? Czy Margaret Thatcher nie wpisała do traktatów akcesyjnych Polski do UE, że "żadne nowo przyjmowane do UE państwo nie może od UE więcej otrzymywać niż tam wnosi"? Wnioskowanie logiczne: 90% naszej składki do UE trafia do Niemiec... Zobacz jak było np. z budową autostrad - główni wykonawcy z Niemiec, otrzymali kasę, polskie firmy podwykonawcze, które naprawdę wykonały autostrady a nie przekładały faktury jak Niemcy, nie dostały nic przekręcone na "wydmuszkę" i 45000 polskich firm zbankrutowało, 2,5 mln ludzi straciło pracę, ludzie tracili dorobek życia i popełniali samobójstwa. Rzygać mi się chce jak słyszę jak to nas Niemcy "wzmacniają", "finansują", "pomagają" itp! To Niemcy wynalazły wyraz, bez odpowiednika w języku polskim - "schadenfreude".
vvv Piątek, 24 Listopada 2017, 0:08
tak tak...biedni podwykonawcy nie zarobili i zly niemiec zgarnal cala kase. pomylilo ci sie z chinskimi wydmuszkami kotre nie placily podwykonawcom a wszystki polskie "budy" dzialaja na takiej samej zasadzie
Gryf Czwartek, 23 Listopada 2017, 16:11
Musimy natychmiast przeznaczyć 200 mld zł dla Ukrainy bo wszystko wróci do Polski. Takie są konsekwencje twoich wywodów
Dropik Czwartek, 23 Listopada 2017, 14:40
Zapomniałeś , że z tych 2,5 mln bezrobotnych 0,5 mln zmarło z głodu. Wtedy cała wina Niemiec będzie pełna
Feluś Czwartek, 23 Listopada 2017, 10:51
Jak zażądają reparacji za akcje "Wisła", będzie grubo!
:-)
Wojak Czwartek, 23 Listopada 2017, 7:38
To do obrony przeciwko ruskim,!
das Środa, 22 Listopada 2017, 22:03
Doskonały jest to krok ale szkoda , że czyniony dopiero teraz . Rosja musi zaś wiedzieć , że jej działania wymierzone w sąsiadów będą jeszcze bardziej kosztowne niż dotychczas !
King Środa, 22 Listopada 2017, 20:37
Pamiętacie jak jeszcze w zeszłym roku liberalne i lewicowe media (także te u nas, wiadomo które) wrzeszczały że Trump zrobi wszystko co mu Putin każe?
Feluś Czwartek, 23 Listopada 2017, 10:54
A czy to przypadkiem nie Trump stwierdził że Rosjanie nie mieszali w wyborach, gdy takie zapewnienie złożył mu Putin. Czy to media tak łżą?
vvv Czwartek, 23 Listopada 2017, 12:52
oraz ze najblizsi doradcy Trumpa zostali zdymisjonowani za zbyt bliskie kontakty w rosja? :)
DSA Środa, 22 Listopada 2017, 18:33
szkoda że nam USA nie przyzna takiego grantu. Jak pokazały doświadczenia z Syrii taka broń (ATGM) może być wykorzystywana z powodzeniem nie tylko do atakowania czołgów.
Over Środa, 22 Listopada 2017, 22:53
A po co nam javelin jak mamy spike który jest chyba pod każdym względem lepszy? Poza tym o "alternatywnych" zastosowaniach ppk wiadomo od dawna i były stosowane z powodzeniem szeroko np. podczas II wojny w zatoce perskiej.
DSA Czwartek, 23 Listopada 2017, 10:12
jak dają za darmo to nad czym się zastanawiać? Dla OT jak znalazł
windy_city Środa, 22 Listopada 2017, 18:26
dlaczego tak późno?
hrhr Środa, 22 Listopada 2017, 17:20
Nie jestem mędrcem coś mi się zdaje ze w przyszłości tej broni użyją przeciwko nam
łuki Czwartek, 23 Listopada 2017, 8:26
nie jesteś mędrcem...
Mart Środa, 22 Listopada 2017, 21:21
W najbliższym czasie mają większe zmartwienia niż wojowanie przeciwko Polsce.
ito Czwartek, 23 Listopada 2017, 6:51
Ale możemy się okazać świetnym tematem zastępczym odwracającym uwagę społeczeństwa- tradycyjny wróg dziś szkalujący bohaterów, występujący z dziwacznymi roszczeniami i nie chcący pomóc przeciw wspólnemu(??) wrogowi- a nasza możliwa reakcja, pomijając realny potencjał, jest ograniczona przez struktury międzynarodowe, których jesteśmy członkiem, No i nawet jeśli nie uda się z nami wygrać można się spodziewać, że w/w struktury wymuszą na nas udział w odbudowie pokonanego przeciwnika. To może kusić wszystkich,którzy woleliby,żeby naród nie wnikał zbytnio w politykę wewnętrzną- i nie zechciał przypadkiem władzy rozliczać..
układ Środa, 22 Listopada 2017, 20:49
Brawo hrhr. Przecież tyle razy w historii pseudosojusznicy ze wschodu używali wszystko co pod ręką przeciwko Polakom...
rob ercik Środa, 22 Listopada 2017, 23:03
układ. w 1939 mieliśmy prawdziwych sojuszników na zachodzie...
Davien Czwartek, 23 Listopada 2017, 2:05
Przynajmniej nas nie napadli jak ZSRR do spółki z Hitlerem i nie wspierali z całych sił III Rzeszy wydłuzając ta wojne ale z zobowiązań sie wywiązali i rozpoczęli wojne z Niemcami, wiec kosmiczna wtopa robercik.
Rob ercik Czwartek, 23 Listopada 2017, 18:09
Davien. Anglia i Francja zobowiązały się do udzielenia pomocy Polsce a nie tylko do wypowiedzenia wojny Niemcom. To po pierwsze. Po drugie. Nie wiem czy słyszałeś o konferencjii w Abbevile (12.9.1939). Po trzecie o tajnym pakcie Ribentrop- Mokotów następnego dnia po podpisaniu wiedzieli Amerykanie Anglicy i Francuzi, Polakom ani słowem o zagrożeniu. Po czwarte, skoro Sowieci napadli na Polskę to czemu nasz rząd nie wypowiedział im wojny? Czemu nie zrobili tego nasi sojusznicy? Odpowiedź jest prosta - nigdy naszymi sojusznika nie byli, nie są, i nie będą...
Ps, czytaj posty że zrozumieniem...
Davien Piątek, 24 Listopada 2017, 19:10
Robercik, zaraz po wypowiedzeniu wojny wojska Francuskie zaatakowały Niemcy a brytyjczycy zaczeli przerzucac wojsko na kontynent, a działania wojenne przerwali jak wojska sowieckie zaatakowały Polskę . Rząd nie wypowiedział Sowietom wojny żeby nie doszło do masakry na wschodniej granicy, zabronił tez stawiac opór najeżdżcom ale to ie zmienia ze była to wspólna z Niemcami napaść na Polskę. Japonia tez nam wojny nie wypowiedziała, co nie przeszkodziło we wzajemnych walkach. Tak wiec mniej historii z Kremla wiecej realizmu.
Peer Czwartek, 23 Listopada 2017, 8:59
Cha, cha no wywiązali się morowo. Francja zaatakowala pograniczna wioske w zasięgu oslony artylerii i wycofala się. Brytyjczycy kazali Polakom wspierać zbrodniczych Sowietów w walce z faszyzmem za co zapłaciliśmy rozbiciem i wykrwawieniem struktur podziemnych dzieki czemu "sowiecki sojusznik" mogl nas bez trudu mordować i niewolic. A Sikorskiego uciszyli bombą, zeby nie biadolił że go Churchill wykiwał.
Polaków nie zaproszono na defiladę zwycięstwa żeby nie drażnić Stalina, który nas w tym czasie mordował i wywozil na Sybir. Rolę polskich pilotów w bitwie o Anglię marginalizowano. Wymazano ich niemal z historii i pamięci.
Tacy to sojusznicy.
vvv Czwartek, 23 Listopada 2017, 12:53
a szwedzi najechali nas w czasie potopu :D
Alebrt Czwartek, 23 Listopada 2017, 12:24
wojnę wypowiedzieli, a to że nie byli przygotowani to zupełnie inna sprawa. To co piszesz to komunistyczna propaganda. Zauważ, że USA zajęły PÓŁ ROKU przygotowania do odbicia Kuwejtu. A armia brytyjska i francuska w tym czasie były na poziomie "nędza", jedynie British Navy jako tako, ale też była znacznie słabsza niż w przeszłości. Jednocześnie przyjęto doktrynę, że z Hitlerem nie można negocjować i trzeba dojść aż do Berlina wymuszając bezwarunkową kapitulację - a do tego wymagane są bardzo poważane przygotowania. USA w tym przypadku przygotowania do zajęcia Bagdadu zajęły aż 13 lat.
Rob ercik Czwartek, 23 Listopada 2017, 18:16
Albert. Armia francuska miała dużo więcej i lepszych czołgów, silną i liczna piechotę itp. Gdyby zaatakowali, Niemcy nie mieli by szans... W 1940 wygrali bo wykorzystali zaskoczenie ( atak przez Ardeny) i blitzkrick. Tzw zachodni sojusznicy grają nami, a my systematycznie dajemy się wciągać i przegrywamy
Davien Piątek, 24 Listopada 2017, 19:16
Robercik, moze porównaj sobie jakie siły miała zmobilizowane Francja we wrześniu 1939r a jakie Niemcy i ile dywizji zostało na granicy z Francja a potem wypisuj bajki rodem z Kremla. W 1940r wygrali dzieki lepszej taktyce i niechęci wyzszych dowódców i sporej części społeczeństwa pamiętających rzeż Wielkiej Wojny do walki.
Lepsze czołgi to nie wszystko, ZSRR miał 4x tyle czołgów z czego samych T-34 i KW niewiele mniej Niemcy wszystkich a co to mu pomogło, i tu nie było Arden, a Blitzkieg utknał po paru dniach:)
kubuskow Piątek, 24 Listopada 2017, 11:37
To jakaś niedorzeczność!
Przecież sami nigdy się nie obronimy przed Rosją! To może lepiej ogłosić naszą neutralność - jak Belgia przed 1 i 2 WS?

Przy takich założeniach: "Tzw zachodni sojusznicy grają nami, a my systematycznie dajemy się wciągać i przegrywamy" jedynym sensownym działaniem jest powrót do Układu Warszawskiego i przeproszenie się z wielkim bratem ze wschodu...
Piotr Czwartek, 23 Listopada 2017, 8:50
Fabien zapomniałeś napisać że as sprzedali o prostu zdradzili Jałta mówi tobie to coś ?
Szyszka Środa, 22 Listopada 2017, 20:43
Masz rację! Nie jesteś mędrcem .
JAVELINE Środa, 22 Listopada 2017, 20:40
Jeśli by użyli przeciw nam to by strzelili sobie by samobója...i to jakiego....
Mędrzec Środa, 22 Listopada 2017, 20:30
A ja jestem i twierdzę że nie użyją.
Mysz Środa, 22 Listopada 2017, 20:18
Masz całkowitą rację. Ww broń będzie -z powodzeniem- użyta przeciwko Wam- federacji rosyjskiej.
rmarcin555 Środa, 22 Listopada 2017, 19:52
@hrhr
Przeciwko Wam na pewno. Przecież właśnie po to kupują.
Paweł Środa, 22 Listopada 2017, 19:19
Nie jesteś, zdecydowanie.
Whiro Środa, 22 Listopada 2017, 19:19
Nie zrobią tego póki ich Rosja nie weźmie znowu pod but. A jak Rosja będzie chciała to zrobić to i tak wystrzelają to do ich tanków.
tak tylko pytam... Środa, 22 Listopada 2017, 19:14
Myślisz, że Amerykanie mogą nas zaatakować?
rozczochrany Środa, 22 Listopada 2017, 19:10
Twierdzę podobnie jak ty, że ta broń moze być użyta przeciwko Polakom i polskiej armii.
Hex Czwartek, 23 Listopada 2017, 0:23
Chciałeś napisać, "przeciwko Rosjanom i rosyjskiej armii obecnej w Donbasie"
tak tylko pytam... Środa, 22 Listopada 2017, 21:36
Rozumiem, że według ciebie celem Ukrainy nie jest wejście do NATO tylko z wojna z nim? Tak?
Gryf Środa, 22 Listopada 2017, 18:54
Kto? Gruzini? Czy przewidujesz wyprawę po Lwów? Też się tego boję. Zabawa nacjonalizmem zawsze kończy się źle. Dziś skazano Ratko Mladica na dożywocie. Mam nadzieję że to będzie przestrogą.
d/ Czwartek, 23 Listopada 2017, 4:18
Tyle, że Mladica nie sądzono za nacjonalizm, a za najcięższe zbrodnie wojenne.
Gryf Czwartek, 23 Listopada 2017, 7:26
Zbrodnie te zostały dokonane w imię nacjonalizmu. Zastępowane komunizmu nacjonalizmem to proces odbywający się w wielu krajach. Rosja Serbia Chiny Chorwacja.
Tomo Środa, 22 Listopada 2017, 18:49
Mędrcem rzeczywiście nie jesteś. Zarówno Ukraina jaki Gruzja starają się zostać naszymi sojusznikami. Nie mają żadnych sprzecznych interesów z NATO i najmniejszych powodów by z NATO w jakikolwiek konflikt zbrojny wchodzić.
wed Środa, 22 Listopada 2017, 21:34
Nie trzeba być mędrcem by z łatwością zobaczyć, że to rosyjskie, a nie polskie czołgi okupują tereny Ukrainy i to do rosyjskich czołgów będą strzelać Javeliny. Oby z jak największą skutecznością.
ito Czwartek, 23 Listopada 2017, 9:30
Tak dokładnie to są ukraińskie (exukraińskie? zależy jak patrzeć na przynależność Donbasu) czołgi. i jak na razie nie są one wielkim problemem dla Ukraińców- jakoś nie słychać o efektownych, skutecznych szarżach.
vvv Czwartek, 23 Listopada 2017, 12:54
sorry ale 90% czolgow w Domasie sa importowane z magazynow FR w tym serie t-64 oraz wszystkie odmiany t-72
Davien Czwartek, 23 Listopada 2017, 12:22
Tia rozumiem że Ukraina miała T-72B3 i T-90?? Ito może na drugi raz sprawdż zanim znowu bajki napiszesz:)