Reklama

Polityka obronna

Motocykle, quady i skutery śnieżne w Straży Granicznej

  • Fot. Gazprom.ru
  • Wjazd do Eurotunelu w Calais. Fot. wikipedia.com
  • Egyptian Abrams tank during the revolution fights. Image Credit: Wikimedia
  • Elektrownia Bełchatów. Fot. Morgre/Wikipedia
  • <p>Fot. J.Sabak</p>
  • Elektrownia Sendai. Fot. Wikipedia
  • Fot. Wikipedia

Pierwsza wschodnia konferencja ochrony granic „Granice” w Lublinie była okazją dla Straży Granicznej do zaprezentowania sprzętu i uzbrojenia wykorzystywanego obecnie w tej formacji. Ważna częścią ekspozycji były motocykle, quady i skutery śnieżne, które zapewniają funkcjonariuszom możliwość szybkiego przemieszczania się nawet w najtrudniejszym terenie.

Zgodnie z oficjalnymi informacjami opublikowanymi w maju 2017 r. Straż Graniczna wykorzystuje 443 motocykle, 209 quadów oraz 49 skuterów śnieżnych. Jak można się było przekonać w Lublinie, podczas zakupów motocyklów nie trzymano się jednej marki, stąd w Polsce można spotkać funkcjonariuszy jeżdżących na motorach takich koncernów jak Honda, Kawasaki i Rieju. W przypadku skuterów śnieżnych to na różnych targach i konferencjach pokazywany jest głównie model Polaris FS Widetrak IQ 750. Jeżeli chodzi o Quady to Straż Graniczna trzyma się aż czterech marek: Yamaha, Arctic Cat, Kymco i Polaris.

Wystawione w Lublinie motocykle można było podzielić na dwie kategorie: patrolowo-szosowe - przeznaczone do poruszania się po drogach utwardzonych, oraz terenowe - wykorzystywane do patrolowanie pasa bezpośrednio przylegającego do granicy, często pozbawionego dobrych dróg.

Motocykle szosowe są zasadniczo większe, mają dodatkowo specjalne pojemniki transportowe oraz wysięgnik z sygnalizacją świetlna pojazdu uprzywilejowanego. Motocykle terenowe są zasadniczo mniejsze i bez pojemników, tak więc całe wyposażenie jest przewożone na funkcjonariuszu.

Honda XL 700VA

Motocykl szosowy Honda XL 700VA model 2009 jest wyposażony w silnik V2 o pojemności 680,2 ccm, mocy 59,13 KM (przy 7750 obrotach na minutę) i chłodzeniu cieczą. Jest on wyposażony w zapłon i rozruch elektryczny oraz pięciobiegową skrzynię biegów. Motocykl waży 218 kg i ma siodło o wysokości 841 mm, przy całkowitej wysokości 2250 mm.

Jako zawieszenie przednie zastosowano widelec teleskopowy, jako tylne – wahacz z systemem dźwigni. Hamulec przedni jest dwutarczowy, natomiast hamulec tylni jest jednotarczowy. Zbiornik paliwa ma 17,5 litra, co przy zużyciu paliwa 4,8 litra na 100 km pozwala na przejechania ponad 370 km.

Motocykl Honda XL 700VA model 2009. Fot. M.Dura

Kawasaki ZR 750L Model 2011

Motocykl szosowy Kawasaki ZR 750L model 2011 jest wyposażony w silnik rzędowy, czterocylindrowy o pojemności 748 ccm, mocy maksymalnej 106,00 KM (przy 10500 obrotach na minutę) i chłodzeniu cieczą. Jest on wyposażony w rozruch i zapłon elektryczny oraz sześciobiegową skrzynię biegów. Motocykl waży 207 kg i ma siodło o wysokości 815 mm, przy całkowitej wysokości 2250 mm i prześwicie 155 mm.

Jako zawieszenie przednie zastosowano widelec upside-down, jako tylne – wahacz z systemem dźwigni. Zbiornik paliwa ma pojemność 18,5 litra.

Motocykl Kawasaki ZR 750L Model 2011. Fot. M.Dura

Kawasaki Versys 1000 Model 2015

Motocykl szosowy Kawasaki Versys 1000 model 2015 jest wyposażony w silnik o pojemności skokowej 1043 ccm, mocy maksymalnej 88,2 KM (przy 9000 obrotach na minutę) i chłodzeniu cieczą. Jest on wyposażony w rozruch i zapłon elektryczny oraz sześciobiegową skrzynię biegów. Motocykl gotowy do jazdy waży 250 kg, ma siodło o wysokości 840 mm i prześwit 155 mm.

Jako zawieszenie przednie zastosowano odwrócony widelec z bezstopniowym tłumieniem odbicia oraz regulacją napięcia wstępnego, jako tylne – poziomy amortyzator z tłumieniem odbicia oraz regulacją napięcia wstępnego. Zbiornik paliwa ma pojemność 21 litrów.

Motocykl Kawasaki Versys 1000 Model 2015. Fot. M.Dura

Rieju MRX 125 ENDURO/OFFROAD

Motocykl terenowy Rieju MRX 125 jest wyposażony w jednocylindrowy, czterosuwowy silnik V2 o pojemności skokowej 125 ccm i chłodzeniu powietrzem. Jest on wyposażony w rozruch elektryczny i nożny oraz pięciobiegową skrzynię biegów. Motocykl waży 107 kg i ma siodło o wysokości 900 mm, przy całkowitej wysokości 1180 mm i prześwicie 177 mm.

Jako zawieszenie przednie zastosowano widelec teleskopowy, jako tylne – wahacz wleczony z centralnym elementem resorująco tłumiącym. Hamulec przedni jest dwutarczowy, natomiast hamulec tylni jest jednotarczowy. Zbiornik paliwa ma pojemność 7,4 litra.

Motocykl Rieju MRX 125 ENDURO/OFFROAD. Fot. M.Dura

Honda CRF250L

Motocykl terenowy Honda CRF250 model 2009 jest wyposażony w jednocylindrowy silnik czterosuwowy o pojemności skokowej 249 ccm i chłodzeniu cieczą. Jest on wyposażony w rozruch elektryczny oraz sześciobiegową skrzynię biegów. Motocykl waży z płynami i paliwem 144 kg i ma siedzenie o wysokości 875 mm, przy całkowitej wysokości 2195 mm i prześwicie 255 mm.

Jako zawieszenie przednie zastosowano odwrócony widelec teleskopowy, jako tylne – wahacz aluminiow, Pro-Link i pojedynczy amortyzator. Hamulce przednie i tylne są jednotarczowe. Zbiornik paliwa ma 7,7 litra, co przy zużyciu paliwa 3,1 litra na 100 km pozwala na przejechania ponad 250 km. Dzięki naklejce na osłonie przedniej wiadomo, że prezentowany w Lublinie motocykl był kupiony z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej z Funduszu Granic Zewnętrznych „Bezgraniczne bezpieczeństwo”.

 

Motocykl Honda CRF250L. Fot. M.Dura

KTM 400 LC 4-E

Motocykl terenowy KTM 400 LC 4-E nie był prezentowany w Lublinie, jednak jest również wykorzystywany w Straży Granicznej. Jest on wyposażony w jednocylindrowy silnik czterosuwowy o pojemności skokowej 398 ccm, mocy 41 kM (przy 8500 obrotach na minutę) i chłodzeniu powietrzem. Jest on wyposażony w rozruch elektryczny oraz mechaniczną pięciobiegową skrzynię biegów. Motocykl waży 144 kg i ma wysokości 1260 mm i prześwicie 255 mm.

Jako zawieszenie przednie zastosowano odwrócony widelec teleskopowy, jako tylne – wahacz aluminiow, Pro-Link i pojedynczy amortyzator. Hamulce przednie i tylne są jednotarczowe. Zbiornik paliwa ma 7,7 litra, co przy zużyciu paliwa 3,1 litra na 100 km pozwala na przejechania ponad 250 km. Dzięki naklejce na osłonie przedniej wiadomo, że prezentowany w Lublinie motocykl był kupiony z wykorzystaniem środków Unii Europejskiej z Funduszu Granic Zewnętrznych „Bezgraniczne bezpieczeństwo”.

Motocykl KTM 400 LC 4-E. Fot. M.Dura

Skuter śnieżny Polaris FS Widetrak IQ 750

Skuter śnieżny Polaris FS Widetrak IQ 750 waży 350 kg i ma gąsienice o długości czynnej 640 mm i szerokości 500 mm. Silnik czterosuwowy, dwucylindrowy, rzędowy ma pojemność 750 ccm o mocy maksymalnej 80 KM. Zbiornik paliwa ma pojemność 54 litry.

Skuter ma długość 3470 mm, szerokość 1219 mm i wysokość 1340 mm.

Skuter śnieżny Polaris FS Widetrak IQ 750. Fot. M.Dura

Quad Kymco MXU 500 model 2015

Quad Kymco MXU 500 waży 306 kg, ma długość 2203 mm, szerokość 1223 mm, wysokość 1234 mm i prześwit 230 mm. Zawieszenie przednie to niezależne, podwójne wahacze, zawieszanie tylne to pojedyncze wahacze.

Czterosuwowy, jednocylindrowy silnik o pojemności 499 ccm ma moc 36 KM (przy 6500 obrotach na minutę) i jest chłodzony cieczą. Zastosowano automatyczną skrzynię biegów oraz rozrusznik elektryczny i nożny. Zbiornik ma pojemność 17 l.

Quad Kymco MXU 500 model 2015. Fot. M.Dura

Quad Yamaha Grizzly 700 EPS

Quad Yamaha Grizzly 700 EPS jest napędzany czterosuwowym, jednocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 708 ccm i jest chłodzony cieczą. Zastosowano automatyczną skrzynię biegów oraz rozrusznik elektryczny. Zbiornik ma pojemność 18 l.

Quad Yamaha Grizzly 700 EPS. Fot. M.Dura

Quad Polaris Sportsman 500 EFI E

Quad Polaris Sportsman 500 EFI E nie był prezentowany w Lublinie, jednak jest również wykorzystywany w Straży Granicznej. Jest to pojazd napędzany czterosuwowym, jednocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 498 ccm i mocy 14,5 kW przy 4600 obrotach na minutę oraz jest chłodzony cieczą. Zastosowano automatyczną skrzynię biegów oraz rozrusznik elektryczny.

Quad Polaris waży 355 kg, ma długość 2060 mm, szerokość 1200 mm i wysokość 1270 mm.

Quad Polaris Sportsman 500 EFI E. Fot. M.Dura

Quad Arctic Cat 500

Quad Arctic Cat 500nie był prezentowany w Lublinie, jednak jest na wyposażeniu Straży Granicznej. Jest to pojazd napędzany czterosuwowym, jednocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 493 ccm, mocy 15 kW przy 5500 obrotach na minutę oraz jest chłodzony cieczą. Skrzynia biegów jest automatyczna.

Quad Arctic Cat 500 waży 325 kg, ma długość 2390 mm, szerokość 1240 mm i wysokość 1290 mm.

Quad Arctic Cat 500. Fot. M.Dura

Reklama

Komentarze (10)

  1. czek

    A gdzie są motory na autostradę dla f-szy którzy pełnioną służbę na głównych szlakach komunikacyjnych ? Kia w serii? bądźmy poważni...

  2. Mr T

    Bardzo zainteresowała mnie wyjątkowo chyba nowatorska jednostka napędowa motocykla Rieju czyli to jednocylindrowe V2 :-D A poza tym to niestety płakać się chce, bo cała ta ekspozycja to przede wszystkim pokaz kompletnego bałaganu i braku jakiegokolwiek planowania strategicznego przy dokonywaniu zakupów sprzętu do SG... Kupuje się w małych partiach, bez oglądania się na to co już się posiada i chyba także bez jasno sprecyzowanej koncepcji czego się potrzebuje. Jest to identyczna sytuacja z jaką mamy do czynienia w siłach zbrojnych i policji. Czy kiedyś się to zmieni?

    1. ejejeeieir

      Dopóki głównym czynnikiem jest cena to na pewno nie

  3. Harry

    Czy te pojazdy są ciche, aby skrycie podejść do nielegalnie przekraczających granice?

    1. pirat

      TAK ! Harry - Przy wyłączonym silniku ?

  4. Sam

    Ja mam POLARISA 850 Terrainarmor i jest to najlepszy quad jakiego uzytkowalem w wersji dla armii USA . polaecam tez CANAM reszta ma za slabe silniki szczegolnie Japończyk

  5. Haribo

    Fajnie ale gdzie są drony?

    1. Harry

      Wpisz w google: "Dobre noty FLY EYE w straży granicznej." Tam jest o dronach.

  6. ansuz

    Quady mają wszystkie wady motocykli, oraz wszystkie wady samochodów i żadnej ich zalety. To ślepa uliczka motoryzacji i moda stworzona tylko po to aby drenować kieszenie klientów.

    1. jam

      To podobnie jak cała SG. Skupia wady policji i wojska nie mając zalet żadnego z nich. Bezsensowny twór, ani zdolny funkcjonować śledczo ani militarnie.

    2. asdasd

      Na quadzie możesz przewozić więcej sprzętu w trudnym terenie niedostępnym dla samochodów terenowych, możesz przewieźć go na małej przyczepce, możesz podczepić pod niego przyczepke z jeszcze większą ilością sprzętu/paliwa lub z noszami, spokojnie możesz jechac na nim w dwie osoby w terenie bez większych obaw nie jak na motocyklu.

    3. Stalker

      Bzdura! Nie wyobrażam sobie patrolu w zimie(bądź w trakcie podtopień) na motocyklu po nadbużańskich bezdrożach. Tylko quad jest sobie wstanie tam poradzić.

  7. Tomek72

    Dla mnie to jest oczywiste ... Są miejsca, gdzie ŻADEN samochód nie dojedzie, dojedzie motocykl i ... koń ... P.S. Już widzę te salwy śmiechu - ale bez problemu jestem w stanie tego dowieść ...

  8. tak tylko...

    Czasami szwędając się motocyklem po Bieszczadzkich bezdrożach spotykam chłopaków ze straży na takich sprzętach. Nieraz żartujemy, że ja muszę płacić, a im płacą za taką frajdę...

    1. tak tylko się zapytuje

      tak tylko ....A myślałem że po rosji oglądając ich wychodki oraz brud jaki panuje za wschodnią granicą ! A to pan jakby inspektor przemieszczający się na jednośladzie !

  9. Czu

    Mogliby znacznie obnizyc koszty zakupu i eksploatacji. Ale po co? Panstwo, czyli nikt za to wszystko placi. Skandal i logistyczny koszmar.

  10. zolka

    Najwyższy czas zacząć ujednolicać flotę pojazdów i zacząć je kupować w większych ilościach , od jednego czy dwóch dostawców. Wybrać jeden sprawdzony model szosowo-terenowy i jeden terenowy motocykla i podobnie z Qadami. Serwis i logistyka będzie łatwiejsza - będzie łatwiej, taniej (zakup jednorazowo większych ilości) i "wygodniej"

Reklama