AS 2017: Premiera ukraińskiego kołowego BWP [ANALIZA]

OPUBLIKOWANO: Czwartek, 12 Października 2017, 8:55
BTR-4MW
BTR-4MW
BTR-4MW
  • BTR-4MW
  • BTR-4MW
  • BTR-4MW

Koncern Ukroboronprom intensywnie promował podczas wystawy Arms and Security 2017 w Kijowie najnowszy wariant transportera opancerzonego oznaczony BTR-4MW1. Pojazd został przekonstruowany i dostosowany do instalacji dodatkowego opancerzenia zapewniającego ochronę do poziomu STANAG 5. W praktyce może więc pełnić rolę bojowego wozu piechoty.

Prezentowany na ekspozycji państwowego koncernu Ukroboronprom pojazd bazuje na starszych modelach BTR-4, ale został gruntownie przekonstruowany aby zwiększyć poziom ochrony, poprawić osiągi i dostosować do standardu NATO. Prototyp który ujawniono 9 października, dzień przed rozpoczęciem wystawy Arms and Security 2017 nosi oznaczenie BTR-4MW1 co sugeruje iż jest to dopiero pierwszy wariant.

Jest to wersja dedykowana do roli kołowego bojowego wozu piechoty. Jego masa całkowita z dodatkowym opancerzeniem zapewniającym ochronę na poziomie STANAG 5 w przedniej części pojazdu i najbardziej newralgicznych jego elementach sięga 25 ton. Warto przypomnieć, że podstawowy wariant BTR-4 waży „zaledwie” 17 ton.

Czytaj też: Ukraińcy przyśpieszają produkcję transporterów BTR-4

Prace koncepcyjne nad BTR-4MW trwały od 2014 roku i zaprezentowany obecnie prototyp zdaje się być pojazdem dość dobrze przemyślanym i dopracowanym. Pierwsza rzucająca się w oczy zmiana, to brak dużych przednich i bocznych okien przedniej kabiny, które zastąpił bardziej klasyczny układ dwóch włazów z peryskopami, podobny do stosownego w KTO Rosomak czy ukraińskim Atamanie.

BTR-4MW

Tylna rampa prototypu BTR-4MW1 - fot. J. Sabak

Pozwoliło to znacznie podnieść poziom ochrony przedniej części pancerza ze STANAG 3 do poziomu 5 (pociski podkalibrowe 25 mm) wg STANAG 4569. Można zastosować modułowy pancerz kompozytowy, ceramiczny a nawet reaktywny. Wzmocniono również podwozie i dno pojazdu aby podnieść odporność na detonacje min i ładunków improwizowanych a desant i załoga mogą korzystać z foteli absorbujących energię.

Warto odnotować zastąpienie dwudzielnych drzwi opuszczaną rampą desantową wyposażona w pojedyncze drzwi w środku. Znacznie ułatwia to nie tylko opuszczanie pojazdu ale również załadunek sprzętu czy dużych gabarytowo obiektów.

Ze względu na znaczny wzrost masy pojazdu wzmocnieniu uległo podwozie i układ napędowy. Dzięki zastosowaniu silnika Deutz BF6M1015CP o mocy ponad 450 KM i przekładni amerykańskiej firmy Allison prędkość maksymalna pojazdu w wersji BTR-4MW1 wynosi 110 km/h.

BTR-4MW

Moduł uzbrojenia Parus BM-7 na prototypie BTR-4MW1 - fot. J. Sabak

Uzbrojenie stanowi chroniony osłonami prętowymi najnowszym ukraiński bezzałogowy system wieżowy Parus BM-7, z armatą ZTN-1 kal. 30 mm, granatnikiem kal. 30 mm, karabinem maszynowym kalibru 7,62 mm i pociskami przeciwpancernymi Barier. Zapas amunicji wynosi zwykle 360 szt. dla działka 30 mm, 150 szt. do granatnika i 2000 szt. do kaemu.

W tej konfiguracji pojazd w najbliższym czasie będzie realizować testy poligonowe i badania związane z dalszym rozwojem i dopracowaniem konstrukcji. BTR-4MW ma być przeznaczony zarówno dla sił zbrojnych Ukrainy jak i na eksport. Z pewnością dostępne będą również inne wersje uzbrojenia z szerokiej ukraińskiej oferty a w przyszłości również warianty specjalne. 

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

57 komentarzy

Darek S. Piątek, 20 Października 2017, 2:37
Mają potencjał, ale Państwowe kolosy polegną tak jak u nas.
Orcio Piątek, 13 Października 2017, 7:13
Ukraiński przemysł robi ciekawe projekty w warunkach obciążenia gospodarki wojną. A u nas? Ogłaszają kolejne "dialogi techniczne", albo unieważniają kolejne przetargi albo wspiera się z publicznych pieniędzy podmioty, które nie potrafią nic ciekawego zaprezentować albo produkują pękające kadłuby do działa samobieżnych!
tak tylko ... na marginesie Piątek, 13 Października 2017, 10:29
Polskim - ciekawym projetem był "Anders", kto go utracił ?
Harry Czwartek, 12 Października 2017, 21:48
Wieża ma dużą siłę ognia! Można?
Może by tak zakupić i zmodernizować część BWP1 coooo?
Strzała Czwartek, 12 Października 2017, 20:55
Bardzo ciekawy pojazd, wygląda na to, że udało się z BTR-a zrobić przyzwoity KTO. No, no. Popatrzcie na ten kadłub, on wywodzi się z sowieckiego g-wna (bo BTR to trumna na kołach) a całkowicie niweluje najpoważniejsze wady tamtego pojazdu:
- układ z silnikami z tyłu (fatalne, nieekonomiczne, z niewystarczającą mocą)
- wrota do nieba (mikro włazy pomiędzy kołami dla desantu)
- iluzoryczne uzbrojenie (nawet w nowych wariantach to nadal jest prosta, niestabilizowana, bez nowoczesnej optyki wieżyczka)
- papierowy pancerz o fatalnym ukształtowaniu, zerowej ochronie przed czymkolwiek (przeciwsprzętowe 12,7 robi z tego pancerza sito)

I popatrzmy na tego uka: ma nowoczesny układ, z solidną jedn. napędową zamontowaną z przodu pozwalającą na znaczną poprawę osiągów, z tylną rampą, z modułowym, nowoczesnym opancerzeniem, z zachowaniem zdolności do pokonywania z marszu przeszkód wodnych, wreszcie bardzo mocnym uzbrojeniem w bezzałogowej wieży. Dwie rzeczy, które wymagają wyjaśnienia to oprtonika oraz systemy wymiany informacji (tutaj uki są daleko, bardzo daleko w tyle - szansa dla naszego Radmoru i innych producentów nowoczesnych systemów C2I).

Niech zgadnę. Cena za ten pojazd to 1/2 tego co za naszego Rośka, nie mówiąc już o zach. pojazdach tego typu?
nod Piątek, 13 Października 2017, 10:47
BTR-4 Jest tak dobry że nie chcieli go nawet w Iraku...pewnie ze wstydu że niegodni takiego dobrodziejstwa.
Davien Piątek, 13 Października 2017, 15:14
To o czym piszesz dotyczyło zwykłych BTR-4 i to zaledwie 40 maszyn z 450 zamówionycha nie całkowicie zmodernizowanej wersji wiec może najpierw sprawdż zanim cos napiszesz.Jakos Irak uzywa BTR-4 i pojazdy sie doskonale sprawdziły wiec niezła wpadka:))
Geoffrey Piątek, 13 Października 2017, 13:59
Pierwsze BTR-4 zostały wykonane z niewłaściwej stali i pękały. Ktoś chciał zaoszczędzić. Konstrukcja i uzbrojenie było w porządku. Oczywiście jako transporter opancerzony, bo charakterystyczne szyby z przodu dyskwalifikowały go jako BWP.
Cezar Czwartek, 12 Października 2017, 17:24
Ukraina, kraj w stanie wojny, ponoć kompletnie przeżarty korupcją oraz doszczętnie zinwigilowany przez rosyjskie służby specjalne, w dodatku społecznie głęboko podzielony, na dodatek na granicy bankructwa.
A tu proszę, kolejny na D24 artykuł o propozycjach ukraińskiej zbrojeniówki.

I dla kontrastu Polska - kraj, który wstał z kolan, ponoć świetnie się rozwijający, ponoć równie świetnie walczący z przestępczością gospodarczą, jednorodny etnicznie, głęboko religijny oraz bardzo patriotycznie usposobiony.
I...?

Co tam w naszej zbrojeniówce piszczy?
Marek Piątek, 13 Października 2017, 15:50
Od kiedy to niby Ukraina jest głęboko podzielona? Bez wsparcia militarnego Rosjan i dużych nakładów finansowych z ich strony nawet w Doniecku czy na Krymie nic by się nie "urodziło", a "rosyjska wiosna" zatrzymała się na najbardziej depresyjnych obszarach Ukrainy.
tomuciwitt Czwartek, 12 Października 2017, 23:49
A to w naszej zbrojeniówce piszczy , że zanim Ukraina będzie miała choć jeden batalion takich BTR-ów to my już będziemy mieli kilkaset Rośków ze Spikami i BMS ( nie , żebym pochwalał zamówienia i sposób działania MONu ) . To , że coś jest prezentowane na targach to nie znaczy , że jest na wyposażeniu armii . A to jest najważniejsze .
Olaf Czwartek, 12 Października 2017, 23:44
Chyba tylko jednorodność etniczna jest realną naszą cechą. Pozostałe istnieją bardziej w sferze propagandy. Już nie mówiąc o patriotyzmie, który na pierwszym miejscu stawia religię a ojczyznę na ostatnim.
Wojciech Czwartek, 12 Października 2017, 21:47
Od roku z uporem piszę żeby współpracować z Ukrainą z korzyścią dla obu stron. Oni potrzebują kasy, optoelektroniki, zaplecza a my ich technologii. Wróg jest wspólny.
ZZ Czwartek, 12 Października 2017, 20:08
Co tam w naszej zbrojeniówce? Krab, Rak, Soła, Poprad, Kryl, Borsuk... Ups, chyba jednak jesteśmy sporo przed Ukraińcami.
daj spokój Czwartek, 12 Października 2017, 23:45
Krab czyli bez Koreańczyków nie mielibyśmy haubicy
Dzejson Piątek, 13 Października 2017, 8:19
Ale mamy, więc w czym problem?
daj spokój Piątek, 13 Października 2017, 9:15
No właśnie w tym że nawet podwozia nie potrafimy skonstruować. Reszta Kraba zresztą też licencyjna.
Marek Sobota, 14 Października 2017, 16:39
I co z tego?
Koreańczycy także tego nie potrafili.
Przyglądnij się uważnie jak wygląda podwozie AS-90, to będziesz wiedział o co chodzi.
gegroza Czwartek, 12 Października 2017, 17:16
A nasz Rosomak dalej bez rampy. Póki co Borsuk chyba też co zakrawa na dywersję
agri Czwartek, 12 Października 2017, 16:23
nowy od podstaw,a przekonstruowany stary ,to zasadnicza różnica.
xiom Czwartek, 12 Października 2017, 14:52
Pływa?
Pytam, gdyż to, że ma przyczepione pędniki, to nic nie znaczy.
niezalezny obsrywator Czwartek, 12 Października 2017, 19:25
Jeździ?
Pytam, gdyż to, że stoi na kołach, to nic nie znaczy.
Feliks Czwartek, 12 Października 2017, 14:11
Oni opracowali wieże z działkiem, km i granatnikiem. Elastyczność i siła ognia że pozazdrościć! A ktoś u nas decyduje że nasze "zsmu" ma wyłącznie albo działko, albo km, albo granatnik? O 10 -o letnim braku integracji ppk tylko przypomnę! Nie chca? Nie potrafią? Nie lubią? Zła wola, sabotaż, nieudolność?
gru Czwartek, 12 Października 2017, 11:52
Cos nie widac na tej wiezy zadnej optyki.
Patriota Czwartek, 12 Października 2017, 11:40
I mają wojnę na swoim terytorium ale coś produkują a u nas co..... dialogi techniczne,konferencje,pierdo lamento i niema nic.Zobaczycie kiedy my zbudujemy własnego Borsuka,będą się z nim pierdzielić tak jak się pierdzielą i ze Ślązakiem.WSTYD!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dzejson Piątek, 13 Października 2017, 8:21
Właśnie dlatego produkują (a właściwie to dopiero prezentują), bo mają wojnę
wqq Czwartek, 12 Października 2017, 11:09
Może by tak integrację bezzałogowej wierzy do Rosomaka z ppk zlecić Ukraińcom. Zrobią to w 2 lata i za 1/3 ceny. Co pan na to panie Wojnicz ?.
Marek Czwartek, 12 Października 2017, 13:37
Pozwól Pan, że się tak zapytam, czy znasz Pan parametry tej ukraińskiej wieży?
Bo zdaje mi się, że Ukraińcy we wcześniejszych BTRach, które szły na eksport odnotowywali niejakie problemy.
kpr.rez. Czwartek, 12 Października 2017, 10:45
Dzięki temu, że ma system wieżowy zintegrowany z PPK to jest lepszy od naszego Rośka. Ciekawe czy pływa? Akurat na Ukrainie to jest przydatne ze względu na dużą ilość szerokich i głębokich rzek. Fajnie wygląda i sami zrobili. Oczywiście jeszcze długa droga do dopracowania i usunięcia wszystkich niedociągnięć. Ale sami w trzy lata zrobili całkiem przyzwoity BWP. Myślę, że mogą osiągnać sukces eksportowy, czego o naszym Rośku raczej powiedzieć nie można,
Ciekawski Czwartek, 12 Października 2017, 14:04
Ciekawe czy pływa pytasz? Może wystarczy że spojrzysz na zdjęcie wirników z tylu kadłuba?
Marek Czwartek, 12 Października 2017, 13:30
No sorki.
Od Rośka gorszy jest choćby dlatego, że Rosiek od dawna jest w linii, podczas gdy ten ukraiński pojazd nie. Jaki on będzie w praktyce, wykażą dopiero testy poligonowe. Sądzę też, że nie obejdzie się bez chorób wieku dziecięcego i związanych z tym poprawek. Nie, żebym próbował używać sobie na tym ukraińskim pojeździe, ponieważ podobnie jak i Davien uważam, że jest to chyba najlepsza wersja BTRa. No i ma dla Ukraińców jeszcze jedną zaletę. To ich własny pojazd, więc nie mają ograniczeń wynikających z licencji. Czyli mogą sobie z nim robić wszystko to, co chcą. Dlatego też dla mnie rzeczą ważną jest to, żebyśmy własnymi siłami zrobili Borsuka.
Co do Rośków zaś sugeruję ten artykuł z Defence:
http://www.defence24.pl/254472,mspo-2015-rosomak-w-dwoch-nowych-odslonach
Masz tu nowe ich wersje.
I jeśli chodzi o PPK tutaj:
http://www.defence24.pl/632430,rosomaki-ze-spike-i-bms-mon-kontrakty-do-konca-roku
Fakt, że sprawa się ślimaczyła do tej pory, ale też nigdzie nie ma tak dobrze, żeby ktoś integrował pociski z wieżą, na istniejących już pojazdach bez podpisanego kontraktu.
m.h. Czwartek, 12 Października 2017, 12:19
Już z pierwszego zdjęcia widać, że pływa - skąd to idiotyczne pytanie?
bubu Czwartek, 12 Października 2017, 10:36
ha, i w dodatku pływa !
Koski Czwartek, 12 Października 2017, 10:34
Hmmmm kogos on mi przypomina... xD
djdjffjffjf Czwartek, 12 Października 2017, 10:14
Pogratulować tempa rozwoju różnych konstrukcji, nasz Borsuk będzie pewnie rodzil się 10 lat, kiedy będzie już 10 generacji BTR4
Dzejson Czwartek, 12 Października 2017, 12:42
Przecież borsuk był zademonstrowany na tegorocznym MSPO
Szczepko Czwartek, 12 Października 2017, 9:57
I Ukraińcy potrafili stworzyć KTO od razy z pociskami przeciwpancernymi a nad naszym Rosomakiem od samego początku trwają nieustanne "dialogi", "konsultacje", "analizy" i tak w koło Macieju. A pocisków przeciwpancernych jak nie było tak nie ma.
Marek Sobota, 14 Października 2017, 21:30
Zdradzę ci w tajemnicy, że oni integrują swoje własne PPK ze swoją własną wieżą. Nie mają więc żadnych kłopotów z dostępem do dokumentacji i tym podobnych drobnych. Powiem ci także w tajemnicy, że Włochom integracja izraelskiego Spike z ich własnym systemem wieżowym także nie układała się różowo.
polak mały Czwartek, 12 Października 2017, 9:52
A nasze rośki wiele lat po wprowadzeniu do linii nadal nie maja ppk.
Marek Czwartek, 12 Października 2017, 19:02
Boxery dla niemieckiej armii nie mają nawet wież z działkami. Francuskie VBCI, które zostały wprowadzone później od Rosomaków mają wieżę z kalibrem 25mm, bez PPK. Mimo tego, że Francuzi zamiarują nimi zastąpić gąsienicowe AMX-10P, które zarówno działka jak i PPK mają. Są jeszcze "lepsi" od Niemców, bo im nie zaświtał do głowy pomysł, żeby KTO miały zastępować Mardery. Amerykanie na swoich Strykerach na gwałt montują systemy wieżowe z działkiem i PPK, bo dotychczas takowych nie miały. To są znacznie bogatsze państwa od nas.
A nasze mają to, co mają bo wprowadzono je wówczas, kiedy obowiązywała koncepcja sieciocentrycznej, mobilnej i lekko opancerzonej armii. Kiedy zaczęły się misje, zrobiono z niego stosunkowo silnie opancerzony pojazd, dla którego wieża jaką miał Rosomak jak najbardziej pasowała. Więc nikt chyba tak naprawdę do zintegrowania tych pojazdów ze Spikami niestety nie przywiązywał przez czas dłuższy większej wagi.
Mimo tego i tak jesteśmy chyba lepsi od Francuzów, bo jak sądzę w końcu PPK na Rośkach się pojawią.
De Retour Piątek, 13 Października 2017, 8:35
AMX 10p to 15 ton. VBCI to 32 -35 ton. Kaliber działka i PPK to nie wszystko. Jest jeszcze poziom ochrony. Są zrodla które podają, że "ciężka" wersja VBCI wytrzymuje 30 mm od przodu. (tak jak Boxer IFV)  Liczy się też liczba przewożonych żołnierzy.

KTO Griffon -25 ton i 12,7 mm
IFV. VBCI.     35 ton i 25 mm
Dopiero EBRC Jaguar ma teleskopowa 40 mm na ammo programowalną i PPK.

Inna doktryna użycia. Tam KTO ma być używany jak KTO, a nie BWP. To jest armia ekspedycyjna i nawet mosty dla czołgów Leclerc są na kołach (SPRAT). Tylko ich "Homar" jest na gasienicach.

Jest gotowa wersja eksportowa VBCI z 40 mm i PPK. Jak odczują potrzebę, to zrobią "retrofit"
Marek Sobota, 14 Października 2017, 16:54
I co z tego, że mają eksportową wersję VBCI, skoro nie czują wewnętrznej potrzeby wprowadzania do linii takich pojazdów i zamiast tego udają, że byle jak uzbrojony KTO to jest BWP?
Niemcy także mają na eksport Boxera z odpowiednią wieżą. Ale mają także od Francuzów więcej rozumu. Nie udają, że ciężki KTO z wieżyczką to jest BWP i nie zamierzają takimi pojazdami o gorszej mobilności w terenie niż gąsienicowe pojazdy zastępować Marderów. Doskonale za to wiedzą, że do współpracy z MBT nadają się Pumy.
W tej sytuacji dziwi mnie, że Francuzi w ogóle mają MBT. Przy ekspedycyjnej strukturze ich armii to przecież jest tylko zbędny kłopot.
a5a7 Piątek, 13 Października 2017, 17:13
Liczy się jeszcze mobilność. 35 tonowy vbci utknie po osie na pierwszym polskim polu przy pażdziernikowym deszczu.
De Retour Sobota, 14 Października 2017, 9:31
Daje radę w Estonii, dawał radę w Drawsku, w dalekich krajach podczas por deszczowych, da radę na polskim polu... Litwa kupiła Boxery IFV...
Marek Sobota, 14 Października 2017, 16:58
Owszem, dawał radę.
Tyle tylko, że znacznie bardziej będą sobie dawały radę pojazdy takie jak Puma, Ascod, CV-90 i im podobne. I dlatego właśnie rozsądni ludzie gąsienicowe BWP przeznaczają do współpracy z gąsienicowymi MBT.
eugen Czwartek, 12 Października 2017, 9:48
Jak ta zabawka okratowana , ani wronki - no ale teraz taka moda by uzbrojenie jeżdziło z ogrodzeniem ! Malunek super bo to chyba zachodnia farba hammarayt , coś kombinują ale to jeszcze nie to co my mamy ???????
TT Czwartek, 12 Października 2017, 11:19
U was w Rosji jeszcze nie montuje się ogrodzeń przeciwko RPG? Spokojnie, wasi "inżynierowie " raz dwa skopiują.
dim Czwartek, 12 Października 2017, 9:41
O kurcze ! Tak w 3 lata od pomysłu ? I na nas nie poczekali ? Wiadomo, że źle się dzieje na tej Ukrainie, bardzo źle zorganizowane jest to państwo... z tym, że czy mi się tak tylko wydaje ? jakbyśmy byli od nich jeszcze, w praktyce, znacznie gorsi ? Ach ! Żeby nam tylko topowego pomysłu 'Loary' nie podebrali !
Dzejson Czwartek, 12 Października 2017, 12:45
Tylko, że bazę już mieli - BTR-4. A my borsuka od zera musieliśmy stworzyć. A i nawet w tym przypadku HSW popisała się niesamowitym tempem, biorąc pod uwagę ogrom projektów, które już prowadzą
dim Czwartek, 12 Października 2017, 13:58
Czyli, że BTR miał "większy potencjał modernizacyjny" od Rosomaka ?

Nie wiem czy śmiać się ? czy płakać ? Bo ileż lat męczona jest już sama bezzałogowa wieża, a przecież nie weszła jeszcze ? A gdzie te ppk ? - po ilu dziesięcioleciach od rozpoczęcia tematu, pojawią się wreszcie masowo na Rośkach ? Choć Rafael od dawna czekał gotów do pomocy i bodaj Włosi także ? A prawie wszystko i tak bierzemy na licencjach ?

Jeszcze niedawno wydawało się, że przynajmniej przed Ukrainą byliśmy o lata świetlne. Drzwi z technologiami są dla nas otwarte i środki są. A Ukraińcy, nie dość, że zupełnie bez środków, to jeszcze niedawno musieli dopiero zacząć uczyć się porządnie spawać !

Uwagi krytyczne ale proszę zauważyć, że to do pracy MON, nie ludzi z HSW.
Marek Czwartek, 12 Października 2017, 19:39
Niom.
Rafael do tej pomocy palił się jak jasny szlag. Zważywszy, że zależało mu na tym, cobyśmy kupili sobie u nich systemy wieżowe. Co do Włochów zaś nie wiesz czemu odpuszczono sobie tą bezzałogówkę?
Czy nie dlatego przypadkiem, że jej niedoszły polski wykonawca nie potrafił nawet oszacować kosztów?
No chyba, że lubisz kupować kota w worku, za którego nie wiesz ile zapłacisz?
HSW robi swoje.
Może nie jest to tempo super ekspresowe.
Ale jeśli już wejdzie, będzie własna konstrukcja z możliwością zastosowania kalibru 40mm.
tagore Czwartek, 12 Października 2017, 9:30
Działania wojenne znakomicie skracają "dialogi techniczne".
Davien Czwartek, 12 Października 2017, 9:29
Ciekawy pojazd, najlepsza chyba wersja BTR na świecie.
KornelPL Czwartek, 12 Października 2017, 12:40
Zwlaszcza z ta genialna jakoscia wykonania....
Maerek1 Piątek, 13 Października 2017, 9:45
Kornel - a ty SKĄD wiesz, ze jakość wykonania jest zła ?? Sen proroczy, czy przeczucie babci ? Kijów już wie doskonale, ze na targach międzynarodowych nie ma sensu pokazywanie szajsu, bo specjalista natychmiast to wychwyci i z handlu nici ...
Ps. W kwestii modułów wieżowych(i wielu innych) to moglibyśmy od Ukraińców się wiele nauczyć. Kto tego NIE widzi, to jest ślepym głupcem
Davien Czwartek, 12 Października 2017, 17:32
Bije na głowe dowolny inny BTR w tym wszystkie wersje rosyjskie ze skopanym układem wiec powodzenia:))
Łuki Czwartek, 12 Października 2017, 9:23
No trzeba przyznać, że Ukraińcy wzięli się ostro do roboty.