AS 2017: Zmodernizowany BRDM-NIK

OPUBLIKOWANO: Środa, 11 Października 2017, 10:01
BRDM-NIK
BRDM-NIK
  • BRDM-NIK
  • BRDM-NIK

Koncern Ukroboronprom zaprezentował zmodernizowany pojazd opancerzony BRDM-NIK podczas „Arms And Security 2017” w Kijowie. Maszyna otrzymała nowy silnik o większej mocy i mniejszych wymiarach, a jej kadłub przekonstruowano dla zwiększenia ochrony załogi. W obu burtach znalazły się rozkładane drzwi, których konstrukcję zapożyczono z pojazdów rodziny BTR-70/80. 

Modernizacja pojazdu BRDM-NIK zrealizowana przez Mikołajewską Fabrykę Czołgów powstała w oparciu o wymagania Ministerstwa Obrony Ukrainy oraz klientów zagranicznych. Głównymi celami było zwiększenie ochrony załogi oraz mobilności pojazdu. To ostatnie uzyskano poprzez zastosowanie nowoczesnego silnika IVECO Tektor, którego osiągi są znacznie lepsze niż oryginalnej jednostki napędowej, a wymiary na tyle mniejsze, że udało się znaleźć miejsce na tylne drzwi.

BRDM-NIK

Wnętrze BRDM-NIK. Fot. J.Sabak

Zwiększenie ochrony pojazdy uzyskano poprzez zmianę w bryle kadłuba, a przede wszystkim przedniej części kadłuba która uzyskała jednolity skos. Umożliwia to nie tylko zwiększenie opancerzenia stałego, ale również wprowadzenie dodatkowych paneli pancerza modułowego w przedniej części pojazdu, która jest najbardziej narażona na ostrzał. Można również zastosować ramowe osłony, zwiększające ochronę przed pociskami kumulacyjnymi.

Przedział załogi i desantu jest obszerniejszy niż w pierwotnej wersji. Został wyposażony w tylny właz oraz dwuczęściowe drzwi boczne. Podobnie jak w transporterach BTR-70/80 dolna ich część otwiera się w dół, a górna do przodu pojazdy W drzwiach oraz burtach umieszczono łącznie siedem otworów strzelniczych z pancernymi osłonami. We wnętrzu pojazdu mieści się trzyosobowa załoga oraz trzech żołnierzy desantu. Uzbrojenie nadal stanowi karabin maszynowy kalibru 14,5 mm oraz sprzężona z nim broń kalibru 7,62 mm.

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

15 komentarzy

wlodan Środa, 11 Października 2017, 22:06
czy nikt nie zauważył braku okien?jazda na peryskopach to mordęga.
kronan Środa, 11 Października 2017, 17:24
Widać wyraźnie że BRDMy mają jeszcze całkiem spory potencjał modernizacji
Davien Środa, 11 Października 2017, 11:24
Ciekawa, modernizacja, wygląda na najlepszą obecnie modernizacje BRDM-2
Maxxi Środa, 11 Października 2017, 14:21
Znacznie dalej poszli Białorusini ze swoją modernizacją BRDM-2 do standardu Kajman. Nawet zawieszenie wymienili.
aktorkots Sobota, 14 Października 2017, 19:28
Tak, wymienili, z kolejnego "cudu techniki" BTR-60. Też mi moderna.
Davien Środa, 11 Października 2017, 22:19
Oczywiscie wymienili tez pancerz, pozbyli się problemu z wsiadasniem i wysiadaniem z pojazdu, zainstalowali tylne drzwi??? Może przeczytaj cały artykuł . Kajman jest znacznie gorszy, widziałes go w ogóle?
MiP Środa, 11 Października 2017, 11:18
Na Ukrainie jest wojna i coś modernizują i budują a my czekamy aż wszystko wybuduje dla nas kiedyś wujek z Ameryki
Podbipięta Środa, 11 Października 2017, 10:41
Pomysleć,ze my naszą modernizację BRDM 2 (też z silnikiem Iveco) robiliśmy 20 lat temu i zmodernizowaliśmy blisko 200 wozów.Czasem warto coś pochwalić!
gość Środa, 11 Października 2017, 15:42
Podbipięta, ale my mamy inne silniki, a poza nim nie zmieniono niczego, w efekcie non stop coś klęka - najczęściej hydraulika. Nie raz nawet nie byliśmy w stanie dojechać z garażu do bramy, a droga na Drawsko to było przejście przez mękę, bo z jednego dnia zrobiły się dwa, a chłopaki skończyli w rowie, bo się układ kierowniczy rozwalił na łuku....

serio - naszej moderki to ja bym nawet nie wspominał......
Lord Godar Środa, 11 Października 2017, 15:40
Szkoda tylko , że nie poszli z ta modernizacją trochę dalej , bo śmiało można było się o to pokusić.
Po upadku koncepcji 3-osiowego Rosomaka powinni to mocno rozważyć . Za bardzo wierzyli , że wprowadzą coś nowego , a tu 20 lat minęło i nie widać nawet światełka w tunelu ...
Marek Środa, 11 Października 2017, 18:58
Ale to było jak sam zauważyłeś do cholery lat temu.
Czyli wcześniej niż pomysł zaświtał w głowach Ukraińców.
Być może także jak Davien zauważył, jest to najlepsza modernizacja BRDMa.
Tyle tylko, że chyba nie tędy droga i dlatego zwiadowcy powinni otrzymać pojazd, który prócz sensoryki ma coś zbliżanego do ZSSW-30.
BRDM ma do tego "za chude uszy".
Jest leciutki Fenk i francuski Jaguar, którego jeszcze nie ma.
Ten ostatni moim zdaniem jest znacznie ciekawszy.
Tyle tylko, że nie da się go zrobić na dwuosiowym podwoziu.
Lord Godar Środa, 11 Października 2017, 23:33
Na BRDM-a można było zamiast wieży klasycznej dać ZSMU ( 12,7 plus granatnik automatyczny) wyposażony w odpowiednią głowicę z sensorami co dało by dużo lepszy efekt . Więcej się nie da jak sam napisałeś bo to za lekki pojazd . Na "kilka" lat by to starczyło dało jakieś realne szanse naszym zwiadowcom , a tak to dalej jeżdżą tym co widać. Następcy natomiast nie będzie przez następne kilka latek , więc będzie w razie "W" w najbliższym czasie , jeszcze gorzej .
Modernizować się naszym nic nie opłacało ...
Tylko tak się zastanawiam ... Po co my teraz modernizujemy nagle BWP-1R skoro te pojazdy będą zastępowane niedługo "Borsukiem" ? Jakoś wcześniej nie było to opłacalne? Nie miało sensu?
wersus Środa, 11 Października 2017, 15:31
pochwalić co? nasza modernizację? to człowieku było 20 lat temu.....dla wozów zwiadowczych pod względem wyposażenia i pancerza to przepaść.....doprawdy nie ma czym się chwalić. Te twoje zmodernizowane wozy pilnie wymagają zastępcy....i to pilnie.....teraz to złom.
Podbipięta Środa, 11 Października 2017, 19:57
Aha..czyli jak my modernizowali ten ,,złom" 20 lat temu to be a jak Ukraińcy ten sam starszy już o te kolejne 20 lat modernizują teraz to gut...
Lord Godar Środa, 11 Października 2017, 23:42
Nasza modernizacja BRDM-a 2 wytyczyła pewien kierunek i zakres sensownych zmian i była potem powielana przez inne państwa . Była jednak stosunkowo dosyć "płytka" i punktowa co nie dało w pełni zadowalających efektów.
Jedno jest pewne , że podejście było ogólnie słuszne i dobrze świadczy o tych co to wymyślili wtedy . Nie ich wina , że nie wprowadzono do tej pory następców jak planowano ...