Krystowski: Mamy dużo argumentów za wyborem AW101 [Defence24.pl TV]

OPUBLIKOWANO: Piątek, 29 Września 2017, 16:41
Krzysztof Krystowski, Prezes Zarządu, PZL Świdnik
HH-101
  • Krzysztof Krystowski, Prezes Zarządu, PZL Świdnik
  • HH-101

Podczas tegorocznych targów MSPO w Kielcach, PZL Świdnik zaprezentował po raz pierwszy w historii imprezy śmigłowiec AW101. Firma ubiega się obecnie o kontrakt na wiropłaty dla wojsk specjalnych oraz dla marynarki wojennej. "Mamy bardzo dużo argumentów przemawiających za wyborem akurat tej oferty w obu postępowaniach" - mówi Krzysztof Krystowski, Prezes Zarządu PZL Świdnik. 

Firma zaprezentowała śmigłowiec w wersji HH-101A "Cesar" używany przez siły zbrojne Włoch. Jak podkreślił prezes zarządu firmy Krzysztof Krystowski, za ofertą PZL Świdnik przemawia szereg argumentów. AW101 ma długi zasięg działania i może pozostawać w locie z pełnym obciążeniem przez 4,5 godziny bez dodatkowych baków paliwa.

Wiemy, że wojska specjalne bardzo przychylnym okiem patrzą na tę tylną rampę, dzięki której można łatwo wejść do śmigłowca, łatwo go opuścić, ale również łatwo się desantować. Jest to dodatkowe miejsce, by zainstalować karabin (...) do obrony śmigłowca.

Krzysztof Krystowski, Prezes Zarządu PZL Świdnik

HH-101

Fot. J. Sabak/Defence24.pl

Komfrot zapewnia duża przestrzeń wewnątrz maszyny. Krystowski powiedział także, że PZL Świdnik jest jedynym oferentem, który potrafi w pełni wyprodukować śmigłowce i jest zlokalizowany w Polsce. Prezes zapewnił także o możliwości przeniesienia produkcji AW101 do Świdnika w przypadku wygranej w obu postępowaniach prowadzonych przez MON. 

Potrafimy zaprojektować śmigłowiec, potrafimy go zbudować, potrafimy przeszkolić załogi, potrafimy potem wspierać ten śmigłowiec w cyklu jego życia, modernizować.

Krzysztof Krystowski, Prezes Zarządu PZL Świdnik

Firma posiada także prawa autorskie do własności intelektualnej, a będąc częścią europejskiej firmy, PZL Świdnik nie ma ograniczeń jeśli chodzi o transfer technologii. Dzięki temu technologia systemu tankowania w locie mogłaby być przeniesiona do Polski.  

 

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

88 komentarzy

Willgraf Czwartek, 05 Października 2017, 10:57
Najwyższy czad odzyskac Świdnik od Leonardo, wszelkimi metodami...a nastepnie produkować tam qybrane śmigłowce i wcale nie muszą być to smiglowce Leonardo !
As Czwartek, 05 Października 2017, 8:29
Perspektywa nabycia tych maszyn jest tak odległa, że aż finansowo możliwa, ale musimy płacić za obecność wojsk USA i dlatego to z tamtąd kupimy każdy śmigłowiec dla specjalsów choćby był dwuosobowy i kartonu.
Za Polską Wtorek, 03 Października 2017, 11:31
Podstawa żeby choć w cząstce był Polski. Dajmy szansę chłopakom. Przynajmniej technologia i kooperacje pozostanie w kraju.
Peter Poniedziałek, 02 Października 2017, 9:38
Pan Krystowski zapomina o jednym ważnym argumencie przeciwko AW 101. Niesolidność firmy przy remoncie Anakond. Ponad roczny poślizg mówi sam za siebie.
Willgraf Czwartek, 05 Października 2017, 10:59
Włoski Aw101 to kiepskie 3 silniki jak na taką dużą maszynę
tomi Poniedziałek, 02 Października 2017, 23:04
Wszystko zależy od dostępności części... AW101 to nowy śmigłowiec i tu takich problemów nie będzie bo łatwiej o podzespoły
tomi Poniedziałek, 02 Października 2017, 23:01
W Anakondach jest jeden problem zmniejsza się dostępność części i to też wydłuża całą procedurę A AW101 to nowy śmigłowiec ciągle w produkcji
Willgraf Czwartek, 05 Października 2017, 11:01
Bo po przejęciu Świdnika Włosi wywieźli wszystkie dobre maszyny z tego zakładu, taka pomijana sprawa znana starej załodze tych zakładów
De Retour Poniedziałek, 02 Października 2017, 7:47
W tym miesiącu miały być dostarczone pierwsze Caracale, a jest reanimacja Mi i rozmowa o AW 101. O offsecie już wszyscy zapomnieli.

PS

Przynajmniej o BidaHołku chwilowo cisza. Ale niestety, pewnie tylko chwilowo.
Boczek Poniedziałek, 02 Października 2017, 13:45
"W tym miesiącu miały być dostarczone pierwsze Caracale..."
Amen.

...ale nasz genialny Antoni postawił na lepsze gołąbki - te na dachu, ale stealth! ...a H225M sprzedają się aktualnie jak ciepłe bułeczki.

I co ciekawe Niemcy z Francuzami przymierzają się do rozwoju nowego ciężkiego heli. W międzyczasie WZL1 byłoby potencjalnie w stanie włączyć się w ten projekt (np. analogicznie jak był NH90). No ale najważniejsze, że mamy WOT, WOT który do 2022 pożre środki równoważne 2 OP albo 4 Mieczniki. Ci z MW będą się mogli przenieść do jakiegoś WOT-MW, bo do tego czasu nie będzie już OP, a nieprzydatne do niczego, nie będące de facto naszą własnością OHP, będą miały nadal za horrendalne sumy pudrowane syfy - na koszt polskiego, a na rzecz amerykańskiego podatnika, bo nam nie wolno przy nich grzebać.
evo Niedziela, 01 Października 2017, 20:07
AW 101 nie jest made in USA - nie przejdzie ;)
kubuskow Wtorek, 03 Października 2017, 14:04
Zgadzam się, że obecnie tyko made in USA jest fajne, ale stojąc przed wyborem AW101 a S70 to nie wiem co pan Antoni wybierze :(
rydwan Poniedziałek, 02 Października 2017, 0:22
a co masz do sprzętu z USA? bo jak narazie to w każdym aspekcie tłucze tą europejską
De Retour Poniedziałek, 02 Października 2017, 11:03
Opowiedz to np załodze USS Stark. Uprzedzam, że mogą mieć inne zdanie...
Davien Środa, 04 Października 2017, 10:30
Akurat kiepski przykład bo USS Stark został trafiony dwoma Exocetami i dopłynał do portu, a po remoncie wrócił do słuzby, co raczej potwierdza wytrzymałość i solidność konstrukcji
ZZ Poniedziałek, 02 Października 2017, 13:11
HMS Sheffield nie wypadł jakoś lepiej.
Boczek Poniedziałek, 02 Października 2017, 14:47
Panowie, "dajcie se siana". ;)
Jedynym interesującym punktem tych historii jest fakt, jak trudno zatopić okręt SSM'em. Np. Stark ugasił pożar przez noc. ...i tu bylibyśmy ponownie przy OP i jego podstawowej funkcji -TORPEDOWANIE! Dziś wystarczy jedna współczesna torpeda i jest po wszystkim.
Sam NDR nie wystarczy.
Daniel Niedziela, 01 Października 2017, 2:34
Ciekawy jestem jak się to postępowanie zakończy. Czy ktoś się orientuje ile trwa produkcja 1 sztuki AW101? W przypadku wygranek Leonardo na 16 sztuk proponował bym je składać wolno tak maks 3-4 sztuki rocznie, wtedy te ostatnie będą nowsze o ok 5 lat i może budżet to udźwignie płacąc partiami.
X Sobota, 30 Września 2017, 23:22
Czekamy na polsko-ukraińskie śmigłowce, panie ministrze Antłan!, i to do ko końca roku 2 sztuki!, max do marca!!!
A tak na poważnie, to do transportu brał bym nawet Mi-17 (Mi-38?) w wersji optymalnie spolonizowanej i z zachodnimi silnikami (być może). AW, itp. brać tylko do zastosowań wymagających i specjalnych.
Willgraf Sobota, 30 Września 2017, 22:10
pan prezes znowu mydli oczy ŚWIDNIK nie jest Polska firma i żadne technologie transferowane do tej firmy nie mają żadnej wartości dla PGZ i dla Państwa Polskiego gdyż nie stanowi to jego własności !
Sobier Poniedziałek, 02 Października 2017, 11:44
Bardzo się mylisz.To Polacy będą wykonawcami a zdobyta przez nich wiedza i doświadczenie będą bardzo ważne dla Polski
kubuskow Wtorek, 03 Października 2017, 13:56
do @Sobier - Czy mógłbyś rozwinąć jak ta wiedza i doświadczenie będzie ważne dla Polski?

Wybiegając trochę do przodu warto zauważyć, że doświadczenie i wiedza z fabryk VW i innych nie przełożyła się na polską markę samochodów - za mały kapitał.
cdee Wtorek, 03 Października 2017, 9:07
wiedza w Świdniku była. Nie było woli politycznej w warszawce zeby Polska miała swój własny przemysł
Victor Sobota, 30 Września 2017, 19:25
Najlepszy możliwy śmigłowiec dla MW i Specjalsów. Niestety nie amerykański i dlatego obawiam się że nie ma szans w oczach polskiego MON. Parametry się nie liczą gdy w grę wchodzi polityka.
happy Sobota, 30 Września 2017, 15:09
Problemem jest to ze MON chce maszyne do wszystkiego. Caracal bylby ok gdyby rozdzielono funkcje zop i sar bo na 2 w jednym ma po prostu za malo miejsca na pokladzie by skutecznie pelnic zadania ratunkowe na morzu. W normalnym kraju ktos juz dawno policzyl by co sie oplaca bardziej : mniejsza liczba smiglowcow duzych z polaczeniem funkcji czy wiecej maszyn mniejszych wyspecjalizowanych do jednego celu.
Piter Sobota, 30 Września 2017, 13:53
Jeśli wszystko się uda to są szanse by AW101 był w pełni produkowany w PZL-Świdnik Ten śmigłowiec znacznie poprawi nasze bezpieczeństwo
ekonomista Sobota, 30 Września 2017, 13:38
Dla Sił Specjalnych i Wojsk Lądowych najlepszy byłby Chinook, o czym wszyscy wiedzą, ale z jakiś dziwacznych względów ogłoszono, że Polska ciężkich śmigłowców nie potrzebuje.

Tymczasem podstawowym lekkim pojazdem piechoty staje się wóz o masie 7 ton [Hawkei, Oshkosh's L-ATV, u nas program Pegaz] i Chinook jest NAJMNIEJSZYM i NAJTAŃSZYM helikopterem, który może go przewozić.
Alek Sobota, 30 Września 2017, 13:30
Który śmigłowiec jest wstanie ewakuować 7 ciężko rannych i 7 lekko za jednym podejściem bo na pewno nie Caracal. Potrzebny nam jest AW101 by zabezpieczyć Bałtyk I tak jest to oszczędność bo jeśli śmigłowiec w jednym podejściu zabiera 14 osób to jest to ogromny plus. Ile podejść musi w tym samym czasie zrobić caracal 4 by zabrać 4 osób Tracąc tym samym więcej paliwa i powiększając koszty
kass Niedziela, 01 Października 2017, 14:28
chinook jest w stanie zabrać jeszcze więcej, tylko co z tego? przetarg w którym wygrały caracale zakładał że śmigłowiec musi mieć możliwość bazowania na orp a aw101 jest na to zdecydowanie za duży i za ciężki
Anty c-cal przed 500 + Niedziela, 01 Października 2017, 18:13
Gdzie jest H 225M Zop? Na Fregaty France... nh-90
grom Sobota, 30 Września 2017, 13:23
Ten śmigłowiec to najlepsza oferta dla MW i jedyna która ma sens Potrzeba nam śmigłowca dużego który jest wstanie ewakuować np kuter rybacki w całości
kubuskow Wtorek, 03 Października 2017, 13:51
Ale jaka to jest propozycja dla MW, skoro nie mogą one lądować na żadnym okręcie - są za ciężkie!
CB Sobota, 30 Września 2017, 16:20
Ale Świdnik Merlinów nie produkuje i nigdy produkował nie będzie, bo to wersja brytyjska.
A "ewakuować np kuter rybacki w całości" to i Anakonda potrafi, bo kutry są różne, więc to strasznie słaby "argument".
Andrzej polskiego brzegu Niedziela, 01 Października 2017, 18:27
Argument o "stoczniach niemieckich" to mocny-nie demobil brytyjski, przez projekt jankeskich miks z exocet I po Eksport swoich
tomi Sobota, 30 Września 2017, 13:20
A wy ciągle jeden argument że drogie i po co nam A czy życie ludzkie ma cenę?
akh Sobota, 30 Września 2017, 18:49
Tak. Ma cenę. Brutalną - to często koszt drogiej terapii czy operacji. której nie refunduje NFZ, choć ponoć zgodnie z Konstytucją RP mamy bezpłatną służbę zdrowia. Nie stać nas na leczenie swoich obywateli tym bardziej nie stać nas na koszmarnie kosztowne i w zakupie i w eksploatacji AW-101. To trochę jak z zakupem samochodów - owszem nowy Mercedes czy BMW jest lepszy nowocześniejszy i nawet ,,, ale i tak kupujemy 10 letniego VW czy Citroena bo na tyle pozwala nas budżet . Jedynie złudzenie pozwala uważać, że w przypadku państwa jest inaczej.
CB Sobota, 30 Września 2017, 16:23
Po prostu większość używa dokładnie tych samych argumentów, których używała obecna władza uwalając Caracale. Co w tym dziwnego?
Jakoś wtedy życie ludzkie miało jednak cenę, skoro unieważniono przetarg i odsunięto zakup nowych śmigłowców na długie lata.
KrzysiekS Sobota, 30 Września 2017, 12:18
Mieliśmy EC725 (Caracal), potem Black Hawk teraz AW101 a tak naprawdę nie mamy nic.
Najpierw to niech coś będzie stało na naszych lotniskach bo jak na razie mamy starocie i obiecanki.
sebs Niedziela, 01 Października 2017, 12:22
[email protected] Jakie black hawki bo w życiu nie mieliśmy propozysji UH-60M a widzę pojęcie masz znikome skoro mylisz to małe dziadostwo s70 z prawdziwym UH-60.
KrzysiekS Poniedziałek, 02 Października 2017, 7:20
KrzysiekS->sebs
To samo możesz powiedzieć o AW101 wiesz z jakimi silnikami bo ja nie mam pewności.
KrzysiekS Poniedziałek, 02 Października 2017, 7:17
KrzysiekS->sebs
Dlatego tak napisałem Black Hawk nie podając symboliki (która określa dokładnie typ) gdyż nigdy nie było wiadomo o którym do końca mówią.
anakonda Sobota, 30 Września 2017, 10:38
technika tankowania wpowietrzu została by przeniesiona do Polski ,pytanie brzmi czy została by udostepniona czy li tylko stanowiła by tajemnice firmy ? z drugiej strony po co nam ona jesli sam nic nie produkujemy? lepiej bedzie utargować cos innego niż zachłystywać sie czyms do czego nie bedziemy mieli dostepu.
zły Sobota, 30 Września 2017, 9:31
To dlaczego ten śmigłowiec nie był od początku oferowany? Tylko AW zaoferowało jednostkę za małą, nieuzbrojoną i nie będącą na wyposażeniu żadnej armii?
box Niedziela, 01 Października 2017, 19:27
Bo w przetargu masę startowa ustalili na takim poziomie ze tylko Caracal mógł to wygrać, taki przewlekłe trochę
Boczek Poniedziałek, 02 Października 2017, 13:50
Nie! Mogły wygrać też 2 inne, ale przegrały.
Davien Poniedziałek, 02 Października 2017, 1:19
Panie box masa startowa została ustalona na 11 ton bo taka była nośność ladowisk na projektowanych okrętach a nie pod Caracala wiec nie ściemniaj. AW-101 odpadał zarówno ze względu na cene jak i na masę całkowitą więc nie mógł brac udziału w przetargu i takie sa fakty.
Yacco Sobota, 30 Września 2017, 8:29
Śmiechu warte....to dlaczego w ostatnim przetargu nie wystawiłi takiego śmogłowca Cesar...tylko śmigłowiec ktorego nie ma i nie chce mieć żadna armia
Thinking makes no harm Sobota, 30 Września 2017, 16:16
Bowiem jako podstawowe kryterium wyznaczono cenę..
Vvv Sobota, 30 Września 2017, 3:17
I brak komentarzy o smigle o osiągach caracala ale 3x droższe :)
W3 - pl Sobota, 30 Września 2017, 18:41
Nato poza producenta France ruchu robotniczego Nikt Nie kupuje. Trzy razy taniej!? Mon dieu
Wawiak Sobota, 30 Września 2017, 13:57
Wybacz, ale powtarzasz francuską żałosną propagandę.

Bezpieczeństwo wynikające z posiadania 3 a nie 2 turbin to zwykły rachunek prawdopodobieństwa, i tego francuziki nie zakłamią twierdząc, że u nich jest tak samo, bo nie jest.

Dwukrotnie większy promień operacji na wewnętrznym paliwie - wobec karaczana który do tego potrzebuje podwieszeń - też nie jest "osiągiem" porównywalnym.

19m3 kabiny dla 38 pasażerów, i tylna rampa, oraz 5 ton ładunku (pozwala wjechać na pokład samochodem...), to wobec ciebie też porównywalne z osiągiem karaczana, który zabierze połowę (20 ludzi) stłoczonych jak sardynki i wepchniętych tylko przez boczne drzwi, a jakikolwiek większy sprzęt tylko na podwieszeniu które drastycznie ogranicza osiągi?
Davien Sobota, 30 Września 2017, 17:27
Wawiak, pare sprostowań:
AW-101 zabiera co prawda do 40 osób, ale są on stłoczeni jak sledzie w beczce, standardowo zabiera 30 osób, Caracal 28 wiec pierwsza wpadka
Ładowność Caracala to 5600kg czyli wiecej niż AW-101, wersja ZOP AW-101 rampy akurat nie posiada, natomiast sama masa AW-101 wyklucza uzywanie go na wszystkich naszych i obecnych jednostkach, ZOP z ladu to po prostu poroniony pomysł więc jak widac to chyba raczej kiepska propaganda Leonardo w twoim wydaniu.
prawieanonim Niedziela, 01 Października 2017, 12:23
Caracal zabiera 28 osób ale też stłoczonych jak sardynki.
Davien Poniedziałek, 02 Października 2017, 1:21
Zabiera 28 osób na siedzeniach , podobnie jak AW-101 zabiera tak 30 osób, te 40 osób na AW-101 to w pozycji stojacej i bez żadnego wyposażenia wiec nie masz racji
Vvv Niedziela, 01 Października 2017, 2:40
Oraz koszty utrzymania sa tak wysokie ze 2-3x przewyższają koszty użytkowania caracali. Dodatkowo AW-101 przez swoja olbrzymia masę kanibalizuje moc dodatekoeego silnika. Caracal ma 2 ale za to znacznie mocniejsze i jest lzejszy wiec na koniec końców aba smigla maja tyle samo koni do wykorzystania :)
ryba Sobota, 30 Września 2017, 0:53
AW 101 to jeden z faworytów pozostaje kwestia wyposażenia specjalistycznego jeśli transfer bedzie odpowiedni
Borys Piątek, 29 Września 2017, 21:46
Zaden AW101, tylko NH90
Davien Sobota, 30 Września 2017, 17:28
NH-90 nie ma ani wersji CSAR ani dla sił specjalnych więc odpada na starcie.
ccc Piątek, 29 Września 2017, 20:58
Na pewno tańszy o lepszy od Caracali?
Vvv Niedziela, 01 Października 2017, 2:40
Aw101 jest 2-3x droszy niz caracal ;)
artur Piątek, 29 Września 2017, 20:18
Merlin i tak nie będzie produkowany w Świdniku. Fabryka może co najwyżej wytwarzać drzwi. Nikt nie przeniesie linii produkcyjnej dla 16 smigłowców do Polski. Kompletnie nieopłacalne. Po co był szum z polskim robotnikiem?
Kirbi Piątek, 29 Września 2017, 20:04
A ile przeciw? To droga, mało wydajna i kosztowna w eksploatacji maszyna. Dodatkowo jest nad wyrost do naszych zastosowań, a wybierzemy ją przez polityczne przepychanki.
Krakus Sobota, 30 Września 2017, 17:48
Nikt nie planuje wymieniać całej floty śmigłowców na Merliny bo to by nas wykrwawiło finansowo. Te 16 maszyn to mają być wersje specjalistyczne a w ich przypadku możliwości powinny być dużo ważniejsze niż cena. Idąc twoim tokiem rozumowania proponuje zrezygnować również z GROMu, droga, mało wydajna i kosztowna w utrzymaniu jednostka. Zresztą sam zadaj sobie pytanie, czy jeśli nie daj boże ty i twoi najbliżsi będziecie kiedyś potrzebować ratunku na Bałtyku to wolisz żeby na pomoc przyleciał wam AW101 i zabrał was wszystkich czy Caracal i zabrał was połowę?
Davien Niedziela, 01 Października 2017, 10:05
Krakus, akurat wolałbym zeby przyleciał Caracal SAR i zabrał nas wszystkich niz wyładowana sprzętem ZOP hybryda zdolna wziąść może połowę, albo czekać 3-4 godz na usunięcie części wyposażenia ZOp by mozna było efektywnie ratowac ludzi. AW-101 jako czysty SAR jest b.dobry, jako hybryda SAR/ZOP kiepski w obu zastosowaniach i do tego potwornie drogi wiec powodzenia
demaskator Piątek, 29 Września 2017, 19:33
Czyżby nowa kampania wizerunkowa?
Ani słowa o Leonardo, tylko Pzl Świdnik, co by prosty lud widział że to polski produkt

I niezniszczalny prezes Pzl a nie Leonardo;-)
fgh Piątek, 29 Września 2017, 19:21
Ta duża ilość "argumentów" to zapewne związkowcy ze Świdnika.
Marcin Piątek, 29 Września 2017, 19:14
Najważniejszy argument kasa dla swoich
Kaska Piątek, 29 Września 2017, 18:44
Porownanie z Caracalem...

- Udźwig - 5 ton AW101 i 5,6 tony EC725 (Caracal)
- Prędkość - 309 km/h AW101 i 325 km/h EC725
- Zasięg - 833 km AW101 i 857 km EC725
- Pułap - 4,5 km AW101 i 6 km EC725
- Cena : 18,2 mln vs 24.5 mln
- Prędkość podróżna: 150 węzłów vs. 140 w.
- Prędkość wznoszenia: 2067 fpm vs. 1460 fpm
- Użyteczna pojemność zbiorników paliwa: 1081 gal. vs. 670 gal
Opancerzenie kokpitu, kabiny i siedzen w standardzie vs. brak
Szerokosc kabiny 8,2 ft vs 5.9 ft
Maksymalna masa dopuszczalna: 34.400 lbs vs 24.250 lbs
Szerkość kabiny: 8,2 ft vs 5.9 ft
Boczek Poniedziałek, 02 Października 2017, 14:32
"Opancerzenie kokpitu, kabiny i siedzeń w standardzie vs. brak"
W standardzie to H225M, AW101 to extra dla Merlina (Flight Intenational - "Permali Gloucester protects RAF Merlins" ) - "The H225M has been designed and is (czytam jako JEST) equipped for high survivability" "Protection
• Against 7.62 or 12.7 mm
• Crew cockpit protection: armoured and
energy absorbing crew seats
• Armour plating in the cabin....."

"- Cena : 18,2 mln vs 24.5 mln"
Merlin to ca., 80 mln. $ (Merlin to nie znaczy od razu ASW), "pusty" AW101 od 30 mln $.
Wersja morska; AW 101 - specjalna, H22M w standardzie (+pustynia).

Chyba niektóre dane odwróciłeś - np. prędkość przelotowa.
prawieanonim Niedziela, 01 Października 2017, 12:34
Zasięg ze strony producenta:

1500 km w locie na dwóch silnikach
1363 km w locie na trzech silnikach
De Retour Niedziela, 01 Października 2017, 16:37
Zasięg Caracala ze strony Airbus - 700 mil morskich, czyli 1296,4 km.
say69mat Niedziela, 01 Października 2017, 8:41
Rzuć okiem na strony producenta, tam jak wół jest napisane, że zasięg AW101 to - standard - 810 nm., to znaczy 1500 km. Co się przekłada na długotrwałość lotu wynoszącą 6,5 godziny. Ktoś manipuluje danymi technicznymi śmigłowców w wikipedii. Porównaj sobie dane techniczne producenta UH60 i dane z wikipedii ;)))
De Retour Niedziela, 01 Października 2017, 11:35
1500 km, to nie "standart" tylko teoretyczna odległość jaką może przelecieć na DWÓCH silnikach, wysokości 6000 ft itd. Dane ze strony Leonardo, tylko napisane drobnym drukiem... Jaki ma wtedy udźwig, itd domysl się sam.
Vvv Niedziela, 01 Października 2017, 2:42
Cana zakupu aw101 jest wyższa a serwis to juz kosmos
BieS Piątek, 29 Września 2017, 18:39
Czy ktoś w MON jeszcze myśli o nowych śmigłowcach, uziemionych Masterach, następcach "Suk" i "MiGaczy"?
Harry Piątek, 29 Września 2017, 18:29
"Firma posiada także prawa autorskie do własności intelektualnej,.. "
Firma nie jest polska i to jest problem. Koszty eksploatacji, remontów, modernizacji będą duże a kasa będzie uciekała za granicę i to jest najważniejszy argument na NIE!
Victor Sobota, 30 Września 2017, 19:23
To na pewno wg Ciebie polską firmą jest amerykański Mielec. Tam zyski na pewno zostaną w Polsce. Trzeba tylko wybrać BH. I już do końca roku...
Harry Niedziela, 01 Października 2017, 10:36
Czy napisałem że polską firmą jest amerykański Mielec? Sprzedaliśmy wszystko co stanowiło jakąś możliwość bycia polskim zakładem lotniczym. Czytaj ze zrozumieniem i nie fantazjuj.
Victor Niedziela, 01 Października 2017, 14:40
Nie fantazjuję. Skoro wg Ciebie argumentem na nie jest fakt że kasa za aw101 pójdzie za granicę to wskaż porównywalny śmigłowiec zazakup którego kasa zostanie w Polsce. Chyba że będą to te mityczne śmigłowce budowane wspólnie z Ukrainą. Zgadzam się że nie mamy własnego przemysłu lotniczwgo i też mi przykro. W końcu jednak te śmigłowce mają być dla wojska czy dla przemysłu?
sg Piątek, 29 Września 2017, 18:24
Wszystko fajnie, helikopter fajny, firma fajna ale jednak trochę za duży na nasze potrzeby :/
DzG Piątek, 29 Września 2017, 18:22
Trzeba było odrazu z tym śmigłowcem startować a nie jakieś cywilne taksówki proponować. Wtedy tylko Caracal zabierał podobną ilość wojska.
Łukasz Gdynia Piątek, 29 Września 2017, 18:08
Zgadzam się z opinią kpt. Mirosław Orzeszek, wielu pilotów chciało by latać takim AW101.
Anna Piątek, 29 Września 2017, 17:39
Kpt. mar. rez. Mirosław Orzeszek, ekspert w dziedzinie ratownictwa morskiego - chciałby wrócić do służby jak będą AW101 nad polskim morzem. .
Maczek Piątek, 29 Września 2017, 17:12
no to teraz zostałem przekonany że warto kupić aw101 i płacac 400 mln zł za sztuke skoro dostaniemy technologie systemu tankowania w locie :d szok
CB Piątek, 29 Września 2017, 17:05
Jestem ciekawy jak to jest z tą ewentualną produkcją w Polsce, skoro dla MW zaproponowali śmigłowiec w wersji brytyjskiej. Wszędzie ciągle mówią tylko o wersji włoskiej.
Yoyo Sobota, 30 Września 2017, 19:50
To znaczy kierownica po prawej stronie?
vvv Piątek, 29 Września 2017, 17:03
jak 3x dorzsze utrzymanie, 2t wieksza masa wlasna, te same osiagi co Caracal, 30% drozszy zakup, az 200kg wieszy udzwig niz caracal :) oraz serwis w Swidniku ktory nie potrafi naprawic gluszcza a Leonardo nie potrafi dostarczyc samolotwo szkolnych :) dodatkowo w zeszlym roku ten sam aw101 ktorym latal AM zepsul sie podczas powrotu do wloch. padly 2 z 3 silnikow i aw101 stal pod chmurka 3 tyg az przyjedzie serwis z Wloch :) aw101 ma osiagi caracala ale jest 3x drozszy :)
jasiu Piątek, 29 Września 2017, 16:55
Panie Krystowski najpierw nauczcie się na czas remontować sokoły. Dawno się tak nie uśmiałem stwierdzeniem, że mogą wyprodukować "czytaj poskładać" śmigłowiec AW101. Włosi potrafią wyprodukować tylko makaron patrz: pendolino i mastery /wały stulecia/.