Patrioty w 2020 roku? Macierewicz o nowej ofercie dla Wisły

OPUBLIKOWANO: Poniedziałek, 25 Września 2017, 13:04
Macierewicz

Minister Obrony Narodowej Antoni Macierewicz poinformował, że w trakcie rozmów dotyczących zestawu przeciwlotniczego i przeciwrakietowego Wisła stronie polskiej przedstawiono nową ofertę, zakładającą przyspieszone dostawy zestawów Patriot z systemem dowodzenia Raytheon i ich późniejszą integrację z systemem IBCS bez zwiększania kosztów. 

Szef MON Antoni Macierewicz poinformował, że podczas jego wizyty w USA stronie polskiej przedstawiono ofertę przyspieszonych dostaw zestawów przeciwlotniczych i przeciwrakietowych Patriot. Minister zaznaczył, że w ramach jej założeń dostawa pierwszych baterii miałaby odbyć się w trzy lata od podpisania umowy – do 2020 roku.

Jej olbrzymią zaletą jest to, że skraca czas oczekiwania. Drugą zaletą, będącą immanentną częścią tej oferty, jest to że ona w żaden sposób nie zmienia ani czasu ani ceny upgrade’owania, czyli dostosowania później do tego kształtu, jaki zależeć będzie od dostarczenia IBCS.

szef MON Antoni Macierewicz

Według ministra wcześniejsze przekazanie zestawów Patriot z systemem dowodzenia firmy Raytheon nie wpłynie ani na cenę, ani na czas integracji z systemem IBCS w momencie, gdy stanie się on dostępny. Wdrażanie IBCS miałoby nadal się więc odbyć równolegle z armią amerykańską.

Ona nie jest alternatywą IBCS, tylko ofertą na wcześniejszą możliwość dostarczenia pierwszych zestawów rakiet i równocześnie szkolenia polskich żołnierzy w użytkowaniu Patriotów.

szef MON Antoni Macierewicz

W praktyce oznacza to wykorzystanie procedury „yockey waiver”, pozwalającej na dostęp do sprzętu wojskowego w procedurze FMS jeszcze przed wprowadzeniem go do produkcji. Minister po rozmowach z administracją amerykańską zdementował też doniesienia o ograniczeniu przez Stany Zjednoczone finansowania systemu IBCS.

Antoni Macierewicz zaznaczył, że propozycję złożoną przez Raytheon w trakcie rozmów rozważa się „nie jako alternatywną wobec poprzedniej, ale uzupełniającą”. W najbliższym czasie zostanie ona złożona na piśmie (i uszczegółówiona). Strona polska na razie nie podjęła decyzji o jej przyjęciu bądź odrzuceniu i nie jest nią związana.

Szef MON podkreślił, że pomimo przesunięcia terminu złożenia oferty offsetowej o jeden miesiąc nie jest zagrożony termin podpisania umowy na pierwszy etap programu Wisła (porozumienia międzyrządowego LOA). W rozmowach uczestniczy też rząd USA. W ciągu kilku dni do Huntsville, gdzie ma swoją siedzibę Raytheon, uda się delegacja MON i IU. 

W odpowiedzi na pytanie dziennikarza Defence24.pl minister Macierewicz uściślił, że podpisanie umowy offsetowej na pierwszy etap odbędzie się zgodnie z warunkami formułowanymi przez stronę polską od początku (niezależnie od przyjęcia bądź odrzucenia oferty przyspieszonych dostaw), jeżeli chodzi o pierwszy etap programu Wisła. Natomiast odnośnie drugiej fazy programu obrony powietrznej średniego zasięgu „rozmowy będą trwały dalej”.

Zgodnie z memorandum podpisanym w lipcu br. przez stronę polską i amerykańską program Wisła miałby być realizowany w dwóch etapach. W pierwszym, do 2022 roku, Polska miałaby otrzymać dwie baterie Wisła w konfiguracji PAC-3+ z systemem IBCS, stosowna umowa międzyrządowa LOA ma być podpisana do końca tego roku.

Natomiast do końca przyszłego roku zakładane jest sygnowanie kontraktu na drugi etap, przy czym w tej fazie baterie Wisła mają być zintegrowane z radarem dookólnym i pociskiem niskokosztowym SkyCeptor. Koszt ośmiu baterii Wisła ma zamknąć się w kwocie 30 mld złotych.

Na razie nie są szerzej znane szczegóły propozycji przekazanej przez Raytheon ani "pośredniej" konfiguracji. Według informacji przekazanych przez ministra Macierewicza obejmuje ona dostawę baterii z systemem dowodzenia opracowanym przez Raytheon do 2020 roku bez zwiększania kosztu i bez przesunięcia czasowego integracji modułu zarządzania obroną powietrzną IBCS, co ma odbyć się - już na pierwszych bateriach - równolegle z armią USA, a więc zgodnie z wcześniejszymi założeniami.

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

117 komentarzy

patriot Środa, 27 Września 2017, 9:36
w sensie kolejny dialog oglosza w 2020?
lef Wtorek, 26 Września 2017, 14:47
Najlepiej jest opowiadać o przyszłości, w której już PiS nie będzie rządził. Takim przykładem jest podniesienie służby szeregowym ponad 12 lat, a więc np. do 25 lat kiedy można przechodzić na emeryturę (60 %), a dotyczyć to będzie żołnierz za około 10-15 lat, a więc wtedy kiedy nikt nie będzie wiedział co to było PiS. A tak na marginesie w Planie modernizacji 2013-2022 stało jak byk, ze pierwsze dwie baterie Patriot będą w 2017.
frank Wtorek, 26 Września 2017, 14:29
Raytheon i rzad USA w 2015 roku sprawę zakupu Patriotów przedstawił wówczas Siemoniakowi nie podali wówczas ceny tylko wiadomo było, że rzad Tuska chcial kupić calosć za 16 mld zł, co bylo oczywiscie mrzonką... Raytheon postawil sprawe tak samo jak w 2008 1mld USD za baterię Patriot, i tym razem sie nic nie zmieniło 1 mld USD to ok 3,7 mld zł x 8 baterii = 29,8 mld zł. Jak przeczytacie ponizej w artykule do 2019 roku USA mieli dostarczyc 2 baterie po 3 wyrzytnie w zwyklym systemie natomiast miedzy 2022-2025 dostawe reszty baterii i system IBCS. Wniosek z tego taki, że jesli Macierewicz podpisał by kontrakt w 2016 roku po otrzymaniu oferty ktora defacto nie zmieniła się, to za 2 lata w Polsce byłyby juz Patrioty a tak bedą za 3 lata. artykuł z 2015 roku http://www.defence24.pl/216691,polska-kupi-patrioty-caracale-beda-testowane-przez-wojsko
Mario Wtorek, 26 Września 2017, 12:27
Zanim kupimy, to trzeba przeprowadzić badania sprawdzające:
1. zestrzelanie Iskandera,
2. zestrzelenia Kalibra.
Bo bez tej funkcjonalności to ten system jest psu na budę.
PS.
W Korei do walki z rakietami balistycznymi Amerykanie rozwijają system THAAD.
prawieanonim Czwartek, 28 Września 2017, 11:05
THAAD nie nadaje się do zwalczania Iskanderów-M. Jego zadaniem jest niszczenie obiektów wchodzących w atmosferę. Biorąc pod uwagę czym KRLD strzela to jego zastosowanie ma pełne uzasadnienie.
kubuskow Wtorek, 26 Września 2017, 14:43
Świetny pomysł, ma tylko jedną wadę - kto się na to zgodzi?
Amerykanie i Rosjanie na pewno na to pójdą, ale pod warunkiem, że będzie to przeprowadzane u nich, przez nich...
prawieanonim Czwartek, 28 Września 2017, 11:03
Amerykanie zgodziliby się jednak Rosjanie na pewno się na to nie zgodzą. Dlaczego? Bo tak działa propaganda - ma oddziaływanie psychologiczne tylko wtedy kiedy jest nieweryfikowalna. Zresztą Kalibra zestrzeli nawet MANPADS bo to nie jest trudny cel. Nam w głównej mierze chodzi o system który sobie poradzi z Iskanderem-M bo to jest obecnie największy rosyjski straszak.
ech Wtorek, 26 Września 2017, 11:33
Gadatliwość pana Macierewicza jest wręcz chorobliwa. Po co ciągle ogłaszać , że coś kiedyś będzie zrobione czy kupione?
Courre de Moll Wtorek, 26 Września 2017, 16:40
Jedni łykają i wierzą we wszystko, choćby mówił co tydzień coś innego, a jeśli chodzi o pozostałych, to co ma do stracenia? Wiarygodność?
i.m Wtorek, 26 Września 2017, 15:54
Jak nie ma faktycznych działań to ogłoszenia i zapowiedzi to jedyny sposób na wykazanie działania.
niki Wtorek, 26 Września 2017, 10:47
Jak można kupować tak koszmarnie drogi system, który kompletnie jest niegotowy. Nie ma wymaganego radaru dookólnego, system IBCS kompletnie niegotowy, SkyCeptor również. W normalnym kraju po podpisaniu takiego kontraktu ludzie, którzy tego dokonali stanęli by przed sądem.
Co w tej sytuacji - odłożyć Wisłę na półkę na kilka lat aż ten nowy Patriot będzie ukończony (minimum 4-5 lat). W tym czasie w trybie pilnym rozstrzygnąć przetarg na system przeciwlotniczy Narew (czyli realnie kupić licencję dodać to co w Polsce produkujemy) i klepać w dużych ilościach.
frank Wtorek, 26 Września 2017, 19:51
Skyceptor to zmodyfikowany Stunner
Frank dux Wtorek, 26 Września 2017, 8:55
I znowu kolejna propaganda Antoniego. Niech raz poda, że kupiliśmy-czas przeszły a nie kupimy-czas przyszły. To sytuacja identyczna jak z zakupem śmigłowca dla polskiej armii, kupimy 25,30a może 60 i tak mija kolejny rok z informacją, że w 2099to już na pewno kupimy....... Pozdrawiam
Bobo Wtorek, 26 Września 2017, 8:34
Bardzo dobra informacja - gratulacje !!!
Mr B. Wtorek, 26 Września 2017, 12:38
Czego Pan gratuluje?
Chris Wtorek, 26 Września 2017, 8:11
Pamiętajmy, że IBCS to rozwiązanie taktyczne, a nie strategiczne. Tylko wielowarstwowa architektura ITB powinna być zbudowana dla Polski. A czas ucieka... DoD podejmie decyzję w sprawie IBCS za 4 lata... A co MY na to?
Dropik Wtorek, 26 Września 2017, 8:02
To jakaś kpina. Nie chcemy kupować nie gotowego systemu dowodzenia i kupujemy drugi który jest również nie gotowy i nie wnosi w zasadzie nic do w stosunku do najnowszego wdrażanego w USA.
Ten kontrakt powinien zostać wstrzymany bo to zwykłem szkodnictwo. Granie na sukces . Czysty PR.
As Wtorek, 26 Września 2017, 5:55
Nie umiemy chyba negocjować takich umów. Mamy stado partyjnych ekspertów którzy nigdy w rzeczywistości nie brali i nie będą brali udziału w podobnych procedurach. Ogłaszamy światu wzamian za żołnierzy sprowadzonych do Polski że tylko jednego producenta bierzemy pod uwagę, podpisujemy co pół roku kolejną umowę a sprzętu jak nie było tak nie ma i nie będzie, chyba że USA definitywnie odmówi wspierania nas swoimi jednostkami. Wtedy rządzący sięgną do naszych kieszeni i koniec końców i coś faktycznie kupią.
racjus Poniedziałek, 25 Września 2017, 21:47
Abstrahując od samego wyboru syst. Patriot, kilkakrotnie osłabiliśmy swoją pozycję negocjacyjną (np. wskazując Patriota zanim mieliśmy ofertę, zostawiając środki w 2017 na Wisłę zamiast mieć inny program w pogotowiu). Strategia obecnego MON jest delikatnie mówiąc dziecinna i chyba opiera się na wierze, że dobry wujek przyniesie coś w tym roku na święta. Wiara w to, że nie zapłacimy za integracje IBCS .... jest tylko wiarą, Zapłacimy za to tak czy siak albo w cenie tej umowy albo przyszłej po prostu nikt tego tak nie nazwie w wykazie kosztów. Rozbijanie umowy na 2 części jest również co najmniej ryzykowne bo w efekcie mamy wybór albo zgodzić się na narzucone warunki albo zostać z dwoma drogimi bateriami, których utrzymanie w takiej liczbie będzie nieopłacalne. Ogólnie amerykanie ogrywają jak chcą.
tom Poniedziałek, 25 Września 2017, 20:48
chodzi o baterię do ochrony Redzikowa, na której czasami będą się szkolili nasi żołnierze?
PRS Wtorek, 26 Września 2017, 8:23
Dokładnie tak. Baza się buduje i ,,coś" ją musi ,,zabezpieczać".
chehłacz Poniedziałek, 25 Września 2017, 20:40
bardzo się cieszę z tego co wynegocjował pan minister i co nam oznajmił, mam tylko jedno pytanie uszczegóławiające - czy amerykanie o tym wiedzą? :)
Mr B. Wtorek, 26 Września 2017, 12:40
Nie wiedzą ( nie wiem czy śmiać się czy płakać )
miro Poniedziałek, 25 Września 2017, 18:53
Patrząc przez pryzmat czasu wydaje się że trzeba było kupić te 12 baterii Patriotów od Niemiec i je stopniowo modernizować. A między czasie rozpocząć Narew bo niedługo nie będziemy mieć w ogóle żadnej OP . Tak naprawdę przecież nie mamy gwarancji że IBCS i radar dookólny będzie w tym albo tamtym roku bo sami Amerykanie nie wiedzą kiedy to wszystko będzie zgrane ze sobą do kupy.
chateaux Wtorek, 26 Września 2017, 2:27
I wyszłoby drożej koszt / efekt niż zakup drwa razy takiej liczby nowych baterii.
sojer Poniedziałek, 25 Września 2017, 17:55
Rozbijanie umowy na 2 + 6 baterii, aby ukryć przed wyborami horrendalne koszty zakupu? Podpisz umowę na dwie sztuki, a w mediach powiemy, że Polska jest potęgą - genialna strategia. Inna sprawa, że kurs USD jest najniższy od 4 lat, więc jeżeli chcemy coś kupić w USA to lepiej teraz niż za kilka lat.
Za-kodowany Poniedziałek, 25 Września 2017, 17:44
MON chce kupić Patriota w konfiguracji PAC -3+ z systemem dowodzenia CC2 i następnie czekać aż do skutku na IBCS, Skyceptora i radar 360 stopni. Czy jest to dobry wybór za 30 do 50 mln złotych czas pokaże. Nie znana jest bowiem ani cena ani termin rozpoczęcia produkcji IBCS , Skyceptora ani radaru.
Jest to więc zakup w ciemno , bez żadnej gwarancji jego finalizacji.
Obawiam się ,że cała transakcja zakończy się na etapie PAC 3+ i CC2 z radarem Raytheona , ponieważ na więcej nie będzie Polski stać.
b Wtorek, 26 Września 2017, 5:44
Za 30 - 50 mln to jest jak za darmo. Niemcy za swoje chcieli cos ok 200mln €.
K. Wtorek, 26 Września 2017, 12:15
Temat był wałkowany , 40-50 mln. przed konieczną modernizacją , 130-150 mln po niej . Modernizacja do PAC-3 pociągałby dodatkowe gigantyczne pieniądze a rakiety w 2010 roku miały połowę przydatności do składowania za sobą . Kwota jaką podajesz nie nic wspólnego z faktami
b Wtorek, 26 Września 2017, 14:51
Odsylam do wywiadu Dow OPL Niemiec, cena dla Polski byla inna niz dla Hiszpani czy Korei Pld. Niemcy traktowali ten deal jako tanie wzmocnienie wlasnej OPL ( polozenie geograficzne ) . Koszty utrzymania miala ponosic Polska. Ja nie neguje, faktu, ze te baterie nie byly w najnowszej wersji, ale twierdze, ze w naszej sytuacji za kwote mniejsza niz 200 mln € czyli mniej niz 1 mld pln nasza armia mogla pozyskac skokowo wieksze mozliwosci OPL, co dawalo np w przyszlosci lepsza pozycje negocjacyjna. Kwota 1mld pln jest smieszna w stosunku do kwoty 50 mld pln ( wersja ktora chcial rzad PO-PSL ) czy 30mld zl (wersja ZP) , wiem jakie byly resursy i efektory, nadal jednak uwazam, ze byla to niesamowita okazja ( swiadczy o tym chocby cena sprzedazy do odbiorcow trzecich ) do pozyskania mozliwosci zwalczania lotnictwa npl.
K. Wtorek, 26 Września 2017, 22:39
Nie kolego . To cena dla Polski . Do sprawdzenia w paru źródłach. 130-150 mln za baterie po modernizacji która miała trwać ok.3 lat
irerom Wtorek, 26 Września 2017, 7:39
mld nie mln kolego!!!!
Narling Wtorek, 26 Września 2017, 13:33
Milionów, konkretnie mowa była o kwotach 25-35 mln euro za baterie, proponowali przejecie od 8 do 12 baterii plus jedna szkolna.
b Wtorek, 26 Września 2017, 14:58
Cena baterii oscylowala okolo 12/15 mln € wraz z pelnym pakietem mialo byc nie wiecej niz 200mln €. Cena zestawu Patriot to nie wiecej niz 50 mld pln dla projektu MON za czasow PO-PSL ( wersja zbiezna z rumunska ) i 30 mld wersja obecna.
K. Środa, 27 Września 2017, 8:56
Za PO 16 mld za same baterię i ok. 40 mld. liczone za cały cykl użytkowania . Porównaj obecne ceny .
Victor Poniedziałek, 25 Września 2017, 16:39
Tylko dlaczego minister nic nie wspomniał o offsecie? W końcu taki zły był przy Cc a jaki będzie tutaj? Jakieś konkrety panie ministrze prosimy. Bo wydać pieniądze łatwo, zwłaszcza nie swoje.
NN Wtorek, 26 Września 2017, 6:29
Takiej oferty offsetowej jak przy Caracalach już nigdy nie dostaną. Ich frajerstwo odbiło się na świecie szerokim echem.
b Wtorek, 26 Września 2017, 5:49
A czyje ? To ministrowie podatkow nie placa? 2 stopniowa umowa to wlasnie idealne zabezpieczenie offsetu.
Extern Wtorek, 26 Września 2017, 6:27
" 2 stopniowa umowa to wlasnie idealne zabezpieczenie offsetu "

Nie, Panie Ministrze. To żadne zabezpieczenie offsetu.
Poza tym szacunek że się Panu chce udzielać na D24 :)
chateaux Wtorek, 26 Września 2017, 2:29
Juz lepiej niech oni kupią bez offsetu, bo czekac dłużej nie możemy.
QW Poniedziałek, 25 Września 2017, 18:26
Wolę patrioty bez ofsetu niż caracale z niby ofsetem.
X Wtorek, 26 Września 2017, 8:19
Na przykład na prochy wielobazowe - taki niby offset
john Wtorek, 26 Września 2017, 10:23
Przed faktycznymi negocjacjami podawali, że przekażą know how na prochy wielobazowe a w trakcie negocjacji pokazali nam figę, że to niemożliwe do spełnienia czyli niezłe bajki naobiecywali i się z nich nie chcieli wywiązać. Informację te potwierdzały różne portale więc nie kłam i nie siej propagandy!
Cezar Wtorek, 26 Września 2017, 16:17
Spoko, Amerykanie dorzucą gratis ten proch wielobazowy do technologii rakiety SkyCeptor.
Harry Poniedziałek, 25 Września 2017, 16:08
Zakup polityczny. Zakupy w innych firmach byłyby na pewno dla nas korzystniejsze.
b Wtorek, 26 Września 2017, 5:53
A w jakich innych firmach, jakie te warunki? Czy to tradycjne "Wiem. .......ale nie powiem "
Harry Wtorek, 26 Września 2017, 15:31
Izraelskie. Widać żeś nowicjusz. HSW zakupiła haubice na podwozie kołowe właśnie w Izraelu na bardzo korzystnych warunkach dla polskiej zbrojeniówki. Francuski NEXTER nie dawał nam nawet połowy z tego co oferował Izrael.
box Poniedziałek, 25 Września 2017, 23:46
A ile tysiecy zolnierzy podesla nam te inne firmy w razie czego? Bo ta ma u nas ponad 4 tys (a na czas zapad drugie tyle)
Harry Wtorek, 26 Września 2017, 15:35
Myślisz, że za darmo podesłali ci te 4 tysiące żołnierzy? Chcieli cię przekonać że najlepiej trzymać z nimi w sprawie zakupów sprzętu, a ty i podobni to łyknęli. Będzie nas to 2 razy drożej kosztowało i... nic dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Pardon! Będziemy malować nasze nośniki wyrzutni.
Poniekąd prawdą jest, że tam gdzie stoi na ziemi amerykański żołnierz to rosyjski już nie wejdzie.
Max Mad Wtorek, 26 Września 2017, 11:08
Tak to sobie tłumaczysz. A jak ci żołnierze sobie pojadą bo się klimat polityczny zmieni to my zostajemy z gorszym systemem niż moglibyśmy kupić. I wtedy też będziesz tak świergotał z zachwytu?
Polowic Poniedziałek, 25 Września 2017, 15:33
Rozbicie zakupów na 2 umowy, gwarantuje co najmniej 2-krotnie za wysoką cenę przy realizacji 2 etapu zakupu, czyli z 30 mld zrobi się min. 60 mld PLN.
Tadek Poniedziałek, 25 Września 2017, 18:59
Gdzie wyczytalas o dwóch umowach? Dwa etapy umowy a nie dwie umowy.
Arnold Wtorek, 26 Września 2017, 6:30
Dwie umowy, tego co chcemy kupić w drugim etapie jeszcze nie ma na świecie :(
zły Poniedziałek, 25 Września 2017, 15:29
Kontrakt wynegocjowany w 2015, który miał być podpisany w 2016 roku przewidywał dostawę dwóch pierwszych baterii do 2019 roku (wersja docelowa z radarem 360 stopni w latach 2022-25) i przewidywany koszt miał wynieść 16 md PLN. Teraz nagle się okazało, że amerykanie wspaniałomyślnie dostarczą dwie baterie do 2020 roku i wszystko będzie kosztowało 30 mld PLN. I to wszystko, że to nie są kolejne bajki z mchu i paproci jak w przypadku śmigłowców.
b Wtorek, 26 Września 2017, 6:04
Kontrakt "Komorowskiego" mial kosztowac nie wiecej niz 50 mld zl i zakladal pozyskanie systemu Patriot w wersji ktora obecnie negocjuje Rumunia.
prawieanonim Wtorek, 26 Września 2017, 20:59
Kongres wyraził zgodę na sprzedaż do Rumunii Patriot PDB-8 w ilości 16 wyrzutni za cenę 3,9 miliarda USD. Polska kupuje 48 wyrzutni Patriot NG w cenie niecałych 8 miliardów USD. Musiał być jakiś deal na coś jeszcze bo na przykładzie Rumunii widać że uzyskaliśmy solidną zniżkę.
inż Wtorek, 26 Września 2017, 10:28
Nasza generalicja za kontrakt Komorowskiego usłyszała cenę za patriota w granicach 50 do 64 mld zł w zależności od przebiegu negocjacji i kursu walut. Dodatkowo kontrakty różniły się przede wszystkim tym, że w obecnym jest mowa o pozyskaniu technologi Skyceptora czyli zmodyfikowanego Stunera,a w tamtym była mowa o pozyskaniu technologi PAC 2 Gem T.
Max Mad Wtorek, 26 Września 2017, 8:56
Bynajmniej, założenia techniczne kontraktu nie uległy zmianie. W obu przypadkach negocjowano identyczny zestaw bo taki był od początku wymagany.
Dropik Wtorek, 26 Września 2017, 7:58
To tylko macierewicz tak twierdził. Co było oczywiście zwykła manipulacją.

Ten kontrakt z pewnością nie będzie kosztować 30 mld skoro Rumuni kupując połowę mniej w aktualnej wersji zapłacą 4 mld USD. My w nowszej wersji zapłacimy znacznie więcej niż 8 mld no chyba że , a ciemny lud to kupi, ograniczymy ilość pocisków do minimum tj tyle co na wyrzutniach .
gts Poniedziałek, 25 Września 2017, 22:39
Tak wstajemy z kolan - cena wzrosla 2x a towaru jak nie bylo tak nie ma. Moze bedzie, ale bylo by juz i 2x taniej albo 2x wiecej. Mimo calej swojej niecheci do poprzedniej ekipy, ta zaczyna mnie irytowac co raz bardziej.
box Wtorek, 26 Września 2017, 8:16
Tak. Cena wzrosla dwukrotnie. Dokladnie z 50mld do 30 za najnowsza wersje zamiast starej.
m.h. Poniedziałek, 25 Września 2017, 15:29
Czy to Raytheon polskimi pieniędzmi chce załatać dziurę w budżecie na IBCS?
prawieanonim Wtorek, 26 Września 2017, 21:07
Nie ma żadnej dziury w budżecie na IBCS. Był pomysł kilku senatorów aby obciąć fundusze na IBCS jednak administracja Trumpa storpedowała ten pomysł.
Na Sybir Poniedziałek, 25 Września 2017, 21:28
Dokładnie + parę innych spraw..
as Poniedziałek, 25 Września 2017, 14:59
Krok w dobrą stronę bo przyśpiesza dostawy operacyjnych baterii Patriot, pytanie czy termin dostaw będzie realny, gwarantowany przez rząd USA i czy koszt integracji ICBS nie zostanie wliczony w inne koszty jakie poniesie Polska. Ponadto dalej nie wiadomo co z Narwią. Jeśli Narew ma wg Ministra powstać po zakończeniu programu Wisła czyli dopiero realizacji 2go etapu offsetu to oznacza że tutaj nic się nie zmienia a przyśpieszenie dostaw 2 baterii Patriot nie zastąpi bezpośredniej osłony wojsk. Postępowanie na efektory i offset dla Narwi można wszcząć już teraz ew. zabezpieczyć niezbędny transfer technologii w pierwszym etapie offsetu w ramach programu Wisła tak żeby przyśpieszyć Narew. Technologia GaN a efektory to dwie różne rzeczy (efektory nie używają w głowicy aktywnej AESA na GaN) a Skyceptora można włączyć do istniejącej już Narwi potem. Słowem rozdzielmy Narew od Wisły na etapie zakupu Patriotów i czekania na ICBS, nie czekajmy do 2023 z rzeczami które możemy pozyskać wcześniej (efektory krótkiego zasięgu i niezbędna technologia) oraz stworzyć sami (PK6, Grot na bazie Osy, SKO do integracji z ICBS, dalsza modernizacja Os i Kubów). Podsumowując - ważniejsze niż przyśpieszenie o 2 lata dostawy Patriotów jest uruchomienie Narwi choć jeśli uda się pozyskać 2 baterie PAC3 wcześniej to super.
deMONter Poniedziałek, 25 Września 2017, 14:51
Wszyscy zorientowani (poza Macierewiczem) dobrze wiedzieli, że 2020/22 jest datą nierealną dla realizacji czegokolwiek (czegoś co i tak nie istnieje) z zamówienia!!! Wystarczy czytać oficjalne komunikaty ze strony USA! Teraz mowa jest o wirtualnym II etapie - he he.. kiedy 2030? 2040? 2050...? Znowu płyta z bajeczkami leci!
Antonio M Poniedziałek, 25 Września 2017, 14:43
Tak samo jak dwa pierwsze śmigłowce BH miały się pojawić pod koniec zeszłego roku...Jedna bateria dla nas to dwa wozy z wyrzutniami,te 8 baterii nie starczy do osłony nawet połowy kraju i to się nazywa Tarcza Polski.Ale z drugiej strony lepsze to niż nic
Vincold Poniedziałek, 25 Września 2017, 18:52
Nie. Jedna bateria to dwie FU tzn. 2x radar i trzy wyrzutnie. W sumie 6 wyrzutni.
Ad_summam Poniedziałek, 25 Września 2017, 14:37
Jak by na to nie patrzeć to pozyskanie systemu, nawet jeżeli nie będzie on w pełni funkcjonalny będzie sukcesem.
LOL Poniedziałek, 25 Września 2017, 16:31
Wydać bezsensownie pieniądze, to żaden sukces...
Ad_summam Poniedziałek, 25 Września 2017, 18:04
Twoim zdaniem posiadanie zdolności do OPL to zło?
kol Poniedziałek, 25 Września 2017, 22:44
To nie obroni Polski przed Rosjanami. Poza tym pieniążki trzeba wydawać rozsądnie, a nie szastać i chwalić się każdym zakupem dla armii.
Hector Poniedziałek, 25 Września 2017, 21:58
Wedle ciebie zakup lepszego systemu to zło?
b Wtorek, 26 Września 2017, 6:11
A jaki system jest lepszy od Patriot?
Hector Wtorek, 26 Września 2017, 8:58
Taki który istnieje jak działająca całość a nie taki którego 3/4 jest w fazie prototypu czy opracowywania w przyszłości. Taki który nie będzie wymagał podciągania po zakupie do standardu który oczekuje się od początku.
b Wtorek, 26 Września 2017, 15:20
Tzn jaki w pelni bedzie niezalezny od firm z USA?
Hector Wtorek, 26 Września 2017, 23:32
A czy musi być w pełni niezależny? Grunt by istniał fizycznie a nie był dopiero na etapie prototypów/koncepcji. Bo to nie jest kupowanie kota w worku tylko zapewnień że w ogóle będzie jakieś worek nie wspominając o tym kocie nawet. Jest MEADS który jest w pełni gotowy jaki i Arrow który również jest w pełni gotowy.
atomik Poniedziałek, 25 Września 2017, 14:34
No tak, staną obok tych Black Hawków, co mamy je od ubiegłego roku...
Dan Poniedziałek, 25 Września 2017, 14:20
No i ze względu na kalendarz polityczny w Polsce, Raythenon opchnął nam przestarzałego i przez nikogo niechcianego gniota. Jeżeli ktoś wierzy, że zrobił to za darmo to jest naiwny.
IBCS później, izraelski SkyCeptor później. Czyli kiedy?
Dlaczego nie można zintegrować SkyCeptora od razu w pierwszych bateriach? W odróżnieniu od modułu dowodzenia jest on gotowy i była to główna przewaga Patriota nad MEADS. Bez niego i nowego systemu dowodzenia ten zestaw to szmelc. Brak dookolnego radaru, brak otwartego systemu dowodzenia, brak rakiety do zestrzeliwania samolotów (tańszej niż kosztująca kilka milionów dolarów PAC-3).
Czyli co z docelowego systemu obecnie jest?
Nic.
Chcieliśmy kupić armatę, a kupujemy procę.
b Wtorek, 26 Września 2017, 6:24
Umowa skonstruowana jest w ten sposob, zeby pozyskac jak najszybciej pierwsze elementy tarczy. Nie wiedzialem, ze USA uzytkuje obecnie szmelc, ktory kupuja tez np Rumuni. Chyba poza spodniami od Wietnamczyka nie prowadzil pan jeszcze zadnych negocjacji handlowych. To klasyczna propozycja win - win koncern pozyskuje szybciej fundusze na dokonczenie badan a odbiorca mozliwosci obronne i bezplatny upgrade.
racjonalnie myślący Poniedziałek, 25 Września 2017, 14:17
F-35 kupiono zanim go przetestowano i skierowano do produkcji i źle się to dla nabywcy skończyło...
deMONter Wtorek, 26 Września 2017, 20:57
Zastanawiające jest to, że nabywca nie ma możliwości wyegzekwowania od LM wymiany / naprawy przedmiotu zamówienia, który okazał się bublem "nielotem"! Pozycja LM musi być niezwykle silna, że nie ma mocnych na tych ściemniaczy!
d. Poniedziałek, 25 Września 2017, 18:04
Acha ! I to pewnie dlatego taka kolejka kolejnych nabywców F-35 wyczekuje ?
gts Poniedziałek, 25 Września 2017, 23:03
Czytales o najnowszej sciemie LM... mimo iz samolot dobrze wypada na cwiczeniach wlasnie sie okazalo ze w starszych egzemplarzach przed TR2 z softem 2B nie da sie zrobic upgradu oprogramowania do 3F bo trzeba wymienic procesor ICP co w polityce LM wiaze sie z wymiana... calej maszyny bo inaczej sie nie oplaca. Przeszlo 108 egzemplarzy bedzie sluzylo glownie do szkolenia czy roli agresora chyba ze zaplacicie tyle ile LM sie spodoba... Juz widze, jak najbardziej chciwa firma na swiecie popusci komukolwiek. Nie po to stworzyli taki uklad powiazn, w ktorym Pentagon i podatnik sa jak tresowane malpki na uslugach LM zeby komus odpuscic chocby zlamanego dolara. A niektorzy chca nas pakowac bezwarunkowo w MEADS, HIMARS, BH... sam nawoluje do podawania obiektywnych danych chocby w sytuacji Himars-Lynx no ale z tylu glowy ciagle mam te walki ktore robi LM. Potrafia doic budzet i skubac podatnika lepiej od polskich zwiazkowcow, sa w tym mistrzami
Davien Środa, 27 Września 2017, 8:31
Mógłbys może podac cos blizszego o tym problemie i jakies bliżej żródło bo nie słyszałem o niczym takim.
PS czy przypadkiem procesor nie jest taki sam we wszystkich f-35?
antyDavien Wtorek, 26 Września 2017, 14:15
Bo to nie są problemy procesora, tylko płatowca: zbiorników paliwa, silnika, tylnego usterzenia i żadną aktualizacją firmware się tego nie zmieni. Tak to jest jak coś się kupuje nie tylko przed sprawdzeniem, ale nawet przed zaprojektowaniem.
Davien Środa, 27 Września 2017, 8:29
Tia, jasne a nagle pozostałe ponad 100F-35 zbudowanych dokładnie tak samo nie ma tego problemu?? Może najpierw pomyśl zanim cos napiszesz:)
PS Rosjanie własnie zmieniają kadłub w Su-57, ci to dopiero jak widac skopali konstrukcje:))
Drzewica Poniedziałek, 25 Września 2017, 14:16
Amerykanie stwierdzili obecnie braki w obronie przeciwlotniczej i przeciwrakietowej swoich wojsk w Polsce, mają instalować w Europie odpowiednie oddziały, a przyspieszenie dostaw Patriotów dla Polski załatwi im ten temat.
Pol Poniedziałek, 25 Września 2017, 18:35
Po 2019r Amerykanów w Polsce juz nie bedzie tak jest zapisane w umowie z Newport.
chateaux Wtorek, 26 Września 2017, 2:33
Ciekawe, bo Amerykanie są w Polsce na podstawie ustaleń szczytu w Warszawie.
Max Mad Wtorek, 26 Września 2017, 11:10
Dziwne bo Amerykanie podjęli taka decyzję i ją zakomunikowali po szczycie w Newport. W Warszawie tylko potwierdzili a nie ustalali.
NN Wtorek, 26 Września 2017, 6:38
Mylisz się, decyzje zapadły w Newport
box Wtorek, 26 Września 2017, 0:11
Przecież przedłuża obecność, to raczej oczywiste
Mosad Poniedziałek, 25 Września 2017, 20:26
No i prawidłowo, lubię to !
Ferdi Poniedziałek, 25 Września 2017, 14:16
Do końca przyszłego roku po podpisaniu kontraktu na "pierwszy etap" będziemy co negocjować? Jakie będziemy mieli argumenty? Może jak warunki dajmy na to offsetu na SkyCeptora będą słabe (bo będą), wtedy powiemy gromkie "nie"? Zaiste sztuka negocjacji level expert.
b Wtorek, 26 Września 2017, 6:28
Nic pan nie wie na temat offsetu ale wie, ze bedzie zly . Numery na euro millions na piatek mozna prosic?
King Poniedziałek, 25 Września 2017, 13:58
Tak tylko przypomnę, ze ten pan wprowadził już w marcu śmigłowce a w kwietniu 1000 dronów. Tak samo wprowadzi Patrioty.
Max Mad Poniedziałek, 25 Września 2017, 16:13
Kolego proszę o trochę zaufania, pierwszy tysiąc dron miał być do końca tego roku. No zostało jeszcze kilka miesięcy... take że tego no... wiary czy cuś tam, więcej.
alois Poniedziałek, 25 Września 2017, 20:16
paradoksalnie to umowa na te 1000 dronów to może być niedługo rzeczywiście klepnięta, bo chodzi o te małe drony DragonFly, które nie są drogie, a Belma wdraża produkcję ładunków do nich
tak tak Poniedziałek, 25 Września 2017, 13:46
każde info od obecnego MON jest takie, że ciężko stwierdzić czy jest dobre czy złe bo za wiele z niego nie wynika...
Marek1 Poniedziałek, 25 Września 2017, 13:42
Jak zawsze - BRAK jakichkolwiek szczegółów dot. "nowej" oferty Raytheon. Czyli medialnego blablania ciąg dalszy, co ma zakryć fakt, że fatalny błąd(?) w negocjacjach tj. podzielenie pozyskania Wisły na 2 odrębne etapy na 90% spowoduje kolejne opóźnienia i zwiększenie finalnej ceny za całość o co najmniej 8-10mld PLN(do 40 mld). Ale najgorsze, całkowicie irracjonalne i dramatycznie szkodliwe dla zdolności obronnych Kraju jest całkowite zablokowanie pozyskiwania Narwi poprzez pełne uzależnienie rozpoczęcia tej procedury od posiadania Wisły z IBCS. Pomimo, że na rynku są systemy w pełni otwarte i nadające się do natychmiastowego "wpięcia" ich do IBCS w momencie kiedy się on w przyszłości w WP pojawi.
gts Poniedziałek, 25 Września 2017, 23:18
Mamy wlasciwie 3 rownorzedne systemy Iron Dome, EMADS i NASAMS 2... i co i nic. Kazdy z oferentow moze zaoferowac jakis transfer technologii, otwartosc systemu... wszakze np przedstawiciele Konsgberga mowia ze mozna wpiac dowolny radar, rakiete, podpiac to wszystko w dowolny system zarzadzania... tylko po co jak trzebaby wydac kase na juz. Lepiej obiecac wiecej po wyborach niz kupic mniej przed wyborami. I chyba nie ma co bardziej rozwijac juz tego tematu, bo do tego sprowadzaja sie dzialania dzisiejszego MON. No moze nie do konca, bo z kazdym miesiacem mowimy o co raz mniekszej ilosci pozyskanego sprzetu, mniejszym transferze technologii czy ofsecie, dluzszych terminach i wyzszych cenach. Co to za szkola negocjacji, Torunska? Chociaz akurat w Toruniu negocjuja swietnie, z pokerowa twarza...
Cezar Poniedziałek, 25 Września 2017, 13:39
Już w 2020 roku
Tylko na nas zagłosujcie w 2019
A po wyborach się zobaczy :)
grey Poniedziałek, 25 Września 2017, 13:35
Może nie zmienia ceny upgrade’owania ale rażąco pogarsza naszą pozycję negocjacyjną w pozostałej części umowy. Biorąc te dwie baterie w zasadzie mamy już zwiążane ręce, nie weźmiemy niczego innego.
Na Sybir Poniedziałek, 25 Września 2017, 13:31
fiu fiu przecież Wisła miała być ;
- od 2018r
- pionowego startu
- dookólny radar
- uniwersalna rakieta 100km
- zestawy wysoce mobilne
- co najmniej 50% produkcji u nas
a do tego wszystkiego szybciej,taniej i lepiej ....!!!
chateaux Wtorek, 26 Września 2017, 2:35
Do tego musieliby wybrać MEADS, a nie Patriot czy inny SAMP/T
Davien Środa, 27 Września 2017, 8:42
MEADS nie spełnia tych wymogów nier ma rakiet o podanym zasięgu ani nie jest dostępny za rok więc.. Produkcja 50% u nas to chyba same nosniki, bo o rakiecie zapomnij.
Na Sybir Wtorek, 26 Września 2017, 10:40
Takie były wymogi sys.Wisła (...) Na dziś tylko SAMP/T spełnia te kryteria i każdy inny zakup jest odejściem od założeń tzn. skazuje nas na wielkie koszty w zamian za złom...!
Davien Środa, 27 Września 2017, 8:40
Ani SAMP/T ani MEADS nie spełniają tych wymogów wiec przestań kit wciskać,
prawieanonim Wtorek, 26 Września 2017, 21:05
Jaką rakietę zestrzelił SAMP/T?
Maciej Wtorek, 26 Września 2017, 23:33
A jaką Skyceptor?
prawieanonim Czwartek, 28 Września 2017, 16:11
Możesz zobaczyć na YT testy Stunnera/SkyCeptora
Davien Środa, 27 Września 2017, 8:44
W testach radził sobie dobrze a PAC-3 ma na koncie liczne zestzrelenia rakiet w warunkach bojowych czego nie ma SAMP/T bo nie jest w stanie
katar Wtorek, 26 Września 2017, 13:09
Możesz mieć tylko pretensje do PO-PSL za wybór Wisły pod koniec swoich rządów w 2015.
Max Mad Wtorek, 26 Września 2017, 14:36
No wybrali, była okazja po wyborach by zmienić tą decyzję. Żadne papiery nie były podpisane, żadna umowa zawarta. Skoro tego nie zrobiono to do kogo teraz ma mieć pretensje? Do poprzedników bo taki wybrali czy do obecnych że tego nie zmienili i idą w zaparte?
Max Mad Poniedziałek, 25 Września 2017, 13:29
Jak duża korporacja zbrojeniowa ustami mało wiarygodnego polityka mówi że całość odbędzie się bez zwiększenia kosztów i dodatkowego płacenia... to jedyne co pozostaje, złapanie palcem za dolną powiekę i zapytanie: Jedzie mi tu czołg?
dariusz Poniedziałek, 25 Września 2017, 13:21
gdzie umowa po co tyle gadania