500 silników Rolls-Royce'a dla polskich ciężarówek

OPUBLIKOWANO: Czwartek, 21 Września 2017, 17:36

Rolls-Royce ma dostarczyć łącznie 500 silników MTU serii 106 polskiemu producentowi pojazdów, firmie Jelcz. Dostawy rozpoczną się jeszcze w tym roku. 

Silniki typu 6R 106 TD21 będą wykorzystane do zasilania pojazdów terenowych Jelcz 442.32 z napędem na cztery koła przeznaczonych na użytek Sił Zbrojnych RP. Pierwszy z silników ma zostać dostarczony pod koniec 2017 r. MTU dostarczyło dotychczas 900 silników Rolls-Royce serii 106 dla pojazdów marki Jelcz, które są obecnie używane przez polską armię.

Fot. http://www.mtu-online.com/

Sześciocylindrowe silniki typu 6R 106 TD21 wytwarzają 240 kW (326 KM) mocy i charakteryzują się dużą gęstością mocy i łatwością utrzymania, ale także brakiem przewodzenia impulsów elektromagnetycznych i, jeśli to konieczne, możliwością korzystania z paliwa lotniczego. 

Knut Müller, Szef Pionu Morskiego i Relacji Rządowych w MTU, powiedział: "Cieszymy się, że udało nam się znowu przekonać firmę Jelcz do zalet silników MTU. Fakt, że teraz łączne zamówienie Jelcza obejmuje 1400 naszych silników, jest pozytywnym dowodem na dobrą, bliską współpracę pomiędzy naszymi firmami ".

Czytaj też: MON kupuje samochody ciężarowe Jelcz. Trafią m.in. do WOT

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

44 komentarze

Fryz5 Piątek, 22 Września 2017, 17:23
No nie lamentujcie, że motor Mercedesa - przecież właśnie Mercedes uruchamia w Polsce fabrykę silników i to łącznie z działem projektowym. Nie piszcie też, że polscy inż nie potrafią zaprojektować i zbudować porządnego diesla, bo zapewne jakby tak popatrzeć to wielu to robi w zagranicznych firmach. W Polsce nikt po prostu tego nie potrzebuje, a jak się mawia potrzeba matką wynalazków.
magazynier Piątek, 22 Września 2017, 13:29
Kiedyś produkowano w Andorii czy PZL Wola silniki wysokoprężne. A teraz mamy zagraniczne :)
ciekawy Piątek, 22 Września 2017, 12:57
dlaczego na silniku jest logo i napis "Mercedes Benz"? czy to jest Rolls-Royce?
olo Piątek, 22 Września 2017, 8:23
D;dlaczego nie zakupiono licencji? jak to się ma do budowania w Poznaniu centrum budowy silników? Przecież trzeba wymienić około 17 tysięcy ciężarówek a to już jest nie mało.
Paweł Piątek, 22 Września 2017, 11:18
500sztuk w ewentualnum rozszerzeniu na 17tyś sztuk to chyba za mało na pchanie się w licencje. Licencja kosztuje, przygotowanie lini produkcyjnej kosztuje, pensje itd. Wydaje mi sie że przez najbliższe lata powinniśmy iść po najmniejszej lini kosztów, a nie nastawiać się na duże kontrakty z niejasnymi perspektywami na przyszłość.
Może się myle, jestem cywilem ale pracuje w podobnej branży mech-inż.
Pozdrawiam.
Arek Piątek, 22 Września 2017, 10:41
Rozbij na lata wymiany samochodów w wojsku, produkcja nisko seryjna, osprzęt dostarczają poddostawcy. Nie mamy u siebie żadnego doświadczonego producenta który może zając się produkcją. Cena idzie mocno w górę.
Leon Piątek, 22 Września 2017, 6:37
Cytat ze strony WZM Poznań:
''Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A od 2012 roku z powodzeniem realizują program dotyczący uruchomienia „Wojskowego Centrum Silnikowego” odpowiadającego za dostawę, remonty oraz serwis wszystkich silników będących na wyposażeniu pojazdów kołowych oraz gąsienicowych Sił Zbrojnych RP. ''
laesir Piątek, 22 Września 2017, 0:24
MTU zostało wykupione przez spółkę joint venture Rolls-Royce i Daimler AG (50:50). W 2014 Rolls-Royce wykupił cześć Daimlera przy czym zawarto umowę na mocy, której Rolls-Royce sprzedaje silniki Mercedesa.

"Daimler AG will continue to supply engines to Rolls-Royce as part of existing long term supply agreements which run to 2025, this results from smaller MTU engines being derived from Daimler AG's range of diesel engines used in their on-highway commercial vehicles"

Podsumowując Rolls-Royce sprzedaje Jelczowi przez swoją spółkę córkę MTU silniki Mercedesa.
lol(:# Czwartek, 21 Września 2017, 20:50
A Star gdzie?
Siegfried Piątek, 22 Września 2017, 9:09
Stara kupił Man
X Czwartek, 21 Września 2017, 20:38
To WOT ma jeździć ciężarówkami z NIEMIECKIMI silnikaaami ?????????
matylda Piątek, 22 Września 2017, 9:59
Tak samo jak Kraby, zapewne Borsuki i chyba tez wszystkie odmiany Rosomaków (Skania należy wciąż do VW?), Leopardy to akurat oczywiste, następcy Honkerów też.
W sumie jeżeli agresor dogada się z niemcami, to nie mamy czym walczyć.
Zbulwersowany podatnik Czwartek, 21 Września 2017, 20:37
Serio nie lepiej produkować sprzęt w takiej ilości na licencji? Mamy do zastąpienia ponad 10 tysięcy Starów...
laesir Piątek, 22 Września 2017, 6:44
Znajdź takiego, który chciałby sprzedać licencję na produkt ze swojej aktualnej oferty. Licencje sprzedaje się (o ile) na produkty przestarzałe wychodzące z oferty. Opel sprzedał Daewoo licencję na Kadetta zwanego dalej Nexią gdy ten już zniknął z jego cenników. Irańczycy z koleii do dzisiaj klepią Peugeota 405
sPIT Czwartek, 21 Września 2017, 20:10
A nie możnaby kupić licencji i produkować u nas?
Marek Piątek, 22 Września 2017, 8:45
Żeby móc kupić licencję to najpierw ktoś musi ją chcieć sprzedać !
Danisz Czwartek, 21 Września 2017, 20:05
A już się brałem, że jakieś orły w PGZ dojdą do wniosku, że nasz przemysł będzie w stanie samemu wyprodukować coś podobnego i pod narodowymi hasłami produkcja ciężarówek utknie tak jak większość przetargów
zenek Czwartek, 21 Września 2017, 19:51
przy takiej ilości to już można jakiś transfer technologii uzyskać. Skojarzył ktoś z decydentów?
szału nie ma Piątek, 22 Września 2017, 8:51
1400 sztuk silnika do ciężarówki. Fakt, ilość niesamowita w porównaniu z rynkiem cywilnym.
jk Piątek, 22 Września 2017, 10:45
to nie silnik do Pandy kolego. Ilu klientów zamawia 1400 silników do ciężarówek?
anakonda Piątek, 22 Września 2017, 5:50
technologi czego? filtrów powietrza ? uszczelek?
dewastator Czwartek, 21 Września 2017, 23:32
Tak, w 2013 Siemioniak podpisał papir i powstaje centrum zespołów napędowych...
i ma ono kiedyś składać silniki samodzielnie, a na razie będzie remontowało te kupione
bobke Czwartek, 21 Września 2017, 19:04
A nie możemy bezpośrednio u producenta kupić?
kuchartek Czwartek, 21 Września 2017, 19:02
A jak z ceną takiego paliwa ?
Move Czwartek, 21 Września 2017, 22:04
Paliwo lotnicze trochę tańsze i lepsze ale strasznie silnik dostaje.
akh Piątek, 22 Września 2017, 20:20
Mówisz chyba o lotniczej benzynie , to nie te lata.
Ciekawy Czwartek, 21 Września 2017, 18:50
Rolls-Royce dostarczy niemieckie MTU , na silniku znaczek Mercedes-Benz , o co tu chodzi ? Ktoś kumaty niech wytłumaczy bo już się pogubiłem
Misio Piątek, 22 Września 2017, 0:18
Rolls-Royce kupil kilka lat temu mtu ktory produkuje diesle do wszystkich pojazdow i statkow. Pozatym sprzedaje tez motory diesla od Mercedesa dla wojskowych klientow. A wiec Jelcze nie beda mialy zadnych brytyjskich motorow od Rolls-Royca tylko niemieckie od mtu (lub Mercedesa). :-)
Mateusz Czwartek, 21 Września 2017, 22:39
Rolls-Royce Group plc, to nie to samo co Rolls-Royce Motor Ltd (producent samochodów, własność BMW)
MTU jest własnością Rolls-Royce Group plc i sprzedaje między innymi silniki do ciężarówek MB.
Diabeł Czwartek, 21 Września 2017, 22:12
Nie jestem do końca pewny co z RR , ale MTU oprócz swoich motorów , jest też dystrybutorem motorów mercedesa , z tak zwanej produkcji specjalnej - motory do agregatów i do różnych pojazdów .
gappko Czwartek, 21 Września 2017, 18:28
Państwo powinno budować nasze, polskie fabryki silników, które będą zatrudniać polskich inżynierów. Co nam po silniku, który w razie nieporozumień z Niemcami zostanie magicznie wyłączony wbudowanym kill-switchem.
Wert Czwartek, 21 Września 2017, 18:11
Co to znaczy " duża gęstość mocy" ?
nod Piątek, 22 Września 2017, 9:52
Co ma większą "gęstość mocy" silnik zajmujący 1m3 o mocy 500km czy zajmujący 2m3 o takiej samej mocy?
Geoffrey Piątek, 22 Września 2017, 8:31
Duża moc z kilograma silnika, lub z jednostki objętości. Czyli "lekki a mocny", lub "mały a mocny".
alois Czwartek, 21 Września 2017, 17:56
te silniki są robione w Polsce ? R-R ma chyba jakąś montownię w Polsce, ale może tam jest robione co innego
laesir Piątek, 22 Września 2017, 0:25
To są silniki Mercedesa sprzedawane tylko przez spółkę córkę R-R
pan Czwartek, 21 Września 2017, 17:53
mamy dobrych inzynierow, tak trudno zrobic rodzimy silnik?
jaszczomp Piątek, 22 Września 2017, 3:30
Nic nie mamy. Które z naszych uczelni technicznych mieszczą się w rankingach światowych? Gdzie mają się kształcić ci inżynierowie?
No dobra mamy inżynierów. Idą do pracy i ... Wszystkie firmy w których mogą swój talent rozwijać są niestety ale zagraniczne. Nie mamy własnego przemysłu, hut nic nie mamy!
Szkoda gadać.
okl Czwartek, 21 Września 2017, 22:35
Nie, nie mamy dobrych inżynierów i nie mamy technologii aby wykonac nowoczesny silnik, już nie mówiąc o opłacalności
Move Czwartek, 21 Września 2017, 22:03
Koszt zaprojektowania i wdrożenia do produkcji dobrego silnika to kilkaset milionów euro pod warunkiem, że masz już wyszkolone kadry i fabrykę. My nie mamy nic. Tyle płacą światowe koncerny z doświadczeniem.
piotr Czwartek, 21 Września 2017, 21:50
nie mamy dobrych inżynierów bo nic nie projektowali takiego od dekad i nie maja doświadczenia, poza tym nie mamy surowców (odpowiednich stopów itp bo też tego nie umiemy itp itd
Otwórz oczy na realia nie zyj w wyimaginowanym świecie - jacy to jesteśmy świtni bo nie jesteśmy niestety!!
Motorhead Czwartek, 21 Września 2017, 17:51
Silnik 6R 106 TD21 produkuje Mercedes, podobnie jak 8V 199 pokazywany w powerpacku do BWP Borsuk a także przewidziany do następcy Rosomaka. Na cylindrach są wybite loga Mercedesa. MTU posiada umowę z Mercedesem na sprzedaż wojskowych wersji silników pod swoim logiem. W związku z powyższym mówienie że to Rolls-Royce produkuje silniki do Jelczy jest grubą przesadą. Podobnym byłoby mówienie że Rolls-Royce produkujący silniki lotnicze to ten sam Rolls-Royce produkujący Phantoma (właściciel - BMW).
Lewandos Czwartek, 21 Września 2017, 22:07
... To ja już nic nie kumam... A przecież Poznań miał mieć licencję na silniki MTU... To nie ma jej?
Podbipięta Piątek, 22 Września 2017, 8:57
W Poznaniu ( WZMot) ma być montownia silników MTU dla całości sprzętu WP ale widać jeszcze nie teraz....