"Myśliwiec przewagi powietrznej". Eurofighter na MSPO [Defence24.pl TV]

OPUBLIKOWANO: Czwartek, 14 Września 2017, 13:43
Eurofighter

„Eurofighter Typhoon rozwinięty został jako wysokomanewrowy myśliwiec przewagi powietrznej" – mówi w rozmowie z Defence24.pl Raffael Klaschka, szef marketingu w Eurofighter GmbH, wskazując na zdolności myśliwca: „Mowa tu o radarze, o stosunku ciągu do masy, który pozwala na latanie z prędkościami przekraczającymi prędkość dźwięku bez dopalania.”

- „Eurofighter Typhoon rozwinięty został jako wysokomanewrowy myśliwiec przewagi powietrznej (…) Z drugiej jednak strony, charakteryzuje dużym udźwigiem, więc na niektórych punktach podwieszeń możemy przenosić różne uzbrojenie powietrze-powietrze i ziemia-ziemia, jednocześnie.” - zaznacza w rozmowie z Defence24.pl TV Raffael Klaschka, szef marketingu w Eurofighter GmbH.

W rozmowie z Defence24.pl TV Raffael Klaschka zwraca uwagę na zdolności Eurofightera. Podkreśla, że maszyna jest zdolna do wykonywania lotów z ciężkim ładunkiem bojowym na  dużych wysokościach, może też prowadzić walkę manewrową na wysokim pułapie. Ponadto, samolot może przenosić znaczną ilość uzbrojenia, pozwalając na zachowanie zdolności do wykonywania misji obrony powietrznej, jak i przeciwko celom naziemnym, w trakcie jednego lotu. 

- "To, w połączeniu z doskonałym stosunkiem ciągu do masy, pozwala na wykonanie misji powietrze-powietrze (…) I nadal na przenoszenie uzbrojenia powietrze-ziemia - nie ma potrzeby marnowania bomb przez ich zrzut" - podkreśla Raffael Klaschka, szef marketingu w Eurofighter GmbH.

O korzyściach z zakupu maszyn Eurofighter przekonywał Peter Maute, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w europejskiej spółce: "Ze strony ekonomicznej myślę, że równie istotnej, możemy zaoferować Polsce realne miejsce w programie, programie europejskim który prowadzimy, by współdziałać jako europejscy partnerzy. (...) gdy Polska przyłączy się do programu, stanie się jego równouprawnionym członkiem, jak inne kraje europejskie: Niemcy, Wielka Brytania, Włochy, Hiszpania."

 

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

37 komentarzy

Sejsmo Środa, 20 Września 2017, 15:21
Austria wycofuje się z Eurofightera - jest po prostu za drogi.
Niemcy osiągają aktualnie 13% gotowości bojowej tych maszyn i zamiatają problem pod dywan.
A teraz nam chcą to wcisnąć - europejską "siostrę" Mig-a 29.
Terrierred Wtorek, 19 Września 2017, 23:39
1. Eurofighter Typhoon to typowy myśliwiec przewagi powietrznej i do tego celu jest stworzony (obok F-22 najlepsza maszyna w tej klasie) a jego wysoka cena bierze się głownie z tego ze usilnie starają się zrobić z niego wielozadaniową platformę.
2. Typhoony wykonują misje bojowe.
3. Wielka Brytania, Niemcy, Włochy i Hiszpania to głowni użytkownicy tej maszyny. Wycofują a raczej wymieniają EF I transzy (w celach czysto ekonomicznych redukując flotę powietrzną ) na F-35 (UK, Włochy) lub myślą! o zastąpieniu wysłużonych Tornad (Niemcy) NIKT nie zamierza wycofać się z EF-2000 choć prawdą jest iż redukują zamówienia ale to czysta oszczędność.
4. Austria to inna bajka. Chcą za niewiele uzyskać wiele. Korupcje drodzy panowie to trzeba udowodnić a pomówić można wszystkich we wszystkim Słabo to widzę
5. Pomówienia o rzekomej awaryjności, uziemieniu itp bzdury co niektórych? Zal.pl
6. EF-2000 przenosi zarówno amerykańskie uzbrojenie jak też ich europejskie odpowiedniki
7. ZALETY EF-2000 tak w skrócie w tekście powyżej:-)
8. Ekonomia? Słowa Peter Maute dot. współpracy z Eurofighter GmbH mówią wiele.
Minus EF-2000 to obok ceny niewiadoma przyszłość europejskiego konsorcjum- światełko to chęć współpracy z francuzami przy pracach nad europejską maszyną 6 generacji.
Natomiast jeżeli chcemy kupić maszynę, tanią, bez offsetu, na teraz, na przetrzymanie ( hu wie po co, jak długo i do czego to wybierzmy F-16 LM)
Gripen E/F to rozwiązanie na długofalową współpracę z SAABem i to nie tylko w kwestii lotnictwa.
Niestety wg. mnie jeśli chodzi o płatowiec to "najsłabsza" z proponowanych maszyn lecz na swój sposób bardzo kusząca i prawdopodobnie b. atrakcyjna.
F-35. Nikt przy zdrowych zmysłach nie oprze swe SP w 100% na tej maszynie. Nawet USA. To maszyna której celem jest rozbicie OPL przeciwnika Stosunkowo niewielki zasię i udźwig. Droga eksploatacji na 100%. (Co my będziemy rozbijać?) Dla np. USA rozwiązanie F-35+F-22/F-15 czy F-18 to rozwiązanie idealne. UK/Niemcy/Włochy F-35+Eurofighter również.
Wszystko zależy od planu i założeń na rozwój i oczekiwań jakie ma (chyba) MON plus ofert jakie uzyska od oferentów w przetargu na samolot wielozadaniowy dla Polskich SP.
Mój typ. Dalsze F-16? Chyba tak. Jednak nie oczekiwałbym po LM na coś takiego jak offset.
Na koniec dodam tylko ze każda maszyna jak i jej producent coś wnoszą dobrego. Kwestia tego co się chce i zgadzam się z kimś kto napisał "co dobre dla USA nie koniecznie jest odpowiednie dla nas" to chyba dotyczyło F-35.
BUBA Poniedziałek, 18 Września 2017, 21:43
Przede wszystkim warto by było skonsultować się z Austrią i sprawdzić jakie mają problemy z Eurofighterami. Może po prostu mają takie zaplecze do Eurofightera jak my do F-16, czyli żadne.

My ponosimy olbrzymie koszty utrzymania samolotów które przez większość swojej eksploatacji były niesprawne technicznie, i nie nadawały się do tak prostych zadań NATO jak Baltic Air Policing na Litwie.

Podobne problemy mogą mieć Austriacy. Przesiadka z prostego Saaba Drakena uzbrojonego tylko w działka na Eurofightera to olbrzymi skok wydatków.

Warto by było porównać koszty utrzymania Eurofightera z F-16 Block 52.
KrzysiekS Piątek, 15 Września 2017, 20:37
Pytanie o czym mówicie o myśliwcu przewagi powietrznej który ma być lepszy od SU-35 chyba tylko F-22 Raptor poza zasięgiem.
Czy mówicie o samolotach wielozadaniowych?
Davien Sobota, 16 Września 2017, 7:22
Krzysiek zarówno Su-35 jak i F-22 to są samoloty wielezadaniowe i od Su-35 jest lepszy zarówno EF jak i Rafale, nie mówiąc już o F-35 czy F-22. Nawet nowe wersje F-15 sa lepsze od Suchoja.
KrzysiekS Sobota, 16 Września 2017, 12:42
KrzysiekS->Davien
Tak zgodzę się że granica powoli się zaciera ale chyba nie powiesz że nie robi różnicy jak maszyny zostały zaprojektowane na początku bo moim zdaniem robi zasadniczą.
np. F-22 a F-35 te maszyny różnią się chociażby przez to że F-35 był projektowany jako typowa maszyna wielozadaniowa na razie ma przewagę dzięki późnemu wykryciu przez wroga ale jeżeli ktoś opracuje odpowiedni radar to cała przewaga jego może paść i o tym mówił amerykańskiego inżyniera Pierre Sprey'a jeden z konstruktorów F-16 że to „indyk” dla SU-35
prawieanonim Niedziela, 17 Września 2017, 10:07
Jeśli ktoś powołuje się na tego skompromitowanego pana to szkodzi samemu sobie. Pierre Sprey to nie konstruktor tylko analityk. Dał się wciągnąć w rosyjską kampanię propagandową przeciwko F-35 i stał się pośmiewiskiem pilotów. Projektantem F-16 był Harry Hillaker.
Mobile sky Niedziela, 17 Września 2017, 22:20
Ale ma rację. Kwestia opracowania radaru wykrywającego Stealth nie jest niemożliwa a wtedy co? Będzie to "indyk" dla Su-35. USA potrzebuje F-35 do misji uderzeniowych wiadomo ale nie jest to maszyna na której USA wyłącznie będzie bazować.
KrzysiekS Niedziela, 17 Września 2017, 15:27
KrzysiekS->prawieanonim
Dobrze może nie był to trafiony przykład nie zmienia to faktu że F-35 nie jest wysoce manewrową maszyną bazuje przede wszystkim na technologi niewykrywalności (a w zasadzie późnej wykrywalności to było by prawidłowe stwierdzenie) jeżeli ja utraci to co wtedy?
KrzysiekS Sobota, 16 Września 2017, 12:21
Davien F-15 chyba jeżeli chodzi o radar awionika moim zdaniem jest lepsza w SU-35.
Z tego co wyczytałem dużo będzie zależało od sytuacji i umiejętności pilota.
Wojciech Piątek, 15 Września 2017, 14:16
A kto powiedział, że "powinniśmy wszystko kupować w Europie"? Makrela? Może jeszcze gaz z NS2 będziemy musieli kupować bo w Europie? Niech spadają.
Zawisza_Zielony Piątek, 15 Września 2017, 13:42
EF to wspaniały myśliwiec przewagi powietrznej. 24 takie cacka z bazą w Malborku mogły pozamiatać od Szczecina do Talina. Proble. Polega na tym ze nie jest US wiec jest beee oraz jest drogi w kosztach użycia. F15 to maszna z innnej epoki i nawet jak sie za nazwą doda jakieś literki to i tak to odgrewany kotlet.
Ozzi87 Piątek, 15 Września 2017, 10:57
Czemu MON nie myśli o zakupie F15SE żeby zastąpić MiGi. Przecież to są dobre samoloty myśliwskie i przewagi powietrznej.
Luke Czwartek, 14 Września 2017, 17:15
Dla Polski jako samolot przewagi powietrznej wystarczy F15SE ale tak naprawde przyszlosc dal SP jest F16 i F35
Wojciech Czwartek, 14 Września 2017, 16:39
Stary F15 ma lepsze parametry i te same silniki co nasze F16.
Ciekawe jak ceny?
Ryan Piątek, 15 Września 2017, 4:57
F15 i F16 mają różne silniki. F16 jest wielozadaniowy a nie przewagi powietrznej jak Eagle, który ma dwukrotnie większy ciąg niż F16.
Wojciech Piątek, 15 Września 2017, 14:11
Nie wie ale pisze. I te i te latają na Pratt & Whitney F100. Tylko F15 ma dwa silniki a F16 jeden.
Wawiak Piątek, 15 Września 2017, 0:20
Tylko, że F15 ma dwa, a F16 jeden... 8-]
niki Piątek, 15 Września 2017, 9:53
I jest dużo droższy (w przybliżeniu 2x) w użytkowaniu niż F-16
Mart Piątek, 15 Września 2017, 14:13
A Typhoon ze 2x droższy od F15SE. Poza tym tamte silniki już mamy opanowane.
Kowalskiadam154 Czwartek, 14 Września 2017, 15:31
Brak chętnych to próbują go upchnąć gdzie się tylko da Swoją drogą jezeli to takie dobre to dlaczego Republikanie Federalni nie kupią ich więcej bo przeca polowa tego w Luftwaffe stoi na kołkach i dostarcza części tym co jeszcze latają Generalnie należy trzymać się z daleka od wszystkiego co europejskie
Playmaker Czwartek, 14 Września 2017, 15:08
Obiektywnie patrząc to Eurofighter Typhoon to obok Rafale samolot w sam raz dla nas tzn. Myśliwiec Przewagi Powietrznej. Jednak wracając do rzeczywistości jest za drogi i...... politycznie niepoprawny. Będzie staruszek F-16 proponowany Rumunii i Bułgarii. W NATO prócz Polski użytkuje je jeszcze Turcja i Grecja. Belgia i Holandia już myślą jak się tego pozbyć. Supcio:-)
Tankred Czwartek, 14 Września 2017, 20:17
Rafale ma te przewagę nad EF że jest właściwie non stop w akcji. My jesteśmy bez wyboru bo mimo że powinniśmy wszystko kupować w Europie to na drugi typ samolotu nas nie stać. Ef Rafale i Grippen wrócą gdy będzie można je kupić z 70% dopłata z UE. Tylko że my już wtedy możemy być poza UE.
elta Poniedziałek, 18 Września 2017, 9:50
EF również wykonują misje bojowe
aurel Czwartek, 14 Września 2017, 18:53
wolę latającego i groźnego staruszka niż europejski cud techniki stojący w hangarze
Playmaker Czwartek, 14 Września 2017, 19:45
@sojer. Tak jak piszesz nie inaczej. Bogaci kupują F-35 a biedni modernizują lub kupują F-16. Czemu?
EF&Rafale są drogie i to jest ich minus. Austrii EF jest za drogi a korupcja?:-) Ostatniego zdania nie komentuje bo bzdura to sama w sobie.
UK&Niemcy eksploatuj Ef-2000 i ani myślą się ich pozbywać. Jedyne co to wycofują I transzę która jest najstarsza i w zamierzeniu miała być stricto myśliwska. Luftwaffe myśli o F-35 ale tylko po to by zastąpiły Tornada. F-35 potrzebuje osłony a do takowej EF jest stworzony.
@aurel bzdura nie godna komentarza
Davien Piątek, 15 Września 2017, 8:56
Play, do eskortowania F-35 Eurofighter nie nadaje się absolutnie, nie jest maszyną stealth i tylko by je zdradził wiec sam piszesz bzdury. Austria kupiła uzywane EF-2000 z Tranche 1 i teraz narzekaja, że ich oszukano, choc doskonale wiedzieli co biorą. Pod wzgledem mozliwości do ceny EF wypada kiepsko
Playmaker Środa, 20 Września 2017, 23:39
Chodzi mi o to ze F-35 nie jest maszyna "samodzielną" a przynajmniej u nas taka być nie może.
Austria kupiła jak wpomniales tranche I. Uboga a droga i teraz plączą. Korupcja? Nie wiadomo.
Wypada kiepsko ze względu na koszt-efekt. Faktiko. Ale Gripen Saaba? Efekt-koszt bije na leb F-16.
Mobile sky Niedziela, 17 Września 2017, 22:36
Myślę ze nie o eskortę mu chodzi a o to że SP nie mogą bazować tylko na F-35. Powód? A choćby ten że to raczej maszyna uderzeniowa mająca za gł zadanie przełamanie opl przeciwnika. Eurofighter mimo wszystko i tego będę się trzymam to świetna maszyna tylko ta cena.
Zakładam że EF-2000 jak i Rafale stoją na straconej pozycji jeśli chodzi o przetarg na maszynę dla nas. MON zapewne chce samolot jednosilnikowy. F-16 i Gripen to jedyni kandydaci. Jeżeli będą upierać się przy offsecie to maszyna Saaba ma wyższe teoretycznie noty. USA nie da nam tego co być może da nam Saab. Osobiście nie upierałbym się przy tym wymogu. Wymieniłbym Su i Migi w stosunku 1:1 (choć wolałbym więcej) na kolejne F-16 i czekał by w późniejszym terminie dokooptować do nich ze dwie eskadry F-35.
sojer Czwartek, 14 Września 2017, 18:43
Akurat Holandia, Norwegia, Dania, Belgia, Turcja kupiły lub są bliskie decyzji o zakupi F-35...Grecja z powodów finansowych pozwoli sobie tylko na modernizację swojej skromnej floty... 140 F-16C/D. Natomiast Rafale nie kupił jeszcze nikt w Europie oprócz producenta, a Austria to jedyny kraj w EU , który kupił Eurofighter od Niemiec, ale wiadomo że zakup był związany z korupcją. Innymi słowy nikt przy zdrowych zmysłach nie importuje tak drogich i starzejących się technicznie samolotów jak EF i Rafale.
chateaux Piątek, 15 Września 2017, 5:18
Jeśli ma się kupić Rafale albo EF2000 czwartej generacji za 130 mld USD sztuka,to lepiej F-35 piątej generacji za 80 mln sztuka.
Mobile sky Niedziela, 17 Września 2017, 22:37
E tam..... lepiej poczekać na maszynę VI generacji z 40 mln $/szt. :-)
Geoffrey Czwartek, 14 Września 2017, 14:33
Uzbrojenie "ziemia-ziemia" na myśliwcu?
xawer Czwartek, 14 Września 2017, 22:48
Widać strzela stojąc na pasie startowym;-)
prawieanonim Piątek, 15 Września 2017, 14:33
Zrzuca bomby podczas rozbiegu.
ZC4 Sobota, 16 Września 2017, 0:40
Minuje własne lotnisko żeby nie musiał tam wracać :-)
KrzysiekS Czwartek, 14 Września 2017, 19:54
KrzysiekS->Geoffrey
"Uzbrojenie "ziemia-ziemia" na myśliwcu?"
Tak bo on nie lata tylko go remontują ;-)