Amerykański pancerz przybył do Gdańska [Defence24.pl TV]

OPUBLIKOWANO: Środa, 13 Września 2017, 17:02

W gdańskim porcie trwa wyładunek 2. Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej wchodzącej w skład 1. Dywizji Piechoty. Do Polski drogą morską przybyło ponad 1000 sztuk sprzętu wojskowego – w tym 87 czołgów M1-A2 Abrams, 103 BWP Bradley i 18 samobieżnych haubic M109 Paladin. Przerzucenie do Gdańska tak potężnych sił stanowi zarówno demonstrację siły jak również doskonałą okazję do przetestowania amerykańskich i polskich zdolności logistycznych.  

W dniu dzisiejszym rozpoczął się rozładunek sprzętu należącego do 2 Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej (ABCT) wchodzącej w skład 1. Dywizji Piechoty. Ciężki sprzęt gąsienicowy (87 czołgów M1-A2 Abrams, 103 BWP Bradley i 18 samobieżnych haubic M109 Paladin) trafił do Gdańska.

Łącznie wyposażenie obejmowało ponad 1000 pojazdów i kontenerów. Lżejszy sprzęt kołowy i pozostałe kontenery z zaopatrzeniem wyładowane zostaną jutro w porcie Bremerhaven w Niemczech. W ciągu kilku najbliższych dni wyposażenie amerykańskiej brygady trafi do miejsc swojej dyslokacji: amerykańskich baz w Żaganiu, Bolesławcu i Świętoszowie. Tym samym w Polsce znalazła się kolejna amerykańska brygada. Zmieni ona w Europie jednostkę, która przybyła tutaj w styczniu na dziewięć miesięcy w ramach wzmocnienia wschodniej flanki NATO.

Fot. Tomasz Nowak

Sprawdzian dla Gdańska

Warto zauważyć, że brygada, która kończy rotację, ostatnio wyładowywała sprzęt tylko w Bremerhaven. Operacja przerzutu sprzętu pancernej brygady była planowana od kilku miesięcy. Przerzut stanowi okazję do sprawdzenia procedur i możliwości amerykańskich, polskich i niemieckich zdolności logistycznych. Dowódca brygady, płk. David Gardner chwali współpracę z polskim sojusznikiem: „Współpraca układa się doskonale. Począwszy od rozładunku sprzętu w porcie gdańskim po przygotowanie miejsc stacjonowania naszych jednostek.”

Fot. Tomasz Nowak

Przez najbliższe dni żołnierze 2. Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej będą przerzucali sprzęt do miejsc stałej dyslokacji, a następnie zgrywali pododdziały. Dopiero po osiągnięciu pełnej gotowości bojowej pod koniec września 3 ABCT z 4. Dywizji Piechoty z Fort Carson w stanie Kolorado po 9-miesiecznym pobycie zacznie opuszczać Polskę i Europę.

Fot. Tomasz Nowak

Wzmocnienie wschodniej flanki

W ramach operacji Atlantic Resolve USA zdecydowały się na początku 2016 roku m.in. na rotacyjne utrzymywanie w Europie Środkowo-Wschodniej sił wielkości brygady pancernej. W przeciwieństwie do działań podjętych tuż po rosyjskiej agresji na Ukrainę, od stycznia tego roku kolejne dziewięciomiesięczne rotacje są zaplanowane tak, aby nie było pomiędzy nimi przerw (nowa brygada przybywa, zanim poprzednicy wrócą do USA). Każda brygada przybywa do Europy z własnym sprzętem i uzbrojeniem.

Fot. Tomasz Nowak

Wybór Gdańska na jedno z miejsc rozładunku czołgów i innego uzbrojenia prawdopodobnie wynika z chęci przećwiczenia różnych wariantów przerzutu sprzętu do Europy Środkowo-Wschodniej. Podczas przyszłych transportów rozważa się wykorzystanie także innych portów, np. portu w Gdyni.

Fot. Tomasz Nowak

Oprócz jednostek pancernych w Polsce stacjonuje również amerykańska Batalionowa Grupa Bojowa. Weźmie ona udział w zbliżających się ćwiczeniach Dragon 2017. W ćwiczeniach na terenie Polski aktywnie uczestniczy również amerykańskie lotnictwo czego przykładem była obecność bombowców strategicznych B-1 i B-52 na tegorocznych ćwiczeniach Baltops i Saber Strike.

Tomasz Nowak

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

65 komentarzy

Słowo Niedziela, 17 Września 2017, 2:53
Tak więc na czas Zapadu 2017 mamy podwójne zabezpieczenie, a później się zobaczy.
Jo81 Czwartek, 14 Września 2017, 13:15
Niech od razu kupią maskowanie Lubawy na ten "piasek"
Mokotów Czwartek, 14 Września 2017, 13:10
Do części Panów nie dociera prawda podstawowa. Możecie sobie siedzieć i pisać te wszystkie mądrości tylko z jednego powodu. Tym powodem jest obecność armii amerykańskiej w Europie po BEZWARUNKOWEJ kapitulacji III Rzeszy. Bez tych wojsk już dawno granica przyjaźni niemiecko - rosyjskiej przebiegała by na linii Wisły. Plan wypierania USA z Niemiec (przepraszam zjednoczonej Europy) idą pełna para. Czym więcej USA w Europie tym lepiej dla nas. czym gorsze stosunki USA-Niemcy tym lepiej dla nas. Należy o tym pamiętać pomimo jak widać wielkiego żalu po Układzie Warszawskim.
Tom Czwartek, 14 Września 2017, 18:55
"Country doesn't have constant friends nor enemies". US patrzy na wlasne interesy a PL nie jest strategicznym partnerem dla US. Wiec US nie zalezy na tym gdzie ta granica jest. US zalezy nad kontrola nad EU. Z powodu tego ze PL jest w EU lepiej dla PL by bylo by US nie siedziala w PL ani nigdzie w Europie.
Wypędzony Czwartek, 14 Września 2017, 16:25
USA zagwarantowały granicę na Odrze i Nysie, ale chyba RFN. Stosunki American-German(sprawdź w Wikipedii) nie staną się złe, tak jak Jackowo nie stanie się Pensylwanią.
NN Piątek, 15 Września 2017, 9:19
Czytał Pan traktat 2+4? Artykuł 1.2 mówi: "The united Germany and the Republic of Poland shall confirm the existing border between them in a treaty that is binding under international law.", natomiast 1.3: "The united Germany has no territorial claims whatsoever against other states and shall not assert any in the future.", zaś 1.5 stanowi, że UK, USA, Francja i Sojuz (którego prawnym kontynuatorem jest Rosja) są tutaj stronami traktatu - czyli de facto granica na Odrze i Nysie jest gwarantowana przez te 4 kraje.
yanouch Środa, 20 Września 2017, 16:45
Te same kraje z wyłączeniem Francji gwarantowały granice Ukrainy...
to tylko papier
G21 Czwartek, 14 Września 2017, 11:55
A czemu ten amerykański sprzęt jest w kamuflarzu pustynnym? W naszej strefie klimatycznej to raczej .....
gumi Czwartek, 14 Września 2017, 13:11
Żeby Rosjanie przez przypadek nie trafili w amerykański czołg
Anty-Che Czwartek, 14 Września 2017, 9:57
Czyli "zupełnym przypadkiem" w czasie manewrów "Zapad 17" są w Polsce dwie brygady amerykańskie ?
Mam nadzieję że ta pierwsza która opuszcza nasze terytorium będzie się zbierać dość powoli, tak aby ćwiczenia Zapad 17 sie zdążyły w międzyczasie skończyć.
sekator Czwartek, 14 Września 2017, 10:46
Chodzi raczej o to, by te manewry nie zakończyły się defiladą w Warszawie!...
Zioło Czwartek, 14 Września 2017, 9:55
Trochę powinny chyba być przemalowane albo maskowanie bo w naszych okolicznościach przyrody widać ich z kilometra ten piasek Sahary
akh Piątek, 15 Września 2017, 19:49
Podstawowym bazowym kolorem Panzerwaffe przez dużą część IIWŚ był Wermacht Olive - popatrz jak wyglądał? Naniesienie plam kamuflażu to nie problem
niki Czwartek, 14 Września 2017, 11:59
Przecież nie przyjeżdzają tu na wojnę! Na szczęście.
realista Czwartek, 14 Września 2017, 9:22
Tylko Armia Czerwona broniła się w 1941 roku dywizjami pancernymi 500 metrów od granicy. A jak to się skończyło,nie trzeba przypominać.
Konvi Czwartek, 14 Września 2017, 11:47
Więc teraz zmierz czy wojska są rozlokowane 500 od granicy, tak jak to sowieci wtedy zrobili (mając w planach raczej nie obronę, a atak).
hermanaryk Czwartek, 14 Września 2017, 11:33
Gdyby miała się "bronić" tak, jak my jeszcze dwa lata temu, to - toutes proportions gardées - musiałaby zająć pozycje za Jenisiejem.
Ttt Czwartek, 14 Września 2017, 9:10
Nie chcecie karmic swojej armi to bedziecie karmic cudza.powiedzial Napoleon tchurze
Rafał Czwartek, 14 Września 2017, 8:27
..."W ciągu kilku najbliższych dni wyposażenie amerykańskiej brygady trafi do miejsc swojej dyslokacji: amerykańskich baz w Żaganiu, Bolesławcu i Świętoszowie..."
pytanie czyjej granic bronią amerykanie Polskiej czy Niemieckiej.
Oczywistym jest że bazy powinny być ulokowane na wschodzie nie zachodzie !
Rafal Czwartek, 14 Września 2017, 10:17
A ile tych baz mamy na wschodzie?
Liczyrzepa Czwartek, 14 Września 2017, 9:55
Szanowny "Rafale", nie ma znaczenia gdzie "złomowisko" będzie ulokowane. Przy obecnych technologiach "kosmicznych" widok "złomu" może rajcować tylko ludzi o daleko posuniętej ciasnocie umysłowej. Sama powierzchnia naziemna i podziemna Rosji powinna studzić "Jastrzębie wojny". W Polsce brak schronów przeciw atomowych, a nawet gdyby były, to kto zdąży? Chyba "Chorąży, zawsze zdąży"...Dowcip: Pan Bóg wysyła anioła Gabriela na ziemię, żeby się dowidział co tam na ziemi słychać? Gabriel wraca i mówi: USA się zbroją, ale się nie boją, Rosjanie się zbroją, ale się boją, Polacy się nie zbroją, ani się nie boją. Bóg się odzywa w te słowa: bo te katoliki zawsze na moją pomoc liczą!
Do refleksji!
Konvi Czwartek, 14 Września 2017, 11:50
Czyli chcesz powiedzieć że np. Rosjanie, Amerykanie i każdy kraj na świecie, który w jakiś sposób lokuje jednostki, a nie pozostawia je byle gdzie to ciasnota umysłowa? Jednocześnie się zdecyduj, najpierw kwestionujesz zasadność lokowania sił zbrojnych, a potem dowcipkujesz o braku zbrojeń które sekundę wcześniej uznajesz za bezcelowe....
HS Czwartek, 14 Września 2017, 8:58
Strateg...
Artur Czwartek, 14 Września 2017, 7:32
A w Giżycku dzisiaj od rana ruch lawet wojskowych z czołgami, transporterami.. i ciągłe syreny Żandarmerii, a busików srebrnych to mają od groma... :) szybko działają...
Liczyrzepa Czwartek, 14 Września 2017, 6:41
W czasach ZSRR, Polska grała drugie skrzypce w zespole. Tzw. Zachód (NATO) robił w gacie przed ówczesną potęgą m.in. Polski Ludowej. Obecnie jesteśmy wsuniętą flanką, pierwsi do odstrzału. Jak ten "złom" który przybył do Polski, ma się do uderzenia nuklearnego o ograniczonym zasięgu? Czekam na racjonalną informację!
tratara Czwartek, 14 Września 2017, 13:29
nikt się nie odważy atomówki użyć dlatego konwencjonalna górą
Autor komentarza Czwartek, 14 Września 2017, 10:38
PRL miał 400 000 żołnierzy pod bronią, 2000 czołgów sprzed dwu generacji, 1000 samolotów bojowych poprzedniej generacji i potężną flotę desantową. Armia PRL to była bardziej kategoria Korei Północnej, niż RFN.
Mieszkańcy natomiast mieli kartki na wszystko, kilometrowe kolejki, podsłuchy w telefonach (jeśli ktoś wogóle miał telefon) i mieszkali w hotelach robotniczych. Własną to mieli co najwyżej teczkę na milicji.
Przypomnę tylko, że wg. prlowskiego dowództwa spodziewane straty I rzutu (czyli prawie całej polskiej armii) miały wynosić 80%.
asd Czwartek, 14 Września 2017, 10:10
co Ty za głupoty wypisujesz. W czasach PRL byliśmy na celowniku nuklearnym. Nic z nas by nie zostało. Tędy miały jechać zastępy rosyjskich wojaków, dlatego tu miało być wszystko zniszczone.
Anty-Che Czwartek, 14 Września 2017, 9:54
Tylko strategia zachódu przewidywała wówczas nuklearny atak na Polskę aby na jej terenie powstrzymać pancerny walec ZSSR. Bo atak musiał iśc ograniczonym terytorium między Bałtykiem a górami i to było najlepsze miejsce aby kontruderzyć. Przez Rosjan byliśmy z góry spisani na straty.
Lewkon Czwartek, 14 Września 2017, 11:30
Anty-Che masz rację,tylko strategia zachodu przewidywała wówczas nuklearny atak na Polskę ale nosiła doktrynę obrony. Rosjanie wiedzieli to dlatego mieli plany ataku będąc świadomi ze odwet będzie spadał wpierwszej kolejności na Polskę. W tym czasie Polskie wojska mieli zająć Danie,Holandię Belgię i Luxemburg zajmując przy okazji cała Dolną Saksonię. A wojska Niemieckiej Republiki demokratycznej mieli atakować na południu. Po pierwszym ataku nuklearnym miała wjechać po przez całkowicie zniszczona Polskę druga fala tym razem Rosyjskim Wojskom. Nasi jak i DDRowce mieli być wykozystani jako mięso armatnie a nasze ziemie raz na zawsze zniszczone aby homosovietikus miał to o czym zawsze śnił. Gen. Kuklinski z tego powodu zmienił strony. I wydał dokładnie te Polany Amerykanom wiedząc ze musi zdradzić aby uratować Kraj przed planowana zagłada.
realista Czwartek, 14 Września 2017, 9:23
I co miał z tego przeciętny Polak? Kartki na cukier.To tak dla przypomnienia.
As Czwartek, 14 Września 2017, 5:54
Dobrze że docierają do Polski na zakładkę ze stacjonującymi już siłami. Swoją drogą podczas konfliktu droga morska do Gdańska byłaby niedostępna.
chateaux Czwartek, 14 Września 2017, 7:38
To zależy głównie od naszej marynarki, czy byłaby niedostępna.
Extern Czwartek, 14 Września 2017, 9:13
Nie, to zależy od lotnictwa czy byłaby niedostępna.
EDa Środa, 13 Września 2017, 22:01
Tylko na USA można liczyć
Extern Czwartek, 14 Września 2017, 9:16
No niby tak, ale zdajesz sobie sprawę że oni tu bronią swoich mocarstwowych interesów w europie a nie Polski jako takiej.
hermanaryk Czwartek, 14 Września 2017, 11:36
I bardzo dobrze. Nie ma lepszego sojusznika niż taki, który nas broni we własnym interesie.
prawieanonim Czwartek, 14 Września 2017, 11:31
Jeżeli Amerykanie mają w tym interes to bardzo dobrze. Gorzej jakby go nie mieli.
kuchara Środa, 13 Września 2017, 21:56
Pustynny kamuflaż, a więc będą poruszać się wzdłuż plaży.
Drzewica Środa, 13 Września 2017, 21:49
Rozumując logicznie po odbyciu takich 9-cio miesięcznych pobytów rozpoznawczych przez większe jednostki amerykańskie przychodzi czas na przejście do stałego, normalnego stacjonowania u nas pancernej brygady USA.
Boczek Czwartek, 14 Września 2017, 13:39
Nie. Nigdy nie było mowy o stałym. W Walii potwierdzono nadal rotacyjne.
Wiktor But Środa, 13 Września 2017, 21:20
Czyli przez pewien okres czasu w Polsce są dwie brygadowe grupy bojowe US Army. Zbieżność tego momentu z ćwiczeniami Zapad-17 chyba raczej nie jest przypadkowa...
OGCMC Czwartek, 14 Września 2017, 9:35
Tak, to jest zapewne zrobione jako kontra do tych manwerów, żeby przypadkiem ruskim coś się nie zwidziało. Wydaje mi się że USA jednak nas nie zostawi. Inaczej nie ryzykowaliby 2 brygad pancernych i ludzi jeśli nie chcieliby nas bronić.
Gred Czwartek, 14 Września 2017, 8:07
Raczej nie. Dorzucić do tego lotnictwo w UK. I nasze ciężkie brygady, w polu na ćwiczeniach.
macko Czwartek, 14 Września 2017, 7:29
Powinna nie byc
jasio Środa, 13 Września 2017, 20:52
co to za pojazd na drugim zdjęciu, stojący za HUMMVE? Kadłub jakby Abramsa, ale wieża zupełnie inna, bez lufy, za to z "doklejonym" wielkim sześcianem z tyłu
13579-24680 Czwartek, 14 Września 2017, 1:55
Zdjęcie jest dość małe, ale wygląda jak M1150 Assault Breacher Vehicle "Shredder" ze zdemontowanymi kostkami pancerza reaktywnego.
Sebo Środa, 13 Września 2017, 22:50
Mi to wyglada na ciezarowke jakas
lol Środa, 13 Września 2017, 22:25
To jest pojazd inżynieryjny M1 Assault Breacher Vehicle (ABV) "Shredder". Wystrzeliwuje linę z ładunkami wybuchowymi do oczyszczenia drogi z min i ładunków wybuchowych.
ND Środa, 13 Września 2017, 22:06
Przyjacielu to Abrams z odwróconą wieza do tyłu...
o Środa, 13 Września 2017, 21:41
ewakuacyjny tj. techniczny
jasio Czwartek, 14 Września 2017, 10:25
dzięki! faktycznie ABV "Shredder".
gregoz68 Środa, 13 Września 2017, 20:37
Abbevile odchodzi w niepamięć?
zdegusto Środa, 13 Września 2017, 22:41
Abbeville nie zapomnimy. Ale tam dwa mocarstwa kolonialne Francja i W.Brytania postanowiły, że nie będą atakować słabszej III Rzeszy zajętej mocno zresztą w Polsce. Postanowili poczekać aż przeciwnik zniszczy Polskę i się wzmocni. Ze słabymi nie chcieli walczyć ???? Amerykanie z Abbeville nie mieli zdaje się wiele wspólnego . Amerykanie przed II Wojną światową nic nam nie obiecywali.
chateaux Czwartek, 14 Września 2017, 7:40
Trudno było w ogóle mówić o jakimś sojuszu z Polską w 1939 roku, gdy całe amerykańskie siły zbrojne - marynarka, i wojska lądowe z lotnictwem, liczyły wszystkiego 500 tys zołnierzy
Matt Środa, 13 Września 2017, 19:27
Serce rośnie! tylko żal, że to nie nasze :O(
Papież Środa, 13 Września 2017, 19:18
Całkiem pokaźny ten sprzęt. Do kiedy będzie?
Sebo Środa, 13 Września 2017, 22:46
Brygade ktora ma byc zmieniona stacjonuje tutaj od stycznia przez 9msc tzn ze z koncem wrzesnia poczatkiem pazdziernika nowa brygada przejmie obowiazki na kolejne 9 msc.. Wszystko z tektu artykulu mozna wyczytac :-)
Ad_summam Środa, 13 Września 2017, 19:06
Czyli jakoś tak wyszło że, mamy zapad i 2 brygady pancerne USA....
Wawiak Czwartek, 14 Września 2017, 9:44
Jakoś nie widzę w tym powodu do narzekań, a nawet przeciwnie...
GG Środa, 13 Września 2017, 18:45
Możemy być dumni, że wszyscy chcą do nas przyjeżdżać.
Ja Czwartek, 14 Września 2017, 13:48
]]]]]]]Możemy być dumni, że wszyscy chcą do nas przyjeżdżać. ]]]]]]]
Tak samo jak przed rozbiorami, wszyscy chcieli do nas przyjeżdzac i tutaj staczac bitwy.
Z czego mamy byc dumni? Z tego że obce wojska stacjonują na naszej ziemi?
Że Polacy wolą zaprosic obcą armię niż sami bronić ojczyzny?!
I potem tacy bohaterzy trąbią o bitności polaków.
A prawda jest taka że normalne suwerenne państwo nigdy nie zgodzi się na obce bazy na swoim terytorium.
USA ma bazy w europie w podbitych panstwach takich jak Niemcy, Włochy , oraz w krajach wasalnych.
Czy taka Francja zgodziła by się na bazy obcych wojsk na swoim terytorium?
Ty Niedziela, 17 Września 2017, 16:16
Właśnie z tego - że stacjonują tu sojusznicze amerykańskie wojska - jak na razie to barbarzyńskie wojska okupacyjne ruskich mają ćwiczenia niedaleko naszych granic. Jasne jest , że te ruskie złomy mogą leopardom czy abramsom na " wentla wskoczyć " ale w dużej ilości , nasze wojska mogą ich nie powstrzymać, dlatego BARDZO DOBRZE że amerykanie tu są. Jak będziemy mieli sami z 4 bryg pancerne z nowoczesnymi czołgami o z 2 bryg artyleryjskie Krabów , Narew i Wisłę , to nie będą nam tak potrzebni tutaj jak teraz. A jak Ci się tak Francja podoba , to w cywilizowanym świecie żyjesz - spakuj się , zamów bilet i nara...
pruszcz Środa, 13 Września 2017, 18:29
I to jest przykład dla tych którzy zamykali 49 pułk śmigłowców w Pruszczu bliskość portu DCT do Pruszcza to 15 min. Z lotniskiem i pasem startowym, gdzie płot jednostki styka się z dworcem kolejowym Pruszcz Gdański i główną linią kolejową e 65 (magistrala węglowa).
trw Środa, 13 Września 2017, 23:24
Pas startowy w Pruszczu Gdańskim? Jesteś pewien? Może An-2 dałby radę.