DSEI 2017: Europejska premiera czeskiego Peruna

OPUBLIKOWANO: Środa, 13 Września 2017, 9:21
Perun_1
Perun_2
  • Perun_1
  • Perun_2

Podczas londyńskich targów zbrojeniowych DSEI 2017 czeska firma zbrojeniowa SVOS prezentuje lekki samochód opancerzony dla sił specjalnych. Auto charakteryzuje się możliwie prostą i standaryzowaną budową, a także dużą manewrowością. Nadaje się do użytku w każdych warunkach klimatycznych.

Przedsiębiorstwo SVOS ma siedzibę w czeskiej miejscowości Přelouč. Producent zainwestował własne pieniądze w trwające cztery lata prace rozwojowe nad wozem bojowym Perun. Lekki, terenowy samochód opancerzony jest pokazywany na tegorocznych targach Defence and Security Equipment International (DSEI) w Londynie.

Samochód ma długość 6030 mm, szerokość 2300 mm i wysokość 2600 mm. Promień skrętu wynosi 12 m, a prześwit od 315 do 415 mm. Sześciocylindrowy silnik chłodzony wodą o mocy 240 kW przy 2200 obrotach na minutę i automatyczna sześciobiegowa skrzynia biegów pozwalają osiągać prędkość maksymalną 110 km/h na szosie.

Pojazd skonstruowano w oparciu o standardy i części certyfikowane przez NATO. Inżynierowie dążyli przy tym do stworzenia maszyny o możliwie prostej konstrukcji, przy wykorzystaniu łatwo dostępnych elementów. Dzięki temu obsługa serwisowa i naprawy Peruna będą możliwe nawet w odległych, trudno dostępnych rejonach działań bojowych.

Perun_2

Fot. A. Hładij/Defence24.pl

Perun jest chroniony przed pociskami i wybuchami min pancerzem zgodnym z normą STANAG 4569. Stanowiska załogi zostały zaprojektowane w taki sposób, by umożliwić jej członkom łatwy i wygodny ostrzał przeciwnika z broni osobistej i przenośnej broni przeciwczołgowej. Samochód jest standardowo wyposażony w nawigację, systemy komunikacji, osłonę dymną i system zakłócania radaru nieprzyjaciela. Auto można też wzbogacić o inne, dodatkowe systemy, zgodnie z życzeniem klienta.

Wóz ten może poruszać się, w zależności od wersji, na czterech lub sześciu napędzanych kołach. Jest dostosowany do jazdy w trudnym terenie, zaś duża skrętność kół zapewnia mu dobrą manewrowość w obszarze zurbanizowanym.

Peruna można zamówić w bardzo różnorodnych wariantach nadwozia – np. lekki transporter piechoty, pojazd zwiadowczy, samochód wsparcia działań jednostek specjalnych, pojazd policyjny do kontrolowania zamieszek, ambulans wojskowy i wóz zabezpieczenia logistycznego.

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

4 komentarze

jgdsdhko Czwartek, 14 Września 2017, 5:50
Nie pływa!
MyNameIsNobody Środa, 13 Września 2017, 19:34
Czy przypadkiem nie wpisuje się wagowo i koncepcyjnie w pojazd dla naszych wojsk aeromobilnych obok Dagora Polarisa?
Czesio Środa, 13 Września 2017, 17:01
Najlepiej opancerzone ma okna.
Kierowca Środa, 13 Września 2017, 10:35
Nasz Honker lepszy!