AW101 – trójsilnikowy śmigłowiec do misji morskich

OPUBLIKOWANO: Poniedziałek, 04 Września 2017, 10:07
AW101 Merlin Mk.2
AW101
AW101
AW101 Merlin Mk.2
AW101 Merlin Mk.2
AW101 Merlin Mk.2
AWA101 Merlin SAR
AW101 Merlin
  • AW101 Merlin Mk.2
  • AW101
  • AW101
  • AW101 Merlin Mk.2
  • AW101 Merlin Mk.2
  • AW101 Merlin Mk.2
  • AWA101 Merlin SAR
  • AW101 Merlin

AgustaWestland AW101 to trójsilnikowy śmigłowiec, który powstał jako następca brytyjskich i włoskich morskich wiropłatów Sea King. Śmigłowiec oferowany jest Siłom Zbrojnym RP przez koncern Leonardo Helicopters za pośrednictwem PZL-Świdnik w toczących się postępowaniach na nowe wiropłaty dla Marynarki Wojennej oraz Wojsk Specjalnych. Wersja morska proponowana Marynarce Wojennej zbliżona jest do modelu Merlin Mk. 2 służącego w Royal Navy.

Pod koniec lat 70. XX wieku marynarki wojenne Włoch i Wielkiej Brytanii rozpoczęły poszukiwania nowej maszyny, która mogłaby zastąpić znajdujące się w służbie śmigłowce typu Westland Sea King. Była to głęboka modyfikacja licencyjnej wersji maszyny Sikorsky SH-3 Sea King, której prototyp oblatano w 1969 roku. Brytyjsko-włoskie egzemplarze powstawały w zakładach Yeovil w ramach kooperacji brytyjskich zakładów Westland oraz włoskiej Agusty. Obie firmy połączyły więc swoje siły, biorąc pod uwagę to, że zarówno Rzym, jak i Londyn miały podobne oczekiwania wobec nowych wiropłatów. Tak powstała spółka EH Industries Limited (EHI).

Efektem tego joint venture było powstanie śmigłowca EH101, który został oblatany 9 października 1987 roku. Pierwszy w pełni operacyjny śmigłowiec dostarczono Royal Navy 10 lat później, w maju 1997 roku. W 2001 roku maszyny w wersji transportowej z rampą tylną trafiły do służby w Royal Air Force, pełniąc rolę śmigłowca transportowego oraz ewakuacji medycznej. Jednak rok wcześniej miało miejsce inne, istotne dla tej maszyny zdarzenie – nastąpiła konsolidacja włoskiej i brytyjskiej firmy w koncern AgustaWestland, a oznaczenie typu śmigłowca EH101 zmieniono na AW101. W Wielkiej Brytanii stosowano już wcześniej inne oznaczenie typu Merlin.

Nowy, europejski helikopter – owoc współpracy włosko-brytyjskiej – zyskał dużą popularność i został wdrożony w szerokiej gamie wersji. Maszyna pojawiła się jako następca Sea Kinga i innych śmigłowców morskich w misjach ratownictwa na morzu, a także zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych realizowanych zarówno z baz na lądzie, jak i z pokładów okrętów. Równolegle rozwijała się też kariera wersji transportowej, wyposażonej w opuszczaną rampę załadunkową.

AW101 Merlin Mk.2

Śmigłowiec Merlin Mk. 2. Baza Royal Navy w Culdrose - fot. J.Sabak

W sumie brytyjskie siły zbrojne otrzymały 44 morskie helikoptery do zwalczania okrętów podwodnych, noszące brytyjskie oznaczenie Merlin HM1. Śmigłowce te stanowią uzbrojenie pięciu dywizjonów Fleet Air Arm. Siły powietrzne odebrały natomiast 25 transportowych Merlinów HC3. Ostatecznie jednak wszystkie maszyny brytyjskiego lotnictwa zostały przekazane do marynarki wojennej, gdzie dostosowano je do bazowania na okrętach w ramach modernizacji do standardu Merlin HC4/4A. Pozwoliło to zunifikować całą flotę brytyjskich Merlinów w ramach Royal Navy. Maszyny obu wersji operują z pokładów okrętów, w przyszłości także lotniskowców klasy Queen Elizabeth oraz baz lądowych, wykonując misje SAR, ZOP, C-SAR i transportowe oraz wsparcia dla sił specjalnych.

Zobacz także: Culdrose – gniazdo brytyjskich Merlinów [Defence24.pl TV]

Włoska marynarka wojenna kupiła 22 AW101, w tym 10 w wariancie do zwalczania okrętów podwodnych i nawodnych, 4 wczesnego ostrzegania oraz 8 do zadań transportowych i desantowych.

Producenci AW101 uzyskali zamówienia eksportowe również z innych krajów NATO. W 1997 roku EH101 wygrał konkurs na nowy śmigłowiec SAR w Kanadzie. Ostatecznie na drugą stronę Atlantyku dostarczono 15 egzemplarzy oznaczonych jako CH-149 Cormorant. 14 helikopterów zamówiła Dania do misji poszukiwawczo-ratowniczych oraz transportowych, a kolejne 16 Norwegia. Dwanaście egzemplarzy trafiło natomiast do Portugalii, gdzie wypełniają misje transportowe, SAR oraz rozpoznawcze nad Oceanem, bazując w kontynentalnej części kraju oraz na wyspach Terceira (Azory) i Porto Santo (archipelag Madery).

Poza NATO maszyny trafiły też do Japonii. Śmigłowce dla japońskiego ministerstwa obrony zostały mocno zmodyfikowane, otrzymały oznaczenie MCH-101. Ta wersja przeznaczona jest do misji AMCM, czyli trałowania min morskich w akwenach zarówno płytkich, jak i głębokich przy użyciu sonaru AN/AQS-24A. Helikoptery wraz z napędzającymi je silnikami RTM322 są wytwarzane na licencji w zakładach Kawasaki Heavy Industries w Japonii.

W Kraju Kwitnącej Wiśni powstaje też wersja transportowa CH-101 dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony oraz tokijskiej policji. Kolejnym zagranicznym użytkownikiem maszyn transportowych jest od niedawna Indonezja. W Afryce Północnej algierska marynarka wojenna posiada 6 maszyn w konfiguracji do misji SAR.

AW101

Portugalski AW101. Fot. Andrzej Hładij / Defence24.pl

AW101 pomyślano także jako śmigłowiec do transportu bardzo ważnych osób. Przeznaczona do tej roli wersja AW101 VVIP trafiła do Algierii, Arabii Saudyjskiej, Nigerii i Turkmenistanu. Wiropłatem tego typu w wersji oznaczonej jako VH-71 Kestrel miał latać także jako Marine One prezydent USA, ale program zakupu śmigłowców anulowano w 2009 roku z powodu braku funduszy. Ostatecznie dostawcą nowych maszyn dla Białego Domu został amerykański koncern Sikorsky Aircraft.

AW101 dla Marynarki Wojennej RP

Koncern Leonardo Helicopters za pośrednictwem PZL-Świdnik proponuje do roli maszyny morskiej swój ciężki śmigłowiec AW101 także Polsce. Jest to prawdopodobnie największy wiropłat z tych, które brały kiedykolwiek udział w polskich postępowaniach. Pozyskany przede wszystkim w wersji ZOP, podobnie jak w Royal Navy, ma być również zdolny do realizacji misji SAR. Celem jest zmniejszenie całkowitej liczby potrzebnych śmigłowców poprzez dualne zastosowanie w Marynarce Wojennej. Atutem tego rozwiązania jest też fakt, że załogi będą mogły ćwiczyć oba rodzaje trudnych, morskich zadań zamiennie. Możliwe jest też bardziej elastyczne wykorzystanie resursów, gdyż śmigłowce w służbie SAR realizują znacznie więcej lotów niż maszyny ZOP.

AW101 Merlin Mk.2

Śmigłowiec Merlin Mk. 2. Baza Royal Navy w Culdrose - fot. J.Sabak

Tego typu dwuzadaniowość jest możliwa ze względu na znaczne wymiary kabiny śmigłowca AW101, która ma 6,5 m długości, 2,3 m szerokości i 1,91 m wysokości. Maszyna posiada też szerokie na 1,8 m drzwi z prawej strony i mniejsze drzwi po lewej stronie kabiny, zaraz obok konsol operatorów. Wersja ZOP śmigłowca AW101, taka jak Merlin HM2 (używana przez Royal Navy) nie posiada tylnej rampy, gdyż tylna część kabiny zajmuje opuszczany sonar, dwie wyrzutnie boi akustycznych i stojaki z dodatkowymi ładunkami do nich.

Jednak mimo to, dostęp do kabiny jest bardzo dobry. Śmigłowiec podczas standardowych działań ZOP posiada stale na pokładzie podstawowe wyposażenie do misji ratowniczych – tak, aby mógł w każdej chwili przeprowadzić np. podjęcie rozbitka z wody i udzielić mu podstawowej pomocy. Co ważne, przestrzeń kabiny można dość łatwo rekonfigurować dla zwiększenia przestrzeni dla rozbitków, dzięki umieszczeniu części wyposażenia ZOP na szybkorozłącznych „paletach”. W ciągu maksymalnie kilkunastu minut możliwe jest usunięcie zbędnego obciążenia.

Nawet bez demontażu bardziej stałych elementów wyposażenia – stanowiska operatora ZOP, rewolwerowych wyrzutni i opuszczanego sonaru – na pokład można zabrać kilkunastu rozbitków lub 6 noszy z rannymi na specjalnych mocowaniach. Po całkowitym demontażu wyposażenia ZOP, który trwa kilka godzin, możliwe jest uzyskanie przestrzeni np. na 9 noszy, kilkunastu rozbitków w pozycji siedzącej, sprzęt ratowniczy i moduł „kuchenny”, który załodze lub podjętym z wody rozbitkom zapewni pożądany po kąpieli w zimnych wodach Bałtyku kubek ciepłej herbaty.

Zwalczanie okrętów podwodnych i nawodnych

W konfiguracji zwalczania okrętów podwodnych śmigłowiec Merlin zabiera kilkadziesiąt boi sonarowych wykorzystywanych w dwóch wyrzutniach rewolwerowych oraz opuszczany do wody sonar. Stałe wyposażenie stanowi radar i głowica optoelektroniczna, natomiast system pokładowy pozwala na łączenie danych z różnych sensorów. Na przykład obiekt wykryty na wodzie przez radar i (na podstawie obrazu z głowicy optoelektronicznej) zidentyfikowany jako peryskop może być skorelowany z namiarem z sonaru – dla potwierdzenia celu przed finalnym ostrzelaniem.

Jeśli chodzi o uzbrojenie, to używany przez Royal Navy śmigłowiec AW101 Merlin HM2 może przenosić do 4 torped Sting Ray, bomb głębinowych Mk.11 Mod.3 lub rakiet Sea Eagle do rażenia celów powierzchniowych. Włoska marynarka wojenna podjęła z kolei decyzję o integracji maszyny z pociskami przeciwokrętowymi Marte Mk 2/S. Śmigłowiec może być także wyposażony w karabiny maszynowe kal. 12,7 mm i 7,62 mm umieszczone w prawych drzwiach kabiny, co nie koliduje np. z wykorzystaniem wyciągarki. Często śmigłowce Merlin służą też do przewozu desantu lub jako platformy dla snajperów.

AWA101 Merlin SAR

Śmigłowce AW101 służą do zadań SAR w kilku krajach NATO. Na zdjęciu kanadyjski CH-149 Cormorant - fot. Leonardo Helicopters

AW101 jest śmigłowcem uczestniczącym w działaniach morskich w różnych częściach globu. Regularnie bierze udział nie tylko w misjach treningowych czy ratowniczych. Włoskie śmigłowce AW101 i brytyjskie Merliny pełnią służbę antypiracką i zwalczania przemytu na Morzu Śródziemnym oraz akwenach otaczających Azję i Afrykę. Dzięki wyposażeniu w trzy silniki typu Rolls-Royce/Turbomeca RTM322 lub General Electric CT7 ten dysponujący maksymalną masą startową 15,6 tony śmigłowiec może osiągnąć zasięg maksymalny 1363 km, a można go zwiększyć poprzez zamontowanie dodatkowych zbiorników paliwa. Według dostępnych informacji maksymalna prędkość przelotowa maszyny wynosi 277 km/h. Dodatkowa w stosunku do konkurencyjnych konstrukcji jednostka napędowa pozwala również na znaczne zwiększenie bezpieczeństwa prowadzonych operacji morskich.

Z poparciem brytyjskiego rządu

Oferta śmigłowców AW101 cieszy się pełnym poparciem rządu brytyjskiego, a jej ewentualny wybór będzie korzystny również dla polskich zakładów PZL-Świdnik, które wytwarzają m. in. kompozytowe elementy głównej struktury kadłuba, tylną rampę, owiewki silnika czy panel głównych instrumentów dla maszyn AW101. Warto zaznaczyć, że oprócz wersji morskiej w wariancie ZOP/SAR, Leonardo Helicopters oferuje specjalny wariant maszyny tożsamy z włoskim HH-101 Caesar, w postępowaniu dotyczącym śmigłowców Combat SAR dla Wojsk Specjalnych.

Andrzej Hładij, Juliusz Sabak

 

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

131 komentarzy

happy Sobota, 30 Września 2017, 13:12
Jeszcze raz: zeby wszystko mialo rece i nogi to albo zakup wiekszej ilosci smiglowcow srednich i rozdzielenie zop i sar albo zakup mniejszej ilosci duzych smiglowcow z polaczeniem zop i sar. Ktos powinien policzyc ktore rozwiazanie jest po prostu tansze. Ps. polaczenie zop i sar w caracalu? proponuje sprawdzic ilu rozbitkow i ile noszy wejdzie na poklad takiej konfiguracji. Ktos moze napisac ze caracal jest tylko niewiele mniejszy od AW101 bo zabiera 28 zolnierzy a AW101 30, w tej kwestii proponuje sprawdzic schemat rozmieszczenia siedzisk na planach obu maszyn, porownac wolne przestrzenie, dostep do wyjsc i czasy ewakuacji pokladu. Ps. ciekawy jestem jak liczona jest liczba pasazerow (roznica tylko 2) skoro roznica w ilosci noszy to 5 (11 caracal i 16 AW) ???
Zed Środa, 04 Października 2017, 19:41
A ty do każdej akcji na morzu chcesz wysyłać super śmigłowiec z miejscem powiedzmy na tuzin noszy? Nie uważasz, że to takie bardzo sowieckie podejście - ma być największy na świecie, nie ważne że totalnie nieekonomiczny.
Może lepiej i taniej byłoby kupić dwa Caracale zamiast jednego Merlina i gdy mało rozbitków, to wysłać jednego Caracala, gdy więcej, to wysłać dwa lub trzy.
olo Środa, 04 Października 2017, 13:36
Nie rób z nas BIEDAKÓW. 8 SAR i 8 ZOP + 16 BH UH60 dla specjalsów.
kubuskow Poniedziałek, 02 Października 2017, 10:49
Czy ta różnica w ilości noszy, którą Pan przywołuje to w wersji z połączonym ZOP/SAR?

W trakcie W, którym zadaniom przydzieliłby Pan priorytet - ZOP czy SAR?
Pilot helikoptera Sobota, 30 Września 2017, 16:40
roznica w ilosci noszy

AW101 jest wyższy od Caracala

AW101 bądzie zawsze dużo droższy od Caracala. Szczególnie, że potrzebujemy jako wojsko, jako państwo i prywatnie ok. 400 Caracali lub AW101 - łączna różnica idzie w biliony euro w ciągu 30 lat cyklu życiowego.
Jurek Środa, 27 Września 2017, 9:29
Polsce nie jest potrzebny tak duży śmigłowiec.Mamy mały akwen morski do patrolowania,a koszty utrzymania tej maszyny są zbyt wysokie w stosunku do naszych potrzeb.Lepszy mniejszy,a dobrze wyposażony.Nie wierzę w dobre intencje Włochów.Chcą nam wcisnąć tylko po to,żeby dobrze zarobić.
anakonda Sobota, 30 Września 2017, 10:59
a inni nam daja za darmo ijeszcze doplacaja bylesmy wzieli bo imstoja .Co za idiota cos sie robi aby na tym zarobic własnie w innym wypadku mocno bym sie intencji sprzedajacego obawiał a nie jesli normalnie chcezarobic
staszek Wtorek, 26 Września 2017, 12:19
nie wiem czy H92 superhawk nie bedie tanszy (2 silniki ) i mozliwosc produkcji w Mielcu nie jest bez naczenia.... niech bedzie konkurencja ;)
polak mały Piątek, 22 Września 2017, 13:09
no i tu się wezmę wtrącę. Proste pytania: ile kosztuje okręt podwodny? A ile kosztuje AW101. Ile śmigłowców moglibyśmy mieć za jeden op? Do panowania nad obszarem Bałtyku potrzebujemy śmigłowców zop, samolotów do osiągnięcia panowania w powietrzu i dużo broni rakietowej przeciwko okrętom podwodnym. Wszystko za te same pieniądze, które bezmyślnie chcemy wydać na op.
mar Środa, 27 Września 2017, 17:01
Dlatego orka będzie większa i z rakietami tomahawk aby mogła atakować z północnego na wysokości trondhaim
Jarek Piątek, 22 Września 2017, 8:04
Wszyscy poniekąd macie jakąś cząstkową rację porównując Carakala do AW101, niestety większość z was zapomina o tym że helikopter musi spełniać wymogi przetargu. W tym przypadku to AW 101 spełnia ich więcej. Uwierzcie mi gdyby wojskowi mieli inny wybór to by go podjęli ale nie mają. Carakal to modernizacja po bardzo starej PUMIE i jest to zapewne ostatnia modernizacja czyli w dłuższej perspektywie czasu nic nam to nie da bo za 15 lat byśmy musieli wymienić je na nowe a to niema sensu. CO do AW 101 jest to helikopter w klasie dużych, nowoczesna konstrukcja i tez nie jest to najlepsza perspektywa dla nas chodź przyznam ze jesli mialby byc to lepiej niż wcale, i w pełni rozumiem dlaczego zdecydowano o połączeniu SAR/ZOP poniewaz znacznie zmniejsza koszty, zamiast dwóch helikopterów będzie potrzebny jeden. Nie twierdzę że to bardzo dobry pomysl tylko ze konieczny, pozatym co możemy zrobić jeśli firmy nie chcą wystawić w przetargu helikopterów które spełniają nasze wymagania chodzby taki NH90. Pamiętajmy też o tym że terminy dostaw niestety też skreślają inne maszyny i wiele innych aspektów o których zapewne nie mamy bladego pojęcia.
Miron Środa, 04 Października 2017, 19:45
O czym ty piszesz - Caracal miał już podpisany kontrakt, który rok temu młody Morawiecki zerwał, a kasę przeznaczył na 500+ Teraz rozpisany jest całkowicie inny przetarg, ale Caracal nie ma w nim najmniejszych szans - nie dlatego że jest gorszy od konkurentów, ale dlatego, że nie ma woli politycznej do jego zakupu.
Marcin Piątek, 29 Września 2017, 12:27
Jeśli Caracal jest bardzo starą konstrukcją, to Black Hawk to prawdziwy dinozaur :)
sebs Poniedziałek, 02 Października 2017, 12:35
Taa z tym że prawdziwy UH-60M a nie te pseudo dziadostwo S-70 jakie nam wciskano. Żeby było śmieszniej nawet Słowacja otrzymała UH-60.
Pablo Sobota, 23 Września 2017, 19:21
A jakie to "wymogi przetargu" spełnia AW101, a nie spełnia H225? Dlaczegóż to mieli byśmy wymieniać nowe śmigłowce po 15 latach? Co? Specjalisto? W jakiż to sposób połączenie SAR i ZOP w jednej maszynie ma zmniejszyć koszty, skoro do zabezpieczenia obu zadań nadal potrzebujemy takiej samej liczby maszyn? Bo chyba nie sugerujesz, że w ten sposób zmniejszają się zapotrzebowania ilościowe?To by przecież oznaczało utratę do prowadzenia działań równoległych
w. Czwartek, 21 Września 2017, 11:35
Polska była piątym krajem na świecie, który opanował konstrukcje i produkcje śmigłowców. Tak na prawdę, to ChRL do tej pory nie może sobie z tym dać rady mimo że budują okręty podwodne, ładunki jądrowe i rakiety międzykontynentalne. A teraz zamiast rozwijać tę kwalifikacje i na lotnictwie zarabiać, to sprzedaliśmy fabryki wraz z ludźmi. Przyszedł teraz czas że będziemy wszystko kupować od "obcych". Niegodniśmy takich ludzi jak Żwirko, Skarżyński, Tański, Kocjan, Sołtyk, Puławski. Zniszczyliśmy ich dziedzictwo. Niech książki lotnicze o nas zapomną. Wstydzę się....
polak mały Piątek, 22 Września 2017, 13:07
Ale pojechałeś. Sprawdź sobie najpierw jakie śmigłowce produkuje się w Chinach. Wkrótce będą mogli sprzedawać licencję do Rosji. I jakież to niby śmigłowce stworzyliśmy? SM2, Sokół i SW4. Jak na 60 lat to naprawdę marny wynik. Dodać należy, że każda z tych konstrukcji była przestarzała już w momencie wprowadzenia do produkcji.
gnago Poniedziałek, 25 Września 2017, 18:51
równie stare jak puma i jej modernizacje. A nawiasem nasza konstrukcja jako gatunku jest nieefektywna i przestarzała. Co z tym zrobicie? To czy przestarzałe czy nowoczesne jest nieistotne, zasadnicze zagadnienie: czy spełniają zadania do których je przeznaczono. To nie maszyny cywilne a wojskowe zatem należy liczyć się z ich stratą bezzwrotną. Zatem możliwość zastąpienia utraconej w ciągu paru miesięcy z krajowej wytwórni . Z obcej to wątpliwe np dostawa myśliwców do Polski w 1939;. A ilośc projektów protorypów bez woli decydentów......
kubuskow Czwartek, 21 Września 2017, 12:34
Tylko co to znaczy "opanowała konstrukcje i produkcje śmigłowców"?
Jakoś nie projektuje się u nas silników, przekładni, łopat wirnika, awioniki. Zaprojektowany u nas w-3 Sokół też ciężko uznać za nowoczesny.
Obecnie helikoptery stały się na tyle skomplikowanym produktem, że aby stworzyć coś konkurencyjnego trzeba mieć wsparcie ogromnego działu badawczego, a takiego w Polsce nie ma i nie będzie - bo nie ma kapitału na taki dział.
Marcin Poniedziałek, 18 Września 2017, 20:44
No i dobrze, kupią kilka dużych maszyn ratowniczych może droższych od Carakali ale jak się jakiś większy statek rozbije to wielu ludzi na raz można nimi przewieść. Długo mogą przebywać na akcjach poszukiwawczych czy ratowniczych. Zbliżone do MI14 o wiele bardziej niż Caracale.Mam nadzieję że je wybiorą. Podoba mi się ten sprzęt.
Karakan Czwartek, 21 Września 2017, 11:10
Jeżeli połącza funkcje SAR/ZOP to przy niezdemontowanym wyposażeniu do ZOP możliwości ratunkowe AW101 przedstawiają się nędznie, 1 nosze, 3 siedzenia dla rozbitków, 1 fotel dla ratownika.szkoda ze na forum nie przechodzą linki zewnętrzne to reszta forumowiczów zobaczyłaby jak to wygląda na grafice. Caracali byłoby tyle ze SAR i ZOP byłyby oddzielne.
gnago Poniedziałek, 25 Września 2017, 18:52
Zatem Mi 26 właściwym wyborem?
vvv Wtorek, 19 Września 2017, 11:25
aw101 zabiera tyle samo rozbitków, desantu co caracal i jest 40% drozszy niz caracal. aw101 moze zabrac az 200kg wiecej ladunku niz caracal :)
jk;j; Czwartek, 21 Września 2017, 8:41
No to dodatkowych rozbitów zapakują jako bagaż
Ww Wtorek, 19 Września 2017, 17:27
Skoro Caracal zapewnia to samo co aw101 i jest 40% tańszy, to dlaczego takie kraje jak np. Japonia, Kanada, Norwegia i Dania, wybrały jednak aw101?
Z branży Sobota, 23 Września 2017, 19:24
A teraz Kanada, Norwegia i Dania plują sobie w brodę. Kiepski to argument ;)
kubuskow Wtorek, 19 Września 2017, 10:30
Czy mógłbyś rozwinąć dlaczego uważasz, że AW101 jest o wiele bardziej zbliżone do Mi14?
Marcin Czwartek, 21 Września 2017, 19:34
Pow podłogi kubatura kabiny masa max
mi14 12,5 m2 22.60 m3 13000 kg
caracal 10.50 -2m2 15,5 -7,1 m2 11000 - 2000 kg
AW 101 17 +4,5 m2 29 + 6,4 14600 - 1400 kg
No dobrze jest o tyle większe aw101 od mi14 o ile caracal jest mniejszy od M14, rozbieżności są takie same, ale uważam że na 17 m2 podłogi więcej jest miejsca niż na 10,50 m2 i to jest dużo pojemniejsza maszyna, Caracal niby bierze 28 osób a AW 101 30 osób ale przy takich różnicach w pow. kabin w Carakalu przy tej ich deklarowanej obsadzie to wychodzi mi że Francuzi latają w wielkim ścisku.
Miłośnik AW101 Niedziela, 24 Września 2017, 1:54
Skąd ma pan te dane? AW101 przede wszystkim zabiera do kabiny zaledwie do ok. 3050 kg (5520 kg zewnętrznie): "Capacity: 30 seated troops or 45 standing fully equipped combat troops, or 3,050
kg (6,724 lb) of internal payload, 5,520 kg (12,169 lb) of external payload, or 16 stretchers for AW101" - angielska WikiPedia.
Wyszukałem takie dane:
AW101 powierzchnia ładowni: ..14,6 m2 = L 6,5 m x l 2,25 m (x h 1,9 m)
Caracal powierzchnia ładowni:. 14,0 m2 = L 7,8 m x l 1,8 m (x h 1,4 m)
NH90 powierzchnia ładowni: ......9,6 m2 = L 4,8 m x l 2 m (x h 1,6 m)
AW149 powierzchnia ładowni.:..6,78 m2 = L 3 m x l 2,26 m (x h 1,45 m) (2 AW149 = 13,56 m2)
Black Hawk powierzchnia ładowni:.6,84 = m2 L 3,8 m x l 1,8 m (x h 1,3 m) (2 BlackHawki = 13,68 m2)

AW1010 jako Merlin HM1 internal payload: ..ok. 3.050 kg
Inne wersje AW101 internal payload: .............ok. 5.400 kg
H225M Caracal internal payload: ....................ok. 5.670 kg
NH90 internal payload: ....................................ok. 2.000 kg
Black Hawk internal payload: ..........................ok. 3.050 kg
AW149 ma internal payload zbliżony do Black Hawka

Przewaga AW101 pod względem ładowności jest tak niewielka, lub zanika, że nie usprawiedliwia ponoszenia gigantycznie większych kosztów używania. Trzeci silnik AW101 tylko zwiększa nieco bezpieczeństwo szczególnie przy dalekich lotach po oceanach (waży ponad tonę i zużywa dużo paliwa). AW101 jest też wysoki - tylko w jego kabinie nie trzeba się schylać stojąc, ale w locie się i tak zawsze siedzi.
______Dwa silniki Caracala zapewniają wg prywatnych międzynarodowych firm ratowniczych oraz tak wymagających użytkowników jak Japonia, Kuwejt, Singapur, Francja, Indie wystarczającą niezawodność. Kanclerz Merkel lata służnowo po RFN starszymi, cywilnymi także dwusilnikowymi wersjami Caracala o nazwie Super Puma. Super Pumy i Pumy są używane przez wojsko i prywatnie UK, Szwajcarii, Holandii, Japonii, Francji itd. Łącznie przez ok. 86 użytkowników w ok. 46 państwach.
______Tylko patrząc na paliwo: Na zabieranego w pełni wyposażonego żołnierza H225M Caracal zużywa 32,5 kg paliwa, AW101 ponad 40 kg, Black Hawk 50 kg, a AW149 45,5 kg (AW101 zużywa co najmniej 800 kg paliwa na godzinę lotu).

AW101 kupiły tylko państwa najbogatsze, o PKB na mieszkańca kilka razy większym niż w przypadku Polski. Państwa biedne kupiły pojedyńcze egzemplarze AW101 tylko w wersji VIP, jako helikopter dla rządu, z uwagi na większe bezpieczeństwo trzeciego silnika. Nawet Kuwejt, czy Singapur uznali się niedawno za zbyt biednych, aby kupować AW101 i wybrali Caracala.

Ale czemu nie, sprzedajmy część wyposażenia Centrum Zdrowia Dziecka i innych szpitali, zrezygnujmy z większej ilości helikopterów i kupmy AW101 na defilady.
kubuskow Piątek, 22 Września 2017, 9:52
Zgadzam się oczywiście z tym, że AW 101 jest większy, tylko pytaniem jest czy nam większy jest potrzebny. W ogóle wydaje mi się, że całe nasze rozumowanie jest błędne - nie powinniśmy szukać następcy mi14: taki jak mi tylko nowszy.

Wszystkie nasze helikoptery są stare i powinniśmy to wykorzystać. Przeprowadzić analizę wszystkich zadań wykonywanych przez heli i na tej podstawie wybrać 3-4 heli do ich realizacji, a więc spróbować przewidzieć jak konflikt będzie wyglądał w przyszłości i spróbować w tym kierunku wymieniać śmigła - coś jak zrobili Francuzi.
happy Poniedziałek, 18 Września 2017, 20:17
Zeby polaczyc funkcje ZOP i SAR to trzeba miec platforme ktora pomiesci wyposarzenie ZOP oraz bedzie dalej miala wystarczajaco duzo miejsca dla rozbitkow. Skoro taka krowa jak AW101 z wyposarzeniem zop miesci 9 rozbitkow to ilu miescil caracal? 2? 3? w kazdym razie polaczenie w caracalu wersji zop i sar nie mialo sensu a co wiecej powodowalo by bezposrednie zagrozenie dla zycia ludzi potrzebujacych pomocy na morzu. z powyzszego wynika ze musieli bysmy rozdzielic te funkcje = kupic wiecej smiglowcow =zaplacic wiecej i tu nasuwa sie pytanie ile wiecej i czy wiecej niz za mniejsza ilosc aw101. Czy ktos to policzyl? watpie bo w mon logika i rachunek ekonomiczny to pojecia abstrakcyjne
kubuskow Wtorek, 19 Września 2017, 10:31
Ciekawe wyliczenia przedstawiłeś, czy możesz zaprezentować na jakich danych się oparłeś? Może zestawienie udźwigu/ładowności AW101 i Caracala?
Davien Wtorek, 19 Września 2017, 20:11
AW 101 do 5500kg, Caracas 5600kg więc tu Caracas wygrywa. Ilość przełożonych ludzi, AW 101 30,Caracal 28
happy Sobota, 30 Września 2017, 15:33
proponuje sprawdzic rozmieszczenie siedzisk w obydwu przypadkach. Pytanie: podczas misji bojowej wolisz szybko opuscic poklad czy przeciskac sie miedzy siedziskami a nastepnie stac w kolejce do waskich drzwiczek jak w autobusie miejskim? Ps. jak chcesz pakowac ludzi na scisk to AW 101 miesci prawie 50 zolnierzy (doposarzenie w uprzeze stojace) a i tak szybciej opuszcza poklad przez rampe niz te sardynki z caracala przecisna sie tymi waskimi drzwiczkami. Nie trzeba byc znawca zeby stwierdzic ktora maszyna jest wieksza, wystarczy jedno oko ;-) Kwestia o ktorej ciagle smaruje to pytanie czy ktokolwiek w MON wysilil sie zeby policzyc co sie bardziej oplaca wiecej smigiel srednich wyspecjalizowanych w jednym, czy mniej smigiel duzych ale multifunkcyjnych (polaczenie zop i sar)
kubuskow Poniedziałek, 02 Października 2017, 10:46
Wszystko powyżej jest prawie prawdziwe....
AW-101 jest większy (pojemniejszy), ale 50 żołnierzy to lekko licząc 5 ton, a więc o jakąś 1 tonę za dużo jak na ten heli.
AW-101 ma rampę, a caracal nie ma - tylko w wersji SAR lub ZOP nie ma jej żaden z nich.
AW-101 jest za ciężki do lądowania na okrętach MW, więc ZOP będzie nie efektywne
Potrzebujemy móc realizować zadania SAR i ZOP równolegle - proszę sobie wyobrazić, że podczas W trzeba będzie zwalczać OP przeciwnika i ratować rozbitków.
Miłośnik AW101 Poniedziałek, 18 Września 2017, 19:46
USA mają 125 lotnisk dla helikopterów, UE ma 99, Rosja 50, Korea Płd. 510, Indien 40, RFN 40, Chiny 48, Francja 50, UK 11, Japonia 15, Hiszpania 9, Polska 7, świat 3825. - wg portalu Landerdaten za rok 2010. Pod lotniskiem rozumie się tu lotnisko, w którym każdy start i lądowanie helikoptera jest rejestrowany i zezwolony przez krajowy urząd kontroli lotów.

Liczba helikopterów wojskowych w 2017r. wg. portalu Military Firepower Index:

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX -- USA 6.065
XXXXXXX -- Rosja 1389
XXXXx -- Chiny 912
XXXx -- Korea Płd. 709
XXX -- Indie 666
XXX -- Japonia 659
XXX -- Francja 610
XXx -- Turcja 465
XXx -- Włochy 430
XX -- RFN 375
Xx -- UK - 347
Xx --Pakistan - 316
X -- Grecja - 233
X -- Polska - 211
X -- Hiszpania - 173

Zwraca uwagę, że państwa uważające się za zagrożone, mają nieoczekiwanie dużo helikopterów, np. Korea Płd., Grecja, czy Pakistan.

Liczba helikopterów cywilnych w 2015r. wg portalu Flight Global:

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX -- USA 9751
XXXXXXXx -- Rosja 2220
XXXXXX -- Brazylia 1812
XXXxx --- UK 1076
XXxxx --- Francja 853
XXxx -- RFN 757
XXx -- Włochy 674
XX -- Japonia 617
XX -- Meksyk 588

Dane dla RFN wg portalu Statista_de także za 2015r.

Zwraca uwagę, że zaliczane do krajów rozwijających się Meksyk i Brazylia posiadają nieoczekiwanie dużo helikopterów cywilnych, co łączy się z przezwyciężaniem niedorozwoju dzięki specjalizacji lotniczej.

Dla Polski helikoptery mają znaczenie zarówno wojskowe jako dla państwa frontowego NATO jak i dla państwa stawiającego na specjalizację lotniczą aby dogonić w rozwoju zach. UE. Korzystny kształt państwa i aż 7 poważnych lotnisk dla helikopterów, jak również nienasycenie helikopterami w Polsce i w Europie Wschodniej i Srodkowej przemawiają także za posiadaniem co najmniej tylu helikopterów wojskowych co Grecja, czyli ponad 250 oraz cywilnych na poziomie powyżej Meksyku - 588, co daje popyt na helikoptery rzędu 900 helikopterów. Ponieważ wojskowe są do wymiany, to nie można ich wliczać, a odliczyć można ok. 50 nowych helikopterów ratunkowych H135.

Z tego wynika popyt na helikoptery takie jak AW101 lub Caracal w wysokości ok. 110 wojskowych i powiedzmy 300 cywilnych. Razem ok. 400 helikopterów wielkości Caracala lub AW101.

Osobiście wolałbym wygodę AW101, ale wówczas będzie nas stać na 10 helikopterów, a nie 400 ! Helikoptery są piekielnie drogie w używaniu, a AW101 jest nie dość, że droższy w zakupie, to koszty jego używania są ok. 3 razy większe od kosztów używania Caracala, który w zależności od wersji AW101 zabiera do ładowni w kg tyle samo co AW101 lub blisko dwa razy więcej i ma powierzchnię ładowni zaledwie o niecały metr kwadratowy mniejszą.
______Tak olbrzymie koszty używania AW101 wynikają min. z posiadania o jeden silnik więcej niż Caracal, a mianowicie 3, oraz z wygody ładowni: jest wyższa i szersza i można ją wypełnić tylnią opuszczaną rampą. Caracal ma także rampę, ale bardzo małą, służącą do załadunku długich przedmiotów. Szeroki i wysoki kadłub stawia opór powietrza i zwiększa zużycie paliwa, trzeci silnik to samo, ale oznacza także dodatkową wagę i nakład pracy przy częstych przeglądach i niekiedy naprawach.
______Caracal skonstruowano z myślą o minimlizacji kosztów przy udźwigu porównywalnym z dużymi helikopterami. Nie istnieje na żwiecie helikopter, o tak znakomitym stosunku użyteczności do kosztów, który ma Caracal.
_____Wszystko inne oznacza, że podatnik i użytkownicy prywatnie zapłacą w ciągu ok. 30 lat niepotrzebnie setki miliardów euro, a w porównaniu do AW101 nawet ponad bilion euro więcej, niż w przypadku ok. 400 Caracali.

Polski nie stać na odrzucenie olbrzymich oszczędności oferowanych przez tzw. "wspólną platformę", czyli posiadanie dużej ilości tego samego helikoptera wykorzystywanego w różnych celach i dlatego wyposażanego w różną specjalistyczną aparaturę i urządzenia. Caracal nadaje się na taką "wspólną platformę", co dałoby nam dodatkową oszczędność czyniąc posiadanie ok. 400 Caracali możliwym. Polska powinna podpisać odrzuconą umowę ofestową na Caracale w wysokości ok. 13,4 mld. zł. i zacząć na początek od kupna zamierzonych 50 Caracali, a potem państwo jako właściciel linii produkcyjnej zakładów WZL1 Łódź powinno produkowań następne dla Polski i na eksport.

Caracal to super nowoczesny helikopter kupiony przez tak wybredne i bogate państwa jak Japonia, Francja, Katar i Singapur oraz przez prywatne firmy ratownicze, a poprzednie wersje Caracala (Pumy) mają UK, Szwajcaria, UK itd.

AW101 jest w każdej ilości ok. 3 razy za drogi dla Polaków.
Anon Sobota, 23 Września 2017, 15:54
"Z tego wynika popyt na helikoptery takie jak AW101 lub Caracal w wysokości ok. 110 wojskowych i powiedzmy 300 cywilnych."
Z tym zapotrzebowaniem cywilnym to oczywiście żartujesz i sprawdzasz czujność czytelników.
Miłośnik AW101 Środa, 04 Października 2017, 14:41
300 cywilnych to częściowo w cywilnych służbach państwowych, np. kanclerz Merkel i politycy RFN latają po RFN Pumami policji lub wojska. Na pewno będą w Polsce prywatne firmy transportowo-dźwigowe obsługujące Polskę i kraje sąsiednie, koncerny będą potrzebować wyprodukowanych w Polsce tanich Caracali jako wersje VIP, lub transportu fabrycznego, polskie prywatne firmy ratownictwa morskiego mogą działać dla Danii, krajów bałtyckich itd., pogotowie ratunkowe potrzebuje w przypadku katastrof kolejowych, przemysłowych itp. na miejscu katastrofy peronel i sprzęt medyczny taki sam jak w szpitalach itp. itd.

Proszę pamiętać, że pojawiłby się efekt nie tylko taniej produkcji masowej dla Polski i na eksport, ale i spadek kosztów używania Caracali w wyniku efektu tzw. "wspólnej platformy" (masowe używania obniża koszty masowych przeglądów technicznych i napraw itp.). Koszty używania Caracali byłyby w Polsce najniższe w świecie.
taki jeden Niedziela, 17 Września 2017, 15:25
No cacy, cacy, tylko jaka jest cena tego cacka i koszt utrzymania ? Uważałem i dalej uważam, że Caracal był OPTYMALNYM wyborem jako uniwersalny śmigłowiec i jednolita platforma dla wszystkich zadań, nie za mała i nie za duża. Załatwiał sprawy ZOP, SAR, MEDEVAC, specjalsów, transportowe i wsparcia na polu walki. Wystarczało dokupić tylko śmigłowce szturmowe. Z perspektywy czasu, informacji o cenach oferowania tego śmigłowca innym i analiz offsetu, wynika też, że proponowana cena 13,5 mld zł za 50 sztuk była ceną bardzo, bardzo dobrą. A tak nie mamy nic i długo nic nie będzie, bo kasa poszła na WOT (ponad 10 mld).
ewp Poniedziałek, 18 Września 2017, 8:28
Ja słyszałem od dobrze poinformowanej osoby, że na WOT poszło już 100mld.
Mielibyśmy za to 500 caracali i każdą wojnę byśmy wygrali.
bailly fan NH90 Niedziela, 17 Września 2017, 0:40
Dlaczego nie jest proponowany NH90 !!??
vvv Wtorek, 19 Września 2017, 11:26
bo Leonardo (oferujący aw149/101) jest współproducentem razem z Airbus H i Leonardo się nie zgodził oferować nh-90 bo chca nam wepchnac aw149 :) a teraz aw101 o osiagach caracala ale 40% drozszy
Stefan Poniedziałek, 18 Września 2017, 7:57
Ponieważ nie wyrabiają z zamówieniami przez kolejne 10 lat. Obecne opóźnienia w dostawach sięgają 5 lat (dostawa dla Finlandii).
kubuskow Czwartek, 14 Września 2017, 12:55
Super helikopter!!! I ile ma silników - więcej niż H225M Caracal!!!!

To są jakieś głupie hasła.
1. AW101 jest za ciężki (14600 kg startowej) dla śmigłowca pokładowego - nie będzie mógł lądować na naszych okrętach.
2. Zawsze większy może więcej, ale więcej silników i większa masa to większe koszty utrzymania. Trzeba to skalkulować.
3. Francuzi w programie HIL chcą ładować ZOP do jeszcze mniejszych śmigieł nić Caracal, więc warunkiem nie jest aby był aż tak duży.
Quetzalcoatl Czwartek, 14 Września 2017, 20:54
"1. AW101 jest za ciężki (14600 kg startowej) dla śmigłowca pokładowego - nie będzie mógł lądować na naszych okrętach." - a jest w ogóle taki wymóg Nie ma, ma on docelowoz zastapić Mi 14a nie tych kilka SH-2.
"2. Zawsze większy może więcej, ale więcej silników i większa masa to większe koszty utrzymania. Trzeba to skalkulować." - zarazem wieksze bezpieczeństw, więdzy udzwig i zasięg.
"3. Francuzi w programie HIL chcą ładować ZOP do jeszcze mniejszych śmigieł nić Caracal, więc warunkiem nie jest aby był aż tak duży." - to jest mozliwe vide stary brytyjski WASP, tylko jak zmiescic cale uzbrojenie i potrzebną elektronikę ? apewne masz na mysli Eurocopter AS565 SA Panther, ale nie spelnia on oczekiwan MW na anstepce Mi 14, bardziej jako nastepca SH-2. Tyle tylko, iz AW oferuje atrakcjniejsze platformy.
Davien Piątek, 15 Września 2017, 9:04
ZOP działający z ladu to jest wyjatkowo kiepski pomysł, bo żaden OP nie będzie czekał aż taki AW-101 się dowlecze, ale zrobi swoje i tyle go widzieli.
Caracal od AW-101 ma większy udżwig, jest znacznie tańszy zarówno w zakupie jak i utrzymaniu. Mi8/14 ma od Caracala mniejsze możliwości transportowe wiec..
Francuzi na śmigłowce ZOP wybrali Caimany zastepując nimi Lynxy i Panthery
anakonda Piątek, 15 Września 2017, 19:31
nie pitol w czasie pokoju aw 101 wystarczy jesli cos sie zacznie wrzucimy urządzenia na inne smigło wiec nie rozwijaj skonczonego tematu , załoga musi obyc sie z urzadzeniami a ty im tego zabraniasz moze jeszcze do treningo zakupic trzeba cała flotylle bo przecierz bez flotylli to żaden kraj sie nie obroni.
Miłośnik AW101 Sobota, 16 Września 2017, 15:57
No tak, ale dlaczego wozić i płacić jedno ciężkie wyposażenie zbędne w danej misji? Misji ZOP i SAR nie będzie tyle samo, a więc dwa AW101 przenoszące na raz dwa wyposażenia zużyją się bardziej, niż dwa AW101 przenoszące albo wyposażenie ZOP albo SAR.

Na dodatek AW101 jest drogi. Każdy helikopter jest piekielnie drogi w używaniu drogi, stąd światowy sukces taniego Caracla, ale AW101 jest dodatkowo super drogi.

Chciałbym AW101, najlepiej jeszcze z autopilotem Caracala, ale Polska jest za biedna, aby odrzucić miliardy oszczędności dzięki "wspólnej platformie". Polska jako państwo i w gospodarce prywatnej potrzebuje lekko 500, lub więcej, helikopterów takich jak AW101 lub Caracal. To biliony euro różnicy na korzyść Caracala.

Dlatego najlepiej byłoby wrócić do przetargu na Caracale i podpisać znakomitą umowę offsetową.
sceptyczny Sobota, 09 Września 2017, 21:09
Potrzeba śmigłowców ZOP dla Polski? A czy na wojnie one wystartują? Kto zapewni im osłonę przed samolotami przeciwnika? No chyba, że potencjalny przeciwnik zgodzi się ich nie atakować.
TRĄBKA Poniedziałek, 04 Września 2017, 23:33
Zamówić tylko i wyłącznie.....śmigłowce H145M typu LUH SOF/ do zadań specjalnych ,wsparcia ,ratownictwa i morskich
Falubaz Poniedziałek, 04 Września 2017, 22:01
Doświadczenie innych Państ wskazuje że AW101 jest dobrą propozycją dla Sił Zbrojnych.
Qba Wtorek, 05 Września 2017, 4:23
Dania, Indie i USA twierdzą coś odwrotnego.
to jak to jest? Wtorek, 05 Września 2017, 8:37
A reszta, zdecydowana większość, użytkowników nie narzeka!
LOL Wtorek, 05 Września 2017, 9:15
Którzy to urzytkownicy? UK i Włosi, będący jego producentem? A nie, przepraszam- nawet w UK, po zmianie systemu utrzymywania SAR, AW101, zostały w tej roli zastąpione przez Super Pumy.
Doc. Sobota, 16 Września 2017, 17:31
Bo tez utrzymywanie do zadan SAR tych heli jest nieefektywne. W ogole SAR powinno byc w kompetencji SG lub zawodowego WOPR. Nie byloby dylematów. I wtedy do tej roli mielecki S70 ala Jayhawk bylby i osiagalny i niebylby niekompatybilnym wynalazkiem od czapy, zakładając mozliwy jego wybor dla WP.
Frosty Piątek, 15 Września 2017, 11:06
Dokladnie - UK narzeka mocno - na koszty i dostepnosc maszyn (awaryjne...).
Kanada z Cormoranta tez nie jest zadowolona...
Vvv Środa, 13 Września 2017, 19:15
Algieria nie narzeka :) szkoda tylko ze w tym roku jeden aw101 im sie rozbił w wyniku awarii technicznej. Aw101 ma ogromne bicia i wibracje od wirnika ogonowego ktore doprowadzają do pęknięć ogona
tomek Poniedziałek, 04 Września 2017, 21:57
AW101 może być świetnym śmigłowcem o dużo większym zastosowaniu niż caracal A jeśli cena was odstrasza no to kupcie złomy za 3,5miliarda euro a po roku remonty
Davien Środa, 06 Września 2017, 7:05
A niby jakie to wieksze zastosowanie, jak w osiagach wcale nie jest od Caracala lepszy?
Qba Wtorek, 05 Września 2017, 4:34
Sęk w tym że jest bardzo awaryjny i drogi
J Poniedziałek, 11 Września 2017, 14:12
Nieprawda z tą awaryjnością, świetny śmigłowiec, najlepszy obecnie w swojej klasie.
Vvv Środa, 13 Września 2017, 19:19
W algerii rozbił sie aw101, Dania nie moze utrzymać wiecej niz 30% floty bo serwis i dostępność czesci zamiennych jest słaba oraz aw101 jest awaryjny i extremalnie drogi w utrzymaniu. W zeszłym roku pokazowy aw101 prezentowany w Polsce w drodze powrotnej do Włoch uległ poważnej awarii. 2 z 3 silnikow zepsuły sie i smiglo musiało awaryjnie ładować i stało w polu 3 tyg az przyjedzie serwis z Włoch :) AW jest 2 dłuższy od caracala alw znacznie ciezszy przez co realny udźwig jest większy o tylko 250kg bo moc słabych 3 silnikow jest zużywana na poderwanie tak ciężkiego śmigłowca
grc Poniedziałek, 04 Września 2017, 22:58
ważny jest także offset
zły Piątek, 15 Września 2017, 8:09
Offset był ważny gdy trzeba było uwalić Caracala. W zeszłym miesiącu Macierewicz stwierdził, że offset nie może decydować o przetargach bo za bardzo się przedłużają.
rydwan Piątek, 15 Września 2017, 19:46
a co to jest caracal i kto go używa?
Davien Sobota, 16 Września 2017, 18:02
śmigłowiec który przy mniejszej o ponad 3 tony masie ma większy udżwig od AW-101, jest znacznie tańszy w zakupie i uzytkowaniu i uzywany przez Francję, Meksyk Brazylie Katar i inne państwa wiec ....
jurgen Poniedziałek, 04 Września 2017, 20:17
przy (ewentualnym) wyborze AW-101 Leonardo pewnie będzie grymasił nad serwisowaniem tych śmigłowców w WZLu, więc może to jest okazja do ponownego przejęcia jakichś (mniejszościowych) udziałów w Świdniku w zamian za pozostawienie serwisowania tego śmigłowca w Świdniku bez przekazywania np. dokumentacji i know-how na zewnątrz.
PS, jakby menagerowie z Leonardo byli sprytni, to by tak zrobili - w ten sposób wygrywaliby w cuglach wszystkie kolejne postępowania na śmigłowce w PL (nie tylko dla armii, ale i innych służb)
no to bum Wtorek, 05 Września 2017, 8:38
Przecież mamy mniejszościowe udziały w Świdniku!
Vvv Środa, 13 Września 2017, 19:20
Niby jakie bo Mielec i swidnik jest w 100% w rękach zagranicznych koncernów :)
Qba Wtorek, 05 Września 2017, 4:24
Przecież AW101 jest produkowany w Yeovill
LOTNIK Poniedziałek, 04 Września 2017, 20:08
BRAAAAAĆ!!!
Qba Wtorek, 05 Września 2017, 4:33
Nie warto
Luke Poniedziałek, 04 Września 2017, 19:35
Wolal bym aw101 niz nic!
Aleksander Poniedziałek, 04 Września 2017, 19:22
Bliżniak AW101 Merlina już stoi na XXV MSPO w Kielcach HH-101 Caesar podał Pan Janusz Sabak dzisiaj to czekamy teraz na relację z Targów.
racjus Poniedziałek, 04 Września 2017, 18:13
Warto byłoby się zastanowić nad serwisem silników, bo o ile kupimy AW 101 to prawdopodobnie nie będzie ich dużo (maks. 8 sztuk dla MW) ale w przyszłości zapewne będziemy mogli dostać/kupić używane BH/SH od Wujka Sama co może być racjonalnym wyborem w obliczu szczupłości środków. Zresztą ta sama rodzina silników jest w naszych Seasprite, w AW 149 i S70. To już otwiera sporo możliwości zoptymalizowania serwisu.
Qba Wtorek, 05 Września 2017, 4:37
Od kiedy to Seasprite, AW149 i S70 mają silniki Rolls Royce?
racjus Wtorek, 05 Września 2017, 16:59
"Dzięki wyposażeniu w trzy silniki typu Rolls-Royce/Turbomeca RTM322 lub General Electric CT7" - MON postawi warunek, że ma być wersja z silnikami GE to AW zamontuje GE.
Davien Środa, 06 Września 2017, 7:06
Racjus, CT-7 to cywilny silnik nie wojskowy więc po kiego on nam na maszynach wojskowych.
jurgen Poniedziałek, 04 Września 2017, 20:08
się zgadzam
Jajco Poniedziałek, 04 Września 2017, 17:10
To dobrze że kupują. Potrzebujemy co najmniej 36 podobnych helikopterów
Qba Wtorek, 05 Września 2017, 4:36
Chcą kupić 8 w cenie 36 Caracali
Anty c-cal przed 500 + Wtorek, 05 Września 2017, 18:46
Brazylii na 20 tanich dali jednego ASW. Testowego ale nie przeciw o. Podwodnym
zrozumiałeś, czy mam powtórzyć? Wtorek, 05 Września 2017, 8:41
Poproszę o wiarygodne źródło tych plotek!
Anty C-cal przed 500+ Poniedziałek, 04 Września 2017, 14:48
..."brytyjskie siły zbrojne otrzymały 44 morskie helikoptery do zwalczania okrętów podwodnych"...=2 Razy tyle dostarczonych (Tanich) NATO krajom wszelakich wersji
zdziowiony Poniedziałek, 04 Września 2017, 21:26
I nie wiedzieć czemu planują ograniczenie floty AW 101 o połowę.
Qba Wtorek, 05 Września 2017, 4:38
Ze względu na koszty eksploatacji
Jeszcze bardziej ździwiony Poniedziałek, 04 Września 2017, 23:32
Planują?
rydwan Piątek, 15 Września 2017, 19:52
Anglia to woda szukaja oszczednosci oni w powietrzu my na ladzie ( BWP )
Anty c-cal przed 500 + Poniedziałek, 04 Września 2017, 15:47
Ciekawe gdzie jest przynajmniej 1 Tani H 225M Zop
Oszczędzanie na pensjach pilotów itd. na AW101 Wtorek, 05 Września 2017, 2:09
Portal Naval Technology w artykule "The world's 10 best anti-submarine warfare (ASW) helicopters" wymienia na drugim miejscu tej listy ZOP helikopter Airbusa NH90_NFH, a na 10 miejscu Eurocopter AS565 MB Panther także Airbusa. Na pierwszym miejscu jest MH-60R Romeo, ale te 10 helikopterów jest blisko siebie pod względem jakości. Airbus wystawia 2 na 10 najlepszych helikopterów ZOP świata, a zatem doskonale wie, jak się produkuje znakomite helikoptery ZOP.

Skupiając się marketingowo na Panterze, a potem na NH90 z kompozytów i z fly-by-wire Airbus nie lansował Pum, Super Pum i Coguarów jako ZOP. Faktem jest jednak, że dla Chile Airbus zamontował wyposażenie ZOP w helikopterze rodziny H225M Caracala, a to jest tak, jak gdyby zamontował ZOP na samym Caracalu, bo różnica między Pumą, a Caracalem z punktu widzenia montażu ZOP jest żadna. Dlatego można powiedzieć, że zamontowanie ZOP na Caracalu to drobnostka nie warta dyskusji. H225M Caracal może być tankowany z samolotu, co przydaje się gdy okręt podwodny zostanie wykryty pod koniec lotu - ani chilijska Puma ZOP, ani NH90_NFH nie tankują z samolotu, a więc Caracal jest nawet lepszy od obu pod tym względem.

Na świecie nie ma drugiego helikoptera, który oferuje możliwości i nowoczesność Caracala za tak niską cenę i przy tak niskich kosztach użytkowania jak H225M Caracal. Caracal jest z olbrzymim, nie dużym, ale olbrzymim odstępem najtańszy w świecie, a przez to idealny dla Polski zdanej na odrabianie zaległości w helikopterach w stosunku do zach. UE, która ma ich na mieszkańca kilka razy więcej niż my.

AW101, CH53, CH47 są lepsze od Caracala, ale nie wiele, przy jednocześnie kilkakrotnie większych kosztach, co je dla Polski wyklucza. Tym bardziej, że nie chodzi o 100 Caracali, bo w Polsce jest popyt nawet na ponad 500 Caracali w służbie państwowej i prywatnej.
megina Poniedziałek, 04 Września 2017, 19:30
Zaskoczę wszystkich, nie ma
vvv Poniedziałek, 04 Września 2017, 14:45
ciekawe czy to ten co po zeszlorocznym pokazie musial awaryjnie ladowac bo padly 2 z 3 silnikow. nastepnie stal w polu 2 tygodnie az przyjada wlosi z nowymi silnikami i go naprawią :) na szczescie jeden aw101 dolecial na mspo
fx Poniedziałek, 04 Września 2017, 15:20
Dobrze że nie był to Caracal bo ten nie ma 3 silnika i byłaby gleba.
Diabeł Poniedziałek, 04 Września 2017, 23:05
W caracalach akurat silniki złe nie są . Bus ma problemy z przekładniami , dlatego spadają
Vvv Środa, 13 Września 2017, 19:25
Super puma ma inna przekładnie niz caracal. Ile lata super pum i ile caracali a ile aw101? Japonia kuliła kolejne super pumy do straży przybrzeżnej, a same caracale sprzedają sie jak swierze bułeczki i Indie chca kupic min 20 caracali. Caracale były sprawdzone w afganie, mali w warunkach bojowych i były lepsze niz uh-60m z racji ogromnej mocy silnikow
say69mat Wtorek, 05 Września 2017, 13:41
Mówisz, że Makile są ... bezawaryjne??? Skąd czerpiesz swoją wiedzę na ten temat???
Boczek Czwartek, 07 Września 2017, 10:34
Z Afganistanu?
Davien Środa, 06 Września 2017, 7:08
Say, a skad czerpiesz swoja że sa awaryjne, bo chyba jakos H225M nie ma problemów z silnikami.?
Polak z Polski Poniedziałek, 04 Września 2017, 14:31
Zakup tego śmigłowca to pudło, byłby to zakup polityczny, bo to ociężały technicznie i mający kiepskie osiągi śmigłowiec. Po wyjściu W. Brytanii z Unii Europejskiej dodatkowy balast finansowy dla Polski, bo trzeba będzie zapewne uwzględniać przyszłe cła (chodzi o zakupy części zamiennych i obsługę serwisową, która będzie dla zabezpieczenia technicznego potrzebna).
Victor Poniedziałek, 04 Września 2017, 12:49
Idealna maszyna do zastąpienia floty naszych Mi-8/Mi-14. Rozmiary oraz rampa ładunkowa pozwalające na przewiezienie ładunków o których załogi BH mogłyby tylko pomarzyć. Zakup choćby dla MW do misji SAR i ZOP byłby najlepszym wyborem. Ale niestety nie jest amerykańska, co prawdopodobnie zdyskwalifikuje ją w oczach naszych decydentów.
Qba Wtorek, 05 Września 2017, 4:39
Ale on nie ma rampy
Qba Poniedziałek, 04 Września 2017, 12:34
BTW, czemu pomijacie zakup S70i z Mielca dla Wojsk Specjalnych?
Max Mad Poniedziałek, 04 Września 2017, 19:47
Mówisz o tych dwóch maszynach dostarczonych do końca 2016 roku?
Qba Wtorek, 05 Września 2017, 4:40
O tych 8 zamówionych wczoraj
lol Wtorek, 05 Września 2017, 8:45
Chyba o tych 4 zamówionych pojutrze.
Qba Poniedziałek, 04 Września 2017, 12:32
Szkoda że kosztuje więcej niż Chinooki oraz Osprey.

W dodatku jest produkowany w Yeovill.
Hector Poniedziałek, 04 Września 2017, 19:47
A Chinook i Osprey to produkowany zapewne w Starachowicach?
KrzysiekS Poniedziałek, 04 Września 2017, 12:18
I dalej nie piszą czy mamy 2 wersje jeżeli chodzi o silniki czy jedną?
Davien Poniedziałek, 04 Września 2017, 17:32
Ma być podobna do Merlina więc zapewne silniki R-R.
citizen Poniedziałek, 04 Września 2017, 12:07
a jaka jest cena tego cuda i za ile inni to kupili?
Davien Poniedziałek, 04 Września 2017, 17:34
Goły ZOP dla Kanady ok 100mln$ ładnei kilka lat temu, teraz zapewne sporo drożej.
Arek102 Środa, 06 Września 2017, 20:58
Goły ZOP to śmigłowiec ogólnotransportowy.
ZOPa wyposażenie elektroniczne oraz specjalistyczna broń czyni czyni ZOPem. Polskie Caracale miały mieć full opcję- sześc rodzaji czujników w tym czujniki magnetyczne.
Po co taki system na Morzu którego głębokośc nie przekracza 120m, średnio ma około 40m, a zasolenie ma około 1%?
Boje sonarowe całkowicie by wystarczyły.
Panie Davien Polskie ZOPy także znacząco podniosły cenę polskiego przetargu. I cudem by było gdyby kosztowały 100mln Euro zo sztukę. :-)
Davien Wtorek, 12 Września 2017, 1:22
Arek, goły ZOP to maszyna z kompletnym wyposażeniem w tzw. stanie flyaway, ale bez dodatkowego pakietu obsługowego i remontowego wiec najpierw dokładnie sprawdż. Transportowy AW-101 kosztuje ok 35-40mln $
Za Seahawki z pakietem AS płaciła po 190mln$ za sztuke wiec Caracale były wyjatkowo tanie. Powodzenia.
Sido Poniedziałek, 04 Września 2017, 10:58
Piekna maszyna tylko cena powala 70-90 mln € i do tego koszty utrzymania,sevisu i napraw.
happy Poniedziałek, 04 Września 2017, 14:12
zarowno BH jak i wiekszy caracal nie nadawaly sie do polaczenia funkcji zop i sar jedynym wyjsciem jest ciezki smiglowiec a merlin to jedna z topowych opcji. Do tego jest to odpowiednia maszyna aby zastapic mi17tki. nie potrafilem zrozumiec na jakich podstawach mon chcial zastapic duze mi17 caracalem??? to tak jakby chciec zastapic autobus minivanem... ps. duzy sikorsky chyba poza zasiegiem
Qba Wtorek, 05 Września 2017, 4:42
Ale Mi-17 zostają, ich następca ma być kupiony za 10-15 lat
Davien Poniedziałek, 04 Września 2017, 17:35
Happy, Mi-17 to spokojinie zastapic mógł Caracal ma większy udżwig i zabiera wiecej ludzi, więc masz racje zastapić chcieli ale miniwana autobusem powodzenia:))
megina Poniedziałek, 04 Września 2017, 19:50
Bezpieczna wersja caracal zabiera ba pokład tylko 20 żołnierzy
Davien Środa, 06 Września 2017, 7:10
A jak sądzisz ile zabiera AW-101 jak róznica w strandardowej pojemności to 2 zołnierzy? Caracal 28 a AW-101 30
Arek102 Środa, 06 Września 2017, 20:32
Taak.. Caracal zabierał 28 żołnierzy z rynsztunkiem ale w polskim przetargu na nieatestwanych siedzeniach.
Normalnie zabiera 20 żołnierzy. Wystarczy zobaczyć ilu pracowników platform wiertniczych przewożą cywilne wersje SuperPumy/Caracala i to bez dodatkowego wyposarzenia osobistego.
Mi8/Mi17 mogły przewozic samochody. Caracale co najwyżej produkty Matchbox czy Burago. :-). Więc o jakim zastąpieniu była by mowa chyba tylko na papierze.
Max Mad Wtorek, 05 Września 2017, 9:25
Właściwie to w praktyce 18.
Davien Wtorek, 12 Września 2017, 1:32
Max Eurocopter podaje ze Caracal jest w stanie zabrac 28 żołnierzy i nie dotyczy to wersji dla Polski, moze podaj swoje żródło z którego wziałes tych 18, bo juz stara Super Puma zabierała w wersji pasażerskiej 24, a jest to mniejszy śmigłowiec. Cekam.
vvv Poniedziałek, 04 Września 2017, 15:15
caracal ma dokladnie takie same osiagi jak aw101 ale jest 2x tanszy w eksploatacji i 30% tanszy w zakupie. mi-8/17 sa dokladnie takie same jak caracal. 28-30 osobowy desant tyle ma caracal/aw101/mi-8/17. aw149 12 osob, s-70i 12osob a z uzbrojeniem juz cale 4osoby.
megina Poniedziałek, 04 Września 2017, 20:35
"Caracal w wersji bezpiecznej (z pełnowymiarowymi siedzeniami) zabiera 20 żołnierzy, a jedynie dla potrzeb polskiego przetargu Airbus przygotował projekt śmigłowca wyposażonego w niecertyfikowane siedzenia o zmniejszonych wymiarach, które na siłę przystosowano do zabierania 28 żołnierzy, którzy są wtedy upychani jak szprotki w puszce"
Nomad Niedziela, 10 Września 2017, 16:07
Bzdura.... Proszę nie wrzucać niesprawdzonych (a wręcz idiotycznych) informacji.
Czyżby wg. nich to Airbus (a w zasadzie Eurocopter) wiedział w 2002 r. że Polska będzie chciała by śmigłowiec, na który jeszcze wówczas nie ogłosiła przetargu przewoził 28 żołnierzy. I specjalnie dla niej opracowała taką wersją i zdążyła już ją oblatać? A w zasadzie to nawet przed 1996 rokiem. Bo wówczas dostarczono do Holandii partię zamówionych AS532 U2 (które otrzymał 300 Sqn RNAF), które to w broszurach producenta również mogły przewozić 28-29 osób + załogę. A był to śmigłowiec będący protoplastą Caracala...
Owszem - zgadzam się całkowicie z kwestią, że osób stłoczonych jak szprotki w puszczce (zwłaszcza w tylnej wąskiej sekcji) - tu AW-101 wygrywa zdecydowanie komfortem podróżowania przy tej liczbie pasażerów.
Swoją drogą Brazylijczycy w swoim przetargu i informacjach prasowych również podkreślali możliwość przewożenia 28 osób (pewnie wiedzieli, że to Polski wymóg - mimo nie ogłoszenia przetargu) - są nawet testowe zdjęcia z śmigłowców tego kraju, przewożących tyle osób. Oczywiście bez większego bagażu - tylko wyposażenie osobiste...
Ale czy nie warto mieć takiej możliwości - np. w przypadku ewakuacji z rejonu niebezpiecznego (niekoniecznie "militarnie" - ewakuacja z rejonu klęski żywiołowej, czy turystów z rejonu zapalnego). Wówczas kwestia "upchania" idzie na boczny tor. Tu przykład z Izraelskiej operacji w Entebbe, gdzie w pierwszej fazie lotu powrotnego na pokład Herculesa weszło znacznie więcej osób, niż przewidywał producent. I pasażerowie odbyli ten lot stojąc...
Również wiele zdjęć z transportu żołnierzy sił specjalnych pokazuje, że Ci zamiast siedzeń "bezpiecznych" wolą odpoczywać na podłodze, a same smigłowce są max. odchudzone (same bezpieczne siedzenia też sporo ważą)...

I jeszcze jedno - nie tyle "pełnowymiarowymi siedzeniami" co siedzeniami tzw. bezpiecznymi, czyli absorbującymi siłę uderzenia kadłuba o ziemię. I taka równie ważna uwaga - przy takich siedzeniach nie można przewozić bagażu pod nimi - ups (patrząc na upchanie wyposażenia pod siedzeniami na śmigłowcach typu Black Hawk)...
Qba Wtorek, 05 Września 2017, 4:44
Ale MON wymaga ładowność 16 żołnierzy na bezpiecznych fotelach
Arek102 Środa, 06 Września 2017, 20:48
Wymagania właśnie MON takie ferował by mógł w nim uczestniczyć Caracal. Gdyby wpisali 22 i więcej to tej maszyny w polskim przetargu by nie było. A pojawił by się AW-101 czy H-92.
Alex Poniedziałek, 04 Września 2017, 12:39
Jeśli tyle kosztuje to nie tak źle Za 16 maszyn 1.440 mld czyli się opłaca. A to jest maszyna warta tej ceny... A 50 maszyn AW 101 TAK BĘDZIE DROŻSZE OD PROPONOWANEGO C No ale jaka to jest maszyna ZOP SAR, SPEC, do zadań Morskich. Ma więcej możliwości niż caracal
zdziowiony Poniedziałek, 04 Września 2017, 21:28
To musisz to powiedzieć Norwegom, oni kupowali po 320 mln zł, a włosi ostatnio po 360 za sztuke.
Łukasz Poniedziałek, 04 Września 2017, 11:53
To jest śmigłowiec pokładowy 3 silniki jako wymóg do zastosowań morskich. Nie wiem czy nas stać na taką maszynę. Caracale były dobrym kompromisem, było ich dużo, w wielu wersjach. Co do ceny to nie chce się wypowiadać bo nie widziałem konkretnych ofert ale argumenty przeciwników wypadają słabo, ponieważ porównywana jest oferta śmigłowca uzbrojonego, z pakietem serwisowym i częściami do gołego śmigłowca, bez uzbrojenia i bez wsparcia serwisowego, które to należy doliczyć do kosztów po zakupie.
k2 Poniedziałek, 04 Września 2017, 23:28
100/100