Gen. Różański: chciałem pokazać, że nie godzę się na poniżanie kadry [WYWIAD]

OPUBLIKOWANO: Piątek, 01 Września 2017, 17:21
Gen. broni Mirosław Różański, fot. Facebook

Chcemy aktywizować, motywować i wspierać weteranów – powiedział w rozmowie z Defence24.pl gen. broni rez. Mirosław Różański, który wraz z innymi emerytowanymi oficerami założył fundację Stratpoints, która rozpocznie działalność we wrześniu. Były dowódca generalny rodzajów sił zbrojnych podkreślił, że zrezygnował ze stanowiska, bo nie godził się na poniżanie kadry. Jego zdaniem jesienią 2015 r. Plan Modernizacji Technicznej został w zasadzie wstrzymany przez MON.

Rafał Lesiecki, Defence24.pl: Co pan teraz robi, panie generale?

Gen. broni rez. Mirosław Różański: Finalizuję sprawy związane z uruchomieniem fundacji Stratpoints. Będzie się ona zajmowała bezpieczeństwem i rozwojem oraz wsparciem i opieką nad weteranami. Zamknęliśmy formalności, fundacja jest wpisana w KRS-ie, mamy konto, na razie puste. Chcemy ponad wszelkimi podziałami stworzyć platformę strategicznego myślenia o bezpieczeństwie, wspierania instytucji publicznych i osób fizycznych, weteranów. Środowisko zgłasza zapotrzebowanie na myślenie nie tylko o dzisiaj, ale co najmniej dekadę do przodu.

W fundacja integruję ludzi, którzy odeszli z wojska lub przemysłu albo musieli odejść, bo takie im stworzono warunki. Dzisiaj już nie jesteśmy ograniczeni regułami, które obowiązywały nas, zresztą słusznie, gdy byliśmy w służbie. A w skład fundacji wchodzą ludzie, którzy mają przebogate doświadczenie, wykształceni w kraju i za granicą, pełniący obowiązki na stanowiskach dowódczych i sztabowych na misjach w Iraku i Afganistanie.

Kto razem z panem tworzy tę fundację? W KRS-ie można znaleźć nazwiska byłego szefa Inspektoratu Uzbrojenia gen. bryg. Adama Dudy i byłego prezesa Polskiego Grupy Zbrojeniowej Wojciecha Dąbrowskiego.

Na razie jeszcze za wcześnie. Planujemy start fundacji we wrześniu. Wtedy powiemy więcej.

Z kim chcecie współpracować? Jeśli ktoś z kierownictwa MON wymienia obecnie pańskie nazwisko, to tylko w negatywnym kontekście.

Chcemy być partnerem dla podmiotów publicznych i fizycznych, zaczynając od NATO i Unii Europejskiej, przez Biuro Bezpieczeństwa Narodowego, parlament – i to nie tylko opozycję, po uczelnie. Liczę też na dialog z istniejącymi fundacjami.

Czytaj więcej: MON o oficerach "dobranych przez PO". Gen. Różański odpowiada

Mamy ofertę dla weteranów i ich rodzin, którzy mają potrzeby znacznie szersze niż to, co daje MON. Zespołem odpowiedzialnym za ten kierunek będzie kierował weteran, który jeszcze nie dawno był w służbie, chorąży Przemysław Wójtowicz. Chcemy zaproponować nowe spojrzenie, co istotne – bez dzielenia weteranów. Społeczeństwo jest wystarczająco podzielone.

Co chcecie robić dla weteranów?

Chcemy ich aktywizować, motywować i wspierać. W tej kolejności.

Nie chcemy być platformą do postaw roszczeniowych. Chcemy, by zaakceptowano, że weterani są, żeby stali się aktywną częścią społeczeństwa. W wielu z nich zainwestowano ogromne pieniądze, a teraz są marginalizowani, bo los ich dotknął. Uważam, że państwo ma zobowiązanie w stosunku do tych ludzi, nie wystarczą sporadyczne przypadki powrotu do służby wojskowej, zawody strzeleckie o puchar kupiony za kilka złotych albo wydrukowanie dyplomu. Czemu nie stworzyć takich regulacji, żeby zatrudniać tych ludzi w administracji? Brytyjski wywiad zatrudnia poszkodowanych weteranów, bo są bardziej spostrzegawczy, cierpliwi, skrupulatni i szanują, że daje im się możliwość aktywności.

W uzgodnieniach jest właśnie projekt nowelizacji ustawy o weteranach.

Tam jest np. zapis, że prawo do pomocy na kształcenie będą mieli weterani, których uszczerbek na zdrowiu jest większy niż 30 proc. Jest ich zaledwie 70, a wszystkich weteranów zidentyfikowanych przez Departament Spraw Socjalnych MON – 17 tys. To jest dzielenie na lepszych i gorszych.

Sama procedura uzyskiwania statusu weterana jest co najmniej ironią. Trzeba złożyć wniosek, dołączyć zaświadczenie o niekaralności, to jak dla mnie ujma na honorze. Co jeśli weteran popełni przestępstwo na skutek zaburzeń emocjonalnych lub psychicznych, które są konsekwencją misji? Mamy go skreślić? Zostawić? A może powinniśmy przybliżyć możliwość korzystania z kliniki stresu bojowego? Żołnierz, którzy korzysta z tej formy pomocy, ma wśród kolegów etykietkę świra. Tymczasem taka terapia to sposób na pozbycie się problemów. Tym bardziej powinniśmy edukować młodych żołnierzy, także tych z obrony terytorialnej, że służba wojskowa to nie tylko przygoda. Dla mnie jako byłego dowódcy byłaby to weryfikacja, czy faktycznie mimo wszystko ten młody człowiek chce wstąpić do służby.

Czytaj więcej: Nowe przepisy dla weteranów. "Efektywniejsze udzielanie pomocy"

W lutym 2017 r., odchodząc ze stanowiska dowódcy generalnego, oświadczył pan, że nie mógł przygotować sił zbrojnych do działań, które będą. Co panu w tym przeszkodziło?

Najważniejsze były dwa czynniki – ludzki i techniczny. Po pierwsze, nie miałem wpływu na dobór ludzi na bezpośrednio mi podległe kierownicze stanowiska – zastępców, inspektorów, dowódców jednostek wojskowych. Dostawałem ludzi nieprzygotowanych, niedoświadczonych. Po drugie, kwestia modernizacji naszej armii. Przejmując obowiązki, zapowiedziałem, że stworzę warunki do tego, żeby sprzęt przewidziany w ramach Planu Modernizacji Technicznej trafił do jednostek przygotowanych już pod względem infrastruktury i kadr. Tak naprawdę Plan Modernizacji Technicznej jesienią 2015 r. został w zasadzie zatrzymany przez ministra obrony narodowej.

Czym się to przejawiało?

W 2017 r. powinniśmy już mieć pierwszych 8 śmigłowców. W 2019 r. zgodnie z planami miało się rozpocząć formowanie pierwszej eskadry śmigłowców bojowych tak, żeby ten proces zakończył się w 2022 r., kiedy nasze Mi-24 tak naprawdę wyjdą z szyku. Już w 2016 r. pierwszy nowy niszczyciel min Kormoran powinien być w służbie. W tym roku powinniśmy już otrzymywać pierwsze bezzałogowce taktyczne średniego zasięgu. Nie ma tego sprzętu.

Już na początku 2016 r. można było przewidywać, że tak będzie. Wtedy minister wydał dyspozycję, żeby dokonać analizy Planu Modernizacji Technicznej. Rekomendowałem, żeby nie zatrzymywać wcześniej zaprojektowanych programów. Mimo to realizacja pozostałych programów jest wątpliwa. Artylerzystom udało się uchować projekt Krab, ale to jest rodzynek.

Jest jeszcze Rak.

Proszę dopytać, brakuje w nim dwóch segmentów.

Dzisiaj MON podkreśla, że wykorzystuje cały swój planowany budżet, ale byłbym za tym, żebyśmy pokazać, jakie zdolności osiągamy w tym roku, za rok czy za dwa. Na pewno nie osiągamy zdolności przez zakup ciężarówek dla Wojsk Obrony Terytorialnej albo samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie.

Nie mogłem zgodzić się na bycie dowódcą szczebla operacyjnego ze świadomością, że potencjał sił zbrojnych nie wzrasta, a wręcz zaczyna się staczać po równi pochyłej. Tak nie może być i dziwię się dowódcom i kolegom ze Sztabu Generalnego WP, że ze spokojem i z uśmiechem biorą udział w uroczystościach. Chyba że jest coś, o czym nie wiem.

Ile razy w karierze składał pan dymisję?

Dwa.

Niektórzy oficerowi i generałowie uważają, że to po pierwsze nie po żołniersku, a po drugie, że zostawił pan swoich ludzi.

Na spotkaniu z podwładnymi w DGRSZ powiedziałem, że mają prawo przywoływać zasadę, że kapitan schodzi z okrętu ostatni. Nie chciałem wprawdzie wzorem pana Wołodyjowskiego "wysadzić się w powietrze" na dziedzińcu dowództwa, ale tym, co zrobiłem, chciałem dać mocny sygnał, że nie godzę się na to, aby poniżać kadrę.

Ciekawe, czy ci, którzy mnie krytykują, byli w takiej sytuacji, że dziennie wręczali po kilka wypowiedzeń pułkownikom i generałom, nie potrafiąc wyjaśnić dlaczego. Jak się powinienem zachować wobec tych, których tak naprawdę wyrzucano z armii? I gdzie są zapowiedzi MON o śmigłowcach i o innym sprzęcie?

Rekomendował pan kolegom generałom lekturę konstytucji. Potem pojawiły się różne interpretacje, co pan miał na myśli.

Chciałbym pobudzić wyobraźnię i zostawić to do osądu każdemu obywatelowi, nie tylko środowisku wojskowemu. Przywołałem konstytucję, bo są w niej zapisane prerogatywy i kompetencje osób i instytucji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Odnoszę wrażanie, że nie wszyscy znają te zapisy. Z rozmów z kolegami wnoszę, że nie każdy z nich ma swojej domowej biblioteczce konstytucję.

Twierdzi pan, że potencjał sił zbrojnych nie rośnie a nawet spada, a przecież minister Antoni Macierewicz powiedział, że zastał armię w rozsypce, ale szybko doprowadził do poprawy.

Ilość sprawnego sprzętu np. w Marynarce Wojennej, Wojskach Lądowych czy Siłach Powietrznych jest mniejsza niż w 2015 r. Chociażby nie mamy dziś jednego batalionu Leopardów, bo stoi w Gliwicach.

Pytanie, w jakim zakresie to wina obecnego lub poprzedniego kierownictwa MON.

Nie można mówić, że ktoś w kilka miesięcy dokonał transformacji, metamorfozy i jest lepiej. W ogóle do oświadczeń pana ministra podchodzę z pewną powściągliwością, pamiętam wiele jego deklaracji. W grudniu 2016 r. ogłosił, że posiadamy trzy brygady WOT. Proszę mi pokazać, gdzie one są? Minister ogłaszając stan upadłości armii, wskazał, że ruiną jest jeden z okrętów, a trzy miesiące później wysłał tę samą jednostkę na misję na Morze Śródziemne. Jeżeli minister na odprawie gani pilotów F-16, że są niewyszkoleni, że nie prezentują odpowiedniego poziomu, a później przyjmuje – zresztą moje – rekomendacje i wysyła tych samych pilotów do Kuwejtu, to gdzie tu jest konsekwencja?

Jak często spotykał się pan ze swoim bezpośrednim przełożonym, ministrem Antonim Macierewiczem i rozmawiał z nim o sprawach wojska?

Do połowy 2016 r. współpracowało mi się z ministrem bardzo dobrze, tzn. nie rozmawialiśmy prawie wcale. Wiedziałem, co mam robić, przygotowywaliśmy się do ćwiczenia Anakonda-16, szczytu NATO i Światowych Dni Młodzieży. To była idealna sytuacja – podwładny wie, co robi, przełożony mu nie przeszkadza.

Po tych trzech wydarzeniach zaczęły w MON zapadać decyzje, które dotykały moich podwładnych. Wtedy odbyły się rozmowy u ministra, było ich nie więcej niż pięć. Pan minister dał się poznać jako człowiek niezwykle inteligentny, posiadający imponującą wiedzę. Rozmowy z nim, szczególnie te pierwsze, odbierałem bardzo pozytywnie. Rozumieliśmy się, przedstawiałem rozwiązania, minister je akceptował, ale gdy dochodziło do propozycji na piśmie, nie były zatwierdzane. Nigdy nie wyjaśniłem sobie z panem ministrem, dlaczego tak się działo.

Pod koniec powiedziałem, że jeżeli ma trwać taki stan rzeczy, że się nie rozumiemy, to nie jest zasadne kontynuowanie współpracy. Nie mogłem zgodzić się na firmowanie rozwiązań takich jak przemieszczanie jednostek pancernych albo formowanie dowództwa w Elblągu, które uważałem za nietrafione. Nie było to tylko moje zdanie, wskazywały na to także analizy. Minister mówił o potrzebie znalezienia rozwiązania, wskazywał nawet jakiś horyzont czasowy, ale potem nie było z jego strony odzewu, więc uznałem, że lepszym rozwiązaniem będzie, że nie będę podwładnym pana ministra, bo na pewno różnice zdań by się pogłębiały. Mam 35 lat służby, określoną wiedzę i doświadczenie, a tymczasem jeden z wiceministrów prawie każdą odprawę, w której uczestniczyłem, zaczynał od stwierdzenia: przepraszam, ale jestem laikiem. Czułem się zobowiązany, żeby w tej sytuacji rekomendować swoją wiedzę, a ona nie była przyjmowana.

Może minister nie ufał panu, bo w młodości był pan w PZPR, podobnie jak gen. dyw. Janusz Bronowicz? Wyciągnęła to bliska ministrowi Macierewiczowi "Gazeta Polska". Po co się pan zapisywał do partii?

W rozmowach z panem ministrem mówiłem, że jeżeli nie rozpatruje moich kandydatur, to niech mi powie, jakie są kryteria. Minister mówił np., że bardzo żałuje, że gen. Bronowicz odszedł, że miał w stosunku do niego plany. Przypomniałem wtedy, że gen. Bronowicz jest absolwentem m.in. radzieckiej akademii. Minister odpowiedział, że to nie ma znaczenia, że liczy się wiedza merytoryczna.

Jeżeli już ktoś przywołuje ten krótki okres mojej bytności w PZPR, to chcę poinformować, że należałem do ZHP, Ligi Ochrony Przyrody, Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego i osiem lat byłem ministrantem. Byłem raczej aktywnym człowiekiem, a ludzi z epizodem kontaktu z partią w środowisku publicznym zauważam wielu.

Krytykował pan przesunięcie batalionu Leopardów z Żagania do Wesołej, ale w samym środowisku wojskowym nie ma co do tego zgodności. Były dowódca operacyjny gen. broni Marek Tomaszycki już po odejściu ze służby mówił, że przesunąłby całą brygadę.

Nie wszyscy musimy się zgadzać. Osobiście jestem za tym, żeby wszystkie bataliony pancerne w Wojsku Polskim były wyposażone w czołgi typu Leopard 2 albo nowsze. Ale jeżeli manewrem sprzętu obniżamy jego zdolność do użycia, to nie widzę w tym sensu.

Te 50 czołgów ma za sobą ponad 100 jednostek sprzętu, wymaga zaplecza logistycznego, środków bojowych i materiałowych. Jeżeli stać by nas było na to, że przygotujemy infrastrukturę dla tego batalionu, to proszę bardzo, przesuwajmy go. Ale tak naprawdę wsadziliśmy go do lasu, co z tego, że koło stolicy. Przecież te czołgi nie mają, gdzie strzelać.

Chcę przywołać lekcję bitwy warszawskiej 1920 r. Decydujące było nie czołowe zatrzymanie wojsk na przedpolach Warszawy tylko skrzydłowe uderzenie znad Wieprza. W strukturze Wojska Lądowych mieliśmy klasyczny pierwszy rzut i odwód. Gdzie on dzisiaj jest? Który dowódca rozpoczyna od tego, że pozbawia się odwodu? Najpierw się tworzy odwód, później się prowadzi działania.

Potencjał na wschodzie kraju można rozbudować nie tylko przez siły pancerne. Można wykorzystać rozpoznanie i drony uderzeniowe. Na ścianie wschodniej mamy naprawdę dużo garnizonów. To prawda, że one długo były niedoinwestowane, ale w 2014 r. został rozpoczęty projekt wzmocnienia ściany wschodniej. Należało go kontynuować i rozwijać.

Dzisiejsze działania przypominają budowę domu poprzez demontaż drzwi, okien lub dachu z okolicznych budynków. Dom owszem powstanie, ale kilka następnych zostanie zdewastowanych. Mamy pewne niedoskonałości, a inwestujemy pieniądze, które i tak nie przyniosą oczekiwanego rezultatu. Wydajemy miliardy na budowanie formacji, która w moim przekonaniu nigdy nie osiągnie deklarowanej zdolności...

Wojska Obrony Terytorialnej?

...to jest nieporozumienie. Planujemy wydać setki milionów złotych na lotnisko w Nowym Mieście nad Pilicą tylko dlatego, że stamtąd pochodzi jeden z polityków, a w pobliżu mamy lotniska w Nowym Glinniku i w Leźnicy Wielkiej, które można doposażyć.

Politycy mają ostateczne zdanie w kwestiach wojskowych. Nie zgadzam się na taki stan. Trzeba skończyć odpowiednie szkoły, a nie bez odpowiedniego doświadczenia wypowiadać się o zdolnościach dowództwa szczebla operacyjnego, jak to zrobił ostatnio jeden z wiceministrów. Jakie on ma kompetencje?

Czytaj więcej: Grabski: "Nastąpi rozformowanie Dowództwa Generalnego RSZ"

Był pan przeciw budowie Dowództwa Międzynarodowej Dywizji Północ-Wschód w Elblągu? Dlaczego?

Proszę spytać w wojsku, gdzie jest dowództwo 16 Dywizji Zmechanizowanej. Nie można budować nowej zdolności kosztem utraty dotychczasowej, potrzebnej. Rekomendowałem rozwiązanie, które pozwalało zachować 16 DZ i zbudować dowództwo międzynarodowe. Wskazałem trzy lokalizacje. Nie mogę mówić o szczegółach.

Czy były takie kroki obecnego kierownictwa MON, które wywoływały reakcję sojuszników?

Proszę spytać sojuszników.

Koledzy generałowie nie dzwonili z pytaniami?

Rozmawialiśmy na ten temat wiele razy.

Jakieś przykłady?

Nie.

Kurs generalski można dziś zrobić zaocznie, wykonując jednocześnie obowiązki służbowe na zajmowanym stanowisku. W wywiadzie dla "Polityki" przyznał się pan, że rekomendował prezydentowi, żeby takich oficerów nie awansował. Dlaczego?

Mój kurs w ramach podyplomowego studium polityki obronnej na Akademii Obrony Narodowej trwał rok. Inni koledzy studiowali w USA, Wielkiej Brytanii, a nawet w Chinach, też przez rok. Nie mieliśmy wtedy innych obowiązków.

Uczyć myślenia, rozwiązywania zagadnień z poziomu geopolityki i funkcjonowania państwa, nie można zaocznie. Gdzie czas na dodatkową lekturę i studiowanie historii konfliktów? Chcemy zanegować system kształcenia kadr? Pokazać, że Amerykanie, Niemcy, Francuzi, Brytyjczycy, Chińczycy i Rosjanie się mylą? Jesteśmy jedyną nacją, która postanowiła, że przez szkółki niedzielne przygotuje generałów.

Obecne kierownictwo MON uważa, że eksperyment z połączonymi dowództwami, którego była pan współautorem, się nie udał.

W jednym z opracowań krytykujących obecny system dowodzenia powołano się m.in. na doświadczenia z ćwiczenia Anakonda-16, które faktycznie były krytyczne. To wielka hipokryzja. Pisałem we wnioskach o potrzebach zmian w relacjach z armiami NATO. Dzisiaj dla wspólnego działania, przygotowujemy specjalne protokoły, bo inne procedury mają Amerykanie, Niemcy i my. Można wprowadzić jedną procedurę jak przepisy ruchu drogowego, które obowiązują wszystkich. Jeżeli ktoś wyciąga z tego wnioski, że system jest niedoskonały, to znaczy, że myśli Układem Warszawskim. Jeszcze do niedawna każde ćwiczenie kończyło się sukcesem. Uważam, że to błąd, kiedy po ćwiczeniu ogłaszamy tylko peany, uważam, że z każdego ćwiczenia powinny wynikać konstruktywne wnioski, których konsekwencją będą zmiany na lepsze. Takie wnioski przedstawiłem po ćwiczeniach Dragon-15 i Anakonda-16.

Choć nie ma idealnego modelu, dzisiaj praktycznie nie ma kraju, który nie ma dowództwa o charakterze połączonym. Charakter przyszłych działań będzie połączony, i tylko połączony. Takie są wnioski z Iraku i Afganistanu. Bywało, że tam nawet dowódca plutonu dysponował lotnictwem i artylerią.

Jakie jest dziś Wojsko Polskie? Przed kilkoma laty pisał pan, że lepsze jest stado baranów dowodzone przez lwa niż stado lwów dowodzone przez barana.

Dzisiaj wojsko jest formacją, w której służy wielu wspaniałych żołnierzy. Wojowników, którzy zdobyli doświadczenie na misjach poza granicami kraju i w trakcie ostatnich ćwiczeń. Trzeba naszych żołnierzy szanować za to, że są wysokimi profesjonalistami.

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał Rafał Lesiecki, współpraca Jacek Mazurek

Czytaj więcej: Gen. Różański: "Instytucjonalne niezrozumienie" między prezydentem a MON [WYWIAD]

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

63 komentarze

jar Poniedziałek, 04 Września 2017, 10:23
ktoś tu pisał żę w armii nie ma modernizacji i nowych programów a program rak regina jaasm i inne ,jak ogląda tylko twn i gw to będzie myślał destrukcyjnie
LOL Wtorek, 05 Września 2017, 9:11
Zarówno Raki, Kraby, JASSM jak i Poprady i Pilice, to programy poprzedniej ekipy. Skończyły się Macierewiczowi umowy zostawione na biurku przez poprzednią administrację, to i skończyła się modernizacja.
sum Poniedziałek, 04 Września 2017, 8:37
"Chcę przywołać lekcję bitwy warszawskiej 1920 r. Decydujące było nie czołowe zatrzymanie wojsk na przedpolach Warszawy tylko skrzydłowe uderzenie znad Wieprza." - o czym pan generał mówi?, w bitwie warszawskiej najpierw zatrzymano ruskich pod warszawą, związano ich tu bojem, a oderwano parę najlepszych dywizji i stworzono odwód, który mógł oskrzydlić armię Tuchaczewskiego, to teraz kto miałby i czym zatrzymać Rosjan dziś przed Warszawą??? które siły WP na wschodzie Polski zatrzymałyby jedną dywizję zmechu ruskiego??? drony?? wolne żarty
Speedy Środa, 06 Września 2017, 21:49
Wybacz sum, ale chyba nic z tej bitwy nie zrozumiałeś. DECYDUJĄCE znaczenie w 1920 miało uderzenie na skrzydła rosyjskiego zgrupowania, które zagroziło jego okrążeniem i zmusiło Rosjan do pospiesznego odwrotu. Bez tego operacja by się nie udała. Obrona pod Radzyminem nie miała znaczenia DECYDUJĄCEGO. Gdyby z jakichś względów atak ze skrzydła się nie powiódł, bohaterska obrona pod Radzyminem i tak zaraz by padła, bo to Rosjanie mogli okrążyć obrońców, zająć Warszawę i kontynuować operacje na terytorium Polski. Gdyby atak ze skrzydła się powiódł, a jednocześnie obrona pod Radzyminem padła i Rosjanie wkroczyliby do Warszawy, nic by to nie zmieniło, bo i tak zaraz musieliby się wycofać wobec groźby okrążenia. Co najwyżej dokonaliby w stolicy jakichś zniszczeń, rabunków i zbrodni, a może i na to nie starczyłoby im czasu.
dariusz Niedziela, 03 Września 2017, 22:03
Panie generale proszę się nie martwić nie mądrymi wpisami myślę że już niedługo ci ludzie zrozumieją swój błąd żołnierz ma prawo do dobrego dowódcy i to powinno być oczywiste największym problemem polaków jest to że na wszystkim się znają na wojsku na ekonomii na medycynie itd.
inter Niedziela, 03 Września 2017, 20:42
Nie protestował jak armia była likwidowana a teraz twierdzi że wojska pancerne potrzebne są na zachodzie - co mają chronić Niemcy, Skandal.
Max Mad Niedziela, 03 Września 2017, 23:06
Armia była likwidowana? A gdzie i kiedy niby?
Orm Bywaly Poniedziałek, 04 Września 2017, 18:10
a kiedy zlikwidowano dywizje na wschodzie ??
P wawa Poniedziałek, 04 Września 2017, 13:29
Za rządów ministra Bogdana Klicha zlikwidowano pobór bez środków na zastąpienie poborowych zawodowcami. W efekcie zostały nam szkieletowe jednostki bez żołnierzy i przerost administracji.
Zirytowany Poniedziałek, 04 Września 2017, 16:38
Ostatni pobór to jesień 2007r.
Lolek Niedziela, 03 Września 2017, 14:12
Przelaniem czary goryczy było zapewne wyznaczenie kogoś innego na szefa SGWP
NN Niedziela, 03 Września 2017, 21:06
Albo po prostu realizowanie innej wizji niż ta prezentowana przez p. generała. Gen. Różański dużo mówi o potrzebie rozmowy ponad podziałami, ale cały czas też wskazuje, że efekt tej rozmowy ma być jeden - przyjęcie jego zdania.
kzet69 Niedziela, 03 Września 2017, 10:05
Wielki szacun Panie Generale! Przyjdzie czas że Polska będzie jeszcze Pana potrzebowała!
Zorro Niedziela, 03 Września 2017, 0:52
co za potencjalny zasłużony skład ... nie lepiej to nazwać "stronnictwem caracali ... a może mylę się co formacji i sprzetu ...
błędna Captcha Sobota, 02 Września 2017, 23:56
żeby mimo bardzo młodego wieku zdążyć jeszcze być w PZPR, to trzeba było być albo nadgorliwym, albo karierowiczem
Orm Bywaly Sobota, 02 Września 2017, 21:46
Nie rozumię stwierdzenia że już w 2017 mieliśmy mieć 8 śmigłowców a w 2019 sformować brygadę,,,czyżby pan generał chciał zastpić Mi-24 ,,Caracalami,,,bo plany zakupu śmigłowców szturmowych były odsuwane za jego kadencji ,choć już dawno brakowało nam do nich pocisków
zorgis Sobota, 02 Września 2017, 21:37
Chyba nasi generałowie zapatrzyli się na swoich tureckich kolegów .
Ciekawe kto będzie finansował tę fundację.
janek Sobota, 02 Września 2017, 20:26
W normalnych armiach pierwszą zasadą awansowania jest doświadczenie bojowe kandydata, czyli podstawowa reguła, że wojsko jest dla żołnierzy. Rozwiązuje to wiele ,,teoretycznych'' niemożności naszej armii, które pan generał tak ,,pięknie'' rozwiązywał.
eech Sobota, 02 Września 2017, 17:28
"nie godzę się na to, aby poniżać kadrę" Jest wiele rzeczy, które można zarzucić p.generałowi.. ale trzeba przyznać, że to jeden z niewielu, który potrafił z uśmiechem podejść do szeregowego i porozmawiać zupełnie na luzie, bez obrażania, bez sztucznej wyniosłości i zupełnie poza szeroko pojętym regulaminem.
andy Sobota, 02 Września 2017, 16:57
dla mnie to przykre że pan generał nagle zaczął martwić się o stan naszej obronności stawia się w pozycji prześladowanego mentora ... a za czasów min Klicha musiał być bardzo tolerancyjny i ugodowy co do działań w zakresie wzmocnienia (czyt.rozbrojenia) naszej armii i jakoś publicznie milczał ... czyli akceptował ( a może kreował ?) te działania...
Kapitan Sobota, 02 Września 2017, 13:07
A co gen.Rozanski zrobil dla Wojska Polskiego w czasie swojej kariery dowodczej?
St. chor. Sobota, 02 Września 2017, 20:24
To człowiek który całe życie poświecił na przekształcaniu wojska Układu Warszawskiego w nowoczesną armię NATO. Wprowadził do polski pojęcie snajpera, i utworzył szkołę snajperów. Odznaczony na misji w Afganistanie, autor wielu zmian w systemie szkolenia wojsk lądowych. Idź do dowolnej jednostki z 11DKP, lub 17 WBZ, a zobaczysz jaki szacunek ma wśród żołnierzy.
CM Sobota, 02 Września 2017, 12:59
Dla wszystkich komentatorów: Fundacja właśnie nie będzie dzielić weteranów. Co więcej, jej działania mają służyć również takim osobom jak "Dariusz". Co do krytyki obecnego MON, to jest ona jak najbardziej uzasadniona - począwszy od polityki kadrowej, a skończywszy na całkowitej inercji w kwestii modernizacji. Nie ma żadnego wdrażanego, nowego projektu. Ostatnie dwa lata zostały bezpowrotnie stracone i obawiam się, że lepiej nie będzie. Do tego dodam jeszcze nieznany od czasów prezydenta Lecha Wałęsy konflikt pomiędzy MON, a zwierzchnikiem sił zbrojnych. W innej sytuacji geopolitycznej, naprawdę byłoby "straszno".
krzysztof Sobota, 02 Września 2017, 12:39
gdy słyszę słowo "fundacja" to myślę "przekręty finansowe" - kolejne pro-civili ?
Maciej Sobota, 02 Września 2017, 22:22
To niestety tylko pokazuje jak bardzo wypaczone jest twoje myślenie. Człowiek chce zrobić coś dobrego a ty jedynie widzisz w tym coś złego. Smutny jesteś.
b Niedziela, 03 Września 2017, 8:02
Pan general byl jednym z trzech, ktorzy za czasow min Siemoniaka sprawowali nieformalna wladze w MON z przekasem nasywano ich "grupenfhurer wolf " . Co stalo na przeszkodzie zeby te wszystkie postulaty zrealizowac? Nic. Kolejna sprawa , ktora obciaza gen jako dowodce to rezygnacja z modernizacji jednostek WP na wschodzie. Przypominanie Bitwy Warszawskiej to juz kompromitacja, teraz sa inne realia jesli chodzi o wywiad elektroniczny, satelitarny inne srodki komunikacji , ciekawe jak z nad Odry mialyby sie przemieszczac te wszystkie czolgi? Chyba jedynie malymi grupami na polnych drogach bo linie kolejowe przestana istniec w pierwszych godzinach. Kolejna sprawa to przynaleznosc do partii politycznych, wojsko to nie miejsce na polityke niezaleznie jaka, chcialbym zeby zolnierze byli apolityczni, nawet kosztem praw wyborczych. Nastepnie nominacje generalskie, jest np w US Army pojecie generala liniowego, frontowego tacy generalowie jak N.Cota, T.Middleton to najlepsze przyklady sprawdziles sie w akcji dostajesz gwiazdke, chcesz isc wyzej ucz sie. W naszym wyzszym Dow stworzyla sie sytuacja jak w sadownictwie powstala kasta pewnie mialo to wygladac jak "karmazynowe bractwo " ale wyszlo jak zwykle. Pan general zapomnial, ze jesli ktos popelnia bledy to musi poniesc konsekwencje, to wojsko a nie zarty te bledy lekcewazone przez generala moga kosztowac tysiace istnien. Na koniec jeszcze ilu z tych gen, plk ktorzy odeszli mowilo biegle po angielsku? Lepiej zeby ta fundacje dobrze obbserwowal kontrwywiad.
rumba Sobota, 02 Września 2017, 10:59
czemu służą takie wywiady ? -żeby jątrzyć i wprowadzać ferment. Teraz nie czas na to, szkoda że generał tego nie rozumie...
Kozi Niedziela, 03 Września 2017, 8:54
A kiedy jest czas ''na to" ?? To bardzo dobry czas podał się do dymisji a teraz mówi dlaczego. Zreszta każdy myślący się domyślał o co chodzi. Gratuluje podejścia - skoro nie mowi sie źle to jest dobrze.
czarny bez Poniedziałek, 04 Września 2017, 9:33
Moim zdaniem nawet więcej; nie tylko przedstawia powody ale dodatkowo już w cywilu próbuje działać na rzecz Armii.
echo Sobota, 02 Września 2017, 10:45
Panie Generale. Jak przez lata rządów PO było tak dobrze to dlaczego obecny stan WP a w szczególności jego uzbrojenie jest jakie jest? Poza tym jak czytam o dużej ilości jednostek wojska na wschodzie Polski, to okazuje się , że geografii uczyliśmy się z zupełnie innych podręczników.
Tadeusz Sąsiadek Sobota, 02 Września 2017, 10:35
Nareszcie...
Dariusz Sobota, 02 Września 2017, 10:12
A co z tymi co też służyli Ojczyźnie tak jak ja 25 lat a ze względów zdrowotnych bądź układów (czasami gorzka prawda) nie są weteranami. Jak zwykle dalszy podział następuje. MON dzieli i inni też
Mikuś Sobota, 02 Września 2017, 9:58
Osobiście mnie niepokoi taka inicjatywa, żeby byli wysoko postawieni wojskowi tworzyli jakąkolwiek organizacje.
Idę o zakład, że będą ją tworzyć ludzie z jednej opcji polityczno-światopoglądowej.
kolo Sobota, 02 Września 2017, 11:42
"ludzie z jednej opcji polityczno-światopoglądowe" - czyli jakiej?
To według Ciebie ci co zostali w armii służąPolsce czy innej " opcji polityczno-światopoglądowe"
Kos Sobota, 02 Września 2017, 13:47
Teza o apolityczności wysokich dowódców wojskowych to takie bajki dla maluczkich. Każdy z nich ma ambicje polityczne, mniej lub bardziej skrywane. Zaczyna się od fundacji dla weteranów, później jest think tank a kończy się na ordynarnym doradzaniu określonej opcji politycznej jak wykorzystać wojsko do utrzymania lub pozyskania władzy przez tą opcję.
Kontraktowy Sobota, 02 Września 2017, 11:32
A jakie znaczenie ma światopogląd tych ludzi, lub tym bardziej sympatie polityczne? To profesjonaliści, a tworzona inicjatywa ma wyraźnie określone ramy i zadania.
b Poniedziałek, 04 Września 2017, 12:03
Te ramy i zadania mogl zrealizowac bedac w WP, mial wszystkie instrumenty
porucznik conjurer Sobota, 02 Września 2017, 7:44
mam takie pytanie, jako porucznik, do pana generała. kiedy weszły przepisy o niekaralności weterana? bo z tym, że weterani powinni być preferowani w sektorze publicznym zgadzam się w 110%. druga rzecz, dlaczego dopiero od 2014 roku pan generał zaczął myśleć o wzmocnieniu wschodu Polski? następna sprawa: czym miały być wspomniane przez pana śmigłowce uderzeniowe? czyżby dopancerzone caracale? jak pan sobie wyobraża modernizację floty bez kompetencji i mocy produkcyjnych w tej dziedzinie, skoro pozostała nam jedna stocznia z okrojoną załogą? to tak na początek
czarny bez Poniedziałek, 04 Września 2017, 9:39
O której stoczni Pan mówi? Bo Kormorana buduje prywatna firma. I jak na razie robi to lepiej niż wszystkie państwowe. Co do śmigłowców to też tego fragmentu nie zrozumiałem. Być może generał uznawał śmigłowce szturmowe przy tej ilości za nieistotne i myślał o wykorzystywaniu uzbrojonych Caracali jako wsparcia (ale nie w roli szturmowych Tigerów, czy Apaczy)?
kpr.rez. Piątek, 01 Września 2017, 23:47
Wielki szacunek dla Pana Generała, zawsze z przyjemnością czytam wywiady z Generałem. Widać wielką wiedzę, kulturę i bardzo rozważne słowa. Coraz mniej takich ludzi.
Are Piątek, 01 Września 2017, 23:21
"Chcę przywołać lekcję bitwy warszawskiej 1920 r. Decydujące było nie czołowe zatrzymanie wojsk na przedpolach Warszawy tylko skrzydłowe uderzenie znad Wieprza."
Rozumiem o co gen. R. chodzi, ale to mylna opinia. Te dwa działania razem dały zwycięstwo w tamtej kampanii. Gdyby nie związanie większości sił Tuchaczewskiego na wschód i na północ od Warszawy, uderzenie znad Wieprza nie dałoby większego efektu.
Zirytowany Sobota, 02 Września 2017, 16:16
Gdyby Stalin nie uparł się zdobyć Lwów (wbrew rozkazom)i poszedł na Warszawę to byśmy polegli z kretesem.
maj. Niedziela, 03 Września 2017, 10:36
Bzdura kolego. Cudem było, że Rosjanom czy raczej Sowietom udało się tak daleko zajść. Liczebnie Wojsko Polskie górowało nad dwoma frontami radzieckimi. Kadra dowódcza była zdecydowanie lepsza w WP, wyposażenie techniczne również. Oczywiście niewykonanie rozkazu przez Jegorowa (Stalin był u niego komisarzem) na pewno nie polepszyło sytuacji Sowietów, ale sam Tuchaczewski popełnił tyle błędów, że i tak wojna była wygrana przez stronę polską.
Zirytowany Niedziela, 03 Września 2017, 19:33
Kraje które nie podlegały "sowietyzacji" inaczej to przedstawiają.
R Piątek, 01 Września 2017, 22:38
Panie Generale, mimo tego że doceniam to Pan zrobił i dlaczego. Niestety widzę, że Pan podobnie jak PIS także dzieli emerytowanych żołnierzy na gorszych i lepszych. Mówi Pan tak faktycznie tylko o tych którzy przyszli do wojska po roku 90-tym. lub jeździli z Panem na misje. A co z tymi którzy większość służby spędzili w LWP ? a co z tym nad którymi wiszą jak topór nad skazańcem projekty ustaw represyjnych. Z nimi Pan też służył z niektórymi Pan pracował z niektórymi się przyjaźnił. Przełożonych mieliśmy tych samych. I co o nich Pan zapomniał ? Przykre.
b Niedziela, 03 Września 2017, 8:11
Jakie znowu ustawy represyjne, moze pan cos na ten temat napisac?
Dariusz Sobota, 02 Września 2017, 10:15
100/100. Dalszy podział następuje. Walczy się o swoich a o innych zapomina !
asdsfefefefef Piątek, 01 Września 2017, 19:50
trele morele, szkoda że kilka-kilkanaście lat temu nie było takiej mądrości jak poniżano kadrę poprzez jej redukcję , koszenie etatów, wprowadzanie kadencji i rezerwy kadrowej, i ciągły codzienny od lat mobbing w wojsku
NN Piątek, 01 Września 2017, 19:48
Ciekawe, że pan gen. Różański, tak zatroskany o stan armii, za czasów ministra Klicha siedział spokojnie.
Niestety, dostrzegam też u niego manierę chwalenia samego siebie przy każdej okazji.
zdziowiony Sobota, 02 Września 2017, 20:31
Za Klicha, mimo kryzysu i ciec to kluczowe programy modernizacyjne z poprzedniego PMT szły bardzo sprawnie, a co jest teraz. W 2018 r poza nowym NDR nie planuje się kolejnych, nowych programów
b Niedziela, 03 Września 2017, 15:56
Jakie programy? Bo z tego co pamietam to kluczowy byl program OPL, pozyskanie kolejnych MBT oraz artyleria lufowa i rakietowa co z tego skonczono i posyskano? Program nowego BWP tez chyba byl jednym z priorytetow. .........
czarny bez Poniedziałek, 04 Września 2017, 9:47
No to za "czyich czasów" podjęto kluczowe decyzje w temacie Reginy? Rak i Kryl, Pilica, Poprad, MSBS, Tytan, Kormoran, JASSM? A Leo2A5 to może za PISu się pojawiły? Patrioty też PO wybrało, co PIS skrytykował, po czym zrobił to samo (podobnie jak z Leo - krytykowali, teraz sami od Hiszpanów chcą kupować). Co nie zmienia faktu, że za poprzedników nie było dobrze, ale jak na razie mają lepszy bilans.
b Poniedziałek, 04 Września 2017, 12:10
8 lat wybierali, wazne co pojawilo sie w linii, czy mysli pan, ze w wypadku agresji powiemy" poczekajcie bo mamy programy niezrealizowane " a Rosja powie "no tak, to my poczekamy. ...." Kluczowe decyzje w sprawie Krabow to podjol min Szeremietiew, to tak w ramach przypomnienia.
czarny bez Wtorek, 05 Września 2017, 9:21
Nie jestem pewny czy Putin bierze "z półki" w markecie kolejne T-14, T50/Su-57 czy kalibry. Zdaje się że początek T-50 datuje się dość podobnie jak Krab, tylko że krab jest a T-50 tylko nazwę zmienił (wiem, że inny sprzęt, ale i skala krajów inna). Jakie programy nie poprzedników można zaliczyć dobrej zmianie? Jedynie WOT (choć potrzebny to o wątpliwej skuteczności w aktualnych założeniach)
wiarus Piątek, 01 Września 2017, 18:56
Nikt nie ma patentu na mądrość i nieomylność. I choćby z tego powodu, powinno się zawsze wysłuchać opinii podwładnego; szczególnie takiego, który ma odwagę mieć inne zdanie. Zdanie klakierów jest przewidywalne i zwykle nie wnosi nic nowego.
Are Piątek, 01 Września 2017, 23:13
Większość obecnych decydentów prowadzi "konsultacje", tzn. pozwala się ludziom wypowiedzieć, ale ich nie słucha. Jeżeli ktoś jest przekonany do swych racji, ma poczucie wyższości i słuszności, to po co tracić czas na słuchanie krytyki czy odmiennych opinii?
Max Mad Piątek, 01 Września 2017, 22:57
Ale jakże miłe jest każdemu politykowi, przytakiwacze, pochwalacze, przymilacze, niezbyt rozgarnięci ale wierni. Inteligentni są niemile widziani, jeszcze przy nich szef kiepsko by wypadł. No i dochodzi do tego przekonanie że moja racja jest najmojsza i kropka.
john Piątek, 01 Września 2017, 22:50
Wszystko w porządku poza jednym ale! Jeśli dowódca jawnie na podstawie różnych interpretacji przepisów pokazuje konstytucję i przyjmuję meteorytykę opozycji nawołując w wojsku do buntu przeciwko legalnie wybranemu rządowi oraz prezydentowi to już nie jest śmieszne. Próba puczu jest karana! Szczególnie wojsko nie powinno zajmować stanowiska w sprawie spornej o kilku sędzi a nic nielegalnego przeciwko społeczeństwu władza nie robiła, które by odbiegało od standardu innych partii rządzących po 1989 roku. To nie jakiś żołnierz a dowódca, który nawołuje do buntu wojska. Pomijając jak taki osobnik powinien się honorowo zachować, rozeszli się każdy w swoją stronę, bez nawet próby postawienia mu zarzutów do których mogli mieć prawo . Czy próba puczu i buntu wojska wobec rządu według generała wzmocniłaby Polskę czy osłabiła wobec ewentualnej agresji Rosji? Nie sądzę aby taką okazję Rosja nie wykorzystała. Gen. Różański może i zna się na wojsku, jednak w momencie braku porozumienia z kierownictwem MON powinien się zachować jak żołnierz i bez płaczu odejść a nie buntować wojska bo jemu się nie podoba Macierewicz.
Zirytowany Sobota, 02 Września 2017, 20:14
"Ja żołnierz Wojska Polskiego przysięgam
służyć wiernie Rzeczypospolitej Polskiej,
bronić jej niepodległości i granic.
Stać na straży Konstytucji,
strzec honoru żołnierza polskiego,
sztandaru wojskowego bronić.
Za sprawę mojej Ojczyzny,
w potrzebie krwi własnej ani życia nie szczędzić.
Tak mi dopomóż Bóg."

Przeczytaj kilka razy to może wtedy zrozumiesz postępowanie gen.Różańskiego.
john Niedziela, 03 Września 2017, 16:11
Taka konstytucja co sobie komuniści napisali w celu utrzymania statusu równowagi w polityce gwarantującą im nietykalność i furtki awaryjne aby pewne środowiska mogły działać dalej jak działały nadaje się tylko do uaktualnienia i zmian. Żaden żołnierz nie idzie walczyć za jakąś książeczkę tylko w obronie określonych uniwersalnych wartości. A strasznie to się robi jak sędzia sądu najwyższego twierdzi, że właśnie suwerenem jest taka papierowa książeczka a nie obywatele. Świetnie to pokazuje obecna sytuacja w Polsce, gdzie porobiły się przeróżne nietykalne kasty sędziów, komorników, prawników czy nawet leśników. Spróbuj bez znajomości czy rodziny studiować a następnie dostać pracę w tych zawodach! Nie ma szans. A podobno każdy obywatel jest równy i ma równe prawa. Mają tego przestrzegać ludzie, którym taka konstytucja zapewnia nietykalność i nie pozwala zweryfikować ich kompetencji i profesjonalizmu stawiając ich ponad innymi. To właśnie próba wprowadzenia komisji dyscyplinarnej tak ich boli bo będą tam osoby również nie powiązane z ich środowiskiem czyli nie będzie dało iść z nimi na układy bo z innymi sobie poradzą jak w przysłowiu "kruk krukowi oka nie wykole".
Zirytowany Niedziela, 03 Września 2017, 20:15
Tak,tak a teraz to niby jest lepiej?Bez znajomości nigdzie na świecie, niezależnie od panującego tam ustroju za wiele nie wskórasz.Kolega prezentuje utopijną wizję której nie da się wprowadzić w życie.Dzisiaj po zmianie władzy jest to samo, tylko skierowane w przeciwną stronę (na prawicę)czego dobitnym przykładem jest właśnie ten nieszczęsny TK,wszak jego sędzia publicznie stwierdził że reprezentuje nie literę prawa a określoną grupę polityczną,jakie będzie TK wydawał wyroki w sprawie obywatel-rząd, to raczej nie trudno się domyślić.Tak było,jest i będzie,gdzie jest władza tam zawsze będą naciski by ją sobie podporządkować i to nie w myśl wolności tylko własnych interesów.Ile to już świat przeżył rewolucji,które miały przynieść wolność i równość obywateli,i co z nich pozostało?Prawo należy zmieniać ale nie na zasadzie"robimy co chcemy a później pod to napiszemy przepisy prawa",trzeba postępować odwrotnie i zawsze przestrzegać obowiązujących przepisów a nie tylko tych co komuś pasują.Na dzień dzisiejszy MON nie może kierować armią bo jest od nadzoru a od kierowania są dowódcy i jeżeli minister ON nie ma do takiego zaufania to wymienia go na innego, takiego któremu ufa a nie rzuca na biurko plany do wykonania bez jakiegokolwiek uzasadnienia.To co nazywasz książeczką jest jedyną obroną obywatela w starciu z państwem(bez niej nie masz nic),zdaję sobie sprawę z jej niedoskonałości ale na litość Boską,jeżeli ktoś ma pomysł na lepszą to niech go przedstawi i podda pod referendum,niech suweren zdecyduje a nie łamie w imię... czego?Jak mi się nie podoba jakieś prawo to znaczy że mnie nie obowiązuje i mogę je łamać?Otóż nie,jedyne co mogę w takiej sytuacji to protestować w granicach obowiązujących przepisów prawa i działać w kierunku jego zmiany lub podać się do dymisji jeżeli prawo zabrania mi protestować ze względu na zajmowane stanowisko by mieć czyste sumienie.
kol Niedziela, 03 Września 2017, 20:10
heh można się przyczepić co do podziału kompetencji poszczególnych organów państwowych uregulowanych w Konstytucji RP, nie mniej jednak jest ona zerżnięta żywcem z paktów dotyczących praw człowieka, więc nie jest to żaden bubel prawny. To nie wina ustawy zasadniczej, że jest w państwie bieda i każdy szuka państwówki, lecz polityków, którzy są tak zatroskani o obywatela i o strzeżenie sprawiedliwości społecznej, że nakładają na niego kolejne zobowiązania prawne i majątkowe, dzięki którym ponoć nasz kraj jest coraz lepszym miejscem do życia.
King Piątek, 01 Września 2017, 22:31
Pytanie brzmi, czy gen Różański wysłuchiwał innych opinii, czy tylko "miał swoje zdanie" (co wielokrotnie w wywiadzie powtarzał).