Radom Air Show 2017: Polskie samoloty Master osiągną gotowość do listopada

OPUBLIKOWANO: Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 11:59
M-346 Master Radom 2017
AW009 Radom 2017
M-346 Master Radom 2017
  • M-346 Master Radom 2017
  • AW009 Radom 2017
  • M-346 Master Radom 2017

Koncern Leonardo zaprezentował w Radomiu spiąty seryjny samolot szkolno-treningowy M-346 Master, wyprodukowany dla Polski. Do końca listopada wszystkie osiem maszyn ma znaleźć się w Dęblinie. Na ekspozycji znalazł się również śmigłowiec AW009, będący cywilnym rozwinięciem maszyn SW-4 Puszczyk, wykorzystywanych przez Polskie Siły Powietrzne. 

Prezentowany podczas Radom Air Show egzemplarz samolotu M346 został wyprodukowany dla Polski. Pomimo braku oznaczeń można to było wywnioskować po zasobniku na spadochron hamujący, który znajduje się pod statecznikiem pionowym. Tylko polskie Mastery, czy raczej M-346 Bielik (bo takie mają być polskie oznaczenia tej maszyny), są wyposażone w spadochron, gdyż takie były wymagania przetargowe.

Jak informują przedstawiciele koncernu Leonardo, w Radomiu znalazł sie szósty z przeznaczonych dla Polski ośmiu samolotów. Siódma maszyna również jest gotowa do lotu, a montaż ósmej i ostatniej, już się rozpoczął. Włosi oświadczyli, że całość 8 polskich samolotów M346 Master ma zostać dostarczona do końca listopada. Do tego czasu zakończy się również certyfikacja systemu symulacji uzbrojenia, którego niepełne oprogramowanie spowodowało, iż dostarczone dotąd samoloty nie zostały przyjęte na uzbrojenie przez Polskie Siły Powietrzne. W ciągu trzech najbliższych miesięcy oprogramowanie ma zostać uzupełnione i certyfikowane.

M-346 Master Radom 2017

Polski M-346, nawet pozbawiony szachownic, jest łatwy do rozpoznania dzięki zasobnikowi ze spadochronem hamującym który znajduje się pod ogonem - fot. J.Sabak

W tym samym czasie gotowość osiągnie nie tylko zestaw wirtualnych symulatorów i trenażerów samolotu M-346, ale i cały system szkolenia ITS (Integrated Training System), łącznie z systemem LVC (Live-Virtual-Constructive) pozwalającym na wspólny „udział” symulatorów i samolotów w szkolnych misjach powietrznych. System poszerzonej rzeczywistości wirtualnej pozwala pilotom w powietrzu „widzieć” na przyrządach obecność maszyn symulowanych.

Jak poinformowali przedstawiciele firmy Leonardo, samoloty i system symulacji będą gotowe do odbioru w tym samym czasie, gdy zakończy się szkolenie ostatniej grupy 16 polskich pilotów-instruktorów na samolotach Master. Natomiast termin rozpoczęcia szkolenia w Dęblinie z użyciem nowych maszyn zależny będzie od dokonania odbioru przez przedstawicieli Inspektoratu Uzbrojenia i Polskich Sił Powietrznych.

AW009 Radom 2017

Śmigłowiec AW009 (SW-4) w wersji VIP - fot. J. Sabak

Oprócz M-346 na ekspozycji Leonardo znalazł się produkowany w PZL Świdnik lekki śmigłowiec AW009. Jest to maszyna zaprojektowana i produkowana w Polsce, wywodząca się od wojskowego śmigłowca SW-4 Puszczyk, który wykorzystywany jest do szkolenia pilotów w  41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Maszyna została zaprezentowana w efektownym, złotym, malowaniu w wersji VIP, przeznaczonej do przewozu 4 pasażerów. 

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

64 komentarze

Cynik Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 22:27
Pamiętam że koncern Leonardo reklamował wersję szkolno bojową samolotu Master. Był dosyć fajnie uzbrojony w bomby i rakiety konkretnych firm. Tylko wersja szkolno- bojowa jest efektywna dla polskiego lotnictwa. Taki samolot można lepiej wykorzystać i zmodyfikować niż obecne Su-22 a wprowadzenie szybko ich zmienników się nie zapowiada. Problem to koncern Leonardo który dał już dowód swojej niesolidności.
Pc-expertus Poniedziałek, 11 Września 2017, 22:58
polska moża produkować Migi 29 ,nasi przerabiali już tam wszystko!
bender Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 14:34
Czy koledzy nawolujacy do uzbrojenia Mastera mogliby przedstawic pomysl w jaki zamierzaliby taki lekki, poddzwiekowy samolocik szkolny uzywac bojowo? Osobiscie nie widze zadnego rozsadnego zastosowania, ale z checia zapoznam sie z pomyslami innych. Prosze przy tym pamietac, ze wszystkie 8 samolocikow bedzie na stanie szkoly w Deblinie, wiec ciekawi mnie rowniez kogo do tych (dla mnie niewyobrazalnych) misji bojowych mielibysmy posadzic za sterami. Podchorazych?
Willgraf Piątek, 08 Września 2017, 10:53
To rosyjski Jak130 i idealnie nadaje sie na samolot szturmowy, jak kolega zadaje pytanie to z wiekszym zapoznaniem w temacie prosze zanim coś zaneguje z góry
cynik Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 9:13
Przepraszam chodzi o listopad 2017?
ferger Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 8:18
Za takie niedociągnięcia jakie posiada Master, I-22 Iryda została skasowana. Dodatkowo nasza Iryda przenosiła uzbrojenie, a Master nie.
Qba Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 21:14
Przy czym Iryda spadała
Willgraf Piątek, 08 Września 2017, 10:57
Iryda miala lepsze wyniki aerodynamiczne od Alpha Jet-a zatem bez zaciemniania sprawy wieloletniego sabotowania polskich konstrukcji lotniczych
Kij Czwartek, 31 Sierpnia 2017, 12:12
Iryda miała w 100% gotową wersję z awioniką firmy Sagem, wówczas jedną z najnowocześniejszych na świecie. Na życzenie MON zrobiono wersję z słabszą i tańszą awioniką Sextant. Już z silnikami K-15 osiągi były dobre, w wersji z Viperem były rewelacyjne. Porównanie z Masterem jest bezsensowne, gdyby był kontrakt i finansowanie to z pewnością przez ostatnie 20 lat też mielibyśmy przynajmniej mocno zmodernizowany samolot w porównaniu do wersji z momentu zamknięcia programu. A była nawet szansa na eksport, bo szukający następcy swoich Iskier Hindusi byli poważnie Irydą zainteresowani. Trochę więc wiedzy najpierw, a później pisania. Pierwszy wypadek to badania prototypu, smutne, ale niestety się zdarza. O drugi wypadek spory trwają do dzisiaj, wielu specjalistów krytykuje oficjalną przyczynę, również loty kontrolne wykazały, że samolot jest w pełni kontrolowalny również w skrajnej pozycji trymera, co pokazuje, że przyczyną był jednak świadomy lub nieświadomy błąd załogi.
Tylko bardzo naiwni mogą wierzyć, że przyczyny zamknięcia programu były inne niż polityka (lobbying na zakup używanych AlphaJet lub wyłącznie samolotów wielozadaniowych z pakietem szkolenia) i niechęć środowisk warszawskich do zakupów w Mielcu (brak smarowania).
bender Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 14:20
No nie, Iryda nawet w polowie nie miala mozliwosci szkolnych Masterow, glownie z powodu slabej elektroniki. Tam nie bylo zadnego glass cockpit i fly by wire z rzeczywistoscia wirtualna i rozszerzona... Dopiero po upadku komuny powstala wersja z wyswietlaczem przeziernym HUD, ale dalej z analogowa awionika. Poza tym na sile chciano ten samolot uzywac bojowo, a jakie zastosowania bojowe w symetrycznym konflikcie maja poddzwiekowe odrzutowce? Jugole zrobili sobie podobne kuku w postaci Supergaleba.
Program Iryda zabil 3 pilotow doswiadczalnych i to przesadzilo o jego losie. Master dzieki Bogu jeszcze nikogo nie zabil i niech tak pozostanie.
B777 Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 20:34
Nawet doszło do "walki" tych serbskich Supergalebów z F-16. Efekt: 4 Supergaleby na ziemi zestrzelone przez 2 F-16 w ciągu kilkudziesięciu sekund...
Kos Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 6:28
Co się stało, że minister Siemoniak i minister Mroczek jakoś nagle nie chcą się przyznać do tego kontraktu? Czyżby dlatego, że powszechnie krytykowany jest wybór wersji niebojowej i na dodatek zrealizowanej z istotnym opóźnieniem?
mi6 Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 9:47
Opoznienie w certyfikacji to pewnie świadoma zagrywka producenta a co do uzbrojenia to o ile dobrze pamietam Włosi przedstawili wersję uzbrojoną sporo po tym jak podpisaliśmy kontrakt. Zresztą podejrzewam ze poprzednia ekipa miała świadomość ze Master bedzie tez uzbrojony i dozbrojenie go pewnie przewidywano przyszłościowo podobnie jak było z zakupem JASSMów które kupiono w wersji o mniejszym zasięgu ale z gory było wiadomo ze dokupimy o większym zasięgu. Tu pewnie sytuacja była podobna i to od obecnego szefa MON zależy czy pociągnie temat dalej i dozbroi Mastery.
bender Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 14:22
A do jakich to zadan bojowych chcesz uzyc lekkiego poddzwiekowego samolociku z podchorazym za sterami?????
Willgraf Piątek, 08 Września 2017, 10:59
Do takich samych jak rosyjaniw Jak130 używają bo to ten sam samolot, a brytyjczycy Hawka
Bary Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 9:11
Wersja niebojowa została wybrana ze względu na dużo większe koszty a opóźnienia to synonim leonardo.
spartakus Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 0:55
M 346 Master można zmodernizować do wersji Fighter Trainer FA lub Fighter Atack .
W polskich też to można zrobić tylko trzeba chcieć .
Wystarczy dokupić 4 samoloty wg starej umowy i kupić w wersji M 346 Master FA z opcją na unowocześnienie pozostałych do wersji FA .

Producent zaznacza, że państwa posiadające wersję szkolną AJT, będą mogły zmodernizować swoje samoloty do wersji uzbrojonej .
Zaprezentowany po raz pierwszy publicznie podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu w dniach 19-25 czerwca 2017 roku, M-346FA (Fighter Attack).
Jest to ewolucyjna wersja modelu M-346FT dedykowana specjalnie działaniom bojowym.
Producent przewiduje zamontowanie pracującego w paśmie X radiolokatora Grifo-346 ze zmodyfikowaną anteną szczelinową.
Radar ma być zdolny do pracy w kilku trybach, między innymi trybie SAR i ISAR (Inverse Synthetic-Aperture Radar). System samoobrony Praetorian DASS. Siedem węzłów podwieszeń umożliwi przenoszenie 3000 kg uzbrojenia.
Samolot ma być zdolny do przenoszenia pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze IRIS-T, AIM-9 L/X. Klasy powietrze-ziemia Brimstone, przeciwokrętowych Marte-ER jak również szerokiego wachlarza bomb kierowanych i swobodnie spadających.
Maszyna standardowo będzie przystosowana do tankowania w powietrzu.

Pomimo zdecydowanie ofensywnego przeznaczenia, samolot ma zachować możliwość wykorzystania go w celach szkoleniowych, w tym symulacji systemu celowniczo-nawigacyjnego i uzbrojenia.

Taki M346 FA przydałby się np MW do zwalczania okrętów nawodnych - jest dwusilnikowy , za cenę 1 okrętu patrolowego mieli by takich samolotów 6.
Ewentualnie jako lekka maszyna szturmowa do zwalczania celów lądowych lub np. śmigłowców.
Qba Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 8:40
Te 4 dodatkowe to powinny być za darmo w ramach kary za roczne opóźnienie
spartakus Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 22:56
4 dodatkowe w pełni uzbrojone powinny być w Marynarce Wojennej .
Przy lotach na niskiej wysokości i tak nie przekraczali by prędkości 1000 km/godzinę .
Zasięg Masterów to 1981 km a rakiet przeciw okrętowych 30 km .
Po wprowadzeniu do służby dokupić drugie 4 i było by łącznie 16 szt . 8 szt AJT w Dęblinie do szkolenia podchorążych i 8 szt w MW do zwalczania zagrożeń na morzu , plus pakiet serwisowy dla WZL NR 2 w Bydgoszczy .
Sing Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 0:43
Nikt na świecie nie zamówił takich gołych samolotów treningowych. Nawet Izrael, który na brak bojowych samolotów nie narzeka.
Bary Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 9:12
No może oprócz najpotężniejszych sił powietrznych na ziemi USAF ale co ty tam możesz wiedzieć.
Qba Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 8:41
Amerykański T-X to niby co?
Fred Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 17:13
Tak więc rok poślizgu a kto wie czy to napewno!
Kto za to będzie i zapłaci za straty- nikt...!!!
Jam Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 15:05
Szkoda, że nie dwanaście albo szesnaście. Nie jest drogi w zakupie i eksploatacji, a zawsze to uzbrojona dość nowoczesna maszyna
as Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 23:17
na jakiej podstawie twierdzisz że to niedrogi samolot w eksploatacji?
Lava Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 22:32
Nie jest drogi z zakupie? Cena podchodzi pod F16.
cerg Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 21:56
Maszyna jest SUPERNOWOCZESNA, a nie "dość". To bardzo zaawansowany latający symulator.
GEN Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 20:53
A w co jest uzbrojony polski Master ?
W symulator ????
B777 Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 18:34
Polskie Mastery nie są uzbrojone.
Willgraf Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 17:29
Jaka uzbrojona??? ten samolot nie przenosi żadnego uzbrojenia, nawet działka czy karabinu nie ma
cooky Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 14:27
a gdzie prawdziwy polski Bielik???? pogrzebany jak inne Polskie projekty....
sorbi Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 13:29
"W ciągu trzech najbliższych miesięcy oprogramowanie ma zostać uzupełnione i certyfikowane". A czy ono nie niemiało być uzupełnione i certyfikowane do końca czerwca ? A co z karami umownymi??? Ile one wyniosą??? Może wystarczy tylko przez mon dołożyć do dziewiątej maszyny i zakupić ją w ramach tych kar?? Nie licząc kolejnych czterech w ramach opcji.
Ksiegowy Niedziela, 17 Września 2017, 10:12
Kary umowne sa naliczane,jest to ok. 25 tys euro za kazdy dzien
jasiu Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 13:07
Dlaczego nie zamówili wersji szkolno-bojowej? Nie rozumiem.
mi6 Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 9:55
Bo wersja uzbrojona istniej od ubiegłego roku i jest to świeży temat. Możemy dokupić uzbrojone i dozbroić nasze...o ile obecny MON bedzie chciał.
Lava Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 22:33
Bo wtedy tanie byłoby kupić F16D.
Fred Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 17:11
Bo taka NIE ISTNIEJE!!!
oko Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 0:46
Wersja szkolno-bojowa istnieje. Jest to wersja podstawowa i kupili ją wszyscy odbiorcy Mastera z wyjątkiem Polski, dla której wymyślono to "cudo". Zgodnie z wymaganiami MON. Ale MON tak ma.
Tadek Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 0:34
Już istnieje. Nie dawno ją pokazywali.
Harry Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 22:51
Właśnie, że istnieje. Wpisz w Google: uzbrojona wersja Aermacchi M-346
box Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 13:06
Aby szybko podnieść wartość bojowa naszej armii należy:
1)zakupić 2 eskadry f35 (ok 25mld zł)
2)zakupić 3 eskadry uzywanych f16 c/d lub nowych w wersji v (w pierwszym przypadku zmodernizować do wersji v) koszt ok 8-12mld zl ( jednocześnie magazynujac migi i amunicję do nich)
3) zakupić 400-600sztuk używanych abramsow od usa (co pozwoliło by zupełnie wycofać konstrukcje poradzieckie i nie bawić się już w ich modernizację czy szukanie do nich nowej amunicji oraz zatkac lukę w wojskach pancernych na najbliższe 10-15lat do czasu opracowania własnego czolgu) koszt ok 6-8mld zl
4) zakupić 3 tys rakiet spike i 500 wyrzutni do nich (połowa dla OT po prawej stronie Wisły, po jednej wyrzutni na kompanie i po dwie na ścianie wschodniej i od kaleningradu ( ok 2,5mld zl)
5) zamówić dodatkowe 3 dywizjony krabow i dodatkowe 64 raki ( ok 4mld zł)
6) dopancerzyc wszystkie rosomaki (plus wyposażenie w wyrzutnie spike)

Łączny koszt to ok 45-50mld zl. Powyższe dodatkowe zakupy jeśli nie znalazły by się na nie środki pomimo zwiększonego finansowania armii można w całości sfinansować w dodatkowej opłaty paliwowej wysokości 20gr która w całości trafiała by na specjalny fundusz modernizacyjny i tylko na ten cel mogła by być wydatkowana. Biorąc pod uwagę wzrost sprzedaży legalnych paliw w ciągu ostatniego roku mogło niby to dać około 40-50mld zl w ciągu 6 lat.
d. Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 9:09
Pan chyba nie zna kosztu eksploatacji Abramsów, cen podzespołów z których niczego w kraju nie produkujemy, a "łapią" rosyjskie rakiety bez żadnego problemu (dla strzelającego). Zresztą i tak chodzi o stare wersji, do których kilku w Europie przymierzało się, ale nie wzięli ani "za darmo", tj. po kosztach remontu.
Laboer Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 22:35
Genialny pomysł i jak zwykle zapomina się o takich "drobnostkach" jak rozpoznanie bo przecież kosztują kupę kasy a nie da się nimi pochwalić w telewizji czy paradach.
db Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 20:15
Póki co to dla wszystkich 17 Brygad WOT MON przewiduje 51 wyrzutni Spike. Po 3 na Brygadę. Czyli spokojnie, kierunek jest słuszny.
Obserwator Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 19:04
Wypracujesz te kilkadziesiąt - set mld PLN .
Jak wiadomo pieniądze nie rosną na gruszy ,
Aby mieć takie fundusze na zagraniczne uzbrojenie trzeba wytworzyć na eksport aby zbilansować te zkupy towary o wartości kilkaset mld PLN uwzględniwszy wszelkiego rodzaju koszty i wielkość podatków .
Czy przypadkiem podobny potencjał nie można by w znacznym stopniu osiągnąć dzięki inwestycjom i produkcji w polskim sektorze zbrojeniowym dzięki czemu inwestując w przyszłość i nabywając doświadczenie kadr .
Może lepiej wejść w współpracę z europejskim konsorcjum przy budowie nowego myśliwca przyszłości zamiast kupować gotowy wyrób w postaci f35.
Czy wyprodukowanie nowych lub głęboka modernizacja wozów bojowych nawet prosowieckich doprowadzając je do poziomu wozów rosyjskich czy amerykańskich jest poza możliwościami Polskii Polaków ?
Może należy w końcu zastanowić się dlaczego jest tak jak widzimy z naszą zbrojeniówką .
Może ktoś w końcu zrozumie , że najważniejsze są kadry techniczne i ich nabyte doświadczenie i też nauka na błędach !!!!
Losio Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 16:38
Drugie tyle będzie kosztować utrzymanie i wyposażenie, co pokazał zakup F16...
Lava Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 22:36
Rozwiń temat bo F16 ma jak na razie znikome koszty utrzymania(biorąc pod uwagę cały projekt i przeznaczone na niego środki).
aurel Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 18:43
więcej kosztuje utrzymanie Miga29 nie wspominając o muzealnych Su22
ewa Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 21:38
Doprawdy? polecam dokształcić się trochę i poczytać. Wg oficjalnych danych prezentowanych chociażby w popularnych miesięcznikach lotniczych dostępnych w Polsce koszt pozyskania samolotów F16 wyniósł 8-9mld dol natomiast koszt ich utrzymania w sprawności to już 10mld dol. Wątpię czy MIG29 czy SU22 tyle nas kosztują. Zatem bez bredni proszę.
Macorr Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 8:46
Wg Polskich Sił powietrznych koszt godziny lotu Mig-29 to ok 62 tys. Su-22 45 tys. a F-16 43 tys.
ewa Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 15:53
Rety. Koszty związane z użytkowaniem samolotu to nie tylko opłata za paliwo. Twój samochód nigdy się nie psuje? Nie wymienisz w nim części? Porównanie godziny lotu samolotu dwusilnikowego mig29 do f16 to już głupota.
Macorr Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 21:54
A gdzie napisałem ,że to koszt paliwa? Zarzucasz innym brak wiedzy i potrzebę dokształcania, skorzystaj więc ze swojej rady... Piszesz że porównywanie 2 silnikowego miga do 1 silnikowego efa to głupota? OK, rozumiem wtedy że stwierdzenie z twojego poprzedniego postu "Wątpię czy MIG29 czy SU22 tyle nas kosztują" też się łapie?


Pisze 2 raz podobny post bo nie wiem czy mój poprzedni nie zginał w sieci....
CB Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 16:26
Jasne. 20 gr na wojsko, później 20 gr na drogi samorządowe, następnie 20 gr na coś i tak w nieskończoność, a większość tych pieniędzy i tak idzie później na różne socjale w stylu 500+ Sam się opodatkuj dodatkowo, bo ja już płacę dużo więcej w różnych ukrytych podatkach.
box Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 1:23
Po pierwsze o opłacie 20gr na fundusz modernizacyjny pisałem już jakiś rok temu czyli znacznie wcześniej niż niedawny pomysł z drogami (na marginesie miałem okazję ostatnio jeździć po lokalnych drogach mazurskich i perspektywa modernizacji ok 6tys km takich dróg rocznie za cenę 20gr do litra jest mimo wszystko również zachęcająca). Po drugie dzięki przeprowadzonym reformom gospodarczym w szczególności uszczelaniajacych system podatkowy co także wpływa na poprawę konkurencyjności wiec również wspomaga inwestycje w ciągu ostatnich 2 lat złotówka umocnila sie o ok 15% czyli około 60gr - taka zmiana przekłada się mniej więcej na obniżenie cen na stacjach o około 20gr czyli defacto nie była by to żadna podwyżka a zastrzyk środków bylby potężny który znacząco, w sposób można powiedzieć skokowy wzmocnił by nasz potencjał obronny.

Co do 500+ nie wiem ile można jeszcze pisać takie bzdury. Pomijając już, kwestie ze ten program dokonał rzeczy wydawało by się przez blisko 30lat niemożliwych jak praktycznie zlikwidowanie ubóstwa wśród dzieci i znacząco zmniejszając je w społeczeństwie, przywracając można powiedzieć społeczeństwu (a więc i gospodarcze) duże grupy ludzi którzy byli poza marginesem, co także może stać się dla nich impulsem do dalszej aktywności to przedewszystkim ten program to jest nasze być albo nie być. Mając wskaźnik urodzeń na poziomie 1,29 (jeden z najniższych na swiecie) można conajwyzej zastanawiać się kto ostatni zgasi światło i z tego punktu widzenia każde pieniądze są warte tego zeby to zmienić. Ale jeśli nawet to, jeszcze kogoś nie przekonuje to proponuje poszukać informacji jakie za 20czy 30 lat będą dla gospodarki koszty starzenia się społeczeństwa przy spadającej liczbie urodzen. Koszty 500+ to nic w porównaniu z tymi pieniędzmi, tylko ze w tedy będzie juz zapozno na tego typu programu, nawet jak ktoś się obudzi warto było by z tym coś zrobić.
bender Wtorek, 29 Sierpnia 2017, 10:26
Skąd na Boga przyśniło Ci sie, ze program 500+ zlikwidował ubóstwo wśród dzieci? To, że bardzo byśmy tego chcieli, nie znaczy, że tak się już stało. Niedawno opublikowano bardzo ciekawe badania pokazujace jak bardzo deklaratywne uzycie srodkow z 500+ (na przybory szkolne, korepetycje, dodatkowe posiłki) rozmija sie z realnym wykorzystaniem kasy (telewizor, używany samochód, wakacje).
Na razie nie istnieje zaden mierzalny zwiazek miedzy dzietnoscia i 500+, ale jesli zaistnieje, to pomysł ratowania liczebnosci narodu przez rozmnazanie najubozszych jest raczej taki sobie.
SLAW69 Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 19:28
A wcześnie nie płacił pan szanowny podatków?
A nie przeszkadzały zapomogi gminne i fundusz alimentacyjny?
maruda Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 22:05
to moze zrezygnujmy z dodatkow mundurowych i pieniadze te przeznaczmy na zbrojenia?
ULA Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 21:41
Człowieku, każde 20gr dodatkowo na armię to grosz wyrzucony w błoto. To zmarnowane pieniądze. Niestety w Polsce dodatkowa kasa w MON nie pójdzie na zakup nowoczesnego uzbrojenia tylko na zakupy posowieckiego złomu w naszych fabrykach po zawyżonych kosztach jako ukryta pomoc aby nie upadły. Kasa ta pójdzie na zwiększenie stanów osobowych a nie na wyposażenie oddziałów. Kasa ta zostanie wytransferowana z MON na pilne dotacje typu: węgiel, 500plus...mieszkanie etc. SZKODA PIENIĘDZY.
NN Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 14:42
A ja z chęcią będę płacił 20 gr w opłacie paliwowej na modernizację wojska. Pod warunkiem, że będzie to podatek celowy - i to bardzo ściśle celowy. Chcę to widzieć jako zapis: "podwyższona stawka będzie obowiązywała od ... do ... i w całości zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów zakupu ... . Ewentualna nadwyżka zostanie przekazana na pokrycie kosztów zakupu ... ." Wtedy będę płacił bez żadnych problemów, bo będę wiedział na co idę pieniądze. W sumie nawet chętnie zapłaciłbym na taką zbiórkę.
Michał Knapik Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 16:17
Samo utrzymanie tych pięciu dodatkowych eskadr może zrujnować budżet monu.
Vol Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 21:50
Za komuny byliśmy niebieski a mieliśmy 600 myśliwców Migi 23 i SU 22.
bender Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 13:57
A zauwazyles, ze:
primo PRL upadl ekonomicznie rowniez dlatego, ze nie byl wstanie utrzymywac tej wielkiej, ofensywnej, skierowanej na Zachod armii;
secundo glowna sila naszego lotnictwa byly MIG-21 a strategia lot z bombami w jedna strone.
Naprawde nie ma co plakac za PRL i tamtejszymi klimatami.
X Niedziela, 27 Sierpnia 2017, 15:54
Generalnie zgoda, ale pominąłeś opl. Chyba, że chcesz tę sprawę "załatwić" lotnictwem. Uważam, że opl to jeden z priorytetów. I na pewno powinno się kupić sporo rakiet "pomostowych", bo Wisła i Narew to pieśń nieokreślonej przyszłości.
box Poniedziałek, 28 Sierpnia 2017, 1:31
Napisałem ze są to dodatkowe zakupy poza tymi uwzglednianymi w PMT. Zakładam ze Wisła, kruki, homary, orki itd mają już zabezpieczone finansowanie. Powyższa propozycja dotyczy skokowego szybkiego zwiększenia zdolności. Po tych 6 latach jeżeli założenia dotyczące zwiększenia finansowania armii zostały by dotrzymane budżet mon powinien wynosi ok 60mld i z powyższej opłaty można by zrezygnować lub przeznaczyć ja na inne cele jak np chociażby budowę dróg czy szybsza spłatę zadłużenia (oczywiście jeśli wcześniej udało by się zlikwidować deficyt na co myślę że w ciągu najbliższych 6lat jest szansa, a to z kolei dało by dodatkowo 30-40mld rocznie, bo tyle mniej więcej wydajemy na odsetki od biliona dlugu)