Skytrucki dla estońskich sił powietrznych

OPUBLIKOWANO: Sobota, 12 Sierpnia 2017, 12:49
Mielec M28 Bryza Skytruck

Rządy Stanów Zjednoczonych i Estonii podpisały porozumienie, na mocy którego Tallinn otrzyma dwa samoloty M28.

Porozumienie mówi o nieodpłatnym przekazaniu dwóch samolotów M28/C-145, które mają trafić do estońskich sił powietrznych w przyszłym roku w ramach programu Excess Defense Articles (EDA). Przekazywane samoloty o wartości ok. 6 mln USD zostaną na koszt Tallinna dostosowane do wymagań związanych z bezpieczeństwem lotu, obowiązujących w Europie. Estonia ureguluje również koszty transportu obu maszyn.

Samoloty M28 przekazywane lotnictwu Estonii wybudowano w Polsce w 2009 r., są w dobrym stanie technicznym. Zastąpią one używane jeszcze przez armię estońską samoloty transportowe An-2.

Czytaj też: Nocny desant Bundeswehry ze Skytrucka

Kilka lat temu strona estońska informowała, że bliskie jest podpisanie podobnej umowy, na mocy której otrzymać miała dwa lekkie transportowce Sherpa C-23B+. Ostatecznie do tego nie doszło, analizy wykazały bowiem, że wysokie będą koszty eksploatacji tych maszyn, co związane jest z zaprzestaniem ich produkcji ponad 25 lat temu.

M28 dysponuje również inną zaletą - wykorzystuje on krótsze pasy do startowania, co ma niebagatelne znaczenie w przypadku Estonii, gdzie większość lotnisk posiada stosunkowo krótkie lądowiska.

Rzecznik estońskich sił powietrznych poinformował, że samoloty M28 wykorzystywane będą do szkolenia, lotów obserwacyjnych, medycznych i transportu - zarówno w kraju, jak i poza granicami Estonii.

M28 Skytruck to lekki, dwusilnikowy samolot transportowy, produkowany przez PZL Mielec. Łącznie na świecie lata ponad 100 maszyn tego typu. Są używane zarówno przez siły zbrojne, jak i użytkowników cywilnych. W Polsce maszyny rodziny M28 są w różnych wersjach (w tym patrolowo-rozpoznawczej Bryza) użytkowane między innymi przez Siły Powietrzne, Marynarkę Wojenną i Straż Graniczną.

Czytaj też: Samolot z Mielca leci na podbój Ameryki Południowej [Defence24.pl TV]

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

23 komentarze

Marcin Niedziela, 13 Sierpnia 2017, 11:32
Antonow An-28, konstrukcja z lat 70...
BUBA Wtorek, 15 Sierpnia 2017, 1:32
I Amerykanie potrafią to sprzedać, a Polacy nie...chyba ze z fabrykąa w gratisie...co kraj to obyczaj.
sylwester Niedziela, 13 Sierpnia 2017, 10:13
przydałoby się nam kilka tych maszyn jako taksówki dla polityków aby zamiast ganiać Casami po Europie ganiali mniejszymi maszynami , ostatnio było ile nasi politycy nie mówie tu o prezydencie wylatali na casach było tego ponad 6 milionów , samolotów casa mamy mało niech ministrowie którzy latają po Polsce latają czymś mniejszym
Cynik Sobota, 12 Sierpnia 2017, 21:03
Dlaczego nasze siły zbrojne "nie dostały" tych samolotów. Nam przydały by się bardziej. I tak chronimy ich przestrzeń powietrzną.
halny Sobota, 12 Sierpnia 2017, 18:04
Jakie Skytrucki… kolejny przykład nieśmiertelnej rosyjskiej konstrukcji.
igor_uk Poniedziałek, 14 Sierpnia 2017, 10:06
Rosyjskiej? ciekawe do wszystkiego teraz się rosjanie przyznają a do 17 września 1939, do paktu Ribbentrop Mołotow, zsyłek na Syberię jakoś niekoniecznie :P
Czu Sobota, 12 Sierpnia 2017, 16:11
Szkoda ze nie chcieli kupic nowek..tak to nie ma sie z czego cieszyc.
Ślązak Sobota, 12 Sierpnia 2017, 15:07
To dobra wiadomość ostatnio Niemcy teraz Estonia to doskonały samolot do specyficznej grupy zadań An-2 przydał się połowie świata M-28 potrzebuje reklamy i wsparcia, wiem to niepolska konstrukcja, niepolskie zakłady ważne że w Mielcu powstaną nowe samoloty jeżeli się spodobają te oddane przez Amerykanów jeszcze paru państwom o serwisie już nawet nie wspominam
CB Sobota, 12 Sierpnia 2017, 23:53
To raczej antyreklama, skoro USA chce się ich pozbyć i oddaje biedniejszym krajom...
Ślązak Niedziela, 13 Sierpnia 2017, 16:08
Masz racje do Amerykanów średnio pasują ale Estonia pokazuje że to fajny następca An-2 a Niemcy to na pewno nie 3 świat M-28 powoli się pleni w Europie i mnie to cieszy te samoloty z USA, szkoda że Amerykanie ich nie chcą ale widze w tym szanse
CB Poniedziałek, 14 Sierpnia 2017, 0:16
Niemcy chwilowo wyleasingowali 2 maszyny, bo czekają na swoje docelowe samoloty, więc na wielki rynek zbytu bym nie liczył. Zresztą wygląda na to, że producent nie jest zbyt zainteresowany reklamą i sprzedażą, a same się sprzedawać nie będą. Aż tak dobre nie są, a jest i spora konkurencja.
Lord Godar Sobota, 12 Sierpnia 2017, 14:49
W ramach offsetu za F-16 amerykanie mieli nam pomagać sprzedawać M28 . Obiecywano klientów na chyba ok. 100 szt ,a tylko kilka sztuk wzięli do siebie i ich teraz się pozbywają . Nie pamiętam czy w ogóle pomogli nam sprzedać jakiegokolwiek M28 ... Tak to wyglądało , jak z resztą z większością offsetu , którego nie wyegzekwowaliśmy lub nie byliśmy w stanie skonsumować ...
jaro Sobota, 12 Sierpnia 2017, 18:58
Nie masz pojęcia, o czym piszesz, a zabierasz głos. To są samoloty, które pewna amerykańska firma kupiła już po tym, jak zakłady w Mielcu przejął Sikorsky, i które - po przerobieniu w sobie tylko znany sposób - służyły Amerykanom do różnych zadań specjalnych prawdopodobnie w Afganistanie. Teraz Amerykanom najwyraźniej nie są już potrzebne i przekazują - a to do jakichś służb stanowych, a to do Estonii.
Mielec będzie miał pewnie z tego jakąś niewielką - ale zawsze - robotę przy serwisie lub przy sprzedaży części zamiennych.
Wszystko to nie ma kompletnie nic wspólnego z offsetem, którego realizacja (lub jej brak) jest całkowicie osobną sprawą.
leon Sobota, 12 Sierpnia 2017, 20:43
ma pojęcie bo usa miało w ramach offsetu nie pomóc ale kupić 100 szt.
sorbi Sobota, 12 Sierpnia 2017, 14:45
"Samoloty M28 przekazywane lotnictwu Estonii wybudowano w Polsce w 2009 r., są w dobrym stanie technicznym"
NO to powinnismy też pozyskać od USA kilka sztuk - jak nowe ..nie mają nawet 10 lat...pozyskać np. dla Marynarki WOjennej, wojsk specjalnych (i zmodernizowac), czy dla aeroklubów...Amerykanie z 16 sztuk wycofali 11sztuk !!! Więc jeszcze 9 jest do wzięcia.
zbyszek Środa, 16 Sierpnia 2017, 12:57
Kenia wzięła 3, Nepal 2 oraz jakis kraj z ameryki środkowej wziął 2.Więc do wzięcia zostały dwie sztuki
b777 Sobota, 12 Sierpnia 2017, 18:39
A kto to będzie utrzymywał? Mało nam rodzimych Bryz? Przecież to ten sam samolot.
maczek Sobota, 12 Sierpnia 2017, 14:24
nie pamiętam ile ich było do wydania chyba 6 to nie mogł Macierewicz ich po milion nawet kupić na częsci zamienne zreszta chcieli dla strazy granicznej kupowac wiec jak znalazł
Jam Sobota, 12 Sierpnia 2017, 14:01
A do czego niby mieli by je wykorzystać, do bombardowań strategicznych? Ewentualnie rzecznik może jeszcze zadania rolnicze wymienić.
sorbi Sobota, 12 Sierpnia 2017, 14:48
Pisze ci jak byk:
"samoloty M28 wykorzystywane będą do szkolenia, lotów obserwacyjnych, medycznych i transportu - zarówno w kraju, jak i poza granicami Estonii".
KD Sobota, 12 Sierpnia 2017, 13:02
ciekawe dlaczego amerykanie nie chcą nimi latać?
CB Sobota, 12 Sierpnia 2017, 14:55
Bo im mniej maszyn jednego typu, tym większe koszty obsługi. My za to chcemy kupić właśnie wiele rodzajów śmigłowców czy pojazdów i przez to koszty będą rosły.
zolka Sobota, 12 Sierpnia 2017, 14:46
BO zastępują je maszynami o więszym udzwigu.