AW169 dla norweskiej policji

OPUBLIKOWANO: Piątek, 11 Sierpnia 2017, 12:11
AW169 Policja Norwegia

Dyrekcja norweskiej policji ogłosiła koncern Leonardo Helicopters zwycięzcą przetargu na zakup trzech śmigłowców z opcją na kolejne trzy maszyny, zakupione zostaną AW169. Jest to element programu modernizacji norweskiej floty śmigłowcowej. Maszyny mają służyć m. in. do zadań antyterrorystycznych. 

Kontrakt który zostanie zawarty w sierpniu 2017 roku to wynik przetargu będącego częścią szerszej modernizacji służb porządku publicznego. Nowy śmigłowiec ma przyczynić się do poprawy zdolności norweskiej policji, zapewniając większy zasięg i elastyczność konfiguracji niż obecnie wykorzystywane maszyny. Ma też wzmocnić zdolność do szybkiego reagowania na zagrożenia.

Czytaj też: Krystowski: Większość floty śmigłowcowej z krajowych zakładów [WYWIAD]

Maszyny AW169 będą wykonywały zadania z zakresu obserwacji, nadzoru, transportu zespołów ds. operacji specjalnych. Będą też służyć w roli powietrznej platformy dla snajperów. Konfiguracja śmigłowców dla norweskiej policji pozwoli na transport sześciu funkcjonariuszy, śmigłowce będą wyposażone w środki obserwacyjne.

AW169 to 4,8-tonowy wielozadaniowy, dwusilnikowy śmigłowiec oblatany zaledwie 5 lat temu i zbudowany w oparciu o zastosowanie nowoczesnych materiałów. PZL-Świdnik dostarcza kompozytowe kadłuby i inne komponenty stosowane w budowie AW169. Maszyny te są wykorzystywane w 30 krajach do różnych zadań, w tym do wsparcia utrzymywania porządku publicznego, misji ratunkowych, świadczenia usług medycznych, transportu morskiego, transportu VIP, transportu ładunków. W Skandynawii AW169 są szeroko stosowane w ratunkowej służbie medycznej, misjach pilotowania statków w portach oraz w transporcie morskim. 


Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

13 komentarzy

Piotrek Poniedziałek, 14 Sierpnia 2017, 21:46
Bardzo dobrze że dzięki zamówieniom zagranicznym mają zatrudnienie ludzie w Świdniku.
Zbyszek Poniedziałek, 14 Sierpnia 2017, 14:40
Dzięki takim zamówieniom mają PL pracownicy w PZL-Świdnik co robić.
Mirosław Poniedziałek, 14 Sierpnia 2017, 14:28
Pzlświdnik znowu w akcji, dostarcza kompozytowe kadłuby i inne komponenty stosowane w budowie AW169, więc ma co robić
margot Poniedziałek, 14 Sierpnia 2017, 14:15
No proszę gratulacje sądzę że to świetna inwestycja
Jogin Poniedziałek, 14 Sierpnia 2017, 13:53
Super AW169 to ciekawa propozycja pewnie sprawdzi się w prewencji
Mario Poniedziałek, 14 Sierpnia 2017, 10:50
Leonardo Helicopters podbija rynek teraz z AW169 zapewne za niedługo będziemy to słyszeć o AW149, ale niestety nie w Polsce.
Hahahha Piątek, 11 Sierpnia 2017, 13:20
Do zadań antyterrorystycznych główna jednostka AT POLICJI TO NorgeDelta 70 funkcjonariuszy to trochę więcej niż nasze SPAPY aut centralna jednostka AT wiec chyba te trzy spowodzeniem wystarcza
jurgen Piątek, 11 Sierpnia 2017, 13:20
ciekawe czemu Leonardo / AgustaWestland nie zaproponował w przetargach w Polsce AW159 Wildcat (nastepcę Lynxa), który w Marynarce Brytyjskiej służy (obok AW-101) także do za zadań ZOP.
AW159 Wildcat jest mniejszy od Merlina, a więc lżejszy i tańszy, a mimo to da się niego upchać dość dużo pod względem ZOP. Wildcat jest także dość nowy, bo produkowany od 2009 r., a kupiła go także m.in. Korea Południowa. Oczywiście AW101 to świetny śmigłowiec, zwłaszcza do zadań ZOP, ale jednak dość duży i drogi.
irecki Poniedziałek, 14 Sierpnia 2017, 14:25
No i latać do akcji na 6 razy, zastanów się zanim coś napiszes
Davien Sobota, 12 Sierpnia 2017, 9:27
może dlatego że AM zażyczył sobie ZOP/SAR naraz w jednej maszynie co dość zdecydowanie wykluczyło wszystko poniżej AW-101( a i ten będzie miał problemy)
Jeżeli mówisz o przetargu który wygrał Caracal to był wymóg wspólnej platformy a Wildcaty raczej nie maja pozostałych wymaganych wersji no i jest to maszyna raczej w górnej granicy lekkich niz średnich(masa całkowita 6 ton)
Ammo Piątek, 11 Sierpnia 2017, 19:09
Mam wrażenie, że leonardo nie podchodzi poważnie do polskiego rynku i po prostu chcieli uzyskać poligon testowy dla AW149 i jeszcze na tym zarobić. Poza tym to co robi polski oddział tej firmy to kpina.
rydwan Niedziela, 13 Sierpnia 2017, 22:38
AW 149 to jest polski projekt przejety wraz zakładami i to dla tego nam go zaproponowali .
Davien Poniedziałek, 14 Sierpnia 2017, 12:47
Że co??? Naszym projektem, i to robionym razem z Rosjanami to był W-3 Sokół a nie AW-149, który nawet wtedy nie istniał, niezła wpadkę zaliczyłeś:)