Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Koniec dostaw F-15 dla Singapuru

Fot. defense.gov
Fot. defense.gov

Koncern Boeing zakończył dostawę samolotów F-15SG Eagle do Singapuru.

Jak wynika z informacji amerykańskiego urzędu federalnego do spraw lotnictwa, w połowie czerwca koncern Boeing wykreślił cywilne rejestracje ośmiu samolotów F-15SG przeznaczonych dla Singapuru uzasadniając to dostawą do klienta końcowego.

Czytaj też: Singapur chce więcej samolotów F-15SG.

Osiem samolotów F-15SG zarejestrowano w połowie 2014 r., pierwsze trzy egzemplarze dostarczono odbiorcy na początku 2016 r., pierwszy z nich w kwietniu tego samego roku zauważono w bazie Mountain Home amerykańskich sił powietrznych, gdzie znajduje się 428. eskadra myśliwska singapurskich sił powietrznych. Jednostki lotniczego tego państwa, ze względu na jego niewielkie rozmiary, szkolą się bowiem na terytoriach innych, zaprzyjaźnionych państw (Australii, Stanów Zjednoczonych i Francji).

Przyczyny zarejestrowania samolotów wojskowych w bazie lotnictwa cywilnego nie są znane. Co interesujące, ostatnia z maszyn, jako jedyna z całej ósemki była zarejestrowana jako samolot badawczo-rozwojowy i przeznaczony do szkolenia załóg. Obserwowano go w trakcie lotów nad zakładami Boeinga już we wrześniu 2016 r.

Czytaj też: 30 lat od pierwszego lotu F-15E. W połowie służby?

Urząd podaje, że tego rodzaju rejestracja używana jest dla samolotów wykonujących badania mające stwierdzić opłacalność dalszych modyfikacji, zazwyczaj nowego wyposażenia, technik działania lub nowych zadań. Producent nie podał żadnych dalszych informacji związanych z samolotami przekazanymi do Singapuru.

F-15SG to samolot wielozadaniowy, jedna z najbardziej zaawansowanych wersji tej maszyny, jakie znajdują się w służbie. Jest on wyposażony w radar AESA Raytheon APG-63(V)3 i zasobnik celowniczy Sniper produkcji Lockheed Martin.

Ocenia się, że wraz z ośmioma nowymi samolotami tego typu siły powietrzne Singapuru dysponują obecnie około 40 maszynami tego typu i 60 samolotami Lockheed Martin F-16C/D Block 52, obecnie wyposażanymi w radary AESA i nowe komputery misji.

Reklama

Komentarze (4)

  1. samsam

    kraj 500 razy od nas mniejszy ma 40 sztuk F-15 i 60 sztuk F-16 ... to pokazuje gdzie jesteśmy jeśli chodzi o siły powietrzne naszego kraju - smutne, ale prawdziwe

    1. dropik

      spadek po PRLu który zmarnotrawił środki na za wielką armię (3000 czołgów i 450 samolotów). Przejadł też całe emerytury więc trzeba się kładać na wszystkich emerytów a nie tylko na "siebie".

  2. ryszard56

    i to jest samolot dla Nas plus nowe F-16 a potem F-35 pionowego startu,do tego A-10 ,I NAJNOWSZE APACZE- I to będzie sprzęt myśle że warto by było wrócić do naszych starych koncepcji i cos swojego wyprodukować ,a mieliśmy dobre prototypy na tamte czasy ,czyli Polak potrafi

    1. bbb

      Częste wizyty polityków obecnej władzy w Izraelu(w ciągu roku był już tam premier, prezydent i minister obrony) mogą oznaczać, że z twojej listy życzeń będą tylko F 16 ale nie nowe tylko te wycofane z izraelskiego lotnictwa.

    2. Marcin

      Polak potrafi - 18 lat montowac korwetę na licencji Gawron. budowac system plot na podwoziu archaicznego czołgu Loara, cudo na gąsiennicach Concept vel Anders, model z drewna Skorpion , mozna wrócic do wizji Grot. też ciekawe. samolot szkolny Iryda - 2 silniki jednoprzepływowe /!!!/, armata Chrobry.... Co jedno to lepsze. w zasadzie można wrócic do wszystkiego. Kolejne kilkanaście miliardów złotych na B+R. i zajęcie na 25 lat.

    3. pozdrawiam

      i już budzimy się, dobry sen był ;)

  3. Naiwny

    Proponuje najpierw skupić się na podniesieniu naszego PKB/obywatela do poziomu Singapuru a dopiero wtedy gdy to osiągniemy zacznijmy wydawać zarobione $ na nowe zabawki. Ale najpierw podciągnijmy do poziomu tegoż Singapuru : infrastrukturę, służbę zdrowia, szkolnictwo itp. Warto by było też pomyśleć o spłacie naszych długów. Jeśli nadal będziemy się zadłużać to stracimy suwerenność tak samo jak w przypadku przegranej wojny. Tylko wojny nie mamy i pewnie nie będziemy mieli a dług rośnie i tym samym utrata suwerenności staje się coraz bardziej realna.

  4. Zbulwersowany podatnik

    Czym różni się wersja F15SG od F15 2040c?

    1. Grom

      tym ze F-15 SG to nowo wyprodukowane samoloty . F-15 2040c to modernizacja leciwych samolotow sluzacych w USAF

Reklama