Mistrale sukcesem rosyjskiego przemysłu. Aligatory lecą do Egiptu

OPUBLIKOWANO: Poniedziałek, 19 Czerwca 2017, 16:27
Ka-52K

Rosyjskie władze potwierdziły, że Egipt otrzyma ponad 40 śmigłowców szturmowych Ka-52K. Tym samym rosyjski przemysł obronny skorzysta na zakupie okrętów typu Mistral, choć nie trafią one do rosyjskiej floty, a do Egiptu.

Jak donosi agencja TASS, dyrektor federalnej służby do spraw współpracy wojskowo-technicznej poinformował podczas Paris Air Show, że rosyjski przemysł dostarczy śmigłowce pokładowe przeznaczone dla okrętów typu Mistral marynarki wojennej Egiptu. Miało to nastąpić po wygraniu przez Rosjan odpowiedniej procedury przetargowej.

W praktyce jednak informacje o planowanej dostawie wiropłatów Ka-52K do Egiptu pojawiły się jeszcze pod koniec 2015 roku. O zawarciu kontraktu dotyczącego dostawy 46 maszyn informował dyrektor generalny koncernu Russian Helicopters Aleksander Michiejew. Z kolei we wrześniu 2016 roku ministrowie obrony Rosji i Egiptu osiągnęli porozumienie w sprawie przeszkolenia egipskich żołnierzy w celu obsługi maszyn Ka-52.

Co więcej, w czerwcu tego roku w internecie pojawiły się pierwsze zdjęcia Ka-52 w malowaniu egipskiego lotnictwa wojskowego. Wszystko to oznacza w praktyce, że dostawa tych wiropłatów do Egiptu była przygotowywana już znacznie wcześniej.

Przypomnijmy, że dwuwirnikowe, ciężkie śmigłowce pokładowe projektowane były między innymi właśnie z myślą o operowaniu z okrętów takich jak Mistrale, czy krążownik lotniczy „Admirał Kuzniecow”, mają też trafić na rosyjskie jednostki desantowe. Francuskie okręty pierwotnie na bazie kontraktu podpisanego w 2011 roku miały być dostarczone Rosji. Po aneksji Krymu Francuzi odstąpili jednak od przekazania tych jednostek Moskwie. Po osiągnięciu stosownego porozumienia w sprawie wzajemnych roszczeń z Rosją władze Francji przekazały okręty do Egiptu, na bazie umowy podpisanej w 2015 roku.

Paradoksalnie jednak anulowana umowa stała się podstawą do ważnego sukcesu rosyjskiej zbrojeniówki. Egipt otrzyma bowiem od Rosji ponad 40 śmigłowców bojowych, przeznaczonych do operowania z tych okrętów, a rosyjski przemysł – znaczny zastrzyk potrzebnych środków. Natomiast same Ka-52 to zaawansowane śmigłowce szturmowe, dysponujące dużym potencjałem bojowym. Niedawno maszyny te widziane były w rejonie Morza Bałtyckiego, są stopniowo wprowadzane do rosyjskiego lotnictwa.

Pokładowy Ka-52K „Katran” różni się od wariantu lądowego głównie składanymi łopatami wirników i skrzydłami o mniejszej rozpiętości oraz wzmocnionym podwoziem. Oprócz tego pewnych modyfikacji wymagało dostosowanie kabiny pilotów do użycia przez załogę kombinezonów ratowniczych stosowanych na pełnym morzu.

Maszyna osiąga prędkość 300 km/h i zasięg 460 km. Uzbrojenie o masie do dwóch ton przenoszone jest na sześciu pylonach pod szczątkowymi skrzydłami. Może ono obejmować pociski niekierowane, bomby i zasobniki strzeleckie, oraz rakiety kierowane powietrze-ziemia i powietrze-powietrze. Śmigłowiec wyposażony jest też w ruchome działko kalibru 30 mm umieszczone na burcie maszyny.

Dziękujemy! Twój komentarz został pomyślnie dodany i oczekuje na moderację.

Dodaj komentarz

77 komentarzy

Jacek Piątek, 07 Lipca 2017, 14:16
Centralny Instytut Naukowo-Badawczy im. Kryłowa z Sankt Petersburga opracował projekt uniwersalnego okrętu desantowo–śmigłowcowego „Lawina”.
Rosyjski okręt ma posiadać wyporność 24.000 ton, w porównaniu 21.000 ton francuskiego "Mistrala".
Ma to związek z zastosowaniem innego rodzaju stali oraz wzmocnieniem kadłuba, w celu umożliwienia nowym okrętom działania na zalodzonych wodach Oceanu Arktycznego.
"Lawina" ma rozwijać prędkość maksymalną 22 w, dysponować zasięgiem 5000 Mm (przy prędkości 18 węzłów).
W założeniach nowe jednostki mają przewozić 500 żołnierzy z pełnym wyposażeniem lub 50 transporterów opancerzonych/bojowych wozów piechoty.
Przerzut desantu na brzeg ma zabezpieczać sześć przewożonych w doku „Lawiny” kutrów desantowych projektu 11770 „Sierna” lub sześć szybkich kutrów desantowo–szturmowych projektu 03160 „Raptor”.
Grupa lotnicza okrętów „Lawina” ma się składać z 16 śmigłowców: uderzeniowych Ka-52K, wielozadaniowych Ka-27 oraz transportowych Ka-29.
Rosjanie mogą skorzystać z doświadczeń uzyskanych przy realizacji programu "Mistral", gdyż części rufowe do tych okrętów budowano w stoczni w Sankt Petersburgu...
głupi jasio Środa, 21 Czerwca 2017, 0:21
KA-52 to jednak dobra maszyna.Ale mnie ciekawi co innego...
Na obronność Egipt przeznacza z własnych środków jakieś 5mld$.Drugie tyle dostaje w formie pomocy gł.od USA ale też innych krajów.Czyli razem mają dla wojska tyle $$$ co Polska.
Jak-do cholery-stać ich na zakup tego wszystkiego?
F-16,Rafale,Ah-64,AVENGER,S-300,PATRIOT,ABRAMS,FREMM,209 SUB. czy te 40 nowiutkich "Katranów" razem z wyposażeniem.To tylko niepełna lista za ostatnie 4 lata.
Czy oni złotą rybkę złapali co życzenia spełnia..?
Czy też za 10 mld$ można jednak być potęgą jak się chce?
arek Środa, 21 Czerwca 2017, 8:16
Egipski sierżant zarabia ok. 4000 tysięcy funtów egipskich... czyli ok. 800 zł :) miesięcznie. Do tego świadczenia emerytalne są wypłacane z tamtejszego ZUS, a nie ma Wojskowego Biura Emerytalnego, jak u nas. Dodam, że polska armia liczyła kilkaset tysięcy żołnierzy, zwróć uwagę ilu to emerytów (nie wszyscy, ale liczba bardzo wysoka).A dokładnie:
W części 29 budżetu „Obrona narodowa” w ramach zaplanowanej kwoty 36,735 mld PLN sfinansowane będą:

wydatki majątkowe przeznaczone głównie na realizację inwestycji i zakupy inwestycyjne resortu obrony narodowej oraz na współfinansowanie programów inwestycyjnych NATO – 10,10 mld PLN;
wydatki osobowe, tj. uposażenia żołnierzy i funkcjonariuszy oraz świadczenia pieniężne relacjonowane do uposażeń oraz wynagrodzenia pracowników cywilnych wraz z pochodnymi – 8,78 mld PLN;
wydatki na zakup usług remontowych, zdrowotnych, telekomunikacyjnych i pozostałych oraz na zakup materiałów i wyposażenia, energii oraz środków żywności – 7,5 mld PLN;
emerytury i renty dla byłych żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy – 6,61 mld PLN;
pozostałe wydatki bieżące – 1,57 mld PLN;
dotacje na zadania związane z obronnością – 1,18 mld PLN;
świadczenia na rzecz osób fizycznych – 0,99 mld PLN.
Czy to wszystko wyjaśnia?
znawca Wtorek, 20 Czerwca 2017, 23:02
chyba kazdy wie dlaczego
Apache sie lepiej sprzedaje, chcesz byc w nato masz kupic amerykanski sprzet od to!!!
raz2 Wtorek, 20 Czerwca 2017, 22:32
śmigłowce ??? każdy zwykły, Super Tucano rozwala wszystkie te szturmowce w pył :)
Czesio Wtorek, 20 Czerwca 2017, 22:16
A te Aligatory to też za 1$?
Morgul Wtorek, 20 Czerwca 2017, 11:44
śmiglak śmiglakiem ( zacny to prawda) ale ważne są systemy, zbieranie i przetwarzanie danych, wykrywanie, zagłuszanie, sieciocentryczność, uzbrojenie kierowane i jego zasięg
nie ma co się oglądać na sowiecki sprzęt tylko konfigurować Apache lub Tigery
nikt ważny Wtorek, 20 Czerwca 2017, 13:31
Ale jak dostanie rakietę w zad to różnica jest żadna. Pozostaje złom. Najwartościowszym elementem jest zawsze pilot/załoga
dropik Wtorek, 20 Czerwca 2017, 11:16
Zasięg 460km to raczej porażka zwłaszcza w śmigłowcu morskim. Najwazniejsze to zobaczymy jak się będą sprawować w użytkowaniu. się okaże że ciągle w nich trzeba grzebać a serwis producenta nie wyrabia z dostawami części i naprawami.
anda Wtorek, 20 Czerwca 2017, 17:40
zasięg to 1100 km, w czasopismach anglojęzycznych jest podawane 550 mil
Davien Wtorek, 20 Czerwca 2017, 19:56
550 mil to niejest 1100km i mógłbys wyjaśnic jakim cudem Ka-50 ma 545km zasięgu a Ka-52 wg ciebie 1100. Może jakię s żródło podasz?
keraj Wtorek, 20 Czerwca 2017, 13:19
Zasięg Apache Ok 500 km.
Wawiak Wtorek, 20 Czerwca 2017, 16:30
Nie wiedziałem, że Apache jest śmigłowcem morskim... :-)
gromek Wtorek, 20 Czerwca 2017, 21:18
@Wawiak wersja dla UK (AH-1) jest ;)
Davien Środa, 21 Czerwca 2017, 8:51
Gromek, wersja brytyjska to WAH-64, a oznaczenie AH-1 to śmigłowiec Cobra z firmy Bell więc niezła wpadka
hh Wtorek, 20 Czerwca 2017, 18:43
Nie jest, ale w 2011 Brytyjczycy używali ich w Libii. Operowały wtedy z HMS "Ocean".
Kij Wtorek, 20 Czerwca 2017, 16:03
AH-1 Viper ma ok 570/600km zasięgu, co dla marynarki jest istotnym plusem.
olo Wtorek, 20 Czerwca 2017, 11:11
Jakim sukcesem ? Ruskie muszą zdezelowanym Kuźniecowem pływać i drżeć o skażenie środowiska a okrętów klasy Mistral to i za 20 lat nie będą mięli.. Widać w Egipcie mają samych Januszy w MON bo po co mi MISTRAL i śmigłowiec nie przystający technicznie do okrętu.To jakby sobie do nowej willi ruskiego RUBINA kupić i być zdziwiony że nic do niego nie można podłączyć bo nie ma HDMI czy USB a tylko gniazdo antenowe. Przecież w ruskich maszynach Egipt będzie musiał wymienić radiostacje na dzień dobry bo ruski złom nie łączy się z francuskim sprzętem XXI wieku. A gdzie tam radary,elektronika i elektryka która nie jest kompatybilna z nowoczesnym sprzętem z Francji.
anda Wtorek, 20 Czerwca 2017, 17:44
żaden sprzęt francuski wojskowy nie miał być instalowany na mistralach, jedynie francuska miała być sterownia napędem i systemami potrzebnymi do prowadzenia okrętu.
wszystkie pozostałe systemy bojowe miały być rosyjskie. Egipt musi kupić od Rosjan sprzęt ponieważ statek jest przystosowany tylko do sprzętu rosyjskiego i jego modernizacja na inny byłaby nieopłacalna. Tak, że Rosja zarobiła dwa razy, pozbyła się niechcianego sprzętu za przyzwoitą sumę i jeszcze zarobi na wyposażeniu
antytroll Wtorek, 20 Czerwca 2017, 14:38
Po co porównujesz okręt desantowy do kuźniecowa ?
Davien Wtorek, 20 Czerwca 2017, 19:58
Bo nie ma z czym porównywac po rosyjskiej stronie, zadnych okrętów desantowych chocby zblizonych do Mistrali Rosja nie ma i długo miec nie będzie.
zgred Wtorek, 20 Czerwca 2017, 10:44
Uffffffff ! Piękno powiązane z cudem techniki . No Rosjanie coś naprawdę konkretnego wymyślili - szkoda że polskie wojsko nie może sobie zafundować takiego wiropłata ?
cywil Wtorek, 20 Czerwca 2017, 9:16
ja się nie znam, ale słyszałem, że śmigłowce, czołgi, rakiety balistyczne, no i broń automatyczną, Rosjanie mają niezłą, ale to chyba nieprawda, że T-34 okazał się najlepszym czołgiem II wojny światowej, AK-47 najlepszym karabinem świata, śmigłowce Mi-24 najlepszymi i najodporniejszymi maszynami w Afganistanie i nie wiedziećczemu wszyscy trzęsą portkami przedrakietami Iskander-M.....napiszcie proszę, co sądzicie na ten temat
Zbigniew Wtorek, 20 Czerwca 2017, 13:37
Nie szafowałbym słowem "najlepszy" bo nie najlepsze rzeczy stanowią o przewadze czy wygranej tylko strategia i taktyka oparta o sprzęt zbudowany według schematu cel-koszt-efekt. W taki sposób rozumując to można spekulować że "wschód" lepiej sobie radzi niż "zachód" realizując swoje militarne cele geopolityczne. Zmartwieniem może być że "zachód" zaczął oddawać pole w strategii nie militarnej, ba nawet kooperować ze "wschodem" jakby ku własnej zgubie.
fj Wtorek, 20 Czerwca 2017, 13:27
Na youtube ruskie Kornety umieszczają na 1 albo 2 m-cu wśród rakiet ppanc. Ale chyba to nieprawda jest.
Saw Wtorek, 20 Czerwca 2017, 11:59
Żadna z tych broni, które wymieniłeś, nie była najlepsza w swojej kategorii, mało tego niektóre z nich nawet mocno odstawały od górnej półki i to w czasach kiedy je produkowano. Sprzedały się lub zostały wyprodukowane w dużej ilości z różnych względów między innymi (ale nie tylko) z uwagi na dobry lub bardzo dobry stosunek koszt / efekt, co trzeba im oddać. Inne powody to po prostu zwykła polityka i okoliczności, niemające nic wspólnego z jakością sprzętu.
ciekawy Wtorek, 20 Czerwca 2017, 11:42
T-34 ilość nie jakość, najlepszy?
AK46 - prosty, tani, niezawodny, najlepszy?
Mi-24 - dobry do tego do czego był projektowany, najlepszy?
ISKANDER-M - najlepsza?
Czesio Wtorek, 20 Czerwca 2017, 22:14
A co to jest AK46, bo nie znam?
Urko Sobota, 24 Czerwca 2017, 19:49
AK-46 prototyp tzw. automatu "Kałasznikowa" na nabój 7,62x41 (przeróbka AS-44). Jak wiadomo ostatecznie do produkcji wszedł AK-48 (7,62x39) i był wciąż poprawiany aż do 1953 roku. Tak więc poza kilkoma prototypami nie ma czegoś takiego jak "oryginalny AK-47"
Davien Wtorek, 20 Czerwca 2017, 20:04
Ciekawy: T-34 nawet ilościa nie zaimponował, straty przekraczały 80%, porównaj go sobie chocby z M4 Sherman. Najlepszym czołgiem srednim II wojny była Pantera
AK-47 Prosty tani niezawodny, mało celny -dobry karabinek ale tu ciężko określic najlepszy.
Mi-24 Hybryda śmigłowca szturmowego/transportowego, gorszy od swoich odpowiedników praktycznie pod każdym wzgledem, ale w swojej dziwnej klasie rzeczywiście najlepszy-innych po prostu nie było.
Iskander-M dobry pocisk, ale w porównaniu z wycofana Oką wcale nie taki super, nie koniecznie najlepszy, spójrz na chińskie rakiety w tej klasie
Urko Środa, 21 Czerwca 2017, 8:35
Chyba nigdy nie strzelałeś z AK-47. Sprawdziłem osobiście kilka egzemplarzy i te które nie były wykorzystywane przez służby wartownicze były wystarczająco celne by z 300 metrów krótką serią położyć sylwetkę "biegnący żołnierz". Czy to nie wystarczy?
Nojatotamnwm Środa, 21 Czerwca 2017, 0:21
1) Pantera była najlepsza pod względem osiągów, ale przez to była produkowana w niewystarczającej ilości. Do tego była kosztowna. Dlatego hordy M4 i T-34 dojechały do Niemiec, nie na odwrót.
2) AK-47 mało celny? Nawet zołnierze USA w Wietnamie woleli AK od ichniejszego M16. Problem celności AK był tylko na dalekich odległościach, a i tak da się trafić.
3) Ciekawe jakich odpowiedników, bo jeśli chodzi o śmigłowce takie jak Kobra, czy Apache to te znacznie ustępują 24 pod względem przenoszonego uzbrojenia. Zdolności transportowe były szeroko wykorzystywane w Afganistanie, a silne opancerzenie zapewniało ochronę przed bronią 23mm, która to dziś w Jemenie zadaje straty AH-64.
4) Iskander ma większy CEP niż OKA. Do tego jako jedyny na świecie ma zdolności manewrowania unikowego w trakcie lotu.
Davien Środa, 21 Czerwca 2017, 9:08
To po kolei ;
Pantera została uznana przez specjalistów za najlepszy czołg II wojny swiatowej, protoplaste pózniejszych MBT. Nawet patrząc pod kątem pojedynku T-34vs M4 to sami rosjanie uznali Shermana za lepszy czołg od Teciaka.
Amerykanie woleli AK-47 od M16/M16A1 bo był niezawodny w porównaniu z wczesnymi wersjami szesnastki, a nie ze był celny, bo z powodu sposobu działania, który dawał mu ta legendarną niezawodność celny byc nie mógł
Mi-24 ma udżwig całe 1500kg a ustępuje AH-1/AH-64 pod względem zwrotności systemów celowniczych, opancerzenie Apache'a tez go chroni przed 23mm, uzbrojenie Mi-24 jest gorsze niz jego odpowiedników na Zachodzie. cos jeszcze? nawet te zdolności transportowe jakimi sie chwalisz były wykorzystywane jedynie zamiennie z lotami bojowymi, nigdy razem
Iskander może manewrowac dopóki ma paliwo a co do manewrów unikowych to niby jak to ma robic? Wykrywa ze coś w niego oceluje? I co robi gwałtowne zwroty przy 2,1 km/s? powodzenia ale wtedy nie potrzeba pocisku ABM by się rozsypał, załatwi go sama siła bezwładności. A co do celności, to OKA miała mieć mozliwośc ataku nawet na cele ruchome, Iskander może o tym jedynie pomarzyć.
kros Piątek, 07 Lipca 2017, 22:23
{Pantera została uznana przez specjalistów za najlepszy czołg II wojny swiatowej, protoplaste pózniejszych MBT.}
Porównaj układ konstukcji MBT oraz Pantery.
Jak już to protoplastą mógł być T-44.
Nojatotamnwm Środa, 21 Czerwca 2017, 19:37
"T-34vs M4 to sami rosjanie "
R
Tak uznali że woleli T-34 jednak. W Korei zanim pojawiły się M26/46 to Shermany miały ogromne z nimi problemy.
AK-47 nie był celny... wystarczy pościć filmik ze strzelań z tej broni i przekonać się, że różnice są niewielkie w stosunku do M16
Jeśli popatrzymy na aktualną wersję czyli M-35M to ten może przenosić nawet 16 pocisków ppk. A te w najnowszych wersjach mają do 10 km zasięgu (czyli więcej niż taki Hellfire II).

"opancerzenie Apache'a tez go chroni przed 23mm,"\
Wojna w Jemenie to zweryfikowało. Wychodzi że nie jest odporny.
Sam producent podaje o zdolnościach Iskandera do wykonywania manewrów.
Natomiast to twoje rozsypywanie się broni przy manewrach świadczy o Twoim braku wiedzy fizycznej
windy_city Wtorek, 20 Czerwca 2017, 6:53
... i jak zwykle na koniec Rosjanie zagrali "reszcie świata" na nosie i dostali swój kawałek tortu... sam nie wiem - śmiać się, czy może ubolewać?
CB Wtorek, 20 Czerwca 2017, 14:02
Skoro te okręty były od początku przewidywane pod rosyjskie śmigłowce, a produkcja śmigłowców już też przygotowana dla tych okrętów (przecież rosyjskie załogi już nawet przechodziły szkolenia przed odbiorem we Francji), to kto miał twoim zdaniem wygrać "przetarg"? Od bardzo dawna taka decyzja była dla wszystkich oczywista.
[sic!] Wtorek, 20 Czerwca 2017, 22:05
+CB
Specjalnie pod Ka-52K podwyższano strop w hangarze lotniczym
Plotki głosiły, że Rosjanie tylko po to zamówili Mistrale żeby pozyskać bardzo rozbudowany system zarządzania operacjami desantowymi
PS: Nie zapominajmy, że z jednego z okrętów w trakcie przeszkalanie rosyjskiej załogi, zniknął dysk twardy z systemami elektronicznymi
edi Wtorek, 20 Czerwca 2017, 11:21
Jaki kawałek tortu ? USA z roku na rok sprzedaje więcej sprzętu a za nimi długo długo nic. Rosja to biedny ubogi bo też za stary sowiecki sprzęt dużo $$$ nie dostaniesz.
Urko Wtorek, 20 Czerwca 2017, 2:04
Warto może przypomnieć, że owo "porozumienie w sprawie wzajemnych roszczeń" dotyczyło między innymi sprzedaży pakietu technologii, za którą Rosjanie, mimo nie otrzymania Mistrali musieli Francji "zapłacić" 200 mln EUR. Tzn o tyle została zmniejszona kwota tzw. "odszkodowania".
oloznawca Wtorek, 20 Czerwca 2017, 9:49
Jedyne na czym zależało Rosji (a negocjacje trwały latami, bo Francuzi chcieli sprzedać Mistrale bez tego) to francuski elektroniczny system dowodzenia okrętami. Same okręty Rosjan waliły - sami umieją budować okręty tej wielkości, jeśli takiego desantowca by potrzebowali. Dostali więc wszystko co chcieli - system dowodzenia, bez okrętów, na którym im nie zależało, za to PEŁNĄ do nich dokumentację (2 jednostki miały być zbudowane we Francji - łapówka dla tamtejszych związków zawodowych, a pozostałe 4 w Rosji).
Davien Wtorek, 20 Czerwca 2017, 20:05
Doprawdy, to ciekawe że ich jedyny ostatnio zbudowany desantowiec to na upartego by Mistralowi do doku wszedł:) jakieś jeszcze mądrości:)
Urko Środa, 21 Czerwca 2017, 7:57
Nie ma się z czego naśmiewać. Przecież z tych feralnych Mistrali każdy kadłub w połowie został zbudowany w Rosji. Tak więc można by policzyć że Rosjanie zbudowali jednego całego Mistrala, gdyby tylko nie fakt że budowali tylko rufę...
laik Wtorek, 20 Czerwca 2017, 0:36
Mistrale z tymi śmigłowcami to chyba bron ofensywna ? Po co krajowi takiemu jak Egipt taka bron ?
laik 2 Wtorek, 20 Czerwca 2017, 17:29
NATO jest paktem obronnym. Pewnie te okręty Egiptowi są potrzebne do takiej "obrony" jak prezentowało NATO np. w Jugosławii, Afganistanie czy Libii albo Syrii.
dndkddkdd Wtorek, 20 Czerwca 2017, 8:29
Tak jest, po co im ? Zrobią desant na Maltę? Bez sensu. Tymi kamowami to chyba będą turystów wozić
dropik Wtorek, 20 Czerwca 2017, 11:11
Np. przypłyną przez kanał Sueski i zaatakują powstanców w Jemenie.
fff Poniedziałek, 19 Czerwca 2017, 23:26
Piękna maszyna. Piękny wiertolot
olo Wtorek, 20 Czerwca 2017, 11:22
Piękny to jest AH 64 a to brzydkie sowieckie kaczątko bez zachodniej elektroniki.
Raptorek Wtorek, 20 Czerwca 2017, 12:58
Wschodnia elektronika stoi wyżej.
ryszard56 Poniedziałek, 19 Czerwca 2017, 23:22
szkoda że my nie możemy dogadać się z Rosjanami i zakupić takie smigłowce ,wielka szkoda,jest świetny
beryl77 Poniedziałek, 19 Czerwca 2017, 20:28
Ka-52 to jeden z najlepszych śmigłowców bojowych świata
jurand Poniedziałek, 19 Czerwca 2017, 18:00
Ciekawe czy razem z załogami
ccc Poniedziałek, 19 Czerwca 2017, 17:52
Tego śmiglaka nikt nie chce kupować. Wypięli się na niego Turcy dla których został skonstruowany z wielką pomocą Izraela i Koreańczycy z południa. Tylko ruskie i Egipcjanie kupują ten "cud techniki" O czymś to chyba świadczy prawda ?
Fun funów z USA Poniedziałek, 19 Czerwca 2017, 21:08
O czy ty bredzisz? Masz jakiekolwiek pojęcie kiedy, wg.jakich założeń i dla "kogo" został skonstruowany Ka-50 a potem Ka-52? Zwrotu "cud techniki" nie skomentuje już nawet ze zwykłej litości.
Davien Wtorek, 20 Czerwca 2017, 8:47
Wersja dwuosobowa śmigłowca Ka-50 powstała by wziąść udział w Tureckim przetargu, a dopiero na jej podstawie powstał Ka-52
Fun funów z USA Wtorek, 20 Czerwca 2017, 15:42
Prace nad dwuosobowa wersją Ka-50 rozpoczęły się w roku 1993. Początkowo wariant ten projektowany był jako śmigłowiec dowodzenia, a drugim członkiem załogi miał być dowódca klucza czy formacji. (Rosyjskie zasady taktyczne w tamtym czasie wymagały, aby oddziały śmigłowców uderzeniowych składały się z 32 Ka-50 oraz 4 wariantów dwuosobowych dla dowódców),. Własnie wtedy dwumiejscowy wariant Ka-50 został zaaprobowany przez komitet państwowy jako perspektywiczna platforma zdolna zastąpić rożne specjalistyczne warianty maszyny o oznaczeniu Ka-60 z której rozwoju jednocześnie zrezygnowano. We wrześniu 1994 ostatecznie zdecydowano o układzie miejsc załogi "obok siebie" i oznaczono Ka-52. (Wcześniej rozważano m. in. umiejscowienie załogi w układzie tandem). Model Ka-52 zaprezentowano po raz pierwszy podczas Paris Air Show w Le Bourget w 1995 r. a w tym samym roku na wystawie MAKS w Moskwie zaprezentowano pełnowymiarową makietę. W połowie 1996 r. w fabryce Uchtomskaja rozpoczęto montaż pierwszego prototypu który ukończono w listopadzie (otrzymał numer taktyczny 061 i czarny kamuflaż). Pierwszy pokaz dla wojskowej "wierchuszki" miał miejsce pod koniec 1996 r. w Bukwalno. W tym samym czasie otrzymał też "oficjalne" oznaczenie Aligator. Pierwszy lot odbył w czerwcu 1997 r. (po zaledwie 4 godzinach testów naziemnych).To tak w skrócie. Turecki przetarg miał miejsce w roku 1999 r. Tak więc kolejny raz piszesz bzdury.
PS.
Do postu "ola" tj. "ediego" vel "fx"-a nie odniosę się natomiast z czystej litości.
Davien Środa, 21 Czerwca 2017, 9:25
Akurat tu wyjątkowo chyba pierwszy raz masz rację, choc jakos ciekawie że wersja dla Turcji była lepsza od tego co obecnie ma Rosja. Nie wiem tez skad wziąłeś że Ka-52 miałby zastapic Ka-60, który miał być zupełnie inna maszyną i uzupełnieniem dla Mi-8
Fun funów z USA Środa, 21 Czerwca 2017, 10:53
To, że wariant oferowany Turcji miał układ HMOSP FLIR sprzężony z hełmami pilotów i elektronikę w standardzie Mil-Std-1553B wynikało z tego, iż Kamow startując w przetargu w kraju należącym do NATO musiał spełnić określone wymogi (stąd współpraca z izraelską IAI Lahav, która w projekcie była odpowiedzialna za awionikę i oprzyrządowanie a która to firma wcześniej modernizowała tureckie myśliwce co dla Rosjan było "atrakcyjne"). W armii rosyjskiej jak wiadomo "zachodnie" standardy nie obowiązują więc trudno zakładać aby na swoich maszynach montowali takie wyposażenie tym bardziej, ze armia patrzy na coś takiego bardzo "niechętnie". A czy "wersja dla Turcji była lepsza od tego co obecnie ma Rosja"? To kwestia dyskusyjna. W zasadzie jedyną jej przewagą (faktycznie istotną) był wspomniany nahełmowy system naprowadzania (którego do tej pory brak w wersjach "lądowych" ale niektóre źródła twierdzą, że ma go wersja "morska". W każdym razie testy przeprowadzono już w 2013 r. a głównym "problemem" jest (było) stosowanie foteli wyrzucanych-sytetm musi być kompatybilny z systemem katapultowania) i jakość układu FLIR (ale trzeba też wziąć pod uwagę, że "parametry" urządzeń z 1999 roku nijak się mają do parametrów podobnych urządzeń z roku 2017). Poza tym maszyna dla Turcji miała mieć np. działko 20 mm o nieporównywalnie mniejszej sile ognia niż "oryginalne 30 milimetrowe.
Zaś co do Ka-60: Projekt ten był rozwijany równolegle z Ka-50 (pod oznaczeniem V-60) z zamysłem by stał się prototypem Ka-60. Obok wariantów "transportowych" powstać miały też typy: rozpoznawczy i przeznaczony do walki radioelektronicznej. Został on zamknięty z powodu braków w budżecie a szefostwo Kamowa zdecydowało się przerzucić pozostałe fundusze na projekt Ka-50.
Davien Czwartek, 22 Czerwca 2017, 14:24
Nie tylko system nahełmowy, ale także działko miało byc w obrotowej wieżyczce a nie jak w Ka-50/52 zamocowane na stałe. Co do Ka-60 Ka-52 nie da rady raczej go zastą pić jako maszyna WRE z uwagi na zupełnie inne wymagania jakie musi spełnic taka platforma. Zreszta wersja rozpoznawcza Ka-60 chyba powstanie pod oznaczeniem Ka-60R.
Co do tego która wersja K-52 czy Ka-50-2 jest lepsza to nie zapominaj ze np wykorzystujacy podobny miks rozwiązań Su-30MKI jest chyba najlepszym wyprodukowanym w Rosji mysliwcem, porównywalnym w pełni z Su-35. ai sam Ka-52 od chwili powstania nie był chyba zbytnio modernizowany. Dopiero wersja Ka-52K jest zdaje sie znacząco ulepszona w stsunku do oryginału.
Fun funów z USA Czwartek, 22 Czerwca 2017, 21:44
Drogi "Davien" litości i jeszcze raz "litości". Poniekąd rozumiem twoją osobowość która musi sobie zagwarantować "ostatnie słowo" w komentarzach ale naprawdę nie dyskutuj ze mną na temat Ka-50/Ka-52 (bez urazy ale jak przypuszczam mam więcej "monografii" i artykułów dot. tej maszyny niż Ty wszystkich książek "w swojej domowej biblioteczce".
PS.
Tak na marginesie: nigdy nie planowano w Ka-50/Ka-52 umieszczenia działka w "obrotowej wieżyczce" w nosie kadłuba-w żadnym projekcie, nawet tym dla Turków. Testy wykazały, że działko umieszczone "w środku ciężkości" maszyny (w połączeniu z układem "dwuwirnikowym Kamowa") jest znacznie bardziej celne i ta "celność" rekompensuje w pełni ograniczenie kątów jego wychylenia.
Davien Piątek, 23 Czerwca 2017, 17:09
Tak na marginesie to nie wiedziałem że masz pare tysiecy monografii Ka-50/52 więc daruj sobie zmyslanie jak nie masz juz żadnych argumentów:)
Wersja Ka-50-2 Erdogan miała miec działko w obrotowej wiezyczce do tego nei 20mm ale 30mm, a to ze Rosjanie uzywają działka zamocowanego nieruchomo, to wynika z tego ze wybrali 2A42, jedno z najciezszych ale i najcelniejszych działek i w wieżyczce byłoby je ciezko zamontowac, ale tak jest jak się wybiera działko wazace 115kg bez amunicji. Udało im sie to w Mi-28 ciekawe czemu tak sie ograniczyli w Ka-50/52. Wieć naprawdę przejrzyj te swoje monografie bo chyba dawno tak mie zaglądałeś:))
Fun funów z USA Niedziela, 25 Czerwca 2017, 23:33
Drogi "Davien" - jednym z warunków Turków było zastosowanie działka w standardzie NATO (kal. 20 mm) dlatego też w projekcie przygotowanym przez Kamowa znalazło się działko GIAF kal. 20 mm. Poza tym kokpit był w układzie "tandem". I dziwie się, że dalej wypisujesz bzdury o tej "obrotowej wieżyczce". Taki "internauta" jak ty powinien bez problemu znaleźć w sieci zdjęcia Ka-50-2 Erdogana z działkiem GIAT zamontowanym na "prawej burcie". Podpowiem ci, że jest ich dużo. Tak więc zanim zaprezentujesz kolejne fantasmagorie "coś" poczytaj. Nie odwrotnie.
edi Wtorek, 20 Czerwca 2017, 11:24
100% to coś NIGDZIE się nie sprzedaje a Egipt to ewenement przy francusko-rosyjskim układzie. Kilka spadło przez co sami Rosjanie boją się latać tą niedopracowaną maszyną z bardzo słabą elektroniką.
Polak_l Poniedziałek, 19 Czerwca 2017, 21:02
Rosjanie mają na wyposażeniu 104 szt. tych maszyn .(eksploatowany od 2011 )
W tym roku lotnictwo rosyjskie ma odebrać 14 szt .
Zamówili 140 szt. do 2020 r .
Egipt ma odebrać 46 szt.
Oprócz tego mają na wyposażeniu 90 szt Mi-28N .(eksploatowany od 2013 )
Dostarczyli 15 szt. Irakowi i mają dostarczyć 42 szt. Algierii .

Agusta A129 Mangusta ( Włochy )(eksploatowany od 1990 )
60 szt A129
15 szt. AW129

Eurocopter Tiger - wyprodukowano 206 szt. cena 39 mln. $(eksploatowany od 2003 )

AH-64 «Apache» - ponad 2000 szt - cena 52-61 mln. $ ( eksploatowany od 1984 )
inż. Poniedziałek, 19 Czerwca 2017, 20:25
Mylisz śmigłowce. Tamten to zupełnie inna konstrukcja Ka-50-2 "Erdogan".
Realista Poniedziałek, 19 Czerwca 2017, 19:48
Jeżeli według Ciebie K-52 to badziew... to jestem zdania, że Twoja wiedza jest badziewna. Nie jest to najlepszy śmiglak na świecie, ale całkiem przyzwoita maszyna, o niezłych możliwościach i ... wcale nie tania.
Janusz Poniedziałek, 19 Czerwca 2017, 18:26
O niczym? No może o tym, że potencjalnych klientów Rosji na niego nie stać zwyczajnie.
Kiks Poniedziałek, 19 Czerwca 2017, 21:29
@Janusz
broń od ruskich jest stosunkowo tania w porównaniu do tej z tzw. "Zachodu". Sugerujesz, że KPd nie byłoby stać? No chyba, że mówisz afrykańskich watażkach. Ale ci kupią każdą broń. Tylko kaski brak.
Pisar Poniedziałek, 19 Czerwca 2017, 20:40
Korei Płd. i Turcji nie stać na rosyjski sprzęt? Hmmmm teraz już wiem czemu kupują kilkukrotnie droższy amerykański.
fan Daviena Wtorek, 20 Czerwca 2017, 9:51
I niedawno ten kilkukrotnie droższy amerykański zaliczył glebę od rosyjskiej starej rakiety w rękach Kurdów.
Kiks Wtorek, 20 Czerwca 2017, 13:50
I? Czyli według ciebie im droższy to jest niemożliwe go strącić? Wiesz ile czynników ma na to wpływ? Bynajmniej nie cena.
CB Poniedziałek, 19 Czerwca 2017, 20:10
Dokładnie tak samo, jak nie stać na niego Rosji...
Willgraf Poniedziałek, 19 Czerwca 2017, 18:18
taaaaa...a my jesteśmy silni zwarci gotowi, a ruskie mają szmelc ...tak jak NIEMCY w 39 roku.....
edi Wtorek, 20 Czerwca 2017, 11:27
Co ma Polska do wiatraka. FAKTEM jest że to przeciętny śmiglak i mało kto jest nim zainteresowany. A taki AH 64 mimo że droższy sprzedał się już w ponad 2000 sztuk.
anda Wtorek, 20 Czerwca 2017, 20:13
Mi 24 ponad 3000 szt.
Mi 8 17 000 szt.
Mi 2 5500 szt
Mi 14 ok 500 szt.
Mi 26 300 szt
Davien Środa, 21 Czerwca 2017, 9:33
To tak cos z drugiej strony:
UH-1 ponad 16000 sztuk
UH-60 ponad 4000 sztuk
AH-1 ponad 1100 sztuk,
AH-64-ponad 2000 sztuk
Bell-206/207-7300 sztuk.
Ch-47- ponad 1200 sztuk
Ch-53E 263 sztuki