Reklama

Siły zbrojne

Gripen nowej generacji w powietrzu

Fot. Saab.
Fot. Saab.

Prototyp myśliwca nowej generacji Gripen E wykonał swój pierwszy lot. Od 2019 roku maszyny mają być dostarczane szwedzkim i brazylijskim siłom powietrznym.

Saab poinformował, że Gripen E wystartował w swój pierwszy lot z lotniska Linköping. Trwał on około 40 minut. W jego trakcie wykonano szereg sprawdzeń i czynności testowych, w tym chowania i wyciągania podwozia.

Przedstawiciele Saab podkreślają, że nowy samolot w trakcie lotu wykorzystał w pełni kwalifikowane oprogramowanie dla systemu awionicznego. Sam lot przebiegł natomiast zgodnie z oczekiwaniami.

Maszyny Gripen nowej generacji zostały jak na razie zakontraktowane przez Szwecję (co najmniej 60 jednomiejscowych myśliwców Gripen E) i Brazylię (36, w tym osiem dwumiejscowych). Ich dostawy rozpoczną się od 2019 roku.

Czytaj więcej: Saab chwali się myśliwcem Gripen E [FOTO] 

Gripeny nowej generacji będą wyposażone w radary z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA ES-05 Raven, systemy wykrywania i śledzenia celów w podczerwieni IRST, pasywno-aktywne zintegrowane systemy samoobrony czy urządzenia transmisji danych, które mają umożliwiać operowanie w środowisku sieciocentrycznym. Będą też zdolne do wykonywania lotów z naddźwiękową prędkością przelotową. Uzbrojenie mają stanowić przede wszystkim kierowane środki powietrze-powietrze i powietrze-ziemia, w tym na przykład używane już na zmodyfikowanych Gripenach starszej wersji pociski rakietowe Meteor.

Reklama

Komentarze (12)

  1. sojer

    Zapomnijmy o Gripenach. Gdyby w 2001 wybraliśmy Grinpena C/D to fajnie, należałoby mówić o zakupie Gripenów E dla zastąpienia naszych zabytków. Tymczasem kupiliśmy hamerykańskie i musimy się tego trzymać. Do nas należy tylko decyzja, czy F-16V lub mniej F-35A. Nie ma sensu kupować F-16C/D (10 lat, a w chwili zakupu nie były nawet tak nowoczesne jak F-16E), skoro nawet MON mówi o konieczności ich modernizacji.

    1. Davien

      Sojer, F-16E nie były dostepne dla nikogo poza ZEA, a wersja którą kupilismy była wtedy najnowocześniejszą wersja Falcona w ogóle dostepną. Gripen był od niego gorszy pod każdym wzgledem, poza kosztami uzytkowania, ale czenu się dziwić. Obecnie to byłbym za F-16V a w przyszłości za F-35, bo obecnie ich kupowanie zanim rozwiążą problemy nie jest idealnym pomysłem.

  2. Arek

    Skoro Szwecja potrafiła stworzyć Gripena NG i nawet tacy Czesi mają L-39NG to najwyższy czas na Polskę. Myślę dobrym wyborem byłby M-28NG Super Skytruck. Platforma gotowa, wsadzić radar Soła, rakiety przeciwlotnicze nowej generacji Piorun oraz system minowania narzutowego Baobab. Niewykrywalność zapewnią polskie siatki maskujące Berberys. Taki samolot mógłby też atakować taktyką "roju dronów" zrzucając na przeciwnika łaziki marsjańskie zaprojektowane przez studentów Politechniki Częstochowskiej.

    1. CB

      Nudne to już z tą Bryzą... Ile można... A "tacy Czesi", to produkują samochody i samoloty praktycznie nieprzerwanie od momentu ich powstania.

    2. gru

      Zapomnialeś o zbiornikach H2Oś.

  3. tom

    Ten samolot dopiero doskoczył możliwościami do F-16, ale i tak dalej jest przeciętność, dostał mocniejszego F414... ale masa urosła do 8t.

    1. Podbipięta

      Nie doskoczył.....

  4. wojtas

    To bardzo dobra i przede wszystkim bardzo perspyktywiczna maszyna. Szwedzi rozwijają ją szybko i sukcesywnie. Ponadto są,( w stosunku do USA), bardzo otwarci na współpracę i transfer technologii w ramach offsetu, co daje szanse polskiej myśli technicznej i przemysłowi. Jego możliwości operowania z DOL również są diametralnie większe niż maszyn amerykańskich. Potencjalnemu przeciwnikowi trudniej przecież zlikwidować kilkadziesiąt a nawet kilkaset km. potencjalnych pasów startowych na autostradach czy drogach szybkiego ruchu niż kilkanaście km. pasów startowych na lotniskach.

  5. mike

    Wg. mnie byłby to idealny następca SU-22. Nie jest to myśliwiec V-generacji ale też cena jest relatywnie niższa. To przekłada się na ilość maszyn jaką Polska mogłaby zakupić. Kluczowe są też dwa atuty: 1. Start z DOL'i (fajnie jakby wróciły do łask) lub utwardzonych trawiastych pasów. 2. Minimalnie mała grupa obsługi naziemnej pomiędzy kolejnym startem i lądowaniem. Do tego w pakiecie kilka AWACS'ów ze Szwecji. Gripeny+AWACS, to wg. więcej niż właściwości Stealth(Nie kwestionuje, że działają ale atuty, które podałem są wyraźnie ważniejsze). F-35 to przydałoby się dosłownie kilka sztuk pionowego startu z Jassm-ER, jako zakamuflowane samoloty strategiczne i non stop przemieszczane : - ).

    1. BUBA

      Na dziś i jutro to najlepsza oferta za Su-22 - koszt zakupu/jakość/koszty eksploatacji. Szczególnie jeżeli chodzi o dostęp do nowoczesnych technologii dla WZL-2 - głównego ośrodka malowania F-16. F-16 jako samolot najlepiej wymienić na F-35 za 10 lat. I mamy na stanie dwa nowoczesne samoloty IV+ i V generacji. Obydwa z systemami uzbrojenia V generacji. Tylko kilka F-16 Block 52 musi zostać by zbudować system szkolenia dla pilotów F-35 w Dęblinie na wzór Izraela. Aby mieć kontrolę nad własnym uzbrojeniem należy kupić samolot z tak zaawansowanym zapleczem technicznym jak ma teraz w Polsce MiG-29 i Su-22, a nie "polską małpią wersję" obsługi technicznej tylko z malarnią i prawem głównie do wymiany podzespołów. Poza tym Gripena będzie miała Bułgaria mają Węgrzy i Czesi. Gdzieś to należy serwisować więc Bydgoszcz miała by zajęcie w wynegocjowanym zakresie wokół przynajmniej kilkudziesięciu maszyn, a Dęblin w porozumieniu z Szwedami mógł by szkolić/współszkolić pilotów. Zresztą wersja offsetu Szwedów przy Gripenie z 2003 roku była poważna, a jak podeszli do offsetu Amerykanie to widać do dziś. Jak zrobimy inaczej to nie stać będzie nas na utrzymanie tych maszyn i szkolenie pilotów, obsługi naziemnej itp za granicą. Jak tak jak piszę powyżej to za 10/15 lat mamy bardzo nowoczesne lotnictwo jak nie najnowocześniejsze w okolicy. Tylko F-35(Za F-16) i Gripen E(Za Su i MiGi-29). Na szczęście dla Rosjan taki scenariusz jest mało prawdopodobny i u nich będzie latał PAK-FA a u nas F-16.

  6. Fox

    Gripen dla Polski !!!

    1. X

      Gripen dla WOT!!!!, aż chce się zakrzyknąć :)))

  7. racjonalnie

    Widać że Węgry i Czechy postawiły na lepszego konia.

    1. tom

      Wytłumacz dlaczego dzierżawa kilkunastu sztuk Gripena w podstawowej wersji to "postawienie na lepszego konia" i względem czego?

  8. Dyzio

    I taki właśnie samolot, w zamian za SU 22 powinien być oferowany wojsku. Ze Szwedami dogadalibyśmy się łatwiej, w sprawie offsetu i ewentualnie przeniesienia produkcji do naszych zakładów pracy, niż z amerykanami.

    1. gts

      I komu sprzedasz potem mysliwca bez technologii Stealth? Dzis czasem wylbrzmymany a czasem wysmiewany termin to w wymaganiach pierwszy punkt, od ktorego zaczyna sie poszukiwanie samolotu. Sory ale takie sa realia. Na ruskich radarach taki Gripen jest widoczny jak Nowojorska choinka swiateczna w Boze Narodzenie, ma mniejszy RCS od F-16... ale jednak na dzis dzien szanse na utrzmanie sie w powietrzu w bezposredniej odleglosci rosyjskego OPL ma tylko F-22 i F-35... cala reszta udaje ze sobie poradzi.

  9. Willgraf

    w systemach sieciocentrycznych wyprzedzili amerykanów Gripen E potrafi to czego F-35 do tej pory nie potrafi ,z uwagi na wady oprogramowania .. f-35.nie działa w środowisku sieciocentrycznym mimo zapewnień Lockheeda

    1. Trollhunter

      A Gripen E niby działa w środowisku sieciocentrycznym ? Czy może wykonał dopiero swój pierwszy lot ?

    2. JW

      W czasie Red Flag 17-1 F-35A tworzyły ściśle współpracujące formacje bojowe z F-22, EA-18G i RC-135 Rivet Joint. Oprogramowanie w wersji 3I pozwala bezproblemowo współdziałać z innymi statkami bojowymi. Nie wiem gdzie kolega się naczytał bzdur o braku możliwości działania w środowisku sieciocentrycznym przez F-35.

    3. fog

      A jakies błędy 0-day już są znane...?

  10. ccc

    No rewolucji to ten samolot nie czyni nawet w Szwecji.

  11. re

    Mała Szwecja potrafi produkować zaawansowane samoloty, a Polska? Powinniśmy wreszcie wybrać kilka rodzajów uzbrojenia i być w nich we światowej czołówce.

    1. Dropik

      To już ostatni . Więcej nic nie zaprojektuja. Bajka się skonczyla

    2. kriss

      Nie rozwijaliśmy się tak jak Szwecja :) Mielismy lata rozbiorów,wojny okupację mordowanie elitę narodu i lata komunizmu! I tak świetnie sobie radzimy :) A tak prawdę mówiąc upadek Rzeczpospolitej zaczął się od potopu szwedzkiego w którym nasz kraj doznał ogromnych zniszczeń!

    3. styropian

      Nie mieli komuny i tzw odzyskania niepodległości połączonego z wyprzedażą przemysłu.

  12. anakonda

    samoloty to podstawa każdej armii i polska powinna ich mieć conajmniej 200 plus kilka sztuk F 35 do nauki

Reklama