Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Demonstrator nowej wersji Hawka w powietrzu

  • Wiceszef MON Bartosz Kownacki w Sejmie. Fot. Rafał Lesiecki / Defence24.pl

Demonstrator nowego wariantu samolotu BAE Systems Hawk wykonał pierwszy lot z lotniska obok zakładów lotniczych w Warton w Lancashire. Wyposażony w nowy typ wyświetlacza przeziernego, przeprojektowane skrzydło i urządzenia samoobrony, Advanced Hawk ma według producenta spełniać wymogi, jakie rynek stawia następnej generacji samolotów do szkolenia pilotów wojskowych.

Znajdujące się obecnie w eksploatacji Hawki są popularnymi samolotami szkolenia zaawansowanego. W sumie wyprodukowano ich ponad 1000 egzemplarzy dla sił powietrznych 18 krajów. Demonstrator nowej wersji Advanced Hawk został wyposażony w zmodernizowane przyrządy pilotażowo-nawigacyjne, w tym wskaźnik przezierny BAE Systems LiteHUD® oraz nowy wyświetlacz o dużej powierzchni, który daje nowe możliwości szkolenia uczniów i pilotów. Samolot posiada również przeprojektowane skrzydło, które powoduje zwiększenie prędkości zakrętu i kąta natarcia, a także polepsza charakterystyki aerodynamiczne podczas startu i lądowania.

Innowacje technologiczne obejmują także zwiększenie liczby podwieszeń pod skrzydłami i kadłubem, nowy zestaw urządzeń do samoobrony i szereg nowych instalacji pokładowych. Samolot będzie też przystosowany do wykonywania większej liczby misji.

Oblot jest kolejnym krokiem w programie, po publicznej prezentacji samolotu podczas wystawy Aero India 2017 w Bangalore, na początku tego roku. Steve Timms, Dyrektor Zarządzający ds. Informacji Obronnych, Szkolenia i Usług w BAE Systems powiedział: „Udany pierwszy lot demonstratora Advanced Hawk jest najnowszym osiągnięciem w rozwoju samolotu i stanowi przełom w ulepszaniu zdolności Hawka”.

Nowe funkcje Advanced Hawka zostały opracowane po wysłuchaniu opinii naszych klientów na temat szkolenia pilotów wojskowych w przyszłości i opracowaniu rozwiązań sprawiających, że Hawk w dalszym ciągu będzie spełniał ich wymagania. (...) Poinformowaliśmy też obecnych użytkowników Hawków, że wiele z proponowanych możliwości samolotu demonstracyjnego Advanced Hawk, takich jak duże wskaźniki i nowe skrzydło, może być dostępnych w ramach modernizacji.

Steve Timms, Dyrektor Zarządzający w BAE Systems

Samolot przechodzi obecnie serię lotów próbnych, które pozwolą na zgromadzenie danych o funkcjonowaniu nowych systemów. 

Reklama

Komentarze (1)

  1. ccc

    To jakby do Poloneza wstawić silnik spełniający normę emisji spalin Euro 6 dołożyć trochę taniej elektroniki i twierdzić, że to nowe auto. To cały czas ten sam Polonez !

Reklama